eitaa logo
حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین دهبان
2.9هزار دنبال‌کننده
675 عکس
127 ویدیو
74 فایل
🔸️حضرت‌آقا:هرجاکه‌‌قرارگرفته‌‌‌اید،همان‌‌‌جارامرکزدنیابدانید. 🔸️استادسطوح عالی حوزه علمیه قم 🔸️ادمین @Paran313 🔸️کانال های زیر نظر استاد: https://eitaa.com/dehban_ir/1822
مشاهده در ایتا
دانلود
📍سلام استاد دلیل اینکه علاقه به عبادت زیاد میشه چیه؟ 🔺️پاسخ: ای کمیل با نماز طولانی و روزه های مستمر و انفاقهای زیاد گروهی که فکر می کنند بنده های موفق خدا هستند گول نخور! ای کمیل به خدا قسم از پیامبر خدا شنیدم که فرمودند: شیطان اگر قومی را بر فحشاء داخل کند، مثل زنا و شراب و ربا و مانند آن هر خیانت و گناهی، در کنارش عبادت شدید را محبوب آنها می کند! خشوع، رکوع،خضوع، سجود و... سپس آنها را به قبول ولایت امامان اهل باطل می کشاند، امام هایی که به آتش جهنم دعوت می کنند! روز قیامت یاوری نخواهند داشت! ياكميل لا تغترّ بأقوام يصلون فيطيلون ويصومون فيداومون ويتصدقون فيحسبون أنهم موفقون، ياكميل اقسم بالله لسمعت رسول الله صلى‌الله‌عليه‌وآله يقول : ان الشيطان إذا حمل قوماً على الفواحش ، مثل الزنا وشرب الخمر والربا ، وما أشبه ذلك من الخنا والمآثم ، حبب إليهم العبادة الشديدة والخشوع والركوع والخضوع والسجود ، ثم حملهم على ولاية الائمة الّذين يدعون الى النار ويوم القيامة لا ينصرون. بشارة المصطفى(ص) لشيعةالمرتضى(ع) الطبري، عماد الدين ج1ص56 👈شيطان انسان را به کار نیک گرایش می دهد تا ظرف او را از کارهای مهمتر پُر کند!‌! یا از واجب مهتری او را محروم کند!👇👇 🔶️خداوند از مومن ضعیفی که دین ندارد خشمگین است، پرسیدند: مومنی که دین ندارد، کیست؟ حضرت فرمودند: کسی که از بدی ها نهی نمی کند! (منکرات را تذکر نمی دهد) 🔶️قَالَ النَّبِيُّ ص‌ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَيُبْغِضُ الْمُؤْمِنَ الضَّعِيفَ الَّذِي لَا دِينَ لَهُ فَقِيلَ لَهُ وَ مَا الْمُؤْمِنُ الَّذِي لَا دِينَ لَهُ قَالَ الَّذِي لَا يَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ. الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني    جلد : 5  صفحه : 59 💠 در سند زیر می بینید: اتفاقی که افتاد این بود اگر فردی حتی متهم می شد به کفر و خروج از دین بزرگ داشته می شد و احترامش حفظ می شد(یعنی مسلمانها با او کاری نداشتند) اما دینداران سلاخی می شدند: 👈كتب زياد ابن أبيه إليه في حق الحضرميين أنهم على دين علي و على رأيه فكتب إليه معاوية اقتل كل من كان على دين علي و رأيه فقتلهم و مثل بهم. و كتب كتابا آخر انظروا من قبلكم من شيعة علي و اتهمتموه بحبه فاقتلوه و إن لم تقم عليه البينة فاقتلوه على التهمة و الظنة و الشبهة تحت كل حجر حتى لو كان الرجل تسقط منه كلمة ضربت عنقه حتى لو كان الرجل يرمى بالزندقة و الكفر كان يكرم و يعظم و لا يتعرض له بمكروه و الرجل من الشيعة لا يأمن على نفسه في بلد من البلدان لا سيما الكوفة و البصرة حتى لو أن أحدا منهم أراد أن يلقي سرا إلى من يثق به لأتاه في بيته فيخاف خادمه و مملوكه فلا يحدثه إلا بعد أن يأخذ عليه الأيمان المغلظة ليكتمن عليه ثم لا يزداد الأمر إلا شدة- حتى كثر و ظهر أحاديثهم الكاذبة و نشأ عليه الصبيان يتعلمون ذلك. الإحتجاج نویسنده : الطبرسي، أبو منصور    جلد : 2  صفحه : 295 https://eitaa.com/dehban_ir
سوال اگر حدس زدید بزرگترین خیریه های دنیا برای چه کسانی است؟
شاید این متن کمک کند کمی از اتفاقات فضای کشور بهتر فهم شود!!
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 🏴مراسم روز تاسوعا و عاشورا محرم الحرام ۱۴۴۵🏴 🎤سخنران: حجت‌الاسلام مهدی دهبان 🗣️مرثیه خوانان: کربلایی یاسین زندی (روز تاسوعا) کربلایی محسن اکبری (روز عاشورا) 🗣️سینه زنی: کربلایی رضا عبد الوند کربلایی سعید بابایی 🗓 زمان : ۵ و ۶ مردادماه ۱۴۰۲ شــُروع مراسم: ۱۱:۳۰ مکان: قرچک_ منبع آب ،خیابان سعدی، کوچه بوستان یکم مسجد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ╔════════════════╗ 🆔 https://eitaa.com/Canaletelaresanimasjed ╚═════════════ https://eitaa.com/dehban_ir
🔺️خط کوفی ٧ ♻️تزريق فساد https://eitaa.com/dehban_ir
🔺️معجر چیست؟ بزرگان علم لغت حجاب های یک زن در عرب را اینگونه نوشتند: ۱ول: بخنق : چیزی شبیه کلاه که موها را جمع می کند دوم: دبیریه: از آن کمی بزرگتر شبیه روسری کوچک سوم: غِفاره: کمی از دبیریه بزرگتر و از خِمار کوچکتر چهارم: خِمار: از قبلی ها بزرگتر یک روسری بزرگ پنجم: نصیف: نصف یک عبا از سر تا حدود یک سوم بدن را می پوشاند. ششم: مقنعه: روی نصیف بود. هفتم: معجر: کمی کوچکتر از عبا و بزرکتر از مقنعه. هشتم: عبا (عبای زن منظور چیزی شبیه چادر است) متن عربی: فصل في ترتيب الخمار ( عن الأئمة ) البُخْنق : خرقة تلبسها المرأة ، فتغطي بها رأسها ، ما قبل منه وما دبر ، غير وسط رأسها ، عن الفراء ، عن الدِّبَيْرِيّة . ثم الغِفَارة ، فوقها ودون الخمار. ثم الخِمَار ، أكبر منها. ثم النَّصيف، وهو كالنِّصف من الرداء. ثم المقنعة. ثم المِعْجَر ، وهو أصغر من الرداء. وأكبر من المقنعة. ثم الرداء. فقه اللّغة نویسنده : الثعالبي، أبو منصور    جلد : 1  صفحه : 268 🔸️در مقتل خوانی و روضه خوانی دقت شود. https://eitaa.com/dehban_ir
اگر در کتاب های مقتل یا تاریخ در مورد هجوم به خیمه ها در روز عاشورا عبارتی مثل برداشتن معجر آمده باید دانست که حجاب زن های عرب چند لایه بوده و بدون معجر بودن به معنی بدون حجاب بودن اهل حرم نیست. https://eitaa.com/dehban_ir
🔴 اموال و لباس‌های حضرت فاطمة الزهراء س در غارت خیمه ها امام زين العابدين عليه السلام به يزيد فرمود: «ما نيازى به مالت نداريم و آنها ارزانى خودت باد. در خواست من آن است كه آنچه از ما به غارت برده شد، به ما بازگردانند، زيرا در ميان آن اموال؛ ١. دوك‌ ريسندگى و ٢. مقنعه و ٣. گردنبند و ٤. پيراهن حضرت فاطمه عليها السلام بود. آنگاه يزيد دستور داد اموال غارت شده را برگردانند و خودش نيز دويست دينار بر آن افزود. امام چهارم عليه السلام آن دويست دينار را گرفت، و ميان فقرا تقسيم كرد.  فَقَالَ ع أَمَّا مَالُكَ فَلَا نُرِيدُهُ وَ هُوَ مُوَفَّرٌ عَلَيْكَ   وَ إِنَّمَا طَلَبْتُ مَا أُخِذَ مِنَّا لِأَنَّ فِيهِ مِغْزَلَ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ ص وَ مِقْنَعَتَهَا وَ قِلَادَتَهَا وَ قَمِيصَهَا فَأَمَرَ بِرَدِّ ذَلِكَ وَ زَادَ فِيهِ مِنْ عِنْدِهِ مِائَتَيْ دِينَارٍ فَأَخَذَهَا زَيْنُ الْعَابِدِينَ ع وَ فَرَّقَهَا فِي الْفُقَرَاءِ ثُمَّ أَمَرَ بِرَدِّ الْأُسَارَى وَ سَبَايَا الْحُسَيْنِ ع إِلَى أَوْطَانِهِنَّ بِمَدِينَةِ الرَّسُولِ ص. اللهوف على قتلى الطفوف نویسنده : السيد بن طاووس    جلد : 1  صفحه : 195 https://eitaa.com/dehban_ir
🟥آجرک الله یا صاحب الزمان فی مصیبة جدک الحسین علیه السلام 🏴🏴امام باقر(ع) فرمودند که در روز عاشورا به همدیگر اینگونه تسلیت بگوییم: “أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ، وَ جَعَلَنا و ایّاکُم مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَع وَلیّهِ الامامِ المَهدیِّ مِن آلِ مُحَمَّدٍ(ص)”؛ خداوند اجر ما را به سبب مصیبتی که از حسین به ما رسیده بزرگ گرداند و ما و شما را از کسانی قرار دهد که در کنار ولی دم او، امام مهدی از خاندان محمد(ص)، به خونخواهی او برمی خیزند. مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ص ۷۷۲. https://eitaa.com/dehban_ir
به مناسبت عاشورا یک تفاوت‌هایی زیارت ناحیه با تمام مقاتل دارد: تمام مقاتل اسب تاختن بر پیکر مقدس را بعد از شهادت می دانند اما زیارت ناحیه در لحظه زنده بودن امام: أَنْتَ مُحْتَسِبٌ صابِرٌ ، تَذُبُّ عَنْ نِسْوَتِک َ وَ أَوْلادِک َ ، حَتّى نَکَسُوکَ عَنْ جَوادِک َ،  ولى توحسابگر(عمل خویش براى خدا)و صبوربودى، اززنان وفرزندانت دفاع وحمایت مینمودى، تاآنکه تورااز اسبِ سوارى ات سرنگون نمودند، فَهَوَیْتَ إِلَى الاَْرْضِ جَریحاً ، تَطَؤُک َ الْخُیُولُ بِحَوافِرِها، وَ تَعْلُوکَ الطُّغاةُ بِبَواتِرِها ، قَدْ رَشَحَ لِلْمَوْتِ جَبینُک َ ،وَ اخْتَلَفَتْ بِالاِنْقِباضِ وَ الاِنْبِساطِ شِمالُک َ وَ یَمینُک َ ، پس بابدن مجروح برزمین سقوط کردى، درحالیکه اسبها تورابا سُم هاى خویش کوبیدند،وسرکشان باشمشیرهاى تیزِشان برفرازت شدند، پیشانىِ تو به عرقِ مرگ مرطوب شد، و دستانِ چپ و راستت به باز و بسته شدن در حرکت بود.... احتمال بنده این است که ۲ بار اسب تاختند....... السلام علیک یا ابا عبدالله https://eitaa.com/dehban_ir
آقایی که تن او نیزه زار شد أَلسَّلامُ عَلَى الْمُجَـرَّعِ بِکَأْساتِ الرِّماحِ  سلام بر آنکه از جام هاى نیزه ها جرعه نوشید https://eitaa.com/dehban_ir
خلاصه آن👆 این است که در یک کتاب تاریخی قرون وسطی در بریتانیا (کتاب وقایع عصر آنگلوساکسون) نوشته شده است که در سال 685 میلادی، باران خون بارید و این دقیقا سال شهادت امام حسین علیه السلام است... لینک مقاله اصلی که به انگلیسی است... لینک آنلاین صفحه مورد نظر در کتاب وقایع عصر آنگلوساکسون در ص 38 این کتاب، در خصوص مهمترین وقایع سال 685 میلادی این جمله گزارش شده است: "685. In this year in Britain it rained blood, and milk and butter were turned into blood." «685، در این سال در بریتانیا باران خون بارید، و شیر و لبنیات به خون تبدیل شد». پی نوشت: امام رضا علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها به این واقعه اشاره کرده‌اند. عیون اخبارالرضا علیه السلام، ج1، ص300 امالی مفید، ج1، ص320 @mTatbiqy https://eitaa.com/dehban_ir
🔺️خط کوفی ۸ ♻️سانسور رسانه ای https://eitaa.com/dehban_ir
درباره این پیام کانال مذکور جوابیه ای دادند که همان روز ما جواب را آماده کردیم اما دوستان پیشنهاد دادند به علت تحت الشعاع قرار نگرفتن ایام دهه اول محرم، پیام به وقت دیگری موکول شود. الآن زمان ارسال اشکال و جواب آن است👇👇
اشکالات محققین ارجمند به پیام بنده:👇👇 🔹 مشقص ربطی به تیر سه شعبه ندارد ⬅️ زعم برخی از فضلاء این است که مشقص همان تیر شعبه می باشد. و تیر سه شعبه غیر از چیزی است که عموم گمان می کنند. 🔴 اشکال: ❗️ این گمان صحیح نیست و مشقص ارتباطی با سهم ذی ثلاث شعب ندارد. ⬅️ برای فهم مطلب لازم است اصطلاحات مختلفی که برای تیر در زبان عربی وجود دارد مرور شود. 🔹 تیر معمولی، سهم نامیده می شود که مرادف نبل می باشد. 🔹 تیر دارای پیکان که مطلقا نصل نامیده می شود. 🔹 حال تیری که دارای پیکان است و نصل نام دارد، انواع مختلفی دارد. گاهی پهن و عریض است که مشقص نامیده می شود و گاهی طویل است که معبل نام دارد. البته برخی عکس این حالت را هم گفته اند. ✅ اما آن چه در مورد تیر سه شعبه وارد شده این چنین است که: سهم محدد مسموم له ثلاث شعب. در مورد این عبارت باید به نکاتی توجه کرد: ⬅️ اولا: سهم گفته شده است و نه نصل و مشقص و معبل و ... . ⬅️ ثانیا: شعبه به معنای شاخه است نه گوشه. در لغت در ترجمه شعبة این چنین می خوانیم: و الشُّعْبَةُ من الشَّجَرِ: ما تَفَرَّقَ مِنْ أَغْصَانِهَا. که شعبه دقیقا به معنای شاخه می باشد. شعبه در جایی استعمال می شود که مقسم مشترکی وجود داشته باشد و از آن مقسم، شاخه هایی انشعاب پیدا کرده باشند. ⬅️ ثالثا: معنای سه گوش در زبان عربی مثلث است نه ذی ثلاث شعب. در معنای مثلث این چنین وارد شده است: شَيْ‏ءٌ مُثَلَّثٌ: ذو ثَلَاثَةِ أَرْكَان - أَرْضٌ مُثَلَّثَةٌ: لها ثَلاثةُ أَطراف‏. عرف از مثلث به سه شاخه تعبیر نمی کند. بلکه همان طور که در لغت توضیح داده شده، سه طرف یا دارای سه رکن و یا سه ضلع، استعمال می گردد. ✅ برای اینکه تعبیر ثلاث شعب دقیقا تبیین شود می توان از کلماتی که این لفظ برای توضیح آن ها استعمال شده است بهره می بریم. ⬅️ مثلا در قرآن کریم این چنین فرموده شده است: (انْطَلِقُوا إِلى‏ ظِلٍّ ذي ثَلاثِ شُعَب‏) . آیا کسی احتمال می دهد که مراد از ظل ذی ثلاث شعب یعنی ظل مثلثی شکل؟؟؟ ⬅️ یا مثلا در توضیح گیاه الحسک گفته شده است: وَرَقهُ كوَرقِ الرِجْلَةِ و أدَقُّ و عندَ وَرَقِهِ شَوْكٌ مُلَزَّزٌ صُلْبٌ ذو ثَلاثِ شُعَب‏. در کنار برگ گیاه الحسک (که همان خارخاسک می باشد) تیغ هایی مجتمع و سفت سه شعبه وجود دارد. اگر به خارهای کنار خارخاسک (نه خود خارخاسک) دقت شود معلوم می گردد که تعبیر سه شعبه دقیقا همان معنایی را می رساند که عرف از آن می فهمد. یعنی سه شاخه که این غیر از سه طرفه و مثلث است. ✅ لذا تعبیر سه شعبه به همان معنایی است که عرف متوجه می شود یعنی سه شاخه و این عبارت ارتباطی با سه گوشه و مثلث ندارد که در نتیجه با مشقص هم متفاوت خواهد بود.
خلاصه اشکال مطرح شده این است که سه شعبه یعنی سه شاخه و در نتیجه همان تیری که در مختارنامه نشان دادند خواهد شد. این برداشت از بریده های کلمات لغویون درباره کلمه شعبه و ترکیب (مونتاژ) آنها با موارد استعمالات کلمه شعبه مثل استعمال قرآنی و گفتار مفسرین و همچنین استعمال طبی آن فراهم آمده است. اما نکته ای که هست این مقدار برای تحقیق معنای لغت راضی کننده نیست. و با توجه به تحقیقات بنده شعبه به معنی گوشه یا دندانه هم استعمال می شود👇👇👇
مطالبی در کتب لغت آمده درباره شعبه که با همان تفسیر بنده از عریض بودن پیکان سازگار است، ببینید👇👇👇 🔶️در سند زیر می بینیم: در کتب فقهی سه شعبه را سه گوشه معنا و استعمال کرده اند: درباره سنگ برای طهارت گفته اند سه سنگ باشد یا یک سنگ دارای سه گوشه که عبارت سه شعبه را معمول کتب فقهی استفاده می کنند: 📌 اختلف القائلون باشتراط ثلاثة أحجار، هل المطلوب ثلاث مسحات، بحيث👈 يكفي الحجر الواحد إذا كان ذا ثلاث شعب، أو لا بد من ثلاثة أحجار. فقيل: يكفي الحجر الواحد إذا كان له ثلاث شعب، وهو مذهب الشافعية، والحنابلة (١). (١) انظر في مذهب الشافعية: الأم (١/ ٢٢)، المهذب (١/ ٢٧)، تحفة المحتاج (١/ ١٨٢)، المنهج القويم (١/ ٨٢)، الإقناع للشربيني (١/ ٥٤)، التنبيه (ص: ١٨)، شرح زبد ابن رسلان (ص: ٥٢). كتاب موسوعة أحكام الطهارة - الدبيان - ط 3 ج٧ ص ٣١٧ 📌[ولو بحجر ذي شعب] الحجارة ذات الشعب: 👈هو الحجر يكون له ثلاث أو أربع شعب، على حسب كبره وخلقته التي خلقه الله عليها، فلو أخذ رجل الحجر الذي له ثلاث شعب واستجمر بشعبة، ثم قلبه إلى الشعبة الثانية واستجمر بها، ثم قلبه إلى الشعبة الثالثة واستجمر بها فإنه يجزئ عن الثلاثة الأحجار. منبع: كتاب شرح زاد المستقنع - الشنقيطي - التفريغ [محمد بن محمد المختار الشنقيطي] الفقه الحنبلي ج٨ ص٧ 🍀می بینیم کلمه شعبه به معنی گوشه استفاده شده، پس اینکه عزیزان فرمودند شعبه حتما به معنی شاخه است چنین نیست🍀 🔶️در سند زیر تیر مشعب را توضیح می دهد و عبارت مسنن الحدید را آورده یعنی آهن دندانه دار مثل سه گوشه مثلثی مانند (تصویر شماره ۲) و بعد اشاره کرده که کلمه مشعب و شعبه در تیر برای دندانه یا طرف تیز تیر و یا برای شوکه (نوک تیر) به کار می رود(تصویر شماره ۳): شعب: شعب السهم. نقرأ في ألف ليلة ٦، ٣٨٠ (وكان الحديث عن صيادين كانا يلاحقان حمار الوحش)، ثم أن أحدهم رماه بسهم مشعب فأصابه ودخل في جوفه وأتصل بقلبه فقتله. إنه ما لم اكن مخطئاً سهم مشوّك 👈مسنن الحديد على نحو لا يستطاع معه السحب من موضع الإصابة دون تمزيق كبير للجلد. وجاء بعد ذلك ٣٨١: ١: ((فأخرجا السهم الذي أصابه في قلبه فلم يخرج إلا العود وبقي السهم مشعباً في بطن حمار الوحش)) إن كلمة مشعب تعنى إذاً: ثبت، رسخ، حفظ. ونقرأ بعد هذا ان أرنباً ارتمى على الفريسة وأزدرد قلب حمار الوحش؛ فلما صار داخل حلقه اشتبك شعب السهم في عظم رقبته ولم يقدر على إدخاله في بطنه ولا على إخراجه من حلقه وأيقن بالهلاك. ان تعبير: شعب السهم، (٣٨١، ٩٠) 👈يفترض إنه يشير إلى السن أو الطرف الحاد أو الشوكة. إن كلمة شعبة تعنى القصد نفسه لأن (.ل. ل Schultens) دون جملة ذكر فيها: ((رماه بسهم في رأسه ثلاث شُعَب)). كتاب تكملة المعاجم العربية [رينهارت دوزي] ج٦ ص ٣١٣ 🔶️ در سند زیر می بینیم اول کلمه قهوبه را به معنی تیر سه شعبه گرفته و بعد دو تعبیر برای تیر سه شعبه آورده: اول: تیری که دو آهن تیز داخل هم ضمیمه شده باشد. (تصویر شماره ۱) دوم: ابن درید لغوی بزرگ : تیری با پیکان عریض (همانکه درباره مشقص گفته شد) (والقَهْوَبَةُ، والقَهَوْباةُ) ، مِثَال رَكُوبَةٍ ورَكُوباةٍ: (نَصْلٌ) من نِصال السِّهامِ (لَهُ شُعَبٌ ثَلاثٌ) ، ورُبَّما كَانَت ذاتَ حَدِيدَتَيْنِ، تنضمّانِ أَحياناً، وتَنفرجانِ أُخرَى. قَالَ ابْنُ جِنِّي: حكى أَبو عُبَيْدَةَ: القَهَوْبَاةُ، أَي بِفَتْح الهاءِ وبالهاءِ. قُلْتُ: وَمثله لاِبْنِ دُرَيْدٍ فِي بَاب النَّوادر.  👈وَقَالَ: هُوَ العريضُ من النِّصال. (أَو سَهْمٌ صَغِيرٌ مُقَرْطَسٌ) ، والجمعُ قَهُوباتٌ. قَالَ الأَزْهَرِيُّ: هاذا هُوَ الصَّحيح فِي تَفْسِير القَهُوبَةِ،  كتاب تاج العروس من جواهر القاموس [مرتضى الزبيدي] ج٤ ص ٩١ چند نکته پایانی مهم: اولا با تیری که در مختار نامه نشان دادند اصلا نمی شود نشانه گرفت. (تصویر شماره ۴) ثانیا بعد از اثابت نمی شود اين تیر سه شاخه را از پشت بدن خارج کرد اما تیر با پیکان عریض را می شود فشار داد تا از بدن عبور کند و از پشت خارج شود، چنانکه در مقتل آمده است: ثم أخذ السهم و أخرجه من وراء ظهره فانبعث الدم كالميزاب، فوضع يده على الجرح مقتل الحسین علیه السلام نویسنده : خوارزمی    جلد : 2  صفحه : 39 https://eitaa.com/dehban_ir
تصویر شماره ۱ احتمال اول تاج العروس درباره سه شعبه: دو آهن تیز به هم ضمیمه شود.
تصویر شماره ۲ گاهی شعبه به معنی آهن دندانه دار در پیکان تیر به کار می رود.
تصویر شماره ۳ تیر بالا سمت راست با همه تیر ها فرق دارد سه گوشه نوک تیز دارد.
تصویر شماره ۴ انواع تیرهای مرسوم در قدیم را ملاحظه می فرمائید: تصویرها را باز کنید. سه شعبه طبق نکات لغوی پیش گفته پهن و دارای سه نوک تیر و بسیار برنده باید باشد. نه آنچه در فیلم مختارنامه نشان دادند یا محققین کانال روضات الجنات فرمودند.