eitaa logo
یادداشت‌های یک طلبه || امیر خندان
611 دنبال‌کننده
638 عکس
87 ویدیو
26 فایل
دغدغه، عکس‌نوشت ها و سوالات ذهنی یک طلبه 🖋امیر خندان #مِن_دانشگاه_حتّی_الحوزه #مشاهدات #دستور_از_خمینی ارتباط: @admin_delneveshtetalabe @delneveshtetalab
مشاهده در ایتا
دانلود
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داشتم فکر می‌کردم که ما را روایت نکرده‌ایم. حیای یک بانوی ایرانی را روایت نکرده‌ایم. حتی در کنار خود مسجد هم تاریخچه‌ای از این زن نیست. 1⃣2⃣
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه وداع روز جمعه 1⃣3⃣
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سینه‌زنی در صحن قدس 1⃣4⃣
خادم‌های حرم، یه جوری به بچه های کوچولو شکلات می‌دهند، آدم دلش میخاد بچه کوچولو باشه😅🥺
توی رواق دارالذکر(۱۵) نشسته بودم. طلبه جوانی در صف جلوی من مشغول نماز مستحبی شد. دختر کوچولوی چادری اش کنارش نشسته بود. یکی از خدام حرم آمد و با چوب‌پر ها صورت دخترک را نوازش کرد. اسمش را پرسید. چند کلمه ای حرف زدند. فقط همان سوال اسم پرسیدن را فهمیدم.بعد چند شکلات به او داد و رفت. بعد از چند دقیقه‌ای خواستم راهی به سمت ضریح بشوم. رفتم سمت خادمی که به دختر بچه شکلات داد. سلام و علیکی کردم. گفتم: اگر من هم اسمم را بگویم به من شکلات می دهید؟😅 گفت: چی؟ جمله را دوباره تکرار کردم.😅 با لهجه ای مشهدی گفت: جیب های ما مثل شما شیخا نیست که خیلی بزرگ باشه و کلی شکلات بگیره! صبر کن ببینم...شروع کرد به جستجو در جیب های لباس‌های بلند خدام. یک شکلات به من داد. گفتم: شکلات نمی‌خواستم. خواستم اسمم را بگویم که گاهی در اینجا یاد من زنده باشد. دعایی کرد و شکلات را رو به من گرفت. خوب تقصیر خودشون هست دیگه😅 چرا این قدر با ناز و قشنگ به بچه‌ها شکلات می‌دهند که بزرگترها هم میل به شکلات گرفتن پیدا کنند😅😀 1⃣5⃣
به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقی است... برویم سراغ چند مطلب و پست دیگه😀
هدایت شده از فکرت
🔸 | ✅ دومین قسمت ویژه‌برنامه «نقدنوشت» به همت رسانه فکرت برگزار می‌گردد: 💥 صدرا؛ شهیر غریب 🖇 تاملی پیرامون دیالکتیک فلسفه و رمان 👤 با حضور: ✔️ ابراهیم اکبری دیزگاه؛ نویسنده و منتقد ادبی ✔️ مصطفی سلیمانی؛ دکترای فلسفه و منتقد ادبی 💢در این شماره از نقدنوشت، به نقد و بررسی کتاب «مردی در تبعید ابدی» از نادر ابراهیمی خواهیم پرداخت. ⏰ شنبه ۱۲ خرداد، ساعت ۱۶ - ۱۸ 🏢 قم، خیابان صفاییه، کوچه ۳۹، پلاک ۱۱، کافه جهان‌نما 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
یادداشت‌های یک طلبه || امیر خندان
🔸#گفتگو | #نقد_نوشت ✅ دومین قسمت ویژه‌برنامه «نقدنوشت» به همت رسانه فکرت برگزار می‌گردد: 💥 صدرا؛
قبلا در مورد کتاب« مردی در تبعید ابدی» چند کلامی نوشته‌ام👇 https://eitaa.com/delneveshtetalabe/1787 جلسه برای اهل قلم و فلسفه دوستان غنیمت است. البته خودم دقیقا در همین ساعت کلاس فلسفه دارم و توفیق حضور نیست😅🤦🏻‍♂
یک روز گفتند تو هندی هستی. روز دیگر خواستند به آمریکا و انگلیس منتسبت کنند. به هر راهی برای بد نام کردن تو دست زدند. حرف هایت را تقطیع کردند. خودت را تبعید کردند. اطرافیان و یاران تو را ترور، تبعید و شهید کردند. ولی عزت و ذلت در دست دیگری است. بعد از گذشت سی و اندی سال از رفتن تو جایگاه کسانی که با تو و راه تو دشمنی کردند کجاست!؟ صدام یا آن شاهی که با اموال مردم فرار کرد! یا آن دیگرانی که از نزدیک تو را و تقوایت را به چشم خویش دیده بودند ولی پای لقمه حرام استکبار بزرگ شده بودند...
به نام خدا تنگ‌چشمانِ بدنظر سعدیِ شیرازی، شاعر نامدار فارسی، غزل مشهوری دارد در وصف عشق الهی. مطلع این غزل این است: ما گدایان خیل سلطانیم. در میان ابیاتِ این غزل بیتی دارد که شاید در هر جا و هر زمان، شاهد مثال‌های فراوانی داشته باشد. در اثنای این غزل سعدی می‌فرماید: تنگ‌چشمان نظر به میوه کنند/ ما تماشاکنان بستانیم. دقیقاً نمی‌دانم مراد شاعر از این بیت چیست؛ ولی به‌تناسب ابیات قبل و بعد این‌چنین به نظر می‌رسد که سعدی می‌گوید اگرچه تنگ‌نظری در گوشه‌ای از این خلقت، اثری را ببیند که جمال آن، او را مدهوش کند ولی ما به این مقدار بسنده نخواهیم کرد. شاید بتوان در این بیت مراد دیگری را هم فهمید. شاید تنگ‌نظری به یک جزء ِکوچک از این عالم بسنده کرده و با جزئی‌نگری بخواهد عالم خلقت را عبث و بیهوده بداند، ولی ما به دنبال عالمی هستیم که آن را نظام احسن می‌دانیم. ما تماشاکنان بستان خلقت هستیم و «ما در آثار صنع حیرانیم». اگر کمی در مفهومی که از این ابیات برمی‌آید توجه کنیم و بخواهیم یک قانون کلی از آن برداشت نماییم، شاید بتوان گفت: تنگ‌نظری و برخی جزئی‌نگری‌ها منتهی می‌شود به این که خیر کثیر را نبینیم و به جزئی از این عالم_حال چه خیر و چه شر_ بسنده کنیم. تنگ‌نظری، آدمی را از توجه به عالمی بالاتر و نگاهی فراتر از جزئیات بازمی‌دارد. اگر سرگرم یک میوه شدیم، دیگر جمال بستان را نخواهیم دید. یاد لطیفه‌ای افتادم که شاهد مثال نوشته را بهتر نشان می‌دهد. شخص ساده‌لوحی برای دیدن جنگل رفته بود. در بازگشت از او پرسیدند: جنگل را دیدی؟ زیبا بود؟ در جواب گفت: آن‌قدر درخت بود که نگذاشت جنگل را ببینم! تنگ‌نظری آدم را از برداشت‌های والاتر و دنیایی فراتر از جزئیات بازمی‌دارد. علامه دهخدا در فرهنگ‌نامه خودشان تنگ‌چشم را کنایه از بخیل و تنگ‌نظر معنا می‌کنند. تنگ‌نظری و بخیل بودن در دیدگاه، فقط مربوط به جنبه‌ای که سعدی علیه‌الرحمه فرموده نیست. سعدی در پی این است که تنگ‌نظری در عالم خلقت را مذمت کند و با بیت بعدی حیران بودن خود را در آثار صنع الهی نشان دهد. لکن به نظر می‌رسد این موضوع منحصر به آنچه موردنظر شاعر بوده است، نخواهد ماند. گاهی که صحبت از فعالیت‌های یک مسئول و یا یک شخصیت بزرگ می‌شود، ما چنان سرگرم جزئیات می‌شوییم که نمی‌توانیم فعالیتی را که او در سطحی فراتر از تصورات رقم‌زده است دربیابیم. تنگ‌نظری در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی می‌تواند باعث ناسپاسی شود. گاهی بخیلِ در نظر، چنان غرق در جزئیات یک موضوع می‌شود که اصل مطلب را به فراموشی می‌سپارد. دوست عزیزی چندی پیش، از سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی، گلایه‌ای داشت. می‌گفت: چرا بعد از پاک‌سازی عراق و سوریه از شرّ داعش وحشی، حاج قاسم نتوانست فعالیت اقتصادی را با این دو کشور منعقد کند! چرا فلان فعالیت اقتصادی جزئی را به بحث کلان امنیت گره نزد؟ آن‌چنان سرگرم جزئیات شدن، فراموشی نعمت امنیت را در پی دارد. امنیتی که هدیه‌ای بود برای کل منطقه و نه‌تنها دو کشور ایران و عراق و یا ایران و سوریه. نمونه دیگر شهید شاطری است که موسسه رسالات لبنان، پس از شهادت او، کتابی به نام «مهندس المحبه» منتشر کرد. این کتاب در ایران با نام «معمار محبت» چاپ شد. مسیر خدمتی که شهید حسن شاطری از ایران آغاز و تا افغانستان و لبنان ادامه داده است، نمایی از خدمتِ صادقانه‌ی یکی از سربازان ایران اسلامی در جهان است. اگر دیگر کشورها نمونه‌هایی این‌چنین داشتند، از آن‌ها اسطوره و افسانه می‌ساختند. تنگ‌نظری عاملی است که می‌تواند چشم خود را در برابر این خدمات جهانی، تنگ‌تر کنیم و ناسپاسِ وجود خادمانی صادق شوییم. خادمانی که ثمره خدمتشان نه تنها در ایران اسلامی، بلکه در منطقه و جهان هویداست. مراسم‌های مردمی در سوگ شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران، در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی، نشانی از این ادّعاست. آنچه در هند، لبنان و سایر کشورها صورت پذیرفت، قدردانی مردم بود در برابر خدماتی فراملی و انسانی شهدای عرصه خدمت؛ ازجمله مجاهدت‌های رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران در مسئله فلسطین.   امیرخندان 4 شنبه 16 خرداد 1403
یادداشت‌های یک طلبه || امیر خندان
به نام خدا تنگ‌چشمانِ بدنظر سعدیِ شیرازی، شاعر نامدار فارسی، غزل مشهوری دارد در وصف عشق الهی. مطلع
این یادداشت دیروز در محضر استاد محدثی خوانده شد... خدا حفظ کند ایشان را. قلم روان و بیان لطیفی دارند. گزارش تصویری جلسه👇👇👇
هدایت شده از ابنا‌ TV
📷 گزارش تصویری | محفل یادداشت‌نویسان بین‌المللی ابنا برگزار شد 🔹 محفل یادداشت‌نویسان بین‌المللی ابنا با موضوع «خدمات کارگزاران جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل» چهارشنبه ـ شانزدهم خردادماه ۱۴۰۳- با حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین استاد «جواد محدثی» در سالن کنفرانس خبرگزاری اهل‌بیت(ع) برگزار شد. @abna24
صلی الله علیک یا اباعبدالله صلی الله علیک یا اباعبدالله صلی الله علیک یا اباعبدالله
چند شب پیش، وقتی خواستم سوار موتور شوم، این برگه را روی باک دیدم. تاریک بود و امکان عکس گرفتن نداشتم. برگه را توی کیفم گذاشتم. دسته گاز موتور کمی خاکی شده بود. آینه ها هم کمی کج شده بودند. موتور را روشن کردم. دسته گاز کمی گیر داشت. مشکل دیگری نبود. زندگی زیبایی های خودش را دارد. اخلاق خوش و انصاف مردم یکی از جلوه های آن هست. کافی است کمی سرمان را از فضای مجازی بیرون بیاوریم، قطعا این جلوه های اخلاق را در بین مردم خواهیم دید.
یادداشت‌های یک طلبه || امیر خندان
اندک اندک جمع مستان می‌رسند... سهم من از سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال، نه کتاب بود. با
جمع مستان همه رسیدند....😅 چند روزی که راهی سفر مشهد شدم، همه کتاب های نمایشگاه بین‌المللی کتاب رسیدند... چند کلمه ای در مورد کتاب‌تمثیلات نوشتم. کمی در مورد دیگر کتاب خواهم نوشت. به قول امروزی ها برویم سراغ آن‌باکس کردن. معادل فارسی‌اش گویا می‌شود «جعبه گشایی» ادامه دارد👇
نعلین های آلبالویی 😅 عادت روزانه نوشتن و باز هم تمثیلات و.... ادامه دارد
۴ کتاب از ۹ کتاب، سهم من از نمایشگاه بین‌المللی کتاب در حوزه نویسندگی بود. یک: بهتر بنویسم، اثر رضا بابایی از نشر ادیان دو: طریق ویرایش، از بوستان کتاب سه: غلط ننویسم، ابوالحسن نجفی چهار: عادت روزانه نوشتن، از نشر سوره بهتر بنویسیم و غلط ننویسیم، تقریبا دو کتاب مشهور در حوزه نویسندگی هستند. غلط ننویسیم به نوعی کتاب مرجع برای شناخت کاربرد درست کلمات و مخصوصا افعال هست. طریق ویرایش، هر چند در ابتدا نکات ویرایشی و آموزشی دارد ،‌همراه با نوشته های است در نکوداشت استاد ابوالفضل طریقه دار. ادامه دارد...
تمثیلات در سه سرفصل مجزا، کتاب‌ تمثیلات تالیف شده است: سیاسی اجتماعی، اخلاقی تربیتی، اعتقادی علمی. خدا رحمت کند حکیم آیت الله حائری شیرازی. به قول یکی از دوستان قدر ایشان هنوز هم برای ما مجهول است. گاهی اوقات حکمت‌هایی که شاید یک دهه قبل ایشان بیان کرده‌اند، درس عبرت امروز ماست. اهل فکر بودن یکی از شاخصه‌های این بزرگ مرد است. ادامه دارد....