eitaa logo
حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین دهبان
2.9هزار دنبال‌کننده
670 عکس
125 ویدیو
69 فایل
🔸️حضرت‌آقا:هرجاکه‌‌قرارگرفته‌‌‌اید،همان‌‌‌جارامرکزدنیابدانید. 🔸️استادسطوح عالی حوزه علمیه قم 🔸️ادمین @Paran313 🔸️کانال های زیر نظر استاد: https://eitaa.com/dehban_ir/1822
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 چرا باید برای نام امام زمان بلند شویم 💢 🔖بین عوام مردم معروف است که آخر دعای فرج وقتی به لقب حضرت می رسند، بلند می‌شوند و دست روی سر می گذارند، آیا سندی هست که این را تایید کرده باشد❗️ آیا می توان اعتماد کرد❗️ بر فرض قبول، مدلول آن چیست❗️ 💠 منبع این فعل 🔹برخی این کار را(بلند شدن برای نام حضرت و دست گذاشتن روی سر را) مستند می کنند به مجلس دعبل که در شعر نام حضرت بقیه الله آمده و امام رضا بلند شدند اما...👇 🌐https://lib.eshia.ir/86808/2/266 در حالی که در کتاب عیون اخبار الرضا بعد از شعر دعبل امام قیام نکردند بلکه امام ...👇 «بَكَى الرِّضَا بُكَاءً شَدِيداً ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَيَّ فَقَالَ لِي يَا خُزَاعِيُّ» 💠 پس بلند شدن و دست گذاشتن روی سر جایی نقل نشده❗️ 🔹در کتاب تنقيح المقال في علم الرجال که نویسنده آن المامقاني، الشيخ عبد الله(وفات ۱۳۵۱ ق) است نقل شده که بعد از اتمام شعر دعبل حضرت «وضع الرضا عليه السلام يده على رأسه،و تواضع قائما،و دعا له بالفرج» 🌐https://lib.eshia.ir/10510/26/326 ♨️نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که این از اضافات مامقانی است ولی بقیه کتب این نقل ایستادن امام رضا و دست روی سر گذاشتن را نقل نکردند 💠 بر فرض قبول نقل مامقانی ، مدلول روایت چیست❗️ 🔹در شعر دعبل اسم یا حتی لقب امام زمان نیامده بلکه بصورت کنایه ای آمده «خروج إمام لا محالة خارج» 💢 پس نیازی نیست که تا اسم امام زمان برده شد (مثلا در آخر دعای الهی عظم البلاء) بلند شد و آن را استناد بدهیم به فعل امام رضا 💢 https://eitaa.com/dehban_ir
🌷مراسم جشن ولادت امام رضا علیه السلام🌸 ◀️سخنران: حجت‌الاسلام ◀️مداح: ⌚️زمان: چهارشنبه 10 خرداد همزمان با نماز مغرب و عشاء 📍مکان: قم، پیاده‌راه آیت‌الله مرعشی نجفی، بیت‌الشهداء مدرسه علمیه کرمانی‌ها هيئت راویان انتظار طلاب استان کرمان @raviyaneentezar اعلام جلسه https://eitaa.com/dehban_ir
تصویر از کفشداری حرم امام رضا ع است. اون کفش عروسکی هم به کفشداری سپرده شده....💕😍 🌱دم خادم های امام رضا گرم که دل دختر بچه رو نشکوندن و کفش های عروسکش رو ازش تحویل گرفتن.... یا امام رضا دلمون برای حرمت تنگ شده https://eitaa.com/dehban_ir https://eitaa.com/goftegokhososi
🔰هرچقدر ما به یاد امام رضا علیه‌السلام هستیم، آن حضرت هم به یاد ما و دعاگوی ما هستند... حسن بن جَهْم گوید: به حضرت ابو الحسن علی بن موسی الرضا علیه‌السلام عرض کردم: مرا در دعا فراموش نفرمایید. امام علیه السّلام فرمودند: تو می‌پنداری که من تو را فراموش می‌کنم!؟ راوی گوید: من فکر کردم و با خودم گفتم: او برای شیعیانش دعا می‌کند و من هم از شیعیان او هستم. پس عرض کردم: نه، می‌دانم مرا فراموش نمی‌کنید. امام علیه السّلام فرمودند: چگونه فهمیدی؟ عرض کردم: من از شیعیان شما هستم و شما برای آنها دعا می‌کنید. امام علیه السّلام فرمودند: جز این چیز دیگری هم دانستی؟ عرض کردم: خیر. امام علیه‌السّلام فرمودند: إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَا لَکَ عِنْدِی فَانْظُرْ إِلَی مَا لِی عِنْدَکَ 🔹هرگاه خواستی بدانی نزد من چگونه‌ای بنگر که من در نزد تو چگونه ام؟ تو چقدر به یاد من هستی؟ من همان اندازه به یاد توأم. 📚نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية جلد : 2 صفحه : 652 🌐https://lib.eshia.ir/11005/2/652
💠زیارت امام رضا که مشرف میشی ، آقا سه جا به دیدنت میاد... قَالَ الرِّضَا ع مَنْ زَارَنِی عَلَی بُعْدِ دَارِی وَ مَزَارِی أَتَیْتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِی ثَلَاثَةِ مَوَاطِنَ حَتَّی أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا إِذَا تَطَایَرَتِ الْکُتُبُ یَمِیناً وَ شِمَالًا وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ وَ عِنْدَ الْمِیزَانِ. 🔆امام رضا عليه السّلام فرمود: هر كس مرا در غربت زيارت كند من بروز قيامت در سه جا به نزد او خواهم آمد تا از ترسهاى آن‌ها نجاتش بخشم:هنگامى كه نامه‌هاى اعمال مردم از راست و چپ پران شوند و در نزد صراط‍‌ و در نزد ميزان. 📚نام کتاب : من لا يحضره الفقيه جلد : 2 صفحه : 584 🌐https://lib.eshia.ir/11021/2/584 ▫️https://eitaa.com/dehban_ir▫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اگر کسی توفیقی پیدا کرد که مشکل دیگری را حل کرد یا دیگری را راضی کرد، اگر بیماری درمان شد و خوشحال شد، اگر جاهلی عالِم شد و یا اگر گرفتاری آزاد شد، به وساطت امام رضاست؛ 🔹رضا مظهر رضای الهی است، یعنی هیچ خشنودی در عالم پیدا نمی ‌شود الا به وساطت امام رضا (صلوات الله و سلامه علیه) ▫️https://eitaa.com/dehban_ir▫️
شماره هفتم ‼چون‌حاوی الفاظ زشت‌است عذرخواهی می کنیم. تا‌جای ممکن‌عبارت را تغییر داده‌ایم.‼ ❌این متن را دیگران نوشته اند ما نقل کرده و بعد جواب می دهیم:❌ اشکال یک کاربر محترم:👇👇 ⛔برخی‌روایات فحش های رکیک و صریح اهل بیت ع به دشمنان خود درعلن وبین مردم: شبهه: 7_حضرت رسول به امیرالمؤمنین فرمودند: هرکس غیر تو خودش را امیرالمؤمنین ننامد جز اینکه مأبون فی عقبه یعنی ک!!ی باشد.(مفعول و اهل لواط) 📕هدایه الکبری 192 (کلیه غاصبان حکومت چنین بودند)   🔸️بررسی عبارت هفتم: مأبون فی عقبه قسمت اول منبع عبارت زشت، کتاب هدایةالكبرى است. ☀️«حسین بن حمدان» نويسنده هداية الكبری 1. الحسين بن‏ حمدان‏ الخصيبي الجنبلاني‏ أبو عبد الله، كان فاسد المذهب. (رجال النجاشي ؛ ص67) 2. الحسين بن‏ حمدان‏ الحصینی الجنبلائيّ، أبو عبد اللّه. كذّاب، فاسد المذهب، صاحب مقالة ملعونة، لا يلتفت إليه‏. (رجال ابن الغضائري، ص 54) 🔴نجاشی و ابن غضائری حسین بن حمدان را فاسد المذهب و «صاحب مقالة ملعونة» نامیده اند. 💠 حسین بن حمدان و اعتقاد به نبوت و رسالت امامان علیهم السلام حسین بن حمدان در کتاب الهدایة الکبری رُمانی طولانی با سندی ظلمانی به مفضل بن عمر نسبت داده است که متأسفانه بخشی از آن به آثار شیعه راه یافته است. در بخشی از این رُمان بر امام صادق علیه السلام بسته است: يَا مُفَضَّلُ‏ مَا كَانَ‏ فِي‏ الْقُرْآنِ‏ أَنْزَلْنا وَ إِنَّا جَعَلْنَا وَ إِنَّا أرسلنا وَ إِنَّا أَوْحَيْنا فَهُوَ قَوْلُ الْأَنْبِيَاءِ وَ الرُّسُلِ الْمُخَوَّلِينَ فِي بَسَائِطِ مَلَكُوتِ السَّمَاءِ وَ تُخُومِ الْأَرْضِ فَهُمْ نَحْن. (الهدایة الکبری، نشر البلاغ، بیروت، ص 444) در این عبارت ائمه اهل بیت علیهم السلام صریحاً «انبیاء» و «رسل» نامیده شده اند. ☘ دیدگاه شیعه درباره نبوت و رسالت ائمه علیهم السلام: 1. سدیر صیرفی گوید: به امام صادق ع عرض کردم ... نزد ما گروهی هستند که مدعی اند شما رسولانید و این آیه را برای ما می خوانند: «یا أَيُّهَا الرُّسُلُ‏ كُلُوا مِنَ الطَّيِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً إِنِّي بِما تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ‏» امام فرمود: ای سدیر. گوش من و چشم من و موی من و پوست من و گوشت من و خون من از اینان بیزار است و خداوند و رسولش نیز از آنان بیزارند. اینان بر دین من و دین پدران من نیستند و خداوند مرا با آنان در روز قیامت جمع نمی کند مگر آن که بر آنان خشمگین است. سدیر گوید: گفتم پس شما چیستید؟ فرمود: ما خازنان علم خداییم. ما ترجمان امر خداییم. ما گروهی معصوم هستیم که خداوند به اطاعت ما امر کرده و از نافرمانی ما نهی نموده. ما حجت رسای خداوند بر کسانی هستیم که در زیر آسمان و بالای زمین اند. (الكافي ؛ دار الکتب الإسلامية ؛ ج‏1 ؛ ص269) 2. امام صادق ع فرمود: هر که بگوید ما انبیا هستیم پس لعنت خدا بر او باد و هر کس در آن [یعنی نبی نبودن امام و ملعون بودن کسی که معتقد به نبوت امام است] شک کند؛ پس لعنت خدا بر باد. (رجال الكشي ؛ دانشگاه مشهد ؛ ص301) 3. ابوبصیر گوید: امام صادق ع فرمود: بیزارم [یا بیزار باش] از هر که ادعا کند که ما انبیاء هستیم. گفتم: خداوند از چنین شخصی بیزار باد. (رجال الكشي ؛ ص297) 4. امام صادق ع به ابن ابی یعفور فرمود: ای عبدالله من بیزارم از هر کس که بگوید ما انبیاء هستیم. (رجال الكشي؛ ص246) 5. أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ عَلِيّاً مِنِّي كَهَارُونَ‏ مِنْ مُوسَى إِلَّا أَنَّهُ لَا نَبِيَ‏ بَعْدِي‏. (الكافي ؛ دار الکتب الإسلامية ؛ ج‏8 ؛ ص26) 🔥حسین بن حمدان و ترویج بابیت ابوالخطاب حسین بن حمدان در بخش دوم کتاب الهدایة الکبری، ابوالخطاب را به عنوان باب هفتم یاد کرده و او را شهید نامیده و کنیه ابوالطیبات را به او نسبت داده و هشت روایت دروغ در فضل او ذکر کرده است که بنا به آن ابوالخطاب، هم پایه ی سلمان، صندوق علم اهل بیت ع ، باب، حجّت، مفترض الطاعة، نور هدایت شیعیان در زمین، کشتی بیچارگان، موضع سرّ اهل بیت، امین و ... می باشد. این روایات را وضع نموده تا ابوالخطاب را تبرئه کرده و لعن او بر زبان امام را توجیه نماید. 📚سلسلة التراث العلوی ، شماره 7 ، الهدایة الکبری، دار لأجل المعرفة ، دیارعقل، لبنان ، صص374-369 https://eitaa.com/dehban_ir
بررسی عبارت هفتم: مأبون فی عقبه قسمت دوم در ادامه به معرفی شخصیت ابوالخطاب می پردازیم: حَمْدَوَيْهِ، قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى، عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ، عَنْ يَحْيَى الْحَلَبِيِّ، عَنْ أَبِيهِ عِمْرَانَ بْنِ عَلِيٍّ، قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) يَقُولُ‏: لَعَنَ اللَّهُ أَبَا الْخَطَّابِ وَ لَعَنَ مَنْ قُتِلَ مَعَهُ وَ لَعَنَ مَنْ بَقِيَ مِنْهُمْ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ دَخَلَ قَلْبَهُ رَحْمَةٌ لَهُمْ. امام صادق علیه السلام فرمود: خدا ابوالخطاب را لعنت کند و هر کس همراه او کشته شده و هر که از آنان باقی مانده و هر که در دلش نسبت به آنان رحمتی وارد شود؛ لعنت کند. 📚رجال الكشي ص295 امام رضا عليه السلام : كَانَ أَبُو الْخَطَّابِ يَكْذِبُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) فَأَذَاقَهُ اللَّهُ حَرَّ الْحَدِيدِ. ابوالخطاب بر ابی عبد الله علیه السلام دروغ می بست و برای همین خداوند حرارت آهن را به او چشاند ( و به دست حکومت کشته شد.) 📚رجال الكشي 302 و 303 نویسنده هدایة الكبرى و حمایت او از ابوالخطاب!! 🔺️امام صادق علیه السلام: عَلَى أَبِي الْخَطَّابِ‏ لَعْنَةُ اللَّهِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ‏، فَأَشْهَدُ بِاللَّهِ أَنَّهُ كَافِرٌ فَاسِقٌ مُشْرِكٌ، وَ أَنَّهُ يُحْشَرُ مَعَ فِرْعَوْنَ فِي أَشَدِّ الْعَذَابِ‏ غُدُوًّا وَ عَشِيًّا. لعنت خدا و ملائکه و مردم بر ابوالخطاب. شهادت می دهم که او کافر، فاسق و مشرک بود و روز و شب [در برزخ] در شدیدترین عذابها با فرعون محشور می شود. 📚رجال الكشي ص303 🔺️عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ هَلْ أُنَبِّئُكُمْ عَلى‏ مَنْ تَنَزَّلُ الشَّياطِينُ تَنَزَّلُ عَلى‏ كُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ‏ قَالَ هُمْ سَبْعَةٌ الْمُغِيرَةُ وَ بُنَانٌ وَ صَائِدٌ وَ حَمْزَةُ بْنُ عُمَارَةَ الْبَرْبَرِيُّ وَ الْحَارِثُ الشَّامِيُّ وَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْحَارِثِ وَ أَبُو الْخَطَّابِ. امام صادق علیه السلام در تأویل آیه «هَلْ أُنَبِّئُكُمْ عَلى‏ مَنْ تَنَزَّلُ الشَّياطِينُ تَنَزَّلُ عَلى‏ كُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ‏» فرمود: آنان هفت نفرند: مغیرة بن سعید، بنان (بیان) ، صائد ، حمزة بن عمارة البربری، حارث الشامی، عبد الله بن الحارث و ابوالخطاب. 📚الخصال ؛ جامعه مدرسین ؛ ج‏2 ؛ ص402 درباره لعن ابوالخطاب ده ها روایت وارد شده است و الحق این شخص خبیث خون به جگر اهل بیت ع کرد و شیعیان زیادی را منحرف نمود و به کشتن داد. 🔷️دست شیطان را از پشت بسته اند! عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) وَ ذَكَرَ الْغُلَاةَ ، فَقَالَ: إِنَّ فِيهِمْ مَنْ يَكْذِبُ حَتَّى أَنَّ الشَّيْطَانَ لَيَحْتَاجُ‏ إِلَى كَذِبِهِ‏. امام صادق علیه السلام غلات را یاد کرد و فرمود: در میان آنان کسانی هستند که آن قدر دروغ میگویند که شیطان به دروغگویی آنان محتاج است! 📚رجال الكشي ص297 تشکر از آقای عمیدرضا اکبری برای قسمت هفتم https://eitaa.com/dehban_ir
❤️ندای زیبای الهی‌ در شب جمعه❤️ ذات اقدس الهى هر شب جمعه از اول تا آخر شب اين گونه ندا مى‌دهد: أَ لاَ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ يَدْعُونِي لآِخِرَتِهِ وَ دُنْيَاهُ قَبْلَ طُلُوعِ اَلْفَجْرِ فَأُجِيبَهُ أَ لاَ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ يَتُوبُ إِلَيَّ مِنْ ذُنُوبِهِ قَبْلَ طُلُوعِ اَلْفَجْرِ فَأَتُوبَ عَلَيْهِ أَ لاَ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ قَدْ قَتَّرْتُ عَلَيْهِ رِزْقَهُ يَسْأَلُنِي اَلزِّيَادَةَ فِي رِزْقِهِ قَبْلَ طُلُوعِ اَلْفَجْرِ فَأُوَسِّعَ عَلَيْهِ أَ لاَ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ سَقِيمٌ يَسْأَلُنِي أَنْ أَشْفِيَهُ قَبْلَ طُلُوعِ اَلْفَجْرِ فَأُعَافِيَهُ أَ لاَ عَبْدُ مُؤْمِنٌ مَحْبُوسٌ مَغْمُومٌ يَسْأَلُنِي أَنْ أُطْلِقَهُ مِنْ حَبْسِهِ فَأُخَلِّيَ سَرْبَهُ أَ لاَ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ مَظْلُومٌ يَسْأَلُنِي أَنْ آخُذَ لَهُ بِظُلاَمَتِهِ قَبْلَ طُلُوعِ اَلْفَجْرِ فَأَنْتَصِرَ لَهُ وَ آخُذَ لَهُ بِظُلاَمَتِهِ قَالَ فَمَا يَزَالُ يُنَادِي بِهَذَا حَتَّى يَطْلُعَ اَلْفَجْرُ» . آيا بندۀ مؤمنى نيست كه تا قبل از صبح مرا براى دين يا دنيايش بخواند تا من اجابتش كنم‌؟ آيا بندۀ مؤمنين نيست كه تا قبل از صبح از گناهانش توبه كند و برگردد و من نيز رحمت و مغفرتم را برگردانم‌؟ آيا بندۀ مؤمنى نيست كه روزيش تنگ شده باشد و تا قبل از فجر،از من بخواهد آن را زياد كنم و من هم حاجتش را برآورده روزيش را زياد و وسيع گردانم‌؟ آيا بندۀ مؤمن مريضى نيست كه تا قبل از طلوع فجر از من بخواهد كه شفايش بدهم و من هم او را عافيت و تندرستى عطا نمايم‌؟ آيا بندۀ زندانى گرفتارى نيست كه از من بخواهد از زندان آزادش كنم و من نيز آزادش گردانم‌؟ آيا بندۀ مؤمن مظلومى نيست كه تا قبل از صبح از من بخواهد حقش را از ظالم بستانم و من نيز او را يارى كرده حقش را برگردانم‌؟ آنگاه حضرت فرمود:همين طور ذات اقدس الهى ندا مى‌دهد تا صبح شود». 🖊 امشب شب درخواستِ از خداست همین هایی که در روایت ذکر شده، از خدا بخواهید 📚نام کتاب : من لا يحضره الفقيه جلد : 1 صفحه : 420 🌐https://lib.eshia.ir/11021/1/420 🔹https://eitaa.com/dehban_ir🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آیت الله حق شناس: اگر اطاعت خدا رو بکنید، بر خدا واجب است که از شما اطاعت کند https://eitaa.com/dehban_ir
📝امام در روز 5 آبان ماه سال 1363 نامه ای خطاب به خانم فاطمه طباطبایی، عروسشان نوشتند و ضمن نصایحی چند، کتاب «آداب الصلاه» را نیز به ایشان اهدا کردند. 📌آداب الصلاة در سال ۱۳۶۱ هجری قمری مطابق با ۱۳۲۱ شمسی توسط امام خمینی تالیف شده است. این کتاب، شرحی است مبسوط بر آداب و اسرار معنوی نماز، و سرشار از نکات اخلاقی و عرفانی به زبان فارسی است. 📜متن نامه امام خمینی به عروسشان در سایت زیر 👇 🌐http://www.imam-khomeini.ir/fa/n23259/%D8%B3%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%B3_%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9_%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C/%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82_%D9%88_%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%86/%D9%87%D8%AF%DB%8C%D9%87_%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF_%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%A8%D9%87_%D8%B9%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%B4%D8%A7%D9%86 🔻https://eitaa.com/dehban_ir🔻
📌قضا و قدر از دیدگاه امام خمینی امام خمینی قضای الهی را بر طبق مشرب فلسفی، صورت های مجرد عقلانی قائم به عقل می داند و طبق نظر اشراقیون قضای الهی را مُثُل افلاطونی که همه اشیاء در آن به صورت تفصیل وجود دارند، می داند؛ بنابراین مثل افلاطونی، قصای تفصیلی حق تعالی هستند و قدر وجود اشیاء در موارد خارجی پس از حصول شرایط آن، به صورت مفصل می داند. ایشان در نگاه عرفانی قضای الهی را نظام اتم و اکمل عالم از آغاز تا انتها از جهت حقیقی می داند که همان فیض مقدس و وجود منبسط است و این امر از جهت خلقی قَدَر الهی نامیده می شود. البته امام خمینی در مواردی قدر را در نگاه عرفانی ظهور اعیان ثابته در مرتبه واحدیت می داند. به اعتقاد امام خمینی حقیقت قضا و قدر و کیفیت مراتب آن، از اجل و اشرف علوم الهی است که از جهت کمال دقت و لطافت آن، مردم عادی از فرو رفتن در آن نهی شده اند؛ زیرا موجب حیرت و گمراهی آنان می شود؛ از همین رو قضا و قدر از دستورات مهم شریعت به حساب می آید. امام خمینی برای قضا و قدر اقسامی برمی شمارد: ۱- قضا و قدر حتمی و غیر حتمی: حقایقی که در حضرت علمیه و به تبع آن در مرتبه قلم و لوح وجود دارند، غیر تغییر و تبدیل هستند، قضا و قدر حتمی می باشند و حقایقی که در عالم مثال و لوح قدر واقع می شوند و متغیر هستند، قضا و قدر غیر حتمی می باشند. ۲- قضا و قدر علمی و عینی: قضای علمی عبارت است از علم الهی که منشاء حتمیت که سابق بر وجود اشیاء خارجی است و قدر علمی همان اعیان ثابته و استعداد و قابلیت ها و اقتضائات اعیان ثابته است که به واسطه فیض اقدس ظهور می یابند و به واسطه این استعدادها در اعیان ثابته، تقدیر عینی اشیاء به حسب اوقات و شرایط هر شیئی در خارج محقق می گردد که از آن به قدر عینی تعبیر می شود؛ از این رو وجود عینی و صورت های طبیعی قدر عینی هستند. https://eitaa.com/dehban_ir
1_1044985415.pdf
1.03M
🔖متنِ کامل وصیت‌نامۀ الهی_سیاسی امام خمینی (قدس الله نفسه الزکیه) https://eitaa.com/dehban_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 توصیه بسیار مهم بنیانگذار انقلاب اسلامی: ▫️از خودتان باید شروع کنید... شما هیچ کاری نمی‌توانید بکنید https://eitaa.com/dehban_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نکته ای مهمی که امام در این صحبت بیان می کنند... 💢رژیم سابق خطری نداشت اما...💢 https://eitaa.com/dehban_ir
جنگل اگر آتیش بگیره حیووناش فرار میکنن اما درختاش که ریشه تو خاک دارند نه! اونا فرار نمی کنن.... هر اتفاقی بیفته ریشه ما تو این خاکه... جایی نمیریم... حتی اگر مارو بسوزونن... ما خاک نداشتیم، ریشه نداشتیم درخت نداشتیم اما تا دلتون بخواد حیوون داشتیم... https://eitaa.com/dehban_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽صحبت کمتر شنیده از 💢ما ها هیچ حقی نداریم... خاک بر سر من که بخواهم از شما استفاده عنوانی بکنم https://eitaa.com/dehban_ir
شماره هشتم ‼چون‌حاوی الفاظ زشت‌است عذرخواهی می کنیم. تا‌جای ممکن‌عبارت را تغییر داده‌ایم.‼ ❌این متن را دیگران نوشته اند ما نقل کرده و بعد جواب می دهیم:❌ اشکال یک کاربر محترم:👇👇 ⛔برخی‌روایات فحش های رکیک و صریح اهل بیت ع به دشمنان خود درعلن وبین مردم: شبهه: 8_امام حسین ع مردم نامرد زمان خود را چنین نفرین کردند :خداوندا بعد از من کسی را به آنها مسلط کن که آنقدر خوار وذلیل شوند اذل من فرام الأمه یعنی از پارچه خون حیض کنیزان هم پست ترشوند یعنی آن پارچه که....(بعد از این عبارات زشتی در توضیح این ضرب المثل آورده اند که از بیانش معذوریم و اصلا متوجه معنای ضرب المثل نشده اند) 📕مقتل قمقام زخار 245 📕موسوعه کلمات امام حسین ع 600   🔸️بررسی عبارت هشتم: أذلّ من فرم الأمة. 🔷️این عبارت فحش نیست بلکه نوعی ضرب المثل و عبارت کنایی است هیچ گاه نباید کنایه را از زبانی به زبان دیگر ترجمه کرد حتی اگر در زبان اول کنایه ای بسیار فصیح باشد: 🔷️مثلا عبارت "دستم به دامنت" را به انگلیسی یا زبانهای دیگر ترجمه کنیم چه فاجعه ای به بار می آید(My hand is on your skirt )درحالی که یکی از فصیح ترین کنایات زبان فارسی است. یا عبارت "زمین خوردم" را به عربی ترجمه کنیم می شود: أكلت الأرض..!! از این دست مثال ها زیاد است: 🔸️مانند شتر دیدی ندیدی! 🔸️آش خاله ات هست بخوری پایت است نخوری پایت است. 🔸️خر بیار و باقالی بار کن! 🔸️چشمم آب نمی خورد! و.... مانند همین عبارت: اذل من فرام الامة است که یک ضرب المثل فصیح عربی است: 🔖استفرمت المرأة إذا تضيّقت بالفرم، ويقال: أذلّ من فرم الأمة. 📚اساس البلاغه/الزمخشري ج2 ص21 و لسان العرب /ابن منظور  ج12ص451 و...و تقریبا تمام کتب معتبر لغت به این ضرب المثل فصیح اشاره کرده اند. ◾یکی از همین ادباء درباره عبارت امام حسین ع توضیحات مفصلی ارائه کرده، بخش کوتاهی را در زیر بنگرید: من هنا تبدو جمالية أدبية توظيف مفردة (فِرَاْمِ) الأَمَةِ في استشراف نصّه، إذْ تظهر من خلال استعارة الإمام إيّاها، مكنّياً بها حال القوم ومن يقومون باتباعهم فكلاهما من شرّ الأنام، ولم يصرّح مباشرة بتوظيف اسمها (الخرقة) في خطابه لهم، لأنّه أراد مخاطبتهم ومحاورتهم بالخُلُق والأدب اللَّذينِ هو عليهما كليهما من جانب، وأنّه يعلم أنّ الكناية أبلغ في إيصال الفكرة من التصريح، وفي البرهة نفسها أراد تكليمهم بلغتهم ومنظومة ثقافتهم السائدة في بيئتهم آنذاك من جانب ثانٍ، وهذان الجانبان يحقّقان الوقع الأكبر في نفوس القوم، وفي اللحظة نفسها يبرزان صورة انتقاء الجمالية واختيارها، في توظيف أدبية المفردة كاملة !. 📚نثر الامام الحسین علیه السلام الجديع، حيدر محمود ج١صص ١٢٩ و ١٣٠ 🔶️علاوه بر آن امام اینجا عزت مردم را تشبیه کرد نه هیچ شخصی را. https://eitaa.com/dehban_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ "مسجد تراز" 🟢حجة الاسلام استاد دهبان 🔴مسجد چه بود، چه شد؟ 🟠چرا مساجد خالی شده؟ 🟤چه کنیم برای مساجد؟ 🟡مسجد زنده و مسجد مرده https://eitaa.com/dehban_ir
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُبِينًا ﴿۱﴾ ما تو را پيروزى بخشيديم [چه] پيروزى درخشانى (۱) https://eitaa.com/dehban_ir
استاد فرمودند: حوزه، حوضی است که هرکسی خودش را در آن می بیند! اگر مدام از نامردی و بدی رفتار و... ناله می کنی، اگر با صفا ترین، بهترین، نورانی ترین افراد را بین طلبه ها ندیدی، در مسیرت تجدید نظر کن. https://eitaa.com/dehban_ir
📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻تشکل علمی و اندیشکده مستعدان اجتهاد https://eitaa.com/mstdnjthd توفیق دارم در محضر طلبه های فاضل اندیشکده حضور داشته باشم. الحمدلله
اول: چند روز از فرمایشات رهبری گذشته هنوز دو کلید واژه جهاد تبیینی و ترند نشد. دوم: رهبری در روز ۱۴ خرداد به همه هسته های مقاومت در سراسر کشور امر کردند، توان خودشان را صرف آفرینی و انتشار در جامعه کنند. سوم: برای محرم همه هیئات برنامه خود را باید بر دو محور و تنظیم کنند. https://eitaa.com/dehban_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀ایمان و امید🍀 🔺️دوستان زیادی پرسیدند: ✅برای عملیاتی کردن فرمایش حضرت آقا درباره ایمان و امید که تکلیف همه هسته های مقاومت است، طرح شما چیست؟ https://eitaa.com/dehban_ir