eitaa logo
دعوت به نماز🇵🇸
1.2هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
589 ویدیو
181 فایل
بسم الله النور مطالب کانال: 🔰 شنبه: دعوت به نماز 🔰 ۱شنبه: نماز در دوره اول رشد 🔰 ۲شنبه: نماز در دوره دوم رشد 🔰 ۳شنبه: نماز در دوره سوم رشد 🔰 ۴شنبه: موانع نماز 🔰 ۵شنبه: اسرار نماز 🔰 جمعه: راهکارهای جذب به مسجد شناسه ارتباط: @namaznor
مشاهده در ایتا
دانلود
‏«مدرسه قرآنی(جزء سی قران به کودکان)» را در بازار اندروید ببین: http://cafebazaar.ir/app/?id=ir.buraq.freequran&ref=share @davat_namaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طیب دعایی یکی از لحن‌هایی که در کودکی بر آن تاکید شده و حین بدنیا آمدن فرزند، در دل و زبان و لحن اطرافیان در حق کودک جاری می شود لحن دعایی است، یعنی: اتصال به خدا و طلب نیاز در رابطه با سلامت جسم و جان طفل و اینکه مبادا فرزند نقصی در خلقت اش داشته باشد، پدر و مادر و اطرافیان را دعا دار می کند. لحن دعا و اتصال به اسماء الهی (اظهار عجز و نیاز در پیشگاه خدا) جزء کلام طیبی است که می بایست در صحبت‌ها و در کلام والدین دیده شود. در این صورت کودک نیز با این عمل‌ها انس گرفته و آنها را از خود بروز می دهد تا در مراحل بعدی رشد عمق بیشتری به آن داده شود. @davat_namaz
🌿🦋از شیخ رجبعلی (خیاط) نقل شده است که : 💬 حضرت عبدالعظیم را در عالم معنا زیارت می کند و از او می پرسد: از کجا به این مقام رسیدید؟ 🌱ایشان پاسخ می دهد: از راه احسان به خلق از قرآن، نسخه برداری می کردم و آن نسخه ها را در اختیار مردمی که طالب آنها بودند، می گذاشتم و دستْمزد ناچیزی نصیبم می شد که آن را احسان می کردم.📿 📚 کیمیای محبّت ص ۲۱۰ @davat_namaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 واکنش مردم به سؤالی نسبتاً سخت❗️ اگه عشق‌تون؛ از شما بخواد که همین امروز، تنهایی و مخفیانه راهی یه سفر بشید؛ که هزینه‌هاتون رو کسی تقبل نمی‌کنه، امنیتش مشخص نیست، و ممکنه بازگشتی هم نداشته باشه، چیکار می‌کنید؟! ➖ شما باشید میرید💥؟ 📥 لینک پخش و دانلود با کیفیت‌های مختلف 🌐 آپارات Aparat.com/v/igpnt یوتیوب Youtu.be/nZbpVoagx3Y اینستاگرام Instagram.com/p/CWESdxKIOph/ @Ostad_Shojae instagram.com/ostad.shojae1
-2008277245_-211520.mp3
25.74M
خلاصه ی ابتدای جلسه ۶۴ 📚استاد سعادتفر
خداوند عزوجل به حضرت داوود علیه السلام فرمود : داوود بر حذر بدار بنی اسرائیل را از این که به امیال خود روی بیاورند . دلهایی که وابسته ی به این خواسته ها می شوند از من محجوب اند در درجه ی اول مراد از اکل شهوات حب نفس است . عوامل عمده در طهارت قلب پاک شدن از این حب است چون گفته اند :...القلوب المتعلق بالشهوات یکی از جاهای سخت مبارزه قسمت مبارزه ی با نفس است چون مبارزه ی نفس با نفس است جنگیدن با دشمن خارجی آسان است اما اختلافات قومی و داخلی پیش بیاید سخت است. جنگ نفس با نفس مثل جنگ داخلی است و خیلی سخت است. تشخیص خیلی مهم است که من بدانم این حب نفس هست یا نیست. و بعد اگر حب نفس است چه طوری باهاش بجنگم . امام سجاد در دعای ابو حمزه می گویند : وَ الاِسْتِعَانَةَ بِفَضْلِکَ لِمَنْ أَمَّلَکَ مُبَاحَةً خدایا اگر تو ببینی عبدی از تو کمک می خواهد برای مبارزه با خودش و رسیدن به تو ، تو این کمک را در اختیارش می گذاری . شما این طهارت دل را برای چه می خواهید ؟ چون این دل را از عالم امر می دانید می گویید من از عالم امر بوده ام اما این را آلوده کرده ام و برای بازگشت به ان موضع اصلی باید طاهر شوم . پس این مبارزه برای لِمَنْ أَمَّلَکَ است . 📚استاد سعادتفر
توجه به این نکته ضروری است که : قران کریم می فرماید : سبحان الله عما یصفون خدای سبحان منزه است از اینکه کسی بخواهد او را توصیف کند . توصیف یعنی چه؟ اینکه بگویییم وَ الاِسْتِعَانَةَ بِفَضْلِکَ لِمَنْ أَمَّلَکَ مُبَاحَةً توصیف حضرت حق است و ما اجازه ندارم خدا را وصف کنیم الا عباد مخلَص عباد مخلص می توانند خدا را وصف کنند بنابرین حضرات ایمه که عباد مخلَص هستند می توانند خداوند را وصف کنند مخلِص کسی است که تازه در راه رسیدن به اخلاص است مخلَص ان کسی است که عین اخلاص شده ! گاهی می گوییم شخصی عادل است . گناه کبیره انجام نمی دهد اما گاهی می گوییم فلانی عدل است ! علیٌ عدلٌ عادل در مسیر است و عدل یعنی با عدل فرقی ندارد. اول قدم در رها شدن و طهارت قلب استعانت از حضرت حق است بگویید خدایا امام سجاد علیه السلام ان عبد مخلصت فرموده و من هم می خواهم در زمره ی ان کسانی که تو را ارزو کرده اند قرار بگیرم. پس مرا کمک کن و از من دستگیری کن و مرا در این مبارزه کمکم کن. 📚استاد سعادتفر
تا حب نفس بیرون نرود محبت الهی سر جای ان نمی اید . وقتی محبت نیاید و خدا عبد را دوست نداشته باشد برکات نمی اید . یکی از مواردی که در مبارزه مهم است این است که بدانید با چه باید مبارزه کنید ؟ مبارزه ی با حب نفس در سه مقطع باید صورت بگیرد : 1) در مباحات 2) در مکروهات 3) در ممنوعات اکل شهوات را باید در این سه مرحله پیدا کرد . سوره ی شعرا می فرماید: يَوْمَ لَا يَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ ‎﴿٨٨﴾‏ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ ‎﴿٨٩﴾ روزی که هیچ چیز برای انسان نفع ندارد مگر کسی که با قلب سلیم امده باشد . از امام صادق پرسیدند مراد از این قلب سلیم چی هست ؟ حضرت فرمودند یعنی قلبی که غیر از خدا در ان نباشد ! خود این غیر خدا مراتب دارد اول چیزی که باید از قلب بیرون برود تا قلب سلیم شود حب النفس است . تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز حب دنیا هم از شئونات این حب نفس است . و قلب سلیم هم مراتب دارد تا زمانی که می رسد به وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا که مرتبه ی عالیه است . امام صادق در تفسیر این ایه که در شان اهل بیت است فرموده است خداوند او را از ماسوای خود جدا کرده است . مباح چیست که ما باید با ان مبارزه کرد ؟ چرا باید با ان مبارزه کرد ؟ ان مباحی که با حب نفس صورت بگیرد مزاحم است. ما در این دار دنیا مکلف به یک سری تکالیف هستیم. برای این تکالیف احکامی است ان احکام به 5 قسمت تقسیم شده است واجب ، مستحب، حرام و مکروه و مباح مباح یعنی امری که فعل و ترک ان فرقی ندارد در مکروحات جانب ترک رجحان دارد و در مستحبات جانب فعل . مباحات می توانند منشاء غفلت بشوند و سبب ضایع کردن امر بشود در امر خوردن فکر کنید . گاهی خوردن مکروه است و گاهی مستحب و گاهی حرام و گاهی حلال و گاهی مباح. اگر انسان بتواند مباح را از زندگی خود بیرون ببرد و ببردش در قالب ان چهار تا. بعد مبارزه با ان اسان می شود . رسول اکرم به ابوذر می فرماید: سعی کن برای هر عملی که می خواهی انجام بدهی یک نیت صادقه داشته باشی. نیت صادقه یعنی نیتی که خداوند انسان را بر ان نیت تصدیق بکند . نیت کنید و خداوند بگوید که احسنت . نیت صادقه یعنی قصد قربت. اگر قصد قربت در تمام شئونات وارد شد ان حب نفس می رود بیرون . در یک هفته تمرین کنید که حب نفس را از اعمال خارج کنید و فقط به قصد قربت کارها را انجام دهید . 📚استاد سعادتفر
مولفه های مسجد موفق مسجدی که در آن شبکه سازی انجام نشود یعنی نتواند مومنین را باهم مرتبط کند و توان های آنها را با هم به اشتراک گذارد، به رسالت مسجد بودن خود نرسیده است. مسجدی که نتواند مردم و امام را درباره مقاصد و اموری هم عهد و هم راستا و هم قصد نمی کند هنوز مسجد نشده است. مسجدی که نتواند عملیات اجتماعی طراحی کند و در رفع محرومیت ها بی فکر و عمل باشد، مسجدی ضعیف و ناتوان است. مسجدی که نخواهد از مردم و امام میثاق بگیرد و از حضور آنها در عملیات های مهم نامطمئن باشد، قادر به برنامه ریزی برای ارتقای علم و معنویت و عمل صالح نیست. مسجدی که نتواند با سایر مساجد و نیروهای مسجدهای دیگر ارتباط برقرار کند و تشکیل جمع های نیرومندی را بدهد و توان انجام عملیات مشترک داشته باشد، مسجدی فردگرا و متمایل به رشد خود است. مسجدی که جمعیت آن را نخبگان و افراد با تجربه همراه جوانان، نوجوانان، کودکان تشکیل ندهد مسجدی بدون دارایی ست. مسجد دارا و توانا مسجدی است که روز به روز بر نشاط و شادابی اش افزوده شود و این با شرح صدر پدیدار می شود. شرح صدر یعنی توان ابراز دقیق لطیف است. 💢برای ایجاد شبکه در چنین مسجدی لازم است سرشاخه هایی متنوع که پوشانندگی نیازها و تخصص ها را داشته باشد انتخاب شده و هریک از سرشاخه ها بتواند در امور تخصصی قلمرو مسجد را احیا و به دارایی های خود مجهز نمایند. هر یک از سرشاخه ها خود باید بتواند مردم را متناسب با نیازهاو اقتضائاتشان فعال کند. اهتمام به رفع نیازهای مردم در مسجد تداعی نصرت و فتح خدا برای مردم است و القای این حس در جامعه، القای ایمان و باعث گسترش انواع امنیت است. 📚 استاد اخوت .شبکه.سازی.در.مساجد .به.رفع.نیازهای.مردم.درمساجد .ایمان.در.جامعه @davat_namaz
خشوع تشریع بعد از تکلیف چطور ایجاد می شود؟ خشوع تشریع یعنی بچه در مقابل احکام شریعت گارد ندارد. چرا؟🧐 چون این ها با ساختار او هماهنگ است. در عین حال هم کم کم باید با فعال شدن عقلش اینها را بفهمد. یعنی مانباید او را به سمتی ببریم که از لحاظ رفتاری تقلیدگر بار بیاید. اون رفتار تقلیدگرانه اش هست. 👌 منتها وقتی روی اوشناخت سوار شود دیگر اورا خود به خود گزینش می کند و در واقع ما به این خشوع تشریعی می گوییم. در واقع همان خیر گزین شدن است که خوب این قضیه خیلی مهم است. یکی از اموری که خیلی کمک می کند به این قضیه الگو بودن پدر و مادر و مربی است. ببینید ما این قضیه را اصلا در آموزش های والدگری غربی نداریم. یکی از آموزش‌های والد گری غربی که پی ام تی است، در سنین مثلاً زیر هفت سال رفتار کودک را به واسطه همین کنترل تشویق و پاداش‌ها، کنترل می‌کند. اما یک ذره درمورد این‌که شما به عنوان پدر یا مادر رفتار و نیت خودتان، درواقع همان بروز رفتاری خودتان در رفتار بچه خیلی مهم است، صحبتی نمی‌شود. در نهایت انسان به یک انسانی تبدیل می شود که ممکن است شکل یک ماشین کار بکند. و کار هم می‌کند. 👈 ولی در روش تربیتی اسلامی، چیزی که مهم می باشد اسوه بودن است، پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله و سلم) اسوه حسنه بودند. پیامبران، امامان و ائمه خود اسوه بودند. یعنی هر کاری را که می گفتند، خودشان عمل می‌کردند. در عمل کردن اولین نفر بودند. بنابراین اسوه بودن خیلی تاثیر دارد. یعنی اگر من به‌عنوان پدر یا مادر، در سیستم رفتاری و سیستم رشدی خود، به دنبال این نباشم که نواقص و ضعف های خود را جبران و برطرف بکنم و بعد یکسری امرونهی هایی به فرزندم داشته باشم، این اثر خود را نخواهد داشت. 👌 بنابراین این قضیه اسوه بودن هم در بحث خشوع بسیار بسیار اهمیت دارد 📚 خانم دکتر فیاض @davat_namaz
💖 *پای درس امام حسن عسکری(ع)* 💖 قبیح‌ترین و زشت‌ترین حالت و خصلت برای مؤمن آن حالتی است که دارای آرزوئی باشد که سبب ذلّت و خواری او گردد. عبادت در زیاد انجام دادن نماز و روزه نیست، بلکه عبادت با تفکّر و اندیشه در قدرت بی منتهای خداوند در امور مختلف می‌باشد. *عید میلاد بر شما پر از خیر و نور و برکت* 🌸🌾🌸🌾🌸🌾🌸🌾🌸🌾🌸🌾🌸 @hobbenamaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نظر رهبر انقلاب برای جذب جوان به مسجد : 🔸برخلاف آنچه بعضی تصور ميكنند،جاذبه برای رفتن جوان به مسجد،گذاشتن میز پینگ‌پنگ نیست! 🔹ماجرای جذب جوانان به کلیسای آمریکایی با شام سبک،موسیقی و.. @davat_namaz
در هفت سال دوم غایت اصلی این است که فرزندان ما خیر گزین بشوند. یعنی چه؟ 🧐 👈 اگر ما در هفت سال اول غایت را این طور مطرح کنیم که بچه‌های ما در بستری از طیبات رشد کنند و کلام شان، نطق شان و حواس شان همه طیب بشود و میل به طیب داشته باشند 👈در هفت سال دوم می گوییم، به‌جهت این‌که تفکر، قدرت انتزاع و مسائل شناختی در فرزندان ما پرورش پیدا کرده و می‌توانند به مسائل انتزاعی فکر بکنند و قدرت تحلیل و مقایسه دارند، از آنها انتظار داریم که در انتهای هفت سال دوم به قدرت تفکر خیر گزینی، یا به نوعی خیر گزینی برسند. 👌 یعنی به‌جایی برسند که با قدرت تفکر خود، بتوانند خیر را از شر تشخیص بدهند، انتخاب کنند، ترجیح بدهند و بعد موانع را برطرف کنند و آن را تحقق بخشند. که این قضیه درواقع در فرآیندی اتفاق می‌افتد که این فرایند نیاز دارد به این‌که در هر مرحله به آن آب، کود و نور رسانده شود. و این وظیفه مربی و والد است. که درواقع باید سعی کند آن نیازهایی را که برای انتخاب خیر دارد برایش فراهم شود. 📚 خانم دکتر فیاض @davat_namaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آسیب بدگویی از دیگران جلوی کودکان عدم احساس امنیت (بذر پاشی نا ا م ن ی ) @davat_namaz
*یا حفیظ* ✅ سلسله جلسات ختم سوره های قرآن با هدف بررسی موضوع ذکر در آنها 📚 *نشست پنجم: بررسی موضوع ذکر در سور مبارکه فجر و غاشیه* 🎙 آقای مختاری ⏰ *سه شنبه 2 آذر ماه؛ ساعت ۸:۳۰ صبح* ♦️جلسات به دو صورت حضوری و برخط برگزار می گردد. 📍 *مکان: مدرسه دانشجویی قرآن و عترت علیهم السلام، طبقه سوم* 🌐 درگاه ورود برخط: https://www.skyroom.online/ch/elmshahr/kh-m-quran-zekr-g 📁بایگانی صوت و محتوای جلسات: https://ble.ir/motaleatemadreseghadr 🕋 *مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران* 🔻 نشانی ما در بله، سروش، ایتا و اینستاگرام: 🆔 @QuranEtratSchool 🌐 www.QuranEtratSchool.ir
فیلم منصور فیلمی از جشنواره عمار امشب بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد امام علی بن ابی طالب علیه السلام(خ آیت الله کاشانی نبش عقیل) جمعه ظهر بعد از نماز جمعه (مصلی تهران) @davat_namaz
بحث پیرامون طهارت قلب بود که مرتبه ی سوم از مراتب وجودی بود و امیر المومنین(علیه السلام) آن را بیان فرمودند. طهارت این مرحله از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از این مرحله به بعد است که اگر قلب طاهر بشود، برکات نازل می شود و ارزاق برایش محسوس می شود. خداوند عزوجل به حضرت داوود علیه السلام فرمود : داوود! برحذر بدار بنی اسراییل را از این که به امیال خود روی بیاورند. دلهایی که وابسته ی این خواسته ها می شوند از من محجوب اند. یکی از موارد، کنار رفتن خواسته ها است. منشا تمام خواسته ها هم دو چیز است: حب دنیا و حب نفس است. این دو اگر نباشد هرچه باشد خدا است. و حب نفس اگر کنار برود حب دنیا هم از بین می رود. هفته ی قبل گفته شد که تطهیر قوه ی قلب در مرحله ی مبارزه با نفس باید در سه مرحله صورت بگیرد. یکی در مباهات یکی در مکروهات و یکی در محظورات 📚استاد سعادتفر
داشتن حب نفس خودش علامت یک نقص معرفتی است. وقتی انسان در شناخت خودش و در واقع در شناخت خداوند عزوجل نقصان دارد، این سبب پیدایش حب نفس در انسان است. وقتی می گوییم حب نفس یعنی شخص دارد نفس را می بیند، دوستش دارد، مزاحمش هم هست! وقتی نفس را ندید یعنی حبی نیست و مزاحمی هم نیست. توصیه شده که سودمندترین معارف شناخت خود است. این حدیث متواتر است یعنی یقین است که از پیامبر گفته شده که : مَنْ‏ عَرَفَ‏ نَفْسَهُ‏ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ شناخت خود مهم است چون وقتی حب نفس پیدا می کند که خود را نشناخته، وقتی خود را شناخت درحقیقت خود را نمی بیند و آنچه می بیند مظاهر اسما و صفات حق می بیند. در حدیثی امام صادق(علیه السلام) فرمودند : نزدیک بودن مومن به خدای عزوجل از شعاع خورشید به خورشید هم نزدیک تر است. خدای عزوجل کمال مطلق است، کمال مطلق یعنی نقص نیست. چون نقص یعنی محدودیت ! او یعنی همه چیز خورشید یعنی همه ی شعاع ها ولی شعاع خورشید نمی شود و قابل مقایسه هم با خورشید نیست. در دعای شریف ماه رجب که از ناحیه ی مقدسه ی بقیه الله(عج) صادر شده می گویید : لا فَرْقَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهَا إِلاَّ أَنَّهُمْ عِبَادُكَ فرقی نیست بین خداوند و انسان کامل نیست مگر اینکه آنها عبادند و خلق او شامل همه ی اینها است. 📚استاد سعادتفر