#لذت_عبادت
🔴 درمان چشم شهوتران!
🔸 این حدیث قدسی چقدر عالی توبه را توصیف میکند: انینُ الْمُذْنِبینَ احَبُّ الَیّ مِنْ تَسْبیحِ الْمُسَبِّحین. خدای تبارک و تعالی، این رحمت مطلقه و کامله فرمود: ناله گنهکاران در نزد من محبوبتر است از تسبیح تسبیحکنندگان.
🔹بروید به درگاه خدای خودتان ناله کنید. فکر کنید تا گناهان به یادتان بیاید. به کسی نگویید؛ اقرار به گناه پیش دیگران گناه است، ولی در دل خودتان گناهانتان را در نظر بگیرید.
تقصیرهای خودتان را بگویید، ناله و تضرّع کنید، طلب مغفرت و شستشو کنید. خدا شما را میآمرزد، روح شما را پاک و پاکیزه میکند، به دل شما صفا عنایت میکند، لطف خودش را شامل حال شما میکند.
🔻از آن پس حالتی در شما ایجاد میشود که شیرینی عبادت را در ذائقه خودتان احساس میکنید، گناهان و لذات گناهان در نظر شما کوچک میشود. دیگر رغبت نمیکنید که بروید فلان فیلم شهوانی را ببینید، به ناموس مردم نگاه کنید، غیبت کنید، دروغ بگویید یا به مردم تهمت بزنید؛ میبینید اصلًا همه رغبتتان به کارهای پاک و خوب است.
📙 شهید آیت الله #مطهری، آزادی معنوی، ص۱۲۶
@darsvareh
هدایت شده از درسواره
نماز روزهای یکشنبه ماه ذیقعده
💠حضرت آیتالله خامنهای: روزهای یکشنبهی ماه ذیقعده ایّام توبه و انابه است و عملی دارد که مرحوم عارف بزرگوار حاج میرزا جواد آقای ملکی در المراقبات نقل میکند از رسول مکرّم اسلام که خطاب به اصحاب خود فرمود: کدامِ از شماها مایلید توبه کنید؟ همه گفتند ما میخواهیم توبه کنیم -ظاهراً ماه ذیقعده بوده است- طبق این نقل و این روایت حضرت فرمودند که در روزهای یکشنبهی این ماه این نماز را -یک نمازی با یک خصوصیّتی در مراقبات ایشان ذکر میکنند- انجام بدهید.
🔹غرض، ایّام در ماه ذیقعده که اوّل ماههای حرام است در این سه ماه متوالی، ایّام و لیالی مبارک و متبرّکی است، پر از برکات است؛ باید از اینها استفاده کرد.» ۱۳۹۴/۶/۱۸
@darsvareh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 ای سید و مولای ما!پیش خدا گواهی بده که ما در راه خدا تا آخرین نفس ایستادهایم.
بزرگترین آرزوی بنده این است که در این راه جان خودم را تقدیم کنم.
▪️سالروز #کودتای18تیر78
@darsvareh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 سالگرد #فتنه١۸تير
♦️رهبر معظم انقلاب:
جوان مومن حزباللهی نیرویش را برای مقابله با دشمن حفظ کند!
@darsvareh
💢 امام صادق علیهالسلام می فرمایند:
🔸 الْمُؤْمِنُ بَيْنَ مَخَافَتَيْنِ ذَنْبٍ قَدْ مَضَى لَا يَدْرِي مَا صَنَعَ اللَّهُ فِيهِ وَ عُمُرٍ قَدْ بَقِيَ لَا يَدْرِي مَا يَكْتَسِبُ فِيهِ مِنَ الْمَهَالِكِ.
🔹مومن بین دو ترس و نگرانی واقع شده است:
1- گناهی که در گذشته انجام داده و نمی داند خداوند در مورد آن با او چه می کند؟
2- عمری که باقی مانده و نمی داند چه خطری در مسیر اوست و نمي داند چه گناهانى كه مايه هلاك او است مرتكب می شود.
📚اصول كافي؛ ج2؛ ص71.
@darsvareh
▫️درد فراق، ساده مداوا نمی شود
▫️باید به هم رسید،وَ اِلّا نمی شود
▫️از شنبه بستهایم به جمعه دخیل اشک
▫️تا تو نیایی این گره ها وا نمی شود
#اللهمعجللولیکالفرج
@darsvareh
💢 نماز و غسل توبه روزهای یکشنبه ماه ذیقعده
🔸 براى روز یکشنبه این ماه نمازى با فضیلت بسیار از رسول خدا صلى الله علیه و آله روایت شده که، هرکس آن را بجا آورد، توبه اش پذیرفته و گناهش آمرزیده می شود، و طلبکاران او در قیامت از وى راضى گردند، و با ایمان از دنیا برود، و ایمانش از او گرفته نشود و قبرش وسیع و نورانى گردد و پدر و مادرش از او راضى شوند، و آمرزش حق نصیب پدر و مادر و فرزندان ونژاد او گردد، و روزى او توسعه یابد و فرشته مرگ در وقت مردن با او مدارا کند، و جانش را به آسانى بستاند.
🔹 کیفیت آن نماز در روز یکشنبه چنین است:
▫️ غسل بجا آورد.
▫️ وضو بگیرد.
▫️دو نماز دو رکعتی بخواند، در هر رکعت سوره «حمد» را یک مرتبه و سوره «توحید» را سه مرتبه و سوره «فلق» را یک مرتبه و سوره «ناس» را یک مرتبه بخواند.
▫️ پس از نماز هفتاد مرتبه استغفار کند، و استغفار را با:
لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ
ختم نماید، سپس بگوید:
یَا عَزِیزُ یَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلّا أَنْتَ.
@darsvareh
هدایت شده از درسواره
💠 دعای "یا من تحل" که امام هادی(ع) فرموده:
آل محمد(ص) آن را هنگام نزول بلا می خواندند.
کفعمى در کتاب «مصباح» دعایى نقل کرده و فرموده است: سیّد ابن طاووس این دعا را براى ایمن شدن از ستم سلطان و نزول بلا و چیرگى دشمنان و ترس و تنگدستى و دلتنگى ذکر کرده، و آن از دعاهاى صحیفه سجّادیه است، پس هرگاه از زیان آنچه ذکر شد در هراس بودى آن را بخوان. و دعا این است:
🔻یَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکَارِهِ وَ یَا مَنْ یُفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ وَ یَا مَنْ یُلْتَمَسُ مِنْهُ المَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ ذَلَّتْ لِقُدْرَتِکَ الصِّعَابُ وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِکَ الْأَسْبَابُ وَ جَرَى بِقُدْرَتِکَ الْقَضَاءُ وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِکَ الْأَشْیَاءُ فَهِیَ بِمَشِیَّتِکَ دُونَ قَوْلِکَ مُؤْتَمِرَةٌ وَ بِإِرَادَتِکَ دُونَ نَهْیِکَ مُنْزَجِرَةٌ أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِی الْمُلِمَّاتِ لا یَنْدَفِعُ مِنْهَا اِلّا مَا دَفَعْتَ وَ لا یَنْکَشِفُ مِنْهَا اِلّا مَا کَشَفْتَ وَ قَدْ نَزَلَ بِی یَا رَبِّ مَا قَدْ تَکَادَنِی ثِقْلُهُ وَ أَلَمَّ بِی مَا قَدْ بَهَظَنِی حَمْلُهُ وَ بِقُدْرَتِکَ أَوْرَدْتَهُ عَلَیَّ وَ بِسُلْطَانِکَ وَجَّهْتَهُ إِلَیَّ فَلا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ وَ لا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ وَ لا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ وَ لا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ وَ لا مُیَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ وَ لا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ افْتَحْ لِی یَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِکَ، وَ اکْسِرْ عَنِّی سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِکَ وَ أَنِلْنِی حُسْنَ النَّظَرِ فِیمَا شَکَوْتُ وَ أَذِقْنِی حَلاوَةَ الصُّنْعِ فِیمَا سَأَلْتُ وَ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً وَ فَرَجا هَنِیئا وَ اجْعَلْ لِی مِنْ عِنْدِکَ مَخْرَجا وَحِیّا وَ لا تَشْغَلْنِی بِالاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِکَ وَ اسْتِعْمَالِ سُنَنِکَ [سُنَّتِکَ] فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِی یَا رَبِّ ذَرْعا وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَیَّ هَمّا وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى کَشْفِ مَا مُنِیتُ بِهِ وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِیهِ فَافْعَلْ بِی ذَلِکَ وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْکَ یَا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِیمِ [وَ ذَا الْمَنِّ الْکَرِیمِ فَأَنْتَ قَادِرٌ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِینَ]
🔸مفاتیح الجنان
@darsvareh
🔲 ظرف مستقر
🔸 حروف جاره در حكم ظروف اند، يعنى چنان كه ظروف متعلّق اند و متعلّق می خواهند حروف جاره نيز در اين حكم با ظروف شريك اند، لذا نحوى ظرف را بر جار و مجرور نيز اطلاق می کند و می گويد اين جار و مجرور ظرفى است لغو، يا ظرفى است مستقر.
ظرف لغو در اصطلاح نحو مقابل ظرف مستقر است، و اصطلاح هر قوم را بايد حفظ كرد.
🔻 ظرف مستقر ظرفى است كه ضمير در آن خفته و نهفته است و بجاى ضمير نشسته است، و ظرف لغو ظرفى است كه خالى از ضمير است و بجاى ضمير نشسته است، و به همين مناسبت كه خالى و عارى از ضمير است آن را ظرف لغو گفتهاند.
اگر متعلّق ظرف مطلقا چه جار و مجرور و چه غير آن از ظروف ديگر، افعال عموم مقدّر باشد آن ظرف مستقر است وگرنه ظرف لغو. افعال عموم در اين نظم فارسى آمده است:
▫️ افعال عموم نزد ارباب عقول
▫️کون است و وجود است و ثبوت است و حصول
🔹 تفصيل ضابطه مذكور اين است كه در سه صورت ظرف لغو است و در يك صورت ظرف مستقر بدين بيان:
1- اگر متعلّق ظرف افعال عموم و مقدر باشد ظرف مستقر است، مثل زيد في الدار، چنان كه گوئى زيد عندك.
2- اگر متعلّق ظرف افعال عموم باشد و مقدر نباشد ظرف لغو است، مثل زيد
كائن فى الدار، زيد كائن عندك.
3- اگر متعلّق ظرف افعال خصوص و مقدر باشد باز ظرف لغو است، مثل بسم اللّه كه ابتداء يا استعين يا نحو آنها مقدر است.
4- اگر متعلّق ظرف افعال خصوص ظاهر باشد نيز ظرف لغو است مثل زيد دخل فى الدار.
در قسم اوّل چون خبر محذوف است و ظرف بجاى آن نشسته است و در خبر ضمير است بدين لحاظ گويند ضمير در ظرف استقرار دارد و ظرف مستقر است.
مثلا زيد فى الدار تقدير و اصل آن زيد كائن فى الدار است كه در كائن ضمير مستتر است و رابط خبر به مبتدا است، و فى الدار بجاى كائن نشسته است كه ناچار ضمير در ظرف قرار گرفته است؛ و امّا آن سه وجه ديگر چنين نيستند كه خالى و عارى از ضميراند كه از اين عارى بودن از ضمير تعبير به لغو كرده اند.
📙 هزار و يك كلمه، ج1، ص: 33 کلمه 11
@darsvareh
💠 سه وظیفه ی معمّمين
▫️ رعايت تقوا
▫️ خوب درس خواندن
▫️ آگاهى به زمان
بايد درس بخوانيد. آدم اين لباس را بپوشد و درس نخواند، يك چيز بی معنى است؛ درست شبيه اين است كه آدم چيزى را غصب كند. اين لباس به قول معروف يك انيفرم و لباس متحدالشكلى است؛ متعلق به طايفهى خاصى است؛ آن طايفه چه كسانى هستند؟ علماى دين. پس، بايد اين عنوان علما بر آدم صدق كند؛ و الّا اگر صدق نكند كه بيخود است.
می دانيد كه علمِ تنها هم كافى نيست. اگر علم باشد و تقوا نباشد، صد رحمت به آنجايى كه علم نيست! علم بىتقوا، چيز بسيار خطرناكى است.
امروز شما اگر عالم هم باشيد، بسيار باتقوا هم باشيد، اما زمانتان را نشناسيد، آن وقت آسيب پذير و لغزش پذير و كم فايده خواهيد بود؛ آن طورى كه ديگر حكايتش فصل مفصلى است؛
"الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَيْهِ اللَّوَابِس"
📙 حوزه و روحانيت، ص: 38۶
@darsvareh
هدایت شده از درسواره
💢 نماز و غسل توبه روزهای یکشنبه ماه ذیقعده
🔸 براى روز یکشنبه این ماه نمازى با فضیلت بسیار از رسول خدا صلى الله علیه و آله روایت شده که، هرکس آن را بجا آورد، توبه اش پذیرفته و گناهش آمرزیده می شود، و طلبکاران او در قیامت از وى راضى گردند، و با ایمان از دنیا برود، و ایمانش از او گرفته نشود و قبرش وسیع و نورانى گردد و پدر و مادرش از او راضى شوند، و آمرزش حق نصیب پدر و مادر و فرزندان ونژاد او گردد، و روزى او توسعه یابد و فرشته مرگ در وقت مردن با او مدارا کند، و جانش را به آسانى بستاند.
🔹 کیفیت آن نماز در روز یکشنبه چنین است:
▫️ غسل بجا آورد.
▫️ وضو بگیرد.
▫️دو نماز دو رکعتی بخواند، در هر رکعت سوره «حمد» را یک مرتبه و سوره «توحید» را سه مرتبه و سوره «فلق» را یک مرتبه و سوره «ناس» را یک مرتبه بخواند.
▫️ پس از نماز هفتاد مرتبه استغفار کند، و استغفار را با:
لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ
ختم نماید، سپس بگوید:
یَا عَزِیزُ یَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلّا أَنْتَ.
@darsvareh
🔴 نگذارید این انقلاب بدست نااهلان و نامحرمان بیفتد.
🔻من در میان شما باشم و یا نباشم به همه شما وصیت و سفارش می کنم که نگذارید انقلاب به دست #نااهلان_و #نامحرمان بیفتد. نگذارید پیش کسوتان شهادت و خون در پیچ و خم زندگی روزمره خود به فراموشی سپرده شوند. اکیداً به ملت عزیز ایران سفارش میکنم که هشیار ومراقب باشید.
#امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی
📙 صحیفه نور ، جلد ۲۰ ، صفحه ۲۴۰
پیام امام خمینی(ره)به مناسبت کشتار خونین در مکه و قبول قطعنامه ۵۹۸
۱۳۶۷/۰۴/۲۹
@darsvareh
درسواره
💢 نماز و غسل توبه روزهای یکشنبه ماه ذیقعده 🔸 براى روز یکشنبه این ماه نمازى با فضیلت بسیار از رسول خ
امروز، آخرین یکشنبه ماه ذی القعده است!
1_7370596.MP3
14.33M
🌀 #حدیث_خوانی
استاد احمد عابدی دام ظله
🔸 برخی از شرح های نهج البلاغه
🔸 مقایسه علم و مال
🔸 چه کسانی عالِم نمی شوند؟
۹۶/۲/۱۰_جلسه۱۵
@ahmad_abedi2
@darsvareh
#شهات_امام_جواد علیهالسلام
▫️اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ الرَّضِیِّ الْمَرْضِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى صَلاةً کَثِیرَةً نَامِیَةً زَاکِیَةً مُبَارَکَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَرَادِفَةً مُتَوَاتِرَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ وَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَلِیَّ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا نُورَ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّةَ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا إِمَامَ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَارِثَ عِلْمِ النَّبِیِّینَ وَ سُلالَةَ الْوَصِیِّینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا نُورَ اللهِ فِی ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ أَتَیْتُکَ زَائِرا عَارِفا بِحَقِّکَ مُعَادِیا لِأَعْدَائِکَ مُوَالِیا لِأَوْلِیَائِکَ فَاشْفَعْ لِی عِنْدَ رَبِّک.َ
@darsvareh
📌 نماز دهه اول ذی الحجه
▫️ دو رکعت نماز، بین نماز مغرب و عشا که در تمام شب هاى این دهه خوانده می شود.
در هر رکعت پس از سوره «حمد» یک مرتبه سوره «توحید» و آیه:
وَ وَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاثِینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً وَ قَالَ مُوسَى لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ.
خوانده می شود، و اثر آن شریک شدن با ثواب حاجیان است.
@darsvareh
🔴الامام الخامـ.نئي: ايران لن تنسى جريمة اغتيال الشـهيـ.د سليماني أبداً وستوجه ضربة مماثلة للأميركيين بالتأكيد
✍️سیدحسن نصرالله
@darsvareh
💎 راهکارهای آیتاللهالعظمی مظاهری برای داشتن زندگی لذت بخش
◻️روایتی از امام هفتم، حضرت موسیبنجعفر «سلاماللهعلیه» در تحف العقول آمده است که میفرمایند:
«یُنَادِی مُنَادٍ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَلَا مَنْ کَانَ لَهُ عَلَی اللَّهِ أَجْرٌ فَلْیَقُمْ فَلَا یَقُومُ إِلَّا مَنْ عَفا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَی اللَّه»
◻️ در روز قیامت منادی ندا میدهد که: هرکس اجر و ثوابش بر عهدۀ خداست برخیزد! در این هنگام تنها کسانی که دیگران را بخشیدهاند و درصدد اصلاح بین مردم بودهاند از جا بر میخیزند که اجر آنها بر عهدۀ خداوند است.
◻️روایت عجیبی است؛ زیرا در قیامت که همه باید با عفو و چشم پوشی خداوند متعال بهشتی شوند، طبق این روایت، گروهی بهواسطۀ عمل خودشان به بهشت میروند و پاداش خاصّی نیز به ایشان تعلّق میگیرد.
◻️قرآن کریم، یکی از صفات متّقین که استحقاق برخورداری از بهشت و مغفرت خداوند را دارند، همین «عفو» میداند: «الْعافینَ عَنِ النَّاس»
◻️ اگر «عفو» و «صفح»، در زندگی جایگاه داشته باشد و حاکم شود، زن و شوهر با هم رفیق هستند،
زندگی برای آنها لذتبخش است و فرزندان سالم به جامعه تحویل میدهند؛
ولی اگر «عفو» و «صفح» در یک خانه نباشد، زندگی اهل آن خانه زندگی نیست،
مردگی است، مرگ تدریجی است.
وای به آن زن و شوهری که محبّت ندارند، عفو و گذشت و صفح ندارند!
چه مصائبی در خانه به آنها تحمیل میگردد و بچههای آنها نیز معمولاً عقدهای هستند و سلامت روحی ندارند.
🔗 خبرگزاری حوزه
@darsvareh
•••
▫️ تعجیل ڪن بخاطر صدها هزار چشم
▫️ اۍ پاسخ گرامی أمن یُجیبــــ ها
#اللهمعجللولیکالفرج
#امام_زمان
#جمعہ
@darsvareh