بسم الله الرّحمن الرّحیم
⭕️حفظ حریم حاکم اسلامی
🔰حجةالإسلام محمد عشایری منفرد
♦️«...ممّن لا تُبطره الكرامة فيجترى بها عليك فى خلاف لك بحضرة الملاء»
این بخش از نامه 53 نهج البلاغه نشان میدهد که حفظ حریم حاکم اسلامی لازم است چون از نصب مدیرانی که در حضور همگان حاکم اسلامی را نقد میکنند نهی کرده است.
♦️با این حال روایات دیگری نیز وجود دارد که در آنها بر حریم حاکم اسلامی اشاره شده است:
▪️امام رضا(ع) در پاسخ به نامه محمد بن سنان، علت حرمت «فرار از جنگ» را موجب استخفاف امام عادل» و در نهايت(جرأت دشمنان بر مسلمين) ذكر فرمودهاند:
«حرم الله الفرار من الزحف لما فيه من الوهن فى الدين و الاستخفاف بالرسل و الائمة العادلة و ترك نصرتهم على الاعداء...لما فى ذلك من جراة العدو على المسلمين»
▪️شیخ صدوق روایت کرده است: «انه متى امره امام المسلمين بالطلاق فامتنع ضربت عنقه لامتناعه على امام المسلمين»
▪️عن ابى عبدالله، قال رسول الله، «من كان يومن بالله و اليوم الاخر فلا يجلس فى مجلس يسب فيه امام او يعاب فيه مسلم
▪️عن ابى جعفر(ع): «من قعد فى مجلس يسب فيه امام من الائمة، يقدر على الانتصاف، فلم يفعل البسه الله الذل فى الدنيا و عذبه فى الاخرة و سلبه صالح ما من به عليه معرفتنا»
#حفظ_حریم_ولی_فقیه
#نقد_ولی_فقیه
🆔@dolat_qavi
بسم الله الرّحمن الرّحیم
⭕️عدالت طلبان در ترازوی عدالت (حفظ حریم حاکم اسلامی)
🔰حجةالإسلام محمد عشایری منفرد
♦️عدالت طلبان در جستجوی عدالت، حق مردم را از حاکمیت مطالبه میکنند. این کار برای عدالتطلبی لازم است اما کافی نیست چرا که اگر مردم حقوقی بر گردن حاکم اسلامی دارند حاکم اسلامی نیز حقوقی بر گردن مردم دارد. حق حاکم و حریم حاکم اسلامی، حق مهمی است که درباره آن گفته شده است: «یکی از مهمترین مصالح، حفظ حریم امام عادل است» (دراسات فی ولایةالفقیه" ج 2 ص 592).به عبارت دیگر: حق بین حاکم و مردم یک حق دوسویه است.
عدالتطلبان وقتی به یکی از دو سویهی این حق، تأکید و از سویهی دیگرش غفلت کنند، از عدالت دور شدهاند.
♦️نمونههایی از سخنان امیرالؤمنین علیه السلام در تأکید بر دوسویگی حق حاکمیت و مردم:
1️⃣فَقَدْ جَعَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ لِي عَلَيْكُمْ حَقّاً بِوِلَايَةِ أَمْرِكُمْ وَ لَكُمْ عَلَيَّ مِنَ الْحَقِّ مِثْلَ الَّذِي لِي عَلَيْكُم از خطبه 216
(خداوند سبحان از طریق ولایت بر شما حق مرا بر گردن شما نهاده و برای شما نیز چنین حقی را بر گردن من نهاده است).
2️⃣و أُخْصُصْ رَسَائِلَكَ الَّتِي تُدْخِلُ فِيهَا مَكَايِدَكَ وَ أَسْرَارَكَ بِأَجْمَعِهِمْ لِوُجُوهِ صَالِحِ الْأَخْلَاقِ مِمَّنْ لَا تُبْطِرُهُ الْكَرَامَةُ نامه 53
(...نامه هایی را که در آن تدابیر و اسرار حکومتی ات را درج میکنی، تنها به کاتبی بسپار که بیش از هر کسی جامع صلاحیتهای اخلاقی باشد [یعنی] کسی باشد که وقتی به او احترام مینهی، آنقدر به سُکر و سرمستی نیفتند که جسارت ورزد و در حضور جمع با تو مخالفت بکند).
3️⃣إذَا أَدَّتْ الرَّعِيَّةُ إِلَى الْوَالِي حَقَّهُ وَ أَدَّى الْوَالِي إِلَيْهَا حَقَّهَا عَزَّ الْحَقُّ بَيْنَهُمْ ...وَ يَئِسَتْ مَطَامِعُ الْأَعْدَاءِ. خطبه 167
(وقتی مردم حق حاکم را و حاکم [نیز] حق مردم را رعایت کند، حق در جامعه عزت پیدا میکند ... و طمع دشمنان بریده میشود).
چنیین مضمونی در پاسخ امام رضا(ع) به نامه محمد بن سنان، نیز بیان شده است. ایشان نیز علت حرمت فرار از جنگ را استخفاف امام عادل که خود موجب جرأت و اعتماد به نفس دشمن میشود، ذکر فرمودهاند. (حرم الله الفرار من الزحف لما فيه من الوهن فى الدين و الاستخفاف بالرسل و الائمة العادلة و ترك نصرتهم على الاعداء...لما فى ذلك من جراة العدو على المسلمين)
#حفظ_حریم_ولی_فقیه
#نقد_ولی_فقیه
#حجتمحوری
🆔@dolat_qavi
بسم الله الرّحمن الرّحیم
با تجربه دولت شهید رئیسی دریافتیم که اصلاح وضع موجود تنها از طریق تغییر کارگزار صالح و شایسته میسر نیست و علاوه بر آن، باید به سراغ تصرف در ساختارها، الگوها و نسخهها رفت. تصرف در الگوها و نسخهها نیازمند تحقیقات گسترده در سطوح نظری، راهبردی و کاربردی است.
عملزدهها میگویند اکنون فرصت طرح بحث نظری نیست و باید فیالفور نسخه اجرایی ارائه داد. آنها پیوست نظری نسخهها را نادیده میگیرند و نمیدانند مادامی که کار نظری و تئوری جدی انجام ندهند، نمیتوانند به نسخههای صحیح و مطلوب برسند و پاشنه بر همان اجرای نسخههای غلط میچرخد. اصلاح وضعیت موجود از کارهای نظری و تئوریک میگذرد؛ کارهای نظری معطوف به میدان عمل.
البته به دنبال ساخت چرخ از نو نیستیم اما بپذیریم که به نسخهها و الگوهای غربی ایرادات جدی زیادی وارد است.
#دولتسازی
#تجربهنگاری
#خلأ_تئوریک
#انقلاب_فکری
#نرمافزار
#ساختارها
🆔@tarafdare_mardom
بسم الله الرّحمن الرّحیم
انقلاب اسلامی از ابتدا دست روی دردهای مشترک بشریت گذاشت؛ دردهایی که هرگز کهنه نمیشوند اما انقلاب به میزانی صادر میشود که موفق در حل مشکلات مشترک بشر گردد. اصلاً رسالت دین جهانی نیز این است که به حل مسائل مشترک بشریت بپردازد. اما حوزه ما تا چه اندازه به مسائل، جهانی مینگرد؟ جهانیشدن اسلام و صدور انقلاب و شکستن نظم ناعادلانه کنونی بسته به قدرت حل مسأله ماست.
#حوزه
#فقاهت
#حل_مسأله
#دولت_مقاومت
🆔@dolat_qavi
⭕️جمهوری اسلامی؛ دولت مقاومت
🔰حضرت آیتالله خامنهای حفظهالله
♦️ما امروز «دولت مقاومت»ایم. دولت مقاومت خیلی مهم است. دولت مقاومت با فلان سازمان مقاومت فرق دارد، با فلان جریان مقاومت در فلان کشور فرق دارد، با فلان شخصیّت مقاومت فرق دارد. [البتّه] با آنها هم دشمنند؛ استکبار جهانی که اهل زیادهطلبی است، اهل تجاوز است، اهل دستاندازی به همهی ثروتهای مادّی و معنوی ملّتهای عالم است، با هر عنصر مقاومت مخالف است، [لذا] با سازمانهای مقاومت هم مخالف است، با انسانهای مقاوم هم مخالف است، امّا اینها کجا و دولت مقاومت که بر اساس مقاومت تشکیل بشود، کجا! جمهوری اسلامی دولت مقاومت است؛ دولت مقاومت که سیاست دارد، اقتصاد دارد، نیروی مسلّح دارد، حرکات بینالمللی دارد، منطقهی نفوذ وسیع در درون کشور و بیرون کشور دارد؛ این بسیار مهم است، و با هیچ عنصر مقاومت دیگری قابل مقایسه نیست. برای همین است که دشمنیها از همهجای دنیا -چه از سوی قدرتطلبان، چه از سوی نوکران قدرتطلبان- متوجّه جمهوری اسلامی است.
♦️خب، «دولت مقاومت» یعنی چه؟ یعنی تسلیم زورگویی نشدن، تسلیم زیادهطلبی نشدن، در موضع اقتدار ایستادن. دولت مقاومت در موضع اقتدار قرار میگیرد. ببینید، دولت مقاومت نه اهل تجاوز است، نه اهل سلطهطلبی و دستاندازی به ملّتها و کشورها است، نه اهل فرو رفتن در لاک دفاعی و موضع انفعال است؛ هیچکدام از اینها نیست. بعضی خیال میکنند اگر ما بخواهیم خودمان را از تهمت سلطهطلبی و اقتدارطلبی بینالمللی و منطقهای برکنار کنیم، باید برویم در لاک دفاعی؛ اینجوری نیست. در لاک دفاعی نمیرویم، در موضع انفعال قرار نمیگیریم، بلکه ما در موضع «اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَ مِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهٖ عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُم» قرار میگیریم. در موضعی قرار میگیریم که در این آیهی شریفه از آن تعبیر شده است به «تُرهِبونَ بِهٖ عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُم»؛ «تُرهِبونَ بِه» یعنی چه؟ «تُرهِبونَ بِه» همان چیزی است که در ادبیّات سیاسی امروز به آن «قدرت بازدارندگی» میگویند. جمهوری اسلامی در جایگاهی قرار میگیرد که دارای قدرت بازدارندگی است؛ دارای اقتدار بازدارنده است؛ میخواهند این اقتدار نباشد.
♦️ آنچه جمهوری اسلامی دارد، آنچه تاکنون تحصیل کرده است -که با ابتکار خود و با همّت خود تحصیل کرده است و رهین منّت هیچ دولت و هیچ قدرت دیگری نیست- برای بازدارندگی و برای داشتن اقتدار بازدارنده به دست آورده است و تحصیل کرده است، بعد از اینهم در این راه پیش خواهد رفت.
📕بیانات در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)، ۱۳۹۶/٠٢/٢٠
🌐https://khl.ink/f/36490
پینوشت: البته قابلیت ایران صرفاً مبتنی بر قدرت بازدارندگی نیست؛ وقوع حوادثی مانند وعده صادق و طوفانالاقصی نشانگر این است که ایران این توانایی را دارد که دست به اقدام متقابل نیز و گاهی اقدام پیشدستانه و مبتکرانه بزند.
#دولت_مقاومت
#قدرت_بازدارندگی
#نظم_جهانی
🆔@dolat_qavi
19.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍ادمین: از همان ابتدا مقاومت و ایستادگی در برابر غرب نه تنها یک انتخاب مناسب از بین چند گزینه ممکن، بلکه تنها راه بقا بود. شرایط کنونی جهان با سالهای گذشته بسیار فرق کرده است و همین تغییر شرایط، ضرورت اتخاذ رویکرد مقاومت را بیش از پیش ملموس و آشکار گردانده است. دکتر عبدالکریمی در اینجا با بیان جملهی «ما راهی جز مقاومت نداریم»، از همین مقاومت ضروری سخن میگوید.
👤دکتر بیژن عبدالکریمی (فیلسوف ایرانی):
♦️«ما راهی دیگر جز مقاومت نداریم. یعنی اگر بخواهیم فکر کنیم که برویم با آمریکاییها دست بدهیم و روبوسی کنیم در واقع کار تمامه، نه! همین که دست دراز کنیم پاشو دراز خواهد کرد و از ما انتظار داره که دراز بکشیم و تسلیم مطلق بشویم و این خب سرشت وضعیت کنونی ماست...!»
#کلیپ
🆔@dolat_qavi
بسم الله الرّحمن الرّحیم
♦️مرحوم آیتالله هاشمی شاهرودی رحمهالله، مجتهد مسلمّ با شأن فقهی بسیار بالایی بودند که عمر خود را در خدمت به نظام و رهبری سپری کردند. متون فقهی برجایمانده از ایشان، از نهایت دقتهای فقهی برخوردار است. عبارتی از آن مرحوم را مشاهده کردم که ذکر آن پر فایده است.
مرحوم آیتالله هاشمی شاهرودی در کتاب بایستههای فقه جزا، ص ۱۹۵ نوشتهاند: «اگر دولتی اسلامی در میان مردمی تشکیل شود که سالهای درازی زیر سلطه رژیمهای اسلامستیز بودند و روح اسلام از آن جامعهها رخت بربسته بود، مانند جمهوریهای آسیای مرکزی، در چنین جاهایی نمیتوان هر بامداد و شامگاه حدود اسلامی را بر هر شرابخوار و زناکاری جاری کرد - بلکه نیازمند گذشت زمانی است که با زمینهسازیهای لازم فکری و تبلیغاتی و اجرایی، مردم را به سوی پذیرش نظام اسلامی و احکام عادلانهاش راهنمایی کرد. خلاصه آنکه حاکم اسلامی مسئول برپاداشتن حکم خدا در جامعه است بهگونهای که پایداری، استواری و دوام آن را نیز تضمین نماید. پس ناچار [باید] سیاستهایی مناسب در اجرا فراهم کند و این مهمّ گاهی نیازمند آرامش و مرحلهایکردن اجرای احکام و حدود شرعی است.
پینوشت: اینروزها کسانی هستند که دغدغهی دین و مذهب پیدا کردهاند و دائماً نق و غر زده و فریاد وا اسلاما سرداده که پس اجرای احکام که از شعارهای این نظام بود، چه شد؟ اسلام از دست رفت... پاسخ فقیهانهی مرحوم شاهرودی جواب مناسبی است برای این دسته از افراد که نظام جمهوری اسلامی را متهم به سهلانگاری در اجرای احکام اسلامی میکنند.
#زمینهسازی_فکری_تبلیغاتی_اجرایی
#زمینه_پذیرش_احکام
#سیاستگذاری
#جمهوری_اسلامی
🆔@dolat_qavi
بسم الله الرّحمن الرّحیم
⭕️نسبت دین و سیاست
♦️انقلاب اسلامی با تأسیس نظام اسلامی وارد مرحله جدیدی از حرکت خود شد و اکنون نیز در تعین ارتقاءیافتهتری با عنوان «دولت مقاومت» ظهور و بروز پیدا کرده است. منطق حرکت انقلاب اسلامی ظاهراً نشان میدهد بنا نیست به الگوهای بسیط حکمرانی در دوران صدر اسلام که عمدتاً برداشت ذهنی و شخصی ماست بازگردیم، بلکه با تعامل میان عرصهی نظر و میدان عمل و با تصرف در الگوهای پیچیده دولتداری کنونی به دولت مطلوب اسلامی برسیم.
♦️آنچه در این میان پیشبرنده است، اصل دخالت دین در سیاست است. یا به عبارت دیگر پیوند میان امر سیاسی با امر قدسی که دقیقاً سکولارزدایی از سکولاریسم جهانی است. پس این حرف التقاطیها که اسلام استیت ندارد، حرف رهزنی است. اسلام از آنجا که در سیاست ورود میکند، بنابراین دولت خاص خود را نیز دارد. تفاوت است بین اين که از اساس دولت ندارد یا اکنون وجود ندارد.
#امر_قدسی
#سیاست
#نفی_تز_جدایی_دین_از_سیاست
🆔@dolat_qavi
بسم الله الرّحمن الرّحیم
⭕️شدت بغض و کینه اپوزیسیون از جمهوری اسلامی موجب شده کور و کر شوند و اصلاً چشمشان را بر تاریخ و واقعیت ببندند و نشنوند.
♦️ضمن عرض تسلیت به جامعه زحمتکش کارگری بابت مصیبت جانکاه وارده از حادثه دلخراش انفجار معدن طبس، بخشی از مناظره آقایان مهدی نصیری و قیس قریشی را در کانال تلگرامی آزاد تماشا کردم که کلیپ آن در پست قبلی (در بالا) تقدیم شد. موضوع این مناظره ایران و اسرائیل بود.
♦️مهدی نصیری میگفت: «تمام دشمنیهای بین ایران و دنیا بعد از انقلاب ۵۷ رخ داده است.»
او گفت: «مقامات جمهوری اسلامی فکر میکنند خودشان فرشته و بقیه دیو بودند. راهحل این است که یک کشور نرمال بشویم. در عرصه دشمنی با اسرائیل، با وجود هزینههای زیاد برای مردم، هیچ آبرویی برایشان باقی نمانده است و گاو شیرده روسیه و چین شدهاند.»
♦️قیس قریشی در پاسخ به ناعادلانهبودن نظم کنونی جهان اشاره کرد و گفت: «چهارهزار پیجر وسط مردم منفجر میشود، یک بیانیه از این نظمِ مثلاً زیبای جهانی شنیده نمیشود.» در ادامه آنارشیکبودن عرصهی بینالملل را مبتنی بر نگاه رئالیستی گوشزد کرد و گفت: «در یک دنیای بدون قانون زندگی میکنیم و باید تلاش کنیم خودمان را حفظ کنیم.»
♦️ قریشی جملهای در نقد برخی منتقدین و اپوزیسیونهای جمهوری اسلامی گفت. اپوزیسیونهایی که روش علمی را بهکنار گذاشته و به دور از انصاف و با چشمپوشی و نادیدهگرفتن حقیقت، با یکجانبهگرایی به دنبال متهمکردن و تضعیف جمهوری اسلامی به هر قیمتی هستند؛ حتی به قیمت دروغگویی و کتمان حقیقت. او اینگونه گفت: «یک عدهای در ایران بهدنبال این هستند که به هر قیمت، اقدامات متجاوزان را توجیه کنند. انتقاد آنها از جمهوری اسلامی باعث شده تا اصلاً تاریخ را نادیده بگیرند.» در آخر هم «مقاومت» را نسبت به مذاکره منفعلانه بنا بر عبرتهای تاریخی مثمر ثمر دانست و گفت: «هر آنچه اسرائیل در این سی چهل سال پس داده با مقاومت بوده، نه مذاکره.»
بله بغض اپوزیسیون از جمهوری اسلامی موجب شده تا اصلاً چشمشان را بر تاریخ و واقعیت ببندند. حال قضاوت با مخاطب.
✍تفرشی
🆔@dolat_qavi
بسم الله الرّحمن الرّحیم
❓جامعه فسادزده از بالا باید درست شود یا از پایین؟
♦️معمولا فساد از «خواص» شروع میشود و به «عوام» سرایت میکند و صلاح، برعکس از «عوام» و تنبه و بیداری آنها آغاز میشود و اجبارا «خواص» را به صلاح میآورد، یعنی عادتا فساد از بالا به پایین میریزد و صلاح از پایین به بالا سرایت میکند. روی همین اصل است که میبینیم امیرالمؤمنین علی(ع) در تعلیمات عالیه خود، بعد از آنکه مردم را به دو طبقه «عامه» و «خاصه» تقسیم میکند، نسبت به صلاح و به راه آمدن خاصه اظهار یأس و نومیدی میکند و تنها عامه مردم را مورد توجه قرار میدهد.
♦️این، فکر غلطی است از یک عده طرفداران اصلاح که هروقت در فکر یک کار اصلاحی میافتند، «زعماء» هر صنف را در نظر میگیرند و آن قلههای مرتفع در نظرشان مجسم میشود و میخواهند از آن ارتفاعات منیع شروع کنند. تجربه نشان داده که معمولاً کارهایی که از ناحیه آن قلههای رفیع آغاز شده و در نظرها مفید مینماید، بیش از آن مقدار که حقیقت و اثر اصلاحی داشته باشد، جنبه تظاهر و تبلیغات و جلب نظر عوام دارد.
📕استاد مطهری، مقدمه کتاب داستان راستان
#اصلاح
#عوام
🆔@dolat_qavi
بسم الله الرّحمن الرّحیم
⭕️شعار نه غزه نه لبنانِ کوفیان در دوسال آخر حکمروایی امیرالمؤمنین علیهالسلام
🔰حجةالإسلام محمد عشایری منفرد
♦️امیرالمؤمنین علیهالسلام پس از پایان فتنه خوارج اصرار داشتند که لشکر مستقیم به سوی شام و سوریه برود و فتنه معاویه را پایان دهد تا دولت علوی بتواند با آرامش به اصلاح فساد سیستمی حاصل از ایام خلافت خلفا بپردازد اما هرچه کوفه را تشویق و تنبیه کردند از این شهر لشکر قابل قبولی آراسته نشد. معاویه در همین فرصت به غارات دست زد یعنی یک گردان چابک را به سوی یکی از شهرهای اطراف کوفه (مدائن و هیت و انبار و عینالتمر و...) میفرستاد تا آن شهر را غارت کنند و بدون اینکه با نزدیکشدن به کوفه خود را در معرض تیغ تیز علی قرار دهند، پس از اتمام عملیات فوراً به سوی شام بازگردند.
♦️خطبه 25 نهجالبلاغه را امام ع پس از غارت یمن، خطبه 26 را پس از غارت مصر و شهادت محمد بن ابیبکر، خطبه 27 را پس از غارت انبار و ربودن خلخال از پای یک زن یهودی، خطبه 39 را در زمان غارت عینالتمر و... ایراد فرمودهاند و در همه آنها ایده علی علیه السلام این است که باید از منافع فراسرزمینی دولت علوی در سرزمینهای اطراف دفاع کرد اما مردم کوفه حاضر به همدلی نبودند! در خطبه 34 که مربوط به همین روزها است به مردم کوفه فرمودند شهرهای اطرافتان تکه تکه میشود اما شما نه دردتان میآید، نه غیرتی میشوید و نه خشمگین میشوید (تُنْتَقَصُ أَطْرَافُكُمْ فَلَا تَمْتَعِضُون)
#جهاد_فکری
#حکم_جهاد
#اسرائیل
#نرمافزار_مقاومت
#اندیشه_پشتیبان_مقاومت
🆔@dolat_qavi