مهدی دهبان
🔰سلسله جلسات رسالت تاریخی طلبه🔰 🗂ان شاءالله جلساتی با این عنوان به موضوعات کم پرداخت و مهجور در حوز
🔸️🔸️کلاس مناهج اعتبار سنجی اعم از رجال است ، ۸ روش اعتبار سنجی مورد بحث قرار میگیرد، که یکی از آنها علم رجال است.🔸️🔸️
مباني_طلبگي_001.pdf
10.74M
🔸️جزوه مباني طلبگي مربوط به حوزه علميه آيت الله حق شناس. #تهذیب
🧮پیشنهاد مطالعه
💠اصلا از دست ندهید و حتما به دوستان طلبه خود، این جزوه را هدیه بدهید.
@dehban_ir
#اجتهاد
🗂وجوب اجتهاد در عصر حاضر!
💠حضرت آیت الله شبیری زنجانی مدظله:
در رساله عملیه مرحوم آسید عبدالهادی شیرازی آمده است:
بعید نیست در این زمان، اجتهاد وجوب عینی داشته باشد.
این مسأله در آن زمان بود که اعلام نجف بودند، در این زمان که مجتهدین واقعی در حال انقراض اند، به طریق أولی وجوب دارد!
اگر کسی استعداد اجتهاد داشته باشد، بر او لازم است که در این راه قدم بگذارد. چون “من به الکفایه” نیست.
📚جرعه ای از دریا، ج۳، ص۵۱۲.
@dehban_ir
#راوی
#عکرمه
♦️بسیاری از فضائل صحابه و سه خلیفه اول در صحاح سته و کتب تاریخ و اسرائیلیات در تفاسیر از عکرمه نقل شده است.
📖عکرمه را راوی و فقیه و قاری و مفسر و.... گفته اند. برخی از روایاتی که دون شان اهل بیت ع وارد شده هم از عکرمه وارد شده است.
اما....
⁉️ عِکرمه کیست؟
عكرمة بن عبدالله غلام ابن عباس است اولا در دروغگويي ضرب المثل بوده! در كتاب تهذيب التهذيب ابن حجر عسقلاني ج 7 ص238 و سير أعلام النبلاء جلد 5 ص 23 راوي ميگويد من رفته بودم بر پسر ابن عباس وارد شدم علي بن عبدالله بن عباس كه عكرمه غلام ابن عباس است. غلام پدرش است ديدم كه عكرمه را به در باغ بسته همانطور كه حيوان را ميبندند يك چيزي به پاي عكرمه بسته:
دخلت على علي بن عبد الله بن عباس ، وعكرمة مقيد على باب الحش ، قال : قلت : ما لهذا كذا ، قال : إنه يكذب على أبي
او را به در بستهاند! گفتم اين چه وضعي است؟! گفت: عكرمه به پدرم دروغ ميبندد.
و لذا او را به کنار در آوردهام و پاهايش را بستهام.
جالب اين است كه عبدالله بن عمر پسر خليفه دوم، به نافع غلامش ميگويد :
لا تكذب عليّ كما كذب عكرمة على ابن عباس
تهذيب التهذيب ج 7 ص237
اي نافع! به من دروغ نبند همانطور كه عكرمه به ابن عباس دروغ ميبسته است! اين يك ضرب المثل شده بود!
سعيد بن مسيّب هم به غلامش ميگويد :
لا تکذّب عليّ كما يكذب عكرمه علي ابن عباس.
مبادا به من دروغ ببندي مثل عکرمه، غلام ابن عباس.
سيرأعلام النبلاء ج 5 ص 22
تهذيب التهذيب ج 7 ص 237 از مصعب زبيري نقل ميکند كه عكرمه غلام ابن عباس از خوارج بوده و رأي عكرمه رأي خوارج است. خوارج هم كه در نظر آقايان كاملا معلوم الحال هستند. مالك بن انس عكرمه را توثيق نميكرده است و ميگفته:
لا اري لأحد أن يقبل حديثه ... انّ عکرمه کذّاب يحدث غداة حديثا و يخالفه عشيّا
تهذيب الكمال، جلد 20 ص 286 ؛ تهذيب التهذيب،ج 7 ، ص 237 ؛ سير أعلام النبلاء ج 5 ص 28
كسي حق ندارد كه حديث عكرمه را قبول كند ... عكرمه دروغگو است صبح يك روايت را ميگويد غروب روايت را تكذيب ميکند!
و جالبتر از همه اينها اينکه تهذيب الكمال جلد 20 ص 284 ميگويد : عكرمه قليل العقل بوده است! عقل نداشته ! يحيي بن سعيد از فقهاي بزرگ اهل سنت نقل ميکند:
عن ايوب انّه ذکر له إنّ عكرمه لا يحسن الصلاة! قال ايّوب: و كان يصلي؟!
تهذيب الكمال ج 20 ص 284 ؛ تاريخ دمشق ج 41 ص 117 ؛ ميزان الاعتدال ج 3 ص 95 ؛ سير أعلام النبلاء ج 5 ص 27
به ايوب گفتند: عكرمه خوب نماز نميخواند. گفت: آيا عکرمه اصلا نماز ميخواند؟! تا اينکه ما بياييم و بگوييم نماز خوب نميخواند؟!
@dehban_ir
🔸سلسله جلسات هفتگی🔸
💠 مقدمات فهم علوم اسلامی 💠
حجتالاسلام والمسلمین
اســــــتاد دهــــبان
🕚چهارشنبه ها راس ساعت ۱۱ صبح
🕌حوزه علمیه کرمانی ها
🔻جلسات به صورت مجازی در این کانال بار گزاری میشود.
@dehban_ir
هدایت شده از خيمه گاه فاطمه سلام الله علیها
[ #هیئت_هفتگی ]
عزاداریوفاتحضرتامالبنین سلاماللهعلیها
📍 فیضِکلام:
حجت الاسلام استاد #دهبان
زمان⏳
جمعه ۱۶ دی
رأسساعت ۱۹:۳۰ الی ۲۱👉🏻
مکان🔖
قم، دور شهر ، کوچه ۳۰ ،فرعی ۱۴ ،پلاک ۲۴
منزل آقای علوی لاجوردی
#ویژه_برادران
📍[هیئت رایةالمهدی(عج) قم]
📱[ @rayatolmahdi_qom ]
مهدی دهبان
به پیشنهاد طلاب گرامی دروس اجماع به صورت صوت ارائه شد. طلاب عزیزی که مایل هستند به دلیل کمبود وقت و
جلسات جدید اجماع منقول پایه هفتم بارگذاری شد.
کانال فقه العترة
@aletra
هدایت شده از مهدی دهبان
🔸سلسله جلسات هفتگی🔸
💠 مقدمات فهم علوم اسلامی 💠
حجتالاسلام والمسلمین
اســــــتاد دهــــبان
🕚چهارشنبه ها راس ساعت ۱۱ صبح
🕌حوزه علمیه کرمانی ها
🔻جلسات به صورت مجازی در این کانال بار گزاری میشود.
@dehban_ir
مقدمات فهم علوم اسلامی_۲۰۲۳_۰۱_۰۵_۱۳_۴۴_۲۳_۱۰۳.mp3
14.21M
🔸سلسله جلسات هفتگی🔸
💠 مقدمات فهم علوم اسلامی 💠
حجتالاسلام والمسلمین
اســــــتاد دهــــبان
🔹جلسه یازدهم
۱۴ دی ۱۴۰۱
@dehban_ir
🔺️🔺️آیا عبد الحمید شیعه شده است؟ (۱)
🔹️آیا طبق نظر احادیث و علماء اهل سنت یک وجب می توان از حکومت فاصله گرفت یا انتقاد کرد؟
🔹️آیا می شود علیه حاکم حتی اگر فاسق و فاجر و.... باشد،کاری کرد؟
🔹️طبق احادیث اهل سنت امکان مخالفت با ظالمترین و آلوده ترین حاکم هم وجود ندارد!!
📍مگر اینکه شیعه چنین عقیده ای درباره غیر معصوم دارد که می شود انتقاد کرد!
🔸️«من كَرِهَ من أَمِيرِهِ شيئا فَلْيَصْبِرْ»
هر کس از حاکم و امیر خودش، چیزی ناشایست و ناخوشایند ببینید باید صبر کند.
📚الجامع الصحيح المختصر، ج 6، ص 2588، حدیث 6645، اسم المؤلف: محمد بن إسماعيل أبو عبدالله البخاري الجعفي الوفاة: 256 ، دارالنشر: دار ابن كثير , اليمامة -بيروت - 1407 - 1987، الطبعة الثالثة، تحقيق : د. مصطفى ديب البغا
🔸️من فَارَقَ الْجَمَاعَةَ شِبْرًا فَمَاتَ إلا مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً»
هرکس یک وجب از جماعت مسلمین جدا شود و بنیرد به مرگ جاهلی مرده است.
📚الجامع الصحيح المختصر، ج 6، ص 2588، حدیث 6646، اسم المؤلف: محمد بن إسماعيل أبو عبدالله البخاري الجعفي الوفاة: 256 ، دار النشر: دار ابن كثير , اليمامة - بيروت - 1407 - 1987، الطبعة : الثالثة ، تحقيق : د. مصطفى ديب البغا
🔸️«من خَرَجَ من الطَّاعَةِ وَفَارَقَ الْجَمَاعَةَ فَمَاتَ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً»
هرکس از طاعت سلطان خارج شد، و از جامعه فاصله گرفت و مرد به مرگ جاهلی مرده است.
📚صحيح مسلم ج 3ص 1476، حدیث 1848 المؤلف: مسلم بن الحجاج أبو الحسين القشيري النيسابوري الوفاة: 261 ،دار النشر: دار إحياء التراث العربي- بيروت ،تحقيق:محمد فؤاد عبدالباقي
🔸️«من خَرَجَ مِنَ الْجَمَاعَةِ قِيدَ شِبْرٍ فَقَدْ خَلَعَ رِبْقَةَ الإِسْلاَمِ من عُنُقِهِ»
اگر کسی از جماعت ولو یک وجب خارج شد، از اسلام بیرون رفته است.
📚مسند الإمام أحمد بن حنبل ج 4 ص 130 المؤلف: أحمد بن حنبل أبو عبدالله الشيباني الوفاة: 241 ،دار النشر: مؤسسة قرطبة – مصر
🔸️«سَيَكُونُ بَعْدِي سُلْطَانٌ فَأَعْزِرُوهُ، مَنِ الْتَمَسَ ذُلَّهُ ثَغَرَ ثُغْرَةً فِي الإِسْلامِ ، وَلَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ تَوْبَةٌ»
...توبه هم از او پذیرفته نیست.
📚السنة ، ج 2، ص 489،المؤلف: عمرو بن أبي عاصم الضحاك الشيباني الوفاة: 287 ، دارالنشر: المكتب الإسلامي -بيروت - 1400 ، الطبعة
الأولى ، تحقيق: محمد ناصر الدين الألباني
🔸️«من خَلَعَ يَدًا من طَاعَةٍ لَقِيَ اللَّهَ يوم الْقِيَامَةِ لَا حُجَّةَ له»
هرکس مخالف حاکم وقت باشد، فردای قیامت باید به جهنم برود! هیچ دلیلی از او پذیرفته نیست.
📚صحيح مسلم ج 3، ص 1478، حدیث 1851، اسم المؤلف: مسلم بن الحجاج أبو الحسين القشيري النيسابوري الوفاة: 261 ، دار النشر : دار إحياء التراث العربي - بيروت ، تحقيق : محمد فؤاد عبد الباقي
🔸️«ومن نكث العهد فمات ناكثا لعهده جاء يوم القيامة لا حجة له»
هرکسی بیعت بشکند و در همین حال بمیرد روز قیامت هیچ حجتی نخواهد داشت!
📚المصنف ، ج 2، ص 379، حدیث 3779، اسم المؤلف: أبو بكر عبد الرزاق بن همام الصنعاني الوفاة: 211 ، دار النشر : المكتب الإسلامي - بيروت - 1403 ، الطبعة : الثانية ، تحقيق : حبيب الرحمن الأعظمي
🔸️«من فارق الجماعة واستبدل الإمارة لقي الله ولا حجة له عنده»
هرکسی از جماعت مسلمان فاصله بگیرد و حکومت را عوض کند خدا را ملاقات می کند در حالی که در پیشگاه او حجتی ندارد.
📚المستدرك على الصحيحين، ج 3، ص 112، اسم المؤلف: محمد بن عبدالله أبو عبدالله الحاكم النيسابوري الوفاة: 405 هـ ، دار النشر : دار الكتب العلمية - بيروت - 1411هـ - 1990م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : مصطفى عبد القادر عطا
🔸️« أَطِيعُوا أُمَرَاءَكُمْ مَهْمَا كَانَ»
از امراءتان اطاعت کنید، هرچه باشند.
«وَإِنْ أَمَرُوكُمْ بِشَيْءٍ مِمَّا لَمْ آتِكُمْ بِهِ»
میگوید اگر به شما به یک چیزی دستور بدهند که من در شریعت نیاوردم، یعنی خلاف شریعت به شما دستور بدهند
«فَإنَّهُ عَلَيْهِمْ»
به ضرر خودشان است!
«وَأَنْتُمْ مِنْهُ بَرَاءٌ»
شما از اینها بری هستید.
«علَيْهِمْ ما حُمِّلُوا وعلَيْكُم مَا حُمِّلْتُمْ »
وزر و وبالّشان به گردن خودشان است به شما چه مربوط است، شما را که به قبر او نمیبرند!
📚جامع الاحاديث (الجامع الصغير وزوائده والجامع الكبير)، ج 1،ص 468، اسم المؤلف: الحافظ جلال الدين عبد الرحمن السيوطي الوفاة: 19/جمادى الاولى / 911هـ ، دار النشر
@dehban_ir
🔺️🔺️آیا عبد الحمید شیعه شده است؟ (۲)
🔹️آیا می شود علیه حاکم حتی فاسق و فاجر و.... باشد، کاری انجام داد؟
🔹️طبق نظر علماء اهل سنت خلافت و پادشاهی از آن کسی است که غلبه پیدا کند هرجور که غالب باشد و نمی توان علیه او کاری کرد، همه باید اطاعت کنند و الا کافر از دنیا می روند!
🔹️پادشاهی و خلافت از آن کسی است که غلبه دارد و ما طرفدار آدم غالب هستیم!
📍فقط طبق نظر علماء شیعه می شود به غیر معصوم انتقاد کرد!!
👈القهر و الاستيلاء، فإذا مات الإمام و تصدى للإمامة من يستجمع شرائطها من غير بيعة و استخلاف، و قهر الناس بشوكته، انعقدت الخلافة له. و كذا إذا كان فاسقا أو جاهلا على الأظهر، إلا أنه يعصى بما فعل، و لا يعتبر الشخص إماما بتفرده بشروط الإمامة، و يجب طاعة الإمام ما لم يخالف حكم الشرع. سواء كان عادلا أو جائرا. و لا يجوز نصب إمامين في وقت واحد على الأظهر، و إذا ثبت الإمام بالقهر و الغلبة ثم جاء آخر فقهره، انعزل و صار القاهر إماما،
🔸️تفتازاني هم مينويسد:«زماني كه امام بميرد و كسي كه جامع شرايط امامت است بدون بيعت و جانشيني متصدي مقام امامت گردد و با زور و شوكت بر مردم غلبه يابد، خلافت براي او منعقد ميشود و اظهر اين است كه اگر او فاسق يا جاهل باشد نيز چنين خواهد بود و او فقط در عمل خود گناهكار ميباشد و اطاعت امام واجب است تا زماني كه با حكم شرع مخالفت نكند چه عادل باشد و چه جائر و جایز نیست دو امام در یک زمان منصوب شوند اگر امام بازور و غلبه امام شد و دیگری با کشتار و زور بر او پیروز شد، امام اول عزل می شود و امام پیروز، امام است! »
📚شرح المقاصد نویسنده : التفتازاني، سعد الدين جلد : 5 صفحه : 233
https://lib.eshia.ir/71426/5/233
👈وروي عنه ما دل على أنها تثبت بالقهر والغلبة، ولا تفتقر إلى العقد. فقال في رواية عبدوس بن مالك العطار " ومن غلب عليهم بالسيف حتى صار خليفة وسمي أمير المؤمنين فلا يحل لأحد يؤمن بالله واليوم الآخر أن يبيت ولا يراه إماماً، براً كان أو فاجراً". وقال أيضاً في رواية أبي الحرث - في الإمام يخرج عليه، من يطلب الملك، فيكون مع هذا قوم ومع هذا قوم - " تكون الجمعة مع من غلب". واحتج بأن ابن عمر صلى بأهل المدينة في زمن الحرة. وقال " نحن مع من غلب".
🔸️قاضي ابو يعلي از علماي بزرگ حنبلي قرن پنجم در مورد مشروعيت حكومت ميگويد از احمد حنبل نقل شده كه:«امامت با زور و غلبه هم ثابت ميشود و در اين صورت احتياج به عقد بيعت نيست هر چند كه آن حاكم فاجر باشد.»
پسر خلیفه دوم (بعد از فاجعه حره یعنی قتل ۱۰ هزار نفر توسط یزید و تجاوز وحشتناک در مدینه) در آن زمان نماز جمعه را به نام یزید خطبه خواند و گفت:
ما با امام پیروز هستیم!
📚ابو يعلي محمد حسين بن فراء، الاحكام السلطانيه، ص٢٣
https://shamela.ws/book/22877/6#p1
🔺️🔺️اگر عبدالحمید هنوز سنی است نمی تواند به هيچ وجه به حکومت انتقاد کند، مگر اینکه از اهل سنت خارج و شیعه شده باشد!!
@dehban_ir