eitaa logo
داستان پژوهی
169 دنبال‌کننده
118 عکس
8 ویدیو
68 فایل
نوشته ها و گفته های احمد شاکری درباره ادبیات داستانی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
مشاهده در ایتا
دانلود
ibna.ir/x6qDs اعضای شورای علمی و شورای برنامه‌ریزی کتاب سال دفاع مقدس معرفی شدند
عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🎙 ضرورت برجسته‌كردن جنبه تخصصی و فنی ممیزی 🔺 شاكری در رادیو گفتگو با تأكید بر ضرورت برجسته‌كردن جنبه فنی و تخصصی بحث ممیزی عنوان كرد: بحث ممیزی در فضای ادبی كشور بیش از آنكه به‌صورت تخصصی بیان شود سبقه سیاسی پیدا كرده و عموماً كاركرد سیاسی دارد. 🔍 [مشروح خبر را بخوانید](http://seda.ir/sh/?5425326) 📻 رادیو گفت‌وگو، صدای اندیشه‌ها [سایت](http://radiogoftogoo.ir) | [سروش](https://splus.ir/radiogoftogoo) | [بله](https://ble.ir/radiogoftogoo) | [ایتا](http://eitaa.com/radiogoftogoo) | [رادیونما](http://player.iranseda.ir/livenama_player/?VALID=TRUE&CH=60&t=b&auto=true&VALID=TRUE&SAVE=TRUE) | [FM ۱۰۳.۵](http://player.iranseda.ir/live-player/?CH=29&t=b&auto=true&VALID=TRUE&SAVE=TRUE)
🔰 ضمن گرامیداشت یاد و خاطر امام راحل و شهدای گرانقدر جنگ تحمیلی و فرا رسیدن چهل و چهارمین سالگرد دفاع مقدس: ▫️ بسته مطالعاتی پیشنهادی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس 🔸 با آثاری همچون: مبانی دفاع از دیدگاه امام خمینی(ره) در دفاع مقدس، جستاری در اصطلاح‌شناسی و مبانی ادبیات داستانی دفاع مقدس، درباره مانایی و میرایی، قلم های قدبلند، ساحت‌های مطالعاتی ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، همسو با حماسه... 🔍 ادامه را اینجا بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/defamoghadas 🆔 @iictchannel
مراسم رونمایی یادنامه مرحوم خسروشاهی.mp3
12.8M
سخنی کوتاه در مراسم رونمایی از یادنامه مرحوم جهانگیر خسروشاهی 3 مهر
✍امتداد یافتگی و امتداد باختگی تجربه ادبیات دفاع مقدس 📑یادداشتی به مناسبت هفته دفاع مقدس در تاریخچه ادبیات پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پیدایی دوره ادبیات انقلاب اسلامی با گونه ادبیات دفاع مقدس گره خورده است. این واقعه آنچنان عمیق، ناب، پر ظرفیت و تاثیر گذار بود که از سویی نسلی از نویسندگان انقلاب اسلامی را در جریان تجربی و روایی خود پرورد و از سوی دیگر امتداد موضوعی خود را تا چند دهه پس از قبول قطعنامه 598 بر ساحت ادبیات سایه افکن ساخت. اکنون می توان گفت پیشروترین گونه با تنوع نوعی، قالبی، رویکردی و شمارگان، عناوین، نویسندگان و ناشران، گونه ادبیات دفاع مقدس است. گرچه به واسطه دو ضلع محدودیت بخشِ شناخت موضوع و نحوه روایت از آن، نمی توان گفت این گونه در متعالی ترین و مطلوب ترین جایگاه خود قرار دارد. زیرا از یک سو، همچنان موضوعات و اعماق این واقعه به نحو کافی شناخته و استخراج نشده اند و از سوی دیگر، ظرفیت های انواع -خاصه ادبیات داستانی- در روایت این واقعه به تمامه شناخته و بکار گرفته نشده اند. با این وجود، ادبیات دفاع مقدس -خاصه ادبیات داستانی دفاع مقدس- با میزان قابل توجهی اندوخته نظری و تجربه عملی در طول چهاردهه گذشته مواجه بوده است. سوالی که حرکت کنونی و اینده ادبیات دفاع مقدس را تایید و تضمین می کند شناخت جایگاهی است که در وضعیت موجود بدان دست یافته است. تجربه روایتگری چهار دهه، نقطه عزیمت چه حرکت گونه ای یا میان گونه ای در آینده ادبیات انقلاب اسلامی خواهد بود. روشن است که نا آگاهی نسبت به اندوخته پدید آمده در ادبیات دفاع مقدس یا انکار حرکتی که از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد می تواند موجب عقب گرد ادبیات انقلاب اسلامی و انقطاع حرکت ممتد جریان ادبیات انقلاب اسلامی شود. می توان فهرستی از عناصر و مولفه های ادبیات دفاع مقدس و گونه های دیگر را شماره کرد و نحوه امتداد ادبیات را "از" این نقطه "به" نقطه دیگر فرض کرد. نقاط مشترک را به عنوان حلقه های وصل و عناصر مشترک موتور پیشران و رابط میان آینده و حال در نظر گرفت و نقاط افتراق تاسیس یا بازسازی کرد. ادبیات -خاصه ادبیات داستانی- امروزه در حرکتی بطئی و البته مستمر در حال توسعه دایره موضوعات خود است. این بدان معنی است که موقعیت های جدید، اشخاص، رخدادها، جغرافیا، دوره زمانی و دغدغه های خود را در روایت بسط داده است. این البته امری گریز ناپذیر است. می شد از بدو شکل گیری ادبیات دفاع مقدس پیش بینی کرد با وجود تمام مزایای منحصر به فرد و غیر قابل انکار این واقعه تاریخ ساز، جریانهای ادبی به این موضوع بسنده نکرده، به موازات ان یا با انتخاب ژانرهای دیگر ادبی تجربه های جدیدی را برگزینند. موج گونه سازی و گونه گزینی به قصد جریان سازی در ذیل ادبیات انقلاب اسلامی نوعا با تاسیس جشنواره های ادبی و برگزاری کارگاههای موضوعی داستان نویسی همراه است. سالیانه چندین و چند جشنواره موضوعی نوعا با حمایت نهادها و موسسات تاسیس می شوند و خاصه نویسندگان نو قلم و جویای نام را با پیشنهاد مشوق های مالی و معنوی با خود همراه می سازند. انچه این تنوع گرایی را به مسئله ای بیناگونه ای بدل می کند چگونگی ترابط گونه ها با یکدیگر و امتداد صوری و معنایی انها در تجربه ای است که از کلیت ان به عنوان ادبیات انقلاب اسلامی یاد می کنیم. انچه در تقریبا تمامی این موج افرینی ها مشترک است، اکتفا به شناخت ضرورت های موضوعی از سوی متولیان امر است. این طیف که نوعا از جایگاه مجری و نه نظریه پرداز یا منتقد یا جریان شناس با ادبیات مواجه می شوند و دست به مسئله شناسی و پاسخ گزینی می زنند بخشی از ظرفیت های ادبی کشور را به سمت گونه های خاص داستانی هدایت می کنند. نوعا مسئله گزینی ها از سنخ نگاه کمّی به ادبیات است و نه نگاه کیفی و عمقی. بدین معنی که چون درباره موضوعی "کمتر" داستان تولید شده است و با این پیش فرض که درباره دفاع مقدس اثار متعددی تولید شده "پس" باید برای تولید گونه های جدید در ادبیات ریل گذاری شود. ساحت این برنامه ها محدود به موضوعات نبوده، گاه به محدوده انواع و قوالب ادبی نیز ورود می کنند. چنانکه با طرح کم تاثیر بودن خاطره یا انباشت خاطره، ادبیات را به سمت قالب خاطره- داستان و زندگی نامه داستانی سوق می دهند. خلأ اصلی چنین برنامه ریزی هایی که جلوه فروشی های ادبی فراوانی دارند، فقدان مساله شناسی، فقدان پاسخ گزینی و فقدان تئوری لازم درباره امتداد ادبیات دفاع مقدس است. می توانیم برای فهم بیشتر این موضوع به چند دهه قبل بازگردیم. به زمانی که نسل داستان نویس پیش از انقلاب اسلامی ادبیات متعهد را بایکوت کرده و به امید زوال و شکست این ادبیات به نظاره نشسته بودند. انچه موجب زایش ادبیات دفاع مقدس و به تبع ان ادبیات انقلاب اسلامی شد جدای از بینش والا و ایمان راسخ، متن و بطن تجربه دفاع مقدس بود. حضور و درک دفاع مقدس بود که نگاهها را
به روایت از دفاع مقدس خیره ساخت و راویان و داستان نویسان را به سمت روایت از ان گسیل داشت. بنابر این "تجربه حضور" وجه تمایز و امتیاز داستان های دفاع مقدس در مقابل طیف داستان نویس روشنفکری بود که در طول جنگ مجروحی نداده و شهیدی در میانشان یافت نمی شد. ادبیات دفاع مقدس زاده زیست در معرکه های بزرگ و تماس با حقیقت و باطن دفاع مقدس بود. اگر تجربه، رکنی اصیل در تولید داستان باشد، انتظار می رود امتداد ادبیات غنی تولید شده در پس دفاع مقدس نیز ناشی از تجربه ای عمیق، مستقیم و ارزنده باشد. اینجاست که می توان یکی از دلایل مهم ضعف های محتوایی و حتی ساختاری اثار تولید شده در جشنواره های رنگارنگ سالیان را برجسته ساخت. اینکه عمده اثار تولید شدۀ موضوعی در این جشنواره ها، جایی در زیست عمیق نویسندگان انها ندارند. به این معنی که چنین جشنواره هایی حتی به استانه ادبیات داستانی دفاع مقدس که از "تجربی نویسی" عبور کرده و به ساحت های روایت "معقول" دست یافته است نیز نخواهند رسید. در این نقطه است که ادبیات داستانی که چیزی برای روایت ندارد دست به دامان فرم شده و اثار مهارت جویان داستان نویسی و برگزیدگان جشنواره ای در زیر بار سنگین تکنیک های داستانی مدفون می شود. در این داستانها با زندگی انسانی با تمامی فراز و فرودها و رنگارنگی اش خبری نیست. بلکه انچه وجود دارد تحمیل غیر هنری و غیر ضروری فرم بر داستانی است که نمی خواهد یا نمی تواند داستان بگوید. داستانی که تلاش می کند با رنگ و لعاب فرم بی چیزی و فقر تجربی و عقلانی خود را بپوشاند. ماده خام چنین داستانی تجربه های عادی و تکراری است که با ذهنیت گرایی پیچیده روایت می شوند. داستانهایی که با وجود انتخاب موضوعات نو و عمیق تجربه غیر مستقیم سطحی را در بطن خود روایت می کنند. با درک چنین بحرانی است که می توان تحلیل کرد چرا تمامی عِده و عُده گرد امده در حوزه داستان نویسی و هزینه های صورت گرفته در کارگاههای داستان نویسی برخی موسسات و مجموعه ها، قادر نیست "زندگی" را به عمق و شفافیت و تنوع و زیبایی یک خاطره دفاع مقدس روایت کند. چرا قادر نیست مخاطب را با خود همراه سازد و خواندن اثار منتخب برخی جشنواره های داستانی کاری شاق،ملال امیز و ریاضتی دشوار است. چرا میان سلایق متولیان و داوران برخی جشنواره های ادبی با خواست خوانندگان اثار داستانی فاصله افتاده است. امتداد ادبی باید در کنار امتداد تجربی قرار گیرد. در صورتی که نبض جریان های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی زیر انگشت متولیان روایت و داستان باشد باید بدانند امتداد تجربی واقعه غنی دفاع مقدس کجاست. در این صورت است که ادبیات از دل ذهنیت و ضمیر جامعه می جوشد و چون موجی گسترده می شود.
امتداد یافتگی و امتداد باختگی تجربه ادبیات دفاع مقدس.pdf
160.9K
امتداد یافتگی و امتداد باختگی ادبیات دفاع مقدس یادداشتی به مناسبت هفته دفاع مقدس
ادبیات پایداری -رادیو فرهنگ-بخش1 (mp3cut.net).m4a
15.08M
✅ادبیات پایداری 📚رادیو فرهنگ 🎤برنامه شرح درد اشتیاق بخش اول1⃣ ماهیت ادبیات پایداری
ادبیات پایداری- رادیو فرهنگ بخش2 (1) (mp3cut.net).m4a
17.23M
✅ادبیات پایداری 📚رادیو فرهنگ 🎤برنامه شرح درد اشتیاق بخش دوم2⃣ هویت زایی در ادبیات پایداری
ادبیات پایداری- رادیو فرهنگ بخش3 (2) (mp3cut.net).m4a
18.67M
✅ادبیات پایداری 📚رادیو فرهنگ 🎤برنامه شرح درد اشتیاق بخش سوم3⃣ جریان بودگی و جریان شدگی ادبیات پایداری
ادبیات پایداری-رادیو فرهنگ بخش4 (mp3cut.net).m4a
11.43M
✅ادبیات پایداری 📚رادیو فرهنگ 🎤برنامه شرح درد اشتیاق بخش چهارم 4⃣ ارکان ادبیات پایداری
ادبیات پایداری- رادیو فرهنگ بخش5 (mp3cut.net).m4a
12.7M
✅ادبیات پایداری 📚رادیو فرهنگ 🎤برنامه شرح درد اشتیاق بخش پنجم5⃣ دشمن در ادبیات پایداری
ادبیات پایداری-رادیو فرهنگ بخش 6 (mp3cut.net).m4a
15.51M
✅ادبیات پایداری 📚رادیو فرهنگ 🎤برنامه شرح درد اشتیاق بخش ششم6⃣ ادبیات پایداری و مساله فلسطین
اقتباس در سینمای مقاومت-رادیو مقاومت.mp3
9M
📚اقتباس در سینمای مقاومت 📻رادیو مقاومت 18مهر 1403
رخت شو-محمد حنیف .pdf
929.1K
📚رخت شو ✍نوشته محمد حنیف ✅ادبیات جنگ و دفاع مقدس 🔍نقد رمان
چندی قبل "رختشو" رمانی از نویسنده، منتقد و پژوهشگر نام آشنای ادبیات داستانی از سوی مجموعه ای برای بنده ارسال شد. از انجا که جناب اقای دکتر محمد حنیف را نویسنده ای پرکار، زحمتکش، صاحب ایده و ذو وجوه می دانم و توفیق اشنایی با اراء و اندیشه های ایشان را در غالب کارهای پژوهشی شان داشته ام این دعوت را اجابت گفتم. پس از مطالعه این رمان، ان را از جهاتی برجسته یافتم. از جمله توانایی حنیف در شخصیت پردازی، تولید لحن برای شخصیت ها و ورود به اعماق ذهنی انها قابل تحسین است. رختشو رمانی است که خواندن ان نیازمند صبر، ذهن متمرکز و تحلیلگر و البته اشتیاق به ادبیات است. با وجود اختلاف رویکردی که با این رمان دارم از خواندن ان خرسندم. انگیزه نوشتن این نقد مفصل تلاش برای تحلیل رمان و جانمایی ان در گستره ادبیات داستانی جنگ و دفاع مقدس و تطبیق برخی معضلات نظری بر این رمان بوده است. البته مجموعه سفارش دهنده نقد، با این توجیه که خبرگزاری ها و رسانه ها تنها یادداشت 1000 کلمه ای منتشر می کنند، با اطلاع از حجم بیش از صد صفحه ای این نقد، از سفارش نقد منصرف شد. این نیز واقعیت اسفناک و البته غیر قابل انکاری در فضای ادبیات داستانی کنونی است. وضعیتی که در ان، انباشتن رسانه ها از گزاره های بدون مبنا و بدون مرجع، اولویت بیشتری از اندیشه درباره ادبیات و رمانی دارد که نویسنده با صرف زمان فراوان تلاش کرده از جان و اندیشه خود در لایه لایه ان بدمد و امید داشته باشد ذهن و خاطر مخاطبی بدان دست یافته و قلمی آن را اشکار نماید.
روایت ها و رویکردها نقد پنج رمان ♨️یکی میان زندگی ما راه می ♨️مفتون و فیروزه ♨️لم یزرع ♨️شب دنیا ♨️پاییز فصل آخر سال است پنج منتقد 📌محمد رضا سرشار 📌کامران پارسی نژاد 📌محمد حنیف 📌احسان عباسلو 📌احمد شاکری انتشارات رسول آفتاب