eitaa logo
دعوت به نماز🇵🇸
1.3هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
586 ویدیو
180 فایل
بسم الله النور مطالب کانال: 🔰 شنبه: دعوت به نماز 🔰 ۱شنبه: نماز در دوره اول رشد 🔰 ۲شنبه: نماز در دوره دوم رشد 🔰 ۳شنبه: نماز در دوره سوم رشد 🔰 ۴شنبه: موانع نماز 🔰 ۵شنبه: اسرار نماز 🔰 جمعه: راهکارهای جذب به مسجد شناسه ارتباط: @namaznor
مشاهده در ایتا
دانلود
احکام خوشمزه روزهای آخر ماه شعبان بود. اوستا مراد که خیلی سر مزرعه خسته شده بود، بعد از نماز جماعت مسجد می خواست زود برگرده خونه که حاج آقا گفتند، خدا قوت اوستا یکم دیگه صبر کن که می‌خوام فرمول کیمیاگری بهتون یاد بدم. اوستا مراد جواب داد😍 واقعا! کیمیاگری؟ یکی از اقوام ما، کلی عمرش رو برای رسیدن به علم کیمیاگری صرف کرد و در آخر هم غیر از این که اسم دخترش رو گذاشت کیمیا چیزی گیرش نیومد! شما کی به این علم دست یافتی حاجی؟ حاج آقا لبخندی زدند و گفتند کمی صبر کن می‌فهمی و بعد بالای منبر رفتند و گفتند: ای بنده های خوب خدا! کسایی‌که حرف خدا براتون بالاتر از همه‌ی حرف‌هاست، خدای مهربونمون یک دعوت نامه برامون فرستاده، هممون دعوتیم به یک مهمونی خاص و شگفت انگیز چون صاحب مهمونی خداست. مدت این مهمونی یک ماهه و توی این یک ماه، خدا به هر کسی که قانون هاش رو رعایت کنه، یک قدرت ویژه میده، قدرت کیمیاگری! اوستا گفت: عجب! چقدر هیجان انگیز!💎 حاج آقا ادامه دادند: شما میتونید با روزه گرفتن و اجرای دستورات خدا، تمام لحظات ماه رمضون رو تبدیل به طلاکنید. طلاهایی که پیش خدا محفوظ می‌مونه و بعدا بهتون میده. هر کس روزه بگیره، برای نفس کشیدنش هم ثواب می‌نویسند! حتی خوابیدنش! چه برسه به کار خوب کردن که چند برابر ماه‌های دیگه در ازاش ثواب گیرتون میاد مثلا یک آیه قرآن که بخونید ثواب خوندن کل قرآن رو داره. پس از اول ماه رمضون حواستون باشه که هر کس زرنگتره، با دست پرتر از این ماه بیرون میاد. اوستا مراد گفت: پس حاج آقا باید برم چند تا الاغ دیگه بخرم که بتونم این همه طلا رو از مهمونی بیارم!؟ حاج آقا خندیدند و گفتند: اوستا جون طلای این مهمونی مادی نیست که نیاز به الاغ داشته باشه. اوستا مراد کله‌اش رو خاروند و متعجب و شگفت زده از مسجد اومد بیرون که بره برای مهمونی یک برنامه ریزی خوب بکنه که حسابی طلا جمع کنه...💪 ❓شما چی بچه ها کدوماتون قراره هر لحظتون تبدیل به یه عالمه طلا بشه؟ @davat_namaz
✍گفته شد که : آلودگی هایی که برای ما وجود دارد به دو بخش تقسیم می شوند. بخشی از آلودگی ها عمیق نیستند و عبور از آنها ✍گفته شد که : آسان است و در طهارت برای نماز از آنها تعبیر می کنیم به طهارت از خببث. بعضی از آلودگی ها در عمق وجود ما نفوذ می کنند و پاک شدن و رها شدن از آنها آسان نیست. از آنها تعبیر شد به طهارت از حدث. ✍گفته شد که : بحث سِرّ طهارت به این دلیل اهمیت دارد که رسیدن به طهارت اساس هر پیشرفت انسان در مسائل معنوی است. ✍گفته شد که : قرآن کریم یک دستور العمل به ما داد و به تعبیر قرآن این دستور العمل تنها دستور العملی است که می تواند انسان را از آلودگی ها پاک کند. خداوند در قرآن کریم می فرماید : قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّـهِ یک نصیحت می کنم و آن اینکه قیام لِلَّـهِ بکنید. باید هرچه در زندگیتان هست برای او باشد و از هر چه غیر اوست جدا بشوید. در هفته ی قبل نمونه های عملی از مرحوم رجب علی خیاط بیان شد... 📚استاد سعادتفر @davat_namaz
می فرمایند اگر این ان تقوموا لله در زندگی ما پیاده نشود یعنی کاری که انجام می دهیم برای او نیست، وقتی کار برای او نبود می شود برای غیر او، حالا غیر او ولو خود من باشم. این می شود مرحله ای از شرک و وقتی شرک آمد، قرآن در سوره ی مبارکه ی توبه ایه ی 28 می فرماید : إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ مشرکان پلیدند ! وتا مادامی که انسان در این مرحله ی از شرک به سر می برد به آن طهارت دست پیدا نکرده است. و در واقع ابواب ملکوت بر او بسته است تا وقتی در زمره ی اهل شرک قرار دارد . وقتی اقدام می کنید به اینکه هر کاری برای خدای متعال باشد، یعنی حتی به تعبیر جناب رجب علی خیاط هر نفس کشیدن ما یک امتحان است. که آیا این نفسی که می کشم برای اوست یا برای غیر او ؟ تا چه برسد به بقیه ی کارها. وقتی اینطوری شد که حتی نفَس کشیدن برای او شد، وقتی این اندازه ارتباط نزدیک شد، این نحوه ی ارتباط سبب انس با خدای متعال می شود و محبت می آید. خدای سبحان در حدیث قدسی با تعبیری عجیب می فرماید : بنده ی من ! به حق خودم قسم می خورم که من تو را دوست دارم! و بعد ما را قسم می دهد : به حق من برای خودت به حقی که من دارم، تو هم بیا دوستدار من باش. مثال ساده اش این است که شما می گویید : شما را به جان من! به خاطرمن! ممکن است بگویند: خدای سبحان گفته عبدی ! عبدی یعنی آن کسانی که در زمره ی عباد من واقع شدند نه مطلق عبد! برای اینکه همین شبهه هم از بین برود در حدیث دیگری خطاب آمده است : یابن ادم انی احبک فانت ایضا احببنی ! فرزند آدم من تو را دوست دارم، تو هم مرا دوست داشته باش! یابن آدم، شامل همه می شود حتی کفار. اینجا این دوست داشتن و محبت وقتی می آید که شرک از انسان برود . تا مادامی که انسان در دلش شرک است. یعنی محبت خدا و غیر خدا در دل اوست. محبت به او خالص نیست. او را تنها دوست نداری و در این زمره وارد نشده ای. برای همین فرموده : انما المشرکون النجس. 📚استاد سعادتفر @davat_namaz
اگر انسان برای خدا قیام کرد این سبب انس و محبت با خدا می شود قرآن می فرماید : وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِّلَّه اهل ایمان محبتشان نسبت به خدای متعال زیاد است. از این آیه برداشت می کنند که غیر مومن هم خدا را دوست دارد ولی اهل ایمان اشد است. این شدت ایمان بستگی دارد به همین مراتب انس و دور شدن از شرک هراندازه ای که شخص پاک می شود و خالص می شود برای او محبت بیشتر می شود. انس بیشتر می شود. امام صادق(علیه السلام) می فرمایند : اگر محبت خدا بر دل بنده ای نور بیفکند او را از هر چه او را مشغول کند باز می دارد. در مناجات ذاکرین می فرمایند: استغفرک من کل لذه بغیر ذکرک خدایا من استغفار می کنم از هر لذتی که به غیر ذکر تو باشد. یک حب داریم و یک عشق! عشق عارضی است و حب ذاتی! یک فردی عاشق فردی است. امروز عاشق است و فردا نیست. عاشق اگر معشوق را ناقص ببیند رهایش می کند. اما حب ذاتی است. مادر نسبت به فرزندش حب دارد. حتی بچه ی ناقصش را هم دوست دارد . گاهی ما خدا را دوست داریم به خاطر خودمان. علی بن موسی الرضا(علیه السلام) را میخواهیم برای خودمان ،میخواهیم حاجتمان را بدهند و مشکلی را حل کنند. اینها برای حب نفس است تازه اگر حاجتش را هم ندهند قهر هم می کند. این ذاتی نیست. ولی حسین ابن علی علیه السلام راوی می گوید هرچه به لحظه ی شهادت نزدیک می شدند، دیدم که نور چهره ی حضرت بیشتر می شود. این همه مصیبت باز نور حضرت بیشتر می شود . اینها حب است. و بر این اساس امام صادق(علیه السلام) می فرمایند : اگر محبت خدا بر دل بنده ای نورافشانی کرد او را از هر چه او را مشغول کند باز میدارد. اگر دیدید خدا را معامله می کنید، حب ندارید. مشکلی پیش می آید نماز نمی خواند! مسجد نمی آید! پلیدی هایی که در عمق جان ما را آلوده کرده است همین حب های غیر خدایی است که در جان ما رفته است. سرّ طهارت می شود رها شدن از اینها. وضویی که ما هر روز باید بگیریم تا نماز بخوانیم رها شدن از حدث است یعنی وضویی که تو را از این شرک ها باید پاک کند. غسلی که تو را از این شرکها پاک کند تا بشویم ان تقوموا لله پس اگر ان تقوموا لله در زندگی ما آمد ما به سرّ وضو و غسل رسیده ایم وگر نه در قیامت دستمان کوتاه است. 📚استاد سعادتفر @davat_namaz
وقتی غیر کنار رفت، انس با او می آید، محبت با او می آید . انسان در این زمره است وگویی دعوت حق را لبیک گفته است. پس بنابراین هرچه بیشتر به این ان تقوموا لله فکر کنید عظمت این دستور را درک می کنید. ✍دوباره توجه کنید که : خدای سبحان با کلمه ی انما شروع کرده است . قل انما اعظکم بواحده و این بواحده صفت است از برای موعظه . اعظکم بواحده : نصیحتتان می کنم با یک نصیحت. ان تقوموا لله : همه ی کارها برای خدای متعال باشد. هفته ی قبل گفته شد که حتی فوت کردن، نفس کشیدن برای خدا باشد . این معنا را در زندگی توجه کنید مخصوصا در نماز هایمان 🔆یک حالت کلی نماز است که برای خدا باشد. 🔆اما اگر به این معنا توجه شد جزء جزء نماز و ذره ذره را می توانید با ان تقوموا لله پیش بروید. همه چیز برود کنار.... آنوقت ان شاء الله به آن حضوری که آرزوی همه است می توانید دست پیدا بکنید. می گویید : بسم الله الرحمن الرحیم ، ان تقوموا لله باشد (برای او بگویید) اگر می خواهید مد والضالین را بکشید، برای او بکشید. می خواهد به رکوع برود؛ گفتن الله اکبر برای او باشد. اگر رکوع را طول نمی دهید و یک سبحان الله می خواهید بگویید ؛ برای او بگویید . اگر رکوع را طول می دهید و سه تا ذکر می گویید برای او باشد. اگر به فرمایش امام صادق(علیه السلام) 50 تا ذکر می گویید.... دلیلی داشته باشید برای ذره به ذره! جزء به جز ! تا دیگر غیر برود کنار. در تمام عبادات و رفتارها از خود سوال بپرسید. در طواف چرا تند رفتید؟ چرا آهسته تر رفتید؟ چرا از این سمت رفتید و از آن سمت نرفتید؟ چون ان تقوموا لله. در مسجد چرا اینجا نشستید و آنجا ننشستید؟ چرا صف دوم نشستید؟ ان تقوموا لله گاهی انسان غفلتا می آید و می نشیند. اگر بپرسند چرا نشستی؟ دلیلی ندارد، پس با غفلت است. اگر برای خدا باشد می گوید چون دستور است .... و این گونه شرک می رود کنار. شرک حتی آن غفلتی است که انسان کار را برای خودش، از روی غفلت انجام می دهد. ابتدا این کار سخت است. ولی با مراقبه و محاسبه همراه باشد انسان را توفیق می دهند. مراقبه کنید یعنی : از در مسجد آمدید می خواهید انتخاب کنید کجا بنشینید؟ فکر کنید که باید ان تقوموا لله باشد . محاسبه کنید یعنی : اگر یادتان رفت و نشستید، از خودتان بپرسید : چرا امروز غفلت پیدا کردم؟ چرا نشستنت برای خدا نبود؟ در جزیی ترین مسایل انجام دهید : در خوردن، در خوابیدن، در حرف زدن، نگاه کردن، ببینید او هست یا نیست؟ تا جایی که آن انما المشرکون النجس برود کنار و توحید بیاید. و آن وقت طهارت می آید. و باعث می شود که انسان از پلیدیهایی که در عمق جان انسان نفوذ پیدا می کند انسان نجات پیدا کند. 📚استاد سعادتفر @davat_namaz
نزول حیات معنوی در مسجد مسجدها اگر آباد نشوند، عملیات ها در بلد طیب نیستند می توانند در غیر این بلد آغاز ولی نمی توانند پایان پذیرند. مسجدها نباید غریب باشند و مردم نباید از مسجد ها دوری کنند. حیات معنوی در این محل ها نازل می شود و غربت آنها به معنای غربت حیات معنوی و دور شدن مردم از این حیات است. هر کس هر عملیاتی دارد را با رمز اقامه نماز و ایتاء زکات و با استقرار در مسجدی به کمال برساند. انسان ها در مسجدها به نشاط واقعی دست می یابند و بدون آن نشاط ها تصنعی است. انسان ها در مسجد به قیام می رسند و حرکت آنها شاکله ربّانی به خدا می گیرد. آرزوی در مسجد زندگی کردن باید آرزوی مهم هر انسانی باشد؛ چه اگر نباشد یعنی فرد اهل مجاهدت و عملیات بر مدار حق نیست. در مسجد چگونگی بودن با امام برای فرد فهیم معلوم می شود و نیز شیوه تعیّن نداشتن در مجاهدت و قیام. 📚استاد اخوت @davat_namaz