⭕️ رهبر طالبان: برای جهاد برون مرزی آماده شوید
ایرنا: ملاهبتالله آخندزاده رهبر گروه طالبان به اعضای نهادهای تحت کنترل خود دستور داد که برای پیشبرد جنگ در خارج از کشور آماده شوند.
این موضوع در گزارش نشست هبتالله با روسای منابع انسانی نهادهای تحت کنترل طالبان مطرح شده است.
نسخهای از این گزارش که به روزنامه ۸صبح رسیده است، نشان میدهد که هبتالله نیروهای تحت فرمان را برای گسترش جنگ فرامرزی تشویق میکند.
به گفته او، جنگجویان طالبان باید زرههایشان را بر تن کنند و برای حاکم کردن شریعت در سراسر جهان آماده شوند.
او تاکید کرد که روزی اعضای طالبان را به دیگر نقاط جهان اعزام خواهد کرد.
بر اساس این اسناد، دفتر رهبر طالبان با ارسال نامهای به روسای منابع انسانی وزارتخانه ها و نهادهای مستقل اداری تحت کنترل این گروه، خواستار تشکیل یک نشست در قندهار شدهاست.
هبتالله در بخشی از سخنان خود گفته، "اینک که به شهرها آمدهاید، مردم شهرها را هم به دین الله متعال فرا خوانده و آنان را تا جایی با دین آشنا کنید که در تمام افغانستان حتی یک فرد هم مخالف باقی نماند؛ بلکه همه باید طوری مسلمان واقعی و مخلص شوند و شما را آنقدر حمایت کنند تا بتوانید نظام اسلامی را در تمام جهان حاکم سازید.
رهبر گروه طالبان در ادامه افزوده است که هر زمانی که همه مردم افغانستان آماده جانفشانی برای دین شدند، در آن صورت هر کجا که امر اعزام را برایتان صادر نمودم، شما باید آنجا بروید.
او ادامه داد : اگر واقعاً خواهان حاکمیت دین و شریعت هستید، پس آماده قربانی شوید و زره را بپوشید.
@dolatedin
⭕️ اعطای امتیازات ویژه به مدارس دینی در دولت نتانیاهو
العربی الجدید: رژیم صهیونیستی از اعطای امتیازات مالی به مؤسسات آموزشی دولتی و خصوصی که گرایشات مذهبی دارند، خبر داد.
بزالل اسموتریچ وزیر دارایی رژیم صهیونیستی که رهبری جنبش "صهیونیسم مذهبی" را بر عهده دارد، اظهار داشت که دولت برای کاهش هزینههای آموزشی در مؤسسات تعیین شده برای پیروان جریان دینی تلاش خواهد کرد تا از بار مالی تحمیل شده به والدین کاسته شود.
او طی کنفرانسی در اورشلیم اشغالی متعهد شد که بودجه بعدی با هدف توسعه مؤسسات آموزشی که پیروان گرایش مذهبی به آن مراجعه می کنند، طراحی خواهد شد.
آویاد هومنر، معاون صندوق برل کاتزنلسون، که بر فعالیتهای مؤسسات آموزشی در اسرائیل نظارت میکند، خاطرنشان کرد که اظهارات اسموتریچ به معنای «تداوم افزایش شکاف بین بودجههای تخصیص یافته به مؤسسات آموزشی است که پیروان مذهبی را در خود جای میدهند و آنهایی که سکولارها در آن حضور دارند».
به نوشته روزنامه اقتصادی «کاکلیست»، حجم بودجه دریافتی مؤسسات مذهبی 26 درصد بیشتر از بودجه اختصاص یافته به مدارسی است که سکولارها در آن تحصیل می کنند.
بر اساس گزارشی از وزارت آموزش و پرورش متوسط هزینه سالانه آموزش یک دانشآموز در دبیرستانی که برای پیروان گرایش دینی تعیین شده است، 41400 شکل (12000 دلار) است، در حالی که متوسط هزینه سالانه برای یک دانشآموز در دبیرستان عادی 32800 شکل (9.6 دلار) هزار دلار است. متوسط هزینه سالانه یک دانش آموز دبیرستانی در شهرهای داخلی فلسطین نیز 28800 شکل (8.4 هزار دلار) است.
روزنامه مارکر گزارش داد که وزارت آموزش و پرورش تحت فشار احزاب مذهبی شرکت کننده در دولت اخیرا تصمیم به «افزایش بودجه اختصاص یافته به مدارس حریدی» گرفته است.
با این حال، مزایای ترجیحی اعطا شده توسط دولت فعلی به نهادهای وابسته به جریان مذهبی در تخصیص مالی و بودجه محدود نمی شود. بلکه برخی تسهیلات نظارتی را برای آنها در نظر گرفته که آنها را قادر می سازد پروژه هایی را برای ساخت مدارس بیشتر بدون نیاز به دریافت مجوز از مقامات دولتی اجرا کنند.
احزاب مذهبی نه تنها از طریق توافقاتی که با حزب لیکود به رهبری نتانیاهو انجام دادند، منافع مؤسسات آموزشی خود را تضمین کردند، بلکه توانستند مقاماتی را منصوب کنند که با وزیر آموزش لیکود، یوآو کیش، اختیارات مشترک دارند.
نماينده جنبش شاس، خاخام حایيم بيتون، به عنوان وزير آموزش و پرورش منصوب شد و آوي معوز، رهبر حزب مذهبي «نوعم» به عنوان معاون وزير و مسئول برنامه های فوق برنامه در مدارس در دفتر نخست وزير منصوب شد.
او پیش از این اعلام کرده بود که در 3000 برنامه آموزشی فوق برنامه تجدید نظر خواهد کرد و مدعی شد که این برنامه ها به تقویت محتوای هویت یهودی کمک نمی کند.
@dolatedin
دین و بین الملل - بهمن ماه 1401.pdf
6.2M
📣 شماره بهمنماه 1401 ماهنامه رصدی «دین و بینالملل» منتشر شد.
🔹 این ماهنامه که از سوی «مرکز ارتباطات و بینالملل حوزههای علمیه» و با تلاش «میز نهادهای اندیشکده #مرصاد» گرد آمده است، در پی آن است که شکاف عمیق میان فضای رسانهای فارسی با حوزه مطالعات «#نهاد_دین» را اندکی پر کرده و با بازتاب اخبار و تحلیلهای روزآمد از منابع دست اول عربی و انگلیسی، دغدغهمندان این عرصه را از پویاییهای نهادهای گوناگون دینی، بهويژه در گستره جهان اسلام، آگاه سازد.
🔹🔹پروندههای این شماره:
✳️ زلزله ترکیه و سوریه
✳️ اهانت به قرآن در استکهلم
✳️ جنجال بر سر مستند بی بی سی درمورد نخست وزیر هند
✳️ تشدید بازداشتها و اعدامها در عربستان سعودی
✳️ قوانین جنجالی جدید پاکستان
✳️ بیت شیرازی یا دفتر حافظ منافع اسرائیل در نجف اشرف؟!
#دین_و_بینالملل #ماهنامه
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
⭕️ جنجال بین الجزایریها و مراکشیها این بار بر سر یک لباس سنتی
بیبیسی عربی: به گزارش روزنامه های مراکشی، گروهی از زنان مراکش با لباس «حایک» سنتی، هفته گذشته برای جشن گرفتن روز زن به عنوان یک سنت قدیمی زنان این کشور به خیابانهای طنجه آمدند.
اگرچه این راهپیمایی مورد استقبال مراکشی ها قرار گرفت، اما خشم الجزایری ها را برانگیخت.
کاربران الجزایری در شبکههای اجتماعی با داغ کردن هشتگ #المروك_تنهب_الحايك_الجزائري (مراکش حایک الجزایری را سرقت می کند) به این اقدام مراکشی ها واکنش نشان دادند.
از طرف دیگر در مراکش، هشتگهایی مانند #لا_لسرقة_تراث_المغرب و #الثقافة_المغربية (#نه_به_دزدی_میراث_مراکشی و #فرهنگ_مراکشی) داغ شد و کاربران آنها در فضای مجازی، اقدام زنان طنجه را تمجید کردند و آن را «افتخار به میراث مراکش» توصیف کردند.
حایک یک لباس سنتی مربوط به کشورهای مغرب عربی است که اصل آن از آندلس است و به طور گسترده زنان در سراسر مغرب عربی آن را می پوشند. در مراکش به آن ازار و در تونس السفسری می گویند.
در مورد الجزایر، نام این لباس با توجه به منطقه تغییر میکند، زیرا حایک در پایتخت و اطراف آن پوشیده می شود و در غرب اغلب به آن "کساء" می گویند، و به آن "لحاف" نیز گفته می شود.
حایک جامهای است از پارچه سفید که زنان آن را به دور خود می پیچند تا بدن خود را بپوشانند به علاوه یک قطعه پارچه کوچک که با آن صورت خود را می پوشانند.
حایک در قاموس المعانی اینگونه تعریف شده است: «کلمه ای که به لباس زنان در مغرب عربی اطلاق می شودو عبارت است از لباسی که زن می پوشد و سر و صورت و تمام بدن او را می پوشاند.»
@dolatedin
♦️ادامه بازداشت دینداران و منتقدین در ج.آذربایجان
🔸اداره امنیت و اطلاعات آذربایجان اعلام کرد؛ این سازمان در عملیاتی،۱۶ نفر را به اتهام جاسوسی برای ایران دستگیر کرده است.
🔵کانال مطالعات ترکیه و قفقاز اندیشکده مرصاد
@turkeycaucasus
⭕ دستورالعمل وزارت فرهنگ تاجیکستان: زنان لباس نازک و دامن کوتاه نپوشند
لو فیگارو: دولت تاجیکستان از زنان و دختران این کشور خواست لباس «سبک تاجیک» به تن کرده و از پوشیدن لباسهای بدننما و دامن کوتاه، خودداری کنند.
به گزارش رسانههای تاجیکستان در روز دوشنبه، ۲۲ اسفند، وزارت فرهنگ این کشور در دستورالعمل صادره اعلام کرد که زنان و دختران مجاز به پوشیدن این لباسها در بیرون از خانه نیستند: شلوار تنگ، دامن کوتاه، هر لباسی که شبیه جامه خواب باشد و لباسهای نازک بدننما.
از این به بعد، پوشیدن تاپ و به پا کردن دمپایی در کوی و خیابانهای تاجیکستان نیز مجاز نیست.
در همین حال، براساس این دستورالعمل، زنان و دختران تاجیک باید از به تن کردن لباسهای مشکی یا هر لباس دیگری که یادآور جامه مسلمانان افراطی باشد، خودداری کنند.
وزارت فرهنگ تاجیکستان تأکید کرده که لباسهای سیاهرنگ یا لباسهایی که به سبک اسلامگرایان باشد، با سنت دیرینه ملت تاجیک همخوانی ندارد.
حکومت امامعلی رحمان، رئیسجمهور تاجیکستان، پنج سال پیش نیز به زنان و دختران این کشور توصیه کرده بود که از استفاده از لباس مشکی و روسری و حجاب سیاه خودداری کرده و برقع برسر نکنند.
دولت تاجیکستان برای عادت دادن زنان و دختران این کشور به پوشیدن لباس سنتی این سرزمین، در آستانه نوروز، از حدود دو هفته پیش نیز کارزاری را با عنوان «بیایید تاجیکی بپوشیم» راهاندازی کرده تا زنان و دختران «آگاهانه» لباس سنتی نیاکان خود را به تن کنند.
کارمندان زن تا اواسط اردیبهشت هم مکلف به پوشیدن لباس سنتی شدهاند تا به آن عادت کنند.
جزوه راهنمایی در مورد لباسهای مجاز یا مکروه از نظر دولت، در دسترس مردم قرار گرفته است.
اکثریت ۹ میلیون نفر جمعیت تاجیکستان مسلمان هستند اما حکومت این کشور در سالهای اخیر از گسترش بنیادگرایی اسلامی، بهویژه از ناحیه کشور همسایه افغانستان، که در یک سال و نیم اخیر دوباره زیر قدرت طالبان قرار گرفته، نگران است.
تاجیکستان مبارزه با بنیادگرایی مذهبی را در اولویت قرار داده تا اسلام افراطی در جامعهای که مردم آن با مشکلات اقتصادی روبرو هستند، نفوذ نکند.
دستکم یک هزار تاجیک در سالهای اخیر به گروههای جنگجویان مذهبی افراطی در عراق و سوریه پیوسته بودند.
@dolatedin
⭕ مفتی عمان: پس از توافق عربستان و ایران، پایههای رژیم اشغالگر به لرزه درآمد
شیخ احمد بن حمد الخلیلی - مفتی اعظم سلطان نشین عمان - در توییتی «با تبریک اتحاد میان برادران در منطقه و استقبال از همبستگی و وفاق بین آنها» گفت پس از توافق اخیر عربستان و جمهوری اسلامی ایران در پایتخت چین، پایههای رژیم صهیونیستی به لرزه درآمد و قلبش به وحشت افتاد.
وی در این توییت نوشت: «امیدواریم امت اسلامی از این توافق منتفع شود، زیرا این توافق پایههای رژیم غاصب را به لرزه درآورد، دلش را به وحشت انداخت و اندامش را لرزاند. زیرا او یقین کرد که این نشانه خروج ابدی او است و توصیه ما به همه طرفین این است که از خداوند متعال بترسند و صلح و صفا را حفظ کنند، مسلمان برادر مسلمان است، به او ظلم نمیکند، او را خوار نمیکند و او را تحقیر نمیکند. و الله ولی التوفیق».
@dolatedin
⭕️ به بهانهی هتک حرمت قرآن توسط سربازان اوکراینی، گزارشی از هتک حرمت قرآن در قرن 21
روسیا الیوم: روز گذشته ویدئویی از هتک حرمت و آتش زدن صفحات قرآن کریم توسط نظامیان اوکراینی در فضای مجازی منتشر شد. در واکنش به این رفتار، رمضان قدیروف، رئیس جمهور چچن، برای دستگیری و مجازات عاملان این بی حرمتی به قرآن کریم جایزه تعیین کرد.
پیش از این، فعالان در شبکه های اجتماعی در واکنش به سوزاندن قرآن توسط راسموس پالودان تحت حمایت پلیس سوئد در نزدیکی سفارت ترکیه در استکهلم، کمپینی را برای تحریم محصولات سوئدی راه اندازی کردند.
این حادثه اولین مورد نبود و سوئد اولین کشوری نیست که چنین حوادثی در آن رخ می دهد. در ادامه برجسته ترین وقایع هتک حرمت به قرآن، از جدیدترین تا قدیمی ترین آنها را مرور می کنیم:
21 ژانویه 2023
راسموس پالودان، رهبر حزب راست افراطی "خط سخت" دانمارک، با حمایت پلیس، یک نسخه از قرآن را در نزدیکی سفارت ترکیه در استکهلم، پایتخت سوئد، سوزاند.
3 ژوئیه 2022
لارس تورن، رهبر جنبش "اسلامی سازی نروژ را متوقف کنید"، یک نسخه از قرآن کریم را در محله ای در حومه پایتخت این کشور که یک جامعه بزرگ مسلمان در آن زندگی می کند، سوزاند.
1 مه 2022
پالودان علیرغم امتناع پلیس از اعطای مجوز به وی، قرآن کریم را در مقابل مسجدی در سوئد آتش زد. گروهی 10 نفره سعی کردند از آتش زدن قرآن توسط پالودان جلوگیری کنند که باعث شد او با ماشینش فرار کند.
14 آوریل 2022
راسموس پالودان یک نسخه از قرآن کریم را در جنوب سوئد، تحت حفاظت پلیس سوزاند. درگیری میان معترضان و پلیس در پی آتش زدن قرآن کریم منجر به مجروح شدن 26 پلیس و 14 تظاهرکننده و تخریب 20 خودروی پلیس شد.
30 آگوست 2020
یک گروه افراطی ضد اسلام نروژی متعلق به جنبش "اسلامی سازی نروژ را متوقف کنید" (SIAN) در جریان تظاهرات ضد اسلامی در اسلو، پایتخت، صفحاتی از قرآن کریم را پاره کردند و بر روی آنها آب دهان ریختند.
28 آگوست 2020
سه فعال حزب "خط سخت" دانمارک، یک جلد قرآن را در شهر مالمو سوئد سوزاندند که در نتیجه، درگیری های خشونت آمیزی بین پلیس سوئد و تظاهرکنندگان رخ داد. مقامات سوئدی همچنین راسموس پالودان، رهبر این حزب را به مدت دو سال از ورود به خاک این کشور منع کردند.
17 نوامبر 2019
جنبش "اسلامی سازی نروژ را متوقف کنید" تظاهراتی را ترتیب داد که طی آن دو نسخه از قرآن را به سطل زباله انداخت، سپس لارس تورسن، رهبر این سازمان، یک نسخه دیگر را سوزاند. که باعث شد معترضان حاضر در آن میدان به او حمله کنند.
8 ژوئن 2019
مقامات آلمانی حدود 50 قرآن پاره شده را در داخل مسجد "الرحمه" در مرکز شهر برمن پیدا کردند، پس از آن شورای مرکزی مسلمانان آلمان این حادثه را به شدت محکوم کرد.
22 مارس 2019
پالودان به بهانه اعتراض به اقامه نماز جمعه در مقابل ساختمان پارلمان دانمارک نسخه هایی از قرآن کریم را سوزاند. مسلمانان دانمارک نماز جمعه را در مقابل ساختمان پارلمان اقامه کردند تا کشتار دو مسجد در نیوزیلند را محکوم کنند.
25 دسامبر 2015
گروهی از تظاهرکنندگان به نمازخانه مسلمانان در محله ای در جزیره کورس، در جنوب فرانسه حمله کردند، آن را خراب کردند و قرآن را سوزاندند و عبارات ضد عربی نوشتند.
دسامبر 2015
یک مرد 42 ساله دانمارکی یک نسخه از قرآن کریم را در حیاط خانه اش سوزاند و یک کلیپ ویدیویی از اقدام خود منتشر کرد. حدود دو سال بعد، مقامات دانمارکی او را به دلیل سوزاندن یک نسخه از قرآن به توهین به مقدسات متهم کردند که طبق قانون حداکثر 4 ماه حبس دارد. اما مدعی العموم اعلام کرد که او صرفا باید جزای نقدی پرداخت کند.
27 دسامبر 2014
به گزارش بیزینس اینسایدر، پلیس انگلیس مرد جوانی را که یک نسخه از قرآن کریم ترجمه شده به انگلیسی را پاره کرده و در توالت گذاشته و سپس سوزانده بود، دستگیر کرد. وی سپس به قید وثیقه آزاد شد.
28 آوریل 2012
کشیش آمریکایی تری جونز در اعتراض به دستگیری روحانی مسیحی یوسف نادرخانی در ایران، یک نسخه از قرآن را سوزاند و صحنه را به صورت آنلاین پخش کرد.
22 مارس 2011
کشیش آمریکایی تری جونز بر سوزاندن یک نسخه از قرآن در کلیسای کوچکی در فلوریدا نظارت کرد، زیرا قرآن کریم را مسئول جنایات مختلف می دانست.
18 آوریل 2011
دادگاهی در بریتانیا یک سرباز سابق را به اتهام آتش زدن قرآن کریم در کارلایل انگلیس به ۷۰ روز زندان محکوم کرد.این سرباز که اندرو رایان نام داشت به آزار و اذیت با انگیزه مذهبی و سرقت یک قرآن از یک کتابخانه اعتراف کرد.
10 آوریل 2011
پلیس سین اونز، نامزد راست افراطی حزب ملی بریتانیا را پس از سوزاندن نسخه ای از قرآن در باغ خود دستگیر کرد.
@dolatedin
⭕️ لایحهای در کنست بحث درباره باورهای مسیحیت در اسرائیل را ممنوع میکند
القدس العربی: هفته گذشته، دو عضو کنست اسرائیل لایحهای را برای ممنوعیت «ترویج افکار مسیحیت» یا صحبت در مورد عقیده مسیحیت در اسرائیل ارائه کردند.
وبسایت «All Israel News» در مطلبی نوشت: این لایحه که توسط دو عضو حزب «یهدوت هتوراه» موشه گافنی و یعقوب آشر ارائه شده بود، درصورت تصویب باعث خشم مسیحیان انجیلی در ایالات متحده و سراسر جهان که از بزرگترین حامیان اسرائیل هستند، خواهد شد و دردسر جدیدی برای بنیامین نتانیاهو، ایجاد خواهد کرد.
تنها در ایالات متحده، حدود 60 میلیون پیرو مسیحیت انجیلی وجود دارد و بر اساس اعلام اتحاد جهانی انجیلی، حدود 600 میلیون نفر نیز در جهان پیرو این آیین هستند.
این سایت اعلام کرد که این لایحه ممکن است انتقاد شدید اعضای احزاب جمهوری خواه و دموکرات در کنگره ایالات متحده را نیز برانگیزد که "به شدت با تلاش ها برای برخورد با پیروان مسیح در اسرائیل مخالفت خواهند کرد."
سام براون بک، سفیر سابق آمریکا در امور آزادی مذهبی بینالمللی، که در دولت دونالد ترامپ، رئیسجمهور سابق آمریکا خدمت میکرد، هشدار داد که این لایحه جدید "یک تهدید جدی برای آزادی بیان، حقوق بشر و آزادی مذهبی است."
این وبسایت بیان کرد که قانون پیشنهادی «تمام تلاشهای افراد متعلق به یک مذهب را که به هر طریقی مایل به بحث و گفتگو یا تلاش برای متقاعد کردن پیروان ادیان دیگر برای تغییر باورهای مذهبی فعلی خود هستند، ممنوع میکند».
بر اساس این قانون مجازات برای این کار «یک سال حبس» خواهد بود. اما اگر مکالمه با فرد نابالغ (زیر 18 سال) باشد، مجازات «دو سال حبس» خواهد بود.
این سایت اضافه کرد که هدف اصلی این لایحه، غیرقانونی کردن ترویج عقاید خاص مسیحیت است.
بنابر این لایحه تولید و انتشار ویدئوهایی در اینترنت که در آن کتاب مقدس را برای یهودیان یا مسلمانان در اسرائیل - و برای سایر مذاهب - توضیح می دهد، غیرقانونی خواهد بود. این سایت خاطرنشان کرد که این نگرانی وجود دارد که قوانین ارائه شده توسط گافنی و آشر در فضای سیاسی کنونی به قانون تبدیل شود، زیرا در میان 120 کرسی کنست، ائتلاف دولتی فعلی متشکل از تعداد زیادی از اعضای ارتدوکس و اولترا ارتدوکس است.
@dolatedin
⭕️ جنجال بر سر افتتاح دومین مسجد بزرگ جهان در مصر
بی بی سی عربی: عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان بزرگترین مسجد این کشور و دومین مسجد بزرگ جهان را در پایتخت جدید اداری این کشور افتتاح کرد.
مراسم افتتاحیه این مسجد با حضور شماری از شخصیتهای مصر از جمله شيخ الأزهر أحمد الطيب، نخست وزیر مصطفى مدبولي، رئيس مجلس حنفي جبالي و وزير اوقاف محمد مختار جمعة و تعدادی دیگر از سفرا و وزرا برگزار شد.
افتتاح این مسجد که بیش از 800 میلیون پوند مصری هزینه داشت، موج اعتراض بسیاری از شهروندان مصری را به همراه داشت. برخی از مردم مصر معتقدند این کار اتلاف بیت المال است آن هم در زمانی که مصر در حال تجربه یک بحران اقتصادی است که در آن شهروندان از سختی گذران زندگی خود شکایت دارند. زیرا این روزها مردم مصر از افزایش مداوم قیمت تمام کالاها و محصولات اساسی رنج می برند. و درآمد آنها به دلیل تورم به طرز بی سابقه ای کاهش یافته است.
منتقدین تاکید کردند که مصری ها در حالی که از بحران مسکن و بیمارستان های ضعیف رنج می برند، به مساجد و منارههای مزین که تا ابرها بالا می روند، نیاز ندارند.
از سوی دیگر، حامیان رئیس جمهور مصر از افتتاح این مسجد استقبال کردند و از ورود آن به رکوردهای جهانی گینس برای بزرگ ترین منبر و سنگین ترین لوستر استقبال کردند.
پایتخت اداری جدید مصر که در 45 کیلومتری شرق قاهره قرار دارد، مسجد دیگری نیز دارد که یکی از بزرگترین مسجدهای جهان است. این مسجد که الفتاح العلیم نام دارد در زمینی به مساحت 106 هزار متر مربع ساخته شده و در ژانویه توسط سیسی افتتاح شد.
مشخصات مسجد بزرگ مصر:
این مسجد در قلب ناحیه دولتی در پایتخت اداری جدید، بر روی بلندترین تپه این منطقه بنا شده است تا از تمام نقاط پایتخت دیده شود.
مساحت مسجد 19100 متر مربع است.
این مسجد یکی از بزرگترین مساجد جهان است که میتواند ۱۰۷ هزار نمازگزار را در خود جای دهد که ۱۲۰۰۰ نمازگزار در صحن اصلی ۹۶۰۰ متری، ۴۰۰۰۰ نفر در سالن بالا و ۵۵۰۰۰ نمازگزار در سالن پایین جای میگیرند.
این مسجد ۳ ورودی اصلی با گنبدهای مزین و یک ورودی برای خادمان دارد.
مسجد دو مناره بلند با ارتفاع 140 متر دارد و شامل مجموعه ای از سالن های بزرگ برای جشن ها، مناسبت ها و حفظ قرآن برای مردان، زنان و کودکان است.
صحن اصلی مسجد با مساحت ۹۶۰۰ متر مربع گنجایش ۱۲ هزار نمازگزار را دارد که بر فراز آن گنبدی به قطر ۲۹.۵ متر وجود دارد.
این پروژه شامل 3 مرکز خرید برای خدمت رسانی به نمازگزاران است.
@dolatedin
⭕️ اصلاح قانون سوءاستفاده جنسی توسط پاپ
رویترز: واتیکان اعلام کرد پاپ فرانسیس روز شنبه ۲۵ مارس برای تقویت مبارزه با سوءاستفاده جنسی در کلیسای کاتولیک فرمان سال ۲۰۱۹ خود در این زمینه را اصلاح کرد.
رهبر کاتولیکهای جهان نزدیک به چهار سال پیش در واکنش به آشکار شدن موارد متعدد سوءاستفاده و بدرفتاری جنسی در کلیسای کاتولیک فرمانی صادر کرد که مطابق آن، کشیشان و دیگر روحانیان موظف شدند هر گونه سوءظن در این ارتباط را گزارش کنند.
بر پایه اصلاحات جدید، الزام گزارشدهی در آینده شامل افراد غیرروحانی که در “انجمنهای بینالمللی مومنان” مورد تائید واتیکان مسئولیتی بر عهده دارند نیز میشود.
واتیکان اعلام کرده، اصلاحات مورد نظر پاپ فرانسیس از ۳۰ آوریل سال جاری اجرایی خواهد شد و همه وابستگان به کلیسای کاتولیک موظف به رعایت آن خواهند بود.
همچنین قرار است الزام به گزارشدهی به موارد سوءاستفاده جنسی احتمالی به “بزرگسالان آسیبپذیر” نیز تعمیم یابد. این اصطلاح افرادی را مد نظر دارد که به دلایلی نظیر ناتوانی، محدودیت جسمی و روانی یا محرومیت از آزادی فردی در موقعیتی نباشد که در مقابل ارتکاب جرم به طور موثری از خود دفاع کنند.
در نسخه به روز شده فرمان سال ۲۰۱۹ پاپ فرانسیس امکان دادخواهی قربانیان سوءاستفاده جنسی نیز گسترش یافته و نهادها و ادارههای تحت نظر واتیکان موظف شدهاند تدابیر لازم را برای تسهیل این روند اتخاذ کنند.
در تدابیر جدید مقرر شده که شاهدان موارد مظنون به وقوع سوءاستفاده جنسی نباید ملزم به سکوت و رازداری شوند. این قاعده تا کنون فقط شامل قربانیان احتمالی میشده است.
@dolatedin
⭕️ جنجال تغییر ساعت در لبنان؛ میقاتی برای رفاه حال روزهداران یک ماه دیگر ساعت را به جلو میکشد
یورونیوز: با شروع فصل بهار و همزمانی آن با ماه رمضان، چالشها در لبنان بر سر تغییر یا عدم تغییر ساعت در این کشور شدت گرفته است.
در لبنان مانند اروپا هر سال در آخرین یکشنبه ماه مارس، ساعت یک ساعت به جلو کشیده میشود اما امسال نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت لبنان تصمیم گرفته به جای این روال مرسوم ساعت را در لبنان روز ۲۰ آوریل تغییر دهد. او میگوید این تصمیم را به این دلیل گرفته تا روز کوتاهتر باشد و مسلمانانی که روزه میگیرند کار راحتتری داشته باشند.
میقاتی که خود مسلمان سنی است این تصمیم را پس از دیدار با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان اتخاذ کرد اما این اقدام ضمن همراه داشتن مخالفتها در لبنان چالشهایی را هم برای این کشور به همراه داشته است. این تصمیم دولت لبنان باعث میشود تا مسلمانان روزه دار عملا یک ساعت زودتر افطار کنند و هر روز حدود ساعت ۵ بعد از ظهر غذا بخورند.
دفتر میقاتی شبنه شب در بیانیهای اعلام کرد که این تصمیم صرفا یک رویه اداری بوده و نباید با نگاههای فرقهای و نفرت پراکنانه مواجه شود.
اما تصمیم میقاتی با مخالفتهایی در درون خود کابینه او هم رو به رو شده است. هنری خوری، وزیر دادگستری موقت که یک مسیحی است، در بیانیهای، از میقاتی خواست این اقدام را لغو کند. او چنین تصمیمی را عاملی برای ایجاد شکاف در جامعه لبنان دانست. ضمن اینکه او اشاره کرد کشور همین حالا هم با بحرانهای متعددی رو به رو است و ایجاد یک بحران تازه، آخرین چیزی است که لبنان به آن احتیاج دارد.
در ادامه این مخالفتها، کلیسای مارونی لبنان که بزرگترین نهاد مسیحی در این کشور است اعلام کرد که از این تصمیم تبعیت نخواهد کرد. این نهاد مذهبی در ادامه تاکید کرد که در خصوص استانداردهای بینالمللی هیچ ملاحظهای را در نظر نمیگیرد و این مجموعه طبق معمول از روز یکشنبه ۲۶ مارس، ساعتها را جلو می کشد. پس از این موضعگیری، سایر سازمانها، احزاب و مدارس مسیحی هم در تصمیمی مشابه اعلام کردند که ساعت را به جلو میکشیند.
در ادامه مخالفتها سازمانهای رسانهای از جمله دو کانال خبری اصلی لبنان یعنی امتیوی و البیسیآی اعلام کردند که به منظور صرفهجویی، همچنان مطابق سالهای قبل از امروز ساعت را یک ساعت به جلو میکشند.
لبنان که کشوری با چند دین و مذهب است، به دلیل بحران اقتصادی، عدم ثبات دولت و انتخاب نشدن رئيس جمهوری با شرایط بغرنجی رو به رو است و این تصمیم جدید ممکن است بر شدت تنشها و منازعات داخلی بیفزاید.
@dolatedin
⭕️ معرفی کتاب «درون اردوگاه ها؛ تبعیدگاه هایتک چین»
@dolatedin
⭕️ معرفی کتاب «درون اردوگاه ها؛ تبعیدگاه هایتک چین»
نویسنده: درن بایلر
مترجم: مسعود یوسف حصیرچین
ناشر: ققنوس
تاریخ انتشار: 1401
هنر آنلاین: «درون اردوگاه ها؛ تبعیدگاه هایتک چین» کتابی است نوشته درن بایلر با ترجمه مسعود یوسف حصیرچین که محرک های اقتصادی منتهی به سیستم اردوگاه هایتک چین را بررسی می کند و با توجه به قوم نگاری میدانی ای که بین سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۸ در سین کیانگ انجام شد نشان می دهد چطور ظهور نظارت به تاریخ عمومی قدیمی تر استعمار و سرمایه داری مرتبط است.
این کتاب رشد پیشرفت های های تک را از دیدگاه کارگران، طراحان و سرمایه گذاران بررسی می کند، همچنین مکمل مهمی برای درون اردوگاه هاست که نشان دهنده ارتباط درونی، اهداف و کارهای مربوط به صنعت فناوری چین است.
درن بایلر، یکی از متخصصان پیشتاز جامعۀ اویغورها و سامانههای نظارتی چین، با اتکا به ساعتها مصاحبه با نجاتیافتگان این اردوگاهها، هزاران سند دولتی و بیش از یک دهه پژوهش نشان میدهد که چگونه شبکۀ گستردهای از فناوری شرکتهای خصوصی – تشخیص چهره، صدا و دادههای تلفنهای همراه – به حکومت و شرکتها این امکان را داده است که میلیونها اویغور را به سبب فعالیتهای دینی و فرهنگیشان وارد فهرست سیاه کنند.
آنها بازداشتیها را به اتهام «جرمهای پیشاوقوع»ی که گاهی صرفا شامل نصب اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی است برای «آموزش» به اردوگاهها میفرستند و مجبورشان میکنند دولت چین را بستایند، اسلام را انکار و خانوادههایشان را تقبیح کنند و در کارخانههای مربوط به اردوگاهها رایگان یا در ازای دستمزدی بسیار اندک کار کنند. بایلر به سینکیانگ میرود تا نشان دهد آسایش حاصل از استفاده از تلفنهای هوشمند برای اویغورها به چه فاجعهای تبدیل شده و فناوری رایج در سرتاسر جهان، که شرکتهایی از سیاتل تا پکن آن را تولید میکنند، اشکال جدیدی از خفقان را برای مردم سرتاسر جهان به وجود میآورد.
@dolatedin
⭕️ گزارش گاردین از ممنوعیت ورود علمای شیعه به آمریکا
روزنامه گاردین در گزارشی با بیان موارد متعدد از موانع ورود و خروج علمای شیعه در آمریکا، این اقدام آمریکاییها برای مقابله با علمای شیعه را یک روند عادی در این کشور دانست.
این روزنامه به نقل از محمدعلی نقوی، یکی از بنیانگذاران و رئیس انجمن وکلای مسلمانان آمریکا (AMBA) می نویسد: انجمن وکلای مسلمانان آمریکا عدم پذیرش یا ابطال روادید بیش از 50 عالم شیعه را در دهه گذشته ثبت کرده است. برخی از آنها در حالی که قصد سوار شدن به یک پرواز به مقصد ایالات متحده را داشتند از ورود منع شدند، برخی پس از ورود به کشور از ورود منع و علیرغم داشتن ویزای معتبر مجبور به بازگشت شدند - و برخی هنوز در بلاتکلیفی در روند اداری هستند که گاهی تا 9 سال نیز ادامه داشته است.
عابد ایوب، مدیر اجرایی ملی کمیته ضد تبعیض آمریکایی-عربی (ADC) به گاردین گفت: «این کار بر روی اعمال و مناسک مذهبی مسلمانان شیعه در ایالات متحده اثر گذاشته چرا که شیعیان نمی توانند از حضور علمای خود در این کشور بهرهمند شوند.
هیچ دلیل محکم و قانونی برای این برخورد با عالمان شیعه در آمریکا وجود ندارد و تنها دلیلی که آمریکاییها بیان کردهاند صرفا مشکوک بودن به شیعیان است!
برخی معتقدند این موضوع به تیراندازی در سن برناردینو در سال 2015 بازمیگردد که در آن، تیراندازان با داعش بیعت کرده بودند. به دنبال آن دولت اوباما قانون بهبود برنامه لغو روادید و پیشگیری از سفر تروریستی در سال 2015 را تصویب کرد که طی آن شهروندان ۳۸ کشوری که بدون ویزا به آمریکا سفر میکردند اگر در پنج سال گذشته به سوریه، عراق یا کشورهای حامی تروریسم از نظر وزارت خارجه آمریکا (ایران، سودان و سوریه) سفر کرده باشند، نمیتوانند مانند گذشته بدون ویزا وارد آمریکا شوند.
@dolatedin
⭕️ اعلام ممنوعیت حمل نذورات عید فصح به مسجد الاقصی توسط خاخام اعظم رژیم صهیونیستی
القدس العربی: خاخام اعظم رژیم صهیونیستی از ممنوعیت بردن نذورات عید فصح یهودیان در مسجد الاقصی در قدس اشغالی خبر داد.
این تصمیم در پی انتشار اخباری مبنی بر قصد یهودیان افراطی برای آوردن نذورات عید پاک به مسجد الاقصی، اتخاذ شد.
عید فصح یهودیان از روز چهارشنبه آغاز می شود و معمولاً در آستانه تعطیلات، گوسفند و بز قربانی می کنند.
برخی رسانه های عبری تخمین زدهاند 200000 یهودی برای گذراندن تعطیلات عید فصح به صحرای سینا در مصر بروند.
@dolatedin
⭕️ طرح کویت برای انتقال زمینی زائران ایرانی به خانه خدا
روزنامه کویتی «القبس»، خبر داد که وزارت اوقاف و امور اسلامی این کشور در حال هماهنگی برای بررسی طرحی است که به موجب آن، کویت به ایستگاهی برای انتقال زمینی زائران خانه خدا تبدیل خواهد شد.
این رسانه کویتی به نقل از منابع آگاه نوشت که هدف از این طرح پذیرایی سالانه از یک میلیون زائر خانه خدا خواهد بود که به صورت زمینی از کویت به عربستان سعودی سفر خواهند کرد.
طبق این گزارش، در صورت تصویب طرح مذکور، برخی کشورها از جمله «عراق، ایران، بوسنی و چچن» به اتباع خود این اجازه را خواهند داد تا با ورود به کویت برای ادای حج و عمره به عربستان سعودی سفر کنند.
القبس در عین حال اشاره کرد که این طرح آورده اقتصادی بسزایی برای کویت خواهد داشت و برای عملی شدن آن تنها ساز و کاری برای عبور زائران خانه خدا یا اجازه ورود به آنها و اقامت در کویت برای مدت زمان معین با روایدید در نظر گرفته خواهد شد.
این روزنامه کویتی با بیان اینکه در صورت تصویب طرح، وزارت کشور کویت سازوکار موردنیاز را تعیین خواهد کرد، افزود که زائران خانه خدا براساس یک برنامه زیارتی و سیاحتی با هماهنگی دستگاههای ذیربط از کویت به عربستان سعودی سفر خواهند کرد.
براساس این گزارش، مقامات کویتی پس از ماه مبارک رمضان، نشستی برای بررسی مهمترین بندهای این طرح برگزار خواهند کرد./فارس
@dolatedin
هدایت شده از مطالعات خلیج فارس
♨️کانال تحلیلی-خبری مطالعات خلیج فارس♨️
کارگروه خلیج فارس اندیشکدهٔ مرصاد
🔺معتبرترین تحلیلهای اندیشکده های بین المللی پیرامون سیاست و اقتصاد کشورهای حاشیه خلیج فارس
🔺مهمترین خبرهای سیاسی اقتصادی نظامی-امنیتی و اجتماعی کشورهای عرب خلیج فارس
🔺با ما همراه باشید در نگاهی جدید به تحولات کشورهای:
🔸عربستان سعودی🇸🇦
🔸امارات متحده عربی🇦🇪
🔸کویت🇰🇼
🔸قطر🇶🇦
🔸عمان🇴🇲
🔸بحرین🇧🇭
تحولات سریع این روزهای کشورهای جنوبی ایران را از اینجا دنبال کنید 👇👇👇
🆔 @PGulfStudies
https://eitaa.com/PGulfStudies
⭕️ «گرگیعان» مراسمی سنتی اسلامی یا جشنی با منشأ بت پرستی؟
بازنشر به مناسبت فرارسیدن نیمه ماه مبارک رمضان
قرنقشوه، گرگیعان یا قرقیعان مراسمی است سنتی که همهساله در مناطقی از ایران همچون خوزستان، هرمزگان، کیش، بوشهر و در کشورهای عراق، کویت، عمان، امارات، بحرین، عربستان و... توسط کودکان آن مناطق اجرا و آن را جشن میگیرند.
درباره ریشه و معنی کلمه «قرقیعان» نظرات متفاوتی وجود دارد؛ برخی معتقدند این کلمه از «قرع الباب» به معنای دربزدن گرفته شدهاست؛ چرا که کودکان درب خانهها را برای دریافت شیرینی و عیدی میکوبند.
نظر دیگری که در باب معنی «گرگیعان» آمده این است که از کلمهٔ «قرّةالعین» گرفته شده که به معنای شادی و سرور انسان است و از آن جایی که مراسم گرگیعان مصادف میشود با تولد امام حسن مجتبی(ع) و خوشحالی پدربزرگ وی، حضرت محمد(ص) برای تولد نخستین نوهاش، میگویند که مردم برای عرض تبریک به امام علی(ع) و همسرش فاطمه زهرا(س) «قرة عین! قرة عین!»گویان به درب منزلشان میرفتند و کمکم به صورت مناسبتی هرساله در میان مسلمانان رواج یافت.
این جشن در قطر «الكرنكعوه»، در کویت «القرقيعان» و در سلطنت عمان «القرنقشوه» نامیده میشود.
قرنقشوه جشنی است که معمولاً کودکان به انتظار آن هستند و بزرگترها روزها قبل از شروع این جشن، با انتخاب لباس جدید در حال آماده شدن برای آن هستند و در روز چهاردهم ماه مبارک رمضان، پس از نماز مغرب، کودکان دسته دسته بیرون میروند تا از خانههایی که بزرگترها در آنجا منتظرشان هستند، با شیرینی، پول نقد، آجیل و سایر شیرینیها از آنان پذیرایی کنند.
فتوای دینی
«سنتی است که ریشههای آن بتپرستی است»؛ این فتوایی است که پیشتر در سال 2018 شیخ كهلان بن نبهان الخروصي، دستیار مفتی اعظم سلطنت عمان، در رسانههای اجتماعی پخش و تأیید کرد که جشن قرنقشوه معمولاً منشأ بتپرستی دارد. الخروصی فتوای خود را به باستانشناسان و مردمشناسان استناد داده و مدعی شده مسیحیان این سنت را بزرگ داشتهاند و آن را «عید همه قدیسان» یا «هالووین» نامیده و در آن بچهها به سراغ خانههای همسایهها رفته و از آنها هدایایی درخواست میکنند.
الخروصی جشن قرنقشوه را عادتی بیگانه برای جامعه عمان توصیف کرده و گفت این جشن در کشورهایی برگزار میشود که با تمدنهای مسیحی غربی آمیخته شدهاند.
واکنشها به فتوای الخروصی
برخی از کاربران شبکه اجتماعی توئیتر از فتوایی مبنی بر عدم بزرگداشت این مناسبت بر اساس گفتههای شیخ کحلان بن نبهان الخروصی حمایت کردند و از کسانی که در سخنان وی تردید دارند انتقاد کردند و برخی دیگر از لغو جشن قرنقشوه در برخی اماکن عمومی عمان ابراز خوشحالی کردند.
برخی دیگر از کاربران توئیتر خواستار احیای این رسم بدون ایجاد جنجال شدند، حتی اگر این رسمی در همه مناطق عمان نباشد؛ آنان برانگیختن این همه جنجال در توییتر را محکوم کردند و خواستار عدم اغراق در این مسأله شدند و برخی دیگر خواستار توجه به مسائلی مهمتر از جشنهای کودکان شدند.
@dolatedin
⭕️ ماجرای پاشیدن رنگ قرمز بر روی مجسمه پاپ ژان پل دوم چه بود؟
یورونیوز عربی: ساکنان شهر لودز در مرکز لهستان، با صحنهای ناآشنا از خواب بیدار شدند. افراد ناشناس مجسمه پاپ ژان پل دوم را خراب کردند، آن را با رنگ قرمز رنگآمیزی کردند و بر روی آن عبارت لاتین Maxima culpa که به معنای بزرگترین گناه است، نوشتند.
پلیس لهستان در این باره تحقیقاتی را آغاز کرد. این حادثه در برابر اتهاماتی علیه پاپ لهستانی الاصل رخ داد که مدعی است زمانی که رئیس اسقفنشین کراکوف بود، آزار جنسی توسط کشیشها را پنهان میکرد.
این حادثه همزمان با جشن لهستانیها در چندین شهر کشور به مناسبت هجدهمین سالگرد مرگ جان پل دوم بود. جایی که راهپیماییهایی برای دفاع از آبروی پاپ و تبرئه او از اتهام پنهان کردن جنایات جنسی توسط برخی کشیشهای آن زمان برگزار شد.
تحقیقات تلویزیونی توسط یکی از شبکههای لهستانی که این اتهامات را به اطلاع عموم رساند، جنجال و اختلافات گستردهای را در این کشور برانگیخت. در لهستان بخش بزرگی از جمعیت هنوز جان پل دوم را به عنوان یک قهرمان ملی با اقتدار اخلاقی بیرقیب میبینند.
او اولین پاپ با منشأ غیر ایتالیایی بود که از قرن شانزدهم پس از میلاد وارد شهر واتیکان شد، او همچنین به دلیل خصومت شدید خود با کمونیسم، که در آن زمان بر اردوگاه شرق حکومت میکرد، شهرت داشت. لهستانیها او را به خاطر ترسیم مجدد چشم انداز سیاسی در لهستان از زمان سقوط پرده آهنین ارج مینهند.
روزنامهنگاری که در تهیه این گزارش مشارکت داشته تأیید کرد شواهدی را در اختیار دارد که نشان میدهد پاپ فقید از سوء استفاده جنسی توسط برخی کشیشها علیه کودکان مطلع بوده است و او قبل از رفتن و تصدی سمت جدید خود در واتیکان در سال 1978 اقدامات لازم را برای پاسخگویی به عاملان انجام نداده است.
تحقیقات این روزنامه نگار بر روی اعمال سه کشیش متمرکز بود که سپس به انجام وظایف خود ادامه دادند، اگرچه برخی از آنها به دلیل این اقدامات زندانی شدند. این روزنامهنگار میگوید که در میان آنها یک روحانی بود که به عنوان جاسوس برای اطلاعات کمونیست کار میکرد و به اتریش تبعید شد.
این گزارش حاوی شهادت برخی از قربانیان آزار جنسی بود که یکی از آنها فاش کرد که آنچه را که در یک روز در سال 1973 در معرض آن قرار گرفته بود را به اسقف اعظم کراکوف محرمانه گفته بود، اما اسقف اعظم از او خواست در مورد آنچه اتفاق افتاده چیزی نگوید.
کارول ووتیلا که بعداً نامش جان پل دوم شد در سال 1920 در لهستان به دنیا آمد و در سال 2005 درگذشت. او در سال 2014 به عنوان شخصیت مقدس (سنت) شناخته شد.
@dolatedin
⭕️ کویت ائمه مساجد را از خواندن قرآن از طریق تلفن همراه منع کرد
العربی الجدید: وزارت اوقاف و امور اسلامی کویت، امامان مساجد را از تلاوت آیات قرآن با خواندن از روی تلفن یا نسخه کاغذی قرآن در هنگام نمازهای واجب منع کرده است.
این وزارتخانه روز پنجشنبه همچنین از امامان مساجد خواست که در در نماز نافله تراویح در ماه رمضان نیز آیات قرآن را قبل از خواندن به خوبی حفظ کنند و تا حد امکان قرآن را از حفظ بخوانند.
صلاح الشلاحی، دستیار معاون وزیر در امور مساجد، از ائمه جماعات سراسر کشور خواست تا تمام تلاش خود را برای تحقق پیام مسجد و ایفای صحیح نقش خود به کار گیرند.
وی همچنین تاکید کرد: ائمه باید قرآن را به درستی بخوانند و با بلند کردن بیش از حد صدا یا کشیدن کلمات از مفاد لحن تخطی نکنند.
بسیاری از مسلمانان عقیده دارند که خواندن قرآن بدون حفظ قرآن توسط پیشوای نماز واجب، ناپسند است، اما در صورت نیاز، مراجعه به متن آن جایز است.
@dolatedin
⭕️ چگونه صهیونیسم به جنگ مذهبی در مسجد الاقصی دامن زد؟
در روزهای اخیر همزمان با فرارسیدن ایام برگزاری عید فصح (پسح)، بین مسلمانان و یهودیان در قدس شریف درگیریهایی ایجاد شد تا جایی که خاخام اعظم رژیم صهیونیستی حمل نذورات عید پسح به مسجد الاقصی را ممنوع اعلام کرد. به همین مناسبت مقاله سایت میدل ایست ای که به بررسی ریشه این درگیریها پرداخته را بازنشر می کنیم:
📌 بخش اول
میدل ایست آی: گروه بنیادگرای یهودی «بازگشت به کوه معبد» که از ساخت «سومین معبد یهودی» در حرم شریف قدس، سومین مکان مقدس در اسلام، حمایت میکند و با گروه نژادپرست «کاخ» مرتبط است، چندی پیش اعلام کرد که قصد دارد حیوانات را به عنوان بخشی از مراسم عید فصح یهودی در حرم شریف قربانی کند.
حماس در پاسخ اعلام کرد که اجازه برگزاری چنین مراسمی را نخواهد داد و «به هر قیمتی» از آن جلوگیری خواهد کرد. تشکیلات خودگردان فلسطین و دولت اردن نیز این طرحها را محکوم کردند.
یک ممنوعیت شرعی
پس از اشغال بیت المقدس شرقی توسط اسرائیل در سال 1967، وزیر دفاع اسرائیل در آن زمان، موشه دایان، تصمیم گرفت به اوقاف فلسطینی که تبدیل به اوقاف اردن شده بود، اجازه دهد که حرم شریف یا آنچه یهودیان «جبل الهيكل» مینامند را مدیریت کند.
خاخامهای اعظم اشکنازی و سفاردی در اسرائیل به همراه صدها خاخام دیگر حکم هلاخا (حکم قانونی در شریعت یهودیان) صادر کردند و پس از تخریب «معبد دوم» از ورود یهودیان به این منطقه و همچنین نماز خواندن در آنجا به دلیل «نجاست» همه، جلوگیری کردند.
حتی خاخامهای بنیادگرای پیرو خاخام متعصب تسفی يهودا کوک، که بسیاری از آنها پس از سال 1967 در کرانه باختری و شرق بیت المقدس شهرکنشین شدند، با این ممنوعیت مذهبی موافقت کردند.
با این حال، برخی از گروههای افراطی صهیونیستی غیرمذهبی، بهویژه آنهایی که با گروه تروریستی «لیحی» مرتبط بودند، استدلال کردند که خاخامها اشتباه میکنند و یهودیان باید در آنجا کنیسه بسازند. در سال 1969 یک مسیحی افراطی استرالیایی مسجد الاقصی را به آتش کشید و توسط اسرائیلیها دستگیر شد و ادعا کرد که از بیماری روانی رنج میبرد و سالها بعد تبعید شد.
با این حال، شلومو گورن، خاخام ارتش اسرائیل که در سال 1973 خاخام اصلی اشکنازی اسرائیل شد، بیشترین تأثیر را در این موضوع داشت؛ گورن استدلال میکرد که یهودیان میتوانند از مناطقی از معبد باستانی که در پایان دوره معبد دوم به مکان اصلی اضافه شد، بازدید و در آنجا نماز بخوانند، و این نقض قانون هلاخا نیست.
او میگفت شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه یهودیان تا قرن شانزدهم بنایی دائمی برای نماز و دعا در "کوه معبد" داشتهاند، ادعایی که مورخان با آن مخالفت میکنند.
گورن در راستای اشتیاق خود برای دادن اجازه دسترسی یهودیان به زیارتگاههای اسلامی، سعی کرد توضیح دهد که سنت ایستادن پشت دیوار غربی حرم شریف (دیوار براق) به عنوان مکان نیایش یهودیان تنها سیصد سال قدمت دارد و منشأ آن در محدودیتهای اعمال شده توسط مقامات عثمانی بر عبادت یهودیان در سایر نقاط منطقه کوه معبد است.
دسترسی به زیارتگاههای اسلامی
در سال 1994، گورن به نخست وزیر اسحاق رابین نوشت که "ما نمیتوانیم در مورد دیوار غربی (به عنوان مکان خاص عبادت یهودیان) ادعای حقوقی داشته باشیم" و باید به یهودیان اجازه داده شود که در سراسر منطقه "کوه معبد" نماز بخوانند.
در دهه هشتاد قرن گذشته، خاخامهای ارشد در اسرائیل شروع به پذیرفتن این ایده کردند و خاخامهای سفاردی و اشکنازی، با وجود اصرار یک خاخام سفاردی مبنی بر اینکه کنیسه بالاتر از مسجد باشد، پیشنهاد ساخت کنیسه در گوشه جنوب شرقی منطقه، پشت مسجد الاقصی، یعنی خارج از منطقه حرم را دادند.
در واقع، خود دیوار براق، چه رسد به حرم شریف، پیش از ظهور صهیونیسم هرگز اهمیت مذهبی مرکزی به عنوان مکان دعا برای یهودیان نداشته است.
در حالی که یهودیان فلسطینی در دوران عثمانی اجازه داشتند در کنار این دیوار نماز بخوانند، این استعمارگران و افراطگرایان صهیونیست بودند که شروع به مطالبه دیوار (به عنوان عبادتگاهی مخصوص یهودیان) کردند. این امر باعث درگیریهای خشونتآمیز با مسلمانان فلسطینی در سال 1920 شد که در خشونتهای سال 1929 که سراسر کشور را فرا گرفت، به اوج خود رسید و فلسطینیها آن را "انقلاب البراق" نامیدند که در آن بیش از 200 یهودی و فلسطینی کشته شدند.
در سال 1986، 70 خاخام که توسط گورن فراخوانده شده بودند، دستور جدیدی صادر کردند که به یهودیان اجازه میداد «در بیشتر قسمتهای حرم شریف وارد شده و نماز بخوانند» و اینکه واقعاً میتوان یک کنیسه در آنجا ساخت.
👇 ادامه دارد...
@dolatedin
⭕️ چگونه صهیونیسم به جنگ مذهبی در مسجد الاقصی دامن زد؟
📌 بخش دوم
در سال 1990، خاخام لوباویچر مناخم اشنیرسون به پیروان خود دستور داد تا جشنهایی را در حرم برگزار کنند، در حالی که در این بین، گروه «مومنان کوه معبد»، که در سال 1967 تأسیس شد و توسط گرشون سالومون یک ناسیونالیست اسرائیلی رهبری میشد، قصد داشت سنگ بنای ساخت «معبد سوم» در محوطه حرم را بگذارد.
تظاهرات فلسطینیها علیه طرحهای "مؤمنان کوه معبد"، موجب شد که نیروهای اسرائیلی بیش از 20 معترض فلسطینی را کشته و بیش از 150 نفر را زخمی کنند. این امر به صدور دو قطعنامه سازمان ملل در محکومیت استفاده از زور توسط دولت اسرائیل و امتناع این رژیم از بازدید دبیر کل سازمان ملل از حرم شریف انجامید.
عامل اسلو
یک گروه تندروتر صهیونیستی که خواستار حق ادعایی یهودیان برای تصرف و نماز در حرم شریف بود، جنبش "های وی كايام (Hai Ve-Kayam)" به رهبری یهودا عتصيون بود، که پدرش یکی از اعضای گروه تروریستی "ليحی" بود. عتصيون هفت سال را به دلیل عضویت در یک سازمان تروریستی یهودی در دهه 1980 در یک زندان اسرائیل گذراند که میخواست قبة الصخره را منفجر کند.
عتصيون و گروهش اصرار داشتند که در حرم نماز بخوانند، که پلیس اسرائیل مجبور به اخراج آنها شد، همین امر منجر به افزایش حمایت از جنبش در جامعه یهودی استعمارگر اسرائیل، چه مذهبی و چه سکولار شد.
سایر گروههایی که ادعاهای مشابهی دارند عبارتند از «یمین اسرائیل»، «کاخ» و «کاهانه های»، «مؤسسه معبد»، «جنبش تأسیس معبد» و «آترت کهنیم» و غیره.
بسیاری از این گروهها پس از معاهده اسلو از ترس اعطای اختیار به تشکیلات خودگردان فلسطین بسیج شدند، بهویژه پس از توافقنامه صلح اسرائیل و اردن در سال 1994 که اسرائیل را ملزم به احترام به «نقش ویژه اردن» در زیارتگاههای مسلمانان قدس کرد.
خاخامهای یشع
در فوریه 1997، کمیته خاخامهای یشع، یکی از اجزای مرکزی جنبش استعماری و ملی-مذهبی صهیونیستی، حکمی را تصویب کرد که به خاخامهایی که معتقدند یهودیان باید در حرم نماز بخوانند، اجازه انجام این کار را میداد.
در همین حال، چندین تن از قضات دادگاه عالی و سیاستمداران شروع به درخواست از دولت و خاخام اعظم برای لغو ممنوعیت نماز خواندن یهودیان در حرم کردند. این تلاشها با بازدید آریل شارون، رهبر حزب لیکود از حرم شریف در سپتامبر 2000 به همراه پلیس ضد شورش اسرائیل به اوج خود رسید.
این مساله اعتراضات فلسطینیها را به دنبال داشت و در پی آن 4 فلسطینی کشته و دهها نفر زخمی شدند. سفر شارون، آتش انتفاضه دوم فلسطین را شعلهور کرد و در هفته بعد اسرائیل 70 فلسطینی را کشت و شارون پس از 5 ماه به عنوان نخست وزیر اسرائیل انتخاب شد.
استمرار مقاومت
قبل از سال 2003، دولت اسرائیل به بیش از 3 یهودی مذهبی به طور همزمان برای زیارت و بازدید از حرم اجازه نمیداد، اما از آن زمان به بعد این تعداد را به طور پیوسته به بیش از 50 نفر رسانده است و این کار را بدون تأیید مقامات اوقاف اسلامی انجام میدهد.
در سال 2009، پس از اظهارات نژادپرستانه در مورد فلسطینیها، اسحاق آهارونویچ، وزیر امنیت داخلی اسرائیل، از حزب راستگرای اسرائیل، بار دیگر از حرم بازدید کرد. تحريكات و هتك حرمت صهيونيستها علیه فلسطینیان ادامه يافت و در سپتامبر 2015، دولت اسرائيل از ورود فلسطينيان به حرم جلوگيری كرد تا برای يهوديان امکانی را فراهم كنند تا به آنجا بروند.
به این جهت قیام فلسطینیها به راه افتاد که طی آن پلیس اسرائیل دهها فلسطینی را به ضرب گلوله کشت. در حالی که دولت اسرائیل پس از انتفاضه اعضای کنست را از بازدید از محوطه منع کرد، بنیامین نتانیاهو این ممنوعیت را در سال 2018 لغو کرد.
در واقع، موضوع اجازه دادن به یهودیان برای ورود به حرم شریف، چه رسد به اینکه در آنجا نماز بخوانند، همچنان یکی از موضوعات اصلی اختلاف در محافل مذهبی یهودیان در اسرائیل است، به طوری که نتانیاهو سال گذشته با یک خاخام محافظهکار و رئیس یک حزب سیاسی به توافق رسید تا به طور موقت یهودیان را از ورود به حرم در ازای پیوستن به دولت ائتلافی خود منع کند.
مقاومت مستمر فلسطین علیه استعمار اسرائیل در چند هفته گذشته، چه در اسرائیل و چه در کرانه باختری و غزه، با کشتار فلسطینیان در سراسر کرانه باختری، به ویژه جنین، به اوج خود رسید.
در حالی که فلسطینیها متوجه شدهاند که استعمار شهرکنشینان، تمام سرزمین فلسطینیها را هدف قرار داده و تلاشهای مستمر برای کنترل اماکن مقدس مسلمانان فلسطینی، چه در قدس، الخلیل، حرم یوسف دویک (قدیس محلی در نابلس) و بنا به ادعای صهیونیستهای متعصب «مقبره یوسف»، به سرعت ادامه دارد.
@dolatedin
⭕️ تشکیل شورای علما از سوی طالبان بدون سهم دادن به علمای شیعه در غزنی
شفقنا افغانستان: ملا هبتالله آخوندزاده، رهبر طالبان، در چند ماه گذشته روند تشکیل شورای عالمان دین را در سطح ولایتها آغاز کرده است.
اعضای این شورا که بهطور مستقیم از رهبر طالبان دستور میگیرند، مسوولیت نظارت بر کارکردهای مسوولان محلی و مشورتدهی به نهادها در سطح ولایتها را برعهده دارند. براساس اطلاعات موجود، این شورا جایگزین شورای ولایتی در حکومت پیشین است، با این تفاوت که اعضای آن بهطور مستقیم از سوی رهبر طالبان انتصاب میشوند. شورای علمای دین در غزنی حدود یک ماه پیش براساس فرمان ملا هبتالله آخوندزاده، رهبر طالبان، ایجاد شده است. همه ۲۰ عضو این شورا مستقیم از سوی رهبر طالبان برگزیده شدهاند، اما هیچ عالم شیعه در آن عضو نیست. شماری از مردم غزنی و عالمان اهل تشیع ضمن انتقاد از این روند، این اقدام رهبر طالبان را بیعدالتی آشکار و نادیده گرفتن نیمی از جمعیت این ولایت توصیف میکنند.
بر اساس یافتههای روزنامه ۸صبح، شورای عالمان دین صلاحیتهای فوقالعاده دارد و با رهبر گروه طالبان بهطور مستقیم کار میکند. ملا هبتالله آخوندزاده، رهبر طالبان، تشکیلات شورای علما را در سراسر کشور با صلاحیتهای ویژه منظور کرده است. اعضای این شورا بیشتر از اعضای شورای ولایتی در نظام پیشین، صلاحیت دارند.
نظارت از کارکردهای ریاست معارف، دانشگاهها، ریاست حج و اوقاف، ریاست امر به معروف و نهی از منکر، محاکم، دارالافتا و مدارس علمی و دینی از صلاحیتهای اعضای این شورا در سطح هر ولایت است. در ضمن اعضای این شورا صلاحیت همکاری مستقیم و مشورتدهی به این نهادها را نیز دارند. گفتنی است که اعضای این شورا ماهانه مبلغ ۲۰ هزار افغانی حقوق دریافت میکنند و در کنار آن مصارف دفتر و دیگر امکانات نیز بهگونه فوقالعاده در اختیار آنان قرار میگیرد.
قابل ذکر است که تاکنون شورای علما در ولایتهای قندهار، غزنی، کاپیسا، پروان، بدخشان و تخار از سوی رهبر طالبان ایجاد شده است. این شوراها در ولایتهای مختلف بین ۱۳ تا ۲۵ عضو دارند و دارای تشکیلات رییس، دو معاون و دبیر میباشند. نماینده ویژه ملا هبتالله آخوندزاده در هر ولایت، اعضای شورای عالمان دین را برای مردم معرفی میکند.
اینهمه در حالی است که ولایت غزنی، یکی از ولایتهای مهم افغانستان است که با داشتن اقوام و مذاهب مختلف اعم از سنی و شیعه بیشتر به نام «افغانستان کوچک» شناخته میشود. تعداد زیادی از مردم این ولایت را پیروان مذهب جعفری و اهل تشیع شکل میدهند.
@dolatedin
⭕️ پیشیگرفتن تعداد مسلمانان ملتزم به شعائر دینی از مسیحیان در فرانسه
ایکنا: مؤسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی فرانسه (INSEE) در گزارشی اعلام کرد که مسیحیت کاتولیک نخستین دین از نظر تعداد پیروان در این کشور است، و ۱۰ درصد از جمعیت فرانسه مسلمان هستند که به این ترتیب اسلام دومین دین در فرانسه است.
در این گزارش آمده که تعداد پیروان اسلام در فرانسه در حال افزایش است که نمود آن در رشد استفاده از حجاب توسط زنان مسلمان ساکن این کشور دیده می شود.
در ده سال گذشته استفاده از حجاب در میان زنان مسلمان در این کشور ۵۵ درصد افزایش یافته است.
همچنین در این گزارش آمده تعداد مسلمانان ۱۸ تا ۵۹ ساله ملتزم به شعائر دینی در فرانسه در سال ۲۰۲۰ و برای نخستین بار در تاریخ از تعداد کاتولیکهای ملتزم به شعائر دینی فراتر رفت.
در حالی که ۵۸ درصد از مسلمانان در فرانسه اعلام میکنند که نماز میخوانند، تنها ۱۵ درصد از کاتولیکها ملتزم به اعمال عبادی خود هستند.
همین امر در مورد حضور در اماکن عبادی نیز صادق است: ۲۰ درصد از مسلمانان به طور منظم به مسجد میروند در حالی که تنها ۸ درصد از کاتولیکها به طور منظم به کلیسا میروند.
بر اساس این گزارش، مسیحیت کاتولیک کمترین تعداد پیروان ملتزم به شعائر دینی در فرانسه را دارد، زیرا در میان پیروان سایر ادیان مانند یهودیت یا بودیسم نیز تعداد بیشتری به طور منظم اعمال عبادی دین خود را انجام داده (۳۱ درصد) و به مکانهای عبادی می روند (۲۲ درصد).
اما این تنها حوزهای نیست که مسیحیت کاتولیک در فرانسه جایگاه خود را از دست داده است. انتقال دین از طریق خانواده به فرزندان در سایر ادیان مانند اسلام یا یهودیت بالاتر است، که این موضوع چشمانداز درازمدت دینی در این کشور را شکل میدهد.
۹۱ درصد از افرادی که در خانوادههای مسلمان بزرگ شده و ۸۴ درصد از افراد در خانوادههای یهودی به پیروی از دین والدین خود ادامه میدهند.
خانوادههای مسیحی کمتر دین خود را منتقل میکنند: ۶۷ درصد از افرادی که توسط والدین کاتولیک بزرگ شدهاند و ۶۹ درصد از سوی والدین سایر فرقههای مسیحی، اعتقادات خود را حفظ کردهاند.
اعتقاد دینی کاملاً تحت تأثیر تربیت خانوادگی است. بیش از نیمی از کاتولیکها، سایر مسیحیان و بوداییها پاسخ دادند که در دوران کودکی آنها موضوع دین اهمیت چندانی نداشت یا اصلاً اهمیت نداشت.
@dolatedin