eitaa logo
دولت قوی
589 دنبال‌کننده
84 عکس
20 ویدیو
3 فایل
بستری برای اندیشیدن پیرامون «دولت قوی». تدبیر و خردمندی، مقاومت، هویت دینی و ملی، پیشرفت، عدالت اجتماعی ارتباط با بنده: 🇮🇷 👤Eitaa.com/ahs_tafreshi @feqholsiasat
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ کانال‌های حضرت استاد میرباقری در شبکه‌های اجتماعی در کاری تحسین‌برانگیز اقدام به معرفی رقیب انتخاباتی ایشان در انتخابات خبرگان رهبری استان سمنان کرده است. 🌐https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6056 ♦️ این‌که یک نامزد، با تجليل از رقیب خود یاد کند، او را معرفی کند آن هم درحالی‌که قطعاً نامزد رقیب نه شهرت استاد میرباقری را دارد و نه پايگاه اجتماعی ایشان را، نشان از مناعت طبع استاد است و درسی برای ما بچه‌های جبهه انقلاب. 🆔@taalighat 🆔@Asre_jadid_57
⭕️ویژگی‌های مجتهد جامع از منظر امام خمینی رحمه‌الله (شرایط اجتهاد در عصر انقلاب) 🔰امام خمینی رحمه‌الله ♦️مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست که مرجع و مجتهدش بگوید من در مسائل سیاسی اظهارنظر نمی‌کنم. ♦️آشنایی به "روش برخورد با حیله‌ها و تزویرهای فرهنگ حاکم بر جهان"، داشتن "بصیرت و دید اقتصادی"، "اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان"، "شناخت سیاست‌ها و حتی سیاسیون و فرمول‌های دیکته‌شدهٔ آنان" و "درک موقعیت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمایه‌داری و کمونیزم" که در حقیقت استراتژی حکومت بر جهان را ترسیم می‌کنند، از ویژگی‌های یک مجتهد جامع است. ♦️یک مجتهد باید زیرکی و هوش و فراست هدایت یک جامعه بزرگ اسلامی و حتی غیراسلامی را داشته باشد و علاوه بر خلوص و تقوا و زهدی که در‌ خور شأن مجتهد است واقعاً مدیر و مدبر باشد. ♦️حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفهٔ عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است، حکومت نشان‌دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است، فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تاگور است. ♦️هدف اساسی این است که ما چگونه می‌خواهیم اصول محکم فقه را در عمل فرد و جامعه پیاده کنیم و بتوانیم برای معضلات جواب داشته باشیم و همه ترس استکبار از همین مسئله است که فقه و اجتهاد جنبه عینی و عملی پیدا کند و قدرت برخورد در مسلمانان به وجود آورد. 📕صحیفه امام، جلد ۲۱، صفحه ۲۸۹-۲۹۰ 🌐https://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh-imam-khomeini/vol/21/page/289 🆔@Asre_jadid_57
⭕️ویژگی‌های مجتهد جامع‌الشرایط از منظر امام خمینی رحمه‌الله ▪️به مناسبت نزدیک‌شدن به روز‌های برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری، نشر گزیده‌‌متنی از منشور روحانیت امام پیرامون ویژگی‌ها و شاخصه‌های یک مجتهد جامع، در انتخاب مجتهدی که صلاحیت نمایندگی مردم در مجلس خبرگان را داشته باشد بسیار مؤثر و راه‌گشا خواهد بود. ▪️امام خمینی رحمه‌الله در منشور روحانیت، خصوصیات مجتهد تراز جمهوری اسلامی را چنین برمی‌شمارند: "مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست که مرجع و مجتهدش بگوید من در مسائل سیاسی اظهارنظر نمی‌کنم. آشنایی به "روش برخورد با حیله‌ها و تزویرهای فرهنگ حاکم بر جهان"، داشتن "بصیرت و دید اقتصادی"، "اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان"، "شناخت سیاست‌ها و حتی سیاسیون و فرمول‌های دیکته‌شدهٔ آنان" و "درک موقعیت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمایه‌داری و کمونیزم" که در حقیقت استراتژی حکومت بر جهان را ترسیم می‌کنند، از ویژگی‌های یک مجتهد جامع است. یک مجتهد باید زیرکی و هوش و فراست هدایت یک جامعه بزرگ اسلامی و حتی غیراسلامی را داشته باشد و علاوه بر خلوص و تقوا و زهدی که در‌ خور شأن مجتهد است واقعاً مدیر و مدبر باشد. حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است، حکومت نشان‌دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است، فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تاگور است. هدف اساسی این است که ما چگونه می‌خواهیم اصول محکم فقه را در عمل فرد و جامعه پیاده کنیم و بتوانیم برای معضلات جواب داشته باشیم و همه ترس استکبار از همین مسئله است که فقه و اجتهاد جنبه عینی و عملی پیدا کند و قدرت برخورد در مسلمانان به وجود آورد." صحیفه امام، جلد ۲۱، صفحه ۲۸۹-۲۹۰ 🌐https://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh-imam-khomeini/vol/21/page/289 ▪️از لوازم بیانات امام این است که مجتهدین تراز جمهوری اسلامی باید از تئوری‌ها و سیاست‌های مکاتب موجود در حوزهٔ سیاست و روابط بین‌الملل، اقتصاد سیاسی و... آن‌طور که باید و شاید لااقل در حد مطالب اساسی مطلع باشند و الا عدم اطلاع، خسارات زیان‌‌باری را در پی خواهد داشت؛ به‌عنوان نمونه در صورت نبود شاخصه‌هایی که در فرمایشات امام راحل شمرده شد، ممکن است در امر مدیریت جامعه و نیز در عرصهٔ نظام بین‌الملل، تابع دستگاه کارشناسی غربی و نهادهایی نظیر بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول باشیم که در نظام بین‌الملل هدفی جز استعمار، استثمار و چپاول ملت‌ها در راستای تأمین منافع ابرقدرت‌ها ندارند. ▪️به هرحال سطحِ کنشگریِ نظام جمهوری اسلامی از جهت آ‌رمان‌ها و اهداف بلندش و وضعیت خطیر و حساس کنونی از حیث تغلب یا توازن قدرت در نظام بین‌الملل اقتضاء می‌کند که مجتهدینی انتخاب گردند که از سیاست و پیچیدگی‌های آن در عصر مدرن (که غیر از نظم سلطانی است) اطلاع کافی داشته باشند و ضمن درک کلان از ستیز و درگیری میان اسلام و غرب؛ چه در عرصهٔ نظر و چه در میدان عمل، با پرهیز از شعارها و ادعاها و کلی‌گویی‌های تکراری، توصیف‌‌ها و تجویزهای انتزاعی و محدودبودن در اثبات‌های نظری، و با تأکید بر کل‌نگری و اندیشیدن در لایه‌های بنیادی-راهبردی-کاربردی و معطوف به میدان عمل و تجویز و ارائهٔ مکانیسم‌ها و الگوهای عملیاتی، نقش فعال و مؤثری را با اقدامات درخور و به‌هنگام‌شان ایفا کنند تا زمینه‌ساز اتخاذ تصمیم‌های صحیح گردند. 🆔@Asre_jadid_57
حاج آقا تازه امروز از سمنان برگشتند قم و عصر فرمودند که دوستان بیایند و بنشینیم، ببینیم در قم به چه کسی رای بدهیم یا اگر حجت تمام شد از کسی حمایت رسمی کنیم یا به کسی در این ساعات پایانی کمک کنیم. گفتگوی مفصلی در گرفت. سوال اول این بود که چه کسی جا دارد که به مجلس بروند؟ اولویت حاج‌آقا این بود که در این مجلس و این دوره باید کسانی در مجلس باشند که بتوانند تفاوت پیشرفت ایرانی اسلامی و توسعه مدرن را در موضوعات کشور تصور کنند و برای حرکت جامعه به سمت پیشرفت، کار ملی و تقنینی درست و پرمایه انجام دهند. از کاندیداها، گفتمان‌هایشان، تمایل مردم شهر به آن‌ها و خلاصه همه چیز حرف به میان آمد اما دست آخر، حاج آقا فقط گرایش داشتند که از آقای دکتر منان رئیسی بخاطر این‌که بر یک نکته واضح و مشخص و دارای افق روشن در اختلاف بین توسعه و پیشرفت دست گذاشته است، حمایت کنند و افسوس خوردند که چرا حتی به اندازه سه موضوع، که ظرفیت نمایندگان قم است، ما حرف مشخص و آماده نداشتیم که از آنها حمایت کنیم. بعد از تک تک ما پرسیدند که به چه کسی رای می دهید، اما خودشان انگیزه‌ای برای مداخله در رقابت کاندیداهای خوب قمی، بیشتر از این ماموریت گفتمانی که عرض شد نداشتند. بنده هم اجازه گرفتم که این موضع ایشان را منتشر کنم، فرمودند که عیبی ندارد، اما قید کنید که ما قصد دخالت در کار سیاسی نیروهایی که الان در حال زحمت کشیدن در میدان هستند را نداریم و لذا فقط به همان اندازه ای که به ماموریت گفتمانی خودمان مربوط است، در این رقابت نقش ایفا می کنیم و بس. 🆔 @social_theory 🆔@Asre_jadid_57
در پی متنی که از اینجانب درباره دفاع استاد میرباقری از یکی از کاندیداهای انتخابات این دوره قم منتشر شد چند نکته را متذکر می شوم: 1- استاد میرباقری همانطور که همیشه از مشورت دادن ابایی ندارند، قصدی هم برای دخالت ویژه در میدان رقابت انتخاباتی نیز نداشته و ندارند. 2- استاد میرباقری معتقدند بحمدلله در این دوره از انتخابات، تعداد قابل توجهی از نیروهای انقلابی، با گفتمانهای ارزنده و اندیشیده شده ای در انتخابات حضور دارند. اما نامزد مورد اشاره به یکی از شناخته شده ترین اندیشه های سالهای اخیر حوزه علمیه، یعنی ضرورت اصلاح شهرسازی و معماری توجه دارد و لذا به حمایت از این اندیشه آشنای امروز در حوزه تاکید شد. 3- استاد تاکید دارند که تاکید بر اهمیت این گفتمان نباید باعث تنگ شدن فضای رقابت، و نقد غیر منصفانه دیگر کاندیداهای گفتمان انقلاب باشد و یا شبهه تک رای به کاندیدای مذکور بشود. لذا سوء تفاهم های رخ داده به علت ضعف قلم اینجانب بوده و مسئولیت آن با بنده است و استاد، کوچکترین تعریضی به دیگر کاندیداها نداشتند. حسین مهدیزاده 9 اسفند 1402 🆔 @social_theory 🆔@Asre_jadid_57
"خودت را گول نزن در عمل چیزی به اسم رأی‌ندادن وجود ندارد؛ یا با رأی خود رأی می‌دهی و یا با در خانه‌ماندن تلویحاً رأی یک آدم تعصبی را دو برابر می‌کنی." 🌐https://namnamak.com/سرگرمی/اس-ام-اس/جملات-انتخابات 🆔@Asre_jadid_57
⭕️آیا عمل به عهدنامه مالک اشتر موجب شکست حکومت‌ها نمی‌شود؟ (حاضرجوابی عالم شیرازی در برابر مقام قاجاری) 🔰شهید مطهری رحمه‌الله ♦️يكى از علماى فارس آمده بود تهران. در مسافر خانه پولهايش را مى‏دزدند، او هم هيچ كس را نمى‏شناخته و مانده بوده كه چه بكند. به فكرش مى‏رسد كه براى تهيّه پول، فرمان اميرالمؤمنين به مالك اشتر را روى يك كاغذ اعلا با يك خطّ عالى بنويسد و به صدر اعظم وقت هديه كند تا هم او را ارشاد كرده باشد و هم خود از گرفتارى رها شود. اين عالم محترم خيلى زحمت مى‏كشد و فرمان را مى‏نويسد و وقت مى‏گيرد و مى‏رود. صدر اعظم مى‏پرسد اين چيست؟ مى‏گويد فرمان امير المؤمنين به مالك اشتر است. صدر اعظم تأمّلى مى‏كند و بعد مشغول كارهاى خودش مى‏شود. اين آقا مدّتى مى‏نشيند و بعد مى‏خواهد برود، صدر اعظم مى‏گويد نه، شما بنشينيد. اين مرد محترم باز مى‏نشيند. مردم مى‏آيند و مى‏روند. آخر وقت مى‏شود، بلند مى‏شود برود؛ صدراعظم مى‏گويد: نه آقا! شما بفرماييد. همه مى‏روند غير از نوكرها. باز مى‏خواهد برود. مى‏گويد نه شما بنشينيد، من با شما كار دارم. به فرّاش مى‏گويد در را ببند هيچ كس نيايد. بعد به اين عالم مى‏گويد: اين را براى چه نوشتى؟ مى‏گويد چون شما صدر اعظم هستيد فكر كردم اگر بخواهم به شما خدمتى بكنم هيچ چيز بهتر از اين نمى‏شود كه فرمان اميرالمؤمنين را كه دستور حكومت و موازين اسلامى حكومت است براى شما بنويسم. صدر اعظم مى‏گويد: بيا جلو! و يواشكى از او مى‏پرسد: آيا خود على به اين عمل كرد يا نه؟ عالم مى‏گويد: بله. صدراعظم مى‏گويد: خودش كه عمل كرد جز شكست چه نتيجه‏اى گرفت؟ چه چيزى نصيبش شد كه حالا تو اين را آورده‏اى كه من عمل كنم؟ آن مرد عالم گفت: تو چرا اين سؤال را جلو مردم از من نپرسيدى و صبر كردى تا همه مردم رفتند، حتّى نوكرها را بيرون كردى و مرا آوردى نزديك و يواشكى پرسيدى؟ از چه كسى مى‏ترسى؟ از اين مردم مى‏ترسى. تو از چه چيز مردم مى‏ترسى؟ غير از همين على است كه در فكر مردم تأثير كرده؟ الآن معاويه كجاست؟ معاويه‏اى كه مثل تو عمل مى‏كرد كجاست؟ تو خودت هم مجبورى به معاويه لعنت كنى. پس على شكست نخورده، باز هم امروز منطق على است كه طرفدار دارد، باز هم حق پيروز است. 📕مجموعه‏ آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏3، ص: 442 🆔@Asre_jadid_57
⭕️استعمار نوین در قالب موضوعات گوناگون از طریق علوم انسانی و اجتماعی و مکاتب منحرف 🔰سیدمنیرالدین حسینی هاشمی ♦️به این نکته نیز باید توجه داشت که سلطه کفار بر مسلمانان همیشه از طریق غارت اموال ظاهری و مادی نبوده و نیست، بلکه به جهت نخ‌نماشدن سیاست‌های استعماری‌شان از راه‌های دیگری، همچون: تهاجم فرهنگی در قالب عرضه موضوعات گوناگون از طریق فن‌آوری و صنایع و علوم انسانی و اجتماعی و مکاتب و فرق منحرف مدد می‌جویند. 📕موضوع‌شناسی، سیدمنیرالدین حسینی هاشمی، دفتر فرهنگستان علوم اسلامی، چاپ چهارم، قم، ۱۳۸۷ ش، ص۱۱. 🆔@Asre_jadid_57
هدایت شده از M.M.Kardan
.🌀 سلام بزرگوار وقتتون بخیر ببخشید شاید بدموقع مزاحم شدم ما داریم هشتک رو نشر میدیم که نشون بدیم به جـنایات رژیم صهیونــــ❌ـــیست ساکت نمیمونیم... ❗️ مخصوصا تو فاجعه بیمارستان شفا که اسراییلی ها به زنان فلـــسطینی جلوی همسـرشون تــــــجاوز کردن و مجبورشون کــــردن ایـن صـــــحنه رو تماشا کنن😔😔 و این کار قوی رو مـــــنتشر کنید تا این هشتک پخش شه و نـشون بدیم نباید رو خط قرمز بچه مسلمونا دست بزارن❗️ . . 🌀
حالا دغدغه مسلمین جهان برای جزء‌های عقب‌افتاده‌شان از ختم رمضانی قرآن، بیش از نگرانی‌شان برای وعده‌های عقب‌افتاده غذایی در نوار غزه است. واللّه نگرانی زنان خانه‌هامان برای انتخاب غذایی برای پخت سحری فردا، بیشتر از نگرانی‌شان برای مادران غزه شده که گوشت‌های سوخته اطفال‌شان را در پلاستیک جمع می‌کنند. امروز صیام و گرسنگی مردان در سراسر بلاد اسلامی، آن‌ها را به یاد ساعت‌های باقی‌مانده تا افطار می‌اندازد اما به‌یاد گرسنگی مسلمین غزه نه. والدینِ بچه‌های ناز لطیفی که هنوز به تکلیف نرسیده‌اند، وقتی اندک زحمت و اذیت‌ کودک‌شان در روزه‌ی کله‌گنجشکی را می‌بینند، تاب نمی‌آورند و اصرار می‌کنند که غذا بخور، ولی لحظه‌ای برای ماه‌ها گرسنگی اطفال غزاوی بغض نمی‌کنند. جوان‌ها کتب اخلاقی می‌خوانند؛ شیعیان ابوحمزه و سنیان رکعت‌به‌رکعت تراویح می‌خوانند، اما کسی برای نوامیس مسلمین زیر یوغ یهود فریادی برنمی‌کشد. قحطی شده. امکانات پزشکی نیست. خانه‌ها تخریب شده. مساجد خاکستر شده. همه اما کنج محراب‌اند. جهان اسلام مرده؛ در تابوت خفته؛ و حتی غیورمردی نیست که بر جنازه‌اش نماز بگذارد. نه دول اسلامی رگ غیرتی برای حمایت و نطق‌کشیدن دارند و نه حتی عموم مسلمین مواسات و هم‌دردی با مسلمان‌های زیر بمب و آوار غزه. فراموش شده‌اند. انگار که هرگز نبوده‌اند. نه دیگر تیتر خبرهایند و نه موضوع یادداشت‌ها. نه در دعاهای جمعیِ مساجد می‌شود یافتشان، و نه در محتوای مجازی تایم‌لاین جهان اسلام. سفره‌های افطار در پنجاه‌ودو مملکت اسلامی، روی خون اطفال غزه پهن‌شده انگار. هیچکس به یادشان نیست. هیچکس. چه خوب گفته بود آن خبرنگار فلسطینی: این بدترین ماه رمضانی نیست که بر امت مسلمان می گذرد؛ بلکه بدترین امت مسلمان است که ماه رمضان بر او می‌گذرد! «مهدی مولایی» 🆔@Asre_jadid_57
▪️مهم‌ترین موضوعی که سبب ناکارآمدی علم روابط بین‌الملل و حوزه‌های وابسته به آن از جمله مطالعات راهبردی در ایران شده، ورود افراد غیرمتخصص یا متخصص در سایر رشته‌ها به این حوزه است که انحراف جدی را در مباحث نظری آن ایجاد کرده‌اند. این حوزه علی‌رغم کاربردی‌بودن به سمت حوزه‌های فلسفی، اندیشه‌ای و حتی حقوقی سوق داده شده است. برای نمونه در چنین سیستمی، به‌جای تمرکز بر پدیدهٔ جنگ و کنترل آن، اگر مباحث بسیار اندکی هم وجود داشته باشد، به فلسفهٔ جنگ پرداخته‌اند یا در حوزهٔ سیاست خارجی به‌جای پرداختن به دستگاه تحلیلی سیاست خارجی و نشان‌دادن مدل‌های تحلیلی و کاربردی، بر مباحث فلسفی متمرکز شده‌اند که اکثر آن‌ها جنبهٔ ذهنی دارد و مطالعهٔ آن‌ها نه‌تنها سبب حل عینی مسائل سیاست خارجی نمی‌شود، بلکه ابهامی دیگر نیز بر این حوزه می‌افزاید. 📕بخشی از مقدمهٔ کتاب دکتر قاسمی 🆔@Asre_jadid_57