eitaa logo
ژرف‌کاوی
271 دنبال‌کننده
67 عکس
3 ویدیو
10 فایل
🔺ژرف‌کاوی: تامل در باب بنیادهای فلسفۀ اجتماعی 🔹آثار مکتوب، درسگفتارها، ایده‌ها و اندیشه‌های فیلسوفان و نظریه‌پردازان اجتماعی 🔸تحلیل‌های اندیشمندان دربارۀ مسائل اجتماعی ایران و جهان ✔️ Admin @filius_universi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹درسگفتار ✔️ درسگفتار فلسفۀ علم اجتماعی در جهان اسلام (موسسه حکمت و فلسفه ایران) جلسه (۴) ✔️این درس‌گفتار یک دوره فلسفۀ علم اجتماعی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان است. ✔️ خطوط کُلّی جلسۀ چهارم: در این جلسه، ابتدا دیدگاه شهید مطهری در باب هستی اجتماعی مورد بحث قرار می‌گیرد و در مرحلۀ بعد دیدگاه‌های کُل‌گرایانۀ جدیدتر که مبتنی بر اصول فلسفی حکمت متعالیه‌اند مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. @DeepAnalysis
🔸الحق اظهر من الشمن فمن طلب البیان بعد العیان فهو فی الخسران. 🔹در پیشگاه مهر تابان، مَرد در زیان باشد اگر از دیده بگریزد و در پی شنیده برآید. جامی، نقد النصوص في شرح الفصوص، ص ۲۴ @DeepAnalysis
🔹درسگفتار ✔️ درسگفتار فلسفۀ علم اجتماعی در جهان اسلام (موسسه حکمت و فلسفه ایران) جلسه (۵) ✔️این درس‌گفتار یک دوره فلسفۀ علم اجتماعی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان است. ✔️ خطوط کُلّی جلسۀ چهارم: در این جلسه برخی دیدگاه‌های فردگرایانه در جهان اسلام مورد بحث قرار گرفت. به طور خاص دیدگاه شهید محمد باقر صدر و آیت الله مصباح یزدی به بحث گذاشته شد. @DeepAnalysis
☑️ فلسفه‌ علم اجتماعی در جهان اسلام ✔️ خلاصه جلسه (۵): فردگرایی هستی‌شناختی در جهان اسلام 🔸فردگرایی هستی‌شناختی در علم اجتماعی تنها کُل‌گرایی هستی‌شناختی را نفی می‌کند و ارتباطی با فردگرایی ارزشی ندارد. فردگرایی هستی‌شناختی به این معناست که واقعیت‌های اجتماعی قابل تقلیل به دیگر سطوح واقعیت می‌باشند. 🔹آیت الله جوادی آملی در کتاب جامعه در قرآن، فارابی، غزالی و اخوان الصفا را قائل به فردگرایی هستی‌شناختی (اصالت فرد) می‌داند. همچنین در جلسات قبل بیان کردیم بر خلاف برخی تفاسیر، خواجه نصیرالدین طوسی نیز در ردۀ فردگرایان قرار می‌گیرد. 🔸مرحوم آیت الله مصباح یزدی نیز معتقد است جامعه قابل تقلیل به سطوح روانی افراد و تعاملات میان آن‌هاست. ایشان استدلال به «وحدت آگاهی و تمایل افراد جامعه»، «عدم امکان فهم واقعیت‌ها اجتماعی با درون‌نگری و لزوم آموزش آن‌ها»، «الزام‌آوری و مقاومت امور اجتماعی» را نفی می‌کنند. 🔹شهید صدر واقعیت اجتماعی غیرقابل تقلیل به افراد را نفی می‌کند. از نظر او کنش‌های جامعه همان کنش‌های اجتماعی هستند و نیازی به مفروض انگاشتن واقعیت مُنحازی به نام جامعه نداریم؛ کنش اجتماعی کنشی است که علاوه بر داشتن علت فاعلی و غایی در بستر اجتماع و در پرتو تعامل با دیگر انسان‌ها صورت می‌گیرد. 🔸 آیت الله مصباح در دفاع از فردگرایی هستی‌شناختی برداشت‌های علامۀ طباطبایی از پاره‌ای آیات قرآنی را نقد می‌کند. از نظر ایشان اولاً در خود آیات ناظر به جامعه (امة) قرائن متصله‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد مراد از جامعه آحاد و افراد است (مثلاً در همۀ موارد به استثنای یک مورد، افعال به صورت جمع مذکر به امّت‌ها نسبت داده شده است) و ثانیاً تعابیر کل‌گرایانه با محکمات آیات قرآنی ناسازگار است. 🔹دیدگاه‌های متاخرتر فردگرایانه از ابزارهای نظری در فلسفه اسلامی، اصول فقه و نظریه‌های ادبی در جهان اسلام برای توسعۀ تئوری‌های خود بهره‌برده‌اند. @DeepAnalysis
🔹بریده‌گفتار (ابن سینا) 🔸لذت‌های غیر حسی در زندگی مردم عادی «گاه به ذهن مردم عامی چنین می‌آید که لذت‌های قوی‌ همان لذت‌های حسی هستند و لذت‌های غیر حسی لذت‌هایی ضعیف و اموری خیالی می‌باشند. در مقام متنبّه کردنِ چنین افرادی- البته آنان که صاحب تمییز و تشخیص باشند- می‌توان چنین گفت: آیا لذت‌بخش‌ترین امور حسیْ امور جنسی و خوردنی‌ها و نظایر آن نیست؟ با این حال شما می‌دانید گاه لذت‌هایی از این قبیل- امور جنسی و غذاهای خوب و نظایر آن- به فردی که در موقعیت غلبه بر دیگری است- حتی اگر این غلبه غلبه در امور غیرمهم و ناچیز مانند بازی شطرح و نرد و امثال آن باشد- عرضه می‌شود و او آن‌ها رد می‌کند تا به جای آن‌ ْ لذت وهمی غلبه را تجربه نماید». الاشارات و التنبیهات، النمط الثامن، في البهجة و السعادة @DeepAnalysis
🔹بریده‌گفتار: فلسفه و زندگی 🔸استاد جواد خرمیان ✔️ امروزه در مجامع فلسفی، فلسفه‌ای قابل اعتبار و اعتناست که پاسخگوی همه‌ی نیازهای فکری انسان باشد، و فلسفه‌ای دارای حیات است که بتواند برای پرسش‌های پرشمار آدمی پاسخ‌هایی فراهم آورد و افزون بر این، می‌بایست از یک نظام واحد عقلانی نیز پیروی کند و راه‌‌حل‌های پیشنهادیِ آن به یک سرچشمه و به یک روح کلی باز گردد. ✔️ فیلسوف روزگار ما باید بتواند در هر یک از عرصه‌های گونه‌گون بشری سری بزند و در هر حوزه‌ای، فکر بنیادین بنا نهد. منبع: سه‌ نگره‌ی صدرایی، مقاله‌ی فلسفه‌ی صدرا فلسفه‌ای برای زیستن: ص ۱۵۵ و ۱۵۶ @DeepAnalysis
🔹درسگفتار ✔️ درسگفتار فلسفۀ علم اجتماعی در جهان اسلام (موسسه حکمت و فلسفه ایران) جلسه (۶) ✔️ این درس‌گفتار یک دوره فلسفۀ علم اجتماعی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان است. ✔️ خطوط کُلّی جلسۀ ششم: در این جلسه دیدگاهی فردگرایانه در باب واقعیت اجتماعی ارائه می‌شود که عمدتا مبتنی بر دستاوردهای نظری دانش علم اصول (به خصوص آراء مرحوم شهید صدر و میرزای نائینی) است. این دیدگاه نو، در کتاب «هستی‌شناسی اجتماعی: درآمدی بر یک نظریۀ نو»، مقالۀ «اقتران شدید و واقعیت‌های اجتماعی: دیدگاهی معتدل در هستی‌شناسی اجتماعی» و بخشی از کتاب «ژرف‌کاوی: روشی برای شناخت مسائل اجتماعی» معرفی شده است. دیدگاه حاضر لوازم مهمی درحوزۀ روش پژوهش اجتماعی و سیاست‌گذاری اجتماعی دارد. @DeepAnalysis
🔺 نمایشگاه آثار نقاشی استاد عبدالرسول عبودیت، ملاصدرا پژوهشِ معاصر ⏰ زمان: مجموعه‌ اول: از شنبه ۱۹ تا ۲۴ آبان‌ماه (صبح ساعت: ۹ تا ۱۳ و عصر ساعت: ۱۶ تا ۲۰) 🔹مکان: نگارستان اشراق، جنب صندوق دفتر تبلیغات اسلامی @DeepAnalysis
🔹بریده‌گفتار (شیخ اشرق): موسیقی افلاک 🔸 افلاک را نغمه‌ها باشد که به آنچه نزد ماست معلّل نباشند. و ما پیش‌تر روشن کردیم که صوت تموّج هوا نیست. 🔸 پس ممکن است برای افلاک آوازها و نغمه‌هایی که وابسته به هوا و اصطکاک نباشند و نغمه‌ای دلپذیرتر از آن صورت نتوان بست. شیخ اشراق، حکمت الإشراق، في الأرواح الإنسانية و المعاد (في النبوة و المكاشفة و السلوك، صوت الأفلاك)