.
☫ جمهوری اسلامی ایران
● از: عملیات سقز
● به: عملیات کردستان
● تاریخ: ۱۳۶۰/۰۸/۰۵
● مسئول کشف خبر: واحدیان
❁ ضد انقلابیون دمکرات و کومله در ۴۵ کیلومتری سقز به دیواندره که حدود ۴۰ نفر بودند ساعت ۲ بعد از ظهر به کمین نشسته بودند این کمین بعلت فرصت زیاد و با هشیاری به ضد کمین تبدیل شد و بیش از ۱۵ تن کشته و زخمی و بقیه متواری شدند، جنازه پنج تن از ضد انقلابیون با اسلحههای نارنجک انداز و پنج قبضه اسلحه دیگر از جنازهها بدست آمد و جنازهها به سردخانه بهداری سقز منتقل شد در ضمن چهار تن از برادران بسیج بطور سطحی زخمی شدند.
| امضا کاوه
🌷 اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی / دانشنامه و مرکز اسناد:
📱 @Doc_d_moghadas
#شهید_محمود_کاوه #اختصاصی #اسناد
.
8.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
📌 ما ایرانیان چگونه مردمی هستیم؟!
🌸 آیتالله جوادی آملی:
🇮🇷 ما خیلی مردم بزرگی هستیم ...
✅ حتما تماشا کنیم و به ایران عزیز افتخار کنیم.
🌷 اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی / دانشنامه و مرکز اسناد:
📱 @Doc_d_moghadas
.
13.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
📌 سلاحی داریم که خاص ابرقدرتهاست!
👈 شاید مهمتر از آنچه شهید طهرانیمقدم در تحقیقات نظامی به دست آورده است، روحیهای است که در لحن و کلام او در این ویدئو میبینیم:
✊ «من کسی نیستم که زیر بار زور کسی بروم! در کار خودم نقطه آخرش (اوج کار) ایستادهام!»
📝 پ.ن: این سخنان تقریبا ۲۵ سال قبل گفته شده است؛ به نظر شما قدرت تسلیحاتی امروز ایران ما تا چه نقطهای پیشروی کرده است؟
📆 ۲۱ آبان ۱۳۹۰ سالروز؛ شهادت پدر موشکی ایران، شهید حسن #طهرانی_مقدم
🌷 اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی / دانشنامه و مرکز اسناد:
📱 @Doc_d_moghadas
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
❤️ شهید طهرانیمقدم:
🔹 هیچ نصر و پیروزی بچهها نیست؛ الّا اینکه از جانب ...
🌷 اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی / دانشنامه و مرکز اسناد:
📱 @Doc_d_moghadas
#شهید_حسن_طهرانی_مقدم #طهرانی_مقدم
.
.
📚 کتاب «من و کتاب»
👤 پدید آور:
🔹 دفتر برنامهریزی سوره مهر
📝 معرفی:
❁ در این کتاب مجموعه گفتارها و نظرات امام خامنهای مُدظلهالعالی درباره کتاب و کتابخوانی است که در دیدارهای مختلف نویسندگان و مسئولان فرهنگی و نیز بازدیدهای ایشان از نمایشگاههای کتاب بیان شده است. فصل پنجم و ششم به یادداشتها و دستخطهای ایشان در کتابهای مختلف (عمدتا با موضوع دفاع مقدس) اختصاص یافته است.
❁ نمونه سخن: کتاب، مقولهی بسیار مهمی است. البته من به کارهای هنری، تصویری، تلویزیون، سینما یا از این قبیل چیزها، خیلی اعتقاد دارم؛ اما کتاب نقش مخصوصی دارد. جای کتاب را هیچ چیزی پُر نمیکند. کتاب را باید ترویج کرد. | ۱۳۷۲/۰۲/۲۶
📡 اطلاعات:
🔹 انتشارات سوره مهر | چاپ سی و دوم | صفحه شمار: ۱۲۳ صفحه.
🌷 اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی / دانشنامه و مرکز اسناد:
📱 @Doc_d_moghadas
#معرفی_کتاب #کتاب
.
.
📌 پرسش و پاسخ نهم:
📋 على رغم وجود روشنفکران صاحب نامی همچون دکتر «شریعتی» و «جلال آل احمد» که مصادیق شناخته شدهای بر عدم تعارض روشنفکری و دینداری هستند، چرا شما همچنان مقوله دینداری و روشنفکری را قابل جمع نمیدانید و بر این ادعای خود اصرار میورزید؟
❁ در اینجا «روشنفکر» به معنای حقیقی لفظ و با همان خصوصیاتی که در غرب به وجود آمد، امکان ظهور ندارد؛ چرا که اصلاً روشنفکری جز در آن شرایط و مقتضیات تاریخی که غرب تجربه کرده است، به وجود نمیآید و در اینجا، هرچه هست، جز سایه و انعکاسی از آن وجود نیست.
❁ در جامعه ما، از آنجا که هرگز امکان انکار نظام سنتی که دارای ریشههای بسیار قدرتمند تاریخی است وجود ندارد، روشنفکری حتی به همین صورت خاصی که در اینجا امکان تحقق یافته است، نمیتواند نسبتی فعال با عُرف عام برقرار کند. بنابراین در اینجا روشنفکری همواره ملازم با انفعال و اعتزال است و جز در سطح نمیماند، مگر با گذشت از انفعال در برابر غرب و تذکر یافتن نسبت به تاریخ و فرهنگ خویش؛ یعنی آنچه که فی المثل برای دکتر شریعتی و جلال آل احمد رخ داد. طرح مسأله «بازگشت به خویشتن» از جانب دکتر شریعتی و انگیزه تألیف کتابهایی چون «غرب زدگی» و «در خدمت و خیانت روشنفکران» برای جلال از این لحاظ با یکدیگر قابل قیاس هستند. آنانکه با تمسک به این دو بزرگوار میخواهند دلیلی بر عدم تعارض دینداری و روشنفکری اقامه کنند، به این واقعیت عنایت نکردهاند که این دو را دیگر نمیتوان مصداق تام و تمام روشنفکر به معنای مصطلح دانست؛ اگرچه باز هم نمیتوان ادعا کرد که این دو از عهده قطع همه نسبتهای خویش با عُرف خاص روشنفکری برآمده باشند و نباید هم که چنین انتظاری داشت. نسبتی که تعالی تفکر یک قوم با تاریخ او دارد، هرگز قابل انکار نیست. آیا انقلاب اسلامی امکان وقوع مییافت اگر تجربیات تاریخی ما از جنگهای «عباس میرزا» با روسیه تا قیام مشروطیت و بعد هم پانزده خرداد وجود نمیداشت؟
❁ اگرچه معرفت دکتر شریعتی نسبت به «خویشتن ملی» با آن معرفتی که ما امروز نسبت به هویت خویش داریم، نمیتوانست که یکسان باشد، اما با این همه، این بزرگوار از آن لحاظ که توانست از برج عاج عرف خاص روشنفکری خارج شود و در میان مردم مقبولیتی بسیار هرچند باز هم نه به طور عام پیدا کند کاملاً مستثناست. این مقبولیت را حتی جلال فاقد بود. در بافت سنتی - مذهبی جامعه ما این مقبولیت فقط از آن نهاد روحانیت است و شریعتی در واقع به طور محدود و برای مدتی کوتاه بر منبری تکیه زد که همیشه از آن روحانیون بوده است. بعد از او هم هیچ روشنفکر دیگری نتوانست این موقعیت را پیدا کند. مقبولیت شریعتی عموماً در میان دانشجویان بود و از این لحاظ و در آن شرایط تاریخی هیچ فردی از نهاد روحانیت نمیتوانست به چنین توفیقی در میان دانشگاهیان دست یابد. دکتر شریعتی فرزند استاد «محمدتقی شریعتی» بود و جلال نیز آخوندزاده و بسیار مغتنم بود اینکه وجود ذیجود شریعتی توانسته باشد در آن شرایط تاریخی پیوند میان عرف خاص و عرف عام شود و همینطور جلال آل احمد.
❁ اگرچه باز هم باید بر این نکته تأکید ورزید که هیچ یک از این دو بزرگوار را نمیتوان مصداق تام و تمام روشنفکر به مفهوم مصطلح دانست. و اما چه بسیار کسانی که حکم را بر ظاهر لفظ روشنفکر میرانند و با غفلت از وضع تاریخی این کلمه و خاستگاه آن معنای تحتاللفظی روشنفکر را مراد میکنند و بنابراین بسیار در شگفت میآیند که چرا ما روشنفکری را با دینداری قابل جمع نمیدانیم. بر این مبنا حتی عالمان دین را نیز میتوان روشنفکر خواند و یا به ابداع ترکیبهایی چون روشنفکر مسلمان دست یازید.
❁ در این ترکیب روشن فکر مسلمان کلمه روشنفکر فارغ از سابقه تاریخی و علت وضع خود، به مفهوم فردی آمده که وجه تمایز او از دیگران تحصیلات دانشگاهی است و اما از اینکه چرا این صفت استحقاق لازم برای کسب چنین لقبی را به او داده معمولاً مورد تحقیق واقع نمیشود حال آنکه مفهوم این کلمه را جز با رجوع به سابقه تاریخیاش نمیتوان دریافت. در واقع، برای پالایش زبان فارسی از این وضع آشفتهای که ادبیات رسانهای بر آن تحمیل کرده است، چارهای جز این نیست که در استفاده از کلمات از سهل انگاری و ظاهر گرایی و اکنون زدگی پرهیز کنیم و دقتی آنسان که شایسته است، به خرج دهیم. آگاهی بر سابقه تاریخی کلمات از ضرورتهاست.
❁ تردیدی نیست که در ملتقای دو فرهنگ غرب و اسلام حاصل تقارب میمون حوزه و دانشگاه گروهی از انسانها خواهند بود که در نسبت میان این دو فرهنگ به کفایت اندیشیدهاند اما در اینکه این گروه بتوانند مدلول لفظ روشنفکر مسلمان واقع شوند سخن بسیار است.
📚 کتاب ۷۲ سوال از #سید_شهیدان_اهل_قلم صفحه ۴۲ تا ۴۵
📁 استوری:
● https://eitaa.com/Doc_d_moghadas/1127
🌷 اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی / دانشنامه و مرکز اسناد:
📱 @Doc_d_moghadas
.
.
📌 فاطمیه اول یا دوم؟
🥀 علت اختلاف «تاریخی» در نقل تاریخِ شهادت مادرمان؛ حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها چیست؟
📝 نمونه نوشتاری تاریخ شهادتِ حضرت مادر که به: «خط کوفیه بدونِ نقطه» در تصویر میبینیم؛ علت اختلاف در تاریخ شهادت است.
🌷 اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی / دانشنامه و مرکز اسناد:
📱 @Doc_d_moghadas
#ایام_فاطمیه #فاطمیه #اسناد
.
.
📌 عملیات پارتیزانی فتح ۳
🔹 #عملیات_فتح۳ در تاریخ ۱۳۶۵/۰۸/۲۴ در منطقه عملیاتی زاخو و دهوک در عمق ۳۰۰ کیلومتری شمال خاک عراق و با هدف انهدام مراکز اقتصادی و نظامی دشمن آغاز میشود.
🔹 رزمندگان تحت امر قرارگاه رمضان، متشکل از نیروهای زمینی سپاه پاسداران و مبارزان کُرد بارزانی در نخستین لحظات عملیات، جادهی مهم عراق - ترکیه (در ۴۰ کیلومتری سوریه) را هدف قرار میدهند و با درهم کوبیدن مقاومتهای ابتدایی، یک فروند هلیکوپتر را ساقط میکنند. مقر لشکر ۳۸ عراق، که مسئولیت حفظ جادهی ترانزیتی و خطوط لوله نفت عراق - ترکیه را به عهده دارد، درهم کوبیده میشود و با حضور رزمندگان تحت امر قرارگاه رمضان در ارتفاعات مشرف به شهر زاخو و منطقهی دره گل اسبی این شهر به محاصره در میآید و جاده ترانزیتی عراق - ترکیه مسدود میشود. در تکمیل این امر، درهی اسکیله مسدود و پایگاههای دشمن در این محور منهدم میشوند.
🔹 رژیم عراق از شدت خشم، اقدام به بمباران شهر زاخو و روستاهای اطراف آن میکند و عدهای بیگناه را به خاک و خون میکشد.
🔹 پیشمرگان کُرد عراق، همزمان با عملیات در محور زاخو، طی یک عملیات درون شهری در موصل در منطقه حیّ صدام، یک مرکز دولتی را منهدم میکنند. در سومین محور نیز پایگاههای بعثیان در منطقه دشت اربیل مورد هجوم قرار میگیرد و دشمن متحمل ۷۰ کشته میشود.
🔹 رژیم عراق با مشاهده این عملیات بشدت دچار سردرگمی میشود و تلاش میکند وقوع عملیات را منکر شود و آتش جنگ شهرها را دامن بزند، که مثل همیشه با پاسخ قاطعانه یگان موشکی و نیروی هوایی اسلام مواجه و متقابلاً ضرباتی دریافت میدارد.
🔥 مرحله دوم عملیات:
🔹 در مرحله دوم عملیات نیروهای تحت امر قرارگاه رمضان (مبارزین کُرد بارزانی و سپاه پاسداران) با بستن کامل جاده ترکیه - عراق و منهدم کردن چندین دستگاه تانک و نفربر، شهر زاخو را به محاصره کامل خود در میآورند. در ادامه نیز موفق میشوند با نفوذ به داخل شهر، مخازن سوخت، پایگاههای بنزین، گمرک و ترمینال بارگیری نفت را به آتش بکشند.
🔹 در محور دهوک، قسمتی از تأسیسات اقتصادی این شهر منهدم میشود و یک ساختمان دولتی نیز تحت کنترل رزمندگان در میآید، که در نهایت همه پایگاههای بعثیان در این محور در هم کوبیده میشود و بیش از ۳۰۰ تن به هلاکت میرسند و عدهای هم به اسارت در میآیند. رزمندگان پس از پایان عملیات، پیروزمندانه و سالم به پایگاههای خود باز میگردند. از سوی دیگر عراق تلاش میکند که حضور این نیروها را در خاک خود و پیروزیهای آنها را منکر شود.
🏅 نتایج عمليات
🔘 یگانها و تجهیزات منهدم شده دشمن:
● انهدام مقر لشكر ۳۸ عراق
● وارد آوردن خساراتی به مراکز نظامی و دولتی منطقه حیّصدام
● انهدام مراکز دولتی، مخازن سوخت، جایگاههای بنزین، گمرک و ترمینال بارگیری نفت زاخو
● وارد ساختن خسارات به چند مرکز دولتی شهر دهوک
● سرنگونی یک فروند هلیکوپتر
● انهدام تعدادی تانک و ۲۰ خودرو نظامی
🔘 تعداد کشته و زخمی دشمن:
● بیش از ۵۰۰ نفر
📚 منبع: کتاب کارنامه توصیفی عملیاتهای ۸ سال دفاع مقدس از ص ۲۶۸ ؛ علی سمیعی | نمایندگی ولی فقیه در نیروی زمینی سپاه ۱۳۷۶.
🌷 اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی / دانشنامه و مرکز اسناد:
📱 @Doc_d_moghadas
.
18.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
🎥 موشن گرافیک؛ «بفرمایید کتاب»
🤔 آیا کتاب خواندن واقعا فایدهای دارد؟!
🔹 فواید مطالعه ...
➖➖➖➖➖
📚 معرفی؛ کتاب «من و کتاب» :
● https://eitaa.com/Doc_d_moghadas/1126
📆 ۲۴ آبان؛ روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار (آغاز هفته کتاب و کتابخوانی)
🌷 اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی / دانشنامه و مرکز اسناد:
📱 @Doc_d_moghadas
#مناسبتی #کتاب #اسناد
.