eitaa logo
مهدی دهبان
3.4هزار دنبال‌کننده
682 عکس
148 ویدیو
79 فایل
🔸️حضرت‌آقا:هرجاکه‌‌قرارگرفته‌‌‌اید،همان‌‌‌جارامرکزدنیابدانید. 🔸️استادسطوح عالی حوزه علمیه قم 🔸️ادمین @Paran313 🔸️کانالها: https://eitaa.com/dehban_ir/1822 کمک به برگزاری دوره هاوکارهای فرهنگی: بانک سپه 5892101340085980 به نام مهدی دهبان
مشاهده در ایتا
دانلود
پارسال که سرود سلام فرمانده رو زمزمه می کرد.... فکرش هم نمی کرد قراره سال بعد اسمش توی سرود بیاد... طوبی له و رزقنا الله @dehban_ir
همه سربازهای بیانیه گام دوم بهره گیری از تصویر بیانیه گام دوم در سلام فرمانده ۲ توسط تیم جبهه فرهنگی ماح احسنت به حسن سلیقه @dehban_ir
مهدی دهبان
#سنت #تاریخ 🔴 جعلیات تاریخ ولادت و شهادت در چند سال اخیر 📍مناسبتهای زیادی در چند سال اخیر صورت گ
ما در حوزه رسالت داریم با جعلیات، تاریخ سازی، غلو، دسّ و تحریف و انحراف مبارزه کنیم در هر سطحی که باشد. دین خالص و همان که پیامبر صلی الله علیه و آله برایمان آوردند.
فهرستگان نسخه‌های خطی ایران (فنخا). این اثر چهل و پنج جلدی را کتابخانه ملی ایران طی سال‌های 1390 تا 1394 در قطع بزرگ منتشر کرده است. هر جلد آن حدود 1000 صفحه است.  اگر تحقیقی انجام می دهید که به هر نوعی به کتابی خطی برخورد می کند حتما باید فنخا را ببینید والا در ارزیابی متهم به کم کاری خواهید شد. @dehban_ir
🍀 آرمان عزیز ما...🍀 طلبه شهید در جمع طلاب مدرسه آیت الله مجتهدی (ره) 🍀قربون لبخند و مظلومیت صورتت شهید عزیز🍀 🟢جشن عمامه گذاری مصادف با ۱۳ رجب | ۲۶ بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ @dehban_ir
سایت مسیر طلبه در توانمندی وارتقاء بهروری طلاب خدمات شایان و مورد استفاده ای را ارائه می دهد: 1_مشاوره تحصیلی 2_آشنایی تفصیلی با مراکز وموسسات تخصصی حوزوی 3_ آشنایی با رشته های تخصصی واطلاعیه های ثبت نام و پذیرش 4_آشنایی با افق های شغلی پیش روی طلبگی 5_بیان تحلیل تیپ شخصیتی وارائه ی مشاوره 6_ آموزش مهارت های طلبگی به صورت رایگان به همرا ه اعطای مدرک رسمی 7_ مشاوره آنلاین از ساعت 8 الی 14 https://masirtalabe.ir @dehban_ir
من سربازتم.. مثلِ شیخ احمد کافی فقط از تو دَم زدم..
💠 تفاوت کتب فقهی مأثور کتاب های فقهی مأثور، به یک شکل نیستند و از نظر انعکاس روایات متفاوت اند. به نظر می رسد که هر چه از عصر صدور نصوص فاصله گرفته ایم، نحوه‌ی تعبیر در کتب فقهی، فاصله‌ی بیشتری تا نصوص گرفته است. مثلا در کتبی مانند شرایع علی بن بابویه و یا فقه الرضا تصرفی در الفاظ روایات نشده است و شاید به ندرت تغییرات جزئی‌ای رخ داده باشد. اما در مقنع و هدایه‌ی شیخ صدوق تغییرات بیشتری رخ داده است و همین طور در مورد نهایه‌ی شیخ طوسی. لذا ممکن است تعبیر واحدی که هم در روایت آمده و هم در کتب فقه مأثور، معنای یکسانی نداشته باشد و قرینه‌ای که در مورد روایت مطرح است در مورد تعبیر فقهی مطرح نباشد. مثلا در مورد ارث جد مع الإخوة، تعابیر روایات به قرائن متعددی ناظر به مسائل اختلافی عامه و منصرف به جد ابی است اما این قرائن، مثلا در مورد عبارت شیخ مفید در مقنعه جاری نمی شود و تعبیر مقنعه نسبت به جد ابی و امی اطلاق دارد. سید جواد شبیری برگرفته از درس خارج فقه مورخ ۹۶/۷/۲۲ @dehban_ir
🔶️دکتر محمد بیومی مهران، استاد برجسته تاریخ دانشگاه اسکندریه، با کوشش و کاوش بسیار پردامنه ، علاوه بر قرآن، کتاب های پر شمار تفسیر، حدیث، تاریخ اسلام و عرب، پژوهش های فرنگیانی که بیشتر بر سنگ نوشته ها و کتیبه های کهن استوارند ، و نیز نوشته های یونانی و رومی و همچنین تورات و انجیل را کاویده است ، و با بهره گیری از همه منابع گوناگون شرق و غرب ، به ویژه سنگ نوشته ها و کتیبه ها وپژوهش های باستان شناسانه توانسته است درباره رویدادهای تاریخی قرآن کاری سترگ را سامان دهد و روشنایی بسیار بر آن ها بتاباند. 🟠از بخش های بسیار علمی و خواندنی کتب او ، که هم در پژوهشی جداگانه و هم به مناسباتی چند، در جای جای آثارش بدان پرداخته است،سنجش ها و مقایسه هایی است که میان داستان های قرآن و آنچه درباره این کتاب در تورات و انجیل آمده انجام داده است و دوگانگی ها و اختلاف های آن ها را باز نموده و از این راه آشکار کرده است که سخنان آنان که گفته اند داستان های قرآن از تورات و انجیل گرفته شده، بی پایه است و به هیچ روی نمی تواند درست باشد. 🔹️نویسنده رویدادهای تاریخی قرآن را از دیدی جغرافیایی بخش بندی کرده و رویدادهای هر منطقه جغرافیایی را در جلدی آورده است، رویدادهای جزیرة العرب را در نخستین جلد، رویدادهای مصر را در دومین جلد ، رویدادهای عراق را در سومین جلد و رویدادهای شام را در چهارمین جلد، و بررسی زندگی و تاریخ پیامبر (ص) را نیز به جلد پنجم وانهاده است. 🔴او فقط به منابع اسلامی اکتفا نکرده تمام داستانهای قرآنی را با منابع تاریخی غربی سنجیده است. 🔺️دانلود رایگان آثار ایشان أ.د. محمد بيومي مهران - تحميل الكتب https://mahran.net/downloads.html @dehban_ir
آن یار کز او خانهٔ ما جایِ پَری بود سر تا قدمش چون پَری از عیب بَری بود دل گفت فروکش کنم این شهر به بویش بیچاره ندانست که یارش سفری بود اوقاتِ خوش آن بود که با دوست به سر رفت باقی همه بی‌حاصلی و بی‌خبری بود خوش بود لبِ آب و گل و سبزه و نسرین افسوس که آن گنجِ روان رهگذری بود خود را بکش ای بلبل از این رشک که گُل را با بادِ صبا وقتِ سحر جلوه گری بود هر گنجِ سعادت که خدا داد به حافظ از یُمنِ دعایِ شب و وِردِ سَحَری بود @dehban_ir
🔰وجود ولی الهی در جامعه 🍃 فهمید که اگر با آن ها نباشد دچار سختی می شوند به فکر افتادند چه کار کنیم⁉️ خوبان بنی اسرائیل به یاد جمله حضرت یوسف بودند و گفتند باید برای آمدن موسی دعا کنید. جامعه همیشه باید دنبال باشد.🍃 ✍برشی از سری جلسات بنی اسرائیل[سقوط و تشکیل یک تمدن۳] 🔻🔻🔻🔻 @dehban_ir 🔺🔺🔺🔺
ادبیات مینیمال قرآنی.docx
16K
🔖مطالعه کاذب 🔖شبه علم 🔖خود همه دان پنداری 🔖نگرش منظومه ای به مشکل 🍀احیاء ادبیات مینیمال قرآنی🍀 استاد مهدی دهبان بسته ویژه اعضای کانال انتشار بلامانع است @dehban_ir
مهدی دهبان
🔖مطالعه کاذب 🔖شبه علم 🔖خود همه دان پنداری 🔖نگرش منظومه ای به مشکل 🍀احیاء ادبیات مینیمال قرآنی🍀 استا
🔹 بسط پاراگراف با روش استدلال قیاسی (پیامدآوری) با گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی در بین مردم، خوانش شبکه‌های اجتماعی جایگزین مطالعه شده است. به تبع آن ذائقه مردم تغییر کرده و متن‌های طولانی را مطالعه نمی‌کنند و علاقه‌مند به مینی‌مالیسم – متن کوتاه و مختصر - شده‌اند. که این خود آفتی محسوب می‌شود که مانع از علم‌آموزی است. از سوی دیگر، مسئولین فرهنگی و تربیتی باید برای مردم، خوراک فرهنگی مورد نیاز مردم را، در همان شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند تا دچار انحراف فکری و عقیدتی نشوند. در نهایت، بر علمای دینی لازم است به سمت حرکت کنند و مضامین بلند آن را به صورت مفید و مختصر به مردم ارائه کنند تا مردم از معارف قرآنی محروم نشوند. آموزش پاراگراف نویسی براساس طرح مینیمال نویسی قرآنی حجت الاسلام محمدحسین زورقی سعادتمند تشکر از ایشان @dehban_ir
۵۵ پایگاه مهم کشور👇👇👇
🔷معرفی‌ پنجاه و پنج وبگاه علمی کشور ۱. قائمیه ghbook.ir بیش از 15 هزار جلد کتاب با دسته بندی موضوعی و به 8 فرمت جهانی وورد پی دی اف اندروید ای او اس و ... قرار داده است که بسیار سایت مفید و پر کاربردی می باشد. ۲. المکتبه الشیعه http://www.shiaonlinelibrary.com این سایت همان مکتبه اهل بیت نسخه 1 است که کتابهای آن را در بخش الکتب می شود یافت. ۳. پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران Lib.ir ۴. گنج؛ پایگاه اطلاعات علمی ایران https://ganj.irandoc.ac.ir ۵. کتابخانه دیجیتال نور http://www.noorlib.ir/view/fa/default مرکز نور کتابهای موجود در نرم افزار های خود را در سایت عرضه کرده و قابلیت دانلود 30 صفحه از کتاب را دارد شرط استفاده از این سایت عضویت و پرداخت هزینه می باشد. ۶. کتابخانه مدرسه فقاهت http://lib.eshia.ir کتابخانه مدرسه فقاهت در موضوعات مختلف تاریخی، علوم قرآنی تفسیر علوم حدیث و فقه کتابها را رایگان با قابلیت جست و جو در متن و کپی به کاربران ارائه میدهد. ۷. التفسیر http://www.altafsir.com/ این سایت کتابهای تفسیری و تجوید و ... را به زبان عربی ارائه می دهد. ۸. مکتبه الوقفیه http://waqfeya.com از بهترین سایتهای کتابخانه ای به زبان عربی که در موضوعات مختلف کتابهای مرجع بسیاری را دارد. ۹. المکتبه الشامله shamela.ws ۱۰. کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات قم http://dl.islamicdoc.com/faces/home.jspx زیر نظر دفتر تبلیغات قم می باشد تعداد زیادی منابع را ارائه می دهد. ۱۱. کتابخانه کتاب پدیا ( کتابهای تخصصی عربی) http://www.ketabpedia.com ۱۳. کتابخانه دیجیتالی تبیان https://library.tebyan.net ۱۳.کتابخانه یعسوب الدین http://www.yasoob.com بیش از 3 هزار منبع از شیعه و سنی در موضوعات مختلف ۱۴. دایره المعارف بزرگ اسلامی https://www.cgie.org.ir ۱۵. دانشنامه جهان اسلام http://rch.ac.ir/home ۱۶. پایگاه مقالات علوم قرآن و حدیث https://maarefnet.ir ۱۷. جامع علوم و معارف قرآن ، مقالات قرآنی https://quran.isca.ac.ir/fa/article/Index ۱۸. پژوهشکده باقر العلوم علیه السلام http://www.pajoohe.com/fa ۱۹. سایت پارس قرآن http://www.parsquran.com ۲۰. اندیشه قم http://www.andisheqom.com ۲۱. قرآن اِستادیز http://www.quranstudies.ir ۲۲. اهل بیت http://www.ahlolbait.com ۲۳. پایگاه اطلاع رسانی اسلامی پارسا http://islamicdatabank.com ۲۴. حدیث نت http://www.hadith.net ۲۵. شهر حدیث http://hadithcity.com ۲۶. جست و جوگر حدیثی میزان http://mizan.hadith.net اگر به دنبال یافتن حدیثی در موضوع خاص یا از معصوم خاص باشید این سایت کمک خوبی برای یافتن حدیث می باشد. ۲۷. پرسمان http://www.porseman.org ۲۸. مرکز ملی پاسخ گویی به سوالات دینی http://www.pasokhgoo.ir ۲۹. پایگاه پاسخگویی به شبهات http://x-shobhe.com ۳۰. تبیان http://www.tbyane.net ۳۱. تنزیل http://tanzil.net/#19:1 ۳۲. شیعه سرچ http://www.shiasearch.com/fa/%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C.html ۳۳. امام علی imamalin.net ۳۴. الشیعه http://farsi.al-shia.org ۳۵. مرکز اطلاع رسانی غدیر http://www.ghadeer.org/Home ۳۶.الجامعه الاسلامیه http://www.uofislam.net/uofislam ۳۷. دانشنامه اسلامی http://wiki.ahlolbait.com/%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87%D9%94_%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C ۳۸. ویکی فقه http://fa.news.wikifeqh.ir/wiki/index.php ۳۹. ویکی شیعه http://fa.wikishia.net/view/%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87%D9%94_%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C ۴۰. اسلام کوئست http://www.islamquest.net/fa ۴۱. اسلام پدیا http://islampedia.ir/fa ۴۲. پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی https://www.sid.ir/fa/journal ۴۳. بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی http://iranemoaser.ir ۴۴. پایگاه تخصصی نهج البلاغه http://www.balaghah.net ۴۵. واژه یاب https://www.vajehyab.com ۴۶. آبادیس https://dictionary.abadis.ir علاوه بر لغتنامه های فارسی لغت و متون انگلیسی و سایر زبان ها را نیز ترجمه می کند. ۴۷. گوگل ترنسلیت https://translate.google.com ۴۸. اصطلاح نامه علوم اسلامی https://thesaurus.isca.ac.ir ۴۹. پژوهه ؛ بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی http://pajoohe.ir ۵۰. پرتال جامع علوم انسانی ensani.ir ۵۱. حوزه نت hawzah.net ۵۲. مقالات https://www.magiran.com ۵۳. پایگاه مجلات تخصصی https://www.noormags.ir ۵۴. پیشخوان برخط اجرای نرم افزارهای نور https://abrenoor.ir ۵۵. پایگاه مطالعات انقلاب اسلامی http://negaresh57.whc.ir @dehban_ir
36.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حکومت امام زمان عج همه چیز در اختیار مومن @dehban_ir
هدایت شده از مهدی دهبان
🔺️آیا می دانید در هیچ روایت و زیارت نامه و نص تاریخی راجع به اینکه لقب امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ابا صالح است، مطلبی وجود ندارد؟ البته یک داستانی را علامه مجلسی نقل می کند که در آن ابا صالح را بکار برده، گوینده داستان گمان می کند امام زمان را دیده!بحارالانوار ج52، ص175 از امام صادق عليه السلام روايت شده : إذا ضَلَلتَ عَنِ الطَّريقِ فَنادِ : يا صالِحُ - أو يا أبا صالِحٍ - أرشِدونا إلَى الطَّريقِ يَرحَمْكُمُ اللَّهُ ! من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۲۹۸ ح ۲۵۰۶ . که محدثین شیعه از آن لقب جن فهمیده اند چرا که ابا صالح یا باصالح و صالح لقب جنی است که در بیابان کمک گمشدگان می کند طبق روایت فقیه: و رُوِىَ : أنَّ البَّرَ مُوَكَّلٌ بِهِ صالِحٌ وَ البَحرَ مُوَكَّلٌ بِهِ حَمزَةُ . من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۲۹۸ ح ۲۵۰۷ . 👈مطالعه‌ بیشتر: http://hadith.net/post/48350 📚به مشهورات ذهن خود اعتماد نکنیم، منابع را ببینیم. 🔸️لطفا پیام را آنقدر منتشر کنید تا همه متوجه شوند که اباصالح کنیه امام زمان عج نیست. @dehban_ir
🔰دوبار قرار بود حکومت اهل بیت علیهم السلام محقق شود اما شیعیان عقب نشستند یا افشای سر نمودند.... 📖"عَنْ أَبِی حَمْزَةَ الثُّمَالِیِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع یَقُولُ یَا ثَابِتُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى قَدْ کَانَ وَقَّتَ هَذَا الْأَمْرَ فِی السَّبْعِینَ فَلَمَّا أَنْ قُتِلَ الْحُسَیْنُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ اشْتَدَّ غَضَبُ اللَّهِ تَعَالَى عَلَى أَهْلِ الْأَرْضِ فَأَخَّرَهُ إِلَى أَرْبَعِینَ وَ مِائَةٍ فَحَدَّثْنَاکُمْ فَأَذَعْتُمُ الْحَدِیثَ فَکَشَفْتُمْ قِنَاعَ السَّتْرِ وَ لَمْ یَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ بَعْدَ ذَلِکَ وَقْتاً عِنْدَنَا وَ یَمْحُو اللَّهُ مَا یَشَاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکِتَابِ قَالَ أَبُو حَمْزَةَ فَحَدَّثْتُ بِذَلِکَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ قَدْ کَانَ کَذَلِک‏". 📚 کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 1، ص 368، ح 1، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1365 هـ ش. 🗂ابو حمزه ثمالی می گوید: امام باقر (ع) خطاب به من بیان فرمود: اولین گزینه ای که خداوند تبارک و تعالی برای استقرار عدل در سایه اهل بیت در نظر گرفت، سال 70 هجری بود، اما بعد از شهادت امام حسین (ع)، پروردگار بر جهانیان غضب کرده و این امر را تا سال 140 به تأخیر انداخت و ما آن را (به صورت محرمانه) به برخی از شما گفتیم، اما شما پرده از آن برداشته و افشایش کردید. به همین دلیل، پروردگار، دیگر زمان مشخصی را برای ظهور عدالت قرار نداد و خداوند آنچه را بخواهد محو کرده و یا استوار می سازد و ام الکتاب (که هیچ تغییری در آن نیست) نزد پروردگار محفوظ است. ابو حمزه می گوید که این داستان را برای امام صادق (ع) نیز بازگو کردم و ایشان نیز آن را تأیید کرد. 🪴ان شاءالله وعده حق الهی محقق شود و شاهد حکومت اهل بیت علیهم السلام باشیم🪴   @dehban_ir
الحمدلله در جوار علی بن موسی الرضا علیه السلام تنفس می کنم و دعاگو اگر لیاقت باشد.
🔵روایت عجیبی درباره زیارت امام رضا علیه السلام وجود دارد که تقدیم می کنم: ⚪هر سختی و لو یک قطره باران در مسیر زیارت اجر و پاداش جداگانه دارد! 🟣نکته دوم اینکه از لحظه حرکت از وطن تمام مسیر تا حرم مطهر، زائر زیر نظر هست، این از این روایت کاملا فهمیده می شود: 🟢عَبْدُ اَلْعَظِيمِ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْحَسَنِيُّ قَالَ سَمِعْتُ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: مَا زَارَ أَبِي عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَحَدٌ فَأَصَابَهُ أَذًى مِنْ مَطَرٍ أَوْ بَرْدٍ أَوْ حَرٍّ إِلاَّ حَرَّمَ اَللَّهُ جَسَدَهُ عَلَى اَلنَّارِ . 📚الأمالی (للصدوق) ج ۱، ص ۶۵۴ 🟠 حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام از امام جواد علیه السلام شنیدم که می فرمود: 🟤«هیچ کس پدرم را زیارت نمی کند و صدمه ای از باران و سرما و گرما به او نمی رسد، مگر اینکه خداوند بدن او را بر آتش جهنم حرام می کند». @dehban_ir
هدایت شده از مهدی دهبان
32.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 تصور اشتباه از امام زمان... 🔹 عمر جهان بعد از ظهور شروع میشه... @dehban_ir
هدایت شده از مهدی دهبان
⁉️آیا امام زمان عج در روز جمعه ظهور می کنند؟ 🔶️روایات تاکید دارند که در روز شنبه این اتفاق می افتد: 🟥امام باقر علیه السلام همچنین می فرمایند: «حضرت قائم علیه السلام رو شنبه که روز عاشورا است قیام می کند؛ روزی که امام حسین علیه السلام شهید شد.» الباقر علیه السلام: یخرج القائم فی یوم السبت یوم عاشورا یوم الذی قتل فیه الحسین.» (کمال الدین، ج 2 ، ص 653) 🟥امام باقر علیه السلام نیز می فرمایند: «گویا حضرت قائم(عج) را می بینم که در روز عاشورا، روز شنبه،  میان رکن و مقام ایستاده و جبرئیل نیز جلوی حضرتش ایستاده است و مردم را به بیعت با او فرا می خواند. قال أبوجعفرعلیه السلام: «کأنی بالقائم یوم عاشورا یوم السبت، قائمنا بین الرکن و المقام بین یدیه جبرئیل ینادی: البیعة لله فیملأها کما ملئت ظلما و جورا» (طوسی، غیبة، ص 274) 🟥 امام صادق علیه السلام: ۲۳ ماه رمضان به اسم ندا داده می شود و روز عاشورا که حسین علیه السلام به شهادت رسید قیام می کند. اَلْفَضْلُ بْنُ شَاذَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْكُوفِيِّ عَنْ وُهَيْبِ بْنِ حَفْصٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : إِنَّ اَلْقَائِمَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ يُنَادَى اِسْمُهُ لَيْلَةَ ثَلاَثٍ وَ عِشْرِينَ وَ يَقُومُ يَوْمَ عَاشُورَاءَ يَوْمَ قُتِلَ فِيهِ اَلْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ .الغيبة (للطوسی) ج ۱، ص ۴۵۲ 🖍البته در برخی ادعیه و یک روایت روز جمعه روز ظهور معرفی شده: 🔸️امام صادق(ع) فرمود: «شنبه از آن ما است و یک‌شنبه از آن شیعیان ما... و در پنجشنبه حاجت‏ها برآورده مى‏شود و جمعه براى پاکیزه شدن و عطر زدن است و آن عید مسلمانان است... بهترین عیدها روز غدیر است که هیجدهم ماه ذى الحجه بوده [و اولین عید غدیر] با جمعه مصادف بود و قائم ما جمعه ظهور می‌کند و رستاخیز در جمعه بپا خواهد شد و هیچ کارى در جمعه بهتر از درود فرستادن بر محمد و آل او نیست» «أبی عبد الله(ع) قال: السبت لنا و الأحد لشیعتنا و الإثنین لأعدائنا و الثلاثاء لبنی أمیة و الأربعاء یوم شرب الدواء و الخمیس تقضى فیه الحوائج و الجمعة للتنظف و التطیب و هو عید المسلمین و هو أفضل من الفطر و الأضحى و یوم الغدیر أفضل الأعیاد و هو ثامن عشر من ذی الحجة و کان یوم الجمعة و یخرج قائمنا أهل البیت یوم الجمعة و یقوم القیامة یوم الجمعة و ما من عمل یوم الجمعة أفضل من الصلاة على محمد و آله» 📚الخصال، ج 2، ص 394 🔸️در دعایی می‌خوانیم: «ای مولای من! ای صاحب الزمان(عج)! درود خدا بر تو و خاندانت، امروز جمعه است و جمعه روز تو می‌باشد؛ روزی که در آن ظهور تو انتظار می‌رود، روزی که در آن به وسیله تو برای مؤمنان گشایشی ایجاد خواهد شد و کافران به وسیله شمشیر تو از بین خواهند رفت...». «یا مولای یا صاحب الزمان صلوات الله علیک و على آل بیتک هذا یوم‏ الجمعة و هو یومک المتوقع فیه ظهورک و الفرج فیه للمؤمنین على یدک و قتل الکافرین بسیفک ...» 📚جمال الأسبوع، ص 38 @dehban_ir
هدایت شده از مهدی دهبان
🔺️اینکه ایام و سالهای متعدد و رمزگونه بیان می شود به چه معناست؟ 🔺️مثلا سال ظهور یا سال فرد (در مقابل زوج) یا عناوین دیگر مثل ایام نوروز و مانند آن، آیا نکته ای دارد؟ 🔸️در جمع بین همه روایات باید گفت آنچه باید درک شود، آشنایی با اصطلاحات اهل بیت علیهم السلام است. 🔹️مثلا اهل بیت علیهم السلام اصطلاح ظهور دارند و قیام البته ۶ اصطلاح وجود دارد که گاهی اندیشمندان اینها را از هم تفکیک نکردند! 🔹️آنها را جا به جا استفاده می کنند و دچار مشکل می شوند! ما در جای خود تفاوت این اصطلاحات را مبسوط بیان کردیم. 🔸️به هر حال یک نکته اینست که ظهور تدریجی است نه دفعی مانند عکسی که کم کم واضح می شود از حالت تار به حالت واضح در می آید ظهور هم تدریجی رخ می دهد و روزهای متعدد یکی از نکاتش همین است. 🔸️این نکته تدریجی بودن منافاتی با روایت ناگهانی بودن ظهور او ندارد. @dehban_ir