هدایت شده از درسواره
نماز روزهای یکشنبه ماه ذیقعده
💠حضرت آیتالله خامنهای: روزهای یکشنبهی ماه ذیقعده ایّام توبه و انابه است و عملی دارد که مرحوم عارف بزرگوار حاج میرزا جواد آقای ملکی در المراقبات نقل میکند از رسول مکرّم اسلام که خطاب به اصحاب خود فرمود: کدامِ از شماها مایلید توبه کنید؟ همه گفتند ما میخواهیم توبه کنیم -ظاهراً ماه ذیقعده بوده است- طبق این نقل و این روایت حضرت فرمودند که در روزهای یکشنبهی این ماه این نماز را -یک نمازی با یک خصوصیّتی در مراقبات ایشان ذکر میکنند- انجام بدهید.
🔹غرض، ایّام در ماه ذیقعده که اوّل ماههای حرام است در این سه ماه متوالی، ایّام و لیالی مبارک و متبرّکی است، پر از برکات است؛ باید از اینها استفاده کرد.» ۱۳۹۴/۶/۱۸
@darsvareh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 ای سید و مولای ما!پیش خدا گواهی بده که ما در راه خدا تا آخرین نفس ایستادهایم.
بزرگترین آرزوی بنده این است که در این راه جان خودم را تقدیم کنم.
▪️سالروز #کودتای18تیر78
@darsvareh
6.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 سالگرد #فتنه١۸تير
♦️رهبر معظم انقلاب:
جوان مومن حزباللهی نیرویش را برای مقابله با دشمن حفظ کند!
@darsvareh
💢 امام صادق علیهالسلام می فرمایند:
🔸 الْمُؤْمِنُ بَيْنَ مَخَافَتَيْنِ ذَنْبٍ قَدْ مَضَى لَا يَدْرِي مَا صَنَعَ اللَّهُ فِيهِ وَ عُمُرٍ قَدْ بَقِيَ لَا يَدْرِي مَا يَكْتَسِبُ فِيهِ مِنَ الْمَهَالِكِ.
🔹مومن بین دو ترس و نگرانی واقع شده است:
1- گناهی که در گذشته انجام داده و نمی داند خداوند در مورد آن با او چه می کند؟
2- عمری که باقی مانده و نمی داند چه خطری در مسیر اوست و نمي داند چه گناهانى كه مايه هلاك او است مرتكب می شود.
📚اصول كافي؛ ج2؛ ص71.
@darsvareh
▫️درد فراق، ساده مداوا نمی شود
▫️باید به هم رسید،وَ اِلّا نمی شود
▫️از شنبه بستهایم به جمعه دخیل اشک
▫️تا تو نیایی این گره ها وا نمی شود
#اللهمعجللولیکالفرج
@darsvareh
💢 نماز و غسل توبه روزهای یکشنبه ماه ذیقعده
🔸 براى روز یکشنبه این ماه نمازى با فضیلت بسیار از رسول خدا صلى الله علیه و آله روایت شده که، هرکس آن را بجا آورد، توبه اش پذیرفته و گناهش آمرزیده می شود، و طلبکاران او در قیامت از وى راضى گردند، و با ایمان از دنیا برود، و ایمانش از او گرفته نشود و قبرش وسیع و نورانى گردد و پدر و مادرش از او راضى شوند، و آمرزش حق نصیب پدر و مادر و فرزندان ونژاد او گردد، و روزى او توسعه یابد و فرشته مرگ در وقت مردن با او مدارا کند، و جانش را به آسانى بستاند.
🔹 کیفیت آن نماز در روز یکشنبه چنین است:
▫️ غسل بجا آورد.
▫️ وضو بگیرد.
▫️دو نماز دو رکعتی بخواند، در هر رکعت سوره «حمد» را یک مرتبه و سوره «توحید» را سه مرتبه و سوره «فلق» را یک مرتبه و سوره «ناس» را یک مرتبه بخواند.
▫️ پس از نماز هفتاد مرتبه استغفار کند، و استغفار را با:
لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ
ختم نماید، سپس بگوید:
یَا عَزِیزُ یَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلّا أَنْتَ.
@darsvareh
هدایت شده از درسواره
💠 دعای "یا من تحل" که امام هادی(ع) فرموده:
آل محمد(ص) آن را هنگام نزول بلا می خواندند.
کفعمى در کتاب «مصباح» دعایى نقل کرده و فرموده است: سیّد ابن طاووس این دعا را براى ایمن شدن از ستم سلطان و نزول بلا و چیرگى دشمنان و ترس و تنگدستى و دلتنگى ذکر کرده، و آن از دعاهاى صحیفه سجّادیه است، پس هرگاه از زیان آنچه ذکر شد در هراس بودى آن را بخوان. و دعا این است:
🔻یَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکَارِهِ وَ یَا مَنْ یُفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ وَ یَا مَنْ یُلْتَمَسُ مِنْهُ المَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ ذَلَّتْ لِقُدْرَتِکَ الصِّعَابُ وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِکَ الْأَسْبَابُ وَ جَرَى بِقُدْرَتِکَ الْقَضَاءُ وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِکَ الْأَشْیَاءُ فَهِیَ بِمَشِیَّتِکَ دُونَ قَوْلِکَ مُؤْتَمِرَةٌ وَ بِإِرَادَتِکَ دُونَ نَهْیِکَ مُنْزَجِرَةٌ أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِی الْمُلِمَّاتِ لا یَنْدَفِعُ مِنْهَا اِلّا مَا دَفَعْتَ وَ لا یَنْکَشِفُ مِنْهَا اِلّا مَا کَشَفْتَ وَ قَدْ نَزَلَ بِی یَا رَبِّ مَا قَدْ تَکَادَنِی ثِقْلُهُ وَ أَلَمَّ بِی مَا قَدْ بَهَظَنِی حَمْلُهُ وَ بِقُدْرَتِکَ أَوْرَدْتَهُ عَلَیَّ وَ بِسُلْطَانِکَ وَجَّهْتَهُ إِلَیَّ فَلا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ وَ لا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ وَ لا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ وَ لا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ وَ لا مُیَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ وَ لا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ افْتَحْ لِی یَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِکَ، وَ اکْسِرْ عَنِّی سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِکَ وَ أَنِلْنِی حُسْنَ النَّظَرِ فِیمَا شَکَوْتُ وَ أَذِقْنِی حَلاوَةَ الصُّنْعِ فِیمَا سَأَلْتُ وَ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً وَ فَرَجا هَنِیئا وَ اجْعَلْ لِی مِنْ عِنْدِکَ مَخْرَجا وَحِیّا وَ لا تَشْغَلْنِی بِالاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِکَ وَ اسْتِعْمَالِ سُنَنِکَ [سُنَّتِکَ] فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِی یَا رَبِّ ذَرْعا وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَیَّ هَمّا وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى کَشْفِ مَا مُنِیتُ بِهِ وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِیهِ فَافْعَلْ بِی ذَلِکَ وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْکَ یَا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِیمِ [وَ ذَا الْمَنِّ الْکَرِیمِ فَأَنْتَ قَادِرٌ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِینَ]
🔸مفاتیح الجنان
@darsvareh
🔲 ظرف مستقر
🔸 حروف جاره در حكم ظروف اند، يعنى چنان كه ظروف متعلّق اند و متعلّق می خواهند حروف جاره نيز در اين حكم با ظروف شريك اند، لذا نحوى ظرف را بر جار و مجرور نيز اطلاق می کند و می گويد اين جار و مجرور ظرفى است لغو، يا ظرفى است مستقر.
ظرف لغو در اصطلاح نحو مقابل ظرف مستقر است، و اصطلاح هر قوم را بايد حفظ كرد.
🔻 ظرف مستقر ظرفى است كه ضمير در آن خفته و نهفته است و بجاى ضمير نشسته است، و ظرف لغو ظرفى است كه خالى از ضمير است و بجاى ضمير نشسته است، و به همين مناسبت كه خالى و عارى از ضمير است آن را ظرف لغو گفتهاند.
اگر متعلّق ظرف مطلقا چه جار و مجرور و چه غير آن از ظروف ديگر، افعال عموم مقدّر باشد آن ظرف مستقر است وگرنه ظرف لغو. افعال عموم در اين نظم فارسى آمده است:
▫️ افعال عموم نزد ارباب عقول
▫️کون است و وجود است و ثبوت است و حصول
🔹 تفصيل ضابطه مذكور اين است كه در سه صورت ظرف لغو است و در يك صورت ظرف مستقر بدين بيان:
1- اگر متعلّق ظرف افعال عموم و مقدر باشد ظرف مستقر است، مثل زيد في الدار، چنان كه گوئى زيد عندك.
2- اگر متعلّق ظرف افعال عموم باشد و مقدر نباشد ظرف لغو است، مثل زيد
كائن فى الدار، زيد كائن عندك.
3- اگر متعلّق ظرف افعال خصوص و مقدر باشد باز ظرف لغو است، مثل بسم اللّه كه ابتداء يا استعين يا نحو آنها مقدر است.
4- اگر متعلّق ظرف افعال خصوص ظاهر باشد نيز ظرف لغو است مثل زيد دخل فى الدار.
در قسم اوّل چون خبر محذوف است و ظرف بجاى آن نشسته است و در خبر ضمير است بدين لحاظ گويند ضمير در ظرف استقرار دارد و ظرف مستقر است.
مثلا زيد فى الدار تقدير و اصل آن زيد كائن فى الدار است كه در كائن ضمير مستتر است و رابط خبر به مبتدا است، و فى الدار بجاى كائن نشسته است كه ناچار ضمير در ظرف قرار گرفته است؛ و امّا آن سه وجه ديگر چنين نيستند كه خالى و عارى از ضميراند كه از اين عارى بودن از ضمير تعبير به لغو كرده اند.
📙 هزار و يك كلمه، ج1، ص: 33 کلمه 11
@darsvareh