eitaa logo
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
802 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
194 ویدیو
19 فایل
﷽ خبر و تحلیل از «نهاد دین در جهان اسلام». نهادی که می باید به جایگاه راستین خویش، یعنی رهبری جوامع باز گردد. هیئت تحریر: میز «نهادها»ی اندیشکده حوزوی مرصاد @mersadcss t.me/dolatedin ble.ir/dolatedin ارتباط با مدیر: @dolatdin
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ ترکیه تورهای زیارتی به «بیت المقدس» را از سر می‌گیرد 🔹خبرگزاری ترکیه: ، رئیس ترکیه، روز شنبه ۱۳ نوامبر از آغاز مجدد تورهای زیارتی «بیت المقدس» که پیش از این به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده بود، خبر داد. 🔹ارباش در بیانیه‌ای اعلام کرد: تورهای زیارتی با مدیریت «سازمان دیانت» و «اداره کل خدمات و » و «اداره عمره و زیارت بیت‌المقدس» در دوره ۲۲-۲۰۲۱ از سر گرفته می‌شود. 🔹وی خاطرنشان کرد که تورها ۳ شب و ۴ روز و همراه با راهنماهای مذهبی برای آشنایی با مکان‌های بازدید خواهد بود. 🔹پیش از این ارباش دستور داده بود نام «اداره خدمات عمره» به «اداره عمره و زیارت بیت المقدس» تغییر یابد که از نگاه ناظران این اقدام معنایی نمادین به جایگاه بیت المقدس داده و بر حساسیت این موضوع تأکید داشت. 🔹تورهای زیارتی بیت المقدس از سال ۲۰۱۵ به منظور افزایش آگاهی نسبت به شهر قدس و و افزایش مشارکت در بازدید از بیت المقدس سازماندهی شده است. 🔹ریاست امور دینی برای کسانی که در سفر به شرکت خواهند کرد راهنمای ویژه ای تهیه کرده است که شامل اطلاعاتی در مورد تاریخچه و مکان‌های اصلی زیارتی مانند مسجد الاقصی و و همچنین مکان‌های بازدیدی در شهرهای الخلیل، بیت لحم و یافا است. ✍️ ملاحظه: توجه و حضور پررنگ ترکیه در ، از سال‌ها پیش مطرح بوده و نگرانی رژیم صهیونیستی، ، و حتی سعودی را به دنبال داشته است. 🔸آژانس کمک‌های خارجی ترکیه در گزارش سالانه خود در سال 2015 گزارش داد که ترکیه بیش از 500 پروژه به ارزش حدود 30 میلیون دلار در سرزمین‌های فلسطینی و 81 پروژه در قدس شرقی انجام داده است. 🔸ترس اردن ناشی از رقابت ترک‌ها با آنها بر سر سرپرستی از مسجد الاقصی و موقوفات بیت المقدس است که طبق قوانین بین‌المللی برای آنها تضمین شده است. پس از اینکه رژیم صهیونیستی قدس شرقی را از اردن در جنگ 1967 تصاحب کرد، به اداره اردن اجازه داد تا به اداره اماکن مذهبی ادامه دهد، در حالی که نیروهای اسرائیلی کنترل امنیتی را در دست داشتند. 🔸به نظر می‌رسد که تشکیلات خودگردان فلسطین نیز از حمایت ترکیه از سازمان‌های اسلامی در منطقه تحت نفوذ خود (سرزمین‌های فلسطینی) هراس دارد، زیرا چنین سازمان‌هایی با که رقیب اصلی وی در غزه است، ارتباط نزدیکی دارند. 🔸در مورد عربستان سعودی نیز این کشور از نفوذ فزاینده ترکیه در شهر قدس می‌ترسد، زیرا او را رقیب رهبری خود در جهان اسلام و نقش سنتی خود به عنوان محافظ فلسطینی‌ها می‌داند. عربستان نیز سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی را در حمایت از مسلمانان فلسطین در بیت‌المقدس شرقی انجام داده است. @dolatedin
🔻 مهلت ۱۰ روزه وزارت اوقاف مصر برای جمع‌آوری صندوق‌های دریافت کمک‌های مالی از مساجد
💢 مهلت ۱۰ روزه وزارت اوقاف مصر برای جمع‌آوری صندوق‌های دریافت کمک‌های مالی از مساجد 🔹عربی۲۱: وزارت اوقاف مصر 6 نوامبر به تمام مساجد این کشور ده روز مهلت داد همه صندوق‌های دریافت کمک‌های نقدی و غیرنقدی را جمع‌آوری کنند. 🔹محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر گفت: در خصوص صندوق‌های دریافت نذورات، شاید در آینده توافقی با فرقه‌های صوفیه انجام شود یا دستورالعملی مشابه صندوق‌های کمک‌های مالی غیررسمی در مساجد، اتخاذ شود. 🔹وزیر اوقاف مصر در روزهای گذشته حکمی درباره قواعد و ضوابط فرآیند جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی در مساجد صادر کرد که به موجب آن، هیچ فردی اجازه ندارد به جمع‌آوری اموال تحت هر اسمی در مساجد اقدام کند. علاوه بر این نصب صندوق‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی نیز در مساجد ممنوع است و این حکم شامل صندوق‌های جمع‌آوری نذورات در مساجد که در قوانین مشخص شده، نمی‌شود. 🔹وزارت اوقاف شماره‌حساب‌های مشخصی را برای هر یک از مساجد معرفی کرده است که مردم تنها از طریق واریز پول به این حساب‌ها می‌توانند به مساجد کمک کنند. ✍🏼ملاحظه: 🔹این تصمیم وزارت اوقاف مصر جنجال گسترده‌ای را در این کشور به راه انداخته است. 🔹در حالی که برخی از این تصمیم به عنوان گامی مهم در مسیر مشارکت مالی مؤمنان، مبارزه با فساد و دفع شبهات مالی حمایت کردند، برخی دیگر گفتند که این تصمیم مساجد را از بسیاری از کمک‌های مالی محروم می‌کند، زیرا مصری‌ها به کمک‌های بانکی، به‌ویژه با مبالغ کم، عادت ندارند. 🔹همین مناقشات سبب شد که محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر، مهلت 10 روزه جمع‌آوری صندوق‌های کمک‌های مالی را تمدید کند. 🔹مسئولین اوقاف مصر علت اصلی جمع‌آوری این صندوق‌ها را قانونی کردن عملیات پرداخت، حاکمیت بر کلیه امور مالی و حرکت کشور به سمت دیجیتالی شدن مالی و تحول دیجیتال و مقابله با فساد و سوء استفاده بیان کرده است! 🔹این تصمیم مورد انتقاد فرقه‌های مختلف صوفی مصر قرار گرفته و دکتر عبد الهادی القصبی رئیس شورای عالی فرقه‌های صوفیه در واکنش به آن اعلام کرد که به صندوق‌های نذورات داخل مساجد ما دست نزنید. 🔹وزیر اوقاف بعد از واکنش صوفیه، به آنان این اطمینان را داده که به صندوق‌های نذر صوفیان و اهل بیت و زیارتگاه‌ها دست نخواهند زد. 🔹علاء أبو العزائم یکی از اعضای شورای عالی فرقه‌های صوفیه، در واکنش به این اقدام گفت: انتقال صندوق‌های نذورات و جلوگیری از جمع‌آوری کمک‌های آنها از مساجد و تخصیص حساب بانکی به آنها باعث صدمه به تصوف و ممانعت از هرگونه فعالیتی خواهند شد! 🔹اما ایمن ابوعمر، معاون وزیر اوقاف مصر، با تاکید بر اینکه «مساجد صوفیه این تصمیم را رد نکردند»، خاطرنشان کرد که برخی از مساجد صوفیانه بدون اختلاف و اعتراض قانون تنظیم صندوق‌های تبرعات در آن مکان‌ها را اجرا می‌کنند. 🔹وی تأکید کرد که تصمیم برداشتن صندوق‌های اعانه از مساجد موفقیت‌آمیز بوده و در زمان مناسب مطابق با استراتژی دولت برای ورود به جمهوری جدید اتخاذ شده است و مصر وارد مرحله جهانی جدیدی خواهد شد که در آن به دنبال مدیریت همه امور مالی است. 🔹فعالان شبکه‌های اجتماعی مصر بر سر تصمیم جمع‌آوری صندوق‌های کمک‌های مالی و اکتفا به حساب‌های بانکی، اختلاف نظر داشتند، تعدادی از آنها از این تصمیم حمایت کردند و معتقدند که این تصمیم باید زودتر اجرایی می‌شد و درها را به روی فسادی که همه می‌دانند می‌بست. 🔹از سوی دیگر، مخالفان این تصمیم می‌گویند که لغو وجوه اهدایی مانع از بسیاری از کارهای خیریه به ویژه در محله‌های فقیرنشین که توسط این صندوق‌ها تامین می‌شد، می‌شود و این تصمیم نه تنها مانع از فساد نمی‌شود، بلکه فرصت‌های آن را افزایش می‌دهد. @dolatedin
💢 پیامدهای فتوای جدید آیت الله سیستانی: خنثی کردن عادی‌سازی روابط با اسرائیل و اتحاد مسلمانان ✍🏼 ابنا انگلیسی: شهر مذهبی در روز دوشنبه ۸ نوامبر با فتوایی تاریخی روز خود را آغاز کرد. رسانه‌های عراقی به نقل از دفتر (آیت الله العظمی) سید علی سیستانی، روحانی ارشد شیعه عراق، گزارش دادند که آیت‌الله خرید و مصرف محصولات شرکت‌های یا شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی را شرعاً خوانده است. این فتوا در پاسخ به یک استفتا در مورد مسائل دینی داده شده است. 🔹این کمتر از یک ماه پس از که درباره روابط با رژیم اسرائیل برگزار شد و خشم گسترده‌ای را برانگیخت، صادر شد. 🔸شکست عادی‌سازی 🔹در ماه سپتامبر، اربیل پایتخت اقلیم کردستان عراق میزبان نشستی در مورد روابط با رژیم صهیونیستی بود. این دیدار غیردولتی بود، اما واکنش‌های بسیاری را در پی داشت. در همان زمان این خبر برای جناح‌های مختلف عراقی حتی در داخل اقلیم کردستان تکان‌دهنده بود و جنجال زیادی به پا کرد تا جایی که مقامات عراقی برای دستگیری و مجازات سازمان‌دهندگان این نشست وارد عمل شدند. 🔹بسیاری از کارشناسان در آن زمان هشدار دادند که نشست موسوم به «صلح»، که با حضور چهره‌های ناشناخته برگزار شد، با هدف عادی‌سازی روابط با تل‌آویو است، علی‌رغم اینکه دستور کار آن ظاهراً صلح، گفت‌وگوی بین ادیان و مبارزه با تروریسم بود. این نشست از سوی نیروهای تحت حمایت در عراق برگزار می‌شد که با توجه به واکنش بغداد ناقص ماند. 🔸محدوده اجتماعی و سیاسی فتوا 🔹گاه و بیگاه، برخی از محافل غربگرا در عراق بحث‌هایی در مورد برقراری رابطه با تل آویو مطرح می‌کنند، هرچند که در مقابل مخالفت افکار عمومی عراق جرأت نمی‌کنند حرف خود را بزنند. در عین حال فتوای اخیر آیت الله سیستانی مبنی بر تحریم کالاهای صهیونیستی را می‌توان پاسخی به این نیات دانست. در تاریخ عراق، همواره نقش تعیین‌کننده‌ای در جریان تحولات سیاسی و اجتماعی داشته است و اکنون فتوای اخیر هر گامی در جهت عادی‌سازی با تل آویو را خنثی خواهد کرد. 🔹این در حالی است که پیروان و هواداران آیت الله سیستانی نه تنها در عراق بلکه در سایر کشورهای منطقه و حتی کشورهای غربی و اروپایی نیز بسیار گسترده هستند و از این رو فتوای اخیر طیف گسترده‌ای را در بر خواهد گرفت. 🔹در واقع، این نه تنها افکار عمومی را علیه هرگونه گرم شدن روابط با تل آویو بسیج می‌کند و از اقدامات احتمالی هر دولتی در عراق، حتی طرفدار غرب، جلوگیری می‌کند، بلکه هزینه‌های عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را حتی در سایر کشورهای مسلمان در منطقه افزایش می‌دهد. 🔹این فتوا همچنین باعث اتحاد و همبستگی با فلسطینی‌ها می‌شود. مردم فلسطین که در سال‌های گذشته تنها از حمایت‌های اندک کشورهای عربی برخوردار بودند، اکنون نسبت به حمایت مسلمانان در کشورهای مختلف خوش‌بین شده‌اند. 🔹اسرائیلی‌ها به خوبی از میزان نفوذ آیت الله سیستانی و به طور کلی مرجعیت دینی در میان مردم آگاه هستند. در سال 2019، وب‌سایت خبری اسرائیلی دبکا فایل (Debkafile) موقعیت و نفوذ مرجعیت دینی را «» خواند که پروژه موسوم به اسرائیل بزرگ را تهدید می‌کند. این گزارش می‌افزاید: «تهدید واقعی از سوی ایران نیست، زیرا ایرانی‌ها ما هستند، اما خطر وحشتناک از سوی عراق و به ویژه شهر نجف و مسلمانان شیعه است». این وب سایت اعلام کرد که آیت الله سیستانی، بنیانگذار نیروهای ، نیرویی که در سال 2014 در مخالفت با گروه تروریستی به دنبال فتوای او متولد شد، مانع بزرگی در برابر منافع استراتژیک تل آویو است و از این رو نمونه واقعی فرضیه دشمن پنهان است. این فتوا قدرت او را برای بسیج 4 میلیون مبارز ضد در عرض چند روز تنها با یک "فتوای دو کلمه‌ای" برجسته کرد. 🔹دبکا فایل گزارش داد: «این فتوا حتی توسط پیروان دیگر مراجع و علما در نجف، کربلا، قم و مشهد پذیرفته و عملی شد و این اتفاق نادری است». این وب‌سایت افزود: «وی (آیت الله سیستانی) چندین مؤسسه آموزشی، مالی و خدماتی تأسیس کرده است که دامنه فعالیت‌های آن‌ها به صورت گسترده و فراتر از عراق است و حتی گاهی اوقات به دولت کمک می کند.» @dolatedin
⭕️ با هماهنگی دفتر آیت الله سیستانی، دفتر آیت الله باقر ایروانی در نجف افتتاح شد 🔹حوزه: دفتر آیت الله شیخ باقر ایروانی از اساتید برجسته حوزه علمیه نجف اشرف، به درخواست جمعی از اساتید حوزه علمیه نجف اشرف و با هماهنگی با دفتر آیت الله سیستانی در نجف افتتاح شد. 🔹ایشان بیش از ۲۰ سال است که مشغول تدریس بحث خارج فقه و اصول است و شلوغ‌ترین درس خارج حوزه نجف اشرف را بر پا می‌دارد. 🔹آیت الله ایروانی تدریس سه دوره اصول و ابواب گوناگونی از فقه از جمله اجتهاد، تقلید، طهارت، نماز، روزه، خمس، قضاء، حج و مسائل مستحدثه را به پایان رسانده و هم‌اکنون مشغول بحث کتاب تجارت است. 🔹آیات عظام خوئی، شهید سید محمد باقر صدر، سید علی سیستانی، سید محمد سعید حکیم و مرحوم پدرش آیت الله شیخ محمد تقی ایروانی از اساتید ایشان بودند. @dolatedin
💢 تأثیر ظهور طالبان بر پرونده تروریسم در اردن ✍️سعود الشرفات 🔸 بخش اول 🔻 ظهور طالبان 🔹خروج آمریکا از و تسلط طالبان بر این کشور در 10 اوت گذشته، زنگ خطر را برای بسیاری از کشورها به صدا درآورد. گفتگوهای گسترده‌ای بر سر احتمال سرایت ویروس طالبان به مناطقی دیگر از جمله قدرت‌های غربی و کشورهای عربی و اسلامی که از حضور گروه‌های تروریستی و افراطی رنج می‌برند، وجود دارد. از جمله این کشورها، اردن است که آشکارا نگرانی خود را از بازگشت کنترل طالبان بر افغانستان ابراز کرده است. 🔹در اولین واکنش اردن به تسلط بر افغانستان، ایمن صفدی وزیر امور خارجه اردن در یک کنفرانس مطبوعاتی در 17 اوت، «نگرانی اردن را از آنچه در افغانستان رخ می‌دهد» ابراز کرد و افزود: «اولویت، تضمین امنیت، ثبات و عدم هرج و مرج است» و خواستار همکاری جهانی به منظور تامین امنیت و ثبات در افغانستان، تضمین احترام به حقوق شهروندان، تخلیه تمامی اتباع خارجی و حفظ امنیت آنان شد. 🔹دلیل نگرانی ناشی از تجربه پیشین او با به اصطلاح «» است. با وجود آنکه ممکن است برای برخی به نظر برسد که هیچ ارتباطی بین آنچه در افغانستان و اردن اتفاق می‌افتد وجود ندارد، تعدادی سرنخ، شواهد و رویدادها وجود دارد که به اعتقاد نویسنده عمق این ارتباط را تایید می‌کند. در میان این سرنخ‌ها و شواهد، به عنوان مثال به موارد زیر اشاره کرده و تأکید می‌شود که شواهد محدود به اینها نیست: 🔹1- نظریه‌پرداز پدیده جهاد افغانستان و افغان‌های عرب، اردنی بود. او از طریق دفتر خدمات مجاهدین که در شهر پیشاور تأسیس کرد، توانست پدیده جهاد جهانی را پایه‌گذاری و پس از آن چارچوب کلی، رویکرد و ایدئولوژی را تعیین کند. تعداد زیادی از جوانان اردنی به دلایل مختلف و متعددی که برشمردن آنها در اینجا دشوار است، به دور عزام جمع شده بودند که مهم‌ترین آنها دلایل اقتصادی بود. به نظر می‌رسد که اکثر اردنی‌هایی که به مجاهدین پیوسته‌اند این کار را به دلیل فرصت‌طلبی اقتصادی انجام داده‌اند تا اعتقادات مذهبی. 🔹2- اکثر رهبران مشهور اردنی در جنبش‌های سلفی جهادی و گروه‌های تروریستی از «مدرسه جهاد در افغانستان» به دست عبدالله عزام یا شاگردانش در افغانستان فارغ‌التحصیل شدند. در رأس اینها (عصام طاهر محمد البرقاوی) قرار دارد که پیش از اختلاف با عزام، وارد اردوگاه «صدی» شد که توسط عبدالله عزام اداره می‌شد و در آنجا آموزش نظامی دید. 🔹همین امر در مورد شاگرد مقدسی، (احمد فاضل الخلیله) نیز صادق بود که در نبرد با شوروی در منطقه خوست شرکت کرد و سازمان او به نام «القاعده بین النهرین» اردن را در دوره بین 2017-1994 با 13 عملیات تروریستی ناموفق و موفقیت‌آمیز هدف قرار داد که سخت‌ترین آنها بمب‌گذاری در هتل عمان در سال 2005 بود. 🔹3- پیامدهای ظهور طالبان در افغانستان در سال 1994 به سرعت در عرصه اردن منعکس شد، زمانی که یک سازمان موسوم به «افغان‌های اردنی» پس از حمایت شدن از سوی هسته‌‌های القاعده دست به عملیات تروریستی زد. در همان سال عملیات «بیعة الإمام» رخ داد که مقدسی و زرقاوی به خاطر آن متهم شدند و در سال 1997 حزب «التجدید الإسلامی» و «الإصلاح و التحدي» ظاهر شد و در سال 2000 توطئه‌ای برای هدف قرار دادن برخی مکان‌ها در اردن در آستانه جشن هزاره خنثی شد و به «توطئه هزاره» معروف شد. 🔹4- عرصه افغانستان محل تلاقی مهم‌ترین شخصیت‌های تروریست و مهم‌ترین شخصیت‌های القاعده از نسل دوم و گروه‌های اردنی - به ویژه مقدسی و زرقاوی - بوده که وجه مشترک تمام عملیات‌های تروریستی در اردن از زمان ظهور طالبان بوده‌اند. ادامه دارد... @dolatedin
💢 تأثیر ظهور طالبان بر پرونده تروریسم در اردن ✍️سعود الشرفات 🔸 بخش دوم 🔻 بازتاب ظهور طالبان بر گروه‌های وفادار به القاعده و داعش 🔹در کوتاه‌مدت، ارزیابی تأثیر ظهور طالبان بر گروه‌ها و ایدئولوگ‌های وفادار به القاعده و همچنین داعش در اردن بسیار دشوار است. این به دلیل وضعیت عمومی انتظاری است که جامعه بین‌الملل در مورد طالبان دارد. 🔹به طور کلی، القاعده و شاخه‌های آن در جهان و در سوریه که از القاعده جدا شده، پیروزی طالبان در افغانستان را تبریک گفتند. در حالی که طالبان به شدت مورد حمله داعش قرار گرفته است و جز در درجه و انواع کفر فرقی بین طالبان و دشمنان آن نمی‌بیند. 🔹در اردن انتظار می‌رود که شخصیت‌های جریان سلفی - به ویژه ابومحمد مقدسی - در حالت انتظار، احتیاط و پیگیری جدی رفتار طالبان و موضع آن در قبال گروه‌های جهادی در جهان، به ویژه نسبت به جنگ در سوریه، عراق، منطقه ساحل، شمال آفریقا و دیگر حوزه‌ها در اروپا و آسیا هستند. به عنوان مثال، آیا طالبان، تروریسم و عملیات تروریستی را که این گروه‌ها هنوز انجام می‌دهند، به ویژه در آفریقا و عملیات‌های «» در اروپا را محکوم خواهند کرد؟ آیا واقعاً با آمریکا همکاری خواهند کرد؟ با جامعه بین‌المللی معامله خواهند کرد؟ به قوانین بین‌المللی و معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی، به ویژه حقوق زنان، آزادی عقیده و رسانه، دموکراسی و اقلیت‌ها پایبند خواهند بود؟ 🔹همه اینها برای سلفی‌های ، چه القاعده و چه داعش، مسائلی مهم و حساس است و انتظار می‌رود که رابطه بین طالبان و بقیه گروه‌های سلفی-جهادی که به طور مطلق دموکراسی و آزادی زنان را رد می‌کنند، نابود شده و از بین رود. از این رو، مقدسی در صفحه توئیتر خود موضعی محافظه‌کارانه گفت: «ما نگفتیم که خلافت طالبان بر اساس منهج نبوی است، اما در زمانه استضعاف، به هر شوکتی برای مسلمانان نیاز داریم.» 🔻 آیا ترس و تهدید واقعی وجود دارد یا خیر؟ 🔹عروة عجوب، محقق و تحلیلگر سیاسی سوری در حوزه گروه‌های جهادی، می‌گوید که نوستالژی گذشته‌ای خیالی و امتی منسجم، گروه‌های اسلامی را وادار می‌کند تا پیروزی جنبش طالبان افغانستان را به عنوان یک حرکت بین‌المللی تحلیل کنند! شاید چیزی که برخی از این گروه‌ها متوجه نمی‌شوند یا نادیده می‌گیرند، این است که طالبان امروز به یک پروژه سیاسی محلی تبدیل شده است، درست مانند سایر احزاب اسلامی که با (مشکلات امت) همدردی می‌کنند، اما تنها بر منافع سیاسی محلی خود به عنوان یک حزب تکیه می‌کنند. 🔹تهدیدها ممکن است کوتاه‌مدت یا فوری نباشند، اما زمانی که شرایط، زمان و مکان مناسب برای آنها فراهم شود، واقعی می‌شوند و احتمال وقوع آنها وجود دارد، زیرا خطر تروریسم در کشور (اردن) پایان نیافته است و بعید است که در آینده‌ای قابل پیش‌بینی به پایان رسد. همچنین نمی‌توان خطر سناریوی الهام‌بخش و انگیزه‌ای را که طنین به اصطلاح «پیروزی طالبان» به دنبال آورده، کنار گذاشت. @dolatedin
🔻 تشکیل اولین شورای شهر کاملا مسلمان در تاریخ آمریکا
💢 تشکیل اولین شورای شهر کاملا مسلمان در تاریخ آمریکا 🔹یاهو نیوز: شهر همترامک ایالت میشیگان هفته گذشته پس از انتخاب اولین شورای شهر کاملاً مسلمان ایالات متحده به رهبری یک شهردار مسلمان، تاریخ ساز شد. 🔹پس از پیروزی آدام آلبارماکی، آماندا ژاکوفسکی و خلیل رفایی در انتخابات هفته پیش شورای شهر همترامک آنها به اعضای فعلی شورا نیم چودوری، محمد حسن و محمد آلسومیری خواهند پیوست. 🔹هر شش نفر مسلمان هستند و عامر غالب ۴۲ ساله که به عنوان شهردار انتخاب شده نیز مسلمان است. پنج نفر از این اعضا مهاجر و یک نفر مسلمان با اصلیت اروپای شرقی هست. همچنین شش عضو شورا، سه عضو یمنی تبار، دو نفر بنگلادشی و یک نفر سفیدپوست می باشند. 🔹این موضوع باعث شده که شهر همترامک که پیشتر به دلیل حضور بالای مسلمانان تبدیل به اولین شهر با اکثریت مسلمانان در آمریکا شده است حالا شورای شهر کاملا مسلمان داشته باشد. با این همه اعضای شورا به رسانه‌ها گفتند که مذهب در تصمیمات آنها نقشی نخواهد داشت. 🔹درصد ساکنان مسلمان در شهر همترامک مشخص نیست، از این جهت که در سرشماری های آمریکا در مورد مذهب افراد سؤال نمی شود. اما برآوردهای مبتنی بر داده های سرشماری نشان می دهد که حدود نیمی از آنها مسلمان هستند. بر اساس اطلاعات سرشماری سال 2019، حدود 25 درصد از شهر اصالتاً عرب هستند که بیشتر آنها یمنی و همگی مسلمان هستند و 27 درصد دیگر از اجداد آسیایی هستند که بیشتر آنها بنگلادشی و ترکیبی از مسلمان، هندو، بودایی و مسیحی هستند. همچنین برخی از مسلمانان بوسنیایی و مسلمانان آفریقایی آمریکایی در همترامک زندگی می کنند. @dolatedin
🔻 نماینده مجلس مصر: لایحه جرم‌انگاری پوشیدن نقاب را ارائه می‌کنم
💢 نماینده مجلس مصر: لایحه جرم‌انگاری پوشیدن نقاب را ارائه می‌کنم 🔹راشاتودی عربی: فريدة الشوباشی روزنامه‌نگار و عضو مجلس نمایندگان ، اعلام کرد که قصد دارد پیش‌نویس قانون ممنوعیت و جرم‌انگاری پوشیدن را برای بحث در مجلس ارائه کند. 🔹فريدة الشوباشی در بیانیه‌ای اختصاصی به روزنامه الوطن با بیان اینکه نقاب نوعی استتار است، توضیح داد: «همه ما با وحشتناک‌ترین حوادثی هم‌عصر شده‌ایم که از نقاب سوء استفاده کرده‌اند. نقاب پوششی برای جنایتکاران است و هیچ کشوری در جهان اجازه چنین پوششی را نمی‌دهد، به خصوص که این وضعیت با مصر بیگانه است و نقاب ربطی به عفت ندارد.» 🔹این نماینده مجلس با بیان اینکه حجاب واجب نیست، گفت: در قرآن هیچ آیه‌ای وجود ندارد که پوشاندن مو را واجب دانسته باشد، بلکه خداوند متعال در کتاب عزیز خود می فرماید: «وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ» و اشاره حق تعالی به پوشاندن سینه است نه مو! زن ابولهب نیز حجاب داشته است و مردان سعودی و سایر مناطق همجوار چیزی بر سرشان می‌گذاشتند تا آنان را از آفتاب محافظت کنند و این بدان معنا است که این حجاب را شرایط محیطشان تحمیل کرده است نه اسلام!» 🔹این روزنامه‌نگار خاطرنشان کرد: «حجاب در اواسط دهه هفتاد در مصر نشانه عفاف و شرافت و دیگر مظاهر معرفی‌شده توسط اسلام‌گرایان نبود، بلکه این عمل و رفتار مردم بود که حکایت از اینها داشت.» 🔹فريدة الشوباشی توضیح داد: این موضوع را با مرحوم دکتر ، شیخ در میان گذاشتم و به ایشان گفتم که حجاب در اسلام واجب نیست، بلکه بر اساس شرایط محیط و اوضاع و احوال وضع شده است و او با استناد به حدیث «إذا بلغت المرأة المحيض لا يظهر منها غير وجهها و كفيها؛ هنگامی که زن به سن حیض شدن رسید، نباید چیزی جز صورت و دو کف دستانش را آشکار نماید» پاسخ داد، پاسخ من نیز این بود که این حدیث ضعیف است، سپس او خندید و بعد از آن جوابی نداد و این تاییدی است بر صحت حرف‌های من! ✍🏼ملاحظه: 🔹مدت‌ها است که بحث ممنوعیت برقع در مصر نقل محافل سیاسی این کشور است و در دوره‌های مختلف به عناوین گوناگون مطرح شده است. چه در زمان محمد مرسی به عنوان یک حاکم اسلام‌گرا و چه پس از آن. این روزها نیز پارلمان مصر تصمیم دارد تا به لایحه‌ای در خصوص ممنوعیت استفاده از برقع در اماکن عمومی رأی مثبت دهد. 🔹در سال 2018 هدا اگامی یکی از نمایندگان مجلس مصر نیز پیشنهاد ممنوعیت پوشیدن نقاب برای زنان مصری در مکان‌های عمومی را مطرح کرده بود و علت طرح این مسئله را بروز برخی مشکلات امنیتی برای جامعه و امنیت ملی بیان کرد. 🔹همچنین در سال 2009 شیخ محمد سعید طنطاوی، رئیس دانشگاه الازهر مصر‌، با پوشیدن نقاب مخالف بود و حکم ممنوعیت نقاب را در تمام بخش‌های دانشگاه صادر کرده بود. 🔹محمد سعید طنطاوی، در آن زمان به یکی از دانشجویان دختر این دانشگاه گفت که بستن نقاب، رسمی بوده که قبل از اسلام رواج داشته و ربطی به اسلام ندارد. شیخ اعظم دانشگاه الازهر به همین جهت از آن دختر دانشجو خواست تا نقاب از چهره برگیرد. 🔹خانم سواد صالح، پرفسور رشته حقوق اسلامی در دانشگاه الازهر، موافق منع نقاب در دانشگاه الازهر است و دلیل می‌آورد که: «اگر به خاطر نقاب مشکلات امنیتی و اجتماعی ایجاد شود، مقامات دانشگاه حق دارند نقاب را ممنوع کنند، زیرا بستن نقاب هیچ ربطی به قوانین اسلام ندارد». 🔹وی دلیل افزایش نقاب را شبکه‌های تلویزیونی فراوانی می‌داند که در مصر اسلام افراط‌گرا را تبلیغ می‌کنند و به دروغ بستن نقاب را نیز یکی از واجبات اسلامی می‌دانند و بر آن تاکید می‌ورزند. این شبکه‌های تلویزیونی از راه ماهواره اسلام افراطی را تبلیغ می‌کنند. بودجه‌ی بیشتر آنها را عربستان سعودی تامین کرده است. 🔹ناگفته نماند که در سال‌های گذشته فرانسه، دانمارک و برخی دیگر از کشورهای اروپایی با دستاویز بروز برخی مشکلات امنیتی، تروریستی و... پوشیدن نقاب برای زنان مسلمان را در مکان‌های عمومی ممنوع اعلام و جریمه مالی برای تخطی از آن وضع کردند. @dolatedin
#دعوت_به_همکاری با نام خدا و عرض سلام اندیشکده مرصاد به منظور توسعۀ فعالیت‌های مطالعاتی و میدانی خود از عموم علاقه‌مندان دعوت به همکاری می‌نماید. حوزه‌های فعالیت اندیشکده‌ی مرصاد در میزهای منطقه‌ای: 1- عراق و شامات 2- خلیج فارس 3- ترکیه و قفقاز 4- یمن و میزهای موضوعی: 1- نهاد دین 2- نهضت‌های اسلامی 3- اقتصاد سیاسی از تمامی علاقه‌مندان به پژوهش و فعالیت بین‌المللی دعوت می‌شود جهت مصاحبه و امکان‌سنجی همکاری، درخواست همکاری خود با تکمیل فرم ثبت نام در اینجا یا ارسال رزومه به آیدی @Mers_ad در پیام‌رسان تلگرام اعلام فرمایند. شرایط عمومی: 👈تسلط به زبان عربی یا انگلیسی درحد فهم متون (ترجیحا هر دو) 👈سابقۀ تحصیلات دینی (حوزوی یا دانشگاهی یا آزاد) 👈تجربهٔ نگارش متون علمی یا ترویجی 👈برخورداری از ذهن تحلیلی و ایده‌پرداز 👈روحیه کار تشکیلاتی و سیاسی 👈هفته‌ای یک‌بار حضور در محل کار (شهر مقدس قم) 🔹اندیشکده مرصاد ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
💠 نگاهی به بحران‌های جامعه شیعی ترکیه؛ رابطه شیعه ترکیه با ایران چگونه باید باشد؟! مسعود صدرمحمدی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹باید گفت تجربه تشیع ترکیه تجربه ناموفقی در انتقال معارف شیعی است. البته منظور از انتقال معارف شیعی نه به معنای تبلیغ مذهب شیعی بلکه به معنای انتقال دست‌آوردهای علمی، فرهنگی، تمدنی جریان تشیع در جهان به منزله عضوی از بدنه جهان اسلام به جامعه اسلامی ترکیه فارغ از مذهب‌گرایی است. 🔹شیعیان با بحران نیروی انسانی مواجه‌اند. من فکر می‌کنم شیعیان عدم رشد در سلسله مراتب اجتماعی و حکومتی را بیش از آنکه متوجه تنبلی خودشان یا جبرهای تاریخی کنند پای حاکمیت می‌نویسند. 🔹بالاخره منِ شیعه‌ی ترک رابطه‌ام با ایران چیست؟ اگر تیم ملی ایران با تیم ملی ترکیه مواجه شود من طرفدار کدام طرف باید باشم؟ این رابطه هم مساله‌ای هست که ما ایرانی‌ها باید به آن توجه کنیم و آن را از منظر‌های مختلف کنکاش کنیم. این موضوع را از منظرهای مختلف اقتصادی، سیاسی، معرفتی و علمی میتوانیم بررسی کنیم. خصوصا جنبه معرفتی و سیاسی مساله از اهمیت بالایی برخوردار است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba_ir
🔻 الازهر و جنجال تحریم خوک
💢 الازهر و جنجال تحریم خوک 🔹بی بی سی عربی: نزدیک به یک ماه پیش جهان شاهد یک موفقیت پزشکی و علمی بود که در رسانه‌ها خبرساز شد؛ جراحان آمریکایی موفق شدند کلیه یک اصلاح‌شده ژنتیکی را به بدن یک بیمار مرگ مغزی پیوند بزنند. 🔹به موازات این دستاورد علمی، پرسشی دینی مطرح شد که با وجود حرمت گوشت خوک در میان و چنین پیوندی چه حکمی دارد. از آن زمان تاکنون بحث و جدل در مورد جواز استفاده از این آزمایش پزشکی در صورت موفقیت کامل و گسترش کاربرد آن ادامه یافته است. 🔸احمد کریمه: حرمت پیوند اعضای خوک 🔹نظرات دینی در این باره متفاوت بود؛ نخست ، استاد فقه تطبیقی دانشگاه بود که به ممنوعیت پیوند عضو خوک به بدن انسان، حتی اگر موضوع مرگ و زندگی در میان باشد، داد. 🔹کریمه در برنامه «حیاة الیوم» در شبکه الحیاة مصر گفت: «پیوند اعضا از خوک به انسان به عنوان یک نص شرعی بوده و این امر اجتهادپذیر نیست.» 🔹کریمه در پاسخ به این سوال مجری که آیا وجوب حفظ جان آن را از حرام بودن خارج می‌کند، گفت: «فقها اتفاق نظر دارند که درمان با شیء حرام و نجس، حرام است.» 🔹وی افزود: «خوک با تمام اعضا، مایعات، اندام‌ها، چربی‌ها و غیره که از آن جداشده، است.» 🔹این دیدگاه کریمه مورد حمله کسانی قرار گرفت که او را به " فکری" متهم کردند و یک وکیل مصری با ارائه دادخواستی خواستار ممانعت از حضور کریمه در رسانه‌ها و لغو مجوز سخنرانی و فتوا برای وی شد. 🔸فتاوای مخالف نظر کریمه 🔹در همین چارچوب فقهی و شرعی، از علمای الأزهر در این باره و در برنامه «صالة التحرير» شبکه صدى البلد صحبت کرد. 🔹ترکی با بیان اینکه قرآن بر تحریم «گوشت» خوک و نه خوک به طور مطلق تاکید کرده، گفت: «گویی خدا می‌داند که انسان به این حیوان نیاز پیدا خواهد کرد» و وی در این باره به چند کاربرد پزشکی مواد و بافت‌های استخراج شده از خوک اشاره کرد. 🔹ترکی گفت: «میان اسلام و هیچ حیوانی دشمنی نیست و نجاستی که با آن به خوک انگ زده می‌شود، مجازی و معنوی است و در نص قرآن تنها به گوشت خوک اختصاص یافته است.» 🔹ترکی درباره پیوند کلیه خوک گفت: «موضوع به صورت علمی به دانشمندان، متخصصان و کمیته‌های علمی و پژوهشی ارجاع می‌شود تا فواید و مضرات این موضوع و موارد دیگر را با هم مقایسه کنند.» 🔹خالد الجندی عضو المجلس الأعلى للشئون الإسلامية در واکنش به ممنوعیت پیوند کلیه خوک به بدن انسان توسط احمد کریمه، به وی حمله کرده و او را متحجر توصیف کرد و گفت: تعجب‌آور است که نظر کریمه با نظر الازهر که در آن درس خوانده، تناقض دارد. 🔸دیدگاه دارالافتاء مصر 🔹 پیش از این با انتشار پستی در صفحات رسمی خود در شبکه‌های اجتماعی، در مورد جنجال پیرامون جواز پیوند کلیه خوک به بدن انسان اظهار نظر کرده بود و در آن نوشت: «اصل در دارو این است که باید مشروع باشد و از اعضای خوک در آن استفاده نشود، مگر اینکه جایگزینی برای آن وجود نداشته باشد و آن نیز مورد نیاز باشد. در این صورت مداوا شدن با آن اشکالی ندارد، زیرا حفظ نفس یک هدف مشروع و در دین است.» @dolatedin
🔻 عربستان به پاکستان 2 مسجد با ظرفیت 16 هزار نفر هدیه داد
💢 عربستان به پاکستان 2 مسجد با ظرفیت 16 هزار نفر هدیه داد 🔹سبق: عربستان سعودی دو مسجد با ظرفیت بیش از 16000 نمازگزار در شهرهای مانسیره و مظفرآباد به پاکستان هدیه داد. 🔹روزنامه سعودی سبق تصریح کرد: مسجد ملک عبدالعزیز در شهر مانسیره که گنجایش بیش از 10 هزار نمازگزار و مسجد ملک فهد در مظفرآباد و با گنجایش بیش از 6000 نمازگزار، توسط عربستان به پاکستان هدیه داده شده است. 🔹این دو مسجد دارای حیاط‌های بزرگ و طرح‌های متمایز با الهام از مسجد مکه و مسجد النبی هستند و خاطرنشان کرد که عربستان سعودی این دو مسجد را در مناطقی از پاکستان که در زلزله 8 اکتبر 2005 ویران شده‌اند و بنا به نیاز آن مناطق به مساجد، ساخته است. 🔹این هدیه طی مراسمی از سوی نواف بن سعید المالکی سفیر عربستان در اسلام آباد در مقر سفارت برگزار شد تا این دو مسجد رسماً به دولت پاکستان تحویل داده شود. نورالحق قادری وزیر امور دینی پاکستان تفاهم‌نامه وصول این دو مسجد را امضا کرد. ✍🏼ملاحظه: 🔹عربستان سعودی علاوه بر مشاركت در تعمير مساجد قديمی و همچنين ساخت مساجد بزرگی مانند مسجد ملک فيصل، در محلات مختلف شهرهای كوچک و بزرگ پاكستان نیز اقدام به احداث مساجد بسياری نموده است؛ به طور مثال تنها در كراچی مساجدی مانند مسجد باب رحمت، مسجد جامع سهراب، مسجد جامع نورانی و مسجد فاروق اعظم با سرمايه عربستان ساخته شده و به این شكل به مراكزی برای تبليغ وهابيت درآمده‌اند. 🔹عربستان سعودی علاوه بر ساخت مساجد، دانشگاه‌ها و مدارس مذهبی، مراكز تبليغی متعددی نيز ايجاد نموده است كه هدف اصلی اين مراكز تبليغ انديشه وهابيت است. 🔹«کریس مورفی» سناتور ارشد آمریکایی در شورای روابط خارجی آمریکا در سال 2016 اعلام کرد: در پاکستان ۲۴ هزار مدرسه دینی وجود دارد و عربستان سعودی با تأمین بودجه هزاران مدرسه دینی در پاکستان به ترویج افکار وهابیت و افراطی می‌پردازد. 🔹وی در ادامه می‌افزاید: عربستان سعودی از سال ۱۹۶۰ تا کنون ۱۰۰ میلیارد دلار برای ترویج افکار وهابی در دنیا هزینه کرده است. @dolatedin
🔻 لغو منصب مفتی جمهوری در سوریه؛ گامی دیگر در رویکرد فرامذهبی
⭕️ لغو منصب مفتی جمهوری در سوریه؛ گامی دیگر در رویکرد فرامذهبی 🔹سانا: بشار اسد، رئیس‌جمهور با صدور فرمانی اختیارات در وزارت این کشور را توسعه داده، اما سمت را لغو کرد. 🔹تصمیم لغو منصب مفتی جمهوری سوریه چند روز پس از واکنش تند شورای علمی فقهی به تفسیر مفتی احمد بدرالدین از یکی از آیات قرآن اتخاذ شد که این شورا این تفسیر را تحریف و تعریف نادرست دانست و تأکید کرد که نباید به سمت تفاسیر شخصی عجیب کشیده شد و برخی این بیانیه شورای علمی فقهی سوریه را دلیلی بر تقویت اقتدار و نقش وزارت اوقاف سوریه تلقی کردند. 🔹بر اساس فرمان رئیس‌جمهور سوریه، وزیر اوقاف به عنوان رئیس شورای علمی فقهی وزارت اوقاف و دو معاون او از اعضای این شورا هستند. 🔹رئیس اتحادیه علمای بلاد شام، قاضی شرعی اول در دمشق، ۳۰ نفر از علمای ارشد در سوریه به نمایندگی از «همه مذاهب»، نماینده‌ای از ائمه جماعت، پنج نفر از زنان عالمه قرآنی، نماینده‌ای از دانشگاه علوم دینی بلاد شام، دو نماینده از دانشکده‌های شریعت در دانشگاه‌های دولتی سوریه هم در آن عضویت دارند. 🔹از جمله وظایفی که به شورای فقهی سوریه افزوده شده است، تعیین تاریخ شروع و پایان ماه‌های قمری و اعلام احکام فقهی مربوط به شعائر و عبادات اسلامی است. 🔹بر اساس فرمان رئیس‌جمهور سوریه، صدور فتوا بر اساس ادله فقهی مبنی بر اسلامی با «تمامی مذاهب» آن و تعیین اصول و موازین صدور فتوا از جمله اختیارات جدید شورای فقهی سوریه است. (ترجمه: ایکنا) ✍️ ملاحظه: این تصمیم بشار اسد برای لغو منصب را می‌توان گامی دیگر برای تمرکز بیشتر نهاد دین در وزارت اوقاف و گشایش نهاد افتا از فضایی تک‌مذهبی (سنی) به تمامی مذاهب موجود در سوریه به شمار آورد. 🔸در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۸ مجلس سوریه قانون جدیدی را برای وزارت اوقاف تصویب کرد که جایگزین قانون قبلی این وزارت که به سال ۱۹۶۱م بازمی‌گشت، شد. مهم‌ترین نکته برجسته در این قانون که از سوی بشار اسد به مجلس فرستاده شده بود، محدود کردن دوره مفتی اعظم به سه سال (در حالی که پیش از آن بدون محدودیت زمانی بود)، تشکیل شورای علمی فقهی ذیل وزارت اوقاف و افزایش اختیارات وزیر اوقاف بود. بر اساس این قانون وزیر اوقاف «نماینده شرعی و قانونی اوقاف اسلامی در سوریه» شمرده شده و مدیریت و مؤسسات دینی و ریاست «شورای علمی فقهی ()» و «شورای مرکزی اوقاف» را بر عهده دارد. 🔸شورای فقهی وزارت اوقاف با همین قانون تشکیل شد و شعار اصلی خود را «مرجعیت اندیشه علمای شام به جای کشورهای دیگر» و «ردّ تعصب و فرقه‌گرایی» عنوان کرد. طبق قانون این شورا متشکل از تمامی مذاهب اسلامی است و در کنار ایشان نمایندگانی از (معمولاً دو نفر) حضور خواهند داشت. 🔸طبق آخرین داده‌های پیش از جنگ داخلی، در سوریه با اکثریت حدود ۷۴ درصدی اهل سنت و حدود ۱۳ درصدی شیعی (علوی و اثنی‌عشری و اسماعیلی)، سالیان دراز علمایی از اهل سنت منصب مفتی اعظم را بر عهده داشتند؛ «محمد شكری راغب اسطوانی» نخستین کسی بود که این منصب را در سال ۱۹۴۱م و پیش از خروج اشغالگران فرانسوی از سوریه بر عهده گرفت. «محمد ابواليسر عابدين» در سال ۱۹۵۵م با رحلت اسطوانی جایگزین وی شد. در سال ۱۹۶۴م عابدین برکنار و «شیخ احمد » مفتی اعظم سوریه گشت. وی چهل سال در این منصب بود تا اینکه در سال ۲۰۰۴م با وفات وی، «احمد بدر الدين حسون» مفتی اعظم سوریه شد. @dolatedin
🔻 دادگاه عالی یونان مجوز ذبح شرعی را لغو کرد و خواستار راه‌حل جایگزین شد
⭕️ دادگاه عالی یونان مجوز ذبح شرعی را لغو کرد و خواستار راه‌حل جایگزین شد 🔹تایمز اسرائیل: بالاترین دادگاه حکمی را علیه مقررات فعلی شرعی صادر کرد؛ این دادگاه مجوزی را که ذبح شرعی را از الزام عمومی برای «بیهوش کردن حیوانات پیش از کشتن» مستثنی می‌کرد، لغو کرد. 🔹قضات گفتند که قانونگذاران باید راهی برای برآورده کردن خواسته‌های مدافعان حقوق حیوانات و نیازهای یهودیان و مسلمانانی که قوانین مربوط به غذا را در سنت‌های خود دنبال می‌کنند، بیابند. 🔹دسامبر گذشته، بالاترین ممنوعیت‌های اعمال شده در مناطقی از بلژیک برای ذبح شرعی حیوانات و بدون بیهوش کردن آنها را تایید کرد. این حکم به این معنا بود که ذبح مطابق با قوانین یهود که ملزم می‌کند حیوانات هنگام بریدن گردن هوشیار باشند، در آن مناطق ممنوع است، همانطور که در برخی دیگر از نقاط اروپا ممنوع است. 🔹خاخام مناخیم مارگولین، رئیس انجمن یهودیان اروپا، گفت: «ما در ماه دسامبر در مورد عواقب پایین دستی حکم دادگاه دادگستری اروپا هشدار دادیم و اکنون نتیجه آن را می‌بینیم. یهودیان مورد حمله مستقیم قرار گرفته است. از بلژیک شروع شد، به لهستان و قبرس رفت و حالا نوبت یونان است.» 🔹در سال 2011، هلند برای مدت کوتاهی به چندین کشور اتحادیه اروپایی ملحق شد که ذبح شرعی را غیرقانونی می‌شمردند، از جمله دانمارک، سوئد، فنلاند، استونی و اسلوونی. سنای هلند در سال 2012 با استناد به آزادی عبادت، ممنوعیت ذبح شرعی را لغو کرد. لهستان نیز در سال 2013 ذبح شرعی را غیرقانونی اعلام کرد، اما از آن زمان این ممنوعیت را کاهش داده و فقط شامل گوشت‌های صادرات می‌شود. 🔹ممنوعیت کشتار و (ذبح شرعی در یهودیت و اسلام)، به موضوعی برای جدال میان فعالان حمایت از حیوانات و نمایندگان جامعه و در سراسر تبدیل شده است. در سال‌های اخیر، فعالان و سیاستمداران ضد مهاجرت نیز که از مسلمانان به اروپا ناراضی هستند، به این بحث پیوسته‌اند. دعوای مشابهی نیز در مورد غیرپزشکی پسران در سنت یهودی، در جریان است. ✍️ ملاحظه: طبق سنت یهودیان برای این که گوشت حیوانی کوشر، به معنای حلال، قلمداد شود این حیوان قبل از کشتار باید سالم و بدون جراحت باشد. کشتار با یک ضربه چاقوی بسیار برنده به گردن حیوان صورت می‌گیرد که به این عمل در سنت یهودیان شحیطه می‌گویند. 🔸الزام به بیهوش کردن حیوان پیش از ذبح اعتراض مسلمانان اروپا را نیز در پی داشته است، گرچه این مسأله در میان علمای مسلمان همچنان محل اختلاف است؛ در سال ۲۰۱۵ فتوای مکتوبی از سه تن از علمای منتشر شد که بیهوش کردن حیوان هنگام ذبح را جایز می‌شمردند. پس از انتشار این فتوا، گفتگوهای گسترده‌ای در میان علمای دینی و دامپزشکی مصر شکل گرفت و الازهر و فتوای پیشین را نادرست شمرده و خوردن گوشت حیوان ذبح‌شده با بیهوشی را حرام دانستند. 🔸در میان علمای شیعه، حضرات آیات ، ، و شیرازی، بیهوش کردن حیوان پیش از ذبح و یا نحر را در صورتی که موجب مرگ حیوان نشود، بی‌اشکال‌ دانسته‌اند. @dolatedin
🔻 مجلس معارضان سوریه در واکنشی بی‌درنگ، الرفاعی را به عنوان مفتی کل انتخاب کرد
⭕️ مجلس معارضان سوریه در واکنشی بی‌درنگ، الرفاعی را به عنوان مفتی کل انتخاب کرد 🔹العربی الجدید: مجلس معارضان سوریه () شامگاه شنبه شیخ را به عنوان کل جمهوری عربی انتخاب کردند. این مجلس که در سال 2014 در تأسیس شده و اسامه الرفاعی خود ریاست آن را بر عهده دارد، این تصمیم را در واکنش به لغو این سمت توسط دولت سوریه و انتقال اختیارات آن به شورای موسوم به «» گرفته است. 🔹مطیع البطین، سخنگوی «مجلس اسلامی سوریه» که شامل علمای مخالف دولت است و مقر آن در استانبول است، اعلام کرد که این مجلس «به عنوان نماینده و مرجع علم و علما به اتفاق آرا شیخ اسامه عبدالکریم الرفاعی را به عنوان مفتی اعظم جمهوری عربی سوریه انتخاب کرد. 🔹البطین در یک بیانیه ویدئویی از مردم سوریه خواست تا حول « واحد خود» تجمع کنند و خاطرنشان کرد که الرفاعی طی چند روز آینده «یک سخنرانی جامع» ایراد خواهد کرد. 🔹معتز الخطیب محقق اسلامگرا و از معارضان سوری در گفت‌وگو با العربی الجدید، درباره پیامدهای انتخاب شیخ الرفاعی گفت: «این اقدامی هوشمندانه از سوی مجلس سوریه است... مجلس از فرصت استفاده کرد. دولت سوریه خلأیی به جاي گذاشت و این مجلس آن را با شیوه‌ای انتخابي (از گروهي از نمايندگان مذهبي و تشکیلاتی) پر کرد، در حالی که پیش از این نظام خود آن را انتصاب می‌کرد.» 🔹الخطیب معتقد است که «نظام با لغو این موقعیت، فرصتی طلایی را برای مخالفان خود فراهم کرد». وی افزود: «این اقدام (انتخاب الرفاعی) پس از خشم گسترده از لغو این منصب صورت می‌گیرد؛ لغوی که با واگذاری فتوا به یک شورای فقهی انتصابی و متشکل از فرقه‌های گوناگون همراه شده است و این به معنای حذف اهل سنت به مثابه یکی از اجزای رسمی و اکثریت سوریه، است.» 🔹شیخ اسامه الرفاعی، متولد سال 1944 در دمشق، پایتخت سوریه، یکی از برجسته‌ترین علمایی است که از انقلاب در سال 2011 حمایت کرد و به طور علنی از نظام سوریه و اعمال آن انتقاد می‌کرد. الرفاعی ریاست مجلس اسلامی سوریه را از هنگام تأسیس آن بر عهده داشته و همچنین رئیس اتحادیه علمای شام () است. @dolatedin
💢 طالبان پخش برنامه های تلویزیونی مخالف با شریعت اسلامی را ممنوع اعلام کرد 🔹راشاتودی عربی: بر اساس بیانیه وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان پخش برنامه‌های تلویزیونی مخالف با شریعت اسلام ممنوع اعلام شده است. 🔹در این بیانیه تصریح شده است که این ممنوعیت شامل برنامه‌ها و سریال‌های سرگرم‌کننده‌ای می‌شود که پیامبران یا صحابه را به تصویر می‌کشند و هر فیلمی که خلاف شرع باشد (از جمله سریال‌های تلویزیونی که زنان در آن حضور دارند). علاوه بر این، خبرنگاران زن فعال در رسانه‌های تلویزیونی باید حجاب اسلامی داشته باشند. 🔹در این بیانیه آمده است که رسانه‌های تلویزیونی نمی‌توانند فیلمی را که با اصول شریعت و ارزش‌های افغانی مغایرت داشته باشد و فرهنگ و سنت‌های بیگانه را در جامعه افغانستان گسترش و باعث بداخلاقی در جامعه می‌شوند را پخش کنند. 🔹وزارت امر به معروف و نهی از منکر افزوده است که این ممنوعیت همچنین شامل پخش برنامه‌های سرگرمی و طنزی می‌شود که به گونه‌ای به ارزش‌های دینی یا کرامت انسانی توهین می‌کند و نیز سریال‌هایی است که پیامبران یا صحابه را به تصویر می‌کشند. ✍🏼ملاحظه: 🔹محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر دولت طالبان، 21 نوامبر در یک کنفرانس خبری در کابل "دستورالعمل جدیدی" را برای رسانه‌های تصویری معرفی کرده که براساس آن زنان نمی‌توانند پس از این در نمایشنامه‌های تلویزیونی نقش و حضور داشته باشند. همچنین این دستور العمل پخش "فیلم‌های مغایر اصول شرعی و افغانی، فیلم‌هایی‌ که سبب بد‌اخلاقی اجتماعی می‌شوند، برنامه‌های تفریحی انتقادی از شخصیت‌ها، انتشار تصاویر نیمه‌برهنه مردان، پخش اخبار از سوی زنان بی‌حجاب و تصاویر پیامبران و صحابه" را در رسانه‌های تصویری منع می‌کند. 🔹این در حالی‌ است، که طالبان در این دستور هشت ماده‌ای خود در مورد هیچ یک از این گفته‌ها توضیح بیشتری نداده‌ است. 🔹در دو دهه گذشته، شمار زیادی از شبکه‌های تلویزیونی در افغانستان سریال‌های خارجی، به ویژه هندی و ترکی، را پخش می‌کردند، اما پخش شماری از این فیلم‌ها و سریال‌ها با مسلط شدن طالبان بر آن کشور و حتی پیش از صدور اعلامیه وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان محدود شده بود. 🔹حکومت طالبان در دهه ۱۹۹۰ میلادی برنامه‌های تلویزیونی در افغانستان را کاملا ممنوع و محدودیت‌های شدیدی علیه زنان و دختران، از جمله ممنوعیت از کار و تحصیل، وضع کرده بود. @dolatedin
⭕️ توییت روز گذشته ، روحانی لبنانی مخالف حزب الله، در تشکر از ملک سلمان برای اعطای به وی: «آقای من، خادم حرمین شریفین ملک سلمان بن عبدالعزیز.. من او را از اوایل جوانی به عنوان امیر بلاغت، استاد سخن و عالم به فرهنگ و تاریخ پادشاهی (سعودی) می‌شناختم و سپس او را به عنوان امیر ریاض و سپس ولیعهد شناختم. آنچه بیش از هر چیز باعث افتخار من بود این است که او را از نزدیک به عنوان پادشاهی حکیم و شجاع و با قلبی بزرگ و ذهنی متعادل می‌شناسم. خداوند نعمت وجودش را بر ما مستدام گرداند.» @dolatedin