eitaa logo
رضا داوری اردکانی
310 دنبال‌کننده
4 عکس
2 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر و با و خرد متحقق میشود به مدد نمیتوان به وضع و مقامی که یک قوم در و دارد پی برد و فی المثل توصیف آنچه در صد سال اخیر بر ما گذشته است چیزی را معلوم و روشن نمیکند آنچه تا کنون در باب شرایط و محیط اجتماعی گفته اند بسیار سطحی و گاهی مضحک بوده است. دکتر داوری اردکانی @davari_ir
بدون متحقق نمیشود و این هنوز در میان قوم ما سرگردان است و در خانه خود مستقر و متمکن نیست. ما به مدد و و میتوانستیم این خرد را از آن خود کنیم مقصودم از «میتوانستیم» اینست که ممکن بود و گرنه اکنون که نتوانسته ایم نمیتوانیم کسی را از این بابت ملامت کنیم دکتر داوری اردکانی @davari_ir
گمان میکنید که اگر ناگهان چند عالم و فیلسوف و شاعر بزرگ ظهور کنند چه پیش میآید؟ تا وقتی که در قومی و استعداد قبول نباشد هر چه بنویسند و بگویند کسی نمیخواند و در گوش نمی گیرد... دکتر داوری اردکانی @davari_ir
وقتی این قدر از مانع سخن میگویید و بار را از دوش خود بر میدارید و به گردن موانع میگذارید آیا میتوانید بگویید که کی و کجا این موانع عادی و اجتماعی که عذر موجه شده است جلوی را گرفته و بر آن غلبه کرده است؟ دکتر داوری اردکانی @davari_ir
وقتی نباشد همه چیز به صورت موانع تفکر در میآید و این خیال قوت میگیرد که اگر نبود تفکر بود و حال آنکه وجود این موانع لازمه تفکر است دکتر داوری اردکانی @davari_ir
ظاهراً به حسب درجه و مقامی که در تکنولوژی دارند با علوم آشنا هستند، اما تصور و اوضاع اقتصادی و اجتماعی عصر حاضر بدون حاصل انتزاع ذهن است وگرنه این با تکنولوژی و شرایط اقتصادی و اجتماعی و نیازهای نفسانی کاملاً به هم بسته است و هيچيك فرع دیگری نیست و در تحقق نمیتوان آنها را از هم جدا کرد. دکتر داوری اردکانی @davari_ir
هنوز هم مردمان آرزو دارند که از منافع تکنولوژی بهره مند شوند و از نتایج سوء آن در امان بمانند ولی این احساس نیاز تاکنون کمتر به علمی مدد کرده است. چرا؟ زیرا این احتیاج ناشی از و میان اقوام است و عقلی که با جان آمیخته است از این نیاز خبر ندارد اگر این آمیخته با جان اعتناء به علم را اقتضا کند، دیگر تحریض دیگران به پژوهش و و مسابقه و آیین نامه و تنبیه و تشویق هم لازم نیست هر چند که وقتی این عقل نباشد تشویق و تنبیه ها هم ظاهر سازی است و آنانکه گمان میکنند به صرف تشویق و تنبیه، بوجود میآید ساده دلانند و بعضی هم برای فریب دیگران این حرفها را میزنند بهر حال این عقل کجاست و چگونه متحقق میشود؟ آیا فطری مردمان است؟ گفته ایم که عقل را با نباید اشتباه کرد، عين عقل اروپایی که با آن متحقق شده است. عین فلسفه اروپایی است و هیچ قومی بدون بر خورداری از این عقل در علم و به جایی نمیرسد دکتر داوری اردکانی @davari_ir
آیا امکان دارد که به راهی جز راه بیندیشیم ؟ هنوز هم این امکان منتفی نشده است اما تجربه دهه های اخیر نشان داده است که به آسانی و خیلی زود از راه توسعه نمیتوان منصرف شد. دکتر داوری اردکانی @davari_ir
اکنون جهان توسعه یافته مسائل و مشکلاتی دارد که قبلاً پیش بینی نشده بود. هم چشمش را بر روی این می بندد و آنها را در نمی یابد زیرا مسافران یک راه نمیخواهند بشنوند و بدانند که مقصد و منزل پایانی راهشان در معرض طوفان قرار دارد ولی به هر حال آینده همه جهان به هم بسته شده است و هر چه بر سر بیاید اثرش به همه جا می رسد. دکتر داوری اردکانی @davari_ir
هر جا هست و بسته به اینکه تکنولوژی در چه مرحله و مرتبه ای است علم هم در همان درجه و مرتبه وجود دارد در حقیقت و تکنولوژی امر واحد است نه اینکه یکی شرط دیگری باشد اگر معمولاً این کلیت و تمامیت را به اجزاء تقسیم میکنند، از آنست که همواره اوضاع اجتماعی و اقتصادی متناسب و متناظر با وضع علم و است و در این تناظر و تناسب، نسبت علیت و سببیت میبینند دکتر داوری اردکانی @davari_ir
بنظر ، انسان همیشه در بند خویش است. این اقوال او، ما را به یاد مونتنی و برگسون می اندازد که اولی، خود را در زیستن می داند و دومی حیات را در استمرار و مدت خویش کشف می کند که آنات آن با آنات قبلی مربوط نیست و هردم خلقی جدید در کار است و منشأ این خلق خیزش و حیاتی است دکتر داوری اردکانی @davari_ir
فقط به مسائل مربوط به انسان و می پرداخت و خوانندگان خود را متوجه مسائل فلسفی می کرد که خود هنرمندانه آن مسائل را احساس کرده و دریافته بود. و این قول خود اوست که من از مسائلی بحث میکنم و حرف میزنم که از طریق همدمی و به آن ها رسیده ام و زندگی من با آن مسائل درآمیخته است دکتر داوری اردکانی @davari_ir
‌ ‌ من را نیست انگار بزرگ دانسته‌ام و این مدعای خود اوست و در این ادعا محق است. اما اگر از بابت نیست انگاری، نیچه را ملامت می‌کنیم قبلا بپرسیم که در عهد غیبت و غیاب حق و حقیقت، کیست که بتواند ادعا کند از گذشته. هرکه چنین ادعایی کرده، نیست انگار بیچاره‌ای بوده است. 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir ‌ ‌
هدایت شده از غرفه کتاب عاکف
♨️ برخی از کتب دکتر رضا داوری اردکانی با تخفیف، در غرفه کتاب عاکف: 📙 ما و راه دشوار تجدد ▪️https://eitaa.com/akefbook/16 📘 ما و تاریخ فلسفه اسلامی ▪️https://eitaa.com/akefbook/18 📗 سیاست، تفکر، تاریخ ▪️https://eitaa.com/akefbook/19 📕 نقد تجدد و درد توسعه نیافتگی ▪️https://eitaa.com/akefbook/21 📒 درباره غرب ▪️https://eitaa.com/akefbook/22 📔 اخلاق در زندگی کنونی ▪️https://eitaa.com/akefbook/23 📓 آزادی، قانون و سازمان ▪️https://eitaa.com/akefbook/24 📙 فلسفه، سیاست، خشونت ▪️https://eitaa.com/akefbook/25 ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 💠 غرفه کتاب عاکف/ مطالعه به وقت خلوت... @AkefBook ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
اگر خیال می کند به میل و اراده خود هر صورتی را که بخواهد به عالم و آدم می دهد، در طمع خام افتاده و نمی داند خواست او تابع است نه آنکه تاریخ تابع این خواست باشد. نه تاریخ تابع رأی و نظر ماست و نه ما صرفا محکوم حکم ایجابی و سیر فلک و گردش زمان و حوادث و وقایع تاریخی و اجتماعی هستیم. 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir
بشر هرچه در فرو رود بستگی او به و زمانیات محکم تر می شود و چون حال تذکر پیدا می کند دیگر در قید تعلقات نیست. متفکران آزادند. بدون رسوخ در و انس با شاعران حال تذکر و پیش نمی آید. انس با و فلسفه ما را به خانه خود باز می گرداند. 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir
بطور کلی تاریخ نیست انگاری است و بشر کنونی هم در مرحله ای از این تاریخ قرار دارد که از این مرحله باید بگذرد. این بشر به وضع خود و تاریخ خود، خودآگاه نیست. نیچه آغاز نیست انگاری را آغاز گذشت از ذات می داند پس بنظر از بشر کنونی باید گذشت تا به بشر کامل رسید. آیا بشر کامل غایت است؟ نه. او هم مسیر و پلی است که بايد از آن گذشت... 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir
اگر روزی کسانی پیدا شوند که پروای ننگ و نام و هوس شهرت نداشتند، و فضل را متاع غرور نکردند، از خلوت و تنهایی نترسیدند، به دانش اندک از راه نرفتند، حد خود را دانستند و آثار ناچیز را بزرگ نینگاشتند، آن موقع می‌توان به آغاز امید داشت... 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir
از مشکلات ماست که از درصدد تمیز درست از نادرست هستیم و فلسفه را با علم الیقین و یقین علمی اشتباه میکنیم و نمی دانیم که درست و نادرست به حسب اینکه کدام را پذیرفته ایم، فرق می کند 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir
رحمة الله علیه در کتاب خود دموکراسی و حکومت شرعی را جمع کرده اند، ایشان ظاهرا آراء حکمای غربی را نمی دانستند مع هذا هوایی که از آمده و چیزی از مذهب با خود آورده در ایشان اثر کرده و گمان می کنم این هوا در مباحث ایشان بی تاثیر نبوده است. 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir
متجددین بیشتر تلاش خود را صرف نفی گذشته کردند، تا جایی که معارف گذشته را یاوه خواند و متصدیان امور را ملامت کرد که چرا یک کتاب در باب حکمت اسلام ننوشته اند... گویا منظور دهخدا از حکمت اسلامی، تطبیق شریعت با بود و اين تصور مرا یاد کتاب انداخت که در آن و حکومت شرعی را باهم جمع کرده است... 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir
متجددان می پنداشتند که با نفی گذشته، آینده هموار می شود. اقبال به و به حدی بود‌ که ، شعر گذشته ایران را از عوامل فساد و هرزگی می داند و تنبلی و بیکارگی را به تصوف بر می‌گرداند. 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir
در این بازار ،هیچ کس دل شکسته نمی خواهد و نمی خرد. همه جا دکان خودفروشی است، تا وقتی این بساط پابرجاست، تفکر مجالی ندارد. اگر نباشد، هم نیست... 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir
ما در ابتدای آشنایی با ، به تمدن غربی توجه کردیم نه به تفکر و فرهنگ غربی و اگر مختصر التفاتی به شد، اصل آن سیاسی و اجتماعی بود. راهگشایان تفکر و علم و در ایران همگی اغراض سیاسی داشتند و آزادی و عدالت اجتماعی می خواستند... 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir
اکنون ما در وضعي هستیم که گذشته ، آینده ماست و چون نه با گذشته قومی خود و نه با گذشته غرب، تماس حقیقی نداریم، این آینده موهوم است و ما بی تاریخ هستیم. کسانی به غرب رو کرده بودند که کمابیش از گذشته و بریده بودند... 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir