eitaa logo
حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین دهبان
2.9هزار دنبال‌کننده
670 عکس
125 ویدیو
67 فایل
🔸️حضرت‌آقا:هرجاکه‌‌قرارگرفته‌‌‌اید،همان‌‌‌جارامرکزدنیابدانید. 🔸️استادسطوح عالی حوزه علمیه قم 🔸️ادمین @Paran313 🔸️کانال های زیر نظر استاد: https://eitaa.com/dehban_ir/1822
مشاهده در ایتا
دانلود
تو مگو ما را بدان شه بار نیست با کریمان کارها دشوار نیست  @dehban_ir
💠آن قدر حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله گریه کردند که مردم او را از مدینه بیرون کردند... به سمت بیت الاحزان 🏷 أن ملَكَ الموتِ جاء إلى النبيِّ صلى اللهُ عليهِ وسلَّمَ في زيِّ أعرابيٍّ فقال له النبيُّ : قابضٌ أمَّ زائرٌ ؟ فقال له : ما زرت أحدًا من قبلك حتى أزورَك ، فأعطاه تفاحةً فشمها فخرجت روحُه فيها ، وأن فاطمةَ بكت عليه حتى أقلقت أهلَ المدينةِ حتى أخرجوها إلى بيوتِ الأحزانِ. 📚ابن تيمية (ت ٧٢٨)، مجموع الفتاوى ١٨‏/٣٥٧ • من الأحاديث المفتراة باتفاق أهل العلم • @dehban_ir
🔸سلسله جلسات هفتگی🔸 💠 مقدمات فهم علوم اسلامی 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین اســــــتاد دهــــبان 🕚چهارشنبه ها راس ساعت ۱۱ صبح 🕌حوزه علمیه کرمانی ها 🔻جلسات به صورت مجازی در این کانال بار گزاری میشود. @dehban_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸سلسله جلسات هفتگی🔸 💠 مقدمات فهم علوم اسلامی 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین اســــــتاد دهــــبان 🔹جلسه هشتم ۱۷ آذر ۱۴۰۱ @dehban_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺️معنی ندارد امام به کسی بگوید: پدر و مادرم فدایت! 🔴ماجرای اصحابی که دیگر اصحاب نبودند..... @dehban_ir
[ ] عزاداری شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها 📍 فیضِ‌کلام: حجت الاسلام استاد زمان⏳ جمعه ۱۸ آذر رأس‌ساعت ۱۹:۳۰ 👉🏻 مکان🔖 قم، میدان معلم. کوچه 22.فرعی 4. حسینیه فدک‌الزهراء | خواهران و برادران | 📍[هیئت‌ رایةالمهدی(عج) قم] 📱[ @rayatolmahdi_qom ]
🔷️همسایه های فاطمه سلام الله علیها 🔺️حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ وَ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قُولَوَيْهِ ره عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى الْعَطَّارِ وَ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ عُبَيْدِ بْنِ يَقْطِينٍ الْيَقْطِينِيِّ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ أَبِي خَالِدٍ ذِي الشَّامَةِ قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو أُسَامَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) يَقُولُ مَنْ أَرَادَ أَنْ يَكُونَ فِي جِوَارِ نَبِيِّهِ (ص) وَ جِوَارِ عَلِيٍّ وَ فَاطِمَةَ فَلَا يَدَعْ زِيَارَةَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ (ع) 🔷️على بن الحسين و على بن محمّد بن قولويه، از محمّد بن يحيى عطّار و على بن ابراهيم بن هاشم، از محمّد بن عيسى بن عبيد بن يقطين يقطينى، از كسى كه برايش نقل نموده از ابو خالد ذى الشامّة، وى می گويد:ابو اسامه برايم حديث گفت، وى اظهار داشت:از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه می فرمود:كسى كه می خواهد در همسايگى رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و حضرت على و فاطمه عليهما السّلام باشد زيارت حسين بن على عليهما السّلام را ترك نكند. 📚باب52کامل الزیارات @dehban_ir
🔸️🔸️ساعتی در روز جمعه که سلام الله علیها مراقب آن بود: 🔺️ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ اَلْحَسَنِ اَلْقَطَّانُ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو اَلْعَبَّاسِ عَبْدُ اَلرَّحْمَنِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ حَمَّادٍ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو سَعِيدٍ يَحْيَى بْنُ حَكِيمٍ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو قُتَيْبَةَ قَالَ حَدَّثَنَا اَلْأَصْبَغُ بْنُ زَيْدٍ عَنْ سَعِيدِ بْنِ رَافِعٍ عَنْ زَيْدِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ عَنْ فَاطِمَةَ بِنْتِ اَلنَّبِيِّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَتْ: سَمِعْتُ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّ فِي اَلْجُمُعَةِ لَسَاعَةً لاَ يُرَاقِبُهَا رَجُلٌ مُسْلِمٌ يَسْأَلُ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهَا خَيْراً إِلاَّ أَعْطَاهُ إِيَّاهُ قَالَتْ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَيُّ سَاعَةٍ هِيَ قَالَ إِذَا تَدَلَّى نِصْفُ عَيْنِ اَلشَّمْسِ لِلْغُرُوبِ قَالَ وَ كَانَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا السَّلاَمُ تَقُولُ لِغُلاَمِهَا اِصْعَدْ عَلَى الضراب [اَلظِّرَابِ] فَإِذَا رَأَيْتَ نِصْفَ عَيْنِ اَلشَّمْسِ قَدْ تَدَلَّى لِلْغُرُوبِ فَأَعْلِمْنِي حَتَّى أَدْعُوَ. 📚معاني الأخبار ج ۱، ص ۳۹۹ 🔺️زيد بن علىّ‌ عليه السّلام از پدرانش از حضرت فاطمه دخت گرامى پيغمبر عليهما السّلام روايت نموده كه فرمود: از پيغمبر صلى اللّٰه عليه و آله چنين شنيدم كه:همانا در جمعه لحظه‌اى هست كه هيچ مسلمانى آن را در نظر نميگيرد و در آن لحظه از خدا نيكى درخواست نمى‌نمايد،مگر اينكه آن را به او عطا مى‌كند، فرمود: گفتم: اى پيامبر خدا آن چه لحظه‌ايست‌؟ فرمود: هر گاه پرتو نيمى از قرص خورشيد نزديك بر پنهان شدن در افق مغرب گردد. راوى گويد: و فاطمه عليها السّلام به پسر بچه اش مى‌گفت: برو بالاى بلندى، پس هر گاه نيمى از قرص خورشيد را ديدى كه به غروب نزديك شد،به من خبر ده تا دعا كنم! 🔸️پ.ن: پسر بچه احتمالا امام حسن مجتبی علیه السلام باشد. @dehban_ir
🔖نکته بسیار مهم ولی گفته نشد🔖 🔴 اهل سنت پاسخ دهند: 🔺️🔺️ پیامبر در بی تابی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به خاطر رحلت پیامبر فرمودند: آیا راضی نمی شوی که سرور زنان عالم قرار بگیری؟! 🔸️این جمله یعنی حضرت فاطمه در این ۷۵ روز یا ۹۵ روز به خاطر عملکردشان سیده نساء عالمین می شوند!! سوال: مگر در این مدت چه کردند؟ ۱. اثبات مالکیت بر فدک و در نتیجه دزد بودن سردمداران بعد پیامبر! ۲.دفاع از اميرالمؤمنين در نتیجه غاصب بودن سردمداران بعد از پیامبر! الحاکم النیسابوری، المستدرك على الصحيحين، دار الكتب العلمية – بيروت، ج3، ص170، ح4740.: «عَنْ مَسْرُوقٍ، عَنْ عَائِشَةَ، رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: وَهُوَ فِي مَرَضِهِ الَّذِي تُوُفِّيَ فِيهِ: «يَا فَاطِمَةُ، أَلَا تَرْضَيْنَ أَنْ تَكُونِي سَيِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ وَسَيِّدَةَ نِسَاءِ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَسَيِّدَةَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ؟» هَذَا إِسْنَادٌ صَحِيحٌ، وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ هَكَذَا». از عایشه: پیامبر در مریضی که وفات کردند به دخترشان فرمودند: «ای فاطمه! آیا خشنود نمی شوی به اینکه سرور زنان عالم و بانوی زنان بهشت و بانوی زنان مؤمنۀ عالم باشی؟». 🏷سوال: آیا در این مدت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از سران سقیفه ناراحت و ناراضی بودند یا نه خشنود بودند؟ 🏷آیا حضرت فاطمه سلام الله علیها در این مدت امامت ابوبکر را پذیرفتند یا امامت حضرت امیرالمؤمنین را؟ با توجه به اینکه متواترا روایت شده هرکس بدون امام از دنیا برود کافر از دنیا رفته! @dehban_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسیار مهم ⚪نکات تبلیغ دانش آموزی 🟤از قبل از ورود به مدرسه تا هنگام خروج 🟠ارائه توسط حجت الاسلام مجید دهبان 🟢با بیش از ۱۵ هزار ساعت تجربه کلاس داری 🟡ویژه مربیان و روحانیان مبلغ مدارس 🔴به گفته خودشان ۸ جلسه بیش از یکساعت را بطور فشرده اینجا مطرح کردند. ⚫از ایشان تقاضا کردم مفصل بیان کنند. @dehban_ir
آقای دهبان مهارت ارائه مطلب در تبلیغ دانش آموزی.pdf
565K
✅ خلاصه نکات بسیار قابل استفاده جلسه تبلیغ دانش آموزی 🟣تقریبا کل جلسه پیاده سازی شده است واقعا ارزش مطالعه دارد 🔺ارائه توسط حجت الاسلام مجید دهبان @dehban_ir
☝ایشان برادر بنده هستند
تقریر بخش قرائتهای مختلف توسط طلبه محترم عرفان سلیمانی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌺🍃 اشاره ای از در رابطه با بحث قراءات در خلال مباحث 🍃🌺 🍃 مقداری از اختلاف قراءات بخاطر است؛ مثلا قبیله‌ای می‌گوید "خاتم" و قبیله‌ای دیگر می‌گوید "خَأتَم"؛ اشکالی هم ندارد. اما اگر اختلاف قرائت سبب شود که کلمه‌ای به صورت کامل تغییر کند یا کلمه‌ای کم و زیاد شود، این اشکال دارد. 🍃 اولین کسی که بحث اختلاف قرائت را مطرح کرد، در و در کتاب است و وی فردی سنی است که زمانی که قراء سبعه را مطرح کرد، خود اهل سنت به او هجمه کردند. عجیب است که خود سنی‌ها اختلاف قراءات را از ابن مجاهد قبول نکردند، آنوقت بعضی از شیعیان قبول می‌کنند! 🌱 اینکه ما می‌گوییم قرائت را قبول داریم، بخاطر آن‌ است که است وگرنه کاری با حفص از عاصم هم نداریم. 🍀 آقای در کتاب ، عوامل اختلاف قرائت را آورده و مفصلا بحث کرده و منبع خوبی است. ایشان یکی از عوامل اختلاف قرائت را می‌داند! قاری که از روی هوا و هوس قرائت می‌کند، چگونه می‌توان به قرائت وی استناد کرد! 🌴 پس شیعه اختلاف قرائت را قبول ندارد و حفص از عاصم را فقط چون مطابق با قرائت مردم که از پیامبر(ص) رسیده است، قبول می‌کند. 🍃 منبع دیگر کتاب برای است. یکی از مسائل مهمی که باید تحقیق شود، «تاریخ تولد و وفات قاری و استاد اوست» که غالبا تاریخ تولد قاری با استاد خود، سالیان سال تفاوت دارند! مثلا استاد ۵۰ سال است که وفات کرده و ۵۰ سال بعد از او شاگردش به دنیا آمده و از آن استاد روایت کرده است! 🌾 مسئله بعدی اینکه فقط قراء سبعه نداریم، بلکه انواع قراءات داریم؛ شاذ، حسن، اجتهاد و... . قرائت از روی اجتهاد را نحویون قبول کردند؛ اصلا از کجا معلوم آن قاری به اجتهاد قرائت نکرده باشد؟!
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧بشنوید گزارش یکی از بچه های سازمان 🗂َاَبَر عملیات اطلاعاتی سپاه در ماه های گذشته عملیات بلوف (فریب) 🖍مرحله چهارم و خطرناکترین مرحله آشوب چه بود؟ ♦️احتمالی که همه می دادند اما عملی نشد! @dehban_ir
💫فراخى روزى و حماقت : ✨شرح نهج البلاغة : 🍃أوحَى اللّه ُ تعالى إلى بعضِ أنبيائهِ : أ تَدرِي لِمَ رَزَقتُ الأحمَقَ ؟ قالَ : لا ، قال : لِيَعلَمَ العاقِلُ أنّ طَلَبَ الرِّزقِ لَيسَ بِالاحتِيالِ . 🌟خداوند متعال به يكى از پيامبران خود وحى فرمود كه : آيا مى دانى چرا احمق را مى دهم؟ عرض كرد : نه . فرمود : تا خردمند بفهمد كه روزى با به دست نمى آيد . 📚( شرح نهج البلاغة ابن أبي الحديد : ۳/۱۶۰ ) https://lib.eshia.ir/15335/3/160/ @dehban_ir
🔸سلسله جلسات هفتگی🔸 💠 مقدمات فهم علوم اسلامی 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین اســــــتاد دهــــبان 🕚چهارشنبه ها راس ساعت ۱۱ صبح 🕌حوزه علمیه کرمانی ها 🔻جلسات به صورت مجازی در این کانال بار گزاری میشود. @dehban_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸سلسله جلسات هفتگی🔸 💠 مقدمات فهم علوم اسلامی 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین اســــــتاد دهــــبان 🔹جلسه نهم ۲۳ آذر ۱۴۰۱ @dehban_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽روش توضیح تمام معارف دینی با دو روش: 🏷۱. نشستن و سکون 🏷۲. کار و حرکت 🗂مربوط به جلسه هشتم شرح طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن حجت الاسلام دهبان @dehban_ir
⁉️آیا امام زمان عج در روز جمعه ظهور می کنند؟ 🔶️روایات تاکید دارند که در روز شنبه این اتفاق می افتد: 🟥امام باقر علیه السلام همچنین می فرمایند: «حضرت قائم علیه السلام رو شنبه که روز عاشورا است قیام می کند؛ روزی که امام حسین علیه السلام شهید شد.» الباقر علیه السلام: یخرج القائم فی یوم السبت یوم عاشورا یوم الذی قتل فیه الحسین.» (کمال الدین، ج 2 ، ص 653) 🟥امام باقر علیه السلام نیز می فرمایند: «گویا حضرت قائم(عج) را می بینم که در روز عاشورا، روز شنبه،  میان رکن و مقام ایستاده و جبرئیل نیز جلوی حضرتش ایستاده است و مردم را به بیعت با او فرا می خواند. قال أبوجعفرعلیه السلام: «کأنی بالقائم یوم عاشورا یوم السبت، قائمنا بین الرکن و المقام بین یدیه جبرئیل ینادی: البیعة لله فیملأها کما ملئت ظلما و جورا» (طوسی، غیبة، ص 274) 🟥 امام صادق علیه السلام: ۲۳ ماه رمضان به اسم ندا داده می شود و روز عاشورا که حسین علیه السلام به شهادت رسید قیام می کند. اَلْفَضْلُ بْنُ شَاذَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْكُوفِيِّ عَنْ وُهَيْبِ بْنِ حَفْصٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : إِنَّ اَلْقَائِمَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ يُنَادَى اِسْمُهُ لَيْلَةَ ثَلاَثٍ وَ عِشْرِينَ وَ يَقُومُ يَوْمَ عَاشُورَاءَ يَوْمَ قُتِلَ فِيهِ اَلْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ .الغيبة (للطوسی) ج ۱، ص ۴۵۲ 🖍البته در برخی ادعیه و یک روایت روز جمعه روز ظهور معرفی شده: 🔸️امام صادق(ع) فرمود: «شنبه از آن ما است و یک‌شنبه از آن شیعیان ما... و در پنجشنبه حاجت‏ها برآورده مى‏شود و جمعه براى پاکیزه شدن و عطر زدن است و آن عید مسلمانان است... بهترین عیدها روز غدیر است که هیجدهم ماه ذى الحجه بوده [و اولین عید غدیر] با جمعه مصادف بود و قائم ما جمعه ظهور می‌کند و رستاخیز در جمعه بپا خواهد شد و هیچ کارى در جمعه بهتر از درود فرستادن بر محمد و آل او نیست» «أبی عبد الله(ع) قال: السبت لنا و الأحد لشیعتنا و الإثنین لأعدائنا و الثلاثاء لبنی أمیة و الأربعاء یوم شرب الدواء و الخمیس تقضى فیه الحوائج و الجمعة للتنظف و التطیب و هو عید المسلمین و هو أفضل من الفطر و الأضحى و یوم الغدیر أفضل الأعیاد و هو ثامن عشر من ذی الحجة و کان یوم الجمعة و یخرج قائمنا أهل البیت یوم الجمعة و یقوم القیامة یوم الجمعة و ما من عمل یوم الجمعة أفضل من الصلاة على محمد و آله» 📚الخصال، ج 2، ص 394 🔸️در دعایی می‌خوانیم: «ای مولای من! ای صاحب الزمان(عج)! درود خدا بر تو و خاندانت، امروز جمعه است و جمعه روز تو می‌باشد؛ روزی که در آن ظهور تو انتظار می‌رود، روزی که در آن به وسیله تو برای مؤمنان گشایشی ایجاد خواهد شد و کافران به وسیله شمشیر تو از بین خواهند رفت...». «یا مولای یا صاحب الزمان صلوات الله علیک و على آل بیتک هذا یوم‏ الجمعة و هو یومک المتوقع فیه ظهورک و الفرج فیه للمؤمنین على یدک و قتل الکافرین بسیفک ...» 📚جمال الأسبوع، ص 38 @dehban_ir
🔺️اینکه ایام و سالهای متعدد و رمزگونه بیان می شود به چه معناست؟ 🔺️مثلا سال ظهور یا سال فرد (در مقابل زوج) یا عناوین دیگر مثل ایام نوروز و مانند آن، آیا نکته ای دارد؟ 🔸️در جمع بین همه روایات باید گفت آنچه باید درک شود، آشنایی با اصطلاحات اهل بیت علیهم السلام است. 🔹️مثلا اهل بیت علیهم السلام اصطلاح ظهور دارند و قیام البته ۶ اصطلاح وجود دارد که گاهی اندیشمندان اینها را از هم تفکیک نکردند! 🔹️آنها را جا به جا استفاده می کنند و دچار مشکل می شوند! ما در جای خود تفاوت این اصطلاحات را مبسوط بیان کردیم. 🔸️به هر حال یک نکته اینست که ظهور تدریجی است نه دفعی مانند عکسی که کم کم واضح می شود از حالت تار به حالت واضح در می آید ظهور هم تدریجی رخ می دهد و روزهای متعدد یکی از نکاتش همین است. 🔸️این نکته تدریجی بودن منافاتی با روایت ناگهانی بودن ظهور او ندارد. @dehban_ir
🔺️🔺️روش ایجاد فتنه توسط منافقان(۱)🔺️🔺️ 🍀 علی علیه السلام : 🌊 قَدْ أَعَدُّوا لِكُلِّ حَقٍّ بَاطِلًا وَ لِكُلِّ قَائِمٍ مَائِلًا وَ لِكُلِّ حَيٍّ قَاتِلًا وَ لِكُلِّ بَابٍ مِفْتَاحاً وَ لِكُلِّ لَيْلٍ مِصْبَاحاً يَتَوَصَّلُونَ إِلَي الطَّمَعِ بِالْيَأْسِ لِيُقِيمُوا بِهِ أَسْوَاقَهُمْ وَ يُنْفِقُوا بِهِ أَعْلَاقَهُمْ 🧦 روش ایجاد فتنه توسط منافقان : 🔸️آنها برابر هر حقی باطلی، 🔸️و برابر هر دلیلی شبهه ای، 🔸️و برای هر زنده ای قاتلی، 🔸️و برای هر دری كلیدی، 🔸️و برای هر شبی چراغی تهیه كرده اند، 🔸️با اظهار یاس می خواهند به مطامع خویش برسند، 🔸️و بازار خود را گرم سازند، و كالای خود را بفروشند. 📚 ، 194 @dehban_ir
🔺️🔺️وهابیان چگونه ادعا می کنند عمر بن خطاب حضرت فاطمه سلام الله علیها را ضربت نزد، در حالی در زمان حیات پیامبر هم فاطمه سلام الله علیها و هم همسران پیامبر صلی الله علیه و آله را با شلاق زده است...! ✅روایت اول: [عن عبدالله بن عباس:] لما مات عثمانُ بنُ مَظْعونٍ قالتِ امرأتُه: هنيئًا لكَ يا ابنَ مَظْعونٍ بالجنةِ قال: فنظر إليها رسولُ اللهِ ﷺ نظرةَ غضبٍ فقال لها: ما يُدريك فواللهِ إني لَرَسولُ اللهِ وما أدري ما يُفعلُ بي قال عَفّانٌ: ولا بِهِ قالتْ: يا رسولَ اللهِ فارِسُكَ وصاحِبُكَ فاشتد ذلكَ على أصحابِ رسولِ اللهِ ﷺ حينَ قال ذلك لعثمانَ وكان مِنْ خِيارِهم حتى ماتتْ رُقيَّةُ ابنةُ رسولِ اللهِ ﷺ فقال: الْحَقي بسلفِنا الخيرِ عُثمانَ بنِ مَظْعونٍ قال: وبكتِ النساءُ فجعَل عمرُ 👈يضرِبُهن بسوطِه فقال النبيُّ ﷺ لعمرَ: دعهن يَبكين وإياكنَّ ونَعِيقَ الشيطانِ ثم قال رسولُ اللهِ ﷺ: مهما يكونُ مِنَ القلبِ والعينِ فمِنَ اللهِ والرَّحْمَةِ ومهما كان مِنَ اليدِ واللسانِ فمِنَ الشيطانِ وقعَد رسولُ اللهِ ﷺ على شفيرِ القبرِ وفاطمةُ إلى جنبِه تبكي فجعَل النبيُّ ﷺ يَمسَحُ عينَ فاطمةَ بثوبِه رحمةً لها أحمد شاكر (١٣٧٧ هـ)، مسند أحمد ٥/٤١ • إسناده صحيح سوط= شلاق ✅روایت دوم: [عن عبدالله بن عباس:] لمّا ماتَت رقيَّةُ بِنتُ رسولِ اللهِ ﷺ: الحقي بسلَفِنا عثمانَ بنَ مظعونٍ، فبكتِ النِّساءُ علَيها، فجعل عمرُ 👈يضربهنَّ بسَوْطِه. فأخذ النَّبيُّ ﷺ بيدِه وقال: دعهُنَّ يبكينَ. ثمَّ قال: ابكين وإياكن ونعيقَ الشَّيطانِ، فإنَّهُ مهما يكن من القلبِ والعينِ فمن اللهِ والرَّحمةِ، ومهما يكن من اليدِ واللِّسانِ فمن الشَّيطانِ. فقعدت فاطمةُ على شفيرٍ إلى جنبِ رسولِ اللهِ ﷺ فجعلت تبكي، فجعلَ رسولُ اللهِ ﷺ يمسحُ الدمعَ عن عينِها بطرفِ ثوبِه. الذهبي (٧٤٨ هـ)، سير أعلام النبلاء ٢/٢٥١ ✅روایت سوم: [عن عبدالله بن عباس:] ماتت رقيةُ بنتُ رسولِ اللهِ ﷺ فقال: الحَقي بسلفِنا الصالح عثمانَ بنِ مظعونٍ. قال: وبكتِ النساءُ فجعل عمرُ 👈يضربُهنَّ بسوطِه، فقال: دعْهنَّ يا عمرُ، وإياكنَّ ونعيقَ الشيطانِ مهما يكن من العينِ والقلبِ فمن اللهِ الرحمةُ، ومهما كان من اليدِ واللسانِ فمنَ الشيطانِ، وقعد على القبرِ وفاطمةُ إلى جنبِهِ تبكي، فجعل يمسحُ عينَ فاطمةَ بثوبِهِ الذهبي (٧٤٨ هـ)، ميزان الاعتدال ٣/١٢٨ 🔺️🔺️اما برخی محدثین لفظ حدیث را تحریف نمودند از "ضربهن" به "زبرهن" ...!! زبر به معنی بازداشتن شدید از کاری!  [عن أبي هريرة:] أنَّ سلَمةَ ابنَ الأزرقِ كانَ جالسًا عندَ ابنِ عمرَ بالسُّوقِ فمرَّ بجنازةٍ يُبكى عليها فعابَ ذلِكَ ابنُ عمرَ وانتَهَرَهُنَّ فقالَ سلمةُ لا تقُلْ ذلِكَ يا أبا عبدِ الرَّحمنِ فأشهدُ على أبي هُرَيْرةَ لسَمِعتُهُ يقولُ مُرَّ على النَّبيِّ ﷺ بجنازةٍ وأَنا معَهُ ومعَهُ عمرُ ونساءٌ يبكينَ عليها 👈فزَبرَهُنَّ عمرُ وانتَهَرَهُنَّ فقالَ لَهُ النَّبيُّ ﷺ دعْهنَّ يا عمرُ فإنَّ العينَ دامعةٌ والنَّفسَ مصابةٌ والعَهدَ قريبٌ قالوا أنتَ سمعتَهُ يقولُ هذا قالَ نعَم ، فقالَ ابنُ عمرَ اللَّهُ ورسولُهُ أعلمُ ، مرَّتينِ الذهبي (٧٤٨ هـ)، المهذب ٣/١٤١٨ 🔺️🔺️بار دیگر لفظ حدیث را تحریف نمودند از "ضربهن" به لفظ "زجرهن" و "نهرهن"...!! زجر و نهر به معنی بازداشتن از کاری ✅روایت اول: [عن عبدالله بن عمر:] كُنْتُ جالسًا مع ابنِ عمرَ فأُتي بجنازةٍ يُبكى عليها فعاب ذلك ابنُ عمرَ وانتهرهنَّ فقال سلمةُ بنُ الأزرقِ: أشهَدُ على أبي هُرَيرةَ أنِّي سمِعْتُه يقولُ: مُرَّ على رسولِ اللهِ ﷺ بجنازةٍ وأنا معه ومعه عمرُ بنُ الخطّابِ ونساءٌ يبكينَ عليها👈 فزجَرهنَّ وانتهَرهنَّ فقال رسولُ اللهِ ﷺ: (دَعْهُنَّ يا عمرُ فإنَّ العينَ دامعةٌ والنَّفسَ مصابةٌ والعهدَ قريبٌ) قال ابنُ عمرَ: فاللهُ ورسولُه أعلمُ ابن حبان (٣٥٤ هـ)، صحيح ابن حبان ٣١٥٧ • أخرجه في صحيحه ✅روایت دوم: [عن أبي هريرة:] تُوفِّي بعضُ كَنائِنِ مرْوانَ، فشَهِدَها الناسُ وشَهِدَها أبو هُرَيرةَ ومعهم نساءٌ يَبْكينَ، فأمَرَ بهنَّ مرْوانُ، فقال أبو هُرَيرةَ: دَعْهنَّ؛ فإنَّه مرَّ على رسولِ اللهِ ﷺ جِنازةٌ معها بَواكٍ، 👈فنهَرَهنَّ عُمرُ، فقال له رسولُ اللهِ ﷺ: دَعْهنَّ؛ فإنَّ النفْسَ مُصابةٌ، والعينَ دامِعةٌ، والعَهْدَ حَديثٌ. شعيب الأرنؤوط (١٤٣٨ هـ)، تخريج المسند ٨٤٠١ • إسناده ضعيف • أخرجه ابن ماجه بعد حديث (١٥٨٧)، وأحمد (٨٤٠١) واللفظ له 🔺️این پیام کپی نیست نتيجه تحقیقات است.  @dehban_ir
🔺️در روایات ما هم اشاره شده که عمر بن خطاب در زمان حیات پیامبر و در حضور ایشان همسران و دختر ایشان را با شلاق زده است!! 🔺️🔺️مانند کتاب التعازی شریف حسینی(م ۴۴۵) : مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج ۲، ص ۴۶۷ اَلشَّرِيفُ اَلزَّاهِدُ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ اَلْحُسَيْنِيُّ فِي كِتَابِ اَلتَّعَازِي ، بِإِسْنَادِهِ عَنْ شُعْبَةَ بْنِ ثَابِتٍ اَلْبُنَانِيِّ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ: لَمَّا مَاتَتْ رُقَيَّةُ بِنْتُ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَبَكَتِ اَلنِّسَاءُ عَلَيْهَا فَجَاءَ عُمَرُ👈 يَضْرِبُهُنَّ بِسَوْطِهِ فَأَخَذَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِيَدِهِ وَ قَالَ يَا عُمَرُ دَعْهُنَّ يَبْكِينَ وَ قَالَ لَهُنَّ اِبْكِينَ وَ إِيَّاكُنَّ وَ نَعِيقَ اَلشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ مَهْمَا يَكُنْ مِنَ اَلْعَيْنِ وَ اَلْقَلْبِ فَمِنَ اَللَّهِ وَ مِنَ اَلرَّحْمَةِ وَ مَهْمَا يَكُنْ مِنَ اَلْيَدِ و اَللِّسَانِ فَمِنَ اَلشَّيْطَانِ فَبَكَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا السَّلاَمُ وَ هِيَ عَلَى شَفِيرِ اَلْقَبْرِ فَجَعَلَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَمْسَحُ اَلدَّمْعَ مِنْ عَيْنَيْهَا بِطَرَفِ ثَوْبِهِ . 🔺️🔺️در روایت زیر به همان مطلب کمی واضح تر اشاره دارد: بشارة المصطفی لشیعة المرتضی ج ۱، ص ۲۷۳ عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: لَمَّا مَاتَتْ زَيْنَبُ بِنْتُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَقَفَ يَعْنِي رَسُولَ اَللَّهِ عَلَى شَفِيرِ اَلْقَبْرِ وَ👈 فَاطِمَةُ تَبْكِي فَجَعَلَ يَأْخُذُ ثَوْبَهُ فَيَمْسَحُ عَيْنَيْهَا فَبَكَى اَلنِّسَاءُ فَضَرَبَهُنَّ عُمَرُ بِسَوْطِهِ فَقَالَ يَا عُمَرُ دَعْهُنَّ فَإِنَّ اَلْعَيْنَ دَامِعَةٌ وَ اَلنَّفْسَ مُصَابَةٌ اِبْكِينَ وَ إِيَّاكُنَّ وَ بِقِيعَةِ اَلشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ مَا يُكَنُّ مِنَ اَلْقَلْبِ وَ اَلْعَيْنِ فَمِنَ اَللَّهِ وَ مَا يُكَنُّ مِنَ اَلْيَدِ وَ اَللِّسَانِ فَمِنَ اَلشَّيْطَانِ . @dehban_ir
🔺️🔺️روش ایجاد فتنه توسط منافقان(۲)🔺️🔺️ علیه السلام می فرمایند: 🧮 حَسَدَةُ الرَّخَاءِ وَ مُؤَكِّدُو الْبَلَاءِ وَ مُقْنِطُو الرَّجَاءِ لَهُمْ بِكُلِّ طَرِيقٍ صَرِيعٌ وَ إِلَي كُلِّ قَلْبٍ شَفِيعٌ وَ لِكُلِّ شَجْوٍ دُمُوعٌ يَتَقَارَضُونَ الثَّنَاءَ وَ يَتَرَاقَبُونَ الْجَزَاءَ إِنْ سَأَلُوا أَلْحَفُوا وَ إِنْ عَذَلُوا كَشَفُوا وَ إِنْ حَكَمُوا أَسْرَفُوا 🔸️بر رفاه و آسایش مردم حسد می ورزند، 🔸️و بر بلا و گرفتاری مردم می افزایند، 🔸️و امیدواران را ناامید می كنند، 🔸️آن ها در هر راهی كشته ای، 🔸️و در هر دلی راهی، 🔸️و بر هر اندوهی اشك ها می ریزند، 🔸️مدح و ستایش را به یكدیگر قرض می دهند، و انتظار پاداش می كشند، 🔸️اگر چیزی را بخواهند اصرار می كننند 🔸️و اگر ملامت شوند، پرده دری می كنند، 🔸️و اگر داوری كنند اسراف می ورزند. 📚 @dehban_ir