eitaa logo
حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین دهبان
2.9هزار دنبال‌کننده
670 عکس
125 ویدیو
69 فایل
🔸️حضرت‌آقا:هرجاکه‌‌قرارگرفته‌‌‌اید،همان‌‌‌جارامرکزدنیابدانید. 🔸️استادسطوح عالی حوزه علمیه قم 🔸️ادمین @Paran313 🔸️کانال های زیر نظر استاد: https://eitaa.com/dehban_ir/1822
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 تصور اشتباه از امام زمان... 🔹 عمر جهان بعد از ظهور شروع میشه... @dehban_ir
به نیابت از شهید عزیز اول وقت در حاضر می شویم. مظلومانه مثل ارباب تکه تکه شد... @dehban_ir
🔸سلسله جلسات هفتگی🔸 💠 مقدمات فهم علوم اسلامی 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین اســــــتاد دهــــبان 🕚چهارشنبه ها راس ساعت ۱۱ صبح 🕌حوزه علمیه کرمانی ها 🔻جلسات به صورت مجازی در این کانال بار گزاری میشود. @dehban_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸سلسله جلسات هفتگی🔸 💠 مقدمات فهم علوم اسلامی 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین اســــــتاد دهــــبان 🔹جلسه چهاردهم ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ @dehban_ir
🔴چگونه مجلات معتبر خارجی رشته خودمان را پیدا کنیم؟ ✅راه اول: نام لاتین رشته خود را به انتهای این عبارت اضافه کنید(Top Academic Journals in )مثلا برای رشته روانشناسی در گوگل این عبارت را جستجو کنیم.🔻🔻🔻 👉👉Top Academic Journals in psychology ✅راه دوم: معمولا انجمن های علمی بین المللی هر رشته ، فهرستی از مجلات معتبر رشته خود را ارائه می کنند. مثلا انجمن روانشناسی آمریکا(APA) چنین کاری را برای رشته روانشناسی انجام می دهد. ✅راه سوم: در وب سایت مجلات ISI به آدرس (http://ip-science.thomsonreuters.com/mjl/)فهرست موضوعی مجلات رشته خودتان را جستجو کنید. معمولا مجلاتی که ISI هستند، معتبراند. @dehban_ir
📍بعد از اینکه منبر تمام شد، آقایی تقریبا ۵۰ ساله آمد و خیلی تشکر کرد، بعد گفت: چند ماه بود درگیر چند مطلب بودم حل نمی شد، این دو شب اصلا قرار نبود هیئت بیام اما نمی دونم چرا اومدم! تمام آنچه نیاز داشتم را شنیدم... مهمترین حرفها را این دو شب من شنیدم و فهمیدم باید چه کار کنم....! الحمدلله ۱۳ رجب @dehban_ir
باسلام و احترام دعوتنامه وبینار وزارت علوم در راستای رتبه بندی نشریات در سال ۱۴۰۱ مورخ 25-بهمن - 1401 در لینک زیر قرار دارد. https://researchcenters.msrt.ir/Repository/Core/file/2023/2/7/a0cbb166-bb10-4e67-8674-67198e963b6f.pdf @dehban_ir
🔺️ریشه فقاهت اصحاب امام باقر و امام صادق علیهما السلام مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ أَبِى عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ قَالَ لَمَّا حَضَرَتْ أَبِى الْوَفَاةُ قَالَ يَا جَعْفَرُ أُوصِيكَ بِأَصْحَابِى خَيْراً قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ اللَّهِ لَأَدَعَنَّهُمْ وَ الرَّجُلُ مِنْهُمْ يَكُونُ فِى الْمِصْرِ فَلَا يَسْأَلُ أَحَداً. روایت شده که امام صادق عليه السلام فرمود: چون ساعت آخر عمر پدرم نزديك شد، فرمود: اى جعفر! خيرخواهى اصحابم را به تو سفارش ميكنم. گفتم: قربانت گردم، به خدا آنها را در حالی ترک خواهم کرد [و اصحاب شما را به درجه ای خواهم رساند] كه شخصیتی از آنها در هر شهرى كه باشد، محتاج به سؤال از هيچ كس نباشد. 📚 الکافی، ج1، ص306، کتاب الحجة، باب اشاره و نص بر ابى عبداللّه جعفر بن محمد الصادق عليه السلام، حدیث۲ 🌺قربان چنین امامی که این همه زحمت کشید. @dehban_ir
آیا حاضر می شوید که اخبار داخل خانه خود را از همسایه ای که سابقه دشمنی با شما دارد، دریافت کنید؟ @dehban_ir
زیر پست های ضد انقلاب این جملات را بنویسید شاید یکی فهمید و برگشت... @dehban_ir
این فایل را به دوستان طلبه خود هدیه بدهید
📍📍قیام های پیش از ظهور و انقلاب اسلامی https://eitaa.com/dehban_ir/59 https://eitaa.com/dehban_ir/61 خیلی از رفقا در این باره سوال دارند بحث خوبی اینجا مطرح شده از دست ندهید. این فایل را به دوستان طلبه خود هدیه بدهید. @dehban_ir
✅حمله و فرار به مشاوره 💠در اوایل طلبگی معمولا یا طلبه ها سراغ مشاوره نمی روند یا اگر بروند عمل نمی کنند راه خود را طی می کنند.(فرار می کنند) 🔸️بعد از چند سال به هرکس که می رسند می گویند: لطفا بگوئید من چه کار کنم؟(حمله می کنند) 🔹️اگر راه حل هایی هم ارائه شود، حالِ عمل کردن ندارند. 🔹️جنبه های ژورنالیسی حتی در مسیر علمی هم آسیب زا شده؛ سطحی نگری، مطالب ساندویچی و... ذائقه های عمیق و سنگین علمی را تغییر داده است. 🗃طلبه ای سطح عالی چند وقت پیش از من پرسید : اصلا رجال و تاریخ به چه درد می خورد؟ گفتم: ببینید برای هر نوع پژوهشی اگر سراغ حدیث... حرفم را قطع کرد و گفت: اصلا به حدیث چه نیازی هست؟! گفتم: تمام دین ما عبارت است از قرآن و سنت رسول الله... حرفم را قطع کرد: حاج آقا الآن دیگر زمان این حرفها گذشته و....! ♦️♦️.... بعد مدام می گفت شما بفرمائید من چه کار کنم!!! 🔺️این ذائقه در حوزه بسیار آسیب می زند. @dehban_ir
🔺️آیا می دانید در هیچ روایت و زیارت نامه و نص تاریخی راجع به اینکه لقب امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ابا صالح است، مطلبی وجود ندارد؟ البته یک داستانی را علامه مجلسی نقل می کند که در آن ابا صالح را بکار برده، گوینده داستان گمان می کند امام زمان را دیده!بحارالانوار ج52، ص175 از امام صادق عليه السلام روايت شده : إذا ضَلَلتَ عَنِ الطَّريقِ فَنادِ : يا صالِحُ - أو يا أبا صالِحٍ - أرشِدونا إلَى الطَّريقِ يَرحَمْكُمُ اللَّهُ ! من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۲۹۸ ح ۲۵۰۶ . که محدثین شیعه از آن لقب جن فهمیده اند چرا که ابا صالح یا باصالح و صالح لقب جنی است که در بیابان کمک گمشدگان می کند طبق روایت فقیه: و رُوِىَ : أنَّ البَّرَ مُوَكَّلٌ بِهِ صالِحٌ وَ البَحرَ مُوَكَّلٌ بِهِ حَمزَةُ . من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۲۹۸ ح ۲۵۰۷ . 👈مطالعه‌ بیشتر: http://hadith.net/post/48350 📚به مشهورات ذهن خود اعتماد نکنیم، منابع را ببینیم. 🔸️لطفا پیام را آنقدر منتشر کنید تا همه متوجه شوند که اباصالح کنیه امام زمان عج نیست. @dehban_ir
[ ] عزاداری شهادت امام کاظم علیه السلام 📍 فیضِ‌کلام: حجت الاسلام استاد 🔰به نفس: کربلایی علی محمود آبادی زمان⏳ پنجشنبه (شام شهادت) 27 بهمن رأس‌ساعت 19 مکان🔻 پردیسان، میدان شهرداری ،انتها خیابان فقاهت مجتمع أمام رضا عليه السلام ، بلوک 4 طبقه 3 واحد 9 منزل آقای رحمانی ❌به زمان جلسه دقت فرمایید❌ 📍[هیئت‌ رایةالمهدی(عج) قم] 📱[ @rayatolmahdi_qom ]
🔸سلسله جلسات هفتگی🔸 💠 مقدمات فهم علوم اسلامی 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین اســــــتاد دهــــبان 🕚چهارشنبه ها راس ساعت ۱۱ صبح 🕌حوزه علمیه کرمانی ها 🔻جلسات به صورت مجازی در این کانال بار گزاری میشود. @dehban_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸سلسله جلسات هفتگی🔸 💠 مقدمات فهم علوم اسلامی 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین اســــــتاد دهــــبان 🔹جلسه پانزدهم ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ @dehban_ir
💢اختلاف امت پیامبر به چه معناست💢 🔆عَبْدِ اَلْمُؤْمِنِ اَلْأَنْصَارِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنَّ قَوْماً رَوَوْا أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ إِنَّ اِخْتِلاَفَ أُمَّتِي رَحْمَةٌ فَقَالَ صَدَقُوا قُلْتُ إِنْ كَانَ اِخْتِلاَفُهُمْ رَحْمَةً فَاجْتِمَاعُهُمْ عَذَابٌ قَالَ لَيْسَ حَيْثُ ذَهَبْتَ وَ ذَهَبُوا إِنَّمَا أَرَادَ قَوْلَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ - فَلَوْ لاٰ نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طٰائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي اَلدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذٰا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ فَأَمَرَهُمْ أَنْ يَنْفِرُوا إِلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ يَخْتَلِفُوا إِلَيْهِ فَيَتَعَلَّمُوا ثُمَّ يَرْجِعُوا إِلَى قَوْمِهِمْ فَيُعَلِّمُوهُمْ إِنَّمَا أَرَادَ اِخْتِلاَفَهُمْ مِنَ اَلْبُلْدَانِ لاَ اِخْتِلاَفاً فِي دِينِ اَللَّهِ إِنَّمَا اَلدِّينُ وَاحِدٌ . 🔅عبد المؤمن انصارى گويد:به امام صادق عليه السلام عرض كردم:گروهى روايت كرده‌اند كه پيغمبر خدا صلى اللّٰه عليه و آله فرموده است:«اختلاف امّت من رحمت و احسان است»فرمود:راست گفته‌اند،عرض كردم:اگر چنين باشد،پس يك رأى بودن و اجتماعشان عذاب است!فرمود:آن طور كه تو و آنان پنداشته‌ايد نيست،بلكه مقصودش فرمودۀ خداى عزّ و جلّ‌ است:« فَلَوْ لاٰ نَفَرَ مِنْ‌ كُلِّ‌ فِرْقَةٍ‌ مِنْهُمْ‌ طٰائِفَةٌ‌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي اَلدِّينِ‌ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ‌ إِذٰا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ‌ لَعَلَّهُمْ‌ يَحْذَرُونَ‌ » خداوند به آنان فرمان داده است به سوى پيامبر خدا صلى اللّٰه عليه و آله عازم شوند و به خدمتش و احكام را بياموزند، بعد به سوى خويشان خود برگردند و آنچه را فرا گرفته‌اند به آنان ياد دهند،جز اين نيست كه رفت و آمدشان را از سرزمينها اراده فرمود،نه اختلاف در دين خدا،زيرا بى‌ترديد دين بيش از يكى نيست. ♻️حضرت در این روایت اختلاف امت را به معنای رفت و آمد معنا می کند نه اختلاف در دین♻️ ❌برخی اختلاف را فارسی معنا کردند❌ @dehban_ir
♦️مولایمان امام موسی الکاظم(ع) مدتها در مطامیر زندانی بودند. 😭😭😭 *السلامُ علی المُعَذّب فی قَعرِ السُّجون...* 💠متاسفانه تصویر فوق و مطلب درج شده درآن به صورت گسترده در کانال ها (متاسفانه کانالهای حوزوی حتی) باز نشر می شود هیچ کس هم تذکر نمی دهد هر لحظه بر تعداد کسانی که سوال می پرسند افزوده می شود. 🗂اگرچه تصویر در فضای مجازی زیاد پخش شده اما این توضیح علاوه بر جستجوی های فراوان پیدا نشد. 🧮کلمه مطامیر که در زیارتنامه حضرت به کار رفته به معنی (حفره) زیر زمین و دفن شده است. اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ، وَ صَلِّ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَصِيِّ اَلْأَبْرَارِ، وَ إِمَامِ اَلْأَخْيَارِ، وَ عَيْبَةِ اَلْأَنْوَارِ، وَ وَارِثِ اَلسَّكِينَةِ وَ اَلْوَقَارِ، وَ اَلْحِكَمِ وَ اَلْآثَارِ، اَلَّذِي كَانَ يُحْيِي اَللَّيْلَ بِالسَّهَرِ إِلَى اَلسَّحَرِ بِمُوَاصَلَةِ اَلاِسْتِغْفَارِ، حَلِيفِ اَلسَّجْدَةِ اَلطَّوِيلَةِ، وَ اَلدُّمُوعِ اَلْغَزِيرَةِ، ....وَ مَأْلَفِ اَلْبَلْوَى وَ اَلصَّبْرِ، وَ اَلْمُضْطَهَدِ بِالظُّلْمِ، وَ اَلْمَقْبُورِ بِالْجَوْرِ، وَ اَلْمُعَذَّبِ فِي قَعْرِ اَلسُّجُونِ، وَ ظُلَمِ اَلْمَطَامِيرِ ، ذِي اَلسَّاقِ اَلْمَرْضُوضِ بِحِلَقِ اَلْقُيُودِ، وَ اَلْجِنَازَةِ اَلْمُنَادَى عَلَيْهَا بِذُلِّ اَلاِسْتِخْفَافِ.... مصباح الزائر سید بن طاووس ج۱ ص ۳۸۱ 📍اگر از دوستان منبعی برای این توضیح یافتند به ما هم خبر دهد. @dehban_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴سخنرانی شام شهادت امام کاظم🏴 📌شباهت های موسی بن عمران و موسی بن جعفر 💢مطالبی گفته شده که عجیب و تا حالا بیان نشده 💢 @dehban_ir
💰کیسه های طلای موسی بن جعفر ضرب المثل ثروتمند شدن وكان سخيا، كان يبلغه عن الرجل أنه يؤذيه فيبعث إليه بصُرّة فيها الألف دينار، وكان يُصَرِّر الصُّرَرَ مائتي دينار وأكثر ويرسل بها، فمن جاءته صُرّة استغنى. [امام کاظم] موسی بن جعفر سخاوتمند و کریم بود اگر به او خبر می رسید که کسی او را اذیت کرده کیسه ای حاوی ۱۰۰۰ سکه طلا برایش می فرستاد! کیسه های ۳۰۰ سکه و ۴۰۰ سکه و ۲۰۰ سکه به مردم مدینه می داد. این کیسه های موسی بن جعفر ضرب المثل (غنی و ثروت) شد! زمانی که فردی می آمد و کیسه طلا می گرفت ثروتمند می شد. 📚تاريخ اسلام ذهبی - ت بشار جلد 4 صفحه984 📚تاريخ بغداد ت بشار ، جلد 15، صفحه 14 @dehban_ir
♨️اختلاف عمدی بین اصحاب برای حفظ شیعه♨️ 🔰مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي هَاشِمٍ الْبَجَلِيِّ عَنْ سَالِمٍ أَبِي خَدِيجَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلَهُ إِنْسَانٌ وَ أَنَا حَاضِرٌ فَقَالَ رُبَّمَا دَخَلْتُ الْمَسْجِدَ وَ بَعْضُ أَصْحَابِنَا يُصَلُّونَ الْعَصْرَ وَ بَعْضُهُمْ يُصَلُّونَ الظُّهْرَ فَقَالَ أَنَا أَمَرْتُهُمْ بِهَذَا لَوْ صَلَّوْا عَلَى وَقْتٍ وَاحِدٍ عُرِفُوا فَأُخِذَ بِرِقَابِهِمْ. سالم گويد: من در خدمت امام صادق عليه السّلام بودم كه كسى از امام عليه السّلام پرسيد: گاهى كه وارد مسجد مى‌شوم و مى‌بينم اصحابمان نماز عصر را به‌جاى مى‌آورند و بعضى از آن‌ها نماز ظهر مى‌خوانند! فرمود: من خود ايشان را به اين كار فرمان داده‌ام، چون اگر در يك وقت نماز بخوانند، تشيّع آنان آشكار مى‌شود و آنها را دستگير مى‌كنند. 📚التهذيب ٢ : ٢٥٢ / ١٠٠٠. 📚الاستبصار ١ : ٢٥٧ / ٩٢١. 📚الكافي ٣ : ٢٧٦ / ٦ 🔰أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ ثَعْلَبَةَ بْنِ مَيْمُونٍ عَنْ زُرَارَةَ بْنِ أَعْيَنَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ مَسْأَلَةٍ فَأَجَابَنِي ثُمَّ جَاءَهُ رَجُلٌ فَسَأَلَهُ عَنْهَا فَأَجَابَهُ بِخِلَافِ مَا أَجَابَنِي ثُمَّ جَاءَ رَجُلٌ آخَرُ فَأَجَابَهُ بِخِلَافِ مَا أَجَابَنِي وَ أَجَابَ صَاحِبِي فَلَمَّا خَرَجَ الرَّجُلَانِ قُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ رَجُلَانِ مِنْ أَهْلِ الْعِرَاقِ مِنْ شِيعَتِكُمْ قَدِمَا يَسْأَلَانِ فَأَجَبْتَ كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا بِغَيْرِ مَا أَجَبْتَ بِهِ صَاحِبَهُ فَقَالَ يَا زُرَارَةُ إِنَّ هَذَا خَيْرٌ لَنَا وَ أَبْقَى لَنَا وَ لَكُمْ وَ لَوِ اجْتَمَعْتُمْ عَلَى أَمْرٍ وَاحِدٍ لَصَدَّقَكُمُ النَّاسُ عَلَيْنَا وَ لَكَانَ أَقَلَّ لِبَقَائِنَا وَ بَقَائِكُمْ قَالَ ثُمَّ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع- شِيعَتُكُمْ لَوْ حَمَلْتُمُوهُمْ عَلَى الْأَسِنَّةِ أَوْ عَلَى النَّارِ[1] لَمَضَوْا وَ هُمْ يَخْرُجُونَ مِنْ عِنْدِكُمْ مُخْتَلِفِينَ قَالَ فَأَجَابَنِي بِمِثْلِ جَوَابِ أَبِيهِ. زرارة بن اعين گويد: يك مسأله از امام باقر(عليه السّلام)پرسيدم و به من جوابى داد،سپس مردى آمد و همان مسأله را پرسيد و به خلاف جوابى كه به من داده بود به او جواب داد،پس از آن مرد ديگرى آمد و به او جواب سومى داد مخالف آن دو،چون آن دو مرد بيرون شدند گفتم:يا بن رسول الله دو تن عراقى از شيعيان شما آمدند و يك مسأله پرسيدند و به هر كدام جواب ديگرى دادى‌؟ فرمود:اى زرارة،اين محققاً براى ما بهتر است و شما را و ما را پايدارتر مى‌كند و اگر همۀ شما شيعيان يك رأى باشيد،مردم به وحدت و اعتقاد شما نسبت به ما پى مى‌برند،و زندگى ما و شما متزلزل و ناپايدار مى‌شود گويد:پس از آن به امام صادق(عليه السّلام) گفتم:شما اگر شيعيان خود را بر نوك نيزه و بر آتش برانيد،انجام مى‌دهند و با اين حال جوابهاى مختلف به آنها مى‌دهيد؟گويد: همان جواب پدرش را به من داد. 📚الكافي- ط الاسلامیه جلد : 1  صفحه : 65 @dehban_ir