eitaa logo
دولت قوی
601 دنبال‌کننده
82 عکس
20 ویدیو
3 فایل
بستری برای اندیشیدن در سطح ملی و فراملی؛ منطقه‌ای و جهانی: پیرامون #دولت_قوی، #مقاومت در برابر نظم ناعادلانه‌ کنونی جهان و هویت دینی، پیشرفت و عدالت اجتماعی نقد، پیشنهاد و سؤالات خود را با من در میان بگذارید: 🇮🇷 👤Eitaa.com/ahs_tafreshi @feqholsiasat
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ انتقاد از سیاست‌های برخی مسئولین منتسب به جبهه انقلاب را ساده‌انگارانه و سریع به مقدسات گره نزنید ▪️ ما خودمان می‌گفتیم: شعار «مخالف هاشمی دشمن پیغمبر است» از اساس غلط است و تفاوت است بین شخصیت و بین مقدسات با سیاست‌گذاری‌های برخی مسئولین. ▪️سیاست‌‌های شخص غیرمعصوم، دائماً محل بررسی، نقد و چانه‌زنی هستند و نباید انتقاد به سیاست‌ها را سریعاً و به‌سادگی به مقدسات یا اشخاص گره زد که تبعات و پی‌آمدهای ناگواری را به دنبال خواهد داشت. نقد به سیاست‌های اشخاص، لزوماً توهین به شخصیت نیست یا تخریب مقدسات نیست که بگوییم موجب تضعیف جبهه انقلاب شد. 🆔@tarafdare_mardom
استاد موسی نجفی، نامزدی را شایسته ریاست جمهوری می‌دانند که به این مهم التفات داشته باشد که «جمهوری اسلامی»، «امر قدسی» است. باقی با همان درک مناسبات قدرت به جمهوری اسلامی می‌نگرند. 🆔@tarafdare_mardom
⭕️ گفتمان انقلاب یا گفتمان‌های جمهوری اسلامی؟ ▪️بعضی اوقات استعاره‌ها گمراه‌کننده می‌شوند. دائم می‌شنوم که "جبهه انقلاب" در حال رایزنی برای ائتلاف است. عزیز برادر! مگر جبهه‌های دیگر طیف و جبهه‌های ضد انقلاب هستند. وقتی مفاهیم را درست درک نکنیم استعاره‌هایمان و افکارمان هم کژ می‌شوند. همگی جزیی از گفتمان جمهوری اسلامی هستید اما چپ و راست و سنتر و رادیکال و تجدید‌نظر طلب و ... دارید و این تنوع قدرت گفتمانی جمهوری اسلامی است اگر به تکثر خود باور داشته باشید و نسبت خود را با مفاهیم بنیادین آزادی و عدالت و برادری و وحدت و عدم تبعیض و ... مورد بازخوانی تئوریک قرار دهید. 👤سیدجواد میری 🔗پی‌نوشت: با کمی قید و قیود، این نگاه را بیشتر می‌پسندم. 🆔@tarafdare_mardom
▪️با این دید هم ببینیم که این انتخابات شکست برای جریانی بود که در دوره‌های قبل انتخابات را تحریم می‌کرد اما این‌بار دعوت به مشارکت. شکست بود برای افرادی که میگفتند انتخابات نیست؛ انتصابات است. شکست بود برای افرادی که می‌گفتند در ریاست جمهوری هیچ‌کاره بودیم؛ در وزارت خارجه اختیاری نداشتیم؛ اما حالا می‌گویند تفاوت دارد که چه کسی در پاستور حاکم باشد. شکست یا اصلاح... نمی‌دانم ولی مواضع قبلی‌شان غلط بود... 🆔@tarafdare_mardom
⭕️بازی انتخابات؟ یکی از نقدهایی که به مشارکت در انتخابات وارد می‌شود اینگونه توجیه می‌گردد که "اين بازي انتخابات بازيگرداني دارد و هدف از بازي، آوردن حداكثري مردم پاي صندوق و گرفتن مشروعيت براي نظام است. نتيجه بازي هر كه را بازيگردانان اراده كنند از صندوق خارج خواهد شد و انتخابات ٨٨ ثابت كرد آن كس از صندوق در مي‌آيد كه بازيگردانان بخواهند حتي اگر در اين دوره پزشكيان انتخاب شود مطمئن باشيد مهره‌ايست كه بازيگردانان با آن ملت را بازي داده‌اند." این یکی از رایج‌ترین هجمه‌ها علیه حضور در انتخابات است. اما نکته مهم که کمتر به آن پرداخته می‌شود مبنای مفهومی این هجمه است که مبتنی بر مفهوم "بازی" است. در نقدهای رایج مفهوم بازی تدقیق نشده است. مفهوم "بازی" امروزه در مطالعات نظری بسیار پیچیده شده است. به عنوان مثال، بازی به معنای تفریح کودکانه که هیچ هدفی را دنبال نمی‌کند امروزه به عنوان تنها تعریف مفهوم بازی استفاده نمی‌شود. بازی به مثابه play که دارای قواعدی است و این قواعد در چارچوبی معنادار می‌شود و اهدافی را دنبال می‌کند که با "امر اجتماعی" نسبت دارد و امر اجتماعی دارای شاخصه‌هایی همچون "منزلت" ، "طبقه" ، "دین"، "مذهب"، "زبان"، "سطح آموزش"، "درآمد"، "قومیت"، "جنسیت"، "شهرنشین یا روستانشین یا کوچنشین" بودن ... می‌باشد که "بازی" استراتژی‌هایش با این امور قابل محاسبه هستند. هر حرکتی در ساحت سیاسی نوعی بازی است که اهدافی را دنبال می‌کند. نمی‌توان بازی‌ی در ساحت سیاست متصور شد که هدف یا اهدافی را دنبال نمی‌کند. بنابراین مشارکت توده مردم می‌تواند اراده‌هایی را شکل دهد که زمین بازی را دگرگون کند یا اهداف دیگری را در بازی خلق کند. 👤سیدجواد میری 🆔@tarafdare_mardom
با افتخار‌، چه پیروز نهایی بشود؛ چه نشود. او زبان مستضعفین در برابر تشنگان قدرت و ثروت بود؛ نه اهل زد و بند.
⭕️اقتصاد سرمایه داری رأس مسائل مستحدثه ✍استاد شهید مطهری ▪️سرمايه‌دارى در دنياى امروز یک پديده نو و بى‏سابقه‏اى است كه دو سه قرن از عمر آن بيشتر نمى‏گذرد، و يك پديده اقتصادى و اجتماعى نوى است كه محصول پيشرفت و ترقى تكنيك جديد است؛ از اين رو مستقلًا به عنوان يك مسئله مستحدث بايد از آن بحث شود. فقهاى عصر از مسائل‏ بانك‏ و بيمه‏ و چك‏ و سفته به عنوان مسائل مستحدث كم و بيش بحث هايى كرده و مى‏كنند ولى توجه ندارند كه رأس و رئيس مسائل مستحدثه خود سرمايه‌دارى است، زيرا ابتدائاً چنين تصور مى‏رود كه سرمايه دارى يك موضوع كهنه و قديمى است كه شارع اسلام براى آن حدود و موازينى مقرر كرده است؛ تجارت، اجاره، مستغلّات، مزارعه، مضاربه، مساقات، شركتها، همه اينها سرمايه دارى است كه در اسلام براى آنها احكام و مقرراتى تعيين شده است، اما اينكه مقدار سرمايه كمتر يا بيشتر باشد ربطى به مطلب ندارد. ▪️ولى حقيقت مطلب اين‏طور نيست؛ سرمايه دارى جديد يك پديده جداگانه و مستقل و بى‏سابقه‏اى است و جداگانه و مستقلًا بايد درباره آن اجتهاد كرد؛ همچنانكه تجارت در دنياى جديد سرمايه دارى با تجارت ساده قديم از لحاظ ماهيت ممكن است متفاوت باشد. اين موضوع از لحاظ اصول‏ علم اقتصاد بايد مورد مطالعه قرار گيرد، زيرا ادعا مى‏شود كه سرمايه دارى جديد يك نوع استثمار بيّن و اكل مال به باطلِ مسلّمى است، معامله‏اى است كه يك طرف محصول زحمت كشيدن ديگرى را مفت و مسلّم مى‏خورد و مى‏برد. در سرمايه دارى جديد بحث در اين نيست كه سرمايه‏دار با انصاف است يا بى‏انصاف، بحث در اين است كه اگر سرمايه‏دار بخواهد حق واقعى كارگر را بدهد بايد از سود مطلقاً صرف نظر كند، و همچو سرمايه دارى هرگز در دنيا پيدا نخواهد شد، و اگر بخواهد سود ببرد، هر اندازه ببرد، دزدى و غصب است. 📕مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى، جلد20، بخش سرمايه دارى و سوسياليسم از ديدگاه اسلام،ص479 ✍پ.ن: این مطلب از شهید بزرگوار نشان از عمق شناخت شهید مطهری از مدرنیته است و این‌که ایشان فقط نزاع کلامی با مسیحیت نداشته و صرفاً به دنبال پاسخگویی به شبهات مارکسیسم نبوده‌اند، بلکه در اقتصاد و فقه مسائل جدید و مسائل زنان و جامعه‌شناسی و معرفت‌شناسی و مسائل تربیتی و... رویکرد فعالی داشته و به دنبال فهم و گفتگو با دنیای جدید بوده و به تولید علم می‌پرداخته‌اند. 🆔@tarafdare_mardom
⭕️دستگاه فقاهت و موضوع‌شناسی ▪️دستگاه فقهی ما در لایه استنباط باید توجه کند که رأس مسائل مستحدثه بیمه و بانک و امثالهم نیست! خود سرمایه‌داری، یک پدیده بی‌سابقه و جدید است. لذا برای استنباط احکام، باید این موضوع جدید را کامل شناخت. وقتی موضوع با گستره‌ی گسترده‌ی خود به‌صورت نظام‌مند شناخته شود، گویا موضوع جدیدی شناسایی شده است که به تبع این موضوع‌شناسی، همه‌ی احکام از ابتدا بازتعریف می‌شوند و برخی موضوعات، دارای احکام جدیدی می‌گردند. (ر.ک. اقتصاد سرمایه داری رأس مسائل مستحدثه) ▪️استاد دیگری نظر دقیق‌تری داشتند که البته این نحوه موضوع‌شناسی را به رهبر معظم انقلاب نسبت می‌دادند و میفرمودند مسئلۀ مستحدثۀ امروز ما یک تمدّن فراگیر است که حاصلِ یک انقلاب علمی و صنعتی است. این نگاه به مسئلۀ مستحدثه، خیلی عمیق‌تر از این است که رأس مساله را «نظام اقتصادی مادی» و نظام‌های دیگر بدانیم. این‌گونه نیست که ما صرفاً با نظام اقتصادیِ مارکسیسم یا سرمایه‌داری مواجهیم و باید در مقابل آن، نظام اقتصادی اسلامی را طراحی کنیم؛ مسئلهْ فراتر این سطح است؛ ما با «تمدّن» مواجهیم و در مقابل آن باید تمدّن دیگری بسازیم؛ بلکه ما با یک دوران مواجهیم و در مقابل آن باید دوران جدیدی را رقم بزنیم. ▪️ایشان میفرمودند: یکی از خلأهای ما در عرصه تفقه این است که مسائل مستحدثه را فقط از منظر "فقه احکام" بررسی می‌کنیم؛ نه از منظر "فقه اخلاق" و "فقه حکمت"؛ به عبارت دیگر پاسخ‌گویی به مسائل مستحدثه، نیازمندِ بسط تفقه از فقه احکام به عرصۀ اخلاق و اعتقادات است. موضوعات نوپدید، قبل از اینکه احکام حقوقی و تکلیفی داشته باشند، احکام اخلاقی و کلامی دارند. فی‌المثل بانک و بورس قبل از اینکه حکم فقهی‌شان استنباط شود، باید حکم اخلاقی و کلامی‌شان باید استنباط شود. اگر پیچ و مُهرۀ بانک و بورس را باز کنید و تحلیل کنید، به مبانی اخلاقی و کلامی در چارچوب الگوی توسعه غربی خواهید رسید. مناسبات اخلاق توسعه و اعتقادات توسعه در بانک و بورس و امثال آنها حضور دارد. ملاحظۀ فوق در مسئله کنترل جمعیت هم قابل‌تطبیق است؛ در این مسئله هم بیشتر، از منظر فقه احکام تعیین تکلیف می‌کنیم؛ نه از منظر تفقه جامع. ▪️ایشان میفرمودند که مسئلۀ مستحدثۀ اصلیِ ما دوران جدیدی است که با رنسانس شروع شد که محصولش یک تمدّن مادیِ فراگیر در جامعۀ جهانی است. اگر فرضاً به قبل از انقلاب اسلامی برگردیم، مسئلۀ مستحدثۀ دنیای اسلام در مواجهه با دنیای غرب چه بود؟ آیا کارخانه و ماشین و قطار برقی و نظام خیابان‌ها مسئلۀ مستحدثۀ ما بود؟ خیر، مسئلۀ مستحدثۀ ما انقلاب صنعتی و بلکه مسئلۀ «تمدّن» و مسئلۀ دوران مدرن بود. امروز دورانی شکل گرفته که زندگی را از بندگی جدا کرده‌اند. اگر بگویید روح تمدّن مدرن چیست، می‌گوییم: سکولاریسم و عرفی‌سازی و جدا کردن ساحت دین و زندگی. آن‌ها برای ساخت این تمدّن، شش ـ هفت مرحله کار کرده‌اند؛ اول، ایدئولوژی‌شان را تولید کرده‌اند که رکن مهم و جانِ ایدئولوژی‌شان همین عرفی‌سازی و زمینی‌سازی و جدا کردن دین از زندگی بشر و عاری ساختن عرصۀ حیات از آموزه‌های قدسی است. سپس بر اساسِ این ایده‌ها، دکارت و کانت و هگل و... فلسفه‌های جدیدی را تولید کردند؛ بعد از شکل‌گیری این اندیشه‌های فلسفی، تحولات علمی اتفاق افتاد و بعد از آن، در همان دوران، انقلاب صنعتی به راه افتاد و ساختارهای جدید جهانی و ملی درست شد و سپس سبک زندگی و محصولاتِ قابلِ‌مصرف ایجاد کردند. این تمدّن حاصلِ دورانی است که با یک ایده (ایدۀ جدا کردن دین از زندگی) شروع می‌شود و همین ایده است که کم‌کم بسط پیدا می‌کند و به یک تمدّن تبدیل می‌شود و یک سبک زندگیِ فراگیر و دهکدۀ واحدی با ایدئولوژی واحد به وجود می‌آورد. سردمداران این تمدّن می‌خواهند همۀ عالَم را یکدست کنند؛ لذا اسناد بین‌المللی (مثل سند 2030 و...) می‌نویسند و آن اسناد توسطِ کشورهای جهان امضاء می‌شود و همۀ کشورها مکلف می‌شوند که به این اسناد عمل کنند تا جامعۀ جهانی همبافت شود. 🔗شهید مطهری، بانک و بورس را ریزموضوعات نظام اقتصادی سرمایه‌داری میداند و استاد دیگری، بانک و بورس یا کنترل جمعیت را موضوعات خرد می‌داند که در لایه‌ی زیرین به الگوی توسعه‌ پشتیبان برمی‌گردند و در سطح کلان‌تر آن‌چه در رأس قرار می‌گیرد، تمدن غرب است که حاصل انقلاب علمی و صنعتی و مرکب از نظام‌های مختلف اقتصادی و... است. شناخت این ارکان و بررسی روابط میان آن‌ها در احراز حکم صحیح ضروری است. 🆔@tarafdare_mardom
⭕️سنخ‌های استنباط از بیانات رهبری کوته‌نوشت: این چند روز که مواجهه با بیانات رهبری به سبک اخباری را دیدم که با یک بیان ایشان به سرعت به حکم می‌رسیدند یا تطبیق بر اشخاص می‌دادند، صحبت از مواجهه روشمند و منضبط با بیانات ایشان را به‌میان می‌آوردم. در بیان رهبری اولاً نباید به یک فیش اکتفا کرد و ثانیاً زمینه‌ی صدور بیانات را دید و رعایت خیلی نکات دیگر که الزامی است برای فهم دقیق مراد متکلم. در آخر تصریح می‌کردم که باید از مواجهه سطحی و خام با بیانات رهبری دست بکشیم و با روش درست به سراغ درک و تفسیر اندیشه ایشان برویم که کار آسانی نیست؛ به همین خاطر این نوشته مرحوم مدرس را منتشر کردم: ✍️مرحوم سید مصطفی مدرس مصلی سنخ‌های استنباط از بیانات رهبری دارای چهار رویکرد می باشد: ۱ـ رویکرد تبویبی در این رویکرد، با سرچ کلیدواژه ای بیانات رهبری ذیل یک مفهوم یا یک عبارت استخراج میشود. بخش «چکیده» Khamenei.ir چنین کاری رو انجام میدهد. طبیعتاً روی مفاهیم و عباراتی که تکرارپذیری بیشتری داشتند، این کار انجام میشود. شبیه کار محدثان شیعه در مواجهه با احادیث ائمه هست که سعی می کردند تبویب کنند. این رویکرد لازم و ضروری هست و جا داره از حوزه مفاهیم و عبارات به جملات و گزاره ها هم کشیده شود. ۲ـ رویکرد نظام واره‌سازی در این رویکرد، سعی میشود با کمک گرفتن از روش های تحقیق های کیفی یا غیرروشمند بیانات رهبری کدگذاری از بیانات صورت گیرد و طی چند مرحله کدگذاری و ادغام یک مدل مفهومی، یک نظام واره استخراج شود. این رویکرد چند سالی اس که از آن استقبال میشود؛ منتها فرآیند تبدیل کدها به مدل مفهومی، با ابهاماتی روبه رو هست و اغلب مدل ذهنی پژوهشگرهست تا مدل مفهومی بیانات رهبری ولی اصل کار ضروری و لازم هست. ۳. رویکرد تاریخی یکی از خلاهایی که رویکرد نظام‌واره‌ای متعارف دارد، عدم توجه به «روند تاریخی» بیانات رهبری هست. اینکه یک مفهوم در دهه‌های مختلف چه بار معنایی داشته و طی دهه های مختلف با چه تبیینی مطرح شده است. اینکه دیدگاه «شخص رهبری» به عنوان شخصیت و اندیشمندی که در روند تاریخی انقلاب، در حال تطور یا تکامل یا اصلاح هست، اغلب در دو رویکرد قبلی ازآن غفلت می شود. کمتر پژوهشی داریم که با این رویکرد دیدگاه رهبری را در یک مسئله بررسی کرده باشند.این رویکرد، غیر از بیانات، به پس زمینه های تاریخی اجتماعی جمهوری اسلامی هم باید توجّه داشته باشد. ۴ـ رویکرد معادله‌سازی یا نقشه‌سازی‌ این رویکرد که مطالبه‌ و نیاز عرصه حکمرانی و سیاست‌گذاری و اداره کشور هست، قصد استخراج «معادله» یا «چگونگی» مدیریت و سرپرستی انقلاب و عرصه‌های مختلف توسط رهبری را دارد. این رویکرد باید از تمامی سه رویکرد قبلی بهره ببره، علاوه بر ان ها، از «اقوال» رهبری فراتر بره و «افعال» رهبری را هم مشاهده کند. اینجا دیگه سرچ در سایت رهبری کفایت نمیکند و خرد سیاسی و عملی ناگفته رهبری که بعضاً در نگفته ها و نکرده های ایشون و ... وجود دارد را باید فهم کرد. در اینجا قدری فهم رهبری سخت خواهدشد و روش تحقیق کفایت نمیکند و به میزان درک موقعیت و افعال رهبری، امکان صورت‌بندی پیدا میکند. چنین حوصله و دقتی را بنده تا حالا ندیدم کسی در مواجهه با بیانات رهبری داشته باشد! در نهایت باید ابراز کرد اغلب پیشنهاداتی که دارد به دستگاه های اجرایی کشور داده میشود، از رویکرد اوّل یا دوّم بوده است. 🆔@tarafdare_mardom
هدایت شده از اصلاحات نیوز
🗣️ منصوری رئیس ستاد جلیلی : در دور دوم برای پیروزی کاندید جریان انقلاب هم عهد می شویم 🗣️ تیم قالیباف : باهم عهدی نداریم پزشکیان از جلیلی انقلابی تر است و عقده ای نیست _ اصلاحات نیوز ✅ @Eslahatnews 🔗 Eslahatnews.com
دولت قوی
🗣️ منصوری رئیس ستاد جلیلی : در دور دوم برای پیروزی کاندید جریان انقلاب هم عهد می شویم 🗣️ تیم قالی
اصلاحاتی‌ها بنا دارند روی تفرقه بین طرفداران انقلابی‌ها تمرکز کنند. مراقب تفرقه‌افکنی باشیم تا حاشیه‌‌ی بیخود و تنش فرسایشیِ درونی درست نکنیم و از اقدامات دشمن غافل نباشیم.
⭕️از الزامات تحول‌خواهی؛ پرهیز از آسان‌گیری و لزوم توجه به پیچیدگی‌ها و دشواری‌های سر راه ▪️نسل اوّل انقلاب که عمدتاً فعّالان دهه‌ی ۶۰ و یکی دو سال از دهه‌ی ۵۰ هستند، در همه‌ی این بخشها -چه بخشهای بالادستی، چه بخشهای خُرد و پایین‌دستی- کارهایی را انجام دادند؛ کارهای خوبی با هدایت امام بزرگوار انجام گرفت. حادثه‌ی دشوارِ جنگ تحمیلی به این تجربه‌آموزی کمک کرد، و کمک کرد تا بتوانند در این زمینه‌ها تجربه‌هایی به دست بیاورند؛ یا تحریمهایی که از همان روز اوّل گذاشته شد، یا حوادث خونینی که در اوایل انقلاب پیش آمد، اینها همه مجموعه‌ی نسل اوّل انقلاب را آماده میکرد و هدایت به سمت محقّق کردن این مقاصد اصلی انقلاب و مقاصد اصلی جمهوری اسلامی؛ ▪️ ولیکن یک حقیقتی وجود دارد که آن را نبایستی نادیده گرفت و آن، این است که رسیدن به این آرمانها با این عظمتی که این آرمانها دارد، پیچیدگی‌های زیادی دارد؛ آن روز ما به این پیچیدگی‌ها توجّه نداشتیم؛ آن روز ما مسائل را خیلی با نگاهِ اوّلی نگاه میکردیم؛ در واقع بسیاری از مسائل آسان‌گیری میشد. شور انقلابی موجب بود که کار انجام بگیرد منتها با یک نگاه ابتدائی، با یک نگاه ساده و بدون در نظر گرفتن پیچیدگی‌ها و دشواری‌ها و گردنه‌های سرِ راه. 📕بیانات در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، ۱۴۰۰/۰۲/۲۱ 🌐https://khl.ink/f/47834 🆔@social_theory 🔗پی‌نوشت: آ. مهدیزاده به این بیان آقا اشاره کردند... 🆔@tarafdare_mardom