هدایت شده از میرهاشم حسینی
شب ولادت امام رضا (ع)
یا امام رضا (ع)
🔴جهت سلامتی آیت الله رئیسی و تیم همراه
"فقط دعا"
----------
📬 تنها کانال رسمی استاد میرهاشم حسینی
https://eitaa.com/Mirhashem_ir
هدایت شده از جامعه متعالی
امام صادق(علیهالسلام) فرمود:
«یا ميسّر اُدعُ ولا تَقُلْ : إنَّ الأمرَ قَد فُرِغَ مِنهُ...
🤲 دعا کن و از خدا بخواه و نگو که کار از کار گذشته است»...
(اصول کافی، ج ۲، ص ۴۶۶).
#آیت_الله_رئیسی #رئیسی #خادم_مردم
^_________^❣️^_________^
https://eitaa.com/goftegokhososi
^_________^❣️^_________^
🏴انا لله و انا الیه راجعون
خادم امام رضا ع در شب میلاد امام رضا ع مهمان امام رضا ع شد.
به جای قاعده "اصلا خوشی به ما نیومده" که نباید به این جملات ضریب داد، قاعده درست "ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمیآید." است.
@dehban_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضهخوانی عزیزِ شهید ما در کربلای معلی
#رئیسی
#سیدالشهدای_خدمت
#شهید_جمهور
#خادم_مردم #خادم_الرضا
@dehban_ir
متن پیام تسلیت رهبری معظم نشان داد پرواز شامل یک تنوع مدیریتی انقلابی و مدنظر رهبر انقلاب است:
داخل این مجموعه مدیران تراز انقلاب اسلامی با ملاک های رهبری معظم وجود داشتند:
📌آیتالله شهید رئیسی:
عالم مجاهد؛ رئیسجمهور مردمی؛ رئیسجمهور با کفایت و پرتلاش؛ خادمالرضا علیهالسلام؛ رئیسی عزیز و خستگیناپذیر؛ خدمتگزار صمیمی و با اخلاص و باارزش
📌حجتالاسلام آلهاشم:
امامجمعه محبوب و معتبر تبریز
📌شهید امیرعبداللهیان:
وزیرخارجه مجاهد و فعال
📌شهید مالک رحمتی:
استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی
@dehban_ir
● بدرقه ابوذر
زمانى كه ابوذر را از مدینه تبعيد كردند، اميرالمؤمنين عليهالسلام، امام حسن و امام حسين عليهماالسلام، عقيل بن ابیطالب، عبداللَّه بن جعفر و عمار ياسر او را بدرقه كردند.
اميرالمؤمنين عليهالسلام در هنگام بدرقه وی فرمود:
🔸 اى ابوذر، همانا تو براى خداوند [و در راه کسب رضایت او] مورد خشم قرار گرفتهاى، پس به او امید داشته باش. بدرستى که این قوم از ترس دنیایشان از تو مىترسند و تو از ایشان به خاطر دینت مىترسى!
📌...اگر بر بندهای بلایی نازل شود که آسمانها و زمین بهم بچسبد و او در میان آنها بماند و با این حال پرهیزگارى نماید، خداوند براى او راه فرار و چاره فراهم نماید. پس جز حق با تو انس نگیرد و چیزی جز باطل تو را به وحشت نیندازد.
«يَا أَبَا ذَرٍّ إِنَّكَ إِنَّمَا غَضِبْتَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- فَارْجُ مَنْ غَضِبْتَ لَهُ إِنَّ الْقَوْمَ خَافُوكَ عَلَى دُنْيَاهُمْ وَ خِفْتَهُمْ عَلَى دِينِكَ .... وَ اللَّهِ لَوْ كَانَتِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ عَلَى عَبْدٍ رَتْقاً ثُمَّ اتَّقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ لَهُ مِنْهَا مَخْرَجاً فَلَا يُؤْنِسْكَ إِلَّا الْحَقُّ وَ لَا يُوحِشْكَ إِلَّا الْبَاطِلُ»
#ابوذر #بلا #پرهیزکاری
📚 کافی، ج8، ص206
@dehban_ir
حتی وقتی پول را می شمارید کم است...
پیش از این درباره بدی های فرار از بلاء توضیح دادم:
https://eitaa.com/dehban_ir/2210
حضرت امام صادق "علیهالسلام" فرمودند:
🔹 «المومِنُ لَا یَمضِی عَلَیهِ اربَعُونَ لَیلَة إلَا عَرَضَ لَهُ امرُ یَحزُنُهُ یُذَکَرُ بِهِ»
🔸 چهل شبانه روز بر بنده مومن نمیگذرد مگر آنکه واقعه ای برایش رخ میدهد و او را غمگین میسازد و بهواسطه آن، متذکّر میگردد.
📚 اصول کافی، ج2، ص 254، ح11
🔹️حتی وقتی پول را می شمرید که یکی کم است اما بعد دوباره می شمرید، درست است:
🔺️امام صادق(ع) فرمود: از رحمت خدا دور باد هر آنکه چهل روز بگذرد و او گرفتار هیچ دردسری نشود! راوی میگوید: از این سخن تعجب کرده و پرسیدم: ملعون است؟! حضرت فرمود: بلی، ملعون است! و چون نگرانی را در چهرهام مشاهده نمود اینگونه فرمود: ای یونس این دردسرها (لزوماً مصیبتهای ناگوار نیست، بلکه) شامل خراش تن، سیلی خوردن، لغزیدن، افتادن از بلندی و مانند آن نیز میشود. ای یونس! مؤمن نزد خدا گرامیتر از آن است که چهل روز از او سپری شود و از پلیدیها پاک نشود حتی با مبتلا شدن به غم و اندوهی که دلیلش را نمیداند! به خدا سوگند گاهی یکی از شما پولهایش را میشمرد و آنرا کم مییابد و به همین جهت اندوهگین میشود و دوباره آنرا میشمارد و میبیند که درست بوده و در شمارش آن اشتباه کرده و همین مقدار ناراحتی سبب کاستهشدن گناهانش میگردد.
📍متن عربی:
عن يونس بن يعقوب قال:سمعت أبا عبدالله عليهالسلام يقول : ملعون كلّ بدن لا يصاب في كل أربعين يوماً ، قلت : ملعون ؟! قال : ملعون ، قلت : ملعون ؟! قال : ملعون ، فلمّا رآني قد عظم ذلك عليّ قال :
يا يونس إن من البلية الخدشة ، واللطمة ، والعثرة ، والنكبة ، والهفوة ، و انقطاع الشسع ، واختلاج العين ، وأشباه ذلك ، إن المؤمن أكرم على الله من أن يمرّ عليه أربعون يوماً لا يمحّصه فيها [ من ] ذنوبه ، ولو بغمّ يصيبه لا يدري ما وجهه.
والله إن أحدكم ليضع الدراهم بين يديه فيزنها فيجدها ناقصة ، فيغتمّ بذلك ثمّ يعيد وزنها ، فيجدها سواء فيكون ذلك حطّاً لبعض ذنوبه
التّمحيص/الإسكافي، محمد بن همّام ج1ص31
@dehban_ir
زمانی که راس حسین علیه السلام به شهر شام رسید...
اهل شام با شادمانی زیورآلات آویزان کردند و زنان دف و طبل زدند....
شادمان بودند از قتل پسرِ دخترِ رسول خدا ص این قوم هنوز تغییر نکردند....
(از ترجمه بقیه متن معذورم)
@dehban_ir
سوال مهم مخاطب محقق:
سلام وقت تون بخیر
آیا کلمه نائب در منابع کهن اومده ؟
پاسخ استاد:
سلام علیکم
شیخ طوسی ۴۶۰ ه ق در کتاب رسائل العشر
ص ۱۶
ومن جملتهم « السفراء الأربعة » أو « النّواب الأربعة »
https://lib.eshia.ir/15059/1/16
@dehban_ir
شنیدن ویرانگر
▪️وسیله سنجش حق از باطل در قرآن با تعبیر فرقان آمده که متصل به تقوا شده:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا ۲۹ انفال
👈ای اهل ایمان! اگر [در همه امورتان] از خدا پروا کنید، برای شما [بینایی و بصیرتی ویژه] برای تشخیص حق از باطل قرار می دهد.
💡این تقوا مربوط به هر یک از اعضای و قوای باصره، سامعه، لامسه و... متفاوت است.
مثلا کسی تقوای چشم دارد اما تقوای گوش ندارد، از طریق گوش باطل را تشخیص نخواهد داد! و بر عکس.
تقوای گوش عبارت است از :
۱. نشنیدن محرمات الهی (موسیقی حرام، توهین، تحقیر، غیبت، دروغ، تمسخر، اشاعه فحشا و...)
۲. گوش فرا ندادن به گمراهی ها، ضلالت ها، سخنان تحریف شده، غیر واقع، بدون تحقیق و...
امیرالمؤمنین علیه السلام:
گمراهان را بر گوش خود مسلّط مكن
لا تُمَكِّنِ الغُواةَ مِن سَمعِكَ
نهج البلاغه، از نامه 10
اگر آدم با تقوایی این کار را (عدم تقوای گوش) انجام داد و باطل را تشخیص نداد، نباید تعجب کرد، چون تقوای گوش را رعایت نکرد.
@dehban_ir
علم، از آموختن تا انتشار
روش تحصیل با بیان امام باقر علیه السلام از پیامبر ص:
🔸عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَيْمُونٍ الْقَدَّاحِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِيِّ ص فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا الْعِلْمُ قَالَ الْإِنْصَاتُ قَالَ ثُمَّ مَهْ قَالَ الِاسْتِمَاعُ لَهُ قَالَ ثُمَّ مَهْ قَالَ الْحِفْظُ لَهُ قَالَ ثُمَّ مَهْ قَالَ الْعَمَلُ بِهِ قَالَ ثُمَّ مَهْ قَالَ ثُمَّ نَشْرُهُ.
🔻امام صادق علیه السلام از پدرشان فرمودند: مردی خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و گفت: يا رسول الله علم چيست؟
فرمود: سكوت كردن؛ گفت: سپس چه؟
فرمودند: گوش فرا دادن؛ گفت: سپس چه؟
فرمودند: حفظ كردن؛ گفت:سپس چه؟
فرمودند: به آن عمل كردن؛ گفت: سپس چه؟
فرمودند: انتشارش دادن.
📚 الكافی، جلد۱ ، صفحه ۴۸
✖️ نکته: بعضی ها از پله آخر شروع می کنند!
@dehban_ir
انسان 250 ساله.pptx
574.6K
📍پاورپوینت کامل تدریس انسان ۲۵۰ ساله
🔺️ساخته شده توسط استاد دهبان
@dehban_ir
377.7K
چرا برخی اهلبیت ع رو بیشتر دوست داریم⁉️
مثلا امام حسین علیه السلام محبوب ترین شخصیت در قلب من هست
در حالی که
نسبت به چند تن از معصومین ع شناخت در جامعه کمتر است❗️
پاسخ سوال بالا ❓📝
به بیان حجتالاسلام والمسلمین دهبان
#شبهات
@ABDGIL
@dehban_ir
884.1K
شیعه واقعی چه کسانی هستن⁉️
اگر کسی اهلبیت ع رو دوست داشته باشه ولی انجام دستورات الهی رو جدی نگیره
شیعه به حساب میاد و اهل نجات میشه⁉️
پاسخ سوال بالا ❓📝
به بیان حجتالاسلام والمسلمین دهبان
#شبهات
@ABDGIL
@dehban_ir
673.9K
اختلاف بین علما برای چی هست ⁉️
مگه اصول و مبانی دین یکی نیست پس اختلاف دیگه چرا⁉️
پاسخ سوال بالا ❓📝
به بیان حجتالاسلام والمسلمین دهبان
#شبهات
@ABDGIL
@dehban_ir
اگر از عزیزان کسی دوره مقتل شناسی را کامل تقریر کرده است
برای بنده ارسال نماید
#روضه
🔺️با حال مناسب بخوانید🔺️
«حضرت امام حسین(ع) چهار جا صورت گذاشتند! یه بار صورت کف پای مادر گذاشت، یه بار صورت بر گونه غلامشان گذاشتند! و یکبار صورت بر صورت علی اکبر(ع) و یه بار هم روی رمل داغ کربلا!»
🔸️اول:
أَقْبَلَ الْحُسَيْنُ يُقَبِّلُ رِجْلَهَا وَ يَقُولُ يَا أُمَّاهْ أَنَا ابْنُكِ الْحُسَيْنُ كَلِّمِينِي قَبْلَ أَنْ يَنْصَدِعَ قَلْبِي فَأَمُوتَ
امام حسین صورت را به کف پای مادر گذاشت و مدام می بوسید: مادر! من حسینم، مادر با من سخن بگو قبل از آن که جان بدهم.
كشف الغمة ج1ص501
🔸️دوم:
«اسلم بن عمرو ترکی» :
یک غلام ترک تبار که در مورد اسم او اختلاف است و برخی او را «اسلم» و برخی او را «واضح ترکی» آورده اند.
خوارزمی می نویسد : امام حسین(علیه السلام) هنگام شهادت به بالین او آمد و گریست و «وَضَعَ خَدَّهُ عَلَى خَدِّهِ» صورت خود را بر صورت غلام گذاشت.
مقتل الحسین(ع) خوارزمی، ج۲، ص۲۴
🔸️سوم:
«حضرت علی اکبر(علیه السلام)» :
که امام حسین(علیه السلام) در روز عاشورا؛ «وَضَعَ خَدَّهُ عَلَى خَدِّهِ» صورت خود را بر صورت على اکبر(علیه السلام) گذاشت.
اللهوف سید بن طاووس، ص۱۱۴
🔸️چهارم:
فَسَقَطَ الْحُسَیْنُ ع عَنْ فَرَسِهِ إِلَى الْأَرْضِ عَلَى خَدِّهِ الْأَیْمَنِ
حسین علیه السّلام از آن ضربت از روى اسب بر گونه راست بر زمین فرود آمد....
مقتل الحسین علیه السلام ج2 ص40
@dehban_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 به روایت تصویر
🔷 حوزه بین | رویداد آشنایی با حوزه علمیه
🔹لحظاتی از حضور دانش آموزان دبیرستانی
🔹با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه
🔰 برخی از موضوعات👇👇
🔻وظیفه گرایی
🔻مسیر علمی حوزه
🔻آینده اشتغال طلبگی
🔻مخصصه های طلبگی
🔻تفاوت حوزه و دانشگاه
🔻نقش معنویت جامعه و اهمیت کار طلبه
🔻کارگروه گفتوگو محور و حل سوالات و شبهات
⏰ پنجشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
-----------
📬 تنها کانال رسمی حوزه علمیه آیت الله مجتهدی (رحمة الله عليه)
@hmojtahedi_ir
@dehban_ir
#کربلا
✅حضرت رسول اکرم(ص) خطاب #امام_علی_علیه_السلام فرمود :
📋«يَا عَلِيُّ(ع)! لَايُحِبُّكَ إِلاَّ مُؤمِنٌ وَ لَايُبغِضُكَ إلاَّ كَافِرٌ أَوْ مُنَافِقٌ»
♦️ای علی(ع)! کسی محبت تو را در دل ندارد، مگر مومن! و کسی بغض تو را در دل ندارد، مگر کافر و منافق!
مختصر تاريخ دمشق ابن منظور، ج۱۷، ص۳۶۹
✍اما امام صادق(علیه السلام) درباره #امام_حسین_علیه_السلام می فرماید :
📋«إِنَّ حُبَّ اَلْحُسَيْنِ(ع) قُذِفَ فِي قُلُوبِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ اَلْمُنَافِقِينَ وَ اَلْكَافِرِينَ فَلاَ تَرَى لَهُمْ ذَامَّاً»
♦️همانا محبت امام حسین(علیه السلام) در قلب مومنین و منافقین و کافرین قرار داده شده است!
لذا هیچ کس آنها را مذمت نخواهد کرد.
مناقب ابن شهر آشوب، ج۳، ص۳۸۳
@dehban_ir
هدایت شده از اندیشکده مستعدان
🔰اشتباه رایج درباره خلخال پای زن یهودی
📝به قلم استاد گرانقدر، حجت الاسلام و المسلمین #دهبان
مشهور شده که امیرالمؤمنین علی علیه السلام به خاطر کندن خلخال و زیور آلات یک زن یهودی فرمودند:
اگر انسان غیرتمند از شنیدن این حادثه بمیرد سزاوار است.
و بعد کسانی با این بیان ناقص با آب و تاب درباره وظایف حاکمیت و... درباره غیر مسلمانان داد انتقاد سر می دهند.
اما این همه ماجرا نیست:
اولا در کلام امیرالمؤمنین علیه السلام هم غارت زن مسلمان ذکر شده هم غارت زن یهودی(ادامه همین متن کامل آمده)
ثانیا امیرالمؤمنین علیه السلام به خاطر غارت نفرمودند انسان دق کند و بمیرد بلکه کلام حضرت ادامه دارد:
حضرت فرمودند:
آن غارت گران رفتند مسلمانان با آنها نجنگیدند آنها سالم و بدون زخم از آن شهر اسلامی خارج شدند! انسان از شنیدن این خبر بمیرد سزاوار است!
یعنی حضرت به خاطر غارت کردن نفرمودند اگر کسی بمیرد سزاوار است بلکه به خاطر مقاومت نکردن و نجنگیدن مسلمانان فرمودند:
اگر کسی از شنیدنش بمیرد، سزاوار است.
🔹️متن عربی
وَ لَقَدْ بَلَغَنِي أَنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ كَانَ يَدْخُلُ عَلَى الْمَرْأَةِ الْمُسْلِمَةِ وَ الْأُخْرَى الْمُعَاهِدَةِ، فَيَنْتَزِعُ حِجْلَهَا وَ قُلُبَهَا وَ قَلَائِدَهَا وَ رُعُثَهَا مَا تَمْتَنِعُ مِنْهُ إِلَّا بِالاسْتِرْجَاعِ وَ الِاسْتِرْحَامِ، 👈ثُمَّ انْصَرَفُوا وَافِرِينَ مَا نَالَ رَجُلًا مِنْهُمْ كَلْمٌ وَ لَا أُرِيقَ لَهُمْ دَمٌ. فَلَوْ أَنَّ امْرَأً مُسْلِماً مَاتَ مِنْ بَعْدِ هَذَا أَسَفاً مَا كَانَ بِهِ مَلُوماً بَلْ كَانَ بِهِ عِنْدِي جَدِيراً.
🔹️ترجمه:
به من خبر رسيده كه مردى از لشكر شام به خانه زنى مسلمان و زنى غير مسلمان كه در پناه حكومت اسلام بوده وارد شده، و خلخال و دستبند و گردن بند و گوشواره هاى آنها را به غارت برده، در حالى كه هيچ وسيله اى براى دفاع، جز گريه و التماس كردن، نداشته اند.
👈لشكريان شام با غنيمت فراوان رفتند بدون اين كه حتّى يك نفر آنان، زخمى بردارد، و يا قطره خونى از او ريخته شود، اگر براى اين حادثه تلخ، مسلمانى از روى تأسّف بميرد، ملامت نخواهد شد، و از نظر من سزاوار است.
خطبه 27 نهج البلاغه
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید