eitaa logo
یادداشت‌های یک طلبه || امیر خندان
599 دنبال‌کننده
653 عکس
90 ویدیو
27 فایل
دغدغه، عکس‌نوشت ها و سوالات ذهنی یک طلبه 🖋امیر خندان #مِن_دانشگاه_حتّی_الحوزه #مشاهدات #دستور_از_خمینی ارتباط: @admin_delneveshtetalabe @delneveshtetalabe
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از احمد فربهی
چند نکته درباره‌ی لعن؛ (۱) اصل لعن کردن؛ همانند رحمت‌فرستادن، یکی از فرهنگ‌های قرآنی است ما باید مراقب باشیم این آموزه‌ی دینی، در فراز و نشیب رفتارهای صواب‌‌‌ و خطا، از دست نرود؛ این فرهنگ را همانند سایر آموزه‌های قرآنی، باید تبیین و ترویج کرد. (۲) هر کس نسبت به لعن کردنِ کسانی که خدا آن‌‌ها را لعن کرده، احساس گناه و بدبودن کند، در واقع خودش را مستحق لعن الهی کرده، مانند ابلیس که خودش را؛ به جهت مخالفت با آن‌چه خدا آن‌را امر فرموده بود، مستحق لعن کرد؛ این‌که کسی بگوید؛ لعن یعنی چه؟! چرا لعن؟! و امثال این تعابیر، برخوردی مخالف با قرآن کرده، برخی از افراد؛ با به‌کاربردن این‌تعابیر، خود را مستحق لعن الهی می‌کنند؛ این یک واقعیت است. (۳) برخی از کسانی که مورد لعن اهل بیت علیهم‌السلام قرار گرفتند، کسانی بودند که در لعن کردنِ دشمنان اهل بیت، ضوابط و آداب را مراعات نمی‌کردند؛ مراقب باشیم با رفتارهای غلطمان مستحق لعن اهل بیت علیهم‌السلام نشویم. (۴) نشر حقیقت باید در یک «مکانیسم مصونیت‌بخش» باشد؛ مصونیت خودِ حقیقت و اهل آن، و حتی مصونیت مخاطب، از انحراف و عناد؛ ما در فرهنگ شیعه، به این مکانیسم، تقیه گوییم؛ تقیه، عقلائی‌ترین شیوه‌ی نشر حقایق، در فضای اختلاف ظرفیت‌ها و روحیات است. (۵) مراعات‌نکردن چارچوب‌های تقیه، گاه منجر به قتل اهل‌بیت و شکسته‌شدن آنها در جامعه می‌شود، برخی از رفتارها، گاه چنان زشت و آسیب‌زاست، که در حکم قتل عمدیِ امامان معصوم ع، به‌شمار می‌آید. (۶) لعن دشمنان اهل‌بیت علیهم‌السلام، از جمله آداب دینی ماست، این سنتِ ضروری را باید با حفظ شرایط آن زنده نگه‌ داریم؛ انتقال این خرده‌فرهنگ به فرزندان و نیز تقویت آن در بین افرادِ با ایمان، وظیفه‌ای همگانی است. (۷) لعن‌کردن، ایجاد مقاومت منفی در مقابل نمادهای کفر و بدی‌است، از این‌رو عاملی مهم برای مصونیت فرهنگ دینی از تحریفات و انحرافات است؛ ما وقتی نمادی از نمادهای باطل را لعن می‌کنیم، در درون خود مقاومتی در مقابل پذیرش شخصیتِ‌ او، و مؤلفه‌های فرهنگی او درست می‌کنیم، هم‌چنان‌که وقتی به شخصیتی متعالی، سلام می‌دهیم، خود را از نظر فضای روانی، آماده‌ی پذیرش آن شخصیت و مؤلفه‌‌های فرهنگیِ او می‌کنیم. فرهنگ لعن و سلام، یکی از متعالی‌ترین فرهنگ‌های تشیع است؛ این دو هنجار دینی را از آسیب‌ها حفظ کنیم. https://eitaa.com/farbehi
یادداشت‌های یک طلبه || امیر خندان
چند نکته درباره‌ی لعن؛ (۱) اصل لعن کردن؛ همانند رحمت‌فرستادن، یکی از فرهنگ‌های قرآنی است ما باید مر
واقعا استاد فربهی،استادانه مینویسن... این‌ تبلیغ کانال نیست،یک پیشنهاد دوستانه است... کانال ایشان را دنبال کنید...
هدایت شده از شرح حال
✍️دادخواهی در نماز جمعه... 📝 با برادرم «سلمان کدیور» تصمیم گرفتیم به "نماز جمعه" برویم، گفتیم حالا ما که ائمه جمعه را دائماً نقد می‌کنیم، برویم ببینیم چه می‌گویند! شاید در این چندسالی که نمازجمعه را تحریم کرده‌ایم، اوضاع عوض شده باشد. 📝 از قضا در نماز جمعه این هفته سوژه خوبی هم پیش آمد، "آیت‌الله صدیقی" مشغول خطبه خوانی بودند، وسط خطبه‌ها مرد میان سالی که در صف مقابل ما بود، بلند شد و شروع کرد داد زدن. 🔹آیت‌الله صدیقی نگاهی به ایشان انداخت و سکوت کرد، مرد صدایش را بلندتر کرد، با تمام وجود داد می‌زد که: چه کسی باید جوابگوی من باشد؟ این است جمهوری اسلامی؟ این است اسلام؟ چرا کسی جوابگوی من نیست؟ 📝 "آیت‌الله صدیقی" مجددا به صحبت‌های خود ادامه داد، اما آن بنده خدا همچنان داد می‌زد، در همین حال دو نفر قوی هیکل از مسئولان نمازجمعه آمدند و مقابل چشمان همه زیردستانش را گرفتند تا ببرند. 📝 به این صحنه دل‌خراش زل زده بودم، زمان برایم متوقف ‌شده بود و در خیالات خودم فرو رفته بودم؛ 🔹آقای صدیقی گفتند: صبر کنید ایشان را بیاورید حرف‌هایش را بزند، بگذارید صدای این مستضعفین را از این تریبون‌ها بشونیم! آن بنده خدا هم سریع پشت تریبون رفت و اسم یکی از مسئولان را آورد و شروع کرد از ظلم‌هایی که بر او رفته است گفتن. 🔹خیلی‌ها سرهاشان را تکان می‌دادند، برخی نفس خود را با صدا بیرون می‌دادند و پشت دست خود می‌زدند و برخی انگشتان خود را می‌گزیدند و می‌گفتند ببین با خون این شهدا چه کردند! 📝 سلمان می‌گفت: "دلم خنک شد بالاخره این نمازجمعه شد آن چیزی که می‌خواستم." گفتم: سریع انگ نزنی که متهجرم، سرمایه دار‌ زالو صفتم و... 🔹از کجا معلوم این بابا راست گفت؟ مگر اینجا دادگاه است؟ آن مسئول چون شده مسئول حتما حق ندارد؟ و آن بنده خدا چون از مردم است حتما به او ظلم شده؟ به نظرت عدالت این است که هرکسی خواست در تریبون عمومی علیه مسئولی حرف بزند راحت حرف بزند؟ اگر او دروغ گفته باشد حق این مردمی که اینجا هستند و آن مسئول ضایع نشده است؟ 📝 سلمان گفت: این حرف‌ها چیست می‌زنی؟ پس نمازجمعه برای چیست؟ اگر قرار نباشد این مردم دردکشیده اینجا حرف خود را بزنند، پس کجا بزنند؟ 🔹گفتم: دادگاه! چه کسی گفته جای اینکارها در نمازجمعه است؟ حالا ببین هفته بعد از ۶ جای نمازجمعه هرکسی بلند شود و بخواهد داد خود را بستاند، مردم باید از هفته آینده بیایند عوض آنچه که دین گفته خطیب جمعه باید بگوید، درد و دل دیگران را بشنوند و البته درد و دل‌‌‌هایی که فیلتر ندارد معلوم نیست به حق است یا نه! 🔹در روایات وظایف امام جمعه کاملاً مشخص است، گفته چه بگوید، چه نگوید، حتی گفته چطور بایستد و... اما چیزی از این کارکردی که برای شما مسلم گرفته شده است، نگفته است. 🔹در دین برای هر کاری جایی مشخص شده است، جای دادخواهی تا وقتی مشخص نشده است به حق است یا خیر یا در دادگاه یا نزد مسئول بالادستی است تا او صدق یا کذب آن را بررسی کند اما نه در تریبون عمومی. 📝 از امام رضا(ع) روایت شده که کارکرد نماز جمعه چیست؟ 🔸«فَارادَ انْ يَكونَ لِلْاميرِ سَبَبٌ الى‏ مَوْعِظَتِهِمْ وَ تَرْغيبِهِمْ فِى الطّاعَةِ وَ تَرهيبِهِمْ مِنَ الْمَعْصِيَةِ»؛ وقتی حاکم جامعه خواست مردم را موعظه كند، به طاعت ترغيب كند و از معصيت و گناه بترساند. 🔸«وَ تَوْقيفِهِمْ عَلى‏ ما ارادَ مِنْ مَصْلَحَةِ دينِهِمْ وَ دُنْياهُمْ»؛ مردم را آگاه کند به آنچه از مصلحت‌های دینی و دنیایی آنها اراده کرده است. 🔸«وَ يُخْبِرُهُمْ بِما يَرِدُ عَلَيْهِمْ مِنَ الْآفاقِ مِنَ الْاحْوالِ الَّتى فيهَا الْمَضَرَّةُ وَ الْمَنْفَعَةُ» مردم را اطلاع دهد از آنچه از قضایای مضر و سودمند در آفاق عالم بر آنها وارد می‌شود. 📝 اصلا رک بگویم من به خاطر این کار آیت‌الله صدیقی در عدالتشان شک کردم. 🔹در همین فکر بودم که ناگهان به خود آمدم و دیدم همه اینها خیالاتی بیش نبود! ............................ 📌حاشیه‌ای خیالی، بر خیالات برادرم سلمان کدیور👇 https://www.instagram.com/p/B4p-vm1AcUY/?igshid=1fm4akwiaw27o
قاطی پاتی نکنیم... وحدت به معنای پذیرش اعتقادی اصول فکری دیگران نیست... بلکه وحدت به معنای‌تکیه بر نقاط اشتراک هست برائت به معنای تمسخر،تحقیر، سب و ناسزاگویی،هتک حرمت و..نیست برائت به‌معنای توهین به دیگران نیست... برائت به‌معنای فحش دادن نیست فحش و ناسزا گناه کبیره است و لعن محسوب نمیشه.بعضی از ناسزاها موجب حد شرعی هست.در روایات حتی از سبّ شیطان منع شده است... همچنین برائت به معنای رقصیدن در مرگ دشمنان اهل بیت نیست...چنین اموری نه توصیه اهل بیت است و نه در شان یک مومن اهانت نکردن به دیگران معنای پذیرش،دوست داشتن و علاقه مند بودن به مبانی فکری نیست... لعن کردن یک اصل دینی است که بارها در قرآن اشاره شده،که به معنای دوری از رحمت حق تعالی است... اگر شخصی‌ولد الزناست،حق اهانت به وی‌ و اطرافیان وی را نداریم، هر چند که وی‌ فردی مذمومی باشد، و البته احکام فقهی ولد الزنا در‌مورد وی‌جاری است... اگر شخصی مسلمان به دیگری نسبت دهد بدون اثبات،باید حد شرعی(شلاق) بخورد،هر چند که فردی که به وی نسبت داده،شخص‌مذمومی باشد مثلا منافق و‌یا قاتل و... گاهی این نسبت ها به اطرافیان پیامبر داده میشود که این کار اهانت به شخص پیامبر اکرم (ص) نیز می باشد. @delneveshtetalabe
برخی از دوستان نسبت به این که در مطلب قبلی گفته شد :« در روایت داریم که شیطان را هم سب نکنید» سوال داشتند: 2446 لا تَسبّوا الشّيطان‏ وَ تَعوّذوا باللَّه مِن شَرّه. شيطان را دشنام مگویید و از شر وى به خدا پناه بريد. نهج الفصاحة (مجموعه كلمات قصار حضرت رسول صلى الله عليه و آله)، ص: 669- ناشر: دنياى دانش‏ همچنین روایت را می توان در مجموعه روایی میزان الحکمه هم ببینید: میزان الحکمه ،ج 5 ،ص 186 ،ح 8399 در مجموعه میزان الحکمه،سندی دیگر به غیر از نهج الفصاحه ارائه داده شده است: كنز العمّال : ٢١٢٠ پینوشت: خوبه اگه مطلبی رو نمی دونیم مسخره نکنیم...سوال کنیم... مخصوصا اگه اون سخن روایت باشه...مخصوصا اگه .... @delneveshtetalabe
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 بیانات رهبر انقلاب درباره مسائل پیش آمده پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت 🔻 بسم الله الرحمن الرحیم و الحمدللّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین و لعنة اللّه علی اعدائهم اجمعین 🔹️ قبل از اینکه بحث را شروع بکنیم، من عرض بکنم که در این یکی دو روز خب یک حوادثی به دنبال مصوبه‌ی سران کشور، سران قوا اتفاق افتاد؛ دیروز، دیشب، پریشب، در برخی از شهرهای کشور، و متأسفانه مشکلاتی هم درست شد، تعدادی جان باختند و مراکزی تخریب شد، از این کارها هم شد در این یکی دو روزه. 🔹️ چند نکته را باید توجه داشت؛ اولاً وقتی یک چیزی مصوبه‌ی سران کشور هست، آدم باید با چشم خوشبینی به او نگاه کند، بنده در این قضیه سررشته ندارم یعنی تخصص این کار را ندارم، گفتم هم به آقایان؛ گفتم من چون نظرات کارشناس‌ها هم در این قضیه‌ی بنزین مختلف است، بعضی‌ها آن را لازم و واجب میدانند بعضی‌ها مضر میدانند، بنابراین من هم که صاحبنظر نیستم در این قضایا؛ گفتم من صاحبنظر نیستم لکن اگر سران سه قوه تصمیم بگیرند من حمایت میکنم. من این را گفتم، حمایت هم میکنم. سران قوایند، نشستند با پشتوانه‌ی کارشناسی یک تصمیمی برای کشور گرفتند، باید عمل بشود به آن تصمیم؛ این یک نکته. 🔹️ نکته‌ی دوم اینکه خب بله، یقیناً بعضی از مردم از این تصمیم یا نگران میشوند یا ناراحت میشوند یا به ضررشان است یا خیال میکنند به ضررشان است به هر تقدیر ناراضی میشوند، لکن آتش زدن به فلان بانک این کار مردم نیست، این کار اشرار است؛ کار اشرار است، این را باید توجه داشت. در یک چنین حوادثی معمولاً اشرار، کینه‌ورزان، انسانهای ناباب وارد میدان میشوند، گاهی بعضی از جوانها هم از روی هیجان با اینها همراهی میکنند و این‌جور مفاسد را به بار می‌آوردند. 🔹️ این مفاسد هیچ مشکلی را درست نمیکند جز اینکه علاوه‌ی بر هر مشکلی که هست، ناامنی را هم اضافه میکند. ناامنی بزرگ‌ترین مصیبت برای هر کشوری است، برای هر جامعه‌ای است، اینها قصدشان این است. شما ملاحظه کنید در این دو روز تقریباً یعنی دو شب و یک روزی که از این قضایا گذشته همه‌ی مراکز شرارت دنیا علیه ما این کارها را تشویق کردند، از خانواده‌ی منحوس خبیث خاندان پهلوی تا مجموعه‌ی خبیث و جنایتکار منافقین، اینها دارند مرتباً در فضای مجازی و در جاهای دیگر دارند تشویق میکنند ترغیب میکنند که این شرارتها انجام بگیرد. من عرضم این است هیچ کس به این اشرار کمک نکند، هیچ انسان عاقل و شایسته‌ای که به کشور خودش علاقه مند است، به زندگی راحت خودش علاقه مند است، به اینها نباید کمک بکند؛ اینها اشرارند، این کارها کار مردم معمولی نیست. 🔹️ مسئولین هم البته دقّت کنند، مواظبت کنند، هرچه ممکن است از مشکلات این کار کم کنند. 🔹️ حالا من دیروز دیدم در تلویزیون که بعضی از مسئولین محترم آمدند گفتند که ما مراقبیم که این افزایش قیمت موجب افزایش قیمت اجناس و کالاها نشود؛ خب بله این مهم است، چون الان گرانی هست، بنا باشد باز اضافه بشود گرانی خب این برای مردم خیلی مشکلات درست میکند، باید مراقبت کنند. 🔺️ این مراقبت‌ها را اینها بکنند، مسئولین حفظ امنیت کشور هم به وظایفشان عمل کنند، مردم عزیز ما هم که خوشبختانه در قضایای گوناگون این کشور بصیرت خودشان را، آگاهی خودشان را نشان دادند بدانند که این حوادث تلخ از ناحیه‌ی کیست و چگونه است، این آتش زدن و خراب کردن و ویران کردن و دعوا کردن و ناامنی ایجاد کردن مال چه کسی است، این را بفهمند توجه کنند که میفهمند هم مردم ملتفتند، و از اینها فاصله بگیرند. این آن توصیه‌ی ما است، مسئولین کشور هم به وظایف‌شان به طور جدی عمل کنند. ۹۸/۸/۲۶ 💻 @Khamenei_ir
گاهی فقط با چند دقیقه وقت‌گذاشتن میشه جلوی اسراف رو گرفت... در مناطق گرمسیری و‌کویری،اماکن اعم از منازل و...مجهز به وسایل خنک کننده مخصوصا مجهز به کولرهای آبی‌هستند. باز بودن دریچه های کولر سبب خروج گرمای درون ساختمان شده و جریان هوای سرد را داخل ساختمان میکند... با بستن دریچه های کولرهای آبی و عایق کردن آنها مانع #اسراف شوییم... گاهی #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر به همین سادگی و واضحی است... با چند دقیقه وقت گذاشتن،مانع هدر رفتن سرمایه های ملی خود ‌شوییم #یادداشت_های_یک_طلبه @delneveshtetalabe
با پوزش بابت تاخیر در ارسال این مطلب👇👇👇مطلب مربوط به میلاد حضرت رسول(صلوات الله و سلامه علیه) و تقارن آن با شروع است...
کتاب اثر ارزشمندی از استاد آیت الله سبحانی است... این کتاب با بیانی روان و البته مستند به کتب و شواهد تاریخی،بیانی تحلیلی و تقریبا جامع نسبت به زندگی رسول الله(صلی الله علیه و آله)داشته اند... و‌البته در برابر شبهات و افسانه های تاریخی،با استدلالات تام و کامل ورود کرده و سخن صحیح را برگزیده اند.... کتاب بارها چاپ شده است و اثری است مربوط به سالیانی قبل... بیان کتاب به گونه ای است که اکثر افراد میتوانند از آن استفاده کنند و در چند دهه قبل،قسمت هایی از کتاب در روزنامه های‌کشور چاپ می شده است.... ایام ماه ربیع که منتسب به وجود رسول پاکی هاست، فرصت مغتنمی است که از زندگی و خلق و خوی ایشان در عرصه فردی و اجتماعی بیشتر‌ بدانیم... در دوران دبیرستان این کتاب‌را به پیشنهاد خوب معلم تاریخ مدرسه مان خریدم و تا به حال مورد استفاده ام بوده است.... (گاهی یاد این معلم میکنم...خدا خیر دنیا و آخرت را برایش رقم زند) مولف در این کتاب در مورد عهدنامه و پیمان های پیامبر به طور کامل نوشته است و البته در مورد سرانجام عهد شکنی های یهود و مشرکان هم مبسوط شرح داده شده است... این که سرانجام چه شد و.... به گروه های‌ دانشجویی پیشنهاد میدهم این ایام که هنوز از میلاد نبی اکرم(ص) و سخنان عجیب جناب در مورد عهدنامه ها و پیمان های حضرت چند روزی بیشتر نگذشته است، چند نسخه از این کتاب را تهیه کرده و به سمع و نظر ایشان برسانند... @delneveshtetalabe
این موضوع برای امروز‌ و دیروز نیست.... سالیانی قبل از انقلاب اسلامی،شهید‌مطهری ،شریعتی و در راس متفکرین اسلامی حضرت امام خمینی(ره) به مساله اشاره داشته اند و گویا امروزه را در همان ایام پاسخ داده اند @delneveshtetalabe