راهنمای کانال های درسی و علمی و ... :
https://eitaa.com/joinchat/2877816889C2015afa665
#یادداشت
#یادداشت_شخصی
💢 مختصری در مناسبات حکمت عملی، علوم سیاسی و فقه سیاسی
🔹حکمت عملی در دوره اسلامی را به صورت منظم به سه مقطع فارابی، خواجه نصیر و اخوان الصفا با توجه به تفاوتی که نسبت به بسط امر انسانی دارند میتوانیم تقسیم کنیم.
🔸در این بین، تعبیری که به طور مشخص در فقه سیاسی و سنخ احکام آن تأثیر دارد مفهوم قدرت است. معمولا موضوع علوم سیاسی غربی قدرت گفته میشود و در فضای علم دینی هرچند با اختلاف نظر، هدایت. اگر موضوع هدایت بود، فقه سیاسی هم فقه هدایت میشود و حتی میتواند وظایف دولت را کم یا زیاد کند چون موضوع علت حکم است لذا هر تغییر در سنخ موضوع، موجب تغییر حکم میشود.
🔹اما اشتراک لفظی در مفهوم سیاست، این اختلاف را ایجاد کرده است. فارابی، سیاست را در نسبت امام و مدینه، خواجه نصیر ذیل کلان اخلاق به عنوان گزاره عملی و اخوان الصفا، مصداقی از تدبیر در سه گانه سیاست نفس، سیاست اهل و سیاست مدن میدانند. در همه این تعابیر، هدایت غایت سیاست است اما موضوع، امامت، اخلاق یا تدبیر تلقی شده. اگر بخواهیم قدر مشترک این سه مفهوم را بگیریم، موضوع سیاست در حکمت عملی، قدرت متعالیه است؛ قدرتی که روابط سیاسی هدایتپایه را تکوین میدهد.
🔸تعبیری که نسبت به علوم سیاسی غربی استفاده میشود، حداقل در تعبیر رایج و فارسیاش، دچار نوعی تسامح است و این سیاستدانان، قدرت را با سوژگی میبینند و سیاست را ابژه آن میپندارند، با معرفتشناسی نسبی که دارند امر سیاسی را با قدرت تفسیر میکنند چون واقعیتی ادراک نمی شود و به این خاطر است که غیر قدرت جایی ندارد.
🔹لذا چون به لحاظ فلسفی به واقعیت سیاسی قائل هستیم، در فقه سیاسی هم با این واقعیات به عنوان مصالح واقعیه مواجه خواهیم بود و موضوع این سیاست هم قدرت است بدون آنکه مرزهای دانشی نادیده شود چون اولا قدرت، یک واقعیت کلی در سیاست است نه سوژه؛ ثانیاً این قدرت، قدرت متعالیه است نه قدرت مطلق.
@darsgoftar1
🇵🇸روز قدس و علوم اجتماعی
اگر بخواهیم مؤلفههای پدیده روز قدس را نیمنگاهی داشته باشیم، با مشارکتی فراگیر مواجه هستیم که بر بنیاد دین، تأکید بر افق آزادی و حریت انسان میکند و از پدیدهای درونگروهی فراتر رفته، جهانهای اجتماعی را فرا میخواند؛ با تکوین مفهوم مقاومت در ادبیات سیاسی مسلمین، ادبیات رقیب در مشروعیت قدرت را انتقاد میکند. لذا روز قدس، هم نماد سیاسی و هم عنصری در رابطهای میان فرهنگی به شمار میآید و بازنمایی از این هویت مسلمین در جهانهای اجتماعی غیر اسلامی دارد.
🔻اثر فوق از کوششهای اصحاب علوم اجتماعی اسلامی در حوزه مقاومت است که به یاد شهید قدس انجام شده است.
https://b2n.ir/a92329
@darsgoftar1
هدایت شده از کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
«انا لله و انا الیه راجعون»
بسمه تعالی
ارتحال استاد جامعه شناسی، نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی، مدرس حوزه و دانشگاه و عاشورا پژوه، جناب استاد دکتر «عماد افروغ» در شب قدر را به جامعه علمی ، شاگردان و دوستداران و خانواده ایشان تسلیت گفته و علو درجات برای آن عزیز سفر کرده و صبر و شکیبایی برای خانواده محترم ایشان از خداوند متعال آرزومندیم.
انجمن مطالعات اجتماعی حوزه
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
@motaleate_ejtemai
#دروس
🔰 دوره نه جلسهای فلسفه و روششناسی علوم اجتماعی
🔻استاد حمید پارسانیا، تدریس شده در دانشگاه امام صادق علیهالسلام
🌐 به دلیل بالا بودن حجم صوتها در کانال آرشیوی روبیکا بارگذاری شده است
👇👇👇
http://rubika.ir/joinc/BBFBEFEG0OKCJDAAKFIKKIJMZXBCSHIT
هدایت شده از دین و حکمرانی
🔰نشست ارائۀ الگوی حکمرانی🔰
🛑الگوی تعامل مشارکتی و مردمپایۀ سازمان تعلیم و تربیت کودک با ذینفعان
ارائه دهنده:
⭕️حجت الاسلام سعید جوادیان
مسئول میز حکمرانی مردمی اندیشکده دین و حکمرانی
🕑 29 و 30 فروردین
📍سالن جلسات سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک
🆔 @din_hokmrani
#یادداشت
#یادداشت_شخصی
🔰تأملی مقدماتی در نسبت علم دینی و پزشکی
یکی از حوزه های دانشی مغفول در علم دینی، علم پزشکی است که به دلیل اصرار بر عقلائی بودن طب مدرن از یک سوی و عدم رابطه تولیدی میان فلسفه علم دینی و پزشکی از سوی دیگر، حضور ناپایداری در این حوزه را مواجه هستیم که از نمودهای آن، تفکیک میان طب سنتی و طب اسلامی است.
تعبیر به سنتی برای یک رویکرد علمی، تقلیل آن به گفتمان و سازههای فرهنگی است. در حقیقت آن چه طب سنتی نامیده میشود طب حِکمی و آن چه طب اسلامی نامیده میشود طب روایی است که هرکدام جهتی از جهات اثباتی طب دینی را داراست.
از نتایج خلأ نسبت با فلسفه علم دینی، ابهام در مفهوم طب اسلامی شد و این سؤال که اگر طب اسلامی هم بر مزاج های چهارگانه بنا شده چه تفاوتی با طب سنتی دارد؟
لذا طب مدرن به عنوان یک گفتمان پزشکی بدن چنین تفسیر شده است که «در طب مدرن، بدن به تنهایی و جدا از ذهن و روان به موضوع و ابژه تحقیق تبدیل می شود. ابژهای که دانش جدید پزشکی در صدد به فهم درآوردن چیستی آن برای کنترل، تغییر و ارتقای وضعیت آن است. فناوری مدرن هم در خدمت به اهداف پزشکی جدید به استخدام در میآید.»
بنابراین تفاوت اصلی در واقعگرایی طب دینی و ابژگی بدن در طب مدرن است و اعتبار بخشیدن به این طب به عنوان سیره عقلاء با این بنیاد فلسفی تعارض دارد. التزام به این تمایز میتواند فقه پزشکی را به فقه نظام سلامت ارتقا دهد.
@darsgoftar1
📣#فراخوانجذبمقاله
مزایا:
۱. پرداخت حقالتالیف
۲. استفاده از امتیازات مقاله علمی پژوهشی بعد از اخذ مجوز
محورها:
مبانی نظری انقلاب اسلامی
اهداف انقلاب اسلامی
بررسی فقهی – حقوقی مسائل انقلاب اسلامی
اندیشه سیاسی امامین انقلاب
مبانی فقهی امامین انقلاب
حقوق اساسی، نظام سازی و فقه حکومتی
انقلاب اسلامی و نظام بین الملل
انقلاب اسلامی و تحولات منطقه ای
انقلاب اسلامی و جریان مقاومت اسلامی
سیاست خارجی انقلاب اسلامی
جامعه شناسی سیاسی انقلاب اسلامی
آینده پژوهشی در انقلاب اسلامی
بیین متدولوژی و روششناسی مطالعات انقلاب اسلامی
بیین مطالعات و نگرش غرب نسبت به انقلاب اسلامی
گام دوم و گام های پیشروی انقلاب
تمدن نوین اسلامی
آسیب شناسی دستاوردهای انقلاب اسلامی
پیوند دریافت آییننامه و ارسال مقاله:
https://eitaa.com/p_m_enghlabeeslami
@darsgoftar1
هدایت شده از پیشگیری از آسیبهای اجتماعی
💡همزمان با عید سعید فطر، جدیدترین اثر از دروس خارج فقه حضرت استاد حاج شیخ محمدحسن وکیلی منتشر شد:
📚 الگوی اسلامی ترک اعتیاد به مواد مخدر
🔎 بررسی ابتکاری یکی از حساس ترین چالش های اجتماعی در جامعه ایران
💠 مبتنی بر روش اجتهادی و نظریه برگزیده در تولید علم دینی
🔰 مسأله اصلی در «الگوی اسلامی ترک اعتیاد» این است که:
اگر کسی به استعمال مواد مخدّر عادت کرده و قادر به خلاصی از آن نباشد، چگونه میتواند رفتار و عادت خود را ترک نماید؟ آیا در منابع دینی پاسخی برای این سؤال یافت میشود؟ آیا میتوان پاسخهای برآمده از منابع دینی را در قالب یک مدل عملیّاتی ارائه نمود؟ آیا میتوان پاسخهای منابع غیردینی را به شکلی عرضه نمود که با آموزههای دینی در تعارض نباشد؟
🚛 فروش ویژه :
towhidshop.org
☑️ @ostad_vakili | towhid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#یادداشت
#یادداشت_شخصی
سخنان امام خامنهای امروز در دیدار با کارگران در موضوع بیکاری در چارچوب یک نظریه اجتماعی بیان شد؛ به طوری که عوامل، زمینهها و پیامدهای بیکاری در یک رابطه منطقی ناظر به تحقیقهای میدانی و تحلیلهای ناشی از آن تحقیقها در یک رابطه اجتماعی استنتاج شد. این سیر تبیینی، عناصر یک نظریه اجتماعی است و نمیتوان در علوم اجتماعی اسلامی و مطالعات کارگری از آن چشم پوشید.
برای نظریه اجتماعی فیلسوف بودن کفایت میکند چون فلسفه استاد علوم اجتماعی و نه پادو است. این همان زیربنایی بود که امثال آقای غنی نژاد از آن غفلت کرده اند. حتی در فضایی اوسع، جامعیت امامین انقلاب در حکمت و فقه حکومتی، امکان نظریه در علوم اجتماعی از جمله اقتصاد را به آنان داده است.
@darsgoftar1
#پژوهش
📚تفسیر انسان به انسان
🔺این کتاب از آن درهای نایاب است که هم در فلسفه علوم اجتماعی به ویژه در تاریخ و هم در مبانی و روششناسی فقه نظام استفاده داشتم.
🔸بسط نظریه تفسیر انسان به انسان علامه جوادی آملی در فقه و علوم اجتماعی دینی که نظریهای فارد در معرفتشناسی انسان است هم به فهم متغیرهای انسانی کمک می کند که به یک معنا موضوع علوم اجتماعی است و هم در استنباط تأثیر میگذارد تا بتوان بدون اتکای محض بر اطلاق و عمومات، فقه نظام داشته باشیم. فقهی که در رابطه با مسائل نظامها و علوم اجتماعی پیدایش یابد نمیتواند نسبت به نسبت متشابهات و محکمات آن ها بی تفاوت باشد.
🔻این اثر کتابی نیست که فقط در یک سیر مطالعه باشد، آن قدر موضوع کلیدی و مهم است که تا حصول نظم فکری باید با آن زندگی کرد. بزرگان همیشه این گونه بوده اند چنان که مرحوم علامه طباطبائی ۲٠ سال با نظریه اعتباریات خود زیست تا آن را به بلوغ رساند. فهم این دست نظریات هم به زیستن و انس فکری و قلبی نیاز است.
@darsgoftar1