eitaa logo
دیده‌بان اندیشه
961 دنبال‌کننده
598 عکس
95 ویدیو
55 فایل
🔹‌در جست و جوی خرد ناب🔹 دوماهنامه‌ی رصدی - تحلیلی ناظر به محتواهای اندیشه‌ای در فضای مجازی 📭 ارتباط با مدیر کانال نشریه: @m110614
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 در سودای فقه تجدد؛ ویژه‌نامه رحلت دکتر داوود فیرحی 📚 شماره هفدهم و هجدهم دیده‌بان اندیشه ❇️ مهمترین موارد طرح‌شده در این شماره: 📌 سنجش فقه با معیارهای اجتماعی و سیاسی غربی؛ 📌 جایگزینی مقبولیت به جای مشروعیت در مدل سیاسی اسلامی؛ 📌 پذیرش عقلانیت ابزاری و تفسیر فقه بر اساس آن؛ 📌 مخالفت با اسلامی‌سازی علوم انسانی(علیرغم موافقت با بومی‌سازی فرهنگ اسلامی)؛ 📌 خدشه‌دارکردن هویت و تاریخ ایرانی-اسلامی با تقلید از نسخه‌های ناسیونالیستی عربی(جابری). 📖 فایل نشریه در پست بعدی👇 🆔 @didebane_andisheh
شماره ۱۷ و ۱۸.pdf
8.49M
💠 در سودای فقه تجدد؛ ویژه‌نامه رحلت دکتر داوود فیرحی 📚 شماره هفدهم و هجدهم دیده‌بان اندیشه ⚠️ در این شماره از دیده‌بان اندیشه، علاوه بر مرور حیات زیستی - علمی مرحوم داوود فیرحی، به برخی از نقدهای وارده از سوی فلاسفه و فقها به اندیشه ایشان، پرداخته می‌شود. 📖 دیده‌بان اندیشه شماره 17 و 18 🆔 @didebane_andisheh
💥 مهلت ارسال یادداشت در موضوع «سَرمَنزل اِشغالگری» تمدید شد. 🖇محورها 📌تطبیق مبانی مدرنیته بر کنش صهیونیست‌ها 📌تقابل الهیات صهیونیستی و الهیات مقاومت 📌ابعاد فرهنگی و اخلاقی اشغالگری 📌نظریه نظم جهانی و اشغال قدس 📌راهکار حقوق بشر مدرن در برابر جنایات انسانی 📌معنای عدالت در پارادایم اشغالگری 📌نقش تبشیری رسانه در خدمت به اشغالگران 📌سویه‌های هویتی مقاومت از منظر اندیشمندان 📌زیست‌جهان انسان مدرن و انسان مقاومت 📌راهبردهای مواجهه اندیشمندان با جریان صهیونیستی 📌جایگاه فرهنگ مقاومت در پازل تمدن اسلامی 📌رد پای عناصر مهدویت در فرهنگ مقاومت 🌐 لینک ارسال آثار: @m110614 🆔 @didebane_andisheh
💠 متولی رهاشدگی فرهنگ ✔️ مرحوم افروغ در کتابش می‌گوید بعد از جنگ همه به سمت توسعه اقتصادی رفتند و آن‌جا ما دچار رهاشدگی فرهنگ شدیم و این برهه طولانی شد. دولت‌هایی که بعد از جنگ آمدند، هیچکدام نگاه‌شان توسعه فرهنگی نبود. مثلاً دولت آقای هاشمی مانند شرایط بعد از جنگ، به سراغ توسعه اجتماعی رفت. دولت آقای خاتمی به سمت توسعه سیاسی و گفتگو رفت. دولت آقای احمدی‌نژاد هرچند برای عدالت کارهایی کرد، حرف‌ش را زد، شعارش را داد؛ اما پشتوانه نظری محکم نداشت و دولت آقای روحانی مجدداً به توسعه سیاسی و باب مذاکره بازگشت داشت. ✔️ از نظر آقای افروغ چون منابع در اختیار حاکمیت است، می‌تواند خیرات اجتماعی را توزیع کرده و اقامه‌عدل نماید. لذا حاکمیت را مسئولِ اول می‌داند؛ اما در فرهنگ، مهمترین متولی را مردم می‌داند چرا که در اقتصاد با آراء فکری مردم، خلاقیت، هنر و تولید اثر فکری مردم کاری نداریم؛ بلکه آن چیزی که متعلق بحث توزیع است، مادی، اقتصادی و ثروت است؛ اما در فرهنگ ما به‌دنبال انسان هستیم؛ انسان با آن خلاقیت فکری و هنرش؛ در این‌جا خود مردم می‌توانند به‌خوبی نقش ایفا کنند. لذا این‌جا بحث مردم و رابطه آن با حاکمیت در عدالت فرهنگی برای آقای افروغ پررنگ می‌شود. 📖 دیده‌بان اندیشه شماره50 🆔 @didebane_andisheh
💠 مصلحت و عدالت ✅ تعارض مصلحت با عدالت‌خواهی، از مسائل مورد بحث اندیشمندان است که هرکدام به ارائه راهکاری برای آن می‌پردازند. 📌مهدوی‌ارفع در این‌باره می‌گوید: در خصوص مصلحت‌اندیشی برخی از نهادها باید مطالبه‌گری کرد و باید فریاد زد تا با تیغ مصلحت، عدالت را ذبح نکنید. تفریط در مسیر عدالت‌خواهی این است که این‌قدر بر طبل مصلحت نظام و آرامش جامعه بدمیم که هیچ‌کس نسبت به مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی اقدام نکند و افراط هم این است که فقط مفهوم کلی را بفهمیم ولی در نوع پیاده‌سازی آن اخلاق، شرع، عقل، مصلحت، موقعیت، دشمن و ... را رها کنیم و صریح و مستقیم سراغ این مسائل برویم. 📌حامد کاشانی می‌گوید: در نگاه جامعه ما مدل حکمرانی امیرالمؤمنین یک خطّی است؛ یعنی امیرالمؤمنینی که در رفتارش مصلحت نیست و یک خطّی است. این با امیرالمؤمنین واقعی فاصله دارد. امیرالمؤمنین نماد عدالت و عقلانیت است. امیرالمؤمنینی که مظهر عدل است، گاهی برای اینکه یک ظلم بزرگ‌تری رخ ندهد وارد وادی مصلحت شده است. اقتضای عدالت در حالت عادی این است که همه را در یک روز عزل و نصب کنی؛ ولی حضرت این کار را نمی‌کند. خود امیرالمؤمنین (ع) در عزل و نصب‌ها تمام آن مواردی را که فرموده بودند نتوانستند اجرا کنند، چون اولاً حضرت نمی‌توانستند بیرون از فضای واقعی جامعه اسلامی آدم برای عزل و نصب بگذارد و از بین موجودین باید انتخاب می‌کرد. 📖 دیده‌بان اندیشه شماره 40 🆔 @didebane_andisheh
✅ در تکاپوی حکمرانی فراغت 👤 دکتر سیدحسین شرف‌الدین 📌امروزه فراغت یکی از ارزش‌های مطلقی است که به مثابه میزانی برای توسعه‌یافتگی اعتبار می‌شود و در مقابل آن، کار ضد ارزش است. «سرگرمي‌خواهي» به عنوان يکي از ويژگي‌هاي انسان مدرن، نوعي اراده معطوف به لذت‌جویی و مسرت‌خواهی است که فرد درخلال اشتغال به برخي فعاليت‌هاي غيرالزامي بدان دست می‌یابد. 📌 در جامعه کنونی غرب «اصل لذت» چون حق مسلمی برای عموم انسان‌ها، اعتبار شده و متناسب با این حکم، «نظامات قانونی» به صورتی شکل گرفته که در آن «امکان اقناع آزادانه شهوات» برای همه افراد فراهم باشد، وظیفه رسانه‌های گروهی و مخصوصا تلویزیون در این شرایط با فرض این مقدمات معین خواهد شد. 📌 اینها همه در حالی است که به نظر شهید آوینی، کار و اشتغال نقش بالقوه‌ای در هويت‌بخشي، شکوفايي استعدادها و خلاقيت‌ها، رشد و تعالي قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي انساني، ايجاد خودباوري، احساس مفيدبودن، تربيت بدن، اعطاي منزلت اجتماعي و توسعه و سازندگي جامعه دارد. 📖 دیده‌بان اندیشه شماره 49 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 اسلام و دموکراسی ❇️ آیا اسلام را می‌توان از جمله ایدئولوژی های تعدیل‌کننده دموکراسی محسوب کرد؟ برای پاسخ به این پرسش، باید جوهر دموکراسی را در آموزه‌های اسلامی به داوری بگذاریم. 1️⃣ مشارکت مردمی در مسائل سیاسی: روایات فراوان و آیاتی مانند «و أمرهم شوری بینهم» و «و شاورهم فی الامر» دال بر تأکید فراوان اسلام بر مسئله مشورت هستند و حضور مردم در انتخابات، یکی از مهمترین جلوه‌های مشورت با مردم است. 2️⃣ آزادی: انسان‌ها در انتخاب نوع حکومت و کارگزاران خود دارای اختیارند و براساس فرموده امام خمینی(ره) «یکی از اصول اسلامی، آزادی مسلمین در رأی به حاکم و تعیین سرنوشت خود است». 3️⃣ مقبولیت نظام سیاسی: از منظر اسلام، حاکم باید مورد پذیرش مردم قرار بگیرد زیرا بدون مشارکت مردم فاقد قدرت اجرایی است و نمی‌تواند احکام اسلامی را اجرا کند. ✴️ از آنچه بیان شد می توان به روشنی نتیجه گرفت که دموکراسی به مثابه یک شیوه حکومت، دارای تعارض و ناسازگاری با اسلام نیست و به تعبیر امام خمینی(ره) «در اسلام دموکراسی مندرج است» و این دموکراسی همان «جمهوری اسلامی» است که در حقیقت حکومت دموکراسی واقعی است. 📖 دیده‌بان اندیشه شماره27 🆔 @didebane_andisheh
💠 تأثیر انتظار بر اصلاح فرد و جامعه ♻️ پیامبر اسلام فرمود: «هر كس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است.» مهم ترین نشانه این گمراهی، حیرت و تردید در معارف دین و اهمال در عبادات و ناامیدی از تحقق آینده روشن است. افرادی که می خواهند در جامعه منتظران، مثمر ثمر و امام‌المتقین باشند و دیگران را در راستای اهداف جامعه منتظر بسازند، ابتدا باید خودساخته و مزین به شاخصه‌های نیکو باشند. در فضای سالم است که انجام وظایف محوله امکان پذیر می شود. والدین و نهادهای تربیتی جامعه چون آموزش و پرورش، دانشگاه، صدا و سیما و رسانه‌های تبلیغاتی هم باید در گسترش امید به عدالت جهانی و انتظار صحیح بکوشند. ♻️ منتظر با بندگی و توبه و استغفار، طالب جهت‌گیری قلب خود به سوی قبله‌‌ عالم هستی است تا با قرب به حضرتش از انواع کمالات و فضائل اخلاقی بهره‌مند گردد تا از غبار غیبت رها و تحت تابش نور ولایت امام قرار گيرد و بازتاب دعاي خود را از سوی امام دريافت كند و از رجس و ظلمتِ جهل و گناه و آلودگیِ منیت جدا گردد و امام رئوف مانند ابر پر باران تطهیر عیوب او را عهده‌دار شود؛ زيرا برای به كمال رسيدن، به لطف خاص امام محتاج است. سپس از توقف و راکد بودن رها و با گرمی و نورانیت در حرکت و سبقت در کمالات به پيش ‌برود. آنکه آینده را ناامیدانه، سیاه تحلیل می کند، دشمنی در خط امپریالیسم، در مقابل پرچم عدالت‌خواهی جهانی است. 📖 دیده‌بان اندیشه شماره47 🆔 @didebane_andisheh
زینبیات ✍️ محسن قنبریان 📌 زینب(س) برای عاشورا؛ بمثابه "نبی" برای "اسماء حسنای الهی" است! خدا و اسمائش، همه زیبایی‌هاست؛ لکن خدا هم در بی‌خبری، "نبی" می خواهد! (نبی از نبأ بمعنی خبر) 📌 زینب(س) برای کربلا؛ "تماشاگر" و "راویِ صحنه‌ها" و روایت‌ها نیست؛ خودِ "کرب و بلا" ست! تحریف بزرگی است که بنام جنگ روایت‌ها، فقط تماشاگر و راوی را زینب بخواهیم! "تحملِ کرب و بلا" با "خَلق صبر و ولاء"، "جوهره"ی زینب‌شدن است؛ نه هیچ چیز دیگر (رسانه، مخاطب، ضریب سایبری و...)! 📌 زنِ غزه این روزها زینبی‌ترین زینبِ زمین است! در خودِ کرب و بلاست؛ خالق زیباترین صحنه‌های صبر و شکر و تمثال امروزینِ "ما رایت منه الا جمیلا"ست. صدا و تصویرش را چشم‌ها و گوش‌های تیز شده از صبر و حلم‌اش، از باریکه تصاویر یک موبایل هم می‌بیند و عالمی را به هم می‌ریزد! هیچ زن و کودکی -فضلاً از مردان- نتوانسته بود این چنین، جهان را به هم بریزد! 📌 اگر فقط شهید می‌داد و می گریست، هرگز "زینبِ وجدان‌ها" نمی شد! نمایش روحِ نشکن و متعالی و مومن‌اش در کنار آن ترحمِ جهانی، تعظیم آفرید! همه را ساکت کرد و همه را گوش! بهترین "الگویِ پیروز" در روایت و جنگِ روایت‌ها را زینبیات غزه دارند به مستضعفینِ امپراطوری‌های تبلیغاتی و رسانه‌های استکباری می‌دهند! 🆔 @m_ghanbarian 🆔 @didebane_andisheh
🗂 ا ✅ فلسفه، ابزار توجیه جنایات! ▪️هفته گذشته، یورگن هابرماس، فیلسوف، نظریه‌پرداز اجتماعی معاصر و وارث مکتب فرانکفورت، در بیانیه‌ای ضمن تروریستی خواندن اقدام حماس در ۷ اکتبر از تولد دوباره یهودستیزی در اروپا اظهار نگرانی کرد. وی در این بیانیه نوشته بود: «قتل عام حماس در روز ۷ اکتبر با نیت محو زندگی یهودیان انجام شد. عملیات ارتش اسرائیل علیه این اقدامات تروریستی به لحاظ اصولی موجه است، ولی راهبر این عملیات باید اصل تناسب، اجتناب از کشتن غیرنظامیان و پیشبرد جنگ با ملاحظه دستیابی به صلح در آینده باشد. ▪️هابرماس بی اعتنا به بیش از هفت دهه اشغالگری اسرائیل و نسل کشی فلسطینیان که این روزها بیش از گذشته در غزه جریان دارد و در اعتراض به موج جهانی مخالفت مردم در سراسر دنیا به جنایات جنگی اسرائیل خصوصاً در آلمان، در ادامه گفته است: «قابل تحمل نیست که یهودیان در آلمان بار دیگر در معرض تهدیدهای جانی و بدنی قرار گیرند و از خشونت فیزیکی در خیابان‌ها بترسند. تصویر دموکراتیک جمهوری فدرال از خود که مبتنی بر ملزومات مربوط به احترام به کرامت انسانی است، با فرهنگی سیاسی مرتبط است که با توجه به جنایات گسترده دوران حکومت نازی، دفاع و پاسداری از هستی یهودیان و حق موجودیت اسرائیل از عناصر اصلی آن است.» ☑️ این سخنان هابرماس واکنش متفکران و پژوهشگران ایرانی را برانگیخت. فکرت برخی از این واکنش‎‌های را بازتاب خواهد داد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
💠 تجمیع سه حوزه 📌 در مقابل نگاهی که در دنیای غرب به صورت پیوسته بین سه حوزه دین، فلسفه و عرفان جدایی و ناسازگاریی و حتی تهافت و تناقض می‌بیند، استاد حسن‌زاده با تسلط بر مبانی عرفان‌های نوظهور و تفلسف‌های کاذب، معیار و ملاک معرفت را قرآن و سنت معرفی کرده و هرگونه اعوجاج از مسیر این دو منبع را باطل و کجراهه و اسباب سقوط نفس ناطقه انسانی برمی‌شمردند. 📌 طبق این نظر دین، فلسفه و عرفان در عين اينکه در محتواهاى اساسى با هم مشترک‌ بوده و هماهنگى و توافق دارند، حجيت همديگر را نیز تایید و تکمیل می‌کنند. جدی‌ترین تلاش ایشان در عرصه معارف اسلامی، جمع بین این سه حوزه فقه، فلسفه و عرفان بوده است. 📖 دیده‌بان اندیشه شماره32 🆔 @didebane_andisheh
💠 انگیزه‌های روشنفکری حوزوی ♻️ جمع بین سنت و تجدد برخی از روشنفکران حوزوی معتقدند که دین سنتی بـه جهـت تعلـق آن بـه قـرون گذشـته، پاسخگوي نیازهاي انسان معاصر نیسـت. آنها مـی‌کوشـند بـا بهـره‌گـرفتن از ظرفیـت‌هـاي فلسفه‌هاي نوین در حوزه‌هاي تحلیل زبانی و هرمنوتیک و با تاریخی قلمداد‌کردن دین و با ارائه تفکیکی غیر نظام‌مند از ذاتیات و عرضیات دین و در پرتو به محاق‌بردن یـا کنـارگذاشتن آن چه که عرضی دین قلمداد می‌کنند، قرائتی تازه از دین و ذاتیات آن عرضه کنند تا دینداري به شکل عام و اسلام در قرائت او با کمترین هزینه‌اي، البته تنهـا نسـبت بـه تجددخواهی، با زندگی مدرن امروز جمع گردد. ♻️ تقریر حقیقت و تقلیل مرارت روشنفکران سعی می‌کنند بـا بهـره‌گـرفتن از معنویت و عقلانیت متعادل، اولاً هر چه بیشتر انسان‌ها را با حقیقت مواجهـه داده و آشـنا سازند و ثانیاً در شیوه فکري خود، چشم‌اندازي را ترسـیم سـازند کـه در آن، پـس از تبیـین دردها و آلام انسانی، انسان‌ها هرچه کمتر درد کشیده و رنج ببرند و نهایتاً با بهره‌گـرفتن از هر آنچه که در عرصه دین و علم و فلسفه و هنر هست، سعی می‌کنـند عـلاوه بـر دو مقصد پیش‌گفته، انسان‌ها را به گرایش هرچه بیشتر به سوي نیکی و نیکوکاري رهنمون گردند. گویا این متفکـران روشـنفکر بـه صـورت خودآگـاه یـا ناخودآگاه به این نتیجه رسیده‌اند که براي جمع بین سنت و تجـدد و یـا کاسـتن از آلام و مرارت‌هاي همنوعان خویش، لاجرم باید از التزام به پذیرش دین و مکتبی خاص کـه بـا کمترین لسان سلبی نسبت به سایر مسالک همراه باشد، سخت اجتناب کرد و به معنویتی بیرنگ و آیین و دینی بی‌مرز، بسنده نمود. ♻️ بسط دین انسانی جریان روشنفکری به دنبال تاسیس دین انسانی است؛ دینی که کرامت انسان برایش اهمیت داشته و توانایی جمع تمام انسان‌ها زیر چتر واحد را داشته باشد. برخی از روشنفکران حوزوی برای دستیابی به این هدف، به ناچار راه عرفان را در پیش گرفته و سعی کردند تا مبانی عرفانی را در مقابل مبانی فقهی برجسته سازند. 📖 دیده‌بان اندیشه شماره26‌ 🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جنگ غزه؛ پیروزی روایت بر الگوریتم 👤 هادی خانیکی ⚠️ در جدیدترین شماره دیده‌بان، به بررسی رابطه سکولاریسم و صهیونیسم خواهیم پرداخت. 🆔 @Didebane_Andisheh
❇️ فقط دو روز دیگر تا پایان مهلت ارسال یادداشت برای دو شماره آتی دیده‌بان فرصت باقی است: 1️⃣ «سَرمَنزل اِشغالگری»؛ بررسی رابطه صهیونیسم و سکولاریسم 2️⃣ «قیمت‌گذاری دولتی»؛ بررسی کارکردها و آسیب‌های قیمت‌گذاری دولتی 📌یادداشت‌های ارسالی باید حداکثر 1500 کلمه و حتی‌الامکان دارای ارجاع‌دهی مناسب باشند. 📌یادداشت‌های تاییدشده همراه با مشخصات نویسندگان آنها در شماره آتی نشریه منتشر خواهند شد. 📌حق‌الزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و طبق اِشِل وزارت علوم پرداخت خواهد شد. 🌐 لینک ارسال آثار: @m110614 🆔 @didebane_andisheh
💠 کنش ارتباطی، بُمب زائید ✍️ مجتبی زارعی 📌 با خواندن جملات عجبیب یورگن هابرماس فیلسوف آلمانی درباره کشتار جمعی مسلمان در غزه، گزارش سید مرتضی آوینی از مصاحبه پوپر با اشپیگل در میانه کشتار مسلمانان بوسنی دراروپا به ذهنم متبادر شد؛ آقا مرتضی نوشته بود: فیلسوف‌ها جنگ بر پا می‌دارند و ژنرال‌ها فلسفه می‌بافند؛ ژنرال كارال ریموند پویر، به زبان فلسفه توصیه می‌كند كه ما باید رنج همكاری فعالانه با این صلح آمریكایی را برخود هموار سازیم تا آن كه امر به صلح متمدن‌ها تبدیل شود. تنها ‌آمریكایی‌های متمدن استحقاق دارند كه سلاح هسته‌ای در اختیار داشته باشند و ما كه در جهان سوم – یعنی جهان غیر متمدن‌ها – زندگی می‌كنیم ، باید رنج قربانی‌شدن در زیر چكمه‌های ژنرال‌های پنتاگون و نژادپرستان صهیونیست و صرب را بر خود هموار كنیم تا نظم اجتماعی لیبرالی كه به زعم جناب آقای پوپر بزرگ‌ترین دستاورد بشر متمدن است، نابود نشود. 📌 حالا در میانه کشتار کودکان و زنان و نیز حمله به بیمارستان‌ها در غزه ببینید که ژنرال هابرماس صاحب نظریه پیشرفته کنش ارتباطی که اصحاب علوم اجتماعی وعلوم سیاسی کم مانده پیامبرش بخوانند چه نوشته و یا نامش زیر کدامین اطلاعیه شبه نظامی درج شده است؛ او تایید می کند که «قتل عام حماس در روز ۷ اکتبر با نیت محو زندگی یهودیان انجام شد. عملیات ارتش اسرائیل علیه این اقدامات تروریستی به لحاظ اصولی موجه است، ولی راهبر این عملیات باید اصل تناسب، اجتناب از کشتن غیرنظامیان و پیشبرد جنگ با ملاحظه دستیابی به صلح در آینده باشد. با وجود تمام نگرانی‌ها نسبت به سرنوشت فلسطینیان در درگیری‌های جاری، نسبت دادن نسل‌کشی به عملیات اسرائیل معیارهای قضاوت را به نابودی می کشد». 📌 باید از ژنرال هابرماس پرسید مگر نه اینکه پیش‌تر گفتی و نوشتی که انسان باید از کنش‌های عقل ابزاری ، عقل راهبردی و یا دیگر کنش‌های عقلی دولت‌محور به سوی کنش‌های معطوف به تفاهم جمعی و جهانی از طریق عقلانیت پیشرفته ارتباطی و تفاهمی حرکت کند؟! مگر نه اینکه در نظریه خویش گفته بودی کار انسان آنگاه بسامان می‌شود که از کنشگری حسابگرانه، ابزاری و خودمحور عبور کند و به یک جهان‌زیستِ بین‌الاذهانی برسد ؟! اینک اما چرا به مقتضای فطرت عمل نمی‌کنی و به طبع خشن انسان متجاوز و استخدام‌گر غربی بازگشتی ؟! 📌 از اصحاب شبه مدرن علوم اجتماعی و علوم سیاسی ایران که هابرماس را همانند یک منجی به دانشگاه‌ها و نیز محفل‌های مخفی خانگی برای گذار ایران بسوی سکولاریسم رونمایی کردند و هنوز هم در بسط آرای او سراز پا نمی‌شناسند، می‌پرسیم که آیا می‌شود با هابرماس از خشونت‌های بی حد و حصر لیبرالیسم برای ایرانی پیشرفته واساسا برای جامعه‌ای آباد و آزاد از عقل ابزاریِ غیرت‌‍ساز فکر کرد ؟! و بالاتر اینکه آیا اساسا با هابرماس می‌توان جامعه‌ای آزاد و دموکراتیک را برای حصول به تفاهم تصور کرد ؟ آیا می‌توان با عقلانیت تفاهمیِ غیر قدسی که چشمان خود را با این توجیهات ایدئولوژیک امثال هابرماس، حتی بر نمادهای جهانشمولی بیمارستان‌ها بسته به جهانی عاری ازخشونت رسید؟! 🆔 @Dr_Zareii_Siasatefetrat 🆔 @didebane_andisheh
📚 کتاب بیانات رهبر معظّم انقلاب درباره صهیونیسم منتشر شد 📝 تازه‌ترین اثر انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) با عنوان منتشر شد. 📍 کتاب «رو به پایان» شامل بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) درباره‌ی صهیونیسم است که به‌تازگی توسط انتشارات انقلاب اسلامی روانه‌ی بازار نشر شده است. مطالب کتاب «رو به پایان» از مطالعه‌ی‌ کل گفتار‌ها و نوشتار‌های مرتبط با موضوع از سال ۱۳۴۸ گردآوری و تنظیم شده و نشان‌گر این است، تحقیقات صورت‌گرفته برای تدوین این کتاب، محدود به مواضع معظّم‌لّه پس از رهبری نبوده و مواضع ایشان در زمان ریاست جمهوری و حتّی پیش از آن نیز مورد بررسی قرار گرفته است. این کتاب ۵۶۸ صفحه‌ای، در پنج بخش اصلیِ «صهیونیسم شجره‌ی خبیثه»، «غدّه‌ی سرطانی»، «توطئه‌ی فراموشی»، «جرّاحی غدّه‌ی سرطانی» و «تقابل ایدئولوژیک» و در ۲۳ فصل ارائه شده است. ♦️ گفتنی‌است این کتاب که به کوشش موسسه فرهنگی حدیث لوح و قلم تدوین شده، یک نوبت در سال ۱۳۹۲ با عنوان «توهّم سلطه» توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده بود و اکنون پس از اعمال برخی تغییرات، با عنوان، صفحه‌آرایی و طرح جلد جدید در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. 📌 مخاطبان می‌توانند برای تهیه‌ی کتاب «رو به پایان» به کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور یا پایگاه الکترونیکی مراجعه نمایند. ثبت سفارش با ۲۵٪ تخفیف تا ۳ آذر ماه: https://shop.khameneibook.ir/product/رو-به-پایان @KhameneiBook
💠 وظایف و کارکردهای نهاد دانشگاه 1️⃣ تولید و توزیع علم به جرات می‌توان مهمترین وظیفه دانشگاه را تولید و توزیع علم دانست؛ اما سوالی که در این بین وجود دارد این است که دانشگاه باید علم بومی مربوط به جامعه خود را تولید کند و یا صرفا توزیع‌کننده علم جهانی باشد؟ 2️⃣ توسعه و کارآفرینی یکی از کارکردهای متصور از دانشگاه که در تحلیل‌های متفکران خود را نمایان کرده است، بحث از توسعه و کارآفرینی دانشگاه است که طرفداران و مخالفانی دارد. 3️⃣ ترویج روحیه انتقادی کارکرد دیگری که برای دانشگاه بیان شده، ترویج روحیه انتقادی در جامعه است؛ «عالی» در عبارت «آموزش عالی» به نظر تحلیل‌گران مرتبه بالاتر تحصیلی نیست؛ بلکه «کیفیت ویژه‌ای» از یادگیری و بالیدن و پرورده‌شدن است. 4️⃣ مهارت‌افزایی و بصیرت‌بخشی کارکرد اصلی دانشگاه این است که با ایجاد ملکه اجتهاد در متعلمان، آنها را برای ورود به جامعه و حل مسائل آن آماده سازد. پس وظیفه دانشگاه مهارت‌افزایی و اعطای بینش و بصیرت به شخص است تا جامعه‌پذیری وی بالا برود. 🆔 @didebane_andisheh