#حدیث
💫فراخى روزى و حماقت :
✨شرح نهج البلاغة :
🍃أوحَى اللّه ُ تعالى إلى بعضِ أنبيائهِ : أ تَدرِي لِمَ رَزَقتُ الأحمَقَ ؟ قالَ : لا ، قال : لِيَعلَمَ العاقِلُ أنّ طَلَبَ الرِّزقِ لَيسَ بِالاحتِيالِ .
🌟خداوند متعال به يكى از پيامبران خود وحى فرمود كه : آيا مى دانى چرا احمق را #روزى مى دهم؟ عرض كرد : نه . فرمود : تا خردمند بفهمد كه روزى با #چاره_انديشى به دست نمى آيد .
📚( شرح نهج البلاغة ابن أبي الحديد : ۳/۱۶۰ )
https://lib.eshia.ir/15335/3/160/
@dehban_ir
🔸سلسله جلسات هفتگی🔸
💠 مقدمات فهم علوم اسلامی 💠
حجتالاسلام والمسلمین
اســــــتاد دهــــبان
🕚چهارشنبه ها راس ساعت ۱۱ صبح
🕌حوزه علمیه کرمانی ها
🔻جلسات به صورت مجازی در این کانال بار گزاری میشود.
@dehban_ir
مقدمات فهم علوم اسلامی جلسه ۹.mp3
44.51M
🔸سلسله جلسات هفتگی🔸
💠 مقدمات فهم علوم اسلامی 💠
حجتالاسلام والمسلمین
اســــــتاد دهــــبان
🔹جلسه نهم
۲۳ آذر ۱۴۰۱
@dehban_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽روش توضیح تمام معارف دینی با دو روش:
🏷۱. نشستن و سکون
🏷۲. کار و حرکت
🗂مربوط به جلسه هشتم شرح طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
حجت الاسلام دهبان
@dehban_ir
#حدیث_شناسی
#روز_ظهور
⁉️آیا امام زمان عج در روز جمعه ظهور می کنند؟
🔶️روایات تاکید دارند که در روز شنبه این اتفاق می افتد:
🟥امام باقر علیه السلام همچنین می فرمایند: «حضرت قائم علیه السلام رو شنبه که روز عاشورا است قیام می کند؛ روزی که امام حسین علیه السلام شهید شد.» الباقر علیه السلام: یخرج القائم فی یوم السبت یوم عاشورا یوم الذی قتل فیه الحسین.» (کمال الدین، ج 2 ، ص 653)
🟥امام باقر علیه السلام نیز می فرمایند: «گویا حضرت قائم(عج) را می بینم که در روز عاشورا، روز شنبه، میان رکن و مقام ایستاده و جبرئیل نیز جلوی حضرتش ایستاده است و مردم را به بیعت با او فرا می خواند.
قال أبوجعفرعلیه السلام: «کأنی بالقائم یوم عاشورا یوم السبت، قائمنا بین الرکن و المقام بین یدیه جبرئیل ینادی: البیعة لله فیملأها کما ملئت ظلما و جورا» (طوسی، غیبة، ص 274)
🟥 امام صادق علیه السلام: ۲۳ ماه رمضان به اسم ندا داده می شود و روز عاشورا که حسین علیه السلام به شهادت رسید قیام می کند.
اَلْفَضْلُ بْنُ شَاذَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْكُوفِيِّ عَنْ وُهَيْبِ بْنِ حَفْصٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : إِنَّ اَلْقَائِمَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ يُنَادَى اِسْمُهُ لَيْلَةَ ثَلاَثٍ وَ عِشْرِينَ وَ يَقُومُ يَوْمَ عَاشُورَاءَ يَوْمَ قُتِلَ فِيهِ اَلْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ .الغيبة (للطوسی) ج ۱، ص ۴۵۲
🖍البته در برخی ادعیه و یک روایت روز جمعه روز ظهور معرفی شده:
🔸️امام صادق(ع) فرمود: «شنبه از آن ما است و یکشنبه از آن شیعیان ما... و در پنجشنبه حاجتها برآورده مىشود و جمعه براى پاکیزه شدن و عطر زدن است و آن عید مسلمانان است... بهترین عیدها روز غدیر است که هیجدهم ماه ذى الحجه بوده [و اولین عید غدیر] با جمعه مصادف بود و قائم ما جمعه ظهور میکند و رستاخیز در جمعه بپا خواهد شد و هیچ کارى در جمعه بهتر از درود فرستادن بر محمد و آل او نیست»
«أبی عبد الله(ع) قال: السبت لنا و الأحد لشیعتنا و الإثنین لأعدائنا و الثلاثاء لبنی أمیة و الأربعاء یوم شرب الدواء و الخمیس تقضى فیه الحوائج و الجمعة للتنظف و التطیب و هو عید المسلمین و هو أفضل من الفطر و الأضحى و یوم الغدیر أفضل الأعیاد و هو ثامن عشر من ذی الحجة و کان یوم الجمعة و یخرج قائمنا أهل البیت یوم الجمعة و یقوم القیامة یوم الجمعة و ما من عمل یوم الجمعة أفضل من الصلاة على محمد و آله»
📚الخصال، ج 2، ص 394
🔸️در دعایی میخوانیم: «ای مولای من! ای صاحب الزمان(عج)! درود خدا بر تو و خاندانت، امروز جمعه است و جمعه روز تو میباشد؛ روزی که در آن ظهور تو انتظار میرود، روزی که در آن به وسیله تو برای مؤمنان گشایشی ایجاد خواهد شد و کافران به وسیله شمشیر تو از بین خواهند رفت...».
«یا مولای یا صاحب الزمان صلوات الله علیک و على آل بیتک هذا یوم الجمعة و هو یومک المتوقع فیه ظهورک و الفرج فیه للمؤمنین على یدک و قتل الکافرین بسیفک ...»
📚جمال الأسبوع، ص 38
@dehban_ir
#حدیث_شناسی
#روز_ظهور
🔺️اینکه ایام و سالهای متعدد و رمزگونه بیان می شود به چه معناست؟
🔺️مثلا سال ظهور یا سال فرد (در مقابل زوج) یا عناوین دیگر مثل ایام نوروز و مانند آن، آیا نکته ای دارد؟
🔸️در جمع بین همه روایات باید گفت آنچه باید درک شود، آشنایی با اصطلاحات اهل بیت علیهم السلام است.
🔹️مثلا اهل بیت علیهم السلام اصطلاح ظهور دارند و قیام البته ۶ اصطلاح وجود دارد که گاهی اندیشمندان اینها را از هم تفکیک نکردند!
🔹️آنها را جا به جا استفاده می کنند و دچار مشکل می شوند! ما در جای خود تفاوت این اصطلاحات را مبسوط بیان کردیم.
🔸️به هر حال یک نکته اینست که ظهور تدریجی است نه دفعی مانند عکسی که کم کم واضح می شود از حالت تار به حالت واضح در می آید ظهور هم تدریجی رخ می دهد و روزهای متعدد یکی از نکاتش همین است.
🔸️این نکته تدریجی بودن منافاتی با روایت ناگهانی بودن ظهور او ندارد.
@dehban_ir
🔺️🔺️روش ایجاد فتنه توسط منافقان(۱)🔺️🔺️
#حدیث
🍀 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🌊 قَدْ أَعَدُّوا لِكُلِّ حَقٍّ بَاطِلًا وَ لِكُلِّ قَائِمٍ مَائِلًا وَ لِكُلِّ حَيٍّ قَاتِلًا وَ لِكُلِّ بَابٍ مِفْتَاحاً وَ لِكُلِّ لَيْلٍ مِصْبَاحاً يَتَوَصَّلُونَ إِلَي الطَّمَعِ بِالْيَأْسِ لِيُقِيمُوا بِهِ أَسْوَاقَهُمْ وَ يُنْفِقُوا بِهِ أَعْلَاقَهُمْ
🧦 روش ایجاد فتنه توسط منافقان :
🔸️آنها برابر هر حقی باطلی،
🔸️و برابر هر دلیلی شبهه ای،
🔸️و برای هر زنده ای قاتلی،
🔸️و برای هر دری كلیدی،
🔸️و برای هر شبی چراغی تهیه كرده اند،
🔸️با اظهار یاس می خواهند به مطامع خویش برسند،
🔸️و بازار خود را گرم سازند، و كالای خود را بفروشند.
📚 #نهج_البلاغه ، #خطبه 194
@dehban_ir
#تاریخ
#مقتل
#فاطمیه
🔺️🔺️وهابیان چگونه ادعا می کنند عمر بن خطاب حضرت فاطمه سلام الله علیها را ضربت نزد، در حالی در زمان حیات پیامبر هم فاطمه سلام الله علیها و هم همسران پیامبر صلی الله علیه و آله را با شلاق زده است...!
✅روایت اول:
[عن عبدالله بن عباس:] لما مات عثمانُ بنُ مَظْعونٍ قالتِ امرأتُه: هنيئًا لكَ يا ابنَ مَظْعونٍ بالجنةِ قال: فنظر إليها رسولُ اللهِ ﷺ نظرةَ غضبٍ فقال لها: ما يُدريك فواللهِ إني لَرَسولُ اللهِ وما أدري ما يُفعلُ بي قال عَفّانٌ: ولا بِهِ قالتْ: يا رسولَ اللهِ فارِسُكَ وصاحِبُكَ فاشتد ذلكَ على أصحابِ رسولِ اللهِ ﷺ حينَ قال ذلك لعثمانَ وكان مِنْ خِيارِهم حتى ماتتْ رُقيَّةُ ابنةُ رسولِ اللهِ ﷺ فقال: الْحَقي بسلفِنا الخيرِ عُثمانَ بنِ مَظْعونٍ قال: وبكتِ النساءُ فجعَل عمرُ 👈يضرِبُهن بسوطِه فقال النبيُّ ﷺ لعمرَ: دعهن يَبكين وإياكنَّ ونَعِيقَ الشيطانِ ثم قال رسولُ اللهِ ﷺ: مهما يكونُ مِنَ القلبِ والعينِ فمِنَ اللهِ والرَّحْمَةِ ومهما كان مِنَ اليدِ واللسانِ فمِنَ الشيطانِ وقعَد رسولُ اللهِ ﷺ على شفيرِ القبرِ وفاطمةُ إلى جنبِه تبكي فجعَل النبيُّ ﷺ يَمسَحُ عينَ فاطمةَ بثوبِه رحمةً لها
أحمد شاكر (١٣٧٧ هـ)، مسند أحمد ٥/٤١ • إسناده صحيح
سوط= شلاق
✅روایت دوم:
[عن عبدالله بن عباس:] لمّا ماتَت رقيَّةُ بِنتُ رسولِ اللهِ ﷺ: الحقي بسلَفِنا عثمانَ بنَ مظعونٍ، فبكتِ النِّساءُ علَيها، فجعل عمرُ 👈يضربهنَّ بسَوْطِه. فأخذ النَّبيُّ ﷺ بيدِه وقال: دعهُنَّ يبكينَ. ثمَّ قال: ابكين وإياكن ونعيقَ الشَّيطانِ، فإنَّهُ مهما يكن من القلبِ والعينِ فمن اللهِ والرَّحمةِ، ومهما يكن من اليدِ واللِّسانِ فمن الشَّيطانِ. فقعدت فاطمةُ على شفيرٍ إلى جنبِ رسولِ اللهِ ﷺ فجعلت تبكي، فجعلَ رسولُ اللهِ ﷺ يمسحُ الدمعَ عن عينِها بطرفِ ثوبِه.
الذهبي (٧٤٨ هـ)، سير أعلام النبلاء ٢/٢٥١
✅روایت سوم:
[عن عبدالله بن عباس:] ماتت رقيةُ بنتُ رسولِ اللهِ ﷺ فقال: الحَقي بسلفِنا الصالح عثمانَ بنِ مظعونٍ. قال: وبكتِ النساءُ فجعل عمرُ 👈يضربُهنَّ بسوطِه، فقال: دعْهنَّ يا عمرُ، وإياكنَّ ونعيقَ الشيطانِ مهما يكن من العينِ والقلبِ فمن اللهِ الرحمةُ، ومهما كان من اليدِ واللسانِ فمنَ الشيطانِ، وقعد على القبرِ وفاطمةُ إلى جنبِهِ تبكي، فجعل يمسحُ عينَ فاطمةَ بثوبِهِ
الذهبي (٧٤٨ هـ)، ميزان الاعتدال ٣/١٢٨
🔺️🔺️اما برخی محدثین لفظ حدیث را تحریف نمودند از "ضربهن" به "زبرهن" ...!!
زبر به معنی بازداشتن شدید از کاری!
[عن أبي هريرة:] أنَّ سلَمةَ ابنَ الأزرقِ كانَ جالسًا عندَ ابنِ عمرَ بالسُّوقِ فمرَّ بجنازةٍ يُبكى عليها فعابَ ذلِكَ ابنُ عمرَ وانتَهَرَهُنَّ فقالَ سلمةُ لا تقُلْ ذلِكَ يا أبا عبدِ الرَّحمنِ فأشهدُ على أبي هُرَيْرةَ لسَمِعتُهُ يقولُ مُرَّ على النَّبيِّ ﷺ بجنازةٍ وأَنا معَهُ ومعَهُ عمرُ ونساءٌ يبكينَ عليها 👈فزَبرَهُنَّ عمرُ وانتَهَرَهُنَّ فقالَ لَهُ النَّبيُّ ﷺ دعْهنَّ يا عمرُ فإنَّ العينَ دامعةٌ والنَّفسَ مصابةٌ والعَهدَ قريبٌ قالوا أنتَ سمعتَهُ يقولُ هذا قالَ نعَم ، فقالَ ابنُ عمرَ اللَّهُ ورسولُهُ أعلمُ ، مرَّتينِ
الذهبي (٧٤٨ هـ)، المهذب ٣/١٤١٨
🔺️🔺️بار دیگر لفظ حدیث را تحریف نمودند از "ضربهن" به لفظ "زجرهن" و "نهرهن"...!!
زجر و نهر به معنی بازداشتن از کاری
✅روایت اول:
[عن عبدالله بن عمر:] كُنْتُ جالسًا مع ابنِ عمرَ فأُتي بجنازةٍ يُبكى عليها فعاب ذلك ابنُ عمرَ وانتهرهنَّ فقال سلمةُ بنُ الأزرقِ: أشهَدُ على أبي هُرَيرةَ أنِّي سمِعْتُه يقولُ: مُرَّ على رسولِ اللهِ ﷺ بجنازةٍ وأنا معه ومعه عمرُ بنُ الخطّابِ ونساءٌ يبكينَ عليها👈 فزجَرهنَّ وانتهَرهنَّ فقال رسولُ اللهِ ﷺ: (دَعْهُنَّ يا عمرُ فإنَّ العينَ دامعةٌ والنَّفسَ مصابةٌ والعهدَ قريبٌ) قال ابنُ عمرَ: فاللهُ ورسولُه أعلمُ
ابن حبان (٣٥٤ هـ)، صحيح ابن حبان ٣١٥٧ • أخرجه في صحيحه
✅روایت دوم:
[عن أبي هريرة:] تُوفِّي بعضُ كَنائِنِ مرْوانَ، فشَهِدَها الناسُ وشَهِدَها أبو هُرَيرةَ ومعهم نساءٌ يَبْكينَ، فأمَرَ بهنَّ مرْوانُ، فقال أبو هُرَيرةَ: دَعْهنَّ؛ فإنَّه مرَّ على رسولِ اللهِ ﷺ جِنازةٌ معها بَواكٍ، 👈فنهَرَهنَّ عُمرُ، فقال له رسولُ اللهِ ﷺ: دَعْهنَّ؛ فإنَّ النفْسَ مُصابةٌ، والعينَ دامِعةٌ، والعَهْدَ حَديثٌ.
شعيب الأرنؤوط (١٤٣٨ هـ)، تخريج المسند ٨٤٠١ • إسناده ضعيف • أخرجه ابن ماجه بعد حديث (١٥٨٧)، وأحمد (٨٤٠١) واللفظ له
🔺️این پیام کپی نیست نتيجه تحقیقات است.
@dehban_ir
#مقتل
#فاطمیه
#تاریخ
🔺️در روایات ما هم اشاره شده که عمر بن خطاب در زمان حیات پیامبر و در حضور ایشان همسران و دختر ایشان را با شلاق زده است!!
🔺️🔺️مانند کتاب التعازی شریف حسینی(م ۴۴۵) :
مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج ۲، ص ۴۶۷
اَلشَّرِيفُ اَلزَّاهِدُ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ اَلْحُسَيْنِيُّ فِي كِتَابِ اَلتَّعَازِي ، بِإِسْنَادِهِ عَنْ شُعْبَةَ بْنِ ثَابِتٍ اَلْبُنَانِيِّ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ: لَمَّا مَاتَتْ رُقَيَّةُ بِنْتُ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَبَكَتِ اَلنِّسَاءُ عَلَيْهَا فَجَاءَ عُمَرُ👈 يَضْرِبُهُنَّ بِسَوْطِهِ فَأَخَذَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِيَدِهِ وَ قَالَ يَا عُمَرُ دَعْهُنَّ يَبْكِينَ وَ قَالَ لَهُنَّ اِبْكِينَ وَ إِيَّاكُنَّ وَ نَعِيقَ اَلشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ مَهْمَا يَكُنْ مِنَ اَلْعَيْنِ وَ اَلْقَلْبِ فَمِنَ اَللَّهِ وَ مِنَ اَلرَّحْمَةِ وَ مَهْمَا يَكُنْ مِنَ اَلْيَدِ و اَللِّسَانِ فَمِنَ اَلشَّيْطَانِ فَبَكَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا السَّلاَمُ وَ هِيَ عَلَى شَفِيرِ اَلْقَبْرِ فَجَعَلَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَمْسَحُ اَلدَّمْعَ مِنْ عَيْنَيْهَا بِطَرَفِ ثَوْبِهِ .
🔺️🔺️در روایت زیر به همان مطلب کمی واضح تر اشاره دارد:
بشارة المصطفی لشیعة المرتضی ج ۱، ص ۲۷۳
عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: لَمَّا مَاتَتْ زَيْنَبُ بِنْتُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَقَفَ يَعْنِي رَسُولَ اَللَّهِ عَلَى شَفِيرِ اَلْقَبْرِ وَ👈 فَاطِمَةُ تَبْكِي فَجَعَلَ يَأْخُذُ ثَوْبَهُ فَيَمْسَحُ عَيْنَيْهَا فَبَكَى اَلنِّسَاءُ فَضَرَبَهُنَّ عُمَرُ بِسَوْطِهِ فَقَالَ يَا عُمَرُ دَعْهُنَّ فَإِنَّ اَلْعَيْنَ دَامِعَةٌ وَ اَلنَّفْسَ مُصَابَةٌ اِبْكِينَ وَ إِيَّاكُنَّ وَ بِقِيعَةِ اَلشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ مَا يُكَنُّ مِنَ اَلْقَلْبِ وَ اَلْعَيْنِ فَمِنَ اَللَّهِ وَ مَا يُكَنُّ مِنَ اَلْيَدِ وَ اَللِّسَانِ فَمِنَ اَلشَّيْطَانِ .
@dehban_ir
🔺️🔺️روش ایجاد فتنه توسط منافقان(۲)🔺️🔺️
#حدیث
#امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند:
🧮 حَسَدَةُ الرَّخَاءِ وَ مُؤَكِّدُو الْبَلَاءِ وَ مُقْنِطُو الرَّجَاءِ لَهُمْ بِكُلِّ طَرِيقٍ صَرِيعٌ وَ إِلَي كُلِّ قَلْبٍ شَفِيعٌ وَ لِكُلِّ شَجْوٍ دُمُوعٌ يَتَقَارَضُونَ الثَّنَاءَ وَ يَتَرَاقَبُونَ الْجَزَاءَ إِنْ سَأَلُوا أَلْحَفُوا وَ إِنْ عَذَلُوا كَشَفُوا وَ إِنْ حَكَمُوا أَسْرَفُوا
🔸️بر رفاه و آسایش مردم حسد می ورزند،
🔸️و بر بلا و گرفتاری مردم می افزایند،
🔸️و امیدواران را ناامید می كنند،
🔸️آن ها در هر راهی كشته ای،
🔸️و در هر دلی راهی،
🔸️و بر هر اندوهی اشك ها می ریزند،
🔸️مدح و ستایش را به یكدیگر قرض می دهند، و انتظار پاداش می كشند،
🔸️اگر چیزی را بخواهند اصرار می كننند
🔸️و اگر ملامت شوند، پرده دری می كنند،
🔸️و اگر داوری كنند اسراف می ورزند.
📚 #خطبه_194
@dehban_ir
🔺️🔺️روش ایجاد فتنه توسط منافقان(۳)🔺️🔺️
#حدیث
☀️يَقُولُونَ فَيُشَبِّهُونَ، وَ يَصِفُونَ فَيُمَوِّهُونَ
🔸️آنان سخنانى مى گويند تا مردم را به اشتباه بيفکنند،
🔸️توصيف مى کنند تا مردم را بفريبند.
📚#خطبه_194
@dehban_ir
🔺️🔺️آموزش تبلیغ در مدارس
🔹️🔹️مدرسه امام کاظم علیه السلام قم تحت اشراف حضرت آیت الله مکارمشیرازی حفظه الله
🔸️علی رغم تلاش موافقت برای شرکت غیر اعضای موسسه صورت نگرفت!
🔸️حجت الاسلام استاد مجید دهبان
🔸️به زودی انتشار صوتهای کلاس در همین کانال
@dehban_ir
#کتاب_شناسی
#اجتهاد
#روش_شناسی_اجتهاد
💠 10 کتاب مرتبط با روش شناسی اجتهاد:
1️⃣ پیش درآمدی بر مکتب شناسی فقهی - سعید ضیایی فر
2️⃣ مکاتب فقهی - محمدحسن ربانی بیرجندی
3️⃣ درآمدی بر مکتب فقهی قم و نجف - حسین ایزدی
4️⃣ درس خارج و گام های اجتهاد - احمد مبلغی
5️⃣ فقه قرآنی با نفس رحمانی (مکتب محقق اردبیلی) - علیرضا خیراللهی
6️⃣ مکتب اجتهادی آخوند خراسانی - مصطفی محقق داماد
7️⃣ مکتب اجتهادی سید طباطبایی یزدی - مصطفی محقق داماد
8️⃣ مکتب اجتهادی آیت الله بروجردی - خانم اخوان صراف
9️⃣ مکتب فقهی امام خمینی(ره) - سعید ضیایی فر
0️⃣1️⃣ روش شناسی فقهی (نخستین نشریه روشی در علوم حوزوی) ـ مرحوم اکبر ترابی شهرضایی و همکاران
@dehban_ir
#حدیثی_درباره_آمریکا
#حدیث_شناسی
#کتاب_شناسی
♦️جعل حدیث این بار با استفاده از علوم غریبه صورت گرفته است، علی عاشور نویسنده تونسی متولد 1950 میلادی کتب مختلفی نگاشته است در یکی از کتاب های خود بنام "ماذا قال علي عليه السلام عن أخر الزمان" (علي عليه السلام در مورد آخر الزمان چه گفت؟) حرفهای سبک و خارج از تحقیق و پژوهش را ذکر می کند مانند روایت هایی با استفاده از علم جفر درباره حسنی مبارک و....
♦️"علي عاشور" در اين کتاب با استناد به علم "جفر" حضرت علي عليه السلام و احاديث أميرالمؤمنين، نگاه و نظر آن حضرت در مورد وقايع مختلف آخر الزمان را بيان کرده است!!
♦️انسان نمی داند باید بخندد یا گریه کند! مدعی است با علم جفر! نظر حضرت علی علیه السلام را درباره آمریکا بدست آورده است! و با عنوان حدیث می آورد. اینک متن ادعایی او:
🔴 در آخر الزمان در کشوري که (امارک) يعني آمريکا نام دارد، قوم يهود نفوذ مي کنند و بر حکام آن تأثير مي گذارند. در آخر الزمان اين کشور (آمريکا) از نظر علمي در جهان پيشتاز خواهد بود و از نظر اقتصادي هم ثروت بسيار زيادي خواهد داشت.
♦️اين کتاب در ادامه مطلب خود مي افزايد:
🔸️در آخر الزمان در امارک (آمريکا) انواع لذت ها و نعمت ها وجود دارد اما دين حکام آن نزديک به پرستيدن شيطان است. بيشتر مردمش پيرو حضرت مريم عذراء (مسيحي) هستند اما يهود بر آنان مسلط است. امارک (آمريکا) در جهان مي تازد و بر نقاط مختلف جهان مسلط مي شود و به کشتار مردم دست مي زند اما فتنه در کشور آنان رخ خواهد داد و بعد عذاب الهي بر آنان نازل خواهد شد و در نهايت حضرت مهدي موعود عجل الله تعالي فرجه الشريف ظهور خواهند کرد و مانند نوري از ابرها در آمريکا هم فرود خواهند آمد و در آنجا با همه ظالمان مبارزه خواهند کرد.
🔸️نگاهي به بخشي از حديث حضرت علي عليه السلام درباره سرنوشت آمريکا در آخر الزمان:
🔺️"يظهر بلال من تحنف, في نجوم خمسين ليست في السماء , انما هي بالا رض العظيمه, ولکن النجمة بني اسرائيل المرسومه في خطوط الدرع تبلعهم جميعا زمان وعد الاخره لهم, الذي يسوؤن فيه الوجوه کل العرب, وتبکي امة خالفت رسولها واطفات بيدها مصباحها, ويدخل تدجيلا ويزين القواطع الخمسين بزهرة الحياة الدنيا, ويربط المدائن الخمسين بحبل بني اسرائيل الاتي من جبل صهيون, يبغي الفساد في الارض وعلو للظالمين, يسمونها بلاد {الامرک } ويکون قائدهم من بني اسحاق وبني اسرائيل, يجمع امشاج الناس على لغتهم, ويدعوهم بدعوتهم, وتتم بلاد {الامارک} الفتنه, بعدما نشرت النعمه عليهم جناح کرامتها, واسالت لهم الدنيا جداول نعمتها, وارتعا ابليس في مدائنها وازقتها, وشعب شعابها وهتک اعراضها, ويظهر عندهم دين ابليس, شهوات وغرور وسراب العطش, ويصبحون في النعمه غارقين, وفي خضره عيشها فکهين, وبعلومهم فرحين, وقد تربعت الامور لهم في ظل سلطان الخبيث واوتهم الحال الى کنف غير غالب, الدنيا فقط مطالب, راغب لا ذاهب, فهم حکام على الاطراف الارض, يعرفون ما يجري, ويعرفون ما يجري فيها مسارات الارض الطول والعرض, وتکون لهم اعيون تتلصص خلف السحاب , وجور بالبحار الاعلام ويخزنون النار بها بيئة التراب, تهدد غضب المستضعفين في الارض غير المسلم و المسلم حقا, ويجعل الله حجته على الامريک, فيلعنهم بما عصوا بما کانوا يعتدون, وينزل المهدي في بلاد الامريک, من فوق السحاب, في بضع قباب من نور الشمش, لها نور في ظلام کالقمر والنجوم, ويهد الله بلاد الامريک هدأ وخسفأ وتأکل الارض في جوفها و امواجها بلادأ وشعوبا, ..."
@dehban_ir
#اطلاعیه
⬛ مراسم عزاداری فاطمیه دوم
👤 سخنران: استاد مهدی دهبان
🎤مرثیه خوانان: حاج حمید خدام
کربلایی سعید زمانی
کربلایی رضا عبدالوند
کربلایی سعید بابایی
📅 تاریخ : ۳ تا ۵ دی ماه
🕣 ساعت: ۲۰:۳۰
🕌مکان: تهران،قرچک، منبع آب،خیابان سعدی، کوچه بوستان یکم
مسجد حضرت فاطمة زهرا سلام الله علیها
@dehban_ir
#فاطمیه
#مادر
🧮آیا می توانم حضرت زهرا را مادر خطاب کنم؟
سوال يکی از دوستان
سلام.حاج اقا حال شما خوبه؟ این روایت که میگن حضرت زهرا فرمودن هرکی محبت من رو داشته باشه میتونه به من مادر بگه که از امام صادق میگن ، هست؟ سندش چه طوره؟
عليكم السلام
🔸️چنین روایتی بر اساس جستجوی های انجام شده پیدا نشده.
🧮از نظر عرف کسانی که جایگاه خاص و اهمیت ویژه ای دارند، به عنوان پدر یا مادر معنوی محسوب می شوند.
🧮 در قرآن خداوند از همسران پیامبر به عنوان «امّهات المؤمنین» یاد می کند و می فرماید: «پیامبر نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است و همسران او مادران آنها [مؤمنان] محسوب مىشوند». احزاب، 6، البته منظور این نیست که تنها علّت امّ المؤمنین گفتن جایگاه خاص ایشان است.
در روایات نیز پیامبر (ص) و علی (ع) به عنوان پدران این امت معرفی شدند.
📚ابن شهرآشوب مازندرانى، مناقب آل أبی طالب (ع)، ج 3، ص 105، مؤسسه انتشارات علامه، قم، 1379 هـ ق، قال النبی (ص)، "أنا و علی أبوا هذه الأمة".
🔺️همچنین در زیارت نامه حضرت فاطمه زهرا (س) در بیستم جمادی یعنی روز ولادت آن حضرت می خوانیم:
«السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ نَبِیِّ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ حَبِیبِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ خَلِیلِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ صَفِیِّ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِینِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ خَیْرِ خَلْقِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَفْضَلِ أَنْبِیَاءِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ خَیْرِ الْبَرِیَّةِ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا سَیِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا زَوْجَةَ وَلِیِّ اللَّهِ وَ خَیْرِ خَلْقِهِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا أُمَّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا أُمَّ الْمُؤْمِنِینَ ... .»
📚سید على بن موسى بن طاوس، إقبالالأعمال، ص 624، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1367 هـ ش.
🔸️در این زیارت نامه آن حضرت را به عنوان «أُمَّ الْمُؤْمِنِینَ» سلام می دهیم و ایشان را مادر مؤمنان خطاب می کنیم.
@dehban_ir
#مقتل
#فاطمیه
🔺️عن جعفر بن محمد عليه السلام
🔸️ماتت فاطمة عليها السلام بين المغرب و العشاء...
📚مصباح الأنوار في فضائل الإمام الأبرار (قرن ۶)
خطى برگه ۲۱۱ کتاب
💠امام صادق علیه السلام:
حضرت فاطمه علیهاالسلام بین مغرب و عشا به شهادت رسید.
@dehban_ir
این قول با غسل مخفیانه و دفن شبانه و خبر دادن به سلمان و مقداد و... در نیمه شب و قبر پنهان سازگار تر است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕دردناکترین روضه حضرت زهرا علیهاالسلام
💠آیت الله جوادی آملی:
🔸️این روضه از در به پهلو زدن، از سیلی زدن سخت تر است....!
🔹️یا بقية الله
♦️لطفا در جای خلوت ببینید که حق روضه ادا شود.
#مقتل
#فاطمیه
@dehban_ir
#فاطمیه
#مقتل
#شبهه
♦️آیا فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمود من از شب اول قبر می ترسم؟ (1)
🏷لحظات شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)
در کتاب فوائد المشاهد از حضرت امیرالمومنین علی (ع) روایت کرده که آن حضرت فرمود :
در قبض روح مقدسه حضرت فاطمه (س) در نزدش نشسته بودم ٬ دیدم آن مخدره جواب سلام کسی را داد٬ گفتم : به که سلام کردی ؟ گفت : به جناب جبرئیل که آمده بود به من سلام کرده و گفت « الیلام یقرئک السلام » ای فاطمه ! خداوند به تو سلام می رساند . حضرت امیر (ع) فرمود : دیدم دفعه دوم جواب سلام گفت ٬ گفتم : به که سلام گفتی ؟ گفت : به میکائیل . حضرت امیر (ع) می فرماید : دیدم دفعه سوم آن مخدره رنگش زرد شد و چشمانش فرو رفت و گفت : « و علیکم السلام یا قابض الارواح عجل و لا تعذبنی » و بعد عرض کرد : « اللهم الیک لا الی النار » یعنی : مرا به سوی رحمت خود ببر نه به سوی آتش جهنم .
صدیقه طاهره با آن جلالت از خداوند می ترسد که به امیرالمومنین عرض می کند : یا علی ! بعد از دفن من در سر قبر من بمان که من از تنهایی قبر می ترسم .
از غفلت خود هوشیار باش ٬ ببین چه عمل لایقی تحفه می بری که در قبر مونست باشد ٬ و امر دین را نبین بزرگان دین از برای امر دین چه مصیبتها کشیده اند ٬ تا دین را اوج دهند.
📚کشکول النور ٬ ج۱ ٬ ص۳۳۶ به نقل از کتاب فوائد المشاهد - انوار آسمانی ٬ ص ۷۲
🔺️کتاب اصلی ای که این سخنان را به عنوان حدیث ذکر کرده فوائد المشاهد و نتایج المقاصد تالیف شيخ جعفر شوشتری هست که از منبریان معروف قرن ۱۳ و ۱۴ هست.
♦️اين کتاب خلاصه ۵۹ منبر ایشان است و بیان وقایع از منابع نیست.
♦️این کتاب متأخر هست و مستند نیست.
@dehban_ir
#مقتل
#فاطمیه
♦️آیا فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمود من از شب اول قبر می ترسم؟(۲)
حالت احتضار فاطمه سلام الله علیها
🔸️ در کتاب دلائل طبری مسطور است که فاطمه عرض کرد:
💠یا اباالحسن ولاتدفنی الا لیلاً ولا تعلم احدا قبری، فلما کانت اللیله التی ارادالله ان یکرمها و یقبضها الیه اقبلت تقول و علیکم السلام و هی تقول لی: یا ابن عم قد اتانی جبرئیل مسلما، و قال لی السلام یقرء علیک السلام یا حبیبه حبیب الله و ثمره فواده، الیوم تلحقین بالرفیع الاعلی و جنه المأوی ثم انصرف عنی، ثم سمعناها ثانیه تقول و علیکم السلام، فقالت: یا بن عم هذا والله میکائیل و قال لی کقول صاحبه، ثم تقول و علیکم السلام و رایناها قد فتحت عینیها فتحا شدیداً، ثم قالت: یا بن عم هذا و الله الحق و هذا عزرائیل قد نشر جناحه بالمشرق و المغرب و قد وصفه لی ابی و هذه صفته فسمعناها تقول: و علیک السلام یا قابض الارواح عجل لی ولا تعذبنی، ثم سمعناها تقول الیک ربی لا الی النار ثم غمضت عینیها و مدت یدیها و رجلیها کانها لم تکن حیه قط.
یعنی:
♦️ای اباالحسن مرا در خاک مسپار مگر در شب و هیچ کس را از مضجع من و قبر من آگهی مگذار. شبی که خواست خداوند او را مکرم بدارد و مقبوض فرماید شنیدم که گفت: علیکم السلام. آنگاه مرا گفت ای پسر عم جبرئیل به من آمد و سلام داد و مرا گفت خداوند تو را سلام می رساند و می فرماید ای محبوبه حبیب من و ثمره قلب او امروز ملحق می شوی به اعلی علیین و بهشت برین و منصرف شد از من. در ثانی شنیدم که گفت: و علیکم السلام و نیز مرا خطاب کرد که ای پسر عم سوگند با خدای اینک میکائیل است و با من همان گفت که جبرئیل گفت. دیگر باره گفت: و علیکم السلام و دیدم که چشمهای مبارکش به شدت گشاده شده است. پس گفت: ای پسر عم سوگند با خدای اینک حق است و اینک عزرائیل است، گشوده است پرهایش را از مشرق تا مغرب و پدر من او را از برای من صفت کرده است و این است صفت او. پس شنیدم که گفت: و علیک السلام یا قابض الارواح، شتاب کن به سوی من و مرا زحمت مکن و شنیدم که گفت: به سوی توام ای پروردگار نه به جانب نار. پس چشم بخوابانید و دستها و پاهای مبارک را بکشید. گو یا هرگز زنده نبود.
🔸️و در مصباح الانوار عبدالله بن حسن از جد خویش حدیث می کند:
💠قال: ان فاطمه بنت محمد رسول الله لما احتضرت نظرت نظراً حاداً، ثم قالت: السلام علی جبرئیل، السلام علی رسول الله، اللهم مع رسولک اللهم فی رضوانک و جوارک و دارک دارالسلام. ثم قالت: اترون ما اری فقیل لها ماتری؟ قالت: هذه مواکب اهل السموات و هذا جبرئیل و هذا رسول الله و یقول یا بنیه اقدمی فما امامک خیر لک.
♦️و عن زیدبن علی: ان فاطمه لما احتضرت سلمت علی جبرئیل و علی النبی و سلمت علی ملک الموت و سمعوا حس الملائکه و وجدوا رائحه طیبه کاطیب مایکون من الطیب.
♦️می فرماید: فاطمه دختر رسول خدا هنگامی که محتضر شد نظر کرد نظر کردنی تند و گفت: السلام علی جبرئیل، السلام علی رسول الله، ای پروردگار من مرا با رسول خود در بهشت خود و جوار خود و سرای خود که دارالسلام است بدار. آنگاه فرمود: آیا می بینید شما آنچه من می بینم؟ عرض کردند: چه می بینی؟ فرمود: اینک مواکب اهل آسمان هاست و اینک جبرئیل و اینک رسول خدا است که می فرماید: ای دختر من به سوی من بشتاب آنچه در پیش روی توست نیکوتر است از برای تو.
♦️و زید بن علی حدیث می کند که: وقتی فاطمه محتضر شد جبرئیل و رسول خدای را سلام داد و نز ملک الموت را سلام فرستاد و حاضران آواز نرمی از فریشتگان احساس و اصغا نمودند و استشمام رایحه طیبی نمودند که بهترین روایح طیبها بود.
🔸️کتاب دلايل الإمامة تأليف محمد بن جرير بن رستم طبرى آملى( قرن پنجم ) کتابی اعتقادی است که به اثبات حقانیت امامان شیعه می پردازد.
این کتاب از مصادر و منابع علامه مجلسی در بحار الأنوار است.
🔸️کتاب مصباح الأنوار برای کیست؟
🔸️کتاب مصباح الأنوار منسوب به شخصی به نام هاشم بن محمد که از آن چندین نسخه در دست است و چندین قرن است مورد استناد قرار می گیرد کتابی است که هویت دقیق نویسنده اش روشن نیست. علامه مجلسی در بحار می نویسد :
کتاب مصباح الأنوار في إمام الأبرار
تأليف هاشم بن محمد قرن ششم
و شروع می کند به تعریف و تمجید از کتاب و نویسنده.
🔸️در حالی که این کتاب نمی تواند برای هاشم بن محمد باشد زیرا در آن روایات بسیاری وجود دارد که به اعلام قرن ششم نسبت می دهد بیشتر شبیه کارهایی که سید بن طاووس در حدیث انجام داده است.
🔸️احتمال قوی می رود این کتاب برای سید باشد.
@dehban_ir
#مقتل
#فاطمیه
🔖متن کتاب مصباح الأنوار في فضائل الإمام الأبرار تأليف هاشم بن محمد قرن ششم (یا سید بن طاووس)
🔴 خطی برگه ۲۱۳
▪️احتضار فاطمه زهرا سلام الله علیها
یا فاطمه
@dehban_ir
#حق
🔻 گاهی اتفاق افتاده که برای یک فرد محترم اخلاقی صحبتی میشود، آن شخص با خودش میگوید: آیا این حرفهایی که میزنی، نباید ما در این سالهای گذشته شنیده باشیم؟ حالا که نشنیدهایم پس به درد نمیخورد؛ برو اینها را کنار بگذار. [یعنی ملاک حق و باطل را خودش و اطلاعات محدود خودش می داند! و هرچه غیر از اطلاعات خودش را باطل می شمارد.!]
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir
🔸 واتساپ: wa.me/989338010649
________________________
🔻 این یکی از مشکلات امروز ما است.
@dehban_ir
#مقتل
#فاطمیه
#مسمار
♦️درب خانه فاطمه سلام الله علیها دو لنگه بود.
💠خودش با دست خودش میخ کوبیده بود.....
الدرة الثمينة في أخبار المدينة
المؤلف: محب الدين أبو عبد الله محمد بن محمود بن الحسن المعروف بابن النجار (المتوفى: 643هـ)
الدرة الثمينة في أخبار المدينة نویسنده : ابن النجار، محب الدين جلد : 1 صفحه : 139
🔺️أنبأنا يحيى بن أسعد بن بوش، عن أبي علي الحداد، عن أبي نعيم الحافظ، عن جعفر الخلدي، أنبأنا أبو يزيد المخزومي، حدثنا الزبير بن بكار، حدثنا محمد بن الحسن قال: حدثني غير واحد، منهم عبد العزيز بن أبي حازم، ونوفل بن عمارة قالوا: إن عائشة رضي الله عنها كانت تسمع صوت الوتد والمسمار يضرب في بعض الدور المطنبة بمسجد النبي صلى الله عليه وسلم، فترسل إليهم: أن لا تؤذوا رسول الله صلى الله عليه وسلم، وما عمل علي بن أبي طالب رضي الله عنه مصراعي داره إلا بالمناصع توقياً لذلك.
https://sh.lib.eshia.ir/42362/1/139
🔸️عایشه صدای کوبیدن میخ های بزرگ و کوچک مردم برای درست کردن درب منزل را جلوی خانه اش می شنید(چون ابتدا همه درها به مسجد باز می شد) مردم داشتند چوب درب ها را با طناب به هم محکم می کردند، شخصی را می فرستد تا به مردم بگوید:
پیامبر خدا را (با سر و صدای کوبیدن میخ و نجاری) اذیت نکنید.
💠اما حضرت علی علیه السلام برای اینکه سر و صدا پیامبر را اذیت نکند، میخ ها را بر دو لنگه درب خانه اش دربیابان بیرون مدینه کوبید.
یافاطمه
@dehban_ir
وتد: میخ ها و آلاتی که برای محکم کردن دیوار یا خیمه به زمین می کوبند.
مسمار : میخ های فلزی