هدایت شده از تنبیه الأمة
🔹مرجعیت فقیه در شناخت موضوع (٢)
ادامه بخش اول ⏫⏫⏫
یک مورد دیگر در بحث تلقیح مصنوعی است که تخمک را از یک زن میگیرند و در رحم زن دیگر میکارند، حالا و لو بعد از اینکه با اسپرم مرد بیرون رحم تلقیح بکنند و بشود نطفه ملقحّه. تخمک از یک زن اجنبیه است و نطفه از شوهر این زن است که در رحم او این نطفه را میکارند، بعد فرزند بدنیا میآورد، مادرش کیست؟ بله تشخیص عرفی است اما اختلاف هست بین فقهاء، برخی مثل مرحوم آیت الله خوئی، استاد و آیت الله وحید میگویند مادر همین صاحب رحم هست. برخی میگویند مادر صاحب تخمک هست. برخی هم مثل آیت الله سیستانی احتیاط میکنند. برویم از که بپرسیم؟ برویم از پزشک بپرسیم که مادرش کیست؟ پزشک میگوید ما تخمک را از آن زن اول برداشتیم در رحم این زن دوم کاشتیم، امروز هم از زایشگاه اطلاع دادند که این نوزاد بدنیا آمد. دیگر از ما چه میخواهید؟ آن پزشک با آن دربان بیمارستان در این جهت فرق میکند؟ تشخیص اینکه مادر صاحب تخمک است یا صاحب رحم، معنا ندارد که بر عهده پزشک باشد.
یا در اوراق نقدیه و لو مشهور فقهاء معتقدند اوراق نقدیه مال هست اما بالاخره این اختلاف مطرح میشود و بحث میشود. لکن عرض کردیم اینکه برخی از جمله مرحوم آقای مطهری اصرار دارند (غیر از ایشان هم برخی اصرار دارند) که بگویند این اختلاف را واگذار کنید به کارشناسها، شما که اعرف نیستید به این نکات اقتصادی تا کارشناسهای اقتصاد. این درست نیست. برای اینکه ما دنبال گمشدههای خودمان میگردیم، کارشناسهای اقتصاد دنبال گمشدههای خودشان میگردند. آنها دنبال این هستند که منشأ ثروت ملتها چیست، چه چیزی مهار میکند تورم را، چه چیزی افزایش میدهد تورم را، اما ما دنبال این هستیم که آیا احکامی که شارع بیان کرده در روایات، بر این اوراق نقدیه بار میشود به عنوان یک مال؟ با پرداخت آن اداء دین صدق میکند؟ یا با نگهداری آن صدق می کند که ما فایده بردیم و باید خمس بدهیم؟ و هکذا. آیا اگر من به شما یک ملیون تومان بیست سال قبل قرض دادم، امروز شما بیایید به من یک ملیون بدهید با اینکه ارزش آن کمتر شده صدق میکند اداء دین؟ ما دنبال این بحثها هستیم. اگر هم مطالبی را از اقتصاد نیاز بود که بدانیم برای استنباط این احکام باید برویم و سؤال کنیم و اطلاع پیدا کنیم. اینطور نیست که اگر به ما بگویند ما نفهمیم. آنچه که آنها میفهمند بعد از فحص و بررسی ما هم میفهمیم و مطالبی را ما مد نظر داریم که آنها مد نظر ندارند. در صدق عرفی عناوینی که موضوع احکام است در روایات چطور ما کارشناس نیستیم، آنها کارشناس هستند؟
و لذا ما در مانحنفیه سؤال میکنیم از مرحوم آقای مطهری اگر فقیه صلاحیت ندارد تشخیص بدهد که اوراق نقدیه و اسکناس مال است و یا سند مال، چه کسی تشخیص بدهد؟ عرف عام؟ خب اینکه نیاز دارد به اعمال مقدمات برای حدس و اجتهاد. عرف عام فرض این است که عجالتا نظر نمیدهد و مجتهد میرود کاوش میکند و کشف میکند آن نظر ارتکازی عرف عام را و الا مجتهد که نمیگوید من میگویم اسکناس مال است. او مقدماتی و شواهدی را مطرح میکند و ارتکاز عرف عام را کشف میکند. اگر این کارشناس نظر عرف عام را میگوید که فقیه هم با این شواهد نظر عرف عام را میگوید. اما کارشناس کاری به عرف عام ندارد میگوید من بر اساس علم اقتصاد میگویم نقش پول در جامعه نقش سند است، ثروت نیست، بلکه یک کاغذی است سند ثروت ملی است، خب اینکه ارزش ندارد، او از جهات اقتصادی بحث را میبیند، ما از جهات عرفی داریم بحث را دنبال میکنیم.
آن کارشناس برایش مفهوم عرفی اداء دین، مفهوم عرفی أقبضه، مهم نیست.
بله اگر واقعا نظرش این باشد که صدق میکند اداء دین و تحویل مال، چرا آن نظر محترم نباشد برای کسانی که به نظر نرسیده اند؟ البته ما معتقدیم قول کارشناسی که در این زمینه اعلم است متبع است. که اعلم در این زمینه هم باز همان ارتکاز عرف عام را باید معیار قرار بدهد نه نتائج اقتصادی را. ولی کارشناسهای اقتصاد دنبال مؤلفههای اقتصادی هستند نه فهم موضوع احکام شرعی.
و لذا در حقیقت رجوع به مجتهد در این مسأله یعنی رجوع به مجتهد در آن احکامی که بار میکند بر این تشخیص خودش. وقتی میگوید این اوراق نقدیه مال هستند یعنی در حقیقت احکام مال را دارد بار میکند بر این، و ما در این احکامی که نیاز به استنباط دارد از این مجتهد تقلید میکنیم.
اینکه اگر فقیه به نتیجه رسید فتوی داد عوام باید از او تقلید کنند، چون فرض این است که او در مجموع آنچه اظهار نظر کرده اعلم از دیگران است، یک بخشش ظهور عرفی است، یک بخشش روایات است و نصوص است. همه اینها را کنار هم گذاشته و اظهار نظر میکند. و اصلا خیلی از ابواب فقه همین است.
ادامه⏬⏬⏬
@Tanbiholomah
هدایت شده از تنبیه الأمة
🔹مرجعیت فقیه در شناخت موضوع (٣)
ادامه بخش دوم ⏫⏫⏫
3⃣ اشکال سوم: اگر تشخیص فقیه در موضوعات مستنبطه معتبر نباشد، در معظم ابواب فقه هم اعتباری ندارد.
اگر تشخیص فقیه در این نوع موضوعات معتبر نباشد در معظم ابواب فقه هم نباید معتبر باشد.
بخش زیادی از اختلافها در فقه روی تشخیص انطباق عناوین بر این مسائلی است که مورد بحث است. اگر ما بخواهیم بگوییم تشخیص موضوع ربطی به مجتهد ندارد یعنی نظر مجتهد اعتبار ندارد، آنرا در خیلی از مسائل فقه باید از اعتبار بیندازیم.
مثلا شما در بحث خمس یک سری اختلافتان این است که فائده صدق میکند یا نه. این مجتهد میگوید فائده صدق میکند خمس دارد مجتهد دیگر میگوید فائده صدق نمیکند خمس ندارد. یا در بحث ضمان، در بحث قصاص خیلی از اختلافها سر این است که این مجتهد میگوید این آقا ضامن است چون عرفا صدق میکند او اتلاف کرده مال شما را و لکن مجتهد دیگر میگوید اتلاف صدق نمیکند.
یا مثلا در همین بحث اسکناس بحث این است که آیا صدق میکند اداء الخمس با دادن چک؟ یک چک بکشیم بدهیم به یک سید، صدق میکند اداء کردیم سهم ساداتمان را؟ خب مجتهد میگوید اگر این چک سند است صدق نمیکند. شما میگویید من قبول ندارم نظر شما را، خب نظر کارشناسی او این است که صدق نمیکند به صرف دادن چک در وجه حامل به این سید فقیر که شما خمستان را اداء کردید یا چک بکشید به کسی هدیه بدهید، میگوید صدق نمیکند که قبض دادید تحویل دادید هدیه را به طرف مقابل؛ سند آن را تحویل دادید.
یا در بحث کثرت سفر، خود اینکه در روایت دارد اربعة یتمّون فی سفر کانوا او فی حضر البرید و الاشتغال و الراعی، بعد فرمود لانه عملهم. عملهم را حالا هر چه معنا کنید، لانه شغلهم لانه یتکرر منهم، حالا هر چه معنا کنید. یک فقیه میگوید من به عنوان کارشناس میگویم سه روز در هفته اگر بروی صدق میکند لانه عملهم، یک روز بروی صدق نمیکند. یک فقیه دیگر مثل مرحوم آیت الله تبریزی میفرماید یک روز در هفته هم بروی صدق میکند.
اینها نیاز به دقت نظری دارد که عرف بسیط متوجه نمیشود. اگر عرف میفهمد پس چرا این همه اختلاف دارند بزرگان ما. فرض این است که نیاز به اعمال دقت دارد. و الا این مجتهدی که بارها روی این مسأله فکر کرده باز میبینید که دو نفر با هم اختلاف دارند، هر دو هم مجتهد هستند، هر دو هم در این مسأله میخواهند عرفی نظر بدهند، بعد شما انتظار دارید مردم عادی بطور واضح مطلب را بفهمند؟ شبهات مفهومیه مستنبطه مثل مفهوم غنا یا مفهوم قبض یا مفهوم اداء دین یا مفهوم کثرت سفر، اینها نیاز به اعمال کارشناسی دارد.
ادامه⏬⏬⏬
@Tanbiholomah
هدایت شده از تنبیه الأمة
🔹مرجعیت فقیه در شناخت موضوع (۴)
ادامه بخش قبل⏫⏫⏫
4⃣اشکال چهارم: حجت نبودن تشخیص فقیه در این موارد موجب تحیر مقلدین است (همان گونه که در احکام این چنین است)
اساسا اگر نظر فقیه در اینگونه موارد معتبر نباشد، مردم متحیر میشوند چون فکرشان به خیلی از ارتکازات نمیرسد.
ما یک سؤال میکنیم از این آقایان که میگویند نظر فقیه در اینگونه موارد اعتبار ندارد، میگوییم اصلا فقیه قولش معتبر نیست، چه کار کنیم؟ به رای عمومی بگذاریم؟ رفراندوم برگزار کنیم؟ به اکثر مردم این طرف را بگویی میگویند شاید، آن طرف را بگویی میگویند شاید. فکر نکردند، فکرشان نمیرسد به خیلی از ارتکازات و شواهد ارتکازی. یک کارشناس بیاید آن شواهد ارتکازیه را بیاورد کنار هم میگذارد، آن شواهد ارتکازیه را از لابلای ارتکازات مردم آن شواهد را میآورد، بعد نتیجهگیری میکند. البته نیاز به کارشناسی دارد، ممکن است یک کارشناس دیگر بیاید شواهد دیگری بیاورد بر ادعای مقابل، خب دیگه مثل همه موارد، باید آن وقت ببینم کدامها کارشناستر هستند، باید طبق سیره عقلائیه طبق نظر آنکه اعلم است عمل کنیم.
⬅️توضیح تفاوت بین موضوعات بسیطه و موضوعات نیاز به امعان نظر و دقت
بله در مواردی که شبهه مفهومیه نیاز به کارشناسی ندارد (مانند شبهه مفهومیه صدق آب مطلق)، ابتداء فقیه برای عرف عام موضوع را توضیح میدهد، بعد عرف نظر میدهد.
اینکه قیاس کنیم و بگوییم در شبهات مفهومیه صدق آب مطلق مگر فقیه نظر میدهد؟ مگر بناء است همه شبهات مفهومیه یکسان باشد؟ بله، شبهات مفهومیهای هست که نیاز به کارشناسی ندارد. مثل همین که عرض کردیم این لیوان آب را یک قاشق نمک در او بریزیم هم بزنیم، عرف عام باید این را نظر بدهد که آب مطلق هست یا آب مطلق نیست. منتها فقیه برای عرف عام توضیح میدهد، فقیه به عرف عام میگوید که آب مطلق را معنا کنید، معنایش این نیست که خلیط ندارد. نه، آب مطلق آنی است که به عرف اگر بگوییم این آب نیست، زیر بار نرود، اگر بگوییم این آب است، تایید کند؛ ممکن است خلیط هم داشته باشد. تا این را نگوییم به عرف، این شیر آب لولهکشی هم که باز میشود و کلر دارد، مردم سؤال میکنند این آب مطلق است یا مضاف، چون کلر در آن هست میگویند مخلوط شده با شیء دیگری.
فقیه باید توضیح بدهد ضابط را. فقیه به مردم میگوید، آب مطلق آبی است که عرفا اگر کسی بگوید این آب نیست پذیرفته نمیشود ولی اگر بگویند این آب است پذیرفته میشود. این را دست عرف میدهیم. اما دیگر این یک لیوانی که یک قاشق نمک در او ریختیم و هم زدیم، آیا این صحیح است بگوییم آب نیست؟ بگوییم آب هست؟ بله، این نیاز به کارشناسی جدیدی ندارد. و لذا فقیه هم میشود مثل عرف عام، نظرش با نظر عرف عام هیچ فرقی نمیکند، هیچ امتیازی ندارد.
ولی برخی از موضوعات هست، نیاز به کارشناسی دارد. و کارشناسی که بتواند احکام فقهی و عناوین آن را با این موضوع تکوینی با هم بررسی کند، فقیه است که هم نظر عرفی دارد و هم نظر شرعی روایی دارد. اینها را با هم ملاحظه میکند و نظر میدهد. و الا راه دیگری ندارد برای تشخیص این عناوین.
@Tanbiholomah
هدایت شده از تنبیه الأمة
🎤 صوت دو جلسه ای که استاد شهیدی بحث مرجعیت فقیه در شناخت موضوع را در خلال آن بیان کردند
@Tanbiholomah
هدایت شده از تنبیه الأمة
✅ مرجعیت فقیه در شناخت موضوعات
برگرفته از دروس استاد آیت الله #شهیدی (حفظه الله)
🔹بخش اول
eitaa.com/Tanbiholomah/750
🔹بخش دوم
eitaa.com/Tanbiholomah/751
🔹بخش سوم
eitaa.com/Tanbiholomah/752
🔹بخش چهارم
eitaa.com/Tanbiholomah/753
برگرفته از دو جلسه بحث فقه (ماهیت پول)
🎤 صوت اول تاریخ ١٣٩٧/١٢/١۵
eitaa.com/Tanbiholomah/757
🎤 صوت دوم تاریخ ١٣٩٧/١٢/٢٢
eitaa.com/Tanbiholomah/758
@Tanbiholomah
هدایت شده از فانوس شب ( اخبار آخرالزمان)
23.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ویدیو 🎥
ماجرای جالب شخصی که
در کربلا، بجای درخواست حاجات شخصی، برای فرج امام زمان عج دعا کرده و...
💡@FANUSESHAB
هدایت شده از مهندس علیخانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینو ببینید یه کمی خستگیتون در بره
من که روده بر شدم از خنده
خاخام اسرائیلی کارش به کجا رسیده
کم ظلم کردند
کم خون ریختن
حالا بقیه خونریزی رو به خدا میسپاره😅😅😅
خداوندا تمام ایران را از بین ببر...
💫 #رسول_علیخانی
💫 🇮🇷 @alikhani_r 🇮🇷
هدایت شده از حجره انقلاب
🔺کم مانده حقوق مادامالعمر برایشان مصوّب کنند و مجسمهشان را بسازند
🔹نوبت رزمندگان مدافع حرم که میرسد باید صدجور روضه و نوحه بخوانند برای دفاع از حقوق ناچیزی که به آنان داده میشد
به امثال ناهید کیانی و سلیمی که میرسد بیتالمال را به پایشان میریزند!
🔵صدای انقلاب را از اینجا بشنوید
࿐჻ᭂ⸙@hojre_enghelab⸙჻ᭂ࿐
هدایت شده از اخبار ویژه
🔷 عطاءالله مهاجرانی: رفتار پزشکیان در گوش ندادن به انتقادات تند اصلاحطلبان، منطقی بود
🔹عطاءالله مهاجرانی در روزنامه اعتماد نوشت:«پروژه عبور از خاتمی در دولت دوم خاتمی کلید خورد، عبور از روحانی از همان سال اول دولت اول او و پزشکیان قبل از تشکیل دولت اول!»
🔹اگر پزشکیان میخواست با همین رویکرد اصلاحطلبان مدعی رفتار کند، در واقع دعوا از همین روز نخست معرفی کابینه شروع شده و طرح دولت وفاق ملی منتفی شده بود.
🔹چنانکه میدانیم، معرفی دولت و رای اعتماد سه ضلع روشن و تعیینکننده دارد، رییسجمهور، رهبری و مجلس. اینگونه نیست که رییسجمهور بتواند فهرست ۱۸ نفر نامزدهای مطلوب خود را معرفی و در فضای عمومی اعلام کند و دولت تشکیل شود!
#به_ویژه_ترین کانال خبری در ایتا بپیوندید 👇
https://eitaa.com/joinchat/4073259207Ce587f9582c
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
5.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔆زنگ عبرت
⁉️من که متوجه نشدم، شما گوش کنید شاید بفهمیدآیا این سخنان مربوط به کلاس درس نهجالبلاغه است؟
یا جلسه دفائیه و بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی؟!
♦️پزشکیان امروز آمریکا و سایر دشمنان ما را در مشکلات کشور و نارضایتی مردم
بی تقصیر دانست!!!
📌چهل و چهار سال تحریم ظالمانه.
📌تحمیل جنگ هشت ساله خانمان سوز و ویران گر.
📌دشمنی های گاه و بیگاه بلوک شرق و غرب و بعضا دولت های دست نشانده وابسته.
📌اخلال در اقتصاد کشور وبازار ارز و طلا.
📌ایجاد صدها شبکه فارسی زبان ضد انقلاب برای پمپاژ روحیه ضعف، سرخوردگی و ناامیدی در مردم بویژه نسل جوان.
📌ترور دانشمندان هستهای و موثر در تقویت نظام و پیشرفت اقتصادی کشور.
📌خرابکاری های گاه و بیگاه در تاسیسات هستهای و زیر ساختهای اقتصادی.
📌طراحی و سازماندهای فتنه ها وآشوب های گسترده در کشور.
📌گسیل جاسوسان و نفوذ دادن آنان به بدنه دولت و مراکز حساس برای ضربه زدن به پیشرفت کشور.
ودهها توطئه دیگر که مجال بیان آن نیست، از دید کسی که ردای ریاست جمهوری بر قامت او پوشانده اند، مغفول مانده و در منظر میلیونها بیننده و شونده داخلی و خارجی این چنین خود زنی می نماید.
پزشکیان :مردم امروز از ما شاکی هستند، مقصر ماییم؛ مقصر آمریکا و بیگانگان نیستند.
داوداحمدنیا
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا 🇵🇸
🌍 @ebratha_ir ایتا
🌍 @ebratha.org سروش