eitaa logo
حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین دهبان
2.9هزار دنبال‌کننده
669 عکس
125 ویدیو
64 فایل
🔸️حضرت‌آقا:هرجاکه‌‌قرارگرفته‌‌‌اید،همان‌‌‌جارامرکزدنیابدانید. 🔸️استادسطوح عالی حوزه علمیه قم 🔸️ادمین @Paran313 🔸️کانال های زیر نظر استاد: https://eitaa.com/dehban_ir/1822
مشاهده در ایتا
دانلود
شاگردی ابوحنیفه نزد امام صادق علیه السلام واضح نیست، بلکه شواهد بر خلاف زیاد دارد! جمله لولا السنتان لهلک نعمان (اگر آن دوسال نبود هلاک می شدم) که از ابوحنیفه نسبت به امام صادق علیه السلام نقل می شود منبع معتبر ندارد، در قرن چهاردهم شخصی این جمله را ادعا کرده است!
هدایت شده از فقه العترة
اختلاف فتاوی علامه بارها فقهاء عظام درباره علامه و شهید اول می فرمایند: ایشان در این کتاب از نظرش برگشته است. علامه گاهی یک مطلبی را در قواعد، منتهی، نهایة، ارشاد، تذکره چند جور می گوید. فقهاء یا برداشت تهافت دارند یا می گویند از رأیش بگشته و نظرش عوض شده! شهید ثانی درباره شهید اول هم این نکته را زیاد دارد اما شاید محمل دیگری بتوان برای این تغییر نظر یافت. فخر المحققین(۷۷۰ه) فرزند علامه(۷۲۴ه) دو شرح بر قواعد علامه نوشته است: جامع الفوائد في شرح خطبه القواعد ایضاح الفوائد شرح مشکلات قواعد (شرح تمام عبارات نیست) کتاب شرح خطبه را با ایضاح یکجا چاپ کرده اند در صفحه ۹ یک توضیحی پیرامون اختلافات نظرات علامه ارائه کرده که بسیار جای تامل و دقت دارد. قبل از بیان متن دونکته از متن باید برجسته شود: اول: عبارت إشتغلت علی والدي، این نشان می دهد که با مبنای پدر کاملا آشناست و این نظریه اصطیاد از خود علامه است! دوم : فقد يظن كثير من الجهال المقلدين تناقض الاحكام نظریه متناقض بودن فتاوی را به مقلدین جاهل نسبت می دهد: أقول: إني لما اشتغلت على والدي قدس اللّه سره في المعقول و المنقول و قرأت عليه كثيرا من كتب أصحابنا فالتمست منه ان يعمل لي كتابا في الفقه جامعا لقواعده حاويا لفرائده مشتملا على غوامضه و دقائقه جامعا لاسراره و حقائقه يبنى (يبتني- خ ل) مسائله على علم (علمي- خ ل) الأصولين و على علم البرهان و ان يشير عند كل قاعدة الى ما يلزمها من الحكم و ان كان قد ذكر من قبل ذلك ما فيه (ما ينافي- خ ل) معتقده و فتواه و ما يلزم من نص على قاعدة أخرى و فحواها ليتنبّه المجتهد على أصول الاحكام و قواعد فتاوى الحلال و الحرام فقد يظن كثير من الجهال المقلدين تناقض الاحكام فيه و لم يعلموا ان المراد ما ذكرناه فيظنون ان عليه سؤالا واردا و لم يعلموا انهم لم يفهموا من كلامه حرفا واحدا كما قيل (ويل للشعر الجيّد من رواة السوء). إيضاح الفوائد في شرح مشكلات القواعد/الحلي، فخر المحققين ج1ص9 ترجمه برخی عبارات متن: علم الاصولین: کلام و اصول فقه برهان: منطق فحوا: مفهوم مخالف مفاد این عبارت این است: اگر علامه اختلاف فتاوی دارد، چون از زوایای مختلف مسئله را دیده است، گاهی حسب قواعد است گاهی نص است، گاهی مفهوم موافقت و مفهوم مخالفت، لوازم اجتهاد است پس این کتب فتوائی نیست، کتب علمی روی مبانی است مثلا در قواعد طبق قاعده فتوا داده، (فقه علی القاعده) در مختلف الشیعة طبق روایات و فتاوای شیعه فتوا داده است، در تذکره طبق فقه خلاف (فقه مقارَن) فتوا داده است. این نشان می دهد که علامه فوق العاده توانمند است که می تواند یک دوره فقه را روی قواعد بیاورد از اول طهارت تا دیات، باز یک دوره فقه را روی روایات بیاورد، باز یک دوره فقه را روی فقه اسلامی بیاورد، از اول طهارت تا آخر دیات را بتواند از پنج زاویه فقه بیاورد. فخر المحققين در واقع می خواهد بگوید: اگر فتاوا عوض شد چون زاویه عوض شده است، یک جا فقه قاعده ای است، یک جا فقه روایی است، یک جا فقه فتاوای اصحاب است، یک جا فقه اسلامی است، فقه خلاف است. @aletra
سلسله یادداشت های استاد پیرامون حکمرانی والی محور حکمرانی والی محور قسمت اول https://eitaa.com/mstdnjthd/583 حکمرانی والی محور قسمت دوم https://eitaa.com/mstdnjthd/585 حکمرانی والی محور قسمت سوم https://eitaa.com/mstdnjthd/587 حکمرانی والی محور قسمت چهارم https://eitaa.com/mstdnjthd/588 حمکرانی والی محور قسمت پنجم https://eitaa.com/mstdnjthd/589 @dehban_ir
🔺️مقتل امام حسن علیه السلام ⚘مرا نزد مادرم ببر⚘ امام حسن(ع) به امام حسين(ع) در لحظه هاى قبل از شهادت وصیت فرمود: اذا انا متّ فهَّيئنى ثم وجّهنى الى رسول اللّه (ص) لاحدث به عهدا ثمّ اصرفنى الى امّى(ع) ثمّ ردّنى فادفنّى بالبقيع.  کافی ج۱ ص ۳۰۰ وقتى من از دنيا رفتم، مرا تجهيز كن، سپس به سوى رسول خدا(ص) روانه ساز، تا با او عهدى كنم، آن گاه مرا به سمت مادرم(ع) ببر، سپس مرا بازگردان و در بقيع دفنم كن. اين سخن نشان مى دهد كه مدفن حضرت فاطمه(ع) در بقيع نيست( و مى تواند اشاره به خانه حضرت فاطمه(ع) باشد.) @dehban_ir
🔸مراسم توسل هفتگی 🔸 سخنران 💢حجت الاسلام استاد دهبان💢 🔸چهار شنبه رأس ساعت ١٧:۴۵ 🔻پردیسان بلوار سلمان بلوار شهیدان کوچکی بلوار رودکی مجتمع علامه امینی بلوک 1 واحد 8 ❗️به ساعت برگزاری مراسم توجه کنید❗️ 💠خيمه گاه فاطمه سلام الله علیها💠 @kheimegah_qom
لطفا در اطلاعیه مراسمات و در تقویم ها یادبود ولادت درج کنید. تاریخ ولادت ایشان معلوم نیست.
💠مراسم بزرگداشت ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها 🔹 حجت‌الاسلام مهدی دهبان 🔸کربلایی ابوالفضل علوی 📍 پنج شنبه ، ۲۰ اردیبهشت ماه، از ساعت ۱۹:۰۰ 📍 نیروهوایی، خیابان چهارم نیروهوایی، ۳/۲۸ مسجد انصار المهدی عج 🔹 هیئت انصار ولایت 🔹 https://eitaa.com/ansarvelayat313_info 🔷https://ble.ir/ansarvelayat313
احسنت بر هیئت انصار ولایت بزرگداشت ولادت...
بررسی اسناد جعل تاریخ وفات و ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها گروه مقتل شناسی: https://eitaa.com/joinchat/487391740Cd30275b357
احادیث فواطم (۱) حضرت معصومه ع مدافع غدیر حدیث الفواطم که در سلسله سند آن بانوان جلیل القدر با نام فاطمه هستند من جمله حضرت فاطمه دختر گرامی موسی بن جعفر علیهما السلام. حدیث اول: حدیث غدیر و حدیث منزلت ♦️از فاطمه دختر على بن موسی‌الرضا علیهما السلام ♦️از فاطمه معصومه دختر موسی کاظم علیه‌السلام ♦️از فاطمه دختر جعفر صادق علیه‌السلام ♦️از فاطمه دختر محمدباقر علیه‌السلام ♦️از فاطمه دختر علی بن حسین علیه‌السلام ♦️از أم کلثوم دختر امیر مؤمنان علیه‌السلام ♦️از مادرش فاطمه‌زهرا؛ دخت رسول االله  قال شمس الدين أبو الخير الجزري الدمشقي المقري الشافعي في كتابه أسنى المطالب في مناقب علي بن أبي طالب :  📌وألطف طريق وقع لهذا الحديث يعني حديث الغدير وأغربه ما حدثنا به شيخنا خاتمة الحفاظ أبو بكر محمد بن عبد الله بن المحب المقدسي مشافهة ، أخبرتنا الشيخة أم محمد زينب ابنة أحمد بن عبد الرحيم المقدسية ، عن أبي المظفر محمد بن فتيان بن المثنى ، أخبرنا أبو موسى محمد بن أبي بكر الحافظ ، أخبرنا ابن عمة والدي القاضي أبو القاسم عبد الواحد بن محمد بن عبد الواحد المدني بقرائتي عليه ، أخبرنا ظفر بن داعي العلوي باستراباد ، أخبرنا والدي وأبو أحمد ابن مطرف المطرفي قالا : حدثنا أبو سعيد الادريسي : إجازة فيما أخرجه في تاريخ استرآباد ، حدثني محمد بن محمد بن الحسن أبو العباس الرشيدي من ولد هرون الرشيد بسمرقند وما كتبناه إلا عنه ، حدثنا أبو الحسن محمد بن جعفر الحلواني ، حدثنا علي بن محمد بن جعفر الأهوازي مولى الرشيد ، حدثنا بكر بن أحمد القصري ، حدثتنا فاطمة وزينب وأم كلثوم بنات موسى بن جعفر (ع) قلن حدثتنا فاطمة بنت جعفر بن محمد الصادق حدثتني فاطمة بنت محمد بن علي ، حدثتني فاطمة بنت علي بن الحسين. حدثتني فاطمة وسكينة ابنتا الحسين بن علي عن أم كلثوم بنت فاطمة بنت النبي عن فاطمة بنت رسول الله صلى الله عليه وسلم ورضي عنها قالت : أنسيتم قول رسول الله صلى الله عليه وسلم يوم غدير خم ، من كنت مولاه فعلي مولاه؟ وقوله صلى الله عليه وسلم : أنت مني بمنزلة هارون من موسى؟ وهكذا أخرجه الحافظ الكبير أبو موسى المديني في كتابه المسلسل بالأسماء وقال : هذا الحديث مسلسل من وجه وهو إن كل واحدة من الفواطم تروي عن عمة لها فهو رواية خمس بنات أخ كل واحدة منهن عن عمتها. الغدير في الكتاب والسنّة والأدب نویسنده : العلامة الأميني    جلد : 1  صفحه : 197 ذكره له السخاوي في الضوء اللامع 9 ص 256 ، والشوكاني في البدر الطالع 2 ص 297. ♦️ترجمه: آیا کلام رسول الله ص را در غدیر خم فرانوش کردید؟ که فرمود: من کنت مولاه فعلی مولاه؟ آیا فراموش کردید که فرمود: نسب تو به من مانند هارون است به موسی؟ @dehban_ir
احادیث فواطم (۲) حدیث دوم: حدیثی در رابطه با معراج پیامبر ص ♦️از فاطمه دختر على بن موسى ع ♦️از فاطمه معصومه و زینب و ام‌کلثوم دختران موسى بن جعفر ع ♦️از فاطمه و سکینه دختران حسین بن على ع ♦️از ام‌کلثوم دختر على ع ♦️از فاطمه زهرا (س) دختر رسول الله بحار الأنوار ج‏65 ص76 📍كتاب المسلسلات، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ قَالَ حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ زِيَادِ بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ حَدَّثَنِي أَبُوالْقَاسِمِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْعَلَوِيُّ الْعُرَيْضِيُّ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ خَلِيلٍ قَالَ أَخْبَرَنِي عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ الْأَهْوَازِي قَالَ حَدَّثَنِي بَكْرُ بْنُ أَحْنَفَ قَالَ حَدَّثَتْنَا فَاطِمَةُ بِنْتُ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع قَالَتْ حَدَّثَتْنِي فَاطِمَةُ وَ زَيْنَبُ وَ أُمّ كُلْثُومٍ بَنَاتُ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع قُلْنَ حَدَّثَتْنَا فَاطِمَةُ بِنْتُ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَتْ حَدَّثَتْنِي فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ ع قَالَتْ حَدَّثَتْنِي فَاطِمَةُ بِنْتُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع قَالَتْ حَدَّثَتْنِي فَاطِمَةُ وَ سُكَيْنَةُ ابْنَتَا الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع عَنْ أُمِّ كُلْثُومٍ بِنْتِ عَلِيٍّ ع عَنْ فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ ص قَالَتْ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ‏ لَمَّا أُسْرِيَ بِي إِلَى السَّمَاءِ دَخَلْتُ الْجَنَّةَ فَإِذَا أَنَا بِقَصْرٍ مِنْ دُرَّةٍ بَيْضَاءَ مُجَوَّفَةٍ وَ عَلَيْهَا بَابٌ مُكَلَّلٌ بِالدُّرِّ وَ الْيَاقُوتِ وَ عَلَى الْبَابِ سِتْرٌ فَرَفَعْتُ رَأْسِي فَإِذَا مَكْتُوبٌ عَلَى الْبَابِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ‏ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِيٌّ وَلِيُّ الْقَوْمِ وَ إِذَا مَكْتُوبٌ عَلَى السِّتْرِ بَخْ بَخْ مِنْ مِثْلِ شِيعَةِ عَلِيٍّ فَدَخَلْتُهُ فَإِذَا أَنَا بِقَصْرٍ مِنْ عَقِيقٍ أَحْمَرَ مُجَوَّفٍ وَ عَلَيْهِ بَابٌ مِنْ فِضَّةٍ مُكَلَّلٍ بِالزَّبَرْجَدِ الْأَخْضَرِ وَ إِذَا عَلَى الْبَابِ سِتْرٌ فَرَفَعْتُ رَأْسِي فَإِذَا مَكْتُوبٌ عَلَى الْبَابِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِيٌّ وَصِيُّ الْمُصْطَفَى وَ إِذَا عَلَى السِّتْرِ مَكْتُوبٌ بَشِّرْ شِيعَةَ عَلِيٍّ بِطِيبِ الْمَوْلِدِ فَدَخَلْتُهُ فَإِذَا أَنَا بِقَصْرٍ مِنْ زُمُرُّدٍ أَخْضَرِ مُجَوَّفٍ لَمْ أَرَ أَحْسَنَ مِنْهُ وَ عَلَيْهِ بَابٌ مِنْ يَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ مُكَلَّلَةٍ بِاللُّؤْلُؤِ وَ عَلَى الْبَابِ سِتْرٌ فَرَفَعْتُ رَأْسِي فَإِذَا مَكْتُوبٌ عَلَى السِّتْرِ شِيعَةُ عَلِيٍّ هُمُ الْفَائِزُونَ فَقُلْتُ حَبِيبِي جَبْرَئِيلُ لِمَنْ هَذَا فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ لِابْنِ عَمِّكَ وَ وَصِيِّكَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع يُحْشَرُ النَّاسُ كُلُّهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حُفَاةً عُرَاةً إِلَّا شِيعَةَ عَلِيٍّ وَ يُدْعَى النَّاسُ بِأَسْمَاءِ أُمَّهَاتِهِمْ مَا خَلَا شِيعَةَ عَلِيٍّ ع فَإِنَّهُمْ يُدْعَوْنَ بِأَسْمَاءِ آبَائِهِمْ فَقُلْتُ حَبِيبِي جَبْرَئِيلُ وَ كَيْفَ ذَاكَ قَالَ لِأَنَّهُمْ أَحَبُّوا عَلِيّاً فَطَابَ مَوْلِدُهُمْ. ترجمه: «زمانی که مرا به آسمان بردند و وارد شدم، ناگاه کاخی دیدم از یک دانه درّ سفید تو خالی، و آن کاخ دری داشت که با درّ و یاقوت زینت شده بود و بر آن در پرده ای آویزان بود. سرم را بالا نمودم و دیدم بر آن در نوشته است «لا اله الّا اللَّه، محمد رسول خداست و اميرالمؤمنين ع سرپرست مردم» و بر آن پرده نوشته شده بود: «به به! کیست همچون شیعه اميرالمؤمنين ع؟» پس واردقصر شدم و قصری دیگر که از عقیق قرمز پوشانده شده بود و دری از نقره داشت که با زبرجد سبز زینت کاری شده بود، که پرده ای هم روی این در نصب شده بود. و سرم را بلند کرده دیدم بر روی در نوشته است: «محمد رسول الله وصی المصطفی»؛ و بر روی پردة آن نوشته شده بود:« بشارت دهید شیعة علی(ع) را به پاکی نسل»؛ پس وارد قصر شدم. و درمقابل خود قصری دیگر دیدم که از زمرد سبز بود که زیباتر از آن راهرگز ندیده بودم و این قصر، دری از یاقوت قرمز داشت که با لؤلؤ زینت داده شده بود و بر روی آن هم پرده ای نصب شده بود. پس سرم را بلند کرده دیدم که بر روی در نوشته است:«فقط شیعیان حضرت علی(ع) رستگارند.» پس به جبرئیل گفتم: دوست من جبرئیل، این قصرها ازآن کیست؟ جبرئیل گفت: ای محمد! این قصرها برای پسر عمو و وصی توعلی بن ابی طالب(ع) می باشد. مردم روز قیامت محشور می شوند در حالی که پا برهنه وعریان هستند،مگر شیعة علی(ع) و در روز قیامت همة مردم به اسمهای مادرانشان خوانده می شوند، بجز شیعة حضرت علی(ع) که اینها به اسم پدرانشان خوانده می شوند. پس گفتم:دوست من جبرئیل، علت آن چیست؟ جبرئیل فرمود: چون شیعیان، حضرت علی(ع) را دوست می دارند پس طینت و نسل آنها پاک است. @dehban_ir