🔸سلسله جلسات هفتگی🔸
💠 مقدمات فهم علوم اسلامی 💠
حجتالاسلام والمسلمین
اســــــتاد دهــــبان
🕚چهارشنبه ها راس ساعت ۱۱ صبح
🕌حوزه علمیه کرمانی ها
🔻جلسات به صورت مجازی در این کانال بار گزاری میشود.
@dehban_ir
مقدمات فهم علوم اسلامی جلسه دهم.mp3
30.65M
🔸سلسله جلسات هفتگی🔸
💠 مقدمات فهم علوم اسلامی 💠
حجتالاسلام والمسلمین
اســــــتاد دهــــبان
🔹جلسه دهم
۳۰ آذر ۱۴۰۱
@dehban_ir
#فاطمیه
#حدیث_شناسی
🔺️حضرت فاطمه(س) حجت بر ائمه(ع)
از دیگر مطالبی که به عنوان حدیث مشهور شده است که در هیئات نیز زیاد خوانده میشود؛ و در هیچ مصدری-ولو یک مصدر درجه چندم- یافت نشده است عبارت مشهور زیر است:
🔺️«نحن حجج اللَّه على خلقه و جدتنا فاطمة حجة اللَّه علینا»
طبق برخی تحقیقات در اولین مصدری که این عبارت به عنوان حدیث آمده است-و البته بدون ذکر مصدر و منبع! - تفسیر اطیبالبیان است که یک تفسیر معاصر است خیلی از کتبی که در فضائل حضرت زهراء(س) نوشته شده است؛ این مطلب را به همین تفسیر اطیبالبیان ارجاع دادهاند.
🔺️نویسنده تفسیر اطیب البیان حجت الاسلام سید عبدالحسین طیب از عالمان و مفسران معاصر شیعه اهل اصفهان، در هشتم محرم الحرام ۱۴۱۲ق درگذشت و درمسجد میر اصفهان (مسجد کازرونی) که امامت جماعت آن را بر عهده داشت، دفن شد.(۳۲ سال پیش!!)
💠 و بدیهی و طبیعی است که وقتی در یک کتاب معاصر یعنی قرن15 مطلبی به عنوان حدیث ذکر میشود؛ باید با ذکر مصدر و منبع باشد؛ چون یک مولف قرن 15 به معصومین(ع) دسترسی نداشته است تا خود مستقیماً حدیث را از معصوم(ع) شنیده باشد.
🔺️حدیثی که تولد آن در قرن پانزدهم است! چگونه باید به آن اعتماد کرد؟
🔸️مرحوم آیت الله حسن زاده طبق مکاشفه یک نفر از مردم آمل شبیه همین عبارت را از او شنید و ماجرا را مفصل نقل می کند که شخصی هنگام گفتن اقامه این عبارت را از محراب شنید:
اشهد ان فاطمة بنت رسول الله عصمة الله الكبري و حجة الله علي الحجج
🔺️🔺️فیلم بيانات ایشان راجع به مکاشفه و یافتن روایت از دقیقه ۳۶ به بعد:
https://www.namasha.com/v/SKRnCPvU/_%D9%81%D8%B5%D9%91_%D8%AD%DA%A9%D9%85%D8%A9%D9%8D_%D8%B9%D8%B5%D9%85%D8%AA%DB%8C%D9%91%D8%A9%D9%8D_%D9%81%DB%8C_%DA%A9%D9%84%D9%85%D8%A9%D9%8D_%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%DB%8C%D9%91%D8%A9_%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85_%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84_
🔺️بعد ایشان می نویسد با جستجوهای فراوان روایت را در این تفسیر دیدم!
🔺️بعد ایشان رساله ای فقهی در باب شهادت رابعه اذان نوشتند که اثبات کنند بعد از شهادت به ولایت امیرالمومنین علیه السلام باید شهادت به این جمله در مکاشفه مذکور داده شود!
🔺️ادله فقهی ایشان در این رساله عجیب است که علاقمندان باید رجوع کنند ما در جای خودش آن ادله را نقد کرده ایم.
(پ.ن:ایشان در تکمیل فصوص الحکم ابن عربی فص ۲۸ اضافه فرمودند با عنوان : فص حکمة عصمتية في كلمة فاطمية
در این کتاب هم آن مکاشفه شخص آملی و این حدیث دست مایه مطالب سنگین عرفانی است.)
@dehban_ir
مهدی دهبان
#فاطمیه #حدیث_شناسی 🔺️حضرت فاطمه(س) حجت بر ائمه(ع) از دیگر مطالبی که به عنوان حدیث مشهور شده است ک
🔹️نسبت حدیث حجت بودن حضرت فاطمه علیها السلام بر ائمه به امام حسن عسکری علیه السلام در جلد ۱۳ تفسیر اطیب البیان حجت الاسلام عبدالحسین طیب (متوفی ۱۴۱۲ قمری ۱۳۷۰ شمسی یعنی ۳۲ سال پیش) صفحه ۲۲۵
سوره جن آیه سوم
https://www.ghbook.ir/index.php?name=%D8%A7%D8%B7%D9%8A%D8%A8%20%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%8A%D8%A7%D9%86%20%D9%81%D9%8A%20%D8%AA%D9%81%D8%B3%D9%8A%D8%B1%20%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%20%D8%AC%D9%84%D8%AF%2013&option=com_dbook&task=readonline&book_id=1004056013&page=225&chkhashk=33C667A488&Itemid=218&lang=fa&tmpl=component
@dehban_ir
🔹️گلایه مرحوم حجت الاسلام عبدالحسین طیب از وجود احادیث بی سند و ضعیف در تفاسیر شيعه و علت نوشتن تفسیر توسط خودش را همین نقص های تفاسیر می داند!!
"یک قسمت نقل اخبار ضعیفه مانند تفسیر منسوب بامام حسن عسکری علیه السّلام یا اخبار مجعوله غلات، یا اخبار خلاف اجماع و ضرورت مذهب مثل اخبار تحریف و غیر اینها از اخبار ضعیفه دیگر است"
ج۱ مقدمه ص ۲۶
https://www.ghbook.ir/index.php?name=%D8%A7%D8%B7%D9%8A%D8%A8%20%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%8A%D8%A7%D9%86%20%D9%81%D9%8A%20%D8%AA%D9%81%D8%B3%D9%8A%D8%B1%20%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%20%D8%AC%D9%84%D8%AF%201&option=com_dbook&task=readonline&book_id=1004056001&page=26&chkhashk=8EC61E35B9&Itemid=218&lang=fa&tmpl=component
@dehban_ir
حجت الاسلام مهدی دهبان.mp3
37.6M
🔺️🔺️چرا فاطمه زهرا سلام الله علیها پشت در آمد، علی نیامد؟🔺️🔺️
🎤 حجت الاسلام مهدی دهبان
📆 شنبه ۳ دی ماه ۱۴۰۱
@dehban_ir
حجت الاسلام مهدی دهبان.mp3
45.07M
🔻#گزارش_صوتی
#فاطمیه_دوم
#شب_دوم
🔺️🔺️ماجرای فدک:
برای چه فدک غصب شد؟
چرا فاطمه علیها السلام از علی دفاع نکرد؟🔺️🔺️
🎤 حجت الاسلام مهدی دهبان
🔊 سخنرانی
📆 یکشنبه ۴ دی ماه ۱۴۰۱
🕌 مسجد فاطمه الزهرا (س)| قرچک
https://eitaa.com/Canaletelaresanimasjed
@dehban_ir
#مقتل
#فاطمیه
♦️لطفا با حال مناسب بخوانید:
وفي النفحات القدسيّة قال : وكان المغيرة بن شعبة أحد من جاء مع عمر ابن الخطّاب إلى باب فاطمة ، وإنّ فاطمة ضربت ذلك اليوم حتّى ألقت ما في بطنها ؛ ذكرا سمّاه رسول الله صلىاللهعليهوآله محسنا ، حتّى قال عليّ عليهالسلام لعمار بن ياسر : وإنّ أعظم ما لقيت من مصيبتها أنّي لمّا وضعتها على المغتسل وجدت ضلعا من أضلاعها مكسورا ، وجنبها قد اسودّ من ضرب السياط ...!
💠امیرالمؤمنین به عمار یاسر فرمودند:
بزرگترین مصیبتی که از فاطمه دیدم این بود:
وقتی او را روی تخت گذاشتم که غسل بدهم دیدم یکی از دنده هایش شکسته، و پهلویش از بس تازیانه[و...شاید لگد اما سید بقیه را ننوشت!!] خورده، سیاه شده!
📚طرف من الأنباء والمناقب نویسنده : السيد بن طاووس جلد : 1 صفحه : 396
https://lib.eshia.ir/27855/1/396
@dehban_ir
#فاطمیه
#مقتل
🔺️نامه عجیب عباس عموی پیامبر در زمان حیات خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها به امیرالمومنین علیه السلام
🔺️بوی خیانت: فاطمه که رفتنی است بیا در تشییع جنازه اش آشتی ملی اعلام کنیم!!🔺️
وقتی عباس عموی پیامبر صلی الله علیه و آله برای عیادت فاطمه علیها السلام به منزل علی علیه السلام آمد، به دلیل کسالت شدید آن حضرت و ممنوع الملاقات بودن ایشان ، موفق به عیادت آن عزیز نشد . به منزل خود بازگشت و پیکی روانه منزل علی علیه السلام کرد ، تا به او این پیغام را برساند : «آن گونه که من احساس می کنم ، فاطمه علیها السلام روزهای پایان عمر خود را می گذراند و اول کسی است که به پیامبر صلی الله علیه و آله ملحق می شود. من پیشنهاد می کنم در صورت رحلت او ، مهاجرین و انصار را خبر کنید تا در مراسم نماز و دفن آن حضرت شرکت کنند ، که این کار، هم باعث فیض معنوی و ثواب حاضران است ، و هم باعث تقویت شعائر دینی....!!
علی علیه السلام در پاسخ به پیشنهاد عمویش عباس بن عبد المطلب ، فرستاده ای به نزد او روانه کرد تا این پیام را برساند : سلام مرا به عمویم برسان و بگو : خیر خواهی شما را فراموش نمی کنم. نظر شما را به خوبی دریافتم و البته احترام آن - در جای خود - محفوظ است
ان فاطمة بنت رسول الله صلی الله علیه و آله لم تزل مظلومة من حقها ممنوعة وعن میراثها مدفوعة . لم تحفظ فیها وصیة رسول الله صلی الله علیه و آله ولا رعی فیها حقه ولا حق الله عزوجل وکفی بالله حاکما ومن الظالمین منتقما
یعنی : بدرستی که فاطمه دختر پیامبر علیهما السلام همیشه مظلوم واقع شده ، و از حق خود بازداشته شد و از ارث خود بی بهره گردید. سفارش رسول خدا صلی الله علیه و آله در مورد او عمل نشد و حقی که خدا و رسول او در مورد فاطمه علیها السلام داشتند ، رعایت نگردید و خداوند برای حکمرانی و انتقام از ظالمین [ما را] بس است
عموی گرامی! از شما می خواهم به من رخصت دهید که به نظر شما عمل نکنم ، چرا که فاطمه علیها السلام خودش به من وصیت کرده است که امر [کفن و دفن] او مخفی باشد
وقتی که فرستاده عباس با این پیام به سوی او بازگشت ، عباس گفت : غفران الهی نثار فرزند برادرم که البته او آمرزیده است . به راستی که نظر او بدون اشکال و صحیح است. برای عبد المطلب فرزندی با برکت تر از علی علیه السلام ، جز پیامبر صلّی اللّه علیه و اله به دنیا نیامده است.همانا علی علیه السّلام همچنان پیش قدم ترین آنان است به هر بزرگواری و داناترین آنان است به هر موضوع و بی باک ترین آنان است در هر جنگ.او کسی است که از همه آنان در جهاد دشمنان برای یاری دین راستین سرسخت تر است و اولین کسی است که به خدا و رسول او ایمان آورده است.
الأمالي - ط دار الثقافة نویسنده : الشيخ الطوسي جلد : 1 صفحه : 155
https://lib.eshia.ir/27725/1/155
@dehban_ir
مهدی دهبان
#فاطمیه #مقتل 🔺️نامه عجیب عباس عموی پیامبر در زمان حیات خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها به امیرالمو
نامه عجیب عباس به امیرالمومنین علیه السلام:
أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ: أَخْبَرَنِي مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ عُبَيْدِ اللَّهِ الْمَنْصُورِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ سَهْلٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا عِيسَى بْنُ إِسْحَاقَ الْقُرَشِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنَا حَمْدَانُ بْنُ عَلِيٍّ الْخَفَّافُ، قَالَ: حَدَّثَنَا عَاصِمُ بْنُ حُمَيْدٍ، عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ (عَلَيْهِمَا السَّلَامُ)، عَنْ أَبِيهِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَمَّارِ بْنِ يَاسِرٍ، عَنْ أَبِيهِ عَمَّارٍ (رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ)، قَالَ: لَمَّا مَرِضَتْ فَاطِمَةُ (عَلَيْهَا السَّلَامُ) مَرَضَهَا الَّذِي تُوُفِّيَتْ فِيهِ وَ ثَقُلَتْ، جَاءَهَا الْعَبَّاسُ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ (رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ) عَائِداً، فَقِيلَ لَهُ: إِنَّهَا ثَقِيلَةٌ، وَ لَيْسَ يَدْخُلُ عَلَيْهَا أَحَدٌ، فَانْصَرَفَ إِلَى دَارِهِ، فَأَرْسَلَ إِلَى عَلِيٍّ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) فَقَالَ لِرَسُولِهِ: قُلْ لَهُ: يَا ابْنَ أَخٍ، عَمُّكَ يُقْرِئُكَ السَّلَامَ، وَ يَقُولُ لَكَ: قَدْ فَجَأَنِي مِنَ الْغَمِّ بِشَكَاةِ حَبِيبَةِ رَسُولِ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ قُرَّةِ عَيْنِهِ وَ عَيْنِي فَاطِمَةَ مَا هَدَّنِي، وَ إِنِّي لَأَظُنُّهَا أَوَّلَنَا لُحُوقاً بِرَسُولِ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ)، وَ اللَّهُ يَخْتَارُ لَهَا وَ يَحْبُوهَا وَ يُزْلِفُهَا لَدَيْهِ، فَإِنْ كَانَ مِنْ أَمْرِهَا مَا لَا بُدَّ مِنْهُ، فَاجْمَعْ- أَنَا لَكَ الْفِدَاءُ- الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارَ حَتَّى يُصِيبُوا الْأَجْرَ فِي حُضُورِهَا وَ الصَّلَاةِ عَلَيْهَا، وَ فِي ذَلِكَ جَمَالٌ لِلدِّينِ. فَقَالَ عَلِيٌّ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) لِرَسُولِهِ وَ أَنَا حَاضِرٌ عِنْدَهُ: أَبْلِغْ عَمِّيَ السَّلَامَ، وَ قُلْ: لَا عَدِمْتُ إِشْفَاقَكَ وَ تَحَنُّنَكَ، وَ قَدْ عَرَفْتُ مَشُورَتَكَ وَ لِرَأْيِكَ فَضْلُهُ، إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) لَمْ تَزَلْ مَظْلُومَةً مِنْ حَقِّهَا مَمْنُوعَةً، وَ عَنْ مِيرَاثِهَا مَدْفُوعَةً، لَمْ تُحْفَظْ فِيهَا وَصِيَّةُ رَسُولِ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ)، وَ لَا رُعِيَ فِيهَا حَقُّهُ، وَ لَا حَقُّ اللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ)، وَ كَفَى بِاللَّهِ حَاكِماً وَ مِنَ الظَّالِمِينَ مُنْتَقِماً، وَ إِنِّي أَسْأَلُكَ يَا عَمِّ أَنْ تَسْمَحَ لِي بِتَرْكِ مَا أَشَرْتَ بِهِ، فَإِنَّهَا وَصَّتْنِي بِسَتْرِ أَمْرِهَا.
قَالَ: فَلَمَّا أَتَى الْعَبَّاسَ رَسُولُهُ بِمَا قَالَهُ عَلِيٌّ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) قَالَ: يَغْفِرُ اللَّهُ لِابْنِ أَخِي، فَإِنَّهُ لَمَغْفُورٌ لَهُ، إِنَّ رَأْيَ ابْنِ أَخِي لَا يُطْعَنُ فِيهِ، إِنَّهُ لَمْ يُولَدْ لِعَبْدِ الْمُطَّلِبِ مَوْلُودٌ أَعْظَمُ بَرَكَةً مِنْ عَلِيٍّ إِلَّا النَّبِيُّ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ)، إِنَّ عَلِيّاً لَمْ يَزَلْ أَسْبَقَهُمْ إِلَى كُلِّ مَكْرُمَةٍ، وَ أَعْلَمَهُمْ بِكُلِّ قَضِيَّةٍ، وَ أَشْجَعَهُمْ فِي الْكَرِيهَةِ، وَ أَشَدَّهُمْ جِهَاداً لِلْأَعْدَاءِ فِي نُصْرَةِ الْحَنِيفِيَّةِ، وَ أَوَّلَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ).
الأمالي - ط دار الثقافة نویسنده : الشيخ الطوسي جلد : 1 صفحه : 155
https://lib.eshia.ir/27725/1/155
@dehban_ir
7.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽عدم حجیت خواب و مکاشفه و رویا و استخاره
🎤حجت الاسلام مهدی دهبان
📿فاطمیه ۱۳۹۹
#جن_گیر
#احمدالحسن
@dehban_ir
انگیزه دولت های اموی و عباسی در جعل و ترویج حکایت ازدواج عمر با حضرت ام کلثوم علیها السلام - دکتر محمد امینی نجفی.pdf
20.84M
📚انگیزه دولت های اموی و عباسی در جعل و ترویج حکایت ازدواج عمر با حضرت ام کلثوم علیها السلام - دکتر محمد امینی نجفی.pdf
📕📕مجموعه ۱۲۰۰ سند درباره شناخت شخصیت و روحیات خلیفه دوم
💡در جلسه دهم مقدمات فهم علوم اسلامی معرفی شد.
@dehban_ir