eitaa logo
دین کده
203 دنبال‌کننده
368 عکس
19 ویدیو
10 فایل
دین شامل۴(چهار) بخش است که محوراین کانال است.که عبارتند از: ١.باورها ٢.احکام ٣.اخلاق ۴.حقوق که بصورت برهانی درقالب گفتگویی وداستانی بیان میشود کانال ما Http://Eitaa.Com/din20m
مشاهده در ایتا
دانلود
شماره:34 بابعضی از اهالی مسجد جمع شدیم که شب نیمه شعبان برویم مسجد جمکران برای احیا این شب,حرکت کردیم. بعداز چندین ساعت به مسجد جمکران رسیدیم. نرسیده به مسجد جمکران پیاده شدیم و پرچم ها را در آوردیم , شروع کردیم به حرکت به سمت مسجد جمکران و دعای سلامتی را بلند باهم خواندن. یک ماشین کلاس بالا آمد کنار ما عبور کند ,سرعتش را کم کرد دو نفر بودن, راننده گفت:چرا با هم رو راست نیستید؟ یکی از بچه ها رفت کنار ماشین,وگفت:ما رو راستیم,غم ما را نخورید. کنار راننده گفت:شماجوانی, شما عاقلید, جوان امروزی هستید و هر چیزی را که به شما گفتند بدون تفکر نباید بپذیرید. دوستمان گفت:چه اتفاقی افتاده؟ کنار راننده گفتن:دوتا حرف متناقض می زنید ,یکی:مدعی طول عمر حضرت هستید و هم دعای سلامتی را میخوانید که آقا سالم باشد وبماند,کدامش حقیقت دارد؟ دوستمان گفت:هر دو درسته,چون امام هم مثل پیامبر(,انا بشر مثلکم) است,بدنش مثل ما انسانها اقتضای بیمار شدن دارد ,ما دعا میکنیم سلامتی داشته باشد و درآینده حفظ بشود. راننده گفت:این که گفتی درست است ,اما چطور میشود خدا عمر را تا سالهای بعد از ظهور داده به حضرت, چطور سلامتی را نداده است؟ احساس کردم دوستم کمی کم آورد,پیرمرد باصفای مسجدمان که ما به او میگفتیم حاجی صفایی, را برای جوابگویی فرستادیم جلو. حاجی صفایی گفت:بابا جون ما نمیگوییم امامان مریض شده بلکه دعا میکنیم که این مریضی کنار آقا اصلا نیاید. کنار راننده گفت:همان حرف جوان خودتون است اما تعبیر دیگر,حرف ما یک چیز دیگر است. حاجی صفایی گفت:من الان 75سال سن دارم,هم سنگ کلیه دارم پس سلامتی کامل ندارم اما زنده ام, بخاطر اینکه عمر با کم شدن صحت تمام نمیشود و بدن کلا ازبین نمی رود, بلکه در زمانی انسان می میرد که صحت و سلامتی را کلا از دست بدهد. یکی از علتهای غیبت صغری وکبری حفظ جان آقاست, پس آقا بصورت عادی زندگی میکند, خدا آن را از چشم دشمن دور نگه می دارد. پس طول عمر با سلامتی جسمی فرق میکند. ,علاوه بر آن این دعا آثار برکاتی برای ما برای تقرب به خدا ومحبت اهل بیت دارد. راننده گفت: درست می گویید. کنار راننده, از ماشین پیاده شد وبا ما پیاده به جمکران آمد. 📢ادامه ادله.... 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
چرا برای سلامتی امام زمان (عج) دعا می کنیم؟ دلیل دعا کردن برای سلامتی امام عصر چیست؟ در حالی که خدای منان اراده دارد ایشان زنده و سلامت بمانند، آیا اصلا امکان دارد آن وجود مبارک دچار کسالت شوند؟ آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست هر کجا هست خدایا به سلامت دارش (1) دعا از هر حیث مخصوصا برای سلامتی امام زمان (عج) آثار و برکات فراوانی دارد که برخی عبارتند از: 1 . دعا نشان گر علاقه و محبت مسلمانان به ایشان است . اگر چه دوستی تمام ائمه معصومین علیهم السلام بخشی از ایمان و شرط قبولی اعمال است، در عین حال دعا کردن در حق امام زمان (عج) موجب ازدیاد محبت آن حضرت در دل و در نتیجه موجب تقویت ایمان می گردد . 2 . دعا اظهار تجدید عهد و پیمان با آن حضرت است و محتوای پیمان با آن حضرت را دین داری، شریعت محوری و تصمیم قلبی بر اطاعت امر امام علیه السلام و یاری رساندن او با نثار جان و مال تشکیل می دهد . تجدید بیعت با آن حضرت علیه السلام کاری است که بعد از هر نماز از نمازهای پنجگانه یا در هر روز و یا در هر جمعه انجام آن مستحب است . هر روز بعد از نماز صبح، دعاهایی که مربوط به وجود مبارک امام عصر (عج) است، خوانده شود، بسیار مفید و مؤثر خواهد بود . دعای شریف «اللهم بلغ مولای صاحب الزمان صلوات الله علیه عن جمیع المؤمنین ...» و نیز «دعای عهد» شاهدی برای این سخن است . (2) 3 . دعا سبب زنده نگه داشتن یاد امام غایب در دل منتظران می گردد . یاد امام زمان (عج) توجه به ارزش های دین و اصول اخلاقی را در دل ها زنده می کند و غفلت از یاد امام، یکی از دلایل عمده پژمردگی و سستی ارزش های الهی وانسانی در جوامع اسلامی است . دلت گر که یک لحظه غافل نشیند، خدنگ بلا بر دل دل نشیند 4 . کسی که سلامتی امام زمانش برایش مهم است، مسلما آزردن آن حضرت برایش سخت است; در نتیجه دعا برای سلامتی آن حضرت، انسان را به انجام کارهایی وامی دارد که موجب خشنودی آن حضرت و در نتیجه سبب رسیدن به مقام رضوان الهی می گردد . 5 . دعا بسیار مؤثر است و موجب فرج آن حضرت و نیز فرج و گشایش در زندگی مؤمنان می شود . 6 . دعا موجب قرب الهی است . امام مهدی (عج) در خصوص زیارت آل یس می فرمایند: «هرگاه خواستید به وسیله ما به خداوند و به ما توجه کنید، این زیارت را که از جانب خداوند انشا شده است، بخوانید» . (3) این زیارت که از جهات مختلف محتوایی عمیق دارد، بسیار مورد تاکید و سفارش قرار گرفته است . این زیارت از ابتدا تا انتها، دعای برای سلامتی، تندرستی و بهروزی امام زمان (عج) است; «السلام علیک یا خلیفه الله و ناصر حقه ... السلام علیک حین تصبح و تمسی، السلام علیک فی الیل اذا یغشی و النهار اذا تجلی ... السلام علیک بجوامع السلام ... ; سلام بر تو ای جانشین خدا و یاری کننده حق ... درود و سلام بر تو هنگامی که صبح و شام کنی، درود و تهیت الهی بر تو در شب که همه جا را فراگیرد و در روز، در وقتی که نور دهد (یعنی سلام بر تو در هر صبح و شام) ... ، درود بر تو درودی همه جانبه ...» . در دعای بعد از این زیارت نیز معانی بلندی نهفته است; مانند: خدایا او (امام زمان «عج ») را از شر هر متجاوز و سرکشی و از شر همه خلق خود پناه ده و او را از حوادث یومیه، از پیش رو و از پشت سر و از طرف چپ، حفظ و نگه داری کن و از این که آسیب و گزندی به او برسد، جلوگیری کن و در خصوص او، رسولت و خاندان رسولت را حفظ نما و به دست مبارکش عدل و داد را پدیدار نما! «اللهم اعذه من شر کل باغ و طاغ و من شر جمیع خلقک و احفظه من بین یدیه و من خلقه و عن یمینه و عن شماله و احرسه و امنعه من ان یوصل الیه بسوء واحفظ فیه رسولک و آل رسولک واظهر به العدل ...» . در پایان سخن لازم است یادآور شویم که دعا کردن برای سلامتی و فرج آن حضرت، اطاعت از امر خداوند و نیز اهل بیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است; «و هر که خدا و رسولش را اطاعت کند و خداترس و پرهیزکار باشد، چنین کسی به فوز و سعادت خواهد رسید» . (4) آخرین نکته این است که هر چند طبق وعده الهی حضرت زنده و باقی هستند تا زمانی که پرچم توحید و عدل را در همه جهان به اهتزاز درآورند، ولی بالاخره بشر هستند ودر معرض آفات جسمانی و بلاهای طبیعی و ممکن است مریض شوند و دچار کسالت گردند و از این نظر دعای ما برای سلامتی حضرت و حفظ ایشان از این آفات و حوادث، بدون شک در سلامتی وجود آن عزیز عالم وجود و آخرین در صدف امامت و ولایت، مؤثر و مفید است . پی نوشت: 1 . دیوان حافظ، ص 223 . 2 . قمی، مفاتیح الجنان، ص 891و892 . 3 . همان، ص 863 . 4 . نور (24): 52 . 🌐منبع:پایگاه اطلاع رسانی حوزه 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
📚📢منابع بیشتر برای مطالعه: راز طول امام زمان عج الله تعالی(ویکی فقه) http://wikifeqh.ir/%D8%B7%D9%88%D9%84_%D8%B9%D9%85%D8%B1_%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86 -------------- طول عمر امام زمان عج الله تعالی(ویکی پرسش) http://wikiporsesh.ir/%D8%B7%D9%88%D9%84_%D8%B9%D9%85%D8%B1_%D9%88_%D8%BA%DB%8C%D8%A8%D8%AA ----------- طول عمر امام زمان عج الله تعالی(پایگاه اطلاع رسانی حوزه) https://hawzah.net/fa/Magazine/View/2689/4272/27983/%D8%B7%D9%88%D9%84-%D8%B9%D9%85%D8%B1-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
شماره:35 . یکی از دوستان دانشگاهیم شهر پدریشان جای خوش آب هوای بود,یک روز من را دعوت کرد به شهرستانش برای تفریح. من قبول کردم و با دوستم به شهرستانشان که خوش آب هوا بود, رفتیم. به شهرستانشان که رسیدیم,رفتیم خانه ای پدری دوستمان,دیدم تا خانه شلوغ است. به دوستم گفتم:اینها کی هستند؟ دوستم گفت:احتمالا پسر عمو هایم هستند که آمده اند. رفتیم داخل خانه, تا تعدادی دور سفره ایی نشسته اند. ,به ما تعارف کردن,رفتیم نشستیم,من دیدم بطریهای مشروب داخل سفره است. سریع بلند شدم و از خانه خارج شدم. ,دوستم که حالات من را دید به دنبال من آمد گفت:چی شد؟حالت دگرگون شد؟اگر میخواهی تا ببرم شما را دکتر. گفتم:نه خوبم,این پسر عموهایت مشروب سر سفره شان است. دوستم گفت:ما که نمی خواهیم بخوریم. گفتم:سرسفره ایی که شراب هست,حرام است بنشینیم. یکی از پسر عموهای دوستم دید تا ما نیامده ایم دخل, آمدبیرون پیش ما وگفت:اتفاقی افتاده رفتید بیرون؟ دوستم به او گفت:بخاطر وجود شراب سر سفره است,میگوید سر این سفره نشستن حرام است. پسر عموی دوستم به حالت تمسخر وخنده به من گفت:یک شب اینجا آمدی, یک شب هزار شب نمی شود,بیا داخل بیرون ماندن بد است. گفتم:اتفاقا در این قضیه, یک شب آن هزار شب بلکه بیشتر میشود. پسرعموی دوستم گفت:چطور هزار شب شده این یک شب؟ گفتم:گناه بزرگی را که انجام می دهید بعد آن را کوچک میشمارید,این یعنی هزار شب بلکه بیشتر. پسر عموی دوستم گفت:چرا حرامه؟ گفتم:یکی اینکه شراب بخاطر مستی اش حرام هست وباعث خیلی از گناهان میشود, چون باعث غفلت انسان میشود و علتهای دیگری هم دارد. پسر عموی دوستم,میخواست من را دست بیندازد, گفت:داخل آب میکنیم میخوریم تا مست نشویم. وبلند خندید. گفتم:این هم که نجس است وخوردنش حرام. پسر عموی دوستم گفت:نجس باشد,شراب که نیست. گفتم:ببخشید,اگر کثافت انسان را در آب حل کنند, میخوری؟ پسرعموی دوستم گفت:حالمون را بهم زدی,این چه حرفیه؟ گفتم:شراب ضررش و خباثتش بیشتر است. پسر عموی دوستم میخواست حرفش را توجیه کند گفت :ما عادت کرده ایم. گفتم:معتاد بالاتر از عادت شما, اعتیاد پیدا کرده اگر بخواهدو همت کند,می تواند برای فرار از مضرات اعتیاد,ترک کند. پسر عموی دوستم گفت:دنیا دو روزه بگذار تا خوش باشیم. گفتم:آخرت هم همیشگی است ارزش ندارد بخاطر دو روز شادی,شادی همیشگی را از دست بدهیم. پسر عموی دوستم گفت:حرف حساب جواب ندارد. ,و تو فکر فرو رفت. آن شب بخاطر من همه مشروبات را گذاشتن گوشه ایی از حیاط خانه و من تا نیمه های شب در مورد خدا ومعاد و گناه وآثارش صحبت کردم. 📢ادامه ادله.... 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
مشروبات الکلى بر خلاف بسیارى از منکرات، به پنج دلیل از محرّمات و خبائث شمرده مى شود: دلیل اول - کتاب (قرآن) در قرآن کریم آیات فراوانى وجود دارد که حرمت مشروبات الکلى را به زبان کنایه و یا موردى بیان مى کند، ولى ما به صریح ترین آنها مى پردازیم: 1 - «انّما الخمر و المیسر و الانصاب و الازلام رجس من عمل الشیطان فاجتنبوه لعلکم تفلحون؛(1) تحقیقاً شراب و انواع قمار و بت پرستى و یا سنگ هایى که براى قربانى نصب شده و چوبه هاى قرعه (براى کشف امور غیبى)، پلیدى از کارهاى شیطان است، از آن دورى گزینید، شاید رستگار شوید.» 2 - «انما یرید الشّیطان ان یوقع بینکم العداوة و البغضاء فى الخمر و المیسر...؛(2) شیطان مى خواهد کینه توزى و دشمنى را از طریق شراب و قمار در میان شما بیفکند و تضادهاى داخلى را تشدید نماید و شما را از یاد خدا و نماز باز دارد، آیا باز هم دست از آن بر نمى دارید.» 3 - «یسئلونک عن الخمر و المیسر قل فیهما اثم کبیر و منافع للناس و اثمهما اکبر من نفعهما؛(3) تو را از شراب و قمار مى پرسند، بگو: در آن دو گناهى بزرگ است و سودهایى براى مردم و گناهشان از سودشان بیشتر است.»(4) دلیل دوم - احادیث نبوى و علوى (سنت) در مجامع شیعه و سنّى، این حدیث معروف است که پیامبر اکرم (ص) ده گروه را لعنت کرده است که به گونه مستقیم یا غیر مستقیم در شراب سازى دخالت دارند: 1 - کسى که درخت انگور را به نیت شراب غرس کند؛ 2 - آن که بدین قصد از درخت تاک پاسدارى نماید؛ 3 - خریدار مشروبات؛ 4 - فروشنده آن؛ 5 - کسى که مى نوشد؛ 6 - کاسبى که از شراب فروشى پولى به دست مى آورد؛ 7 - فشار دهنده انگور به انگیزه ساختن شراب؛ 8 - افرادى که مشروبات را حمل و نقل مى کنند؛ 9 - تحویل گیرنده آن؛ 10 - ساقى یا کسى که شراب براى دیگرى مى برد.(5) در اسلام هیچ گناهى تا این حد نکوهیده نشده است. پیامبر (ص) به حضرت على (ع) فرمود: «اگر همه گناهان را در خانه اى جمع کنند، کلید آن شراب است.»(6) امام على (ع) مى فرماید: «خداوند شراب و مى گسارى را براى سلامت عقل حرام کرده است.»(7) امام صادق (ع) نیز فرمود: «اگر کسى دخترش را به شراب خوار بدهد مانند این است که او را در آتش انداخته است.»(8) دلیل سوم - عقل برخى از عقلاى جهان به خصوص پزشکان متعهد بر اساس موازین عقلى و علمى و بلکه مشاهدات حسى معتقدند الکلِ مسکِر انسان را از حالت عادى خارج مى سازد و براى مدت زمانى او را در مستى و بى خبرى نگه مى دارد و در این حالت هرگونه عمل خطرناک و یا شرم آورى از وى امکان صدور مى یابد. 1) مائده (5) آیه 90. 2) همان، آیه 91. 3) بقره (2) آیه 219. 4) زمخشرى , ربیع الابرار و نصوص الاخبار، ج 4، ص 53 - 51. 5) فروع کافى، چاپ جدید، ج 6، ص 430 - 429. 6) وسائل الشیعه، ج 17، ص 271. 7) نهج البلاغه، حکمت 252. 8) وسائل الشیعه، ج 17، ص 249. 🌐منبع:پایگاه اطلاع رسانی حوزه 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
📢سوالات درمورد شراب:مطالعه بیشتر 🔴اگر حرمت شراب به علت ضرر آن است؛ چرا سیگار حرام نیست؟ http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa1587 🔴حکم شراب قبل از اسلام.؟ http://www.islamquest.net/fa/archive/question/en21536 🔴شراب در چه سالی در اسلام حرام اعلام شد؟ http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa54914 🔴نوشیدن یک قطره از شراب چه ضرری دارد؟ http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa6184 🔴آیا بعد از خوردن مشروب مثلا 2 ساعت بعد از آن می توان نماز یومیه را خواند. آیا خواندن نماز بعد از نوشیدن مشروب اشکالی ندارد؟ http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa7722 🔴آیا کسی که مشروب خورده نجس است؟ http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa9089 دین کده Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
شماره:36 در خیابان داشتم عبور میکردم ,دیدم یک جمعیتی کنار رو گذری ایستاده اند ویک ترافیک به وجود آمده است. ماشین پلیس و آتش نشانی وآمبولانس هم گوشه ایی ایستاده اند. من برای اینکه بفهمم چه اتفاقی افتاده ,خودم را زود به آنجا رساندم. در اینجا صحنه ایی را دیدم که جوانی بالای روگذر,کنار نرده ها ایستاده و فریاد می زند:بروید کنار میخواهم خود کشی کنم. بالا هم خانمی با گریه فریاد می زند:پسرم این کار را نکن. از آن طرف هر کسی نزدیک میشد,خودش را به طرف پایین متمایل می کرد وکسی جراىت پیدا نمیکرد نزدیک آن جوان شود. بالای رو گذر صدای فریادی آمد وگفت:جوان میخواهی خود کشی کنی؟ جوان با فریاد زد:بله,چکارم دارید؟ او گفت:قبل از اینکه که خودت را بکشی,گوش کن می خواهم قضیه ایی را برایت بگویم. وگفت:(من هم دوران جوانی مثل تو میخواستم خودم را بکشم, اما مثل تو نبودم که معرکه بسازد, کسی دور برم نبود ,خودم بودم تنها,طناب دار را آویزان کردم,بعد رفتم روی صندلی,بعد طناب را برداشتم که بندازم دور گردنم, از درون تاریکی ,یکی گفت:چه میکنی؟ من خیلی ترسیدم وطناب از دستم افتاد. یک نفر از تاریکی بیرون آمد تا معتادی است, گفت:دیوانه ایی؟ گفتم:نه,مشکلات خفه ام کرده اند. گفت:چرا تو مشکلات را خفه نمیکنی؟ گفتم:نمیشود. گفت:فکر کردی اگر خودت را بکشی چه اتفاقی می افتد؟ گفتم:آزادی. گفت:نه,این بدبختی هست. گفتم:چرا؟ گفت:خیال کردی دنیا را با خود کشی خودت تکان میدهی, فوقش اگر جنازه ات را پیدا کردند, می برن تو را قبرستان . چند روز پدر و مادرت عزا دار تو میشوند, کسانی که از تو بدشان می آید ,شاید خوشحال شوند. و دیگران بدگویی تو را کنند وتو را احمق فرض میکنند. و این را بدون اگر مشکلاتت بزرگ است ,خدا بزرگتر از آن است , و دنیای دیگری هم هست,خودکشی یعنی بدبختی در آنجا, چون دیگر آزادی نیست بلکه چوب است. این را بدون من معتادم راه برگشت دارم ترک کنم ,چون من هم مثل تو برای تنبیه جامعه رفتم معتاد بشوم اما خودم با اعتیادم تنبیه شدم. اما اگر تو خود کشی کردی, فرصت جبران نداری برگردی. من روی حرف آن معتاد چند ساعت فکر کردم,دیدم تا حرفش بی ربط نیست, پشیمان شدم.) حرف آن طرف تمام شد. ما دیدیم حرف او تمام شد و جوان زد زیر گریه, آن طرف که نزدیک شده بود ,پرید جوان را گرفت و از منطقه خطرناک دور کرد و مامورین از او تحولیش گرفتن. بعد فهمیدم برای دوره درمان افسردگی او را برده اند کلینیک. 📢ادامه ادله.... 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
خودكشي يكي از برگترين گناهان كبيره است كه در آيات و روايات متعددي مورد سرزنش و مذمت قرار گرفته است و بر اساس رواياتي كه در اين باره وجود دارد اين گناه بخشيده نميشود. خداوند در قرآن کریم می فرماید: وَلا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إنَّ اللّه َ کانَ بِکُمْ رَحیما، وَمَنْ یَفْعَلْ ذلک عُدْوانا وَظُلْما فَسَوْفَ نُصْلیهِ نارا (1) يعني خودکشی نکنید! خداوند نسبت به شما مهرباناست. و هر کس این عمل را از روی تجاوز و ستم انجام دهد، به زودی او را در آتشی واردخواهیم کرد. أبی ولاّد می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمود:مَنْ قَتَلَ نَفْسَهُ مُتَعَمِّدا فَهُوَ فی نارِ جَهَنَّمَ خالِدافیها (2) يعني هر کس عمدا خودکشی بکند، همیشه در آتش دوزخ خواهد بود. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمود:میان انسانهای پیش از شما، مردی جراحتی برداشت و از شدّت بی تابی کاردی برداشت و باآن دستش را قطع کرد و از شدّت خونریزی مُرد، پس خداوند فرمود: بنده ام، در گرفتن جان خود بر من پیشی گرفت... هر آینه بهشت را بر او حرام کردم(3) همچنين رسول خدا صلی الله علیه و آله در حديث ديگري فرمود: مَنْ قَتَلَ نَفْسَهُ بِحَدیدَةٍ فَحَدیدَته فی یَده یُجاءُ بِها فی بَطْنِه فی نارِ جَهَنَّمَ خالِدافیها مُخَلّدا أبدا، ومَنْ شَرِبَ سَمّا وَقَتَلَ نَفْسَهُ، فَسَمُّهُ فی یَدِهِ یَتَحَسّاهُ فی نارِ جَهَنَّمَ خالِدا فیها أبَدا، وَمَنَ تَرَدّی مِنْ جَبَلٍ،فَقَتَلَ نَفْسَهُ فهو یَتردّی فی نار جهنّم خالدا فیها مُخلّداأبَدا؛ (4) يعني کسی که بوسیله آهن خودکشی کند پس باآهن پاره اي بدست که قسمتی از آن به شکمش فرو رفته آورده می شود، و وارد آتش جهنم می گردد و در آن بطور أبد و همیشگی خواهد سوخت، و کسی که با خوردن سمّ خودکشی کند، پس سمّ در دست به آتش جهنم انداخته می شود و در آن بطور دائم خواهد سوخت، و کسی که خود را با پرت کردن از کوه به قتل برساند، پس به آتش جهنم پرت می شود و در آن تا أبد خواهد ماند. پينوشتها: 1-النساء/29-30 2- الفروع من الکافی، دارالکتب الاسلامی، ج7، ص45،و من لایحضره الفقیهه، ج3، ص571 3-الترغیب و الترهیب، ج3، ص301، ح4 4-صحيح مسلم جلد1ص72 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
اسلام درباره خودکشی چه نظری دارد؟ پرسش حکم اسلام درباره خود کشی چیست؟ من بعد از سپری شدن مدت زیادی از شکست در عشق واقعاً انگیزه ای برای ادامه دادن زندگی ندارم. آیا نمی توان بدون آسیب رساندن به کسی و بی سرو صدا و با صحنه سازی یک مرگ طبیعی (برای حفظ آبروی خانواده) از این دنیا رفت؟ پاسخ اجمالی مسلماً در زندگی هر انسان، ناراحتی ها و یا شکست هایی پیش می آید که دنیا را در چشم انسان تیره و تار می کند. در این حالت انسان ها دو گونه اند؛ عده ای از میان این غرقاب مشکلات، سر بلند می کنند و با همه سختی ها و با توکّل بر خداوند، شروع به سازندگی دوباره می کنند. اما در مقابل عده دیگری هستند که زیر این مشکلات کمر خم کرده و به انزوا کشیده می شوند و یا بدتر از آن دست به خود کشی می زنند. اگر انسان به منطق اسلام آشنا باشد درمی یابد که مرگ انتهای راه نیست بلکه ابتدا راهی است بدون پایان. پس خود کشی هیچ کمکی به انسان نمی کند. مضافاً بر این که هیچ مشکلی در دنیا آن قدر ارزش ندارد که انسان در برابر آن، جان با ارزشش را بگیرد. از دیدگاه اسلام مالک همه چیز از جمله انسان، خداوند است و اوست که حق تصرف در جهان و انسان را دارد. آن جا که او رخصت دهد، مجاز و جایى که او اذن ندهد، غیرمجاز است. از جمله موارد، کشتن انسان است. در این موضوع هیچ تفاوتى بین انتحار و دیگر کشى (کشتن دیگران) نیست، چرا که این کار سلب حق حیات از خود و یا دیگرى است. خداى سبحان انسان را از این امر برحذر داشته، مىفرماید: «و آن کس که انسانى را بدون این که قاتل باشد و یا در زمین فساد کند بکشد گویا همه مردم را کشته است».[1] مرگ و حیات یک نفر، اگر چه مساوى با مرگ و حیات اجتماع نیست، اما شباهتى به آن دارد، ازاینرو در جایى که اذن خداوند نیست، انجام دادن آن حرام و گناه کبیره است. این نفس فرقی ندارد که دیگری باشد یا نفس خود و انسان دست به خود کشی زند. امام باقر (ع) فرمودهاند: «مؤمن به هر بلایى مبتلا مىشود و با هر نوع مرگی مىمیرد ولى خودکشى نمىکند» [2] امام صادق (ع) در باره عاقبت خودکشی می فرمایند: « هر کس خودکشی کند، برای همیشه در آتش جهنم می ماند... .»[3] این روایات و نمونه های دیگر نشان از شدت برخورد اسلام با این پدیده دارد. پس هرگز به خودکشی به عنوان یک راه حل نگاه نکنید. اگر چه دیگران متوجه این عمل نشوند و بسیار طبیعی نشان داده شود، ولی در واقع و نزد خداوند ، چیزی مخفی نیست. مطمئن باشید اگر در مسیر درست گام بردارید بعد از مدت کوتاهی همه نظرات را به خود جلب خواهید کرد و موجب افتخار خانواده خواهید شد. چند توصیه: 1. سعی کنید به طرق مختلف ایمان خود را پرورش داده و قوی کنید. 2. با افراد شاد، خوشبین و امیدوار، مجالست داشته باشید و از روحیه آنان الهام بگیرید. 3. به شدت از منفى گرایى بر حذر باشید و افکار منفى را از خود دور کنید. 4. با هستههاى مشاوره در این زمینه ارتباط داشته باشید [1]   مائده، 32. [2]   کلینی ، محمد بن یعقوب، کافی، ج 2، ص 254،  ،  چاپ چهارم، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1365 هـ ش . [3]   همان، ج 7، ص 45 🌐منبع:اسلام کوئست 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
🌹با سلام بر دوستان کانال دین کده: 🙏باعرض پوزش، بخاطر آماده نشدن داستانها، پستی این ٢روز بارگزاری نشد. ان شاالله فردا سعی می‌کنیم که داستان را آماده کنیم و بارگذاری آن در کانال انجام دهیم. 📢خبر مهم: واز هفته بعد بخاطر آماده شدن برای امتحانات، هفته ایی فقط٢داستان بارگذاری می‌شود. (یک شنبه ها و پنج شنبه ها) 📝و در روزهای امتحانات چند روزی از حضور گرمتان بی بهره میشوم، که متعاقباً اعلام می کنیم. 💐باتشکر ویژه از همراهی شما دوستان عزیز کانال دین کده. دین کده @din20m
شفاعت خواهی، پارتی بازی نیست.
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:شفاعت دست گیری بدون حق خواری. شماره:37 ؟ شبی یکی از همکاران پدرم مهمانمان شده بود. بعد از صَرف شام، پدرم و دوستش در مورد گذشته درسی وکاری خاطراتی از گذشته بیان می کردن. من که خیلی از این خاطرات استفاده بردم، چون بر تجربیات تجربه نکرده ام، افزوده شد. بعد در این میان،پدرم در مورد وامی صحبت کرد که می‌خواست بگیرد. دوست پدرم به پدرم پیشنهاد داد که پارتی پیدا کند تا زودتر وام برایش واریز کنند. امّا پدرم قبول نکرد وگفت:این ضایع کردن حق دیگری است. دوست پدرم گفت:بابا، دین اینقدر سخت نگرفته، اصلا میگم، دین خودش هم پارتی بازی را دارد. پدرم گفت:این جور عمل کردن و پارتی بازی کردن، حق الناس است، چطور می‌گویی دین گفته حق الناس را رعایت نکن؟ دوست پدرم گفت:همین شفاعتی که برای ما در قیامت است، و دست ما را می‌گیرند. پدرم گفت:این طور که شفاعت را تصور میکنی، اشتباه است. دوست پدرم گفت:حالا شما تفاوت شفاعت و پارتی بازی را بفرمایید، تا دیگه این تصور اشتباه را نکنم؟ پدرم گفت: اینکه شفاعت لطفی است که خداوند که بنده اش داده است وحق کسی ضایع نمی کند. دوست پدرم گفت:چطور حقی ضایع نمی‌شود؟ پدرم گفت:برای اینکه در قضیه شفاعت، کسی طلب کار وحق خواه نیست. بلکه شفاعت لطفی است که خداوند به هرکسی که شایسته بداند عطا میکند، آن هم از طریق اولیاء خودش. امّا پارتی بازی، ضایع کردن حقی است که حق دیگران بوده و پارتی باز آن را ضایع کرده است. این یکی از تفاوت‌های اساسی پارتی بازی با شفاعت است. دوست پدرم گفت:تا حالا از این زاویه به این موضوع نگاه نکرده بودم. 📢ادامه ادله.... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
📢پرسش: تفاوت شفاعت با واسطه‌هاي دنيوي هم چون پارتي ‌بازي چيست؟ ✅پاسخ: شفاعت از ماده «شفع» به معني ضميمه كردن چيزي به همانند آن است؛ و از اين جا روشن مي‌شود كه بايد نوعي شباهت و همانندي در ميان آن دو بوده باشد، هر چند تفاوت‌هايي نيزدرميان آن هاديده شود. مفهوم اسلامي شفاعت اين است كه شخص گنه كار به خاطر پاره‌اي از جنبه‌هاي مثبت (مانند ايمان، محبت اولياء الهي و اعمال صالح) شباهتي با اولياء الهي پيدا كند و آن ها با عنايت و كمك‌هاي خود او را به سوي كمال سوق دهند، و از پيشگاه خدا برايش تقاضاي عفو كنند.[1] به تعبير ديگر، شفاعت كمك كردن اولياء الهي به افرادي است، كه در عين گنه كار بودن، پيوند ايماني خود را با خداوند، و پيوند معنوي خويش را با اولياء خدا قطع نكرده‌اند. شفاعت شافعان واقعي از آن كساني است كه در روح و روان آنان نيروي جهش به سوي كمال و پاكي باشد، ولي كساني كه در سراسر وجود آنان نقطه قوت و كمالي پيدا نشود، هرگز نورانيت شافعان، وجود تاريك آنان را روشن نخواهد كرد. البتّه شفاعت شافعان، منوط به اذن پروردگار جهان است و اذن خدا بي ‌جهت و بي‌حكمت نيست بلكه شامل كساني مي‌شود كه براي عفو و اغماض، شايستگي دارند واگردر طول زندگي لغزش و گناهي داشته‌اند، به مرحله پرده‌دري و طغيان نرسيده است.[2] شفاعت‌هاي رايج در بين مردم از جمله پارتي‌ بازي با شفاعت در منطق اسلام تفاوت‌هاي زيادي دارد از جمله: 1. دروساطت هايي دنيوي فرد گنه کاربه شفيعي متوسل مي‌شود، و او را بر مي‌انگيزد كه با رئيسي فلان اداره تماس بگيرد و روي نفوذي كه در دستگاه او دارد، وي را وادار كند كه از تقصير او بگذرد و از اجراء قانون در حق او صرف‌ نظر كند ولي در شفاعت اسلامي كار در دست خدا است، و اوست كه شفيع را بر مي‌انگيزد. و بر اثر كمال و موقعيتي كه دارد به او حق شفاعت مي‌بخشد، و رحمت و مغفرت خود را از مجراي او شامل حال بندگان مي‌سازد، ولي اگر حقيقت شفاعت اين باشد كه گنه كار در روز رستاخيز بسان اين جهان، از پيش خود وسيله‌اي برانگيزد، و او نيز بدون در نظر گرفتن هيچ شرطي، تحت تأثير درخواست او قرارگيرد.و در پرتو نفوذي كه در پيشگاه خداوند دارد عفو و مغفرت خدا را نسبت به چنين مجرمي جلب نمايد، اين نوع شفاعت همان بيدادگري و پارتي ‌بازي خواهد بود كه بايد دستگاه ربوبي را از اين آلودگي‌ها پاك و پيراسته دانست.[3] 2. در شفاعت اسلامي، شفيع تحت تأثير مقام ربوبي قرار مي‌گيرد، ولي در وساطت هايي باطل، صاحب قدرت تحت تأثير سخنان شفيع قرار گرفته، و خود شفيع تحت تأثير مجرم قرار مي‌ گيرد. به عبارت ديگر؛ در شفاعت‌هاي عرفي دنيوي، شخص شفاعت كننده مولا و حاكم را برخلاف اراده خود وادار مي‌كند، ولي در مورد شفاعت مأذون تغييري در علم و اراده خدا حاصل نمي‌شود تغيير تنها در مراد و معلوم است يعني خدا مي‌داند، مثلاً فلان انسان حالات مختلفي بر او عارض مي‌شود، در فلان روز بر اثر وجود شرايط و اسباب خاصي حالي را دارد كه در آن حال خداوند اراده‌اي درباره او مي‌كند سپس روز ديگر به واسطه شرايط و اسباب ديگر حال تازه‌اي پيدا مي‌كند، خداوند هم چيزي درباره او اراده مي‌نمايد.[4] 3. شفاعت‌هاي دنيوي فقط تبعيض در قانون است و نفوذ شفيع، اراده قانون گذار و يا مجريان قانون را مغلوب ساخته، و سرانجام قانون تنها قدرت خود را بر افراد ضعيف و ناتوان نشان مي‌دهد، در حالي كه در شفاعت اخروي هيچ كس قدرت خود را بر خدا تحميل نمي‌كند، و جلو قانون را نمي‌گيرد بلكه شفاعت رحمت گسترده و مغفرت نامحدود خداي مهربان است كه مي‌خواهد به وسيله آن افرادي را كه شايسته تطهير هستند و قابليت براي پاك شدن دارند، پاك سازد. گروهي كه از شفاعت محروم مي‌گردند از اين نظر نيست كه در قانون خدا تبعيض وجود دارد بلكه قابليت مغفرت و رحمت گسترده الهي را ندارند.[5] 📢ادامه دارد.... 🌐منبع:مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات. 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
📢ادامه قبل: 4.شفاعت شونده ها بايد داراي شرايطي باشند از جمله: الف- خداازآن ها راضي باشد و آن ها از ترس خدا بيمناك باشند «و لا يشفعون الا لمن ارتضي و هم خشيته مشفقون»[6] ب ـ نزد خدا عهد و پيماني داشته باشند مثلاً ايمان به خدا، اقرار به يگانگي او، تصديق نبوت و ولايت و عمل صالح داشته باشند «لا يملكون الشفاعة الا من اتّخذ عندالرحمان عهداً»[7] ج – گرچه گنه كار باشند امّا ظالم نباشند «ما للظالمين من حميم و لا شفيع يطاع»[8] د-نماز را سبك نشمارند كه امام صادق ـ عليه السّلام ـ فرموده‌اند: « لا ينال شفاعتنا من استخف ّ»[9]شفاعت مابه کسي که نمازراسبک بشماردنمي رسد. درنتيجه شفاعت نه تشويق به گناه است و نه چراغ سبز براي معاصي، نه عامل عقب افتادگي و نه چيزي شبيه پارتي ‌بازي بلكه مسأله مهم تربيتي است كه آثار مثبت و سازنده‌اي دارد از جمله: الف-ايجادروحيه اميد: بسيار مي‌شود كه غلبه هواي نفس سبب ارتكاب گناهان مهمي مي‌شود و به دنبال آن روح يأس بر كساني كه مرتكب آن شده‌اند غلبه مي‌كند و اين نااميدي آن ها را به آلودگي بيشتر و غوطه‌ور شدن در گناهان سوق مي‌دهد ولي اميد به شفاعت اولياي الهي به عنوان يك عامل بازدارنده به آن هانويد مي‌دهد كه اگر خود را اصلاح كنند ممكن است گذشته آن هااز طريق شفاعت نيكان و پاكان جبران گردد. ب ـ ايجادرابطه معنوي بااولياي الهي: مسلّماً كسي كه اميد به شفاعت دارد سعي مي كند به نوعي اين رابطه را برقرار سازد و كاري كه موجب رضاي آن هااست انجام دهدو پيوندهاي محبت و دوستي را نگسلد. ج ـ تلاش براي تحصيل شرايط شفاعت:مسلّماً اميدواران شفاعت بايد در اعمال گذشته خويش تجديد نظر كنند و نسبت به آينده تصميمات بهتري بگيرند، زيرا شفاعت بدون زمينه مناسب انجام نمي‌گيرد. حاصل آن كه شفاعت نوعي تفضّلي است كه از يك سو به خاطر زمينه‌هاي مناسب «شفاعت شونده» و از سوي ديگر به خاطر آبرو و احترام و اعمال صالح «شفاعت كننده» تحقق مي يابد. معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر: 1. تفسير الميزان،محمد حسين طباطبايي(ترجمه موسوي)،ج1ص238 ناصر مكارم شيرازي، ج 1، دارالکتب الاسلامية،تهران، چ 5، 1370، ذيل آية 48 بقره. 2. پيام قرآن، ناصر مكارم شيرازي و همكاران، ج 6، چ 1، قم: مدرسة اميرالمؤمنين، 1370، ص 505 ـ 544. 3. منشور جاويد، جعفر سبحاني، ج 8، چ 1، قم: دارالقرآن الكريم، 1369. 4. آئين وهابيت، جعفر سبحاني، چ 6، قم: دفتر انتشارات اسلامي، 1373، ص 258 ـ 261. 📚پي نوشت ها: [1] . ر.ك: مكارم شيرازي، ناصر و همكاران، پيام قرآن، قم، مدرسة اميرالمؤمنين، چاپ اول، 1370، ج 6، ص520. [2] .رك: سبحاني، جعفر، منشور جاويد، قم، دارالقرآن الكريم، چاپ اول، 1369، ج 8، ص 9 -. [3] . ر. ك: منشور جاويد، همان، ص 116 ـ 115. [4] . ر. ك: طباطبايي، سيد محمد حسين، تفسير الميزان، ج 1،ص 238،جامعه مدرسين،1374 [5] . ر. ك: منشور جاويد، همان، ص 117. [6] . انبياء/ 28. [7] . مريم/ 87. [8] . مؤمن/ 18. [9] . مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، انتشارات اسلاميه، چاپ سوم، 1368، ج 47، ص 8، باب 1، روايت 23. 🌐منبع:مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات. 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m