eitaa logo
دین، سلامت و سبک زندگی
400 دنبال‌کننده
353 عکس
55 ویدیو
35 فایل
کانال رسمی گروه پژوهشی دین، سلامت و سبک زندگی موسسه علمی پژوهشی بسوی اجتهاد سایت اینترنتی www.dinvasalamat.com ادمین کانال 👇 @Zohoornazdikast1367 ارتباط با مدیریت موسسه👇 @MZ_Rohani
مشاهده در ایتا
دانلود
ششمین همایش دیدگاه‌های اسلام در پزشکی موضوع: مطالعات فقهی_پزشکی قانون دیات با مشارکت علمی کارگروه دین و سلامت موسسه به سوی اجتهاد برگزار میشود. زمان: ۲ الی ۴ خرداد مکان: مشهد مقدس، چهارراه دکتری تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی مشهد
✅ هشتمین جلسه «لجنه اساتید فقه سلامت» برگزار می‌شود 🔸 موضوع: بررسی چالشهای فقهی و اخلاقی استفاده از سلولهای بنیادی 🔸 با حضور جناب آقای دکتر توکل افشاری استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مدیر مرکز سلولهای بنیادی پرنیا مشهد 🔹 زمان: چهارشنبه 26 مهر ساعت 18 🔹 مکان: خیابان آیت الله بهجت، نبش 8/1 پلاک 415 موسسه علمی پژوهشی به سوی اجتهاد فضلای گرامی علاقمند به شرکت در این نشست، مشخصات خویش را به آی دی زیر ارسال فرمایند: @Zohoornazdikast1367 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه به سوی اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
سالروز وفات حضرت معصومه (سلام الله علیها) تسلیت باد
💢بررسی فقهی مالکیت بند ناف نوزاد و جواز تصرف اطباء در آن ✔️سلول‌های بنیادی با ظرفیت تکثیر و تمایز از سلول‌های بالغ، می‌توانند سلول‌های شبیه خود را ساخته و منبعی برای ترمیم و جایگزینی سلول‌های فرسوده ‌‌باشند. خون بند ناف یکی از منابع غنی منابع سلو‌ل‌های بنیادی است که به دلایل مختلف و مزایای فراوان، بهره‌گیری از آن‌ها در درمان برخی بیماری‌های دشوار، در اولویت قرار دارد و از این رو دارای مالیت و ارزش منحصر به فردی است. پرسش کلیدی، مالکیت سلول‌های بنیادی بند ناف است. 🔺هشتمین نشست لجنه علمی «فقه سلامت» حوزه علمیه مشهد در روزهای پایانی مهرماه در محل موسسه «بسوی اجتهاد» برگزار شد و موضوع «مالکیت بند ناف نوزاد و جواز تصرف اطباء در آن» محور اصلی بحث و تبادل نظر اساتید قرار گرفت. 🔗 تفصیل نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=73859 🆔 https://eitaa.com/ijtihad •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه به سوی اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
🔰گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار می‌کند؛ 📚موضوع:«تقابل دیدگاه‌های ظهورساز از آیات قرآن در باروری پزشکی» 📋 زمان: چهارشنبه 10 آبان ماه ساعت 18:30 🕌 مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام، طبقه دوم، سالن امام خمینی 📡 لینک وبینار: Www.markazfeqhi.com/live 🆔 @pajuheshmarkazfeqhi •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه به سوی اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
« بهداشت در فقه » ✍️تألیف: حسین جوادی 📝ناشر: همیاران جوان 👈تک جلدی 👈صفحات: 176 👈توضیح کتاب: مؤلف در این کتاب ضمن تعریف مختصری از فقه و تاریخچه‌ی آن، علماء بزرگ فقه و مفهوم و هدف بهداشت، به بررسی دیدگاه اسلام نسبت به بهداشت و سلامتی پرداخته‌ و احادیثی را از ائمه اطهار علیهم السلام در باب بهداشت و جنبه‌های مذهبی آن بیان کرده‌است. اسلام و بهداشت، اسلام و مطهرات، اسلام و مسئله‌ی نجاسات، بهداشت فردی و اجتماعی، بهداشت پوشاک و بهداشت تغذیه عنوان‌های موضوعات کتاب است. در پایان نیز فرهنگی از اصطلاحات پزشکی درج گردیده‌است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه به سوی اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
💢حق طبابت یکی از موضوعات مهم و سؤال برانگیز، رابطه مالی میان پزشک و کادر درمانی با بیماران است. ✅ نظر مراجع تقلید: 🔹امام(ره): طبیب می تواند برای حضور بر بالین مریض اجرت دریافت نماید و همین طور برای اصل معالجه نمودن بیمار بنابر اقوی دریافت اجرت جایز است. در صورت عدم توافق قبلی لازم است بیمار اجرة المثل پرداخت کند. (تحریر،ج1، ص 499، مسأله 18) استفتائات: آیا پزشک می تواند در قبال معالجه بیمار درخواست پول کند؟ ‏‏بسمه تعالی، مانع ندارد و احوط آنست که پول را در مقابل اصل معالجه‏‎ ‎‏قرار ندهد و در مقابل مقدمات یا خصوصیات علاج پول بگیرد.‏ ‏(استفتائات امام خمینی (س)ج. 5 صفحه 640 ، سؤال 6871‏‏) 🔹مقام معظم رهبری: حق طبابت اگر طبق تعرفه های معین شده باشد منعی ندارد. (بانک استفتائات فقه پزشکی، ج1 صفحه 47) 🔹آیت الله بهجت(ره): در واجبات توصلیه کفاییه جایز است؛ زیرا وجوب آن اعم از مجانی بودن است و اگر به نحو مجانی آن کارها واجب باشد، باعث اختلال نظام می شود. (استفتائات آیت الله بهجت،ج3، ص155) 🔹آیت‌الله مکارم شیرازی: آنچه مطابق عرف و عادت است مجاز می باشد. (احکام پزشکی، ص 32) 🔹آیت الله سیستانی: اجیر شدن نسبت به اعمالی که شرعاً لازم نیست مجّانی انجام شود، صحیح است، هرچند از کارهای واجب یا مستحب باشد؛ برای نمونه چند مورد ذکر می‌شود: - به جا آوردن نماز یا روزۀ دیگران در مواردی که نیابت صحیح باشد. - طبابت و معالجۀ بیماران؛ چه با تجویز دارو باشد و چه با انجام کارهایی مثل عمل جرّاحی، پانسمان، تزریقات و... - تعلیم و آموزش علومی مثل کشاورزی، صنعت، پزشکی که برای حفظ نظام جامعۀ انسانی لازم است. - تعلیم و آموزش احکام شرعی در موارد غیر الزامی، مانند مستحبّات و مکروهات و همین طور، موارد الزامی که مورد نیاز و محلّ ابتلا نباشد. - تعلیم قرآن (غیر موارد لازم در نمازهای واجب). (توضیح المسائل جامع، جلد 3، مساله 553) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈. 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
۱۷ آبان: روز جهانی رادیولوژی (کشف اشعه X) اولین استفاده پزشکی از تصویر رادیولوژی توسط دکتر جان هال-ادواردز در سال ۱۸۹۶ انجام شد که ثبت عکس یک سوزن فرورفته در دست یکی از همکارانش بود. به دلیل اینکه مضرات اشعه ایکس در ابتدا شناخته‌شده نبود، بسیاری از پزشکانی که با این روش تصویربرداری سر و کار داشتند دچار مشکلاتی مانند ریزش مو، مصمومیت پرتوی و سرطان شدند. برای مثال دکتر هال-ادواردز در سال ۱۹۰۸ به دلیل «سرطان پوست ایجاد شده بر اثر اشعه ایکس»، دست چپش را از دست داد. مقالات او باعث شفاف‌سازی و حرکت به سوی ایمنی وسایل عکس‌برداری برای پزشکان و بیماران شد. در یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۶، مشخص شد که رادیولوژیست‌ها در مقایسه با روان‌شناسان (که به هیچ وجه با دستگاه‌های پرتوزا سر و کار ندارند)، شانس برابری برای جان باختن به بیماری‌های ناشی از پرتوهای رادیواکتیو دارند. سوژه پژوهشی: واکاوی فقهی جواز استعمال اشعه در درمان •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
« دانشنامه فقه پزشکی » ✍️تألیف: محمدعلی قاسمی 📝ناشر: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) 👈سه جلدی 👈توضیح کتاب: محتوای جلد اول: مساله اجرت پزشک و هزینه ویزیت، انرژی درمانی و هیپونوتیزم، آزمایشات پزشکی، تلقیح مصنوعی(باروری پزشکی)، موضوع بکارت(تدلیس در بکارت)، بلوغ، بیمارهای مسری و ایدز، پزشک قانونی، پیوند اعضا است. نویسنده در پایان هر یک از عناوین ضمائمی از فتاوی مراجع تقلید را ذکر کرده است. محتوای جلد دوم: تغییر جنسیت، تنظیم نسل(راه‌های پیشگیری)، تولید مثل، جراحی زیبایی، جنسیت، جنون، جنین و حجامت، حقوق بیمار(رازداری پزشک)، ختنه، خون، خون بندناف، درمان، رحم اجاره‌ای، ژن‌درمانی، سقط جنین، سلول‌های بنیادین، شبیه‌سازی. محتوای جلد سوم: ضمان و مسئولیت پزشکی، عده زنان فاقد رحم، عقیم‌سازی، عیوب موجب فسخ نکاح، کالبدشکافی، کاهش جنین، مرگ از روی ترحم(آتانازی)، مرگ مغزی، معاینه پزشکی از جنس مخالف، یائسگی. تهیه کتاب: https://pub.markazfeqhi.com//allbooks •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه به سوی اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
💢جواز بهره‌مندی از هیپنوتیزم برای‌درمان در عصر حاضر دانشوران عرصه درمان برآنند تا از قدرت‌های متافیزیکی مانند هیپنوتیزم برای درمان برخی از بیماری‌ها استفاده نمایند. ✅ نظر مراجع تقلید: 🔹امام(ره): بطور کلى یادگیرى هیپنوتیزم و استفاده از آن به غرض عقلائى حلال و قابل ملاحظه، اشکال ندارد به شرط اینکه با رضایت و موافقت کسى باشد که مى‏خواهد به خواب مصنوعى برود و ضرر معتنابهى هم براى او نداشته باشد. (توضیح المسائل (محشّٰى)، ج‏2، ص 981) 🔹مقام معظم رهبری: اگر همراه حرام و به منظور حرامی انجام نشود اشکال ندارد. (بانک استفتائات فقه پزشکی، ج1 صفحه 61) 🔹آیت الله تبریزی: در هیپنوتیزم، چنانچه خوف ضرر بر کسى که این عمل با او انجام مى‌گیرد یا شخصى دیگر داده شود جایز نیست. (استفتاءات جدید، ج‌2، ص 460،س 1864) 🔹آیت الله سیدمحمدرضا گلپایگانی: هیپنوتیزم حرام است و براى معالجه [بیمار ]، در صورتى که طریق معالجه منحصر به آن باشد و موجب کشف اسرار دیگران نشود اشکال ندارد. (مجمع المسائل، ج‌5، ص 299،س 609) 🔹آیت‌الله مکارم شیرازی: استفاده از هیپنوتیزم براى مقاصد طبّى و مانند آن مشروع است، مشروط بر اینکه تجربه و آگاهى کافى داشته باشد، و آثار منفى و خلاف شرعى بر آن مترتب نگردد. ولى براى کشف امور پنهانى، یا اطّلاع از گذشته و آینده و حال جایز نیست. (احکام پزشکى، ص 45، س 115) 🔹آیت الله سیستانی: پرسش: نظر شما در مورد خواب مصنوعی یا هیپنوتیزم چیست؟ خصوصاً چنانچه توسط شخص متخصص جهت درمان بیماری روانی و اعصاب بکار رود؟ پاسخ: مانعی ندارد. (سایت رسمی آیت الله سیستانی https://www.sistani.org/persian/qa/01091/) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈. 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
🔹🔹«اطلاع‌رسانی»🔹🔹 برگزاری نهمین جلسه «لجنه اساتید فقه سلامت» موضوع: «بررسی مبانی فقهی در مالکیت سلولهای بنیادی» با حضور اساتید محترم دروس خارج و سطوح عالی ارائه دهنده: حجةالاسلام مهدی عصمتی زمان: چهارشنبه ۲۴ آبان ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰ مکان: خیابان آیت الله بهجت، نبش ۸/۱ پلاک ۴۱۵ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈. 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝