eitaa logo
حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین دهبان
2.9هزار دنبال‌کننده
670 عکس
125 ویدیو
69 فایل
🔸️حضرت‌آقا:هرجاکه‌‌قرارگرفته‌‌‌اید،همان‌‌‌جارامرکزدنیابدانید. 🔸️استادسطوح عالی حوزه علمیه قم 🔸️ادمین @Paran313 🔸️کانال های زیر نظر استاد: https://eitaa.com/dehban_ir/1822
مشاهده در ایتا
دانلود
تا کنون ۹۰ نفر در نظر سنجی شرکت کردند، لطفا در نظر سنجی شرکت کنید عزیزانی که موضوع دیگری مد نظر دارند ارسال موضوعات دیگر به ادمین👈👇 @Paran313
ساعت ۱۵ امروز پایان نظر سنجی خواهد بود.
عرش ابلیس همانند عرش خداوند و مکاشفات مشابه ✍مکاشفات شیطانی و رحمانی و خوابهای شیطانی و رحمانی وجود دارد، الزاما هر مکاشفه ای درست نیست. 🔺️الزاما مشاهدات تجربه گران زندگی پس از زندگی منطبق بر واقعیات نیست. 🔺️هرکسی یارای تشخیص مکاشفات را ندارد. 🔺️مکاشفه داشتن هدف نیست، درجه ایمان نیست، از طرف اهل بیت تشویق نشدیم به مکاشفه داشتن، پس مسیر را گم نکنیم. نزد امام صادق علیه السلام نشسته بودم، مردی گفت: فدایت بشوم ابو منصور می گوید: او به سمت آسمان و پروردگارش رفته، پرودگار بر سر او دست کشیده و به او گفته: ای پسرم! امام صادق علیه السلام فرمودند پدرم به من از طرف جدم (امام زین العابدین) فرمود: رسول خدا می فرمودند: ابلیس بین زمین و آسمان یک عرش ساخته است، نگهبانانی مانند فرشتگان نگهبان الهی (فرشتگان دوزخ و...) دارد، زمانی که مردی را دعوت کند و او اجابت کند و مسیر را درنوردد او را به سمت ابلیس هدایت می کنند و ابلیس به او، آن ها را (عرش و...)نشان می دهد، ابو منصور رسول ابلیس است خدا لعنتش کند حضرت سه بار فرمودند. سَعْدٌ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ أَبِيهِ وَ يَعْقُوبُ بْنُ يَزِيدَ وَ الْحُسَيْنُ بْنُ سَعِيدٍ، عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عَبْدِ الْحَمِيدِ، عَنْ حصن‌[خَضِرِ] بْنِ عَمْرٍو النَّخَعِيِّ، قَالَ:، كُنْتُ جَالِساً عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ: جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ أَبَا مَنْصُورٍ حَدَّثَنِي أَنَّهُ رُفِعَ إِلَى رَبِّهِ وَ مَسَحَ‌ عَلَى رَأْسِهِ وَ قَالَ لَهُ بِالْفَارِسِيَّةِ يَا پِسَرُ، فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ جَدِّي أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) قَالَ: إِنَّ إِبْلِيسَ اتَّخَذَ عَرْشاً فِيمَا بَيْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ، وَ اتَّخَذَ زَبَانِيَةً كَعَدَدِ الْمَلَائِكَةِ فَإِذَا دَعَا رَجُلًا فَأَجَابَهُ وَ وَطِئَ عَقِبَهُ وَ تَخَطَّتْ إِلَيْهِ الْأَقْدَامُ، تَرَاءَى لَهُ إِبْلِيسُ وَ رُفِعَ إِلَيْهِ، وَ إِنَّ أَبَا مَنْصُورٍ كَانَ رَسُولَ إِبْلِيسَ، لَعَنَ اللَّهُ أَبَا مَنْصُورٍ، لَعَنَ اللَّهُ أَبَا مَنْصُورٍ ثَلَاثاً. إختيار معرفة الرجال المعروف بـ رجال الكشي الشيخ الطوسي ج1ص 303 @dehban_ir
پایان نظر سنجی کل نظرات روی عدد ۳۱۹ ایستاد. گزینه "نقد ادله عاقبت به شر شدن زبیر" با دریافت ۴۳ درصد آراء یعنی ۱۴۰ رای حائز رتبه اول شد. بزودی وبینار این مساله مهم برگزار می شود. @dehban_ir
بسم الله الرحمن الرحيم حکومت الهی یا دولت ابلیس؟ هر گونه دوگانه و دو قطبی باطل است مگر دو قطبی حق و باطل! حق و باطل همیشه بوده و خواهد بود، مهم این است که ما در کدام لشکر هستیم. روایاتی وجود دارد که ویژگی های دولت حق و دولت باطل را تحت عنوان دولت آدم و دولت ابلیس مطرح کرده است. مهمترین نشانه دولت آدم عبادت آشکارای خداوند در جامعه است! اگر الآن در دولت آدم باشیم و هر نقطه از شهر نتوانیم آشکارا خدا را یاد کنیم یعنی کم کاری کردیم و کار در دست ابلیس است. اینجا فرمان خودش را نشان می دهد، همه مظاهر دینی باید آشکارا در پیش چشمان همه وجود داشته باشد: ✳️ علي بن محمد عن صالح بن أبي حماد عن رجل من الكوفيين عن أبي خالد الكابلي عن أبي عبد الله ع أنه قال: «إن الله عز و جل جعل الدين دولتين:‏ دولة آدم -وهي دولة الله- ودولة إبليس؛ فإذا أراد الله أن يُعبد علانيةً كانت دولة آدم، وإذا أراد الله أن يُعبد في السرّ كانت دولة إبليس‏...». الكافي ٢ /٣٧٢ از امام صادق عليه السلام: «خداوند در دین دو دولت قرار داد: دولت آدم (ع) و دولت ابلیس؛ پس هرگاه خداوند بخواهد آشکارا عبادت شود آن زمان دولت آدم (ع) خواهد بود، وهنگامی که بخواهد به پنهانی پرستش شود زمان دولت ابلیس است». ✳️ ورُوي أنّ رجلاً سأل العالم عليه السلام عن قول الله عز و جل‏ «و تلك‏ الأيام‏ نداولها بين‏ الناس‏» فقال: ما زال مذ خلق الله آدم في كل زمان دولتين: دولة لله جل وعز -وهي دولة الأنبياء والاوصياء-، ودولة لابليس. فاذا كانت الدولة للأنبياء و الأوصياء عَبَد اللهَ نبيُّه في الظاهر، و اذا كانت دولة ابليس (لعنه الله) عُبِد الله في السرّ». إثبات الوصیة/١٩ «از زمان آدم (ع) به بعد دو گونه دولت بوده است: دولت خداوند که همان دولت انبیاء و اوصیاء علیهم السلام است، و دولت ابلیس. پس هرگاه دولت در دست انبیا و اوصیا علیهم السلام باشد، پیامبر [و اوصیایش] در آشکار خداوند را عبادت می کنند؛ و زمانی که دولت ابلیس (لعنه الله) باشد خداوند در پنهان پرستش می گردد». ✳️ سلیم بن قیس - فی حدیث- :و قد سمعت علياً عليه السلام يروي عن رسول الله صلى الله عليه و آله يوم قُتل عثمان و هو يقول: قال رسول الله صلى الله عليه وآله: «إنّ التقيَّة من دين الله، ولا دين لمن لا تقيّةَ له. والله لو لا التقيّة ما عُبِد الله في الأرض في دولة إبليس‏». فقال له رجل: وما دولة إبليس‏؟ قال: «إذا ولي الناس إمامُ ضلالة فهي دولة إبليس‏ على آدم، وإذا وليهم إمامُ هدى فهي دولة آدم على إبليس». ثمّ همس إلى عمار و محمد بن أبي بكر همسةً وأنا أسمع، فقال:«ما زلتم منذ قُبِض نبيّكم [صلي الله عليه وآله] في دولة إبليس بترككم إيّاي و اتّباعكم غيري‏». كتاب سليم (تحقيق الأنصاري)٢ /٨٩٦ @dehban_ir
📗بارگذاری جلسات "شرح طرح" 🗂دروس طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن بیانات استاد دهبان جلسه دوم👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📗 طرح کلی اندیشه اسلامی جلسه دوم 🔻عالم اسلامی وسط شهر است . 🔻در عبادات اسلامی گوشه نشینی و عزلت نیست بلکه بهترین عبادت نماز جماعت است . 🔻لازمه کار فرهنگی تقوا است . 🔻اگر از مسئولیت های کوچک که سربلند بیرون بیاییم مسئولیت های بزرگ به ما می دهند . 🔻معنای تقوا : در وسط جمعیت به همه کنیم با سپر گناه که گناه نکنیم . در اینصورت تقوا وسیله پیروزی است . 🔻تقوا با فرار منافات دارد . @kheimegah_qom @dehban_ir
ابو قِربه: پدر مَشک 🥀حضرت ابالفضل العباس ع معروف بود به پدرِ مَشک إعلام الورى بأعلام الهدى (ط - القديمة) ؛ النص ؛ ص203 كَانَ الْعَبَّاسُ يُكَنَّى أَبَا قِرْبَةٍ لِحَمْلِهِ الْمَاءَ لِأَخِيهِ الْحُسَيْنِ ع وَ يُقَالُ لَهُ السَّقَّاءُ وَ قُتِلَ وَ لَهُ أَرْبَعٌ وَ ثَلَاثُونَ سَنَةً وَ لَهُ فَضَائِلُ وَ قُتِلَ عَبْدُ اللَّهِ وَ لَهُ خَمْسٌ وَ عِشْرُونَ سَنَةً. السرائر الحاوي لتحرير الفتاوي (و المستطرفات) ؛ ج‏1 ؛ ص656 و انّما أمّ العبّاس، المسمّى بالسقّاء، و يسمّيه أهل النسب أبا قربة، المقتول بكربلاء، صاحب راية الحسين عليه السّلام ذلك اليوم، أمّ‏ البنين‏، بنت حزام بن خالد بن ربيعة @dehban_ir
مشکل چیست؟ 📌کارهای خوب را می دانم، حال ندارم انجام دهم. 📌کارهای بد را می دانم، توان ندارم کنار بگذارم. 📌همیشه تصمیم می گیرم اما سریع کنار می گذارم. 📌یکی از آرزوهای من ترک عادتهای بد است، ولی قدرت ندارم. 📌این همه کلاس اخلاقی می روم، اما تاثیری که باید روی من بگذارد احساس می کنم، ندارد. راه حل چیست؟ قدرتمند شدن در اراده اگر این پیام بازدید بالایی دریافت کرد و معلوم شد که مشکل عمومی است دوره آن توسط استاد برگزار خواهد شد. @dehban_ir
اگر زندگی و آینده اطرافیان شما برایتان مهم است، اگر گمان می کنید مشکلات پیام بالا در آنها وجود دارد، پیام بالا را به آنها هدیه بدهید. نشر این پیام قدم برداشتن در مسیر اصلاح خانواده است.
ع فَتَقَدَّمَ الْمُتَوَكِّلُ إِلَى سَعِيدٍ الْحَاجِبِ أَنْ يَهْجُمَ عَلَيْهِ لَيْلًا وَ يَأْخُذَ مَا يَجِدُهُ عِنْدَهُ مِنَ الْأَمْوَالِ وَ السِّلَاحِ وَ يَحْمِلُهُ إِلَيْهِ. قَالَ إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ لِي سَعِيدٌ الْحَاجِبُ صِرْتُ إِلَى دَارِ أَبِي الْحَسَنِ ع لَيْلًا وَ مَعِي سُلَّمٌ فَصَعِدْتُ مِنْهُ إِلَى السَّطْحِ وَ نَزَلْتُ مِنَ الدَّرَجَةِ إِلَى بَعْضِهَا فِي الظُّلْمَةِ وَ لَمْ أَدْرِ كَيْفَ أَصِلُ إِلَى الدَّارِ. فَنَادَانِي‌ أَبُو الْحَسَنِ ع يَا سَعِيدُ تَوَقَّفْ حَتَّى تُؤْتَى بِالْمِصْبَاحِ. فَأَتَوْنِي بِالشَّمْعِ‌ فَنَزَلْتُ فَوَجَدْتُ عَلَيْهِ جُبَّةَ صُوفٍ وَ قَلَنْسُوَةَ صُوفٍ وَ سَجَّادَةً عَلَى حَصِيرٍ بَيْنَ يَدَيْهِ وَ هُوَ مُقْبِلٌ إِلَى الْقِبْلَةِ فَقَالَ لِي دُونَكَ الْبُيُوتَ. الخرائج و الجرائح/الراوندي، قطب الدين ج2 ص677 https://lib.eshia.ir/15052/2/677 متوكل به سعيد حاجب گفت كه شبانه به خانه آن حضرت هجوم برد و آنچه از اسلحه و مال در آنجا يافت همه را بياورد. ابراهيم بن محمّد مى‌گويد: سعيد حاجب به من گفت: شبانه به خانه آن حضرت رفتم و نردبان را گذاشتم و به پشت بام قدم نهادم. وقتى كه مى‌خواستم از پله پايين بيايم در تاريكى، پايم از پله‌اى به پله ديگر لغزيد و ندانستم چگونه به خانه برسم؟ ناگهان امام هادى ع مرا صدا زد و فرمود: اى سعيد! توقف كن تا چراغ آورده شود. پس شمع آورده شد. پايين آمدم و ديدم جبّه پشمى در بردارد و عرقچين پشمى بر سر و سجاده‌اى از حصير، نزد روى خود و رو به قبله نشسته است. @dehban_ir
هر کدام از مخاطبان گروه یا کانالی دارند لطف کنند این پیام را منتشر کنند. مصداق تواصوا بالحق آگاهی دادن به اطرافیان است.
📗بارگذاری جلسات "شرح طرح" 🗂دروس طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن بیانات استاد دهبان جلسه سوم👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📗 طرح کلی اندیشه اسلامی جلسه سوم 🔻 تقوا باعث پیروزی است . 🔻 ( وَٱتَّقُواْ ٱلنَّارَ ٱلَّتِيٓ أُعِدَّتۡ لِلۡكَٰفِرِينَ وَأَطِيعُواْ ٱللَّهَ وَٱلرَّسُولَ لَعَلَّكُمۡ تُرۡحَمُونَ ) سوره آل عمران آیه ۱۳۱ و ۱۳۲ 🔻اطاعت الله باید همراه با اطاعت رسول الله باشد اطاعت از رسول مصداق اطاعت از خداوند است . اگر همراه اطاعت رسول الله نباشد دیوار حاشا بلند است و همگی می توانند مدعی اطاعت الله باشند . 🔻 رهبانیت مسیح و احبار موسی ادعای فرزندی خداوند می کردند و فکر می کردند اطاعت خدا در گرو اعمال خودشان است . آیه ۶۷ سوره آل عمران در پاسخ به اینهاست « مَا كَانَ إِبْرَاهِيمُ يَهُودِيًّا وَلَا نَصْرَانِيًّا وَلَٰكِنْ كَانَ حَنِيفًا مُسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ » حضرت ابراهیم که جد موسی و عیسی بود نه یهودی و نه مسیحی بود . 🔻این دو اطاعت وقتی با عطف آمده یعنی باید کنار هم باشند . 🔻مورد رحم خدا یعنی چه ؟ ما بعد از همه خطا ها می گوییم خدا بهت رحم کند در حالی که منطقه ممنوعه خدا را رد کرده ایم . رحم خدا را رقیب اشتباه کردن می دانیم . که بر خلاف فهم از روایات است که به رحم خدا در جایی است که به وظایف مان عمل کنیم. رحم در آیات قرآن در جایی است که به مسئولیت خودشان عمل کنند و اگر به وظایف خود عمل کنند خداوند به آنها رحم می کند . @kheimegah_qom @dehban_ir
این مشکل را با دوستانتان مطرح کنید ان شاءالله همه در دوره شرکت کنند.
هرکس در هرجا ایستاده اگر مشکل اطرافیانش عدم اراده و ضعف در تصمیم گیری است آنجا هسته مقاومت را فعال کند، مبارزه از تقویت چشمگیر اراده آغاز می شود. ان شاءالله در دوره به آن پرداخته خواهد شد. زحمت انتشار آن در شهرهای ایران عزیز با شما است.
📌اصحاب پیامبر یا خود پیامبر؟ نَفْسُ الرَّسُول 🗂«ابراهیم بن محمد بیهقی» از علمای قرن ۳ و ۴ در کتاب «المحاسن و المساوی» چنین نقل می کند: شخصی در مجلس محمد بن عائشه ـ که از محدثان بصره می باشد و ابن حبان او را از ثقات بر می شمارد ـ از وی پرسید: چه کسانی افضل اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله  و سلم هستند؟ او در پاسخ، برخی از صحابه را نام برد. آن شخص پرسید: چرا علی بن ابی طالب علیه السلام را نام نبردی؟ محمد بن عائشه پاسخ داد: تو از اصحاب سؤال کردی یا از رسول خدا صلی الله علیه و آله  و سلم ؟ گفت: منظورم اصحاب ایشان بود؛ محمد در پاسخ آیه مباهله را تلاوت نمود، فَقُلْ تَعََالَوْا نَدْعُ أَبْنََاءَنََا وَ أَبْنََاءَكُمْ وَ نِسََاءَنََا وَ نِسََاءَكُمْ وَ أَنْفُسَنََا وَ أَنْفُسَكُمْ [آل عمران: 61] سپس گفت: چگونه اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله  و سلم با نفس ایشان برابر می باشد؟! 🔺️متن عربی: قال: و حدثنا رجل حضر مجلس القاسم بن المجمع و هو والي الأهواز قال: حضر مجلسه رجل من بني هاشم فقال: أصلح اللّه الأمير!أ لا أحدثك بفضيلة لأمير المؤمنين علي بن أبي طالب، رضي اللّه عنه؟قال: نعم إن شئت. قال: حدثني أبي قال: حضرت مجلس محمد بن عائشة بالبصرة إذ قام إليه رجل من وسط الحلقة فقال: يا أبا عبد الرحمن من أفضل أصحاب رسول اللّه صلى اللّه عليه و سلم؟فقال: أبو بكر و عمر و عثمان و طلحة و الزبير و سعد و سعيد و عبد الرحمن بن عوف و أبو عبيدة بن الجراح. فقال له: فأين علي ابن أبي طالب، رضي اللّه عنه؟قال: يا هذا تستفتي عن أصحابه أم عن نفسه؟قال: بل عن أصحابه. قال: ان اللّه تبارك و تعالى يقول: فَقُلْ تَعََالَوْا نَدْعُ أَبْنََاءَنََا وَ أَبْنََاءَكُمْ وَ نِسََاءَنََا وَ نِسََاءَكُمْ وَ أَنْفُسَنََا وَ أَنْفُسَكُمْ [آل عمران: 61] فكيف يكون أصحابه مثل نفسه؟. المحاسن و المساوي نویسنده : البيهقي، ابراهيم    جلد : 1  صفحه : 38 https://lib.eshia.ir/86575/1/38 @dehban_ir
🔺️جعل تاریخ ولادت برای حضرت علی اصغر (عبدالله رضیع) علیه السلام 🔸️اولا: ۶ ماهه بودن حضرت علی اصغر به جز یکی دو مقتل بسیار متاخر منبع معتبر ندارد: وله من العمر ستة أشهر. مقتل أبي مخنف (المشهور)، / ٨٣ \عنه: الدّربنديّ‌، أسرار الشّهادة، / ٤٠٢؛ القندوزي، ينابيع المودّة، / ٣٤٦؛ المازندراني، معالي السّبطين، ٤٢٢/١، ٤٢٤ المعروف بين عامّة المؤرِّخين أنّ‌ له من العمر أقل من ستّة أشهر. بحر العلوم، مقتل الحسين عليه السلام (الهامش)، / ٤٣٥ وفي النّاسخ بأنّ‌ عمره الشّريف كان يبلغ ستّة أشهر على المشهور. الزّنجاني، وسيلة الدّارين، / ٢٨ 🔸️ثانیا: ۶ ماهه بودن حتی با همین منبع بسیار ضعیف به معنی ۱۸۰ روزه بودن طفل نیست شما در عرف خودتان وقتی می گوئید فلان بچه ۶ ماهه است نه یعنی دقیقا ۱۸۰ روزه است! بعد یک نفر همان روز را مبدا قرار دهد ۱۸۰ روز برگردد عقب و روز تولد بچه را بفهمد! 🔸️ثالثا: ماه های قمری که همه ۳۰ روزه نیست ۱۸۰ روز برگردیم عقب بشود ۱۰ رجب بگوئیم روز میلاد حضرت علی اصغر علیه السلام. 🔸️رابعا: بحث کبروی درباره روایت یفرحون لفرحنا و تطبیق در یکی دو قرن گذشته بر موالید و شهادات حضرات و تشریع سنت، است که اینجا جای بحث آن نیست. @dehban_ir
دوستان پیشنهاد دادند به جای وبینار اسناد آن منتشر شود امشب اسناد منتشر می شود.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍اعتبار و عدم اعتبار ليلة الرغائب حجة الإسلام استاد مهدی دهبان @dehban_ir
کتاب منهاج الصلاح فی اختصار المصباح ص ۴۵۶ و ۴۵۷ علامه حلی ره ۷۲۴ ه برای تلخیص مصباح المتهجد نوشته اند که در آن ادعیه و اعمال زیادی هم افزوده اند. سند دیگری را برای صلاة الرغائب به جابر بن یزید می رسانند (مرسل) بنابراین روایت از حالت جعل به حالت مرسل در می آید و ضعیف می شود و در این صورت طبق فرمایش کسانی که من بلغ را با برخی مبانی خاص پذیرفته اند حتی مستحب هم خواهد بود. 🔸️در این متن که یک نقطه قوت هم وجود دارد ۷۰ صلوات بر پیامبر و آلش است. @dehban_ir
اگر دنبال طرح ها و برنامه های جالب و متنوع برای اعتکاف دانش آموزی هستید لینک زیر👇👇👇 https://eitaa.com/mdehban313/369