eitaa logo
💌دل آرام💌
238 دنبال‌کننده
228 عکس
453 ویدیو
28 فایل
✍️سید مصطفی موسوی ارتباط با ما https://eitaa.com/smm6265
مشاهده در ایتا
دانلود
جهاد با نفس ج۲۵.mp3
29.93M
📚وسائل الشیعه 📖کتاب جهاد_با_نفس 🔺حدیث ۳۸ _ نشانه های شیعه 🥀🥀 @delaram110
💌دل آرام💌
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم موضوع : اندیشه سیاسی اسلام (۱۴) 🔹ادله ولایت فقیه (۳)  🔸دلیل عقلی مرکب
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم موضوع : اندیشه سیاسی اسلام (۱۵) 🔹ادله ولایت فقیه (۴)  🔸 دلیل نقلی ۱ . توقیع شریف در توقیع شریفی که از ناحیه امام زمان در پاسخ به سوالات اسحاق بن یعقوب وارد شد این عبارت آمده است: و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی روات حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله» 🔻نکته اول: منظور از حوادث واقعه نفس واقعه است نه حکم فقهی آن زیرا مرجع در  پاسخگویی احکام مشخص بوده است و این امر پرسیدن ندارد. بنابرین مراد از سوال حوادث اجتماعی گوناگون است و اینکه ما در این حوادث به چه کسی پناه ببریم و ملجا و مرجع ما چه کسی باشد و از چه کسانی دستور بگیریم. 🔻 نکته دوم:منظور از راویان حدیث راویان حدیث شناس وصاحب فهم عمیق است نه کسانی که صرفا راوی هستند. موید این نکته این است که علما در زمان حضور معصومین همه راوی بودند و مردم دینشان را از همین راویان می گرفتند و آنها نیز حکم شرعی را با روایت بیان می کردند. لذا قدیمی ترین کتب احکام ما کتب روایی هستند. 🔻 نکته سوم: فانهم حجتی علیکم یعنی حرف انها حرف من است و جانشین من هستند. ♨️ بنابرین از این روایت فهمیده می شود امر حکومت و مرجعیت در تصمیم گیری و امر ونهی در زمان غیبت بر عهده فقهاست و آنها جانشینان امام معصوم علیه اسلام هستند.💯 ✍ سید مصطفی موسوی 🌹دل آرام🌹 @delaram110
بِسْمِ اللّهِ الرَّحّمٰنِ الرَّحِیْم وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلى‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّـهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ و به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوس‌آلود) فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را -جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند و (اطراف) روسری‌های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدر شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان هم‌کیششان، یا بردگانشان [=کنیزانشان‌]، یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند، یا کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند؛ و هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود (و صدای خلخال که برپا دارند به گوش رسد). و همگی بسوی خدا بازگردید ای مؤمنان، تا رستگار شوید! نور - ۳۱ سلام علیکم لطفا با شماره ی ٠۲۱۱۶۲ روابط عمومی صدا و سیما تماس بگیرید هم پیام صوتی بزارید و هم با کارشناس شون صحبت کنید و به اینکه با خانمهای شل حجاب و یا بی حجاب مصاحبه می کنند اعتراض کنید و یادآور بشید که این کار باعث رواج بیشتر بی حجابی و بدحجابی میشه که این امر با قوانین اسلام مغایرت دارد وظیفه الان ما برای مقابله با بی حجابی همین اعتراضات به صورت تماس با صدا و سیما و نیروی انتظامی و نهادهای مربوط می باشد هر کدوم از ما باید در حد توان یک آمربه معروف و ناهی از منکر باشیم @delaram110
جهاد با نفس ج ۲۶.mp3
43.26M
📚وسائل الشیعه 📖کتاب جهاد_با_نفس 🔺حدیث ۳۹ و ۴۰ _ نشانه های دین دار 🥀🥀 @delaram110
گر به تو افتدم نظر،چهره به چهره، رو به رو شرح دهم غم تو را،نکته به نکته، مو به مو از پی دیدن رخت، همچو صبا فتاده ام خانه به خانه،در به در،کوچه به کوچه،کو به کو می رود از فراق تو،خون دل از دو دیده ام دجله به دجله،یم به یم،چشمه به چشمه،جو به جو مهر تو را دل حزین، بافته بر قماش جان رشته به رشته،نخ به نخ، تار به تار، پو به پو در دل خویش«طاهره»گشت و ندید جز تورا صفحه به صفحه،لا به لا،پرده به پرده،تو به تو 🌹 @delaram110 🌹
💌دل آرام💌
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم موضوع : اندیشه سیاسی اسلام (۱۵) 🔹ادله ولایت فقیه (۴)  🔸 دلیل نقلی ۱
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم موضوع : اندیشه سیاسی اسلام (۱۶) 🔹ادله ولایت فقیه (۵)  🔸 دلیل نقلی ۲ . مقبوله عمر بن حنظله 💌 عن عمر بن حنظلة: قال سألت أبا عبْد اللَّهِ (ع) عنْ رجلین من أصحابنا بینهما منازعة فی دَین او میراث فتحاکما إلى السلطان وَ إلى القضاة أیحلّ ذلِکَ؟ قال: مَنْ تَحاکَمَ إلَیْهِمْ، فی حَقٍّ أَوْ باطِلٍ، فَإنَّما تَحاکَمَ إلَى الطّاغُوتِ وَ ما یُحْکَمُ لَهُ، فَإنّما یَأْخُذُهُ سُحْتاً و إنْ کانَ حَقّاً ثابِتاً لَهُ؛ لَأَنّهُ أَخَذَهُ بِحُکْمِ الطّاغُوتِ وَ ما أَمَرَ اللَّهُ أَنْ یُکْفَرَ بِهِ. قالَ اللَّهُ تَعالى: یُریدوُنَ أَنْ یَتَحاکَمُوا إلَى الطّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِروُا انْ یَکْفُرُوا بِهِ. قلت: فَکیف یصنعان؟ قال: یَنْظُرانِ مَنْ کانَ مِنْکُمْ مِمَّنْ قَدْ رَوى حَدیثَنا وَ نَظَرَ فِی حَلالِنا وَ حَرامِنا وَ عَرَف أَحکامَنا... فَلْیَرْضَوْا بِهِ حَکَماً. فإنّی قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیْکُمْ حاکِماً. فاذا حکم بحکمنا فلم یقبله منه فانما استخف بحکم الله و علینا رد و الراد علینا الراد علی الله و هو علی حد الشرک بالله 🌱ترجمه: 💌 عمر بن حنظله می‌گوید: از امام صادق(ع) درباره دو نفر از دوستانمان (یعنی شیعه) که نزاعی بینشان بود در مورد بدهی یا میراث، و به سلطان یا قضات برای رسیدگی مراجعه کرده بودند، سؤال کردم که آیا این رواست؟ فرمود: هر که در مورد دعاوی حق یا دعاوی ناحق به ایشان مراجعه کند، در حقیقت به طاغوت (یعنی قدرت حاکمه ناروا) مراجعه کرده است. و هر چه را که به حکم آنها بگیرد، در حقیقت به طور حرام می‌گیرد. گرچه آن را که دریافت می‌کند حق ثابت او باشد. زیرا آن را به حکم و با رأی طاغوت و آن قدرتی گرفته که خدا دستور داده به آن کافر شود. خدای تعالی می‌فرماید: یریدُونَ انْ یتَحاکَمُوا إلَی الطّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِروا أَنْ یکْفُرُوا به. پرسیدم: چه باید بکنند؟ فرمود: باید نگاه کنند ببینند از شما چه کسی است که حدیث ما را روایت کرده، و در حلال و حرام ما صاحب‌نظر است و احکام و قوانین ما را شناخته است. بایستی او را به عنوان قاضی و داور بپذیرند. من او را حاکم بر شما قرار دادم. پس اگر به حکم ما حکم نمود و از وی پذیرفته نشود، حکم خدا سبک شمرده شده و ما رد شده ایم و کسی که ما را رد کند به خدا را رد کرده است و این در حد شرک به خداوند است. 🔆 استدلال: در این روایت سائل از رجوع به سلطان و قاضی سوال کرده و امام رجوع به انها را رجوع به طاغوت دانسته پس هم سلطنت آنها را نفی کرده هم قضاوت آنها را. در ادامه راهی که حضرت جلوی پای سائل می گذارد، رجوع به فقهاست که راویان صاحب نظر و حلال و حرام شناس اند. ♨️بنابرین به قرینه سوال که از سلطنت و قضاوت بود، هم در و هم در قضاوت فقیه جامع الشرایط را نصب می فرماید. خصوصا اینکه در ادامه می فرماید من او را قرار دادم. حاکم یعنی سلطان و نفرمود انی جعلته که به معنی داور و قاضی باشد. ✍ سید مصطفی موسوی 🌹دل آرام🌹 @delaram110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجری شبکه وهابی : صدا و سیما تصاویر بیست و دو بهمن فصل های بهار و تابستان را نشون داده 😳 آخه مگه مرض داری دروغ بگی 😂 @delaram110
چنان در مورد خدا پیغمبر اظهار نظر می کنه! چنان با قاطعیت دین و قبر و قیامت را انکار میکنه! خیال می کنی کائنات به اراده او در گردشه. پ ن : دانشمند! تو فعلا بدون آینه مژه ها تو نگاه کن! پروژه ی بعدی ایشالا بعدن ... والّا.. @delaram110
رزمنده‌ای تیر خورده بود از درد ناله میکرد. آقای راشد یزدی رو کرد به رزمنده و با لهجه یزدی گفت: یه تا تیر خوردی ایقه داد و بیداد مکنی؟ نگاه کن بنده خدا مرده هیچی نمگه! 😂 @delaram110
این کوزه چو من عاشق زاری بودست در بند سر زلف نگاری بودست این دسته که در گردن او می بینی دستی است که در گردن یاری بودست زینهار قدم به خاک آهسته کذار کاین مردمک چشم نگاری بودست 🌹دل آرام🌹 @delaram110
پذیرش حوزه علمیه @delaram110
در آن نفس که بمیرم در آرزوی تو باشم بدان امید دهم جان که خاک کوی تو باشم به وقت صبح قیامت که سر ز خاک برآرم به گفت و گوی تو خیزم به جست و جوی تو باشم به مجمعی که درآیند شاهدان دو عالم نظر به سوی تو دارم غلام روی تو باشم به خوابگاه عدم گر هزار سال بخسبم ز خواب عاقبت آگه به بوی موی تو باشم حدیث روضه نگویم گل بهشت نبویم جمال حور نجویم دوان به سوی تو باشم می بهشت ننوشم ز دست ساقی رضوان مرا به باده چه حاجت که مست روی تو باشم هزار بادیه سهل است با وجود تو رفتن و گر خلاف کنم سعدیا به سوی تو باشم  @delaram110
💌دل آرام💌
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم موضوع : اندیشه سیاسی اسلام (۱۶) 🔹ادله ولایت فقیه (۵)  🔸 دلیل نقلی ۲
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم موضوع : اندیشه سیاسی اسلام (۱۷) 🔹ولایت فقیه؛ انتصاب یا انتخاب( نقش مردم؛ مقبولیت یا مشروعیت) 🌱 تعریف ها: 🕊 ولایت انتصابی: نصب فقیه از جانب معصوم برای اداره جامعه 🕊 ولایت انتخابی ( وکالت فقیه): انتخاب فقیه از سوی مردم جهت اداره جامعه. به عبارت دیگر وکالت از سوی مردم برای اداره جامعه 🕊 نظارت فقیه: نظارت فقیه بر اجرای احکام اسلام و تذکر بدون مسئولیت اجرایی 🕊 مشروعیت: حق امر و نهی و اعمال حاکمیت بر مردم و لزوم اطاعت مردم از حاکم 💢 تفاوت نظریه انتصاب و انتخاب در ولایت انتصابی، فقیه منصوب امام علیه السلام است. یعنی مشروعیت او مستند به خداوند است. بنابرین تمام اختیارات اجرایی و حکومتی امام معصوم را مگر موردی که خود معصوم علیه السلام استثناء کند داراست. در حالیکه در ولایت انتخابی مشروعیت او وابسته به خواست مردم است و دائره اختیارات او به میزانی است که مردم که موکلین او هستند به او تفویض کرده باشند. 🔹ولایت فقیه از دیدگاه حضرت امام ولایت است نه نظارت یعنی حق مدیریت و اجرا دارد. انتصاب است نه انتخاب. یعنی اختیارات او از جانب معصوم علیه اسلام و ولایت او در طول ولایت معصومین علیهم السلام است. 🔹 نقش مردم در نظریه ولایت انتصابی فقیه در این نظریه امکان تحقق خاجی ولایت فقیه وابسته به خواست و اقبال عمومی است. یعنی تا مردم قیام نکنند و پشتیبانی نکنند، این ولایت به وقوع نمی پیوندد و فقیه قدرت اجراء پیدا نمی کند. نه اینکه اگر مردم نخواستند، حق ولایت او ساقط می شود. همانگونه که در ولایت معصوم علیه السلام، حق ولایت او مستند به نصب الهی است و اقبال و عدم اقبال عمومی تاثیر در بود و نبود این حق برای معصوم ندارد. اگر مردم سراغ دیگری رفتند حق را خانه نشین کرده اند و  زمام امور را به باطل سپرده اند. همانگونه که در طول تاریخ به غیر از مدت کوتاهی ائمه معصومین علیهم السلام خانه نشین بودند. «لنا حق فان اعطیناه و الا رکبنا اعجاز الابل» ما را حقی است. اگر به ما داده شود فبها و الا عقب شتر سوار می شویم. ( زمام امور از دست ما خارج می شود و دیگری آن را به دست می گیرد.) ⁉️ پرسش: این منصب برای همه فقها از سوی معصومین جعل شده است یا برای یک فقیه خاص؟ 🔆 پاسخ: ولایت برای همه فقهای عادل جعل شده است. اما چنانچه یک فقیه بواسطه اقبال عمومی عهده دار امور شد، کلام او در امور اجرایی و حکومتی فصل الخطاب است و سایر فقها لازم است جهت جلوگیری از اختلال نظام اطاعت عملی داشته باشند. ✍ سید مصطفی موسوی 🌹دل آرام🌹 @delaram110
شنیده ای که محمود غزنوی شب دی شراب خورد و جمله شبش در سمور گذشت گدای گوشه نشینی لب تنور گرفت لب تنور بر آن بینوای عور گذشت علی الصباح بزد نعره ای که ای محمود شب سمور گذشت و لب تنور گذشت پ ن : شب سمور: شبی که آن را به عیش و نوش سپری می کردند 🌹 @delaram110 🌹
دل نوشته جناب شیخ محمد حسین ثقفی برای رفیق شهیدش که بعد از ۳۴ سال برگشتند. تشییع جنازه شهید علیرضا بادرام امروز جمعه بعد از نماز جمعه قم. دوستان عزیزم چه سعادتی داشتید وما چقدر بی توفیق!!!!! اردیبهشت سال۱۳۶۷ از اردکان با دوستانم از حوزه علمیه اردکان محمد علی قیاس وعلی شفیعی عازم جبهه های نبرد شدیم ما را برای سازماندهی بردند موقعیتی در شوشتر وقتی همه را تقسیم می کردند دوستمون شهید محمد علی قیاس عضو تیم بهداری وامداد شدند ومن ودوست دیگرم علی شفیعی رفتیم گردان امام حسین علیه السلام به فرماندهی گردان حاجی دهستانی بافقی و فرمانده گروهان شهید احمد طاقه باف و معاون گردان شهید عباس دهقان ومعاون گروهانمان شهید علی محمودی چه جمع با صفایی بود محفل دوستان شهید بچه های استان یزد همه دوستان دو تا ودوتا و۳تا ۳تا و...با هم خوش بودیم و صحبت وشوخی وبگو وبخند داشتیم. در این لحظه در آن جلسه تقسیم وسازماندهی منظره ای توجه دوستم علی شفیعی را به خود جلب کرد وآن اینکه به من گفت آقای ثقفی ببین اون یه بسیجی را اون گوشه تنها نشسته ظاهرا با کسی آشنا نیست وغریب است برویم باهاش رفیق بشیم تنها نباشه حدس او درست بود ازش پرسیدیم گفت من‌علیرضا بادرام هستم اهل قم هستم آمدم میبد ودبیرستان معارف اسلامی والان با تیپ الغدیر یزد آمدم جبهه .پسر بسیار با ادب ومهربانی بود ومن وآقای شفیعی وبادرام ودوست شهید دیگرم رحیمی ندوشنی تا آخرین لحظات دیگه هم را رها نکردیم بادرام که قیافه ای لاغر اندام وپر تحرک داشت بیسیم چی گردان انتخاب شد وبیشتر در سنگر فرماندهی بود گاهی ازش اطلاعات گردان را می پرسیدیم می گفت نباید اسرار را فاش کنم ومن وشفیعی سر به سرش مزاشتم ومی گفتیم بادرام اسرار جنگ را نباید فاش کرد وچیزی از برنامه های فرماندهی را برامون نمی گفت دائم با هم بودیم که صبح روز سوم خرداد۶۷ در اولین لحظات تک دشمن در منطقه شلمچه دوستم بادرام به شهادت رسید یکی از دوستان بالای سرش بودند نتونستیم جنازه اش را بیاوریم و در کانال زیر آتش دشمن ماند و دوست دیگرم شفیعی عزیز هم که تیر بارچی بود تا آخرین لحظات مقاومت کرد وبه شهادت رسید من غریب وتنها برگشتم . امروز صبح جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ اخبار کانالهای قم را مرور می کردم یه دفعه خبری اشک چشمم را درآوردوداع با پیکر پاک شهید تفحص شده بعد از ۳۴ سال شهید علیرضا بادرام شب جمعه در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها وصبح بعد از دعای ندبه مسجد جمکران وظهر هم بعد از نماز جمعه قم تشیع تا گلزار شهدای علی بن جعفر علیه السلام. گفتم خدایا چقدر بی توفیقی امروز که از قم آمدم اردکان دوست ما از سفر برگشته . بادرام عزیز می دانم شرکت در تشییع شما هم لیاقت می خواست که اینهم نصیب ما نشد. https://eitaa.com/joinchat/559808571C3fe1769417 حاجی آباد،خاطره💌 @hajiabad110
ac16d3ecf7a302574490973a48cf24eb.mp3
6.25M
عید مبعث الله مدد الله مدد یا رسول الله مدد @delaram110
💌دل آرام💌
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم موضوع : اندیشه سیاسی اسلام (۱۷) 🔹ولایت فقیه؛ انتصاب یا انتخاب( نقش مرد
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم موضوع : اندیشه سیاسی اسلام (۱۸) 🔹تاریخچه ولایت فقیه اصل ولایت فقیه از ابتدای فقه مورد اتفاق علمای شیعه بوده است اگر چه در محدوده اختیارات او اختلافاتی وجود داشته است. 🔸 در ابواب مختلف فقه عناوینی مانند حاکم، سلطان، ناظر آمده است که مراد از همه آنها فقیه جامع الشرایط در عصر غیبت است و  به این معنا در کلمات برخی فقها مانند فخر المحققین تصریح شده است. 🔸بحث مستقل درباره ولایت فقیه در کتب فقهی تحت عنوان ولایت فقیه به دو قرن اخیر بر می گردد. فقیهانی مانند محقق نراقی، صاحب جواهر، شیخ انصاری و فقهای متاخر از ایشان به نحو مستقل  از آن بحث کرده اند. 🔸از آنجا که زمینه حکومت فقها اصلا فراهم نبوده است و شیعه در طول تاریخ به نوعی در تقیه به سر می برده است، حکومت فقها نه تنها مبتلا به نبوده؛ بلکه به ذهن فقها نیز خطور نمی کرده است که روزی بتوانند حکومت تشکیل دهند. برای همین است که در کلمات قدما از آن به نحو مستقل بحث نشده است. 🔸 تحولات دو قرن اخیر از زمان جنگ های ایران و روس و مشارکت علما در بسیج عمومی و خیانت ها و بی لیاقتی حاکمان و در ادامه نهضت مشروطیت و تضعیف استبداد و نظامات شاهنشاهی در ایران و سایر نقاط دنیا به تدریج زمینه اینگونه مباحث را ایجاد کرد تا جایی که مرحوم نایینی کتاب تنبیه المله و تنزیه الامه را در باب حکومت نوشتند. بعدها حضرت امام تئوری حکومت اسلامی تحت ولایت فقها را در کتاب ولایت فقیه در سال ۱۳۴۸ شمسی به رشته تحریر در آوردند. 🔸فقه شیعه مبتنی بر اجتهاد بر اساس کتاب و سنت است و در طول تاریخ پویا و سرزنده بوده است و همواره بر اساس مقتضیات زمان با حفظ اصول به روز شده و حرف نو داشته است. لذا جدید بودن این مباحث نه تنها نقطه ضعف نیست بلکه نشان از قوت فقه اسلام و جهانی و ابدی بودن این دین است. 🔸برخی گمان کرده اند که نو بودن نظریه ولایت فقیه به شکل حاکمتی امروز دلیل بر سست بودن این نظریه است. حال آن که بی دلیل بودن، دلیل سستی یک سخن است نه نو بودن. چه بسیار مسائل فقهی مستحدث که از ادله (کتاب و سنت) احکام آن استنباط می شود و مقبول و مورد عمل است. ولایت فقیه نیز فرضا مستحدث باشد، از همین سنخ خواهد بود.    ✍ سید مصطفی موسوی 🌹دل آرام🌹 @delaram110
شبم از روز و روز از شو بتر بی دل آشفته‌ام زیر و زبر بی شو و روز از فراقت ناله ی مو چو آه سوته جانان پر شرر بی @delaram110