eitaa logo
دین، سلامت و سبک زندگی
425 دنبال‌کننده
292 عکس
18 ویدیو
21 فایل
کانال رسمی گروه پژوهشی دین، سلامت و سبک زندگی موسسه علمی پژوهشی بسوی اجتهاد سایت اینترنتی www.dinvasalamat.com ادمین کانال 👇 @Zohoornazdikast1367 ارتباط با مدیریت موسسه👇 @MZ_Rohani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢ترکیب عسل با آب جوش یا شیر داغ با خوردن عسل و شیر داغ یا چای داغ نه تنها از خواص عسل بهره ای نمی برید بلکه مواد سمی وارد بدنتان می کنید. عسل در مایعات بالای 45-40 درجه هیچ خاصیتی ندارد بلکه باعث تولید نوعی سم نیز میشود. عضو کمیته صنایع غذایی انجمن مدیریت کیفیت ایران با اشاره به خواص و منابع قندی موجود در عسل، در مورد مصرف درست این عصاره شیرین توضیحاتی داد. عضو کمیته تخصصی صنایع غذایی انجمن مدیریت کیفیت ایران با تاکید بر وجود مقادیر قابل توجهی از انواع قند ها در عسل اظهار کرد: این عصاره شیرین منبعی غنی از اقسام قندها به ویژه گلوکز و ساکاروز است به گونه ای که 14 الی 18 درصد آن را آب، 2 درصد را سایر مواد و بین 75 الی 86 درصد عسل را قند تشکیل می دهد. وی در خصوص مصرف عسل به ویژه در رژیم های لاغری و دیابتی بیان کرد: بسیاری از افراد فکر می کنند مصرف زیاد عسل به علت داشتن قند طبیعی بلامانع است، در حالیکه مقادیر خیلی کمی از این عصاره حاوی کالری و انرژی خیلی زیادی است و به هیچ عنوان زیاده روی در مصرف آن برای دیابتی ها و افراد دارای رژیم های لاغری توصیه نمی شود، بنابراین بهترین روش مصرف در عموم افراد، استفاده روزانه یک تا 2 قاشق مربا خوری از عسل است. عضو کمیته تخصصی زنبور عسل سازمان نظام دامپزشکی در مورد یکی از اشتباهات رایج مصرف عسل گفت: متاسفانه برخی افراد علاقه زیادی به شیر عسل داغ، چای عسل داغ و یا سرو نوشیدنی های داغ با عسل به ویژه در ساعات اولیه صبح دارند در حالیکه این کار با گذر زمان به راحتی جانشان را نشانه می گیرد. وی یادآور شد: افرادیکه به مصرف نوشیدنی های داغ با عسل علاقه دارند باید بدانند که نباید عسل را در نوشیدنی های با حرارت بیش از 40 درجه سانتیگراد مخلوط کنند، زیرا دمای بالای عسل منجر به تولید و فعال شدن سمی موسوم به HMS می‌شود که اثر فوری ندارد و به مرور زمان در کبد ته نشین شده و سلامتی فرد را باخطری جدی مواجه می کند که دمای شیر یا چای یا هر نوشیدنی دیگری که قرار است عسل به آن اضافه شود، باید نیمه گرم یا ولرم بوده و از این دما بالاتر نباشد. اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی rkh.ivo.ir/ZdFf •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
«فقه پزشکی - جلد اول تقریرات درس آیت الله محمد قائنی» ✍️تألیف: علی ظهیری 📝ناشر: حوزه های علمیه - دفتر فقه معاصر سال چاپ: ۱۴۰۱ تعداد صفحات: ۴۶۴ محتوای کتاب: این کتاب حاصل دروس خارج فقه معاصر آیت الله محمد قائنی در موضوعات متنوع و به‌روز پزشکی می‌باشد. که شاید بتوان گفت موضوع احکام کرونا، بیماری‌های واگیردار و تعیین تکلیف حاکمیت و مردم در موارد مشابه از قسمت‌های جذاب این کتاب اجتهادی می‌باشد. 👈فهرست کتاب را در پیام بعدی ملاحظه کنید. تهیه کتاب: https://ketabeqom.com/bookinfo •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
فهرست-فقه-پزشکی-1.pdf
1.15M
فهرست کتاب فقه پزشکی جلد اول
سخنگوی سازمان انتقال خون ایران : در کشورهای برخوردار، بانوان سهم ۵۰ درصدی از اهدای خون دارند اما در میان بانوان ایرانی استقبال از اهدای خون به کمتر از ۵ درصد تقلیل یافته است. بانوان به خاطر شرایط فیزیولوژی خود می‌توانند ۳ بار در سال خون اهدا کنند. اهداکنندگان پیش از اهدای خون مورد مشاوره و معاینه قرار می‌گیرند و اگر واجد شرایط اهدای خون نباشند از آن‌ها خون گرفته نمی‌شود و سلامتی اهدا کننده و مصرف کننده خون همیشه از اولویت‌های سازمان به شمار می‌رود. در کشور ۲۵ درصد از خون اهدایی به بیماران خاص و تالاسمی اختصاص می‌یابد. ترس از کم خونی، سوزن کیسه‌های اهدای خون و ترس از ضعف قوای جسمانی و ابتلا به بیماری از راه اهدای خون به عنوان رایج‌ترین علل عدم استقبال بانوان از اهدای خون است. تمام تجهیزات اهدای خون، یک بار مصرف و کاملا استریل است و هیچ امکان آلودگی در حین اهدای خون وجود ندارد. حاجی‌بیگی تصریح کرد: تست هموگلوبین برای کم خونی و غلظت خون در مراکز اهدای خون انجام می‌شود و مکمل‌های آهن طبق تشخیص و تجویز پزشک اهدا به مراجعان اهدای خون ارائه می‌شود تا اهدا کنندگان خون نگرانی از بابت کم خونی یاجبران ذخایر آهن بدنشان نداشته باشند. لینک خبر: https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/09/28/3008736 سوژه پژوهشی: لزوم قصد قربت در ثواب اهداء خون •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
امام صادق (علیه السلام): «بُکی الحُسَینُ علیه السلام خَمسَ حِجَجٍ، و کانَت امُّ جَعفَرٍ الکلابِیةُ تَندُبُ الحُسَینَ علیه السلام و تَبکیهِ و قَد کفَّ بَصَرُها.» «بر حسین (علیه السلام) پنج سال گریسته شد. امّ جعفر کلابی (امّ البنین)، برای حسین (علیه السلام) مرثیه می‌سرایید و می‌گریست تا اینکه چشمانش نابینا شد.» الأمالی للشجری: ج ۱، ص ۱۷۵ «وفات حضرت ام البنین (سلام الله علیها) تسلیت باد » •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
💢 تبدیل، آشکارسازی و یا تعیین جنسیت فرد با عمل جراحی را تغییر جنسیت گویند.  ✅ نظر مراجع تقلید: آیت‌الله خامنه‌ای(دامت‌برکاته): تغییر جنسیت جایز نیست، مگر آنکه از راه های علمی و عرفی اطمینان آور، ثابت شود که اعضا و اندام ظاهری، خلاف جنسیت واقعی است، در این صورت اقدام به تبدیل و تطبیق اعضای ظاهری با جنسیت واقعی فی نفسه جایز است، همچنین در صورتی که جنسیت واقعی ــ حتی با آزمایش های علمی ــ ثابت نشود و متقاضی تغییر، در وضعیت اضطرار شدید روحی باشد، جواز عمل مزبور فی نفسه بعید نیست. آیت‌الله سیستانی(دامت‌برکاته): اگر مقصود از تغییر جنسیت این باشد که با عمل جراحی آلت تناسلی مرد را قطع کنند و به جای آن برای او مجرای ادرار و آلت تناسلی مصنوعی بسازند و با تزریق هورمون علامات زنانگی از قبیل ریختن موهای صورت و برآمدگی سینه در او ایجاد کنند ، یا در مورد زنی که تغییر جنسیت می دهد مقصود این باشد که برای او آلت تناسلی مردانه مصنوعی قرار دهند و با تزریق هورمون علامات مردی از قبیل کوچک شدن سینه و روییدن موی صورت ایجاد کنند ، این امر موجب تغییر واقعی جنسیت نیست و احکام شرعی او تغییر نمی کند و از جهتی چون مستلزم کشف عورت و لمس آن است جایز نیست. واما اگر مقصود تغییر دستگاه تناسلی داخلی وخارجی باشد که معیار اختلاف زن ومرد است ، پس این امر فی حد ذاته با قطع نظر از لوازمی که ممکن است حرام باشد اشکال ندارد ، ولی تا به حال این امر محقق نشده است و آن چه تا به حال صورت پذیرفته همان تغییر ظاهری است که تاثیری در تغییر احکام ندارد. البته ممکن است در مورد کسانی که دچار ناهنجاری در دستگاه تناسلی شده اند با عمل جراحی آلت تناسلی مردانه را که مخفی شده است در مردی که ظاهری زنانه دارد ولی دستگاه تناسلی داخلی را ندارد نمایان سازند یا به عکس آلت تناسلی ظاهری مردانه را از زنی که دستگاه تناسلی زنانه داخلی دارد قطع کنند. واین کار فی حد ذاته اشکالی ندارد و ارتباطی با تغییر جنسیت ندارد و البته اگر مستلزم نگاه یا لمس حرام باشد در صورتی جایز است که ضرورت داشته باشد یا ترک آن مستلزم حرج ومشقت شدید باشد. آیت‌الله مکارم شیرازی(دامت‌برکاته): تغيير جنسیت و ظاهر ساختن جنسیت واقعى (در افراد دوجنسی كه یک جنس آن‌ها غلبه دارد) خلاف شرع نيست؛ بلكه واجب است. البته باید از مقدمات مشروع استفاده شود یعنى نظر و لمس حرام در آن نباشد، مگر اینکه به حد ضرورت برسد، ولى تغيير جنسیت صورى و كاذب جايز نيست. آیت‌الله صافی گلپایگانی(ره): کسی که جنسیّتش محرز است، تغییر جنسیت برای او جایز نیست و اگر با عدم جواز، کسی این کار را با این که تحقّق آن بعید است انجام دهد و حقیقتاً جنسیّت او؛ چه در اعضای ظاهری بدن و چه اعضای باطنی تغییر کند به طوری که واقعاً مرد، زن شود و با زنان دیگر فرق نداشته باشد و یا بالعکس، در این صورت حکم روابط بر اساس جنسیّت جدید است. (منبع: سایت رسمی مراجع عظام تقلید) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«روایات فقه پزشکی (بررسی سند و دلالت)» ✍️تألیف: محمدعلی قاسمی ، محمدحسن قاسمی 📝 ناشر: انتشارات فقهی ائمه اطهار علیهم السلام چاپ اول ۱۴۰۲ محتوای کتاب: بخش اول:اطلاعات مقدماتی فصل اول: مفاهیم و تقسیمات روایات از لحاظ سندی فصل دوم: توثیقات عام بخش دوم: روایات فقه پزشکی فصل اول: اتلاف و ضمان پزشکان فصل دوم: بررسی روایت های مرتبط با باروری فصل سوم: تعیین جنسیت فصل چهارم: راه های پیشگیری از بچه دار شدن فصل پنجم: روایات درمان فصل ششم: سقط جنین فصل هفتم: کالبدشکافی و تشریح فصل هشتم: معاینه و درمان بوسیله پزشک از جنس مخالف فصل نهم: اضرار به نفس و دیگران فصل دهم: افشای اسرار بیماران فصل یازدهم: روایات عیوب باعث فسخ نکاح فصل دوازدهم: ملاک بکارت فصل سیزدهم: روایات وظایف دولت و دیگران در برابر بیماران •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
💢مهارت و تخصص پزشک سوال: در صورتى كه امکان مراجعه پزشك هم جنس وجود دارد و معالجه مستلزم نگاه و لمس–غیرعورتین– است؛ ولى احتمال مى رود كه متخصص غيرهم جنس بيمارى را بهتر تشخيص دهد، تكليف چيست؟ پاسخ: همه مراجع (بجز آیات عظام تبريزى و سيستانى): تخصص بيشتر باعث نمى شود كه زن به پزشك مرد مراجعه كند؛ مگر آنكه ضرورت و احتمال خطر در ميان باشد. [۱] آيات عظام تبريزى و سيستانى: اگر تخصص پزشك مرد در آن بيمارى بيشتر باشد، مراجعه به او اشكال ندارد.[۲] توضیح آنکه حکم مذکور شامل بیماری های جزئی که درمان آن عرفًا ضروری نیست نمی‌شود و در برهنه کردن هم باید به مقدار ضرورت بسنده کند[۳] ------------------------------------------- ۱.آیات عظام صافى گلپایگانی ، هداية العباد، ج۲، النكاح، م۲۲ نورى همدانی، استفتائات، ج۱، س ۹۳۳ امام خمینی ، استفتائات، ج۳، نظر ، س۴۲ و ۴۳ و ۸۴؛ بهجت، احكام و استفتائات پزشكى، ص ۳۰، س ۵ و ۶ ؛ فاضل لنکرانی ، جامع المسائل، ج۱، س۲۰۸۹ خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س ۱۳۰۱؛ مكارم شیرازی، استفتائات، ج۱، س۱۵۷۲ ؛ وحید خراسانی : استفتاء از دفتر معظم له. ۲.آیات عظام سيستانى، منهاج الصالحين، ج۲، النكاح، م ۲۱ و Sistani.org، پزشكى ، س۱؛ تبريزى، استفتائات، س ۱۵۴۵ و صراط النجاة، ج۵، س۱۰۲۳ و ۱۰۲۴. ۳. توضیح المسائل جامع، ج۴،م۶۷۷. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
امام صادق علیه السلام می فرمایند: «… فاطمة کوکب دریّ بین نساء اهل الدّنیا … » «فاطمه (علیها السلام) اختری تابناک در میان زنان دنیاست» کافی، ج ۱، ص ۱۹۵ 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 بر مقدم دختر پیمبر صلوات بر چشمه‌ی پاک حوض کوثر صلوات بر محضر حضرت محمّد(ص) تبریک بر مادر شیعیان حیدر صلوات 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ولادت پرخیر سیده نساء عالمیان حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها و گرامیداشت روز مادر و روز زن بر همگان مبارکباد •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
پیام رهبر انقلاب درپی شهادت جمعی از زائران مزار شهید سلیمانی بسم الله الرّحمن الرّحیم دشمنان شرور و جنایتکار ملت ایران،‌ بار دیگر فاجعه آفریدند و جمع زیادی از مردم عزیز را در کرمان و در فضای معطّر مزار شهیدان، به شهادت رساندند. ملت ایران عزادار شد و خانواده‌های زیادی در سوگ جگر گوشگان و عزیزان خود غرق ماتم شدند. جنایتکاران سنگدل نتوانستند عشق و شوق مردم به زیارت مرقد سردار بزرگشان شهید قاسم سلیمانی را تحمل کنند. بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی هم رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد. چه دستهای آلوده به خون بیگناهان و چه مغزهای مفسد و شرارت‌زا که آنان را به این گمراهی کشانده‌اند، از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت بإذن‌الله. اینجانب در عزای خانواده‌های مصیبت دیده با آنان همدل و همراهم و صبر و تسلّای آنان را از خداوند متعال مسألت میکنم. روح مطهر شهیدان انشاءالله میهمان بانوی دو عالم و مادر شهیدان حضرت صدیقه‌ی طاهره سلام‌الله‌علیها است. با مجروحان حادثه همدردی میکنم و شفای آنان را از درگاه الهی خواستارم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ گروه پژوهشی دین و سلامت نیز این حادثه جانکاه را به هموطنان تسلیت گفته و در جوار حرم مطهر رضوی برای بازماندگان صبر و برای مجروحین، شفای عاجل را از خداوند متعال مسئلت دارد. •┈••••✾•🌿🥀🥀🌿•✾•••┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: اجازه پدر برای فریز تخمک توسط دختران بالای ۳۰ سال پایه قانونی ندارد. فاطمه قاسم‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مصوبه مجلس در برنامه هفتم مبنی بر امکان فریز تخمک دختران اظهار کرد: مصوبه مجلس در برنامه هفتم توسعه مربوط به پوشش بیمه‌ای این خدمات درمانی است و اینکه گفته شود برای این امر، دختران نیاز به اجازه پدر دارند، پایه قانونی ندارد. رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: تحولات سبک زندگی و جمعیتی موجب شده که ازدواج بخشی از جامعه دختران در سنین بالاتر از ۳۰ سال رقم بخورد و این دختران تمایل داشته باشند برای حفظ باروری خود از روش‌های پزشکی بهره برند. پیش از این دکتر علی صادقی‌تبار‌ رییس مرکز فوق‌تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا، با اشاره به تبصره بند "ب" ماده ۸۱ لایحه برنامه هفتم توسعه مبنی بر امکان فریز تخمک و بهره‌مندی از بیمه پایه مربوط به آن در دختران مجرد بالای ۳۰ سال، به ایسنا اعلام کرده بود که به طور کلی فرایند درمان ناباروری با رعایت اصل محرمانگی انجام می‌شود ولی اگر دختر خانمی که دوشیزه است بخواهد اقدام به فریز تخمک کند باید با اذن پدر این کار را انجام دهد. تفصیل خبر: https://www.isna.ir/news/1402101107585/ سوژه پژوهشی: بررسی فقهی و حقوقی لزوم اذن پدر در فریز تخمک دختران •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝