ارتباط ائمه با شیعیان
🔸در مورد (سالم الأشلّ) گفته شده: هرگاه وارد مدینه می شد، تا امام باقر علیه السلام را ملاقات نمی کرد بر نمی گشت.
از عبد المؤمن انصاری روایتست: در یک سفر که به کوفه برگشت، به او گفتیم: چه آورده ای؟ (سوغاتت از محضر حجّة الله علیه السلام چیست؟)
گفت: برایتان خیر دنیا و آخرت را آورده ام. از امام صادق علیه السلام در مورد این آیه پرسیدم: { ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتابَ الَّذينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَيْرات...}. ایشان در پاسخ فرمود: «سابق بالخیرات» (پیش رو در نیکی ها) امام است.
✔️این مطالب و معارف را سطحی و پیش پا افتاده قلمداد نکنیم.
🔸امام صادق علیه السلام خود از پیگیری شیعیان کوفه خبر داده و سفارش های خاصّی را توسّط زید شحّام به آنان می رسانند. ضمناً سلام خود را هم برای آنان می فرستند، ولی با قید کردن: شیعیان مطیع و پیرو!
از زید شحّام نقل شده وقتی برای وداع امام صادق علیه السلام خدمتشان رسیدم، فرمود: فردا که به کوفه رسیدی، برادران و آشنایان به دیدارت خواهند آمد و می پرسند: (جعفر [علیه السلام] چه می گفت؟) در این صورت چه پاسخی به آنان می دهی؟
عرض کردم: هر آنچه شما امر فرمایید همان را خواهم گفت و کوتاهی نمی کنم.
فرمود: «به آنان که می بینی مطیع و پذیرنده ی سخنم هستند سلام مرا برسان،
و به آنان سفارش کن: تقوای الهی، ورع و تلاش در راه خدا داشته باشند؛ و آنان را به راستگویی، ادای امانت،همسایگی را پاس داشتن و طولانی کردن سجده، سفارش کن؛ اینست که حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) برای دین آورده است....»
حدیث ادامه دارد و حاوی نکات ارزنده ایست که ان شاءالله به آن می پردازیم.
▪️متن عربی:
حدثنا أحمد بن محمد عن الحسين بن سعيد عن حماد بن عيسى عن منصور عن عبد المؤمن الأنصاري عن سالم الأشل و كان إذا قدم المدينة لا يرجع حتى يلقى أبا جعفر علیه السلام.
قال فخرج إلى الكوفة، قلنا يا سالم ما جئت به؟ قال جئتكم بخير الدنيا و الآخرة سألت أبا عبد الله علیه السلام عن قول الله تعالى ثم أورثنا الكتاب الذين اصطفينا من عبادنا الآية قال السابق بالخيرات هو الإمام. (بصائر الدرجات/۴۷)
🔸️متن عربی:
عن أبي أسامة قال دخلت على أبي عبد الله ع لأودعه ... فقال إني أقول و الله الحق و إنك تقدم غدا الكوفة فيأتيك إخوانك و معارفك فيقولون ما حدثك جعفر فما أنت قائل؟ قال أقول لهم ما تأمرني به لا أقصر عنه و لا أعدوه إلى غيره- قال: أقرئ من ترى أنه يطيعني و يأخذ بقولي منهم السلام و أوصيهم بتقوى الله و الورع في دينهم و الاجتهاد لله و صدق الحديث و أداء الأمانة و طول السجود و حسن الجوار فبهذا جاء محمد صلی الله علیه و آله...(مشکاة الانوار/۶۵)
@dehban_ir
ارتباط ائمه با شیعیان
⚘جانم به لب رسید تا جانم به لب رسید...⚘
از بشیر نبّال روایتست:
🔸 چند سال به خاطر مشکلاتی، موفق به زیارت امام باقر علیه السلام نشدم. (چون اینکه ساکن کوفه بوده و فاصله تا مدینه بسیار زیاد بود.)
تا اینکه کم کم اموالی پس انداز کرده و شتر لاغری خریداری کردم تا با آن حجّ بروم؛ [به قدری نحیف بود که:] برخی میگفتند: این حیوان نمیتواند تو را به مقصد برساند!
به هر طور بود حج را انجام داده و بعد خود را به مدینه رساندم، در حالیکه در مسیر صورت و دست و پاهایم پر از زخم و چاک شده بود.
به در منزل امام باقر علیه السلام رسیدم و از خادم خواستم برایم اجازه ورود بگیرد. پس امام علیه السلام صدایم را شنیده و شناخت، فرمود: وارد شو ای بشیر! خوش آمدی!
چون خدمتش رسیدم، فرمود: چند سالی می شود تو را ندیدم؟ چرا حالت اینگونه است؟
عرض کردم: قربانت گردم! سنّم بالا رفته، استخوانم سست شده و اموالم اندک گشته است. تا اینکه امسال مالی به دستم رسید و شتر لاغری به همراه توشه فراهم کردم و حجّ گزاردم؛ [و چون شتر توان حمل مرا نداشت] گاه سوار میشدم و گاه پیاده میامدم، برای همین بدنم اینگونه آسیب دید. سپس بعد از حجّ با خود گفتم خدمت شما رسیده و حقّ واجب شما را انجام دهم.
حضرت (ع) فرمود: چه چیزی تو را به این کار واداشت؟ عرض کردم: به خدا قسم، محبّت شما.
✔️ فرمود: «ای بشیر! چون روز قیامت شود، رسول الله (صلی الله علیه و آله) به خدا پناه آورد، و ما نیز به رسول خدا (ص) پناه بریم، و شما هم به ما پناهنده میشوید. به نظرت در این صورت در نهایت شما را کجا میبرند؟ (و سه بار فرمود:) به خدا سوگند به سمت بهشت!».إلی الجنّة...
🔸️أمالي الطوسي، الجزء السادس،ح ١٦: أخبرني محمد بن محمد، قال: أخبرني أبو بكر محمد بن عمر الجعابي، قال: حدثنا أحمد بن محمد بن سعيد الهمداني، قال: حدثنا الحسن بن عتبة، قال: حدثنا أحمد بن النضر، قال: حدثنا محمد بن الصامت الجعفي، قال: كنا عند أبي عبد الله (عليه السلام) و عنده قوم من البصريين، فحدّثهم بحديث أبيه عن جابر بن عبد الله في الحج أملاه عليهم، فلما قاموا قال أبو عبد الله (عليه السلام): «إن الناس أخذوا يمينا و شمالا، و إنكم لزمتم صاحبكم، فإلى أين ترون يرد بكم؟! إلى الجنة، و الله إلى الجنة، و الله إلى الجنة، و الله!».
📚بشارة المصطفی (ص) لشیعة المرتضی (ع) ۲/ ۸۸؛ شرح الاخبار۳/ ۴۳۵.
@dehban_ir
#فکت
با چادر و ست گلمنگلی و انگشتر عقیق و زلمزیمبوهایی که از روسری و ساعت و دستبندش آویزونه!!
و با نگاهی محو شده در افق و پلاکی در دست،
عکس گذاشته و نوشته «ما دخترانِ مادر پهلو شکستهایم!»😏
کدوم مادر؟ همون که از نابینا رو میگرفت؟
#حجاب
@dehban_ir
🔺️نظر سنجی🔺️
کانال استاد دهبان دعوت می کند به موضوعات داغ تاریخی در یک وبینار با حضور و تدریس استاد دهبان
📌لطفا به موضوعات دلخواهتان رای بدید👇👇
https://EitaaBot.ir/poll/k1fox5
📌یک نفر می تواند همه گزینه ها را انتخاب کند.
(تصویر توسط هوش مصنوعی طراحی شده است)
@dehban_ir
مهدی دهبان
🔺️نظر سنجی🔺️ کانال استاد دهبان دعوت می کند به موضوعات داغ تاریخی در یک وبینار با حضور و تدریس استاد
تا کنون ۹۰ نفر در نظر سنجی شرکت کردند، لطفا در نظر سنجی شرکت کنید
عزیزانی که موضوع دیگری مد نظر دارند
ارسال موضوعات دیگر به ادمین👈👇
@Paran313
مهدی دهبان
🔺️نظر سنجی🔺️ کانال استاد دهبان دعوت می کند به موضوعات داغ تاریخی در یک وبینار با حضور و تدریس استاد
ساعت ۱۵ امروز پایان نظر سنجی خواهد بود.
عرش ابلیس همانند عرش خداوند و مکاشفات مشابه
✍مکاشفات شیطانی و رحمانی و خوابهای شیطانی و رحمانی وجود دارد، الزاما هر مکاشفه ای درست نیست.
🔺️الزاما مشاهدات تجربه گران زندگی پس از زندگی منطبق بر واقعیات نیست.
🔺️هرکسی یارای تشخیص مکاشفات را ندارد. 🔺️مکاشفه داشتن هدف نیست، درجه ایمان نیست، از طرف اهل بیت تشویق نشدیم به مکاشفه داشتن، پس مسیر را گم نکنیم.
نزد امام صادق علیه السلام نشسته بودم، مردی گفت: فدایت بشوم ابو منصور می گوید: او به سمت آسمان و پروردگارش رفته، پرودگار بر سر او دست کشیده و به او گفته:
ای پسرم!
امام صادق علیه السلام فرمودند پدرم به من از طرف جدم (امام زین العابدین) فرمود: رسول خدا می فرمودند:
ابلیس بین زمین و آسمان یک عرش ساخته است، نگهبانانی مانند فرشتگان نگهبان الهی (فرشتگان دوزخ و...) دارد، زمانی که مردی را دعوت کند و او اجابت کند و مسیر را درنوردد او را به سمت ابلیس هدایت می کنند و ابلیس به او، آن ها را (عرش و...)نشان می دهد، ابو منصور رسول ابلیس است خدا لعنتش کند حضرت سه بار فرمودند.
سَعْدٌ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ أَبِيهِ وَ يَعْقُوبُ بْنُ يَزِيدَ وَ الْحُسَيْنُ بْنُ سَعِيدٍ، عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عَبْدِ الْحَمِيدِ، عَنْ حصن[خَضِرِ] بْنِ عَمْرٍو النَّخَعِيِّ، قَالَ:، كُنْتُ جَالِساً عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ: جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ أَبَا مَنْصُورٍ حَدَّثَنِي أَنَّهُ رُفِعَ إِلَى رَبِّهِ وَ مَسَحَ عَلَى رَأْسِهِ وَ قَالَ لَهُ بِالْفَارِسِيَّةِ يَا پِسَرُ، فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ جَدِّي أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) قَالَ: إِنَّ إِبْلِيسَ اتَّخَذَ عَرْشاً فِيمَا بَيْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ، وَ اتَّخَذَ زَبَانِيَةً كَعَدَدِ الْمَلَائِكَةِ فَإِذَا دَعَا رَجُلًا فَأَجَابَهُ وَ وَطِئَ عَقِبَهُ وَ تَخَطَّتْ إِلَيْهِ الْأَقْدَامُ، تَرَاءَى لَهُ إِبْلِيسُ وَ رُفِعَ إِلَيْهِ، وَ إِنَّ أَبَا مَنْصُورٍ كَانَ رَسُولَ إِبْلِيسَ، لَعَنَ اللَّهُ أَبَا مَنْصُورٍ، لَعَنَ اللَّهُ أَبَا مَنْصُورٍ ثَلَاثاً.
إختيار معرفة الرجال المعروف بـ رجال الكشي الشيخ الطوسي ج1ص 303
@dehban_ir
پایان نظر سنجی
کل نظرات روی عدد ۳۱۹ ایستاد.
گزینه "نقد ادله عاقبت به شر شدن زبیر" با دریافت ۴۳ درصد آراء یعنی ۱۴۰ رای حائز رتبه اول شد.
بزودی وبینار این مساله مهم برگزار می شود.
@dehban_ir
بسم الله الرحمن الرحيم
حکومت الهی یا دولت ابلیس؟
#حکومت_اسلامی
هر گونه دوگانه و دو قطبی باطل است مگر دو قطبی حق و باطل! حق و باطل همیشه بوده و خواهد بود، مهم این است که ما در کدام لشکر هستیم.
روایاتی وجود دارد که ویژگی های دولت حق و دولت باطل را تحت عنوان دولت آدم و دولت ابلیس مطرح کرده است.
مهمترین نشانه دولت آدم عبادت آشکارای خداوند در جامعه است! اگر الآن در دولت آدم باشیم و هر نقطه از شهر نتوانیم آشکارا خدا را یاد کنیم یعنی کم کاری کردیم و کار در دست ابلیس است.
اینجا فرمان #جهاد_تبیین خودش را نشان می دهد، همه مظاهر دینی باید آشکارا در پیش چشمان همه وجود داشته باشد:
✳️ علي بن محمد عن صالح بن أبي حماد عن رجل من الكوفيين عن أبي خالد الكابلي عن أبي عبد الله ع أنه قال: «إن الله عز و جل جعل الدين دولتين: دولة آدم -وهي دولة الله- ودولة إبليس؛ فإذا أراد الله أن يُعبد علانيةً كانت دولة آدم، وإذا أراد الله أن يُعبد في السرّ كانت دولة إبليس...». الكافي ٢ /٣٧٢
از امام صادق عليه السلام: «خداوند در دین دو دولت قرار داد: دولت آدم (ع) و دولت ابلیس؛ پس هرگاه خداوند بخواهد آشکارا عبادت شود آن زمان دولت آدم (ع) خواهد بود، وهنگامی که بخواهد به پنهانی پرستش شود زمان دولت ابلیس است».
✳️ ورُوي أنّ رجلاً سأل العالم عليه السلام عن قول الله عز و جل «و تلك الأيام نداولها بين الناس» فقال: ما زال مذ خلق الله آدم في كل زمان دولتين: دولة لله جل وعز -وهي دولة الأنبياء والاوصياء-، ودولة لابليس. فاذا كانت الدولة للأنبياء و الأوصياء عَبَد اللهَ نبيُّه في الظاهر، و اذا كانت دولة ابليس (لعنه الله) عُبِد الله في السرّ». إثبات الوصیة/١٩
«از زمان آدم (ع) به بعد دو گونه دولت بوده است: دولت خداوند که همان دولت انبیاء و اوصیاء علیهم السلام است، و دولت ابلیس. پس هرگاه دولت در دست انبیا و اوصیا علیهم السلام باشد، پیامبر [و اوصیایش] در آشکار خداوند را عبادت می کنند؛ و زمانی که دولت ابلیس (لعنه الله) باشد خداوند در پنهان پرستش می گردد».
✳️ سلیم بن قیس - فی حدیث- :و قد سمعت علياً عليه السلام يروي عن رسول الله صلى الله عليه و آله يوم قُتل عثمان و هو يقول: قال رسول الله صلى الله عليه وآله: «إنّ التقيَّة من دين الله، ولا دين لمن لا تقيّةَ له. والله لو لا التقيّة ما عُبِد الله في الأرض في دولة إبليس». فقال له رجل: وما دولة إبليس؟ قال: «إذا ولي الناس إمامُ ضلالة فهي دولة إبليس على آدم، وإذا وليهم إمامُ هدى فهي دولة آدم على إبليس». ثمّ همس إلى عمار و محمد بن أبي بكر همسةً وأنا أسمع، فقال:«ما زلتم منذ قُبِض نبيّكم [صلي الله عليه وآله] في دولة إبليس بترككم إيّاي و اتّباعكم غيري». كتاب سليم (تحقيق الأنصاري)٢ /٨٩٦
@dehban_ir
طرح کلی اندیشه اسلامی جلسه سوم .mp3
13.65M
📗 طرح کلی اندیشه اسلامی جلسه دوم
🔻عالم اسلامی وسط شهر است .
🔻در عبادات اسلامی گوشه نشینی و عزلت نیست بلکه بهترین عبادت نماز جماعت است .
🔻لازمه کار فرهنگی تقوا است .
🔻اگر از مسئولیت های کوچک که سربلند بیرون بیاییم مسئولیت های بزرگ به ما می دهند .
🔻معنای تقوا : در وسط جمعیت به همه کنیم با سپر گناه که گناه نکنیم . در اینصورت تقوا وسیله پیروزی است .
🔻تقوا با فرار منافات دارد .
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
@kheimegah_qom
@dehban_ir
ابو قِربه: پدر مَشک
🥀حضرت ابالفضل العباس ع معروف بود به پدرِ مَشک
إعلام الورى بأعلام الهدى (ط - القديمة) ؛ النص ؛ ص203
كَانَ الْعَبَّاسُ يُكَنَّى أَبَا قِرْبَةٍ لِحَمْلِهِ الْمَاءَ لِأَخِيهِ الْحُسَيْنِ ع وَ يُقَالُ لَهُ السَّقَّاءُ وَ قُتِلَ وَ لَهُ أَرْبَعٌ وَ ثَلَاثُونَ سَنَةً وَ لَهُ فَضَائِلُ وَ قُتِلَ عَبْدُ اللَّهِ وَ لَهُ خَمْسٌ وَ عِشْرُونَ سَنَةً.
السرائر الحاوي لتحرير الفتاوي (و المستطرفات) ؛ ج1 ؛ ص656
و انّما أمّ العبّاس، المسمّى بالسقّاء، و يسمّيه أهل النسب أبا قربة، المقتول بكربلاء، صاحب راية الحسين عليه السّلام ذلك اليوم، أمّ البنين، بنت حزام بن خالد بن ربيعة
@dehban_ir
مشکل چیست؟
📌کارهای خوب را می دانم، حال ندارم انجام دهم.
📌کارهای بد را می دانم، توان ندارم کنار بگذارم.
📌همیشه تصمیم می گیرم اما سریع کنار می گذارم.
📌یکی از آرزوهای من ترک عادتهای بد است، ولی قدرت ندارم.
📌این همه کلاس اخلاقی می روم، اما تاثیری که باید روی من بگذارد احساس می کنم، ندارد.
راه حل چیست؟
قدرتمند شدن در اراده
اگر این پیام بازدید بالایی دریافت کرد و معلوم شد که مشکل عمومی است دوره آن توسط استاد برگزار خواهد شد.
@dehban_ir
اگر زندگی و آینده اطرافیان شما برایتان مهم است، اگر گمان می کنید مشکلات پیام بالا در آنها وجود دارد، پیام بالا را به آنها هدیه بدهید.
نشر این پیام قدم برداشتن در مسیر اصلاح خانواده است.
#امام_هادی ع
فَتَقَدَّمَ الْمُتَوَكِّلُ إِلَى سَعِيدٍ الْحَاجِبِ أَنْ يَهْجُمَ عَلَيْهِ لَيْلًا وَ يَأْخُذَ مَا يَجِدُهُ عِنْدَهُ مِنَ الْأَمْوَالِ وَ السِّلَاحِ وَ يَحْمِلُهُ إِلَيْهِ.
قَالَ إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ لِي سَعِيدٌ الْحَاجِبُ صِرْتُ إِلَى دَارِ أَبِي الْحَسَنِ ع لَيْلًا وَ مَعِي سُلَّمٌ فَصَعِدْتُ مِنْهُ إِلَى السَّطْحِ وَ نَزَلْتُ مِنَ الدَّرَجَةِ إِلَى بَعْضِهَا فِي الظُّلْمَةِ
وَ لَمْ أَدْرِ كَيْفَ أَصِلُ إِلَى الدَّارِ.
فَنَادَانِي أَبُو الْحَسَنِ ع يَا سَعِيدُ تَوَقَّفْ حَتَّى تُؤْتَى بِالْمِصْبَاحِ.
فَأَتَوْنِي بِالشَّمْعِ فَنَزَلْتُ فَوَجَدْتُ عَلَيْهِ جُبَّةَ صُوفٍ وَ قَلَنْسُوَةَ صُوفٍ وَ سَجَّادَةً عَلَى حَصِيرٍ بَيْنَ يَدَيْهِ وَ هُوَ مُقْبِلٌ إِلَى الْقِبْلَةِ فَقَالَ لِي دُونَكَ الْبُيُوتَ.
الخرائج و الجرائح/الراوندي، قطب الدين ج2 ص677
https://lib.eshia.ir/15052/2/677
متوكل به سعيد حاجب گفت كه شبانه به خانه آن حضرت هجوم برد و آنچه از اسلحه و مال در آنجا يافت همه را بياورد.
ابراهيم بن محمّد مىگويد: سعيد حاجب به من گفت: شبانه به خانه آن حضرت رفتم و نردبان را گذاشتم و به پشت بام قدم نهادم. وقتى كه مىخواستم از پله پايين بيايم در تاريكى، پايم از پلهاى به پله ديگر لغزيد و ندانستم چگونه به خانه برسم؟
ناگهان امام هادى ع مرا صدا زد و فرمود: اى سعيد! توقف كن تا چراغ آورده شود. پس شمع آورده شد. پايين آمدم و ديدم جبّه پشمى در بردارد و عرقچين پشمى بر سر و سجادهاى از حصير، نزد روى خود و رو به قبله نشسته است.
@dehban_ir
May 11
مهدی دهبان
مشکل چیست؟ 📌کارهای خوب را می دانم، حال ندارم انجام دهم. 📌کارهای بد را می دانم، توان ندارم کنار بگذار
هر کدام از مخاطبان گروه یا کانالی دارند لطف کنند این پیام را منتشر کنند.
مصداق تواصوا بالحق آگاهی دادن به اطرافیان است.
May 11
recording-20231221-190953.mp3
15.51M
📗 طرح کلی اندیشه اسلامی جلسه سوم
🔻 تقوا باعث پیروزی است .
🔻 ( وَٱتَّقُواْ ٱلنَّارَ ٱلَّتِيٓ أُعِدَّتۡ لِلۡكَٰفِرِينَ
وَأَطِيعُواْ ٱللَّهَ وَٱلرَّسُولَ لَعَلَّكُمۡ تُرۡحَمُونَ ) سوره آل عمران آیه ۱۳۱ و ۱۳۲
🔻اطاعت الله باید همراه با اطاعت رسول الله باشد اطاعت از رسول مصداق اطاعت از خداوند است . اگر همراه اطاعت رسول الله نباشد دیوار حاشا بلند است و همگی می توانند مدعی اطاعت الله باشند .
🔻 رهبانیت مسیح و احبار موسی ادعای فرزندی خداوند می کردند و فکر می کردند اطاعت خدا در گرو اعمال خودشان است .
آیه ۶۷ سوره آل عمران در پاسخ به اینهاست « مَا كَانَ إِبْرَاهِيمُ يَهُودِيًّا وَلَا نَصْرَانِيًّا وَلَٰكِنْ كَانَ حَنِيفًا مُسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ » حضرت ابراهیم که جد موسی و عیسی بود نه یهودی و نه مسیحی بود .
🔻این دو اطاعت وقتی با عطف آمده یعنی باید کنار هم باشند .
🔻مورد رحم خدا یعنی چه ؟
ما بعد از همه خطا ها می گوییم خدا بهت رحم کند در حالی که منطقه ممنوعه خدا را رد کرده ایم . رحم خدا را رقیب اشتباه کردن می دانیم . که بر خلاف فهم از روایات است که به رحم خدا در جایی است که به وظایف مان عمل کنیم. رحم در آیات قرآن در جایی است که به مسئولیت خودشان عمل کنند و اگر به وظایف خود عمل کنند خداوند به آنها رحم می کند .
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
@kheimegah_qom
@dehban_ir
مهدی دهبان
مشکل چیست؟ 📌کارهای خوب را می دانم، حال ندارم انجام دهم. 📌کارهای بد را می دانم، توان ندارم کنار بگذار
این مشکل را با دوستانتان مطرح کنید
ان شاءالله همه در دوره شرکت کنند.