هدایت شده از محسن قنبریان
✔️ خبر:
ابوعبیده: یکی از نیروهای قسام که وظیفۀ محافظت از اسیران صهیونیست را بر عهده داشت پس از شنیدن خبر شهادت دو کودکش در بمباران صهیونیست ها یکی از اسرای صهیونیستی را کشت.
او تصریح کرد این کار خلاف دستورالعمل ها بوده است:
تاکید می کنیم که این حادثه نشان دهنده اخلاق و آموزه های دینی ما در برخورد با زندانیان نیست.
ابوعبیده از دستور العمل سخت گیرانه تر از این به بعد خبر داد!
✔️ تحلیل:
وقتی اسرائیل ۴۰هزار نفر از مردم بی دفاع غزه را کشته که یک سوم آن کودکان هستند، چنین کاری توسط نگهبان چه اشکالی دارد؟!
وقتی نگهبانان صهیونیست به اسیران فلسطینی تجاوز و به راحتی هم آزاد می شوند؛
اصلا چرا همه اسراء تهدید به کشتن نشوند؟!
فرق در دو رویکرد دینی است!
فرق یهود با اسلام و فرق صهیونیزم با مقاومت است!
قبلا گفته ام صهیونیزم و اوانجلیس ها بسیار خشن تر از داعشِ دست ساز غرب در جهان اسلام، تکفیری و خشن هستند.
هیچ حریم و حرمتی نگه نمیدارند نه کودکان و زنان نه اسیران و زخمیان!
فایل صوتی سخنرانی حماسه حماس که ابتدای طوفان الاقصی و اتهام کشتن یک زن به حماس بود را اینجا بشنوید!
#غزه
#اسلام_مقاومت
محسن قنبریان ۱۴۰۳/۵/۲۶
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از حاجی زائر 🕋🕌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️موکب کودکان نابینای عراقی در مسیر پیادهروی اربعین
#شهید_هنیه
#اربعین
#کانال_حج_و_زیارت 👇
🕋🕌http://eitaa.com/joinchat/1308688696Ce16b49f1d1
هدایت شده از حاجی زائر 🕋🕌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣بنات الحسن نجف یا مزارات دختران امام حسن (علیهالسّلام)
از زیارتگاه های مهم اطراف حرم حضرت امیر ع اینجاست یادتون نره بیایید
هم اکنون غروب شنبه ۲۷مرداد
مزارات دختران امام حسن، سه مرقد منسوب به دختران امام حسن (علیهالسّلام)، به نامهای آمنه، زهرا و رقیه است که در جنوب بافت قدیمی شهر نجف واقع شده است.
این مراقد نیز در نقاطی است که حدود چهارصد تا پانصد متر با حرم مطهر امام علی (علیهالسّلام) فاصله دارد
عدم ذکر نامهای آمنه و زهرا در منابع تاریخی و شبهه دفن ایشان در بیابانهای اطراف در فاصله حدود ۵۰۰ متری از حرم علوی، انتساب این مزارات را به فرزندان بلافصل امام حسن (علیهالسّلام) با ابهام روبهرو کرده است.
#کانال_حج_و_زیارت 👇
🕋🕌http://eitaa.com/joinchat/1308688696Ce16b49f1d1
هدایت شده از پایگاه تخصصی نقد عرفانهای کاذب
🔴 نمونهای از هزاران یهودی مخفی ایرانی!
👁🗨«حسن جلالی عزیزیان» نویسندهای است که در حوزههای مختلف اجتماعی، تاریخی، دفاع مقدس، مذهبی، سیاسی و… آثاری از خود بهجای گذاشته است!!
▪️اجازه دهید فقط عناوین برخی از کتب و مقالات ایشان را با هم مرور کنیم:
1. قصههای نماز
2. تاریخ آبادان در روزگار اسلامی
3. یاس زخمی
4. زندگینامهی سیاسی شهید هاشمینژاد
5. یک کهکشان کبوتر: ستاد اولین یادواره شهدای شهر دالکی و حومه
6. واقعه حره
7. فرزندان چهارده و دو حکایت از زیارت عاشقان مهدی (ع)
15. دائرةالمعارف اندیمشک
16. مرثیهی عاشورا
17. عشق واقعی (پیرامون امام عصر (عج))
18. ضیافت عشق: داستان زندگی و شهادت طفلان مسلم
و …
🔸بله تنوع موضوعات قدری عجیب است اما عجیبتر اینکه نامبرده به یکباره به سوئد میرود و نام واقعی (فرقهای) خود «هارون وهومن» (Harun Vohouman) را فاش میسازد!
کاشف به عمل میآید ایشان از «یهودیان مخفی مشهدی» بوده که عمری در میان مسلمانان رخنه کرده و با نام اسلامی و شیعی برایشان «تاریخنگاری» (بخوانید: تاریخسازی) میکرده است!
🔸وی در سال ٨٣ در سوئد اثر «جهودكشان» را منتشر میكند! در این کتاب علاوه بر ترویج «یهودیت» و «بهائیت»، در اقدامی عجیب، به رسول خدا (ص) نسبت راهزنی میدهد!
🔸در دفاع از بیگناهی! «علیمحمد باب»، امیرکبیر را وحشی نام نهاده و مینویسد:
در سال ١٢۶۶ ه.ق بود كه داغ ننگ ابدى بر پیشانى او زده شد و به دستور امیركبیر، سید علىمحمد شیرازى (باب) را از زندان چهریق بیرون آورده و در تبریز، وحشیانه و بدون هیچ دلیل و گناهى دار زد…
🔸آقاى وهومن در ذیل نام «عكا» در پاورقى کتابش «بهائیت» را دین الهی معرفی کرده و مىنویسد:
بندر زیباى عكا كه در باستان سنت جین داكره نامیده شده و به همراه «حیفا»، به عنوان مركز جهانى دین (!!!) بهائیت شناخته شده و در سال ١٩٩٩ م ۴۴٨٠٠ نفر را در خود جاى داده است…
🔸پس از سال ٨٣ به یکباره چندین کتاب تاریخی با محوریت سفرنامهها از «حسن جلالی عزیزیان» با نام جدیدش «هارون وهومن» منتشر میشود!
با تأسف، سایت تبیان! (وابسته به سازمان تبلیغات) در مقالهای ( 1391/06/04) در معرفی او میگوید:
«هارون وهومن» پژوهشگر توانایى است که توانسته است سفرنامههاى موجود در کتابخانههاى رضوى مشهد، ملى تهران، ملک، کاخ موزه گلستان، مدرسه عالى سپهسالار، مجلس شوراى ملى و سناى سابق، مرکز تحقیقات ایران و پاکستان در اسلام آباد، مرکز احیاى میراث اسلامى و مسجد اعظم قم را به صورت لوح فشرده تهیه کند. قرار است مجموعهى «سفرنامههاى خطى فارسى» که در بر گیرندهى ١٠٩ سفرنامهى خطى فارسى است که به زبان فارسى و در عصر قاجاریه (1343-1193ه.ق / 1925 -1779م.) نوشته شده است، در ١٩ جلد قطع وزیرى و در زمان ۵ سال (1391 -1387ه.ق) منتشر شود.
🔸حسن جلالی عزیزیان در پاییز ١٣٨۶ کتاب «بهائیان نور مازندران» را بر اساس سه نسخهی خطی عصر قاجار تصحیح میکند!
🔸آری! یک «یهودی مخفی» که تا دیروز دربارهی حضرت زهرا سلاماللهعلیها، امام زمان (عج) و نماز کتاب مینوشت، امروز در مظلومیت «بهائیان» و «یهودیان» قلم میجنباند!
به نُسَخ خطی مهمترین منابع کشور دسترسی دارد! و عجیبتر اینکه با این کارنامهی سیاه دوباره پای کتابهایش به کشور باز میشود!
🔸بهراستی در بین این همه مبارزان دوران ستمشاهی، یک یهودی-بهایی آنوسی چرا باید دست بر «شهید هاشمینژاد» بگذارد و چرا باید در کتاب «بزرگان خامنه» به زندگی رهبر انقلاب بپردازد؟!!
یک فرد غیر ترک (غیر آذری) مشهدی چرا باید کتاب تاریخ شهرستان مرند، جلفا و زنوز را بنویسد؟!
🔸وی که در کتاب «جهودکشان» بزرگترین «تحریفات» را انجام میدهد، با این همه کتابهای تاریخی که مینویسد به دنبال «انحراف» در چیست؟!
🔸یکبار دیگر عناوین کتابهای «هارون وهومن» را بخوانید تا یادتان نرود «نفوذی» یعنی کسی که فکرش را هم نمیکنی! به مخیّلهات هم نمیگنجد!!
#دشمن_شناسی
#یهودیت
https://eitaa.com/antihalghe
هدایت شده از خبر فوری سراسری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جناب دکتر پزشکیان امروز احتمالا از سر سادگی و صفای دل و خاکی بودن و البته بدفهمی مطلبی رو مطرح کردن که به نظر میرسه اگر درست تبیین نشه ممکنه خیلی ها رو به خطا بندازه و حتما خودشون هم متوجه بزرگی اشتباه خودشون نشدن وگرنه اصلاح میکردن!
ایشون در نطق امروز، فرازی از نهج البلاغه رو خوندن که به خاطر بی توجهی به فراز دوم این جمله، نعوذبالله عصمت آقا امیرالمومنین(ع) رو زیر سوال بردن!
ایشون به نقل از نهج البلاغه گفتن:
فَإِنِّی لَسْتُ فی نَفْسِی بِفَوْقِ أَنْ أُخْطِیءَ، وَ لاَ آمَنُ ذلِکَ مِنْ فِعْلِی
من (به عنوان يک انسان و نه به عنوان يک امام معصوم) خود را بالاتر از آن نمى دانم که اشتباه کنم و از خطا در کارهايم ايمن نيستم
آقای پزشکیان در تفسیر و ترجمه این عبارت گفتن وقتی آقا امیر المومنین میگه من بالاتر از خطا نیستم که خطا نکنم و یا در عمل خطایی از من سر نزند؛ ما که دیگه عددی نیستیم و حتما خطا میکنیم و...
اما جناب دکتر پزشکیان نگفتن در ادامه این جمله آقا امیرالمومنین(ع) فرمودن:
، إِلاَّ أَنْ یَکْفِیَ اللّهُ مِنْ نَفْسِی مَا هُوَ أَمْلَکُ بِهِ مِنِّی،
مگر اينکه خداوندى که از من قادرتر است مرا از خطا حفظ کند.(اشاره به عصمت)
یعنی امیرالمومنین(ع)فرمودن من هم به عنوان یک انسان معمولی ممکنه خطا کنم مگر اینکه خدای قادر بخواهد و اراده کنه که من رو از خطا و اشتباه حفظ کنه و این اراده خداوند بوده که خواسته این بزرگواران از خطا مصون و محفوظ باشند و به مقام عصمت برسن.
درخواست میکنیم دکتر پزشکیان توجه داشته باشن و در نطق بعدی اصلاح بفرمایند!
✍خبر فوری سراسری
@fori_sarasari
هدایت شده از خبر فوری سراسری
چند مصداق دیگه:
همون حکایت که این روزها خیلی استفاده میشه تا گفته میشه حجاب، خانمهای بد حجاب میگن:
لااکراه فی الدین
در دین هیچ اجباری نیست.
دیگه نمیگن ادامش اینه که:
قد تبین الرشد من الغی فمن یکفر بالطاغوت و یومن بالله...
مثال دوم:
ابتدای آیه شریفه 110 سوره کهف میفرماید:
قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکمْ.
من هم مثل شما بشری هستم...
اما در ادامه میفرماید:
یوحَی إِلَی
مگر اینکه بر ما وحی نازل میشود
مثال سوم:
در سوره ابراهیم، آیه 11 می فرماید:
قَالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِنْ نَحْنُ إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُکمْ
ما جز بشرى مثل شما نیستیم،
اما در ادامه آیه میفرماید:
وَ لَکنَّ اللَّهَ یمُنُّ عَلَی مَنْ یشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ مَا کانَ لَنَا أَنْ نَأْتِیکمْ بِسُلْطَانٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ.
ولى خداوند بر هرکس از بندگانش که بخواهد منّت مى گذارد (و او را بر مردم مبعوث مى کند) و ما را نرسد، مگر با اذن خداوند
همینطور آیه ۵۳ سوره یوسف و آیات و روایات دیگه...
در نتیجه، این نوع برداشت و استفاده برای عدم عصمت از گفتار امیرمؤمنان(ع)، بسیار نسنجیده و غیر قابل قبول هست!
البته با توجه به روحیه آقای پزشکیان مطمئن هستیم خودشون اصلاح خواهند کرد.
📌 خبر فوری سراسری
@fori_sarasari
هدایت شده از خبر فوری سراسری
.
♨️ کمیسیون اقتصادیِ مجلس موافقت خود را با همتی، وزیر پیشنهادیِ اقتصاد اعلام کرد.
📌 خبر فوری سراسری
@fori_sarasari
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
🌹امام صادق(علیهالسلام): زائرِ حسین(علیهالسلام) وقتى به قصد زيارت از خانهاش خارج شد، سايهاش بر چيزى نمیافتد مگر اینکه آن چيز برايش دعا میکند. و هنگامى كه آفتاب بر سرش بتابد، گناهانش را میسوزاند ...
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا🇮🇷
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 splus.ir/ebratha.org سروش
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴رهبر معظم انقلاب: مصدق به آمریکا اعتماد کرد، کتکش را خورد
🗓14 اسفند سالروز فوت مصدق
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا 🇵🇸
🌍 @ebratha_ir ایتا
🌍 @ebratha.org سروش
📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆 اگر نمایندگان شهرتان میخواهند به عراقچی رای مثبت دهند، این کلیپ را نشان شان دهید و مطالبه کنید که چنین خطایی نکنند.
♦️در کجای دنیا کسی که چنین عملکرد پر خطایی داشته، به جای محاکمه تشویق میشود و به عنوان وزیر معرفی میشود؟
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا 🇵🇸
🌍 @ebratha_ir ایتا
🌍 @ebratha.org سروش
هدایت شده از اخبار ویژه
♦️فعال رسانه ای اهل سنت: ما در بین اهل سنت رجل سیاسی در حد وزارت نداریم
🔹هیچکدام از اینها از عبدالحمید بگیر تا عثمانی نه نگران اهل سنت هستند نه نگران مردم. اینها یک باند هستند که دنبال امتیازگیری و عزل و نصب در وزارتخانه ها هستند.
#به_ویژه_ترین کانال خبری در ایتا بپیوندید 👇
https://eitaa.com/joinchat/4073259207Ce587f9582c
هدایت شده از اخبار ویژه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆حتی وطن فروش ها هم این واقعیت را فهمیدند!
#به_ویژه_ترین کانال خبری در ایتا بپیوندید 👇
https://eitaa.com/joinchat/4073259207Ce587f9582c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ پیام یکی از موکب داران عراقی به مقام معظم رهبری: سلام بر تو ای نابود کننده اسراییل!
♦️از سرزمین جدتان امیرالمومنین به شما لبیک میگوییم و در هر ساعت و زمانی که امر کنید در خدمت شما هستیم.
♻️ https://eitaa.com/shahid_mashi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفریحات سالم مبارزان یمنی در اوقات استراحت ما بین زدن کشتیهای آمریکایی و انگلیسی🫡
🔻 خیانت سینمایی سعودی به ایران
فیلم جنگجوی صحرا با موضوع (شکست ایران ساسانی) توسط هالیوود با همکاری ام بی سی و با بودجه عربستان در حال آماده سازی ست.
ذکر چند نکته به بهانه فیلم ضروری است:
نکته اول: خائنین ریاض برای ماله کشی بر شکست های خود در منطقه به رسانه، مجازی و سینما روی آورده اند!
نکته دوم: آنها باید ایرانیان را از اسلام متنفر کنند تا پرچمدار آن شوند و این راهِ نرمِ مقابله با اسلامِ مقاومت است.
نکته سوم: رسول الله فرمودند روزی میرسد که آنها(ایرانیان) با شمشیر سراغ شما خواهند آمد و مسلمانتان خواهند کرد.
کنایه به اینکه شما از دین خارج خواهید شد و آنها پرچمدار اسلام خواهند شد.
.
پی نوشت: امروز اسلام در حال ترویج در غرب است پس هر که پرچمدار آن باشد فاتح آیندهی دنیاست. به شرط عقل و دین باید پرچمدار آن بمانیم و سعودی خائن الحرمین فهمیده و میخواهد باور ما را در این حوزه بزند.
البته امروز مسلمان، ما ایرانیان و یارانمان هستیم که پای مقاومت ایستاده ایم نه آنها که همزمان با فاجعه ی غزه در ریاض عیاشی میکنند.
به یاری خدا به زودی دعای او محقق خواهد شد و این خائنین و منافقین به دست ما اسلام خواهند آورد.
پرچم بالاست 🇮🇷✌️
@mrtahlilgar1
🔴ما اشتباه شما را تکرار نمیکنیم!
✍حسین شریعتمداری
۱- متاسفانه در میان نامزدهایی که رئیسجمهور محترم برای تصدی پستهای وزارتی به مجلس معرفی کردهاند، افرادی دیده میشوند که سوابق و کارنامههای آنها به وضوح نشان میدهد از صلاحیت لازم برای حضور در کابینه برخوردار نیستند. بحث درباره توانمندی این عده برای حضور به عنوان وزیر، در این یا آن وزارتخانه در میان نیست، اگرچه توانمندی و کارآمدی نیز یکی از شرایط ضروری و غیر قابل اغماض است ولی مشکل اصلی آنها که قبل از موضوع کارآمدی در میان است، زاویهای است که برخی از آنان با اصول و مبانی انقلاب و نظام داشتهاند و در کارنامه سیاسی و رفتاری آنها ثبت شده است.
۲- آقای پزشکیان، رئیسجمهور محترم به فراجناحی بودن کابینه اشاره کرده و در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) خطاب به مردم نوشتهاند «در مرحله انتخاب و بررسی کابینه از صاحبنظران متعددی مشورت گرفتیم و تلاش کردیم با رویکرد وفاق و همدلی، بهترین وضعیت ممکن را با ظرفیتهای موجود رقم بزنیم. صبر کنید کابینه کار کند و آنرا از روی عملکردش نقد کنید». مفهوم «فراجناحی» گزینش از میان سلیقههای سیاسی متفاوتی است که در چارچوب نظام تعریف شدهاند و صد البته به کارگیری افراد با سلیقههای متفاوت میتواند نقش موثرتری در پیشبرد امور داشته باشد ولی سخن درباره تعداد -هرچند اندک- کسانی است که برخی از مواضع و عملکرد آنها در چارچوب اصول و مبانی نظام قابل تعریف نیست و از زاویهدار بودن افراد یاد شده با نظام حکایت میکند.
۳- برخی از این افراد زاویهدار که در کمیسیونهای مرتبط مجلس شورای اسلامی حضور یافته بودند، در پاسخ به پرسشهای نمایندگان درباره مواضع و عملکرد زاویهدار خود ابراز پشیمانی کرده و اعلام داشتهاند که دچار اشتباه شده بودند! برخی دیگر اگرچه میدانستند مواضع و عملکرد زاویهدار آنها با نظام قابل دفاع نیست ولی درباره آن سکوت میکردند و اسناد و مدارک ارائه شده را بیپاسخ میگذاشتند که از اصرار آنها بر مواضع و عملکرد پیشین حکایت کرده و میکند!
۴- همراهی با نظام در مواضع و عملکرد اصلیترین و ضروریترین شرط حضور در پستهای کلیدی و حساس، نظیر وزارت است و بدیهی است که حضور زاویهدارها در مراکز و پستهای کلیدی و حساس میتواند آسیبها و خسارتهای جبرانناپذیری را در پی داشته باشد و تجربه کردهایم که داشته است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی، برگزیدگان مردم و نماینده آنها هستند و سوگند یاد کردهاند که؛ پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشند... و از ودیعهای که ملت به آنها سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنند. از این روی سپردن مسئولیت کلیدی و حساس وزارت به افراد زاویهدار نمیتواند با سوگندی که یاد کردهاند همخوانی داشته باشد و ندارد. بخوانید!
۵- افراد زاویهدار ادعا میکنند که مواضع و عملکرد پیشین آنها اشتباه بوده و اکنون پشیمان هستند. از این اظهار نظر میتوان و باید هم استقبال کرد ولی یک پرسش از آنها و یک پاسخ از سوی نمایندگان در میان است که نمیتوان و نباید نادیده گرفته شود. پرسش از فلان و بهمان گزینه زاویهدار این است که آیا بعد از معرفی به عنوان وزیر متوجه اشتباه مواضع و عملکرد قبلی خود شده و ابراز پشیمانی میکنند؟! و اگر اینگونه نیست چرا قبل از معرفی به فکر ابراز پشیمانی نیفتادهاند؟! و اما، پاسخی که از نمایندگان انتظار میرود آن که، از زاویهدارهای معرفی شده به خاطر ابراز پشیمانی آنها تشکر و قدردانی کنند و به آنها اعلام فرمایند که با توجه به حساسیت و جایگاه کلیدی پست وزارت نمیتوانند با وزارت آنها موافقت کنند و کوتاه سخن آن که بگویند؛ شما اشتباه کرده و اکنون پشیمانید پس انتظار نداشته باشید ما نیز با پذیرش شما به عنوان وزیر، مانند شما دچار اشتباه شویم و بعدها بازهم مانند شما ابراز پشیمانی کنیم! چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی؟!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥چه می توان گفت؟! (زیبایی های #اربعین را نشر دهید)
☫به جمع سربازان گمنام بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/3617980416C11748e2114
هدایت شده از تنبیه الأمة
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰 تحقیقی در باب رابطه علم و دین(١)
🖌 محمدحسین رضازاده
مسئله رابطه علم و دین یکی از پربحث ترین مباحث حوزه دین شناسی است که دیدگاههای بسیار متنوعی در خصوص آن شکل گرفته است.
آنچه در پی می آید جمع بندی ای است از دیدگاه مختار بدون بیان ادله تفصیلی و بدون ورود به نقل و نقد همه دیدگاههایی که در این خصوص مطرح شده است.
پیش از ارائه اصل بحث به طور خلاصه تعریفی از علم و دین ارائه می دهیم.
❇️ مقدمه
الف) بیان مراد از علم
مراد از علم در نوشتار حاضر همان چیزی است که در زبان فارسی از لفظ «دانش» به ذهن متبادر می شود. علم یعنی مجموعه ای از گزاره ها که غالبا حول موضوع واحدی به تبیین حقیقتی از حقائق عالم می پردازد و می توان گفت که گزاره های دستوری (بایدها و نبایدها) غالبا مدالیل التزامی گزاره های خود علم است.
مثلا در علم پزشکی گفته می شود که فلان حالت، بیماری است و فلان امر سبب ایجاد این بیماری است و فلان چیز سبب برطرف شدن این بیماری است اما اینکه «باید از سبب بیماری اجتناب کرد» و یا «باید از دارو برای برطرف شدن بیماری استفاده شود» خارج از علم پزشکی است.
در علمی مانند علم اقتصاد نیز وظیفه ذاتی این علم بیان رابطه ها و تأثیر و تأثرهاست اما اینکه مثلا دولت سیاست انقباضی را اتخاذ کند و یا سیاست انبساطی، مربوط به مبادی دیگری است که علم اقتصاد متکفل آن نیست.
حتی برخی از علوم دیگری که گزاره های دستوری زیادی در آن به کار می رود نیز ناشی از پیش فرض های مسلمی است که خارج از علم است و ضمیمه شدن این پیش فرض های بعضاً ارتکازی به گزاره های اصلی علم موجب صدور گزاره های دستوری می شود مثلا اینکه در علم روانشناسی به شما توصیه می کنند که فلان کار را انجام دهید و یا فلان رابطه را شکل دهید تا دچار افسردگی نشوید ناشی از ضمیمه شدن یک پیش فرض (مذموم بودن افسردگی و لزوم دوری از آن) به گزاره های هستی شناسانه علم روانشناسی است.
ب) بیان مراد از دین
برای روشن شدن مراد از دین در این نوشتار ابتدا باید تعریفی از «دینداری» ارائه دهیم. دینداری در واقع منطبق کردن اراده خود با خواست و اراده خداوند متعال است به صورتی که اراده انسان در برابر اراده خداوند متعال خاضع و تسلیم باشد. حال می گوییم که دین آن مجموعه ای از گزاره های تبیینی (هستی شناسانه) و دستوری (بایدها و نبایدها) است که دینداری را پشتیبانی می کند. انسان برای اینکه دیندار باشد یعنی اراده ی خویش را در برابر اراده ی الهی خاضع کند به مجموعه ای از معرفت ها و آگاهی ها نسبت به خداوند، خود و سایر عالم نیاز دارد و نیز محتاج برنامه ای برای زندگی است؛ «دین» متکفل ارائه ی این آگاهی ها و برنامه است.
❇️ سطوح رابطه علم و دین
برای روشن شدن رابطه علم و دین سطوح مختلفی از تأثیر دین در علم را بیان می کنیم تا بتوانیم تصویری جامع از رابطه علم و دین ارائه دهیم.
سطح یکم: تأثیر دین در بهره گیری از محصولات علوم
شاید اولین و روشن ترین تأثیر دین در علوم، تأثیر در میزان و چگونگی بهره گیری از محصولاتی است که یک علم در اختیار بشر قرار می دهد.
مثلا علم ابزاری در اختیار انسان قرار می دهد که می تواند از کیلومترها دورتر موجود زنده ای را به قتل برساند، برای انسان دیندار روشن است که در بهره گیری از این سلاح باید حدود شرعی را رعایت کند و نمی تواند بدون قید از این سلاح استفاده نماید.
این میزان از تأثیرگذاری شاید در میان دینداران مورد اختلاف نباشد و روشن است که احکام دین شامل محصولات علوم می شود؛
این روشن بودن در برخی مثالها و با توجه به احکام الزامی شرع مقدس کاملا قابل لمس است اما لایه های عمیق تری از این وجود دارد که تعیین تکلیف نسبت به آن دچار پیچیدگی است. در سطح چهارم به این موارد خواهیم پرداخت.
سطح دوم: تأثیر دین در سیاست گذاری دانش و اصل پرداختن به علوم
سطح دیگری از تأثیر دین، تأثیر در پرداختن به اصل یک علم است. برخی از مثال ها در این سطح از تأثیرگذاری روشن و کم چالش است مثلا دین از یادگیری و یاددادن علم سحر منع کرده است و انسان دیندار خود را ملزم به رعایت این دستور دینی می داند و یا ممکن است پرداختن به برخی از علوم مکروه باشد.
این سطح از تأثیرگذاری دین در ارتباط با علوم، دارای ابعاد پیچیده تری نیز می باشد که باید به آن توجه نمود. توضیح آنکه همانگونه که گذشت کار علم کشف حقائق عالم است اما باید دانست آنچه سبب پیدایش یک علم و گسترش آن می شود، نیازی است که انسان آن را درک کرده است و در واقع «مسئله» هایی است که برای او پدید آمده است. اما اینکه انسان چه نیازی دارد و چه چیزی برای او مسئله است متوقف بر اموری خارج از علم است.
ادامه دارد ⏬⏬⏬
@Tanbiholomah
هدایت شده از تنبیه الأمة
ادامه بخش قبل⏫⏫⏫
❇️ تحقیقی در باب رابطه علم و دین (۲)
نظیر این بحث را در رواج یا تعطیلی مشاغل در زندگی بشر شاهد هستیم. مثلا زمانی ساخت، تعمیر یا فروش چراغهای نفتی شغل دارای رواجی بوده است ولی در حال حاضر چنین شغلی یا اساساً منسوخ شده است و یا بسیار به ندرت پیدا می شود و به عکس ساخت، تعمیر و فروش رایانه در زمان های گذشته نبوده است ولی در حال حاضر شغلی پرطرفدار است.
در زمینه علوم نیز همینگونه است. اینکه چه علومی شکل بگیرد و مسائل آن گسترده شود و از دل آنها علوم دیگری انشقاق پیدا کند بسته به نیازمندی هایی است که جوامع برای خود تعریف می کنند.
اما پرسش این است که آیا این نیازها و یا به عبارت بهتر ادراک نیازها بدون هیچ پیش فرض و سابقه ی ذهنی پدید می آید؟ آیا نیازمندی های یک انسان خداباور و دیندار با نیازمندی های یک انسان منکر خدا و دین گریز یکسان است؟ حداقل این است که دین هدفگذاری متفاوتی از زندگی کافرانه ترسیم می کند و این هدفگذاری متفاوت در سلوک فردی و اجتماعی انسان می تواند تأثیرگذار باشد و این همان نقطه ای است که نیازهای انسان را می سازد.
به عبارت دیگر دین نیازهای بشر را به گونه ای ترسیم و اولویت بخشی می کند و اندیشه های غیر دینی به گونه ای دیگر و همانگونه که گذشت این نیازهای انسان است که شبکه ی علوم را می سازد.
پس می توان نتیجه گرفت که اگر جامعه ای بر اساس تعالیم دینی ساخته شود چه بسا نظام اولویت پرداختن به علوم در آن جامعه با نظام اولویت پرداختن به علوم در جامعه ای دیگر که بر اساس تعالیم دین بنا نشده است متفاوت است.
سطح سوم: تأثیر دین در واقع نمایی علوم
همانگونه که گذشت علوم در صدد کشف حقائق این عالم هستند و نیز گذشت که دین نیز برای پشتیبانی از انسانی که در صدد این است که اراده ی خویش را تابع و خاضع در برابر اراده ی خداوند متعال کند حقائقی از این عالم را برای او تبیین می کند و واقعیات و قوانینی که در تکوین این عالم وجود دارد را برای او شرح می دهد.
اینجاست که سطح دیگری از تلاقی علم و دین پدیدار می شود. کشف واقعیت در علوم بشری حرکت از معلوم به مجهول است یعنی بر اساس داشته های علمی سابق سعی دارد که پرده از مجهولات پیش رو بردارد. حتی در علوم تجربی نیز وجود پیش فرض های سابق بی تأثیر در نظریات علمی نیست چه رسد به علوم انسانی.
به عنوان مثال دیدگاهی که تفسیرش از عالم صرفاً روابط مادی است و قائل به تدبیری فراتر از این روابط نیست نمی تواند انفاق را به عنوان یکی از اسباب ازدیاد ثروت توضیح علمی دهد و به بیان دیگر چنین امری را خارج از علم و قواعد علمی می بیند و منحصر در باورهای شخصی می کند ولی یک انسان دیندار و باورمند نسبت به آموزه های دینی این را یکی از واقعیات این عالم می داند و در نتیجه آن را در محاسبات علمی به حساب می آورد و به دنبال کشف قواعد آن خواهد رفت.
علومی که به نوعی به مطالعه انسان می پردازند چه نگاهی به انسان دارند؟ آیا انسان یک حیوان پیشرفته و یا حتی یک ماشین متفکر است و یا اینکه انسان حقیقتی است عِلوی و ربانی که برای زندگی در دنیا ابزاری به نام بدن در اختیار او گذاشته شده است؟ آیا این دو نگاه به انسان تأثیری در کشف حقائق مرتبط با انسان نمی گذارد؟ آیا واقع نمایی علم را تحت تأثیر قرار نمی دهد؟
احتمال چنین تأثیری نیز کافی است برای اینکه انسان دیندار پیش فرض ها و حتی گزاره های علوم را از دریچه دین نگاه کند و از زاویه تعالیم دینی به دنبال کشف حقائق عالم هستی باشد.
سطح چهارم: تأثیر دین در کشف مصالح و مفاسد تکوینی توسط علوم
پس از بیان سه سطح از رابطه علم و دین به پرسش هایی بر می خوریم که می تواند سطح دیگری از رابطه علم و دین را روشن کند و اگر هم سطح مستقلی از سطوح قبل نباشد تعمیق و ژرف اندیشی دیگری است نسبت به مباحث پیش گفته.
ممکن است گفته شود که هر چند به صورت فی الجمله بپذیریم که آموزه های دینی می تواند در کشف حقائق علمی دخالت داشته باشد ولی ما حقائق بسیطی داریم که یقینا باور و عدم باور نسبت به آموزه های دینی تاثیری در آن ندارد. مثلا آنچه علم ریاضی کشف می کند حقائق بسیطی است که دین سرنوشت آن را تعیین نمی کند.
بسیاری از علوم تجری و ریاضی همینگونه اند. مثلا برای اینکه بتوانیم یک ساختمان 10 طبقه بسازیم چه اموری را باید رعایت کنیم؟ کیفیت چینش ستونها باید چگونه باشد؟ از چه مصالحی و به چه میزان باید استفاده شود و ... سوالاتی است که علم به آن پاسخ می دهد و یقینا اعتقاد به خدا و معاد تاثیری در پاسخ به آن ندارد.
پس ما برای اینکه بتوانیم ساختمان 10 طبقه ی ایمن و محکمی داشته باشیم بایستی فلان قواعد را رعایت کنیم و شاهد صحت این گزاره ها هم تجربه عینی ماست یعنی در مواردی که این قواعد رعایت شده است ساختمانی با همان خصوصیات داشته ایم و در مواردی که رعایت نکرده ایم ساختمان دچار مشکل شده است.
ادامه دارد ⏬⏬⏬
@Tanbiholomah
هدایت شده از تنبیه الأمة
ادامه بخش قبل ⏫⏫⏫
❇️ تحقیقی در باب رابطه علم و دین (۳)
در پاسخ باید بگوییم که در صورتی که سطوح سه گانه سابق را رعایت کردیم و پس از آن با رعایت قواعد داخلی علم توانستیم حقیقتی را کشف کنیم (مثل اینکه برای ساخت ساختمان 10 طبقه باید از آهن با فلان قطر استفاده شود) اگر صرفاً می خواهیم گزارش از حقیقتی که کشف کرده ایم بدهیم مانعی نیست ولی مشکل از آنجا شروع می شود که بعد از کشف این حقیقت «توصیه» می کنیم و مثلا می گوییم: پس باید خانه ها را اینگونه ساخت.
ریشه این اشتباه این است که بین «کشف حقیقت» و «کشف مصالح و مفاسد» خلط می شود. علم بعد از رعایت قواعد پیشینی که ذکر آن رفت صرفا در نشان دادن حقیقتی از حقائق عالم کارآمد است نه کشف مصالح و مفاسد واقعی.
پیش از تحلیل مسئله مثالی را برای روشن شدن بحث بیان می کنیم:
فرض کنید گفته می شود که برای ایجاد بیشترین لذت از نوشیدن یک مشروب الکلی چه نکاتی باید رعایت شود؟
برای پاسخ به این پرسش حقائق زیادی از قواعد تکوینی این دنیا باید کشف شود. مثل اینکه آن نوشیدنی از چه موادی و با چه درصدی تولید شده است؟ چه کسی، با چه سنی، با چه جنسیتی، با چه شرائط و خصوصیات جسمی ای مصرف می کند؟ این نوشیدنی چه ارتباطی با سایر مواد خوراکی و نوشیدنی می تواند داشته باشد و آنها در طعم یا هضم این ماده چه اثری می گذارند؟ در چه منطقه ای و با چه خصوصیات آب و هوایی مصرف می شود؟ فرد مصرف کننده برای بار چندم است که مصرف می کند؟ و شاید دهها سوال دیگر.
پاسخ به پرسشهای فوق جزو حقائق تکوینی این دنیا هستند و بالاخره در عالم بیرون نسبت به یک موضوع مشخص خارجی یک واقعیت وجود دارد و در اینجا «نسبیت» راه ندارد و امام معصوم علیه السلام نیز به عنوان عالم به همه حقائق موجود در دنیا پاسخ این پرسشها را می داند و می تواند نسبت به یک فرد مشخص با توجه به همه خصوصیات پیرامونی او توصیه کند که برای اینکه بیشترین لذت را ببری باید چه نکاتی را رعایت کنی.
اما آیا لزوما این توصیه ی مطابق با واقعیت، مصلحت این شخص است؟ به هیچ وجه. چرا؟
پاسخ این است که درست است که واقعیات خارجی، نسبی نیستند ولی مصالح و مفاسد کاملا نسبی اند. توضیح اینکه مصلحت و مفسده همیشه نسبت به هدفی که ما ترسیم می کنیم معنا پیدا می کند. مصلحت داشتن یعنی ملائمت یک واقعیت با هدفی که مشخص کرده ایم. مثلا نمی توانیم به طور مطلق بگوییم بارش باران مصلحت دارد، چه اینکه کسی که بذری را در خاک کاشته است به هدف روییدن آن، برای او باران مصلحت دارد ولی کسی که گندم را چیده است و جمع کرده است به هدف نگه داری برای آینده، باران برای او مفسده دارد چه اینکه موجب فساد گندم هایش خواهد شد.
پس علم تحت ضوابطی، واقعیت را کشف می کند ولی نمی تواند مصلحت و مفسده را تعیین کند زیرا برای تعیین مصلحت و مفسده باید هدف و غایت مشخص شود تا بعد نسبت آن واقعیت و غایت را بسنجیم و از رهگذر آن، مصلحت و مفسده مشخص گردد.
اینجا دین است که غایة الغایات را بندگی خداوند متعال ترسیم کرده است و همه واقعیات عالم باید با این هدف و غایت از زندگی سنجیده شود تا مصلحت بودن یا مفسده بودن آن روشن گردد، چیزی که از دسترس علم خارج است. علم ساختمان سازی به ما می گوید که برای ساختمان 10 طبقه باید چه کار کرد؟ ولی نمی تواند به ما بگوید که ساخت ساختمان 10 طبقه چه نسبتی با بندگی خداوند متعال دارد؟ بلکه این دین است که می تواند پاسخ چنین پرسشی را بدهد.
این بیان در واقع تعمیقی است نسبت به همان سطح اول یعنی «تأثیر دین در بهره گیری از محصولات علوم» چه اینکه ضوابط الزامی و توصیه های غیر الزامی شرع است که مشخص کننده نسبت واقعیات کشف شده توسط علوم با هدف از زندگی انسان است اما از آنجا که اخذ گزاره های دستوری و توصیه ای از علوم، ارسال مسلّم گرفته می شود می توان آن را سطح دیگری از رابطه علم و دین در نظر گرفت.
@Tanbiholomah
44.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
♨️ نویسنده مشهور آمریکایی از سقوط امپراطوری ایالات متحده میگوید.
کریس هجز:
🔹ما اقتصاد خود را نابود کردهایم. ما امپراتوری را بر اساس بدهی تأمین مالی میکنیم. ما دیگر چیزی تولید نمیکنیم. ما طبقه کارگر را از حق خود محروم کردهایم. زیرساختها در ایالات متحده فروپاشیدهاند. شما میدانید که تمام نشانههای ملموس زوال فیزیکی در اطراف ما هستند.
📌 خبر فوری سراسری
@fori_sarasari
مالک شریعتی که موقع جنگ ۱ سالش بوده نباید پستونک میخورده و باید میرفته خط مقدم، ولی ظریف که ۲۳ سالش بوده و فرار کرده آمریکا خیلی خوبه و نظام باید منتشو بکشه !
🎬 #بیداری_مدیا برای بیداری وجدانها👇
@Bidari_Media
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سه چیز تو خونه مطلقأ ممنوعه
🎬 #بیداری_مدیا برای بیداری وجدانها👇
@Bidari_Media