حکایت تفسیرهای متعدد آخوند ملافتحعلی سلطان آبادی
آیت الله ابوالقاسم علیدوست
شاید بتوان آن دست مطالبی که در ماجرای ملاقات چند تن از بزرگان علمی وقت، با مرحوم آخوند ملا فتحعلی سلطانآبادی، از تفسیر آیات قرآن، میان ایشان گذشت را، به عنوان لطائف قرآنی یاد کرد!
واقعه ی یادشده توسط مرحوم سید محسن حکیم در کتاب «حقائق الاصول» (جلد ۱ صفحه ۹۵) نقل شده است که خلاصه آن بدین قرار است: یکی از اعاظم (که مراد مرحوم نائینی است) میگوید: روزی به همراه برخی عالمان بزرگ، از جمله سید اسماعیل صدر رحمةاللهعلیه و میرزا حسین نوری رحمةاللهعلیه و سید حسن صدر رحمةاللهعلیه، در خدمت آخوند ملا فتحعلی سلطانآبادی بودیم که ایشان به مناسبت، آیهی ۷ سورهی حجرات *وَ اعْلَمُوا أنَّ فيكُمْ رَسُولَ اللَّهِ لَوْ يُطيعُكُمْ في كَثيرٍ مِنَ الْأمْرِ لَعَنِتُّمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإيمان...* را تلاوت کردند و سپس به تفسیر فراز *حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإيمان...* پرداختند؛ بیان و برداشت ایشان چنان بدیع و جذّاب بود که حاضران در مجلس (که خود از بزرگان علمی روزگار بودند)، ضمن پذیرش آن، از این که پیش از آن، خود بر چنین برداشتی واقف نشده اند، اظهار تعجّب کردند. روز بعد نیز در محضر آن عالم بزرگ حاضر شدند و تفسیری جدید و بدیع از همان آیهی قبل از وی شنیدند که همچنان پذیرش و تعجّب ایشان را در پی داشت. این روند تا نزدیک به سی روز ادامه یافت و ایشان حدود سی معنای جدید و لطیف از آیه موردنظر بدست دادند! تا نگردی آشنا زین پرده رمزی نشنوی...
مرحوم سید محسن حکیم ماجرای فوق را از قول یکی از اعاظم مطرح کرده است؛ مرحوم آقای ستوده در ضمن نامهای به مرحوم سید محسن حکیم، در مورد هویّت این «بعض الأعاظم» در نقل یاد شده پرسیده بودند؛ این جانب ضمن اطّلاع از وجود چنین نامهای، در آخرین ملاقاتی که با استادم مرحوم آقای ستوده داشتم، از پاسخ مرحوم حکیم به نامه ی یاد شده پرسیدم. ایشان فرمودند: مرحوم حکیم در جواب نامه مرقوم داشتند که: منظور از «بعض الأعاظم» در ماجرای یاد شده آقای نائینی است. بر این اساس حکایت یاد شده دارای سند روشنی است و مرسل نیست. به این نحو که بنده با واسطه مرحوم آقای ستوده رضواناللهتعالیعلیه و ایشان نیز از آقای حکیم و آقای حکیم نیز از مرحوم نائینی نقل کردهاند(که با همین سند قابل انتقال به دیگران است).
📚http://a-alidoost.ir/persian/lessons/27101/
🔰@deraiat
🔺 نشست اساتید و فعالان حدیث حوزه علمیه قم
♦️ با حضور حجت الاسلام و المسلمین واحدی، معاون تهذیب و تربیت حوزه علمیه قم
💠 موضوع:
🔸 نقشآفرینی اساتید حدیث در تهذیب و تربیت طلاب
🔸 راهکارهای ارتقاء فرهنگ انس طلاب با حدیث
🔹 سهشنیه 18 دیماه 1403 ساعت 18:30 تا 20:30
🔸قم، مدرسه عالی دارالشفاء، ساختمان اداری، طبقه دوم، اتاق 212
💠 معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه قم
.
💎 #مهدویت / دل شکستگی امام زمان علیه السلام از گناهان شیعیان
🔸طبق بیان روایات، رسول خدا صلی الله علیه و آله و امامان علیهم السلام به عنوان پدران دلسوز امت، اعمال امت را مشاهده نموده و اگر کوتاهی در اعمال امت باشد، این کوتاهی باعث ناراحتی و دلشکستگی این بزرگواران می شود. رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید:
...أَنَّ أَعْمَالَكُمْ تُعْرَضُ عَلَيَّ كُلَّ إِثْنَيْنِ وَ خَمِيسٍ فَمَا كَانَ مِنْ حَسَنٍ حَمِدْتُ اللَّهَ تَعَالَى عَلَيْهِ وَ مَا كَانَ مِنْ سَيِّئٍ اسْتَغْفَرْتُ لَكُمْ.
اعمال شما در هر دوشنبه و پنجشنبه بر من عرضه می شود، آنچه كار خوب باشد خدا را نسبت به آن سپاس مى كنم و آنچه عمل بد باشد براى شما در درگاه خدای متعال استغفار مى كنم.
📚بصائر الدرجات في فضائل آل محمد علیهم السلام ج ۱، ص ۴۴۴
🔹امام صادق علیه السلام نیز می فرماید:
مَا لَكُمْ تَسُوءُونَ رَسُولَ اللَّهِ ص فَقَالَ رَجُلٌ كَيْفَ نَسُوؤُهُ فَقَالَ أَ مَا تَعْلَمُونَ أَنَّ أَعْمَالَكُمْ تُعْرَضُ عَلَيْهِ فَإِذَا رَأَى فِيهَا مَعْصِيَةً سَاءَهُ ذَلِكَ فَلَا تَسُوءُوا رَسُولَ اللَّهِ وَ سُرُّوهُ.
چرا رسول خدا را ناخوش و اندوهگين مي كنيد؟ مردى گفت: چگونه ایشان را ناخوش مي كنيم؟! فرمود: مگر نمي دانيد كه اعمال شما بر آن حضرت عرضه مى شود و چون گناهى در آن بيند، اندوهگينش مي كند؟ پس رسول خدا را نیازارید و او را (با عبادات و طاعات خويش) مسرور سازيد.
📚الکافي ج ۱، ص ۲۱۹
🔸همچنین امام صادق علیه السلام در بیان دیگری می فرماید:
لَا تُتْعِبُونَا بِالشَّفَاعَةِ.
ما را برای شفاعت [ نسبت به گناهانتان در روز قیامت] به زحمت نیاندازید.
📚الأمالي (للطوسی) ج ۱، ص ۲۸۱
🔹در توقیعی که از ناحیه مقدسه امام زمان علیه السلام صادر شده است، می خوانیم که آن حضرت فرموده است:
قَدْ آذَانَا جُهَلَاءُ الشِّيعَةِ وَ حُمَقَاؤُهُمْ وَ مَنْ دِينُهُ جَنَاحُ الْبَعُوضَةِ أَرْجَحُ مِنْهُ.
جاهلان از شيعيان و آنان كه دینداری شان به اندازه بال مگسى ارزش ندارد، خاطر مرا آزرده اند!
📚الاحتجاج ج ۲، ص ۴۷۳
📌بنابر آنچه گفته شد روشن است که امام زمان علیه السلام از گناهان شیعه غمگین و اندوهناک و دلشکسته می گردد.
@dehban_ir
🌀 زیارت امام حسین علیه السلام در نیمه رجب
📝 گرچه دوریم اما از زیارت از راه دور و به قصد رجاء غافل نشویم؛ انشاءالله رزق همه ما زیارت رجبیه در عتبات عالیات شود
❇️ زیارتی که شیخ مفید در کتاب «مزار» نقل کرده و از زیارات ویژۀ نیمه رجب است، نیمه رجبی که آن را «غفیله» میگویند، به سبب غفلت عموم مردم از مزیت و برتری آن؛
چون در این وقت زیارت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام را قصد کردی، وارد حرم مطهّر شو و «سه مرتبه» بگو: الله اکبر
و نزد قبر نورانی نیز «سه مرتبه» بگو: الله اکبر
سپس حضرتش زیارت کن با این عبارات:
السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا آلَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا صَفْوَةَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا خِيَرَةَ اللّٰهِ مِنْ خَلْقِهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا سادَةَ السَّاداتِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا لُيُوثَ الْغاباتِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا سُفُنَ النَّجاةِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبا عَبْدِ اللّٰهِ الْحُسَيْنِ،
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وارِثَ عِلْمِ الْأَنْبِياءِ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وارِثَ آدَمَ صَفْوَةِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وارِثَ نُوحٍ نَبِيِّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وارِثَ إِبْراهِيمَ خَلِيلِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وارِثَ إِسْماعِيلَ ذَبِيحِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وارِثَ مُوسىٰ كَلِيمِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وارِثَ عِيسىٰ رُوحِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وارِثَ مُحَمَّدٍ حَبِيبِ اللّٰهِ؛
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفىٰ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ عَلِيٍّ الْمُرْتَضىٰ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ خَدِيجَةَ الْكُبْرَىٰ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا شَهِيدُ ابْنَ الشَّهِيدِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا قَتِيلُ ابْنَ الْقَتِيلِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللّٰهِ وَابْنَ وَلِيِّهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ وَابْنَ حُجَّتِهِ عَلَىٰ خَلْقِهِ،
أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلاةَ، وَآتَيْتَ الزَّكاةَ، وَأَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ، وَنَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَرُزِئْتَ بِوالِدَيْكَ، وَجاهَدْتَ عَدُوَّكَ، وَأَشْهَدُ أَنَّكَ تَسْمَعُ الْكَلامَ، وَتَرُدُّ الْجَوابَ، وَأَنَّكَ حَبِيبُ اللّٰهِ وَخَلِيلُهُ وَنَجِيبُهُ وَ صَفِيُّهُ وَابْنُ صَفِيِّهِ؛
يَا مَوْلايَ وَابْنَ مَوْلايَ زُرْتُكَ مُشْتاقاً فَكُنْ لِي شَفِيعاً إِلَى اللّٰهِ يَا سَيِّدِي، وَأَسْتَشْفِعُ إِلَى اللّٰهِ بِجَدِّكَ سَيِّدِ النَّبِيِّينَ، وَبِأَبِيكَ سَيِّدِ الْوَصِيِّينَ، وَبِأُمِّكَ فاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِينَ،
أَلا لَعَنَ اللّٰهُ قاتِلِيكَ، وَلَعَنَ اللّٰهُ ظالِمِيكَ، وَلَعَنَ اللّٰهُ سَالِبِيكَ وَمُبْغِضِيكَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ، وَصَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ سَيِّدِنا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ.
سپس قبر مطهّر را ببوس و رو به جانب علی بن الحسین(علیهالسلام) کن و در زیارت آن جناب بگو:
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ وَابْنَ مَوْلايَ، لَعَنَ اللّٰهُ قاتِلِيكَ، وَلَعَنَ اللّٰهُ ظالِمِيكَ، إِنِّي أَتَقَرَّبُ إِلَى اللّٰهِ بِزِيارَتِكُمْ وَبِمَحَبَّتِكُمْ، وَأَبْرَأُ إِلَى اللّٰهِ مِنْ أَعْدَائِكُمْ، وَالسَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ.
بعد برو تا نزد قبور شهدا(رضوان الله علیهم) قرار گیری، آنجا بایست و بگو:
السَّلامُ عَلَى الْأَرْواحِ الْمُنِيخَةِ بِقَبْرِ أَبِي عَبْدِ اللّٰهِ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاٰمُ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا طَاهِرِينَ مِنَ الدَّنَسِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا مَهْدِيُّونَ ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَبْرارَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ وَعَلَى الْمَلائِكَةِ الْحَافِّينَ بِقُبُورِكُمْ أَجْمَعِينَ، جَمَعَنَا اللّٰهُ وَ إِيَّاكُمْ فِي مُسْتَقَرِّ رَحْمَتِهِ وَتَحْتَ عَرْشِهِ إِنَّهُ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ، وَالسَّلامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكَاتُهُ.
🔰@deraiat
💢 سفارش به ذکر موت از طریق آماده کردن کفن
نگاه به کفنی که آماده کرده اید اجر دارد:
4748/ 9. عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنِ النَّوْفَلِيِّ، عَنِ السَّكُونِيِّ:
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «إِذَا أَعَدَّ الرَّجُلُ كَفَنَهُ، فَهُوَ مَأْجُورٌ كُلَّمَا نَظَرَ إِلَيْهِ».
مرحوم مجلسی می فرماید:
يدل على استحباب إعداد الكفن قبل الموت و النظر إليه.
از اسباب ذکر موت تهیه و رویت کفن است
4762/ 23. مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيى، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ، عَمَّنْ أَخْبَرَهُ:
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «مَنْ كَانَ مَعَهُ كَفَنُهُ فِي بَيْتِهِ، لَمْ يُكْتَبْ مِنَ الْغَافِلِينَ، وَ كَانَ مَأْجُوراً كُلَّمَا نَظَرَ إِلَيْهِ».
📚اصول کافی، کتاب الجنائز
🔰@deraiat
✅ مکتب فقهی آیت الله سیستانی (بخش دوم)
▫️استاد سید منیر خباز:
🔹ویژگی دیگر این است که عنایت زیادی دارد که یک روایت را از میان #مجموعه_روایات بفهمد و در فقه خود از این روش به عنوان فهم استنباطی نصوص تعبیر میکند و میگوید روایت فقط با دقت عقلی و عرفی فهمیده نمیشود، بلکه ملاک فهم آن فهم استنباطی است.
🔹منظور ایشان از فهم استنباطی این است که فقیه نمیتواند روایت را بفهمد؛ مگر اینکه آن را در میان مجموعه روایتها بنگرد و از این رو کافی نیست که فقیه فقط به روایتهای باب نماز و روزه آگاه باشد؛ بلکه باید دیدگاهی کلی از تمام روایتها داشته باشد تا با زبان و مذاق روآیات اهل بیت (علیهم السلام) آشنا شود و در روایت نیز آمده است که شما فقیه نمیشوید مگر اینکه زبان و مذاق سخنان ما را بدانید.
متن کامل
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 Ravesh_Ejtehad
🔰آیت الله العظمی شبیری زنجانی
📍 مراد از «قُولُوا فِي فَضْلِنَا مَا شِئْتُمْ»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹به مناسبتی در حضور مرحوم آقای بروجردی ذکر این حدیث به میان آمد که «نزّلونا عن الربوبیّة و قولوا فینا ما شئتم» مرحوم آقای بروجردی این جمله را انکار کردند و فرمودند که چنین روایتی کجاست؟اوایل، آقای بروجردی اگر از اینگونه مطالب می شنید، از پایین منبر آن را رد می کرد.
🔸 وقتی حدیث اربعمائة را مطالعه می کردم، مضمون این الفاظ را در این حدیث دیدم. می فرماید: «إِيَّاكُمْ وَ الْغُلُوَّ فِينَا، قُولُوا إِنَّا عَبِيدٌ مَرْبُوبُونَ وَ قُولُوا فِي فَضْلِنَا مَا شِئْتُمْ »
🔹ظاهراً منظور این است که هر مقدار درباره عظمت و فضل ما بگویید، زیاد نگفته اید. و قطعاً مراد این نیست که هر دروغی خواستید درباره ما بگویید، بلکه در مرتبه ممکنات، هر کمالی ممکن باشد، اهل بیت علیهم السلام صلاحیّت آن را دارند.
📚جرعه ای از دریا،ج۴، ص۵۵۰
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
❇️ معرفی Hyder.ai: نخستین مدل هوش مصنوعی آموزشدیده بر پایهی تعالیم شیعه
🔹این ابزار هوش مصنوعی که با بهرهگیری از منابع معتبر وگسترده تعالیم شیعه توسعه یافته، قادر است به پرسشهای مذهبی، اخلاقی و فقهی کاربران پاسخ دهد و دانش دینی را به شیوهای ساده وقابل دسترس ارائه کند.
📚 توسعه دهندگان این ابزار ،گفته اند که منابع آموزش hyder.ai عبارتند از:
- قرآن کریم
- مجموعههای حدیثی شامل احادیث پیامبر اکرم(ص) وائمه معصومین(ع)
- آثار علما و فقهای شیعه
- متون تاریخی شامل تاریخ تشیع وزندگینامه شخصیتهای برجسته
- متون فقهی شامل اصول و فروع دین در فقه شیعه.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
▫️دانشگاه جامع امام حسین (ع)
🌐 https://www.ihu.ac.ir
▫️پیامرسان بله، ایتا و روبیکا:
🆔 @ihu_ac_ir
⚡️ علویان سوریه چه افکاری دارند؟
✍ به قلم: مهدی فرمانیان
🔹 هم اکنون بیش از سه میلیون نفر از جمعیت کشور سوریه، علویان سوریه یا نُصیری مذهبند. نُصیریان در غرب سوریه در شهرهای لاذقیه و طرسوس زندگی می کنند و حافظ اسد و بشار اسد از این طایفه اند.
🔸 نصیریه شاخص ترین فرقه غالی برجامانده از عصر حضور امامان شیعه است که حدود یکصد سال است به آنان اطلاق علویان سوریه شده است. لازم به ذکر است نباید آنان را با علویان ترکیه خلط کرد.
✅ علویان ترکیه هم در تاریخ و هم در بزرگان و هم در برخی افکار با علویان سوریه متفاوتند.
🔅 مهم ترین مصادر نصیریه خود را میراث دار عبدالله بن سباء، ابوالخطاب و محمدبن نصیر نمیری می دانند و شاخص ترین شخصیت تاثیرگذار در مذهب علویان سوریه، حسین بن حمدان خُصیبی صاحب کتاب «الهدایه الکبری» است. خصیبی و شاگردانش آثار مهمی در تثبیت مذهب نصیری تدوین کردند. نصیریه از قرن چهارم تا کنون در غرب سوریه زندگی کرده و اعیاد فارسی برای آنان اهمیت بسزایی دارد.
🔆 تمام افکار علویان سوریه در سه قالب عین (علی)، اسم (نبی) و باب (محمدبن نصیر نمیری) تقسیم می شود. آنان به الوهیت و معنابودن حضرت علی علیه السلام معتقدند. سه ذات عین، اسم و باب می توانند به صورت های مختلفی در دوران های متعددی ظهور کنند، عقیده ای شبیه به تناسخ که به آن «تقمص» می گویند. علویان سوریه به نفی بلایا از امامان تاکید دارند و معتقدند که امامان تیزی شمشیر را حس نکردند و شبیه آنان بود که این بلاها را دیدند.
❌ نگاه تقدس گرایانه آنان به شراب باعث شده است تا اتهام اباحه گری نصیریان، نزد دیگر مذاهب پررنگ شود.
💠 اکنون تعدادی از مراجع شیعه، علویان سوریه را «جاهل قاصر» و «ایتام آل محمد (ص)» حساب کرده که احکام اسلام به آنان بار می شود و باید با محبت و تعامل، آنان را از اندیشه غلو دور کرد. البته عده ای از نویسندگان نصیریه از این افکار دست برداشته و به شیعه اثناعشریه بازگشته اند.
🏷 #ملل_پژوهی #اسلام_سنتی #فرق_شیعه #غلات #علویان_سوریه
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ https://t.me/Muslimair1
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o