بسم الله الرحمن الرحيم
حکومت الهی یا دولت ابلیس؟
#حکومت_اسلامی
هر گونه دوگانه و دو قطبی باطل است مگر دو قطبی حق و باطل! حق و باطل همیشه بوده و خواهد بود، مهم این است که ما در کدام لشکر هستیم.
روایاتی وجود دارد که ویژگی های دولت حق و دولت باطل را تحت عنوان دولت آدم و دولت ابلیس مطرح کرده است.
مهمترین نشانه دولت آدم عبادت آشکارای خداوند در جامعه است! اگر الآن در دولت آدم باشیم و هر نقطه از شهر نتوانیم آشکارا خدا را یاد کنیم یعنی کم کاری کردیم و کار در دست ابلیس است.
اینجا فرمان #جهاد_تبیین خودش را نشان می دهد، همه مظاهر دینی باید آشکارا در پیش چشمان همه وجود داشته باشد:
✳️ علي بن محمد عن صالح بن أبي حماد عن رجل من الكوفيين عن أبي خالد الكابلي عن أبي عبد الله ع أنه قال: «إن الله عز و جل جعل الدين دولتين: دولة آدم -وهي دولة الله- ودولة إبليس؛ فإذا أراد الله أن يُعبد علانيةً كانت دولة آدم، وإذا أراد الله أن يُعبد في السرّ كانت دولة إبليس...». الكافي ٢ /٣٧٢
از امام صادق عليه السلام: «خداوند در دین دو دولت قرار داد: دولت آدم (ع) و دولت ابلیس؛ پس هرگاه خداوند بخواهد آشکارا عبادت شود آن زمان دولت آدم (ع) خواهد بود، وهنگامی که بخواهد به پنهانی پرستش شود زمان دولت ابلیس است».
✳️ ورُوي أنّ رجلاً سأل العالم عليه السلام عن قول الله عز و جل «و تلك الأيام نداولها بين الناس» فقال: ما زال مذ خلق الله آدم في كل زمان دولتين: دولة لله جل وعز -وهي دولة الأنبياء والاوصياء-، ودولة لابليس. فاذا كانت الدولة للأنبياء و الأوصياء عَبَد اللهَ نبيُّه في الظاهر، و اذا كانت دولة ابليس (لعنه الله) عُبِد الله في السرّ». إثبات الوصیة/١٩
«از زمان آدم (ع) به بعد دو گونه دولت بوده است: دولت خداوند که همان دولت انبیاء و اوصیاء علیهم السلام است، و دولت ابلیس. پس هرگاه دولت در دست انبیا و اوصیا علیهم السلام باشد، پیامبر [و اوصیایش] در آشکار خداوند را عبادت می کنند؛ و زمانی که دولت ابلیس (لعنه الله) باشد خداوند در پنهان پرستش می گردد».
✳️ سلیم بن قیس - فی حدیث- :و قد سمعت علياً عليه السلام يروي عن رسول الله صلى الله عليه و آله يوم قُتل عثمان و هو يقول: قال رسول الله صلى الله عليه وآله: «إنّ التقيَّة من دين الله، ولا دين لمن لا تقيّةَ له. والله لو لا التقيّة ما عُبِد الله في الأرض في دولة إبليس». فقال له رجل: وما دولة إبليس؟ قال: «إذا ولي الناس إمامُ ضلالة فهي دولة إبليس على آدم، وإذا وليهم إمامُ هدى فهي دولة آدم على إبليس». ثمّ همس إلى عمار و محمد بن أبي بكر همسةً وأنا أسمع، فقال:«ما زلتم منذ قُبِض نبيّكم [صلي الله عليه وآله] في دولة إبليس بترككم إيّاي و اتّباعكم غيري». كتاب سليم (تحقيق الأنصاري)٢ /٨٩٦
@dehban_ir
طرح کلی اندیشه اسلامی جلسه سوم .mp3
13.65M
📗 طرح کلی اندیشه اسلامی جلسه دوم
🔻عالم اسلامی وسط شهر است .
🔻در عبادات اسلامی گوشه نشینی و عزلت نیست بلکه بهترین عبادت نماز جماعت است .
🔻لازمه کار فرهنگی تقوا است .
🔻اگر از مسئولیت های کوچک که سربلند بیرون بیاییم مسئولیت های بزرگ به ما می دهند .
🔻معنای تقوا : در وسط جمعیت به همه کنیم با سپر گناه که گناه نکنیم . در اینصورت تقوا وسیله پیروزی است .
🔻تقوا با فرار منافات دارد .
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
@kheimegah_qom
@dehban_ir
ابو قِربه: پدر مَشک
🥀حضرت ابالفضل العباس ع معروف بود به پدرِ مَشک
إعلام الورى بأعلام الهدى (ط - القديمة) ؛ النص ؛ ص203
كَانَ الْعَبَّاسُ يُكَنَّى أَبَا قِرْبَةٍ لِحَمْلِهِ الْمَاءَ لِأَخِيهِ الْحُسَيْنِ ع وَ يُقَالُ لَهُ السَّقَّاءُ وَ قُتِلَ وَ لَهُ أَرْبَعٌ وَ ثَلَاثُونَ سَنَةً وَ لَهُ فَضَائِلُ وَ قُتِلَ عَبْدُ اللَّهِ وَ لَهُ خَمْسٌ وَ عِشْرُونَ سَنَةً.
السرائر الحاوي لتحرير الفتاوي (و المستطرفات) ؛ ج1 ؛ ص656
و انّما أمّ العبّاس، المسمّى بالسقّاء، و يسمّيه أهل النسب أبا قربة، المقتول بكربلاء، صاحب راية الحسين عليه السّلام ذلك اليوم، أمّ البنين، بنت حزام بن خالد بن ربيعة
@dehban_ir
مشکل چیست؟
📌کارهای خوب را می دانم، حال ندارم انجام دهم.
📌کارهای بد را می دانم، توان ندارم کنار بگذارم.
📌همیشه تصمیم می گیرم اما سریع کنار می گذارم.
📌یکی از آرزوهای من ترک عادتهای بد است، ولی قدرت ندارم.
📌این همه کلاس اخلاقی می روم، اما تاثیری که باید روی من بگذارد احساس می کنم، ندارد.
راه حل چیست؟
قدرتمند شدن در اراده
اگر این پیام بازدید بالایی دریافت کرد و معلوم شد که مشکل عمومی است دوره آن توسط استاد برگزار خواهد شد.
@dehban_ir
اگر زندگی و آینده اطرافیان شما برایتان مهم است، اگر گمان می کنید مشکلات پیام بالا در آنها وجود دارد، پیام بالا را به آنها هدیه بدهید.
نشر این پیام قدم برداشتن در مسیر اصلاح خانواده است.
#امام_هادی ع
فَتَقَدَّمَ الْمُتَوَكِّلُ إِلَى سَعِيدٍ الْحَاجِبِ أَنْ يَهْجُمَ عَلَيْهِ لَيْلًا وَ يَأْخُذَ مَا يَجِدُهُ عِنْدَهُ مِنَ الْأَمْوَالِ وَ السِّلَاحِ وَ يَحْمِلُهُ إِلَيْهِ.
قَالَ إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ لِي سَعِيدٌ الْحَاجِبُ صِرْتُ إِلَى دَارِ أَبِي الْحَسَنِ ع لَيْلًا وَ مَعِي سُلَّمٌ فَصَعِدْتُ مِنْهُ إِلَى السَّطْحِ وَ نَزَلْتُ مِنَ الدَّرَجَةِ إِلَى بَعْضِهَا فِي الظُّلْمَةِ
وَ لَمْ أَدْرِ كَيْفَ أَصِلُ إِلَى الدَّارِ.
فَنَادَانِي أَبُو الْحَسَنِ ع يَا سَعِيدُ تَوَقَّفْ حَتَّى تُؤْتَى بِالْمِصْبَاحِ.
فَأَتَوْنِي بِالشَّمْعِ فَنَزَلْتُ فَوَجَدْتُ عَلَيْهِ جُبَّةَ صُوفٍ وَ قَلَنْسُوَةَ صُوفٍ وَ سَجَّادَةً عَلَى حَصِيرٍ بَيْنَ يَدَيْهِ وَ هُوَ مُقْبِلٌ إِلَى الْقِبْلَةِ فَقَالَ لِي دُونَكَ الْبُيُوتَ.
الخرائج و الجرائح/الراوندي، قطب الدين ج2 ص677
https://lib.eshia.ir/15052/2/677
متوكل به سعيد حاجب گفت كه شبانه به خانه آن حضرت هجوم برد و آنچه از اسلحه و مال در آنجا يافت همه را بياورد.
ابراهيم بن محمّد مىگويد: سعيد حاجب به من گفت: شبانه به خانه آن حضرت رفتم و نردبان را گذاشتم و به پشت بام قدم نهادم. وقتى كه مىخواستم از پله پايين بيايم در تاريكى، پايم از پلهاى به پله ديگر لغزيد و ندانستم چگونه به خانه برسم؟
ناگهان امام هادى ع مرا صدا زد و فرمود: اى سعيد! توقف كن تا چراغ آورده شود. پس شمع آورده شد. پايين آمدم و ديدم جبّه پشمى در بردارد و عرقچين پشمى بر سر و سجادهاى از حصير، نزد روى خود و رو به قبله نشسته است.
@dehban_ir
May 11
مهدی دهبان
مشکل چیست؟ 📌کارهای خوب را می دانم، حال ندارم انجام دهم. 📌کارهای بد را می دانم، توان ندارم کنار بگذار
هر کدام از مخاطبان گروه یا کانالی دارند لطف کنند این پیام را منتشر کنند.
مصداق تواصوا بالحق آگاهی دادن به اطرافیان است.
May 11
recording-20231221-190953.mp3
15.51M
📗 طرح کلی اندیشه اسلامی جلسه سوم
🔻 تقوا باعث پیروزی است .
🔻 ( وَٱتَّقُواْ ٱلنَّارَ ٱلَّتِيٓ أُعِدَّتۡ لِلۡكَٰفِرِينَ
وَأَطِيعُواْ ٱللَّهَ وَٱلرَّسُولَ لَعَلَّكُمۡ تُرۡحَمُونَ ) سوره آل عمران آیه ۱۳۱ و ۱۳۲
🔻اطاعت الله باید همراه با اطاعت رسول الله باشد اطاعت از رسول مصداق اطاعت از خداوند است . اگر همراه اطاعت رسول الله نباشد دیوار حاشا بلند است و همگی می توانند مدعی اطاعت الله باشند .
🔻 رهبانیت مسیح و احبار موسی ادعای فرزندی خداوند می کردند و فکر می کردند اطاعت خدا در گرو اعمال خودشان است .
آیه ۶۷ سوره آل عمران در پاسخ به اینهاست « مَا كَانَ إِبْرَاهِيمُ يَهُودِيًّا وَلَا نَصْرَانِيًّا وَلَٰكِنْ كَانَ حَنِيفًا مُسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ » حضرت ابراهیم که جد موسی و عیسی بود نه یهودی و نه مسیحی بود .
🔻این دو اطاعت وقتی با عطف آمده یعنی باید کنار هم باشند .
🔻مورد رحم خدا یعنی چه ؟
ما بعد از همه خطا ها می گوییم خدا بهت رحم کند در حالی که منطقه ممنوعه خدا را رد کرده ایم . رحم خدا را رقیب اشتباه کردن می دانیم . که بر خلاف فهم از روایات است که به رحم خدا در جایی است که به وظایف مان عمل کنیم. رحم در آیات قرآن در جایی است که به مسئولیت خودشان عمل کنند و اگر به وظایف خود عمل کنند خداوند به آنها رحم می کند .
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
@kheimegah_qom
@dehban_ir
مهدی دهبان
مشکل چیست؟ 📌کارهای خوب را می دانم، حال ندارم انجام دهم. 📌کارهای بد را می دانم، توان ندارم کنار بگذار
این مشکل را با دوستانتان مطرح کنید
ان شاءالله همه در دوره شرکت کنند.
مهدی دهبان
مشکل چیست؟ 📌کارهای خوب را می دانم، حال ندارم انجام دهم. 📌کارهای بد را می دانم، توان ندارم کنار بگذار
هرکس در هرجا ایستاده اگر مشکل اطرافیانش عدم اراده و ضعف در تصمیم گیری است آنجا هسته مقاومت را فعال کند، مبارزه از تقویت چشمگیر اراده آغاز می شود.
ان شاءالله در دوره به آن پرداخته خواهد شد.
زحمت انتشار آن در شهرهای ایران عزیز با شما است.
📌اصحاب پیامبر یا خود پیامبر؟
نَفْسُ الرَّسُول
🗂«ابراهیم بن محمد بیهقی» از علمای قرن ۳ و ۴ در کتاب «المحاسن و المساوی» چنین نقل می کند: شخصی در مجلس محمد بن عائشه ـ که از محدثان بصره می باشد و ابن حبان او را از ثقات بر می شمارد ـ از وی پرسید: چه کسانی افضل اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هستند؟ او در پاسخ، برخی از صحابه را نام برد. آن شخص پرسید: چرا علی بن ابی طالب علیه السلام را نام نبردی؟ محمد بن عائشه پاسخ داد: تو از اصحاب سؤال کردی یا از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ؟ گفت: منظورم اصحاب ایشان بود؛ محمد در پاسخ آیه مباهله را تلاوت نمود، فَقُلْ تَعََالَوْا نَدْعُ أَبْنََاءَنََا وَ أَبْنََاءَكُمْ وَ نِسََاءَنََا وَ نِسََاءَكُمْ وَ أَنْفُسَنََا وَ أَنْفُسَكُمْ [آل عمران: 61] سپس گفت: چگونه اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم با نفس ایشان برابر می باشد؟!
🔺️متن عربی:
قال: و حدثنا رجل حضر مجلس القاسم بن المجمع و هو والي الأهواز قال: حضر مجلسه رجل من بني هاشم فقال: أصلح اللّه الأمير!أ لا أحدثك بفضيلة لأمير المؤمنين علي بن أبي طالب، رضي اللّه عنه؟قال: نعم إن شئت. قال: حدثني أبي قال: حضرت مجلس محمد بن عائشة بالبصرة إذ قام إليه رجل من وسط الحلقة فقال: يا أبا عبد الرحمن من أفضل أصحاب رسول اللّه صلى اللّه عليه و سلم؟فقال: أبو بكر و عمر و عثمان و طلحة و الزبير و سعد و سعيد و عبد الرحمن بن عوف و أبو عبيدة بن الجراح. فقال له: فأين علي ابن أبي طالب، رضي اللّه عنه؟قال: يا هذا تستفتي عن أصحابه أم عن نفسه؟قال: بل عن أصحابه. قال: ان اللّه تبارك و تعالى يقول: فَقُلْ تَعََالَوْا نَدْعُ أَبْنََاءَنََا وَ أَبْنََاءَكُمْ وَ نِسََاءَنََا وَ نِسََاءَكُمْ وَ أَنْفُسَنََا وَ أَنْفُسَكُمْ [آل عمران: 61] فكيف يكون أصحابه مثل نفسه؟.
المحاسن و المساوي نویسنده : البيهقي، ابراهيم جلد : 1 صفحه : 38
https://lib.eshia.ir/86575/1/38
@dehban_ir
هدایت شده از مهدی دهبان
#سنت
#تاریخ
🔺️جعل تاریخ ولادت برای حضرت علی اصغر (عبدالله رضیع) علیه السلام
🔸️اولا:
۶ ماهه بودن حضرت علی اصغر به جز یکی دو مقتل بسیار متاخر منبع معتبر ندارد:
وله من العمر ستة أشهر.
مقتل أبي مخنف (المشهور)، / ٨٣ \عنه: الدّربنديّ، أسرار الشّهادة، / ٤٠٢؛ القندوزي، ينابيع المودّة، / ٣٤٦؛ المازندراني، معالي السّبطين، ٤٢٢/١، ٤٢٤
المعروف بين عامّة المؤرِّخين أنّ له من العمر أقل من ستّة أشهر.
بحر العلوم، مقتل الحسين عليه السلام (الهامش)، / ٤٣٥
وفي النّاسخ بأنّ عمره الشّريف كان يبلغ ستّة أشهر على المشهور.
الزّنجاني، وسيلة الدّارين، / ٢٨
🔸️ثانیا:
۶ ماهه بودن حتی با همین منبع بسیار ضعیف به معنی ۱۸۰ روزه بودن طفل نیست شما در عرف خودتان وقتی می گوئید فلان بچه ۶ ماهه است نه یعنی دقیقا ۱۸۰ روزه است!
بعد یک نفر همان روز را مبدا قرار دهد ۱۸۰ روز برگردد عقب و روز تولد بچه را بفهمد!
🔸️ثالثا:
ماه های قمری که همه ۳۰ روزه نیست ۱۸۰ روز برگردیم عقب بشود ۱۰ رجب بگوئیم روز میلاد حضرت علی اصغر علیه السلام.
🔸️رابعا:
بحث کبروی درباره روایت یفرحون لفرحنا و تطبیق در یکی دو قرن گذشته بر موالید و شهادات حضرات و تشریع سنت، است که اینجا جای بحث آن نیست.
@dehban_ir
مهدی دهبان
دوستان پیشنهاد دادند به جای وبینار اسناد آن منتشر شود
امشب اسناد منتشر می شود.
هدایت شده از مهدی دهبان
ليلة الرغائب، دهبان.m4a
4.16M
#سنت
📍اعتبار و عدم اعتبار ليلة الرغائب
حجة الإسلام استاد مهدی دهبان
@dehban_ir
هدایت شده از مهدی دهبان
#سنت
#حدیث_شناسی
کتاب منهاج الصلاح فی اختصار المصباح ص ۴۵۶ و ۴۵۷
علامه حلی ره ۷۲۴ ه
برای تلخیص مصباح المتهجد نوشته اند که در آن ادعیه و اعمال زیادی هم افزوده اند.
سند دیگری را برای صلاة الرغائب به جابر بن یزید می رسانند (مرسل) بنابراین روایت از حالت جعل به حالت مرسل در می آید و ضعیف می شود و در این صورت طبق فرمایش کسانی که من بلغ را با برخی مبانی خاص پذیرفته اند حتی مستحب هم خواهد بود.
🔸️در این متن که یک نقطه قوت هم وجود دارد ۷۰ صلوات بر پیامبر و آلش است.
@dehban_ir
اگر دنبال طرح ها و برنامه های جالب و متنوع برای اعتکاف دانش آموزی هستید
لینک زیر👇👇👇
https://eitaa.com/mdehban313/369
هدایت شده از مهدی دهبان
مسابقه لیگ حدیث.pdf
404.9K
رفقای زیادی که کار با نوجوانان را انجام می دهند، مسابقه *لیگ حدیث* را از ما شنیده اند و اجرا کردند و بازخوردهای فوق العاده ای دریافت کرده اند، برخی از دوستان پیشنهاد دادند چون ایام تبلیغی و کار فرهنگی با نوجوانان است، در قالب یک فایل لیگ حدیث معرفی شود.☝☝
رهبری همیشه می فرمایند: کار فرهنگی باید جریان ساز باشد.
بریم برای جریان سازی☝☝
https://eitaa.com/dehban_ir
مهدی دهبان
رفقای زیادی که کار با نوجوانان را انجام می دهند، مسابقه *لیگ حدیث* را از ما شنیده اند و اجرا کردند و
☝☝☝☝مسابقه لیگ حدیث
مناسب برای برگزاری در اعتکاف دانش آموزی☝☝☝☝
458.9K
برخی نقل میکنند اولی و دومی باعث شدن عاشورا اتفاق بیفتد
یعنی سقیفه شروع عاشورا بوده
آیا این نقل صحیح است؟
⁉️
پاسخ سوال بالا ❓📝
به بیان حجتالاسلام والمسلمین دهبان
#شبهات
@ABDGIL
@dehban_ir
1.82M
علت کم رنگ شدن حضور افراد در برنامه های مذهبی (مثلا نماز جمعه و هر برنامه مذهبی ...)چیه؟
آیا اصلا این ادعا درسته؟
⁉️
پاسخ سوال بالا ❓📝
به بیان حجتالاسلام والمسلمین دهبان
#شبهات
@ABDGIL
@dehban_ir
420.2K
در ایه و یطعمون الطعام علی حبه....
این اطعام به یتیم و مسکین و فقیر در سه روز متوالی بود یا همه اش در یک شب؟
آیا غذای دیگری در خانه نبود؟
آیا ممکن است که سه روز فقط با آب سپری شود؟؟
پاسخ سوال بالا ❓📝
به بیان حجتالاسلام والمسلمین دهبان
#شبهات
@ABDGIL
@dehban_ir