eitaa logo
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
807 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
193 ویدیو
19 فایل
﷽ خبر و تحلیل از «نهاد دین در جهان اسلام». نهادی که می باید به جایگاه راستین خویش، یعنی رهبری جوامع باز گردد. هیئت تحریر: میز «نهادها»ی اندیشکده حوزوی مرصاد @mersadcss t.me/dolatedin ble.ir/dolatedin ارتباط با مدیر: @dolatdin
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ معذرت‌خواهی رهبر اپوزیسیون ترکیه از زنان محجبه؛ تغییر رویکرد صادقانه یا تبلیغات انتخاباتی؟ 🔹الجزیره: «کمال قلیچدار اوغلو»، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP)، از احزاب اصلی اپوزیسیون پویشی برای معذرت‌خواهی از زنان محجبه، دین‌گرایان و افراد محافظه‌کار آغاز کرده است؛ پویشی که پیش از این سابقه نداشته هیچ کدام از رهبران این حزب و کهنه‌کار در تاریخ ترکیه دست به آن زده باشند. 🔹قلیچدار اوغلو در قالب این پویش با زنان محجبه‌ای که قربانی تصمیمات صادره از دادگاه‌های پس از کودتای نظامی سال 1980 میلادی به رهبری «کنعان اورن» شده‌اند، دیدار می‌کند؛ زنانی که از ورود به دانشگاه‌ها و کار در نهادهای دولتی و برخی سازمان‌های غیر دولتی محروم شدند. 🔹این اقدام قلیچدار اوغلو به موضوع داغی در میان سیاستمداران، تحلیلگران و افکار عمومی ترکیه تبدیل شده و دیدگاه‌ها و نظرات متناقضی در این باره مطرح شده است، برخی اقدام رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق را بیانگر مقاصد و نیت خالصانه، واقعی و برآمده از روحیه روادارانه وی دانسته‌اند، برخی نیز دلیل واقعی آن را مقاصد انتخاباتی ذکر کرده‌اند. ♦️دعوت به آشتی اجتماعی 🔹«احمد نازیف یوجل»، مشاور ارشد قلیچدار اوغلو می‌گوید: وی دست به اقدامی زده که پیش از این در تاریخ این حزب سابقه نداشته است، قلیچدار اوغلو قصد دارد این پویش را علیرغم اعتراضات طرفداران این حزب که بر رویکرد سکولار آن تاکید دارند، ادامه دهند. 🔹یوجل تصریح کرد: قلیچدار اوغلو پس از آنکه اطمینان حاصل کرد حزب عدالت و توسعه به رهبری «رجب طیب اردوغان» از عامل دین برای گسترش پایگاه مردمی خود سوء استفاده می‌کند، این پویش را آغاز کرد. رهبر حزب ما می‌خواهد این اهرم را از دست حزب عدالت و توسعه خارج کند و به همگان ثابت کند که حزب جمهوری‌خواه خلق نسبت به اشتباهات گذشته آگاه است و خواهان بخشش و معذرت همگان و چشم دوختن به آینده‌ای بهتر برای کشور است. 🔹یوجل تاکید کرد: ندای قلیچدار اوغلو مورد قبول گسترده مردم در جای جای ترکیه واقع شده است و نشست‌های مکرر با زنان محجبه در استان‌های مختلف با حضور چشمگیر مردم و اهتمام گسترده رسانه‌ای برگزار می‌شود. ♦️تصمیم فردی 🔹در مقابل، «کنعان آلبای»، نویسنده و تحلیلگر امور سیاسی ترکیه معتقد است که پویش قلیچدار اوغلو تصمیمی فردی است و نشانگر دیدگاه پایگاه اجتماعی این حزب نیست چرا که آنها منکر آن هستند که تصمیمات این حزب منجر به بروز مشکلات در گذشته شده است. طرفداران این حزب ضمن تاکید بر رویکرد سکولار معتقدند که مساله با الزامات عصر جدید همخوانی ندارد. 🔹آلبای به الجزیره گفت: آرای حزب جمهوری‌خواه خلق طی چندین دهه گذشته بیشتر از 27 درصد نبوده است و به نظر می‌رسد قلیچدار اوغلو به این باور رسیده شهروندان مادامی که این حزب بر رویکرد سکولار تاکید دارد، بیش از این به این حزب رای نخواهند داد. 🔹وی اظهار داشت: قلیچدار اوغلو متوجه شده که باید چهره نهادینه شده این حزب در اذهان اکثریت مردم را تغییر دهد؛ حزبی که پیشتر خواهان گفتن به زبان ترکی بود و از ممنوعیت حجاب در نهادهای دولتی و دانشگاه‌ها حمایت می‌کرد لذا این پویش مورد قبول برخی نزدیکان وی قرار نگرفته است. 🔹آلبای با بیان اینکه روزنامه «جمهوریت» (نزدیک به حزب قلیچدار اوغلو) مخالف این پویش است و می‌گوید این حزب کاری نکرده که اکنون درخواست گذشت بکند. 🔹وی گفت: قلیچدار اوغلو و تیمش برای اینکه ثابت کند، مقاصد صادقانه‌ای دارد، باید اعتراف کند اتاق‌هایی که در ورودی دانشگاه‌ها در اواخر دهه نود میلادی برای اقناع دختران به کشف حجاب تشکیل شد، اقدامی اشتباه و تعرضی آشکار علیه حقوق آنها بوده است یا اینکه باید اقرار کند اقدام این حزب در توسل جستن به دادگاه عالی قانون اساسی برای ابطال مصوبه پارلمان در مجاز بودن حجاب در نهادهای دولتی در سال 2007 میلادی اشتباه بوده است. 🔸حزب «عدالت و توسعه» به عنوان حزبی حدود 15 سال پیش با حمایت «جنبش ملی‌گرای ترکیه» موفق شد تا به آسانی ممنوعیت حجاب در دانشگاه‌ها را با دو سوم آرای پارلمان لغو کند. 🔸دولت ترکیه به رهبری حزب عدالت و توسعه در آن زمان اظهار داشت این تغییر در راستای دفاع از حقوق زنان است، اما مخالفان این اصلاحیه‌ها تصریح کردند دولت سعی دارد اسلام را وارد عرصه عمومی این کشور کند و به تدریج قوانین اسلامی را در کشور ترکیه حاکم کند. 🔸پوشیدن روسری، برای اولین بار در دانشگاه‌های ترکیه پس از کودتای سال ۱۹۸۰ میلادی ممنوع شد، ولی فقط در پایان دهه نود میلادی در این مورد سختگیری شد. 🔸برخی از زنان و دختران ترکیه که خواهان حفظ حجاب خود بودند از رفتن به دانشگاه صرفنظر کردند./شفقنا @dolatedin
💢 دومین نشست علمایی طالبان؛ از تأکید بر سرکوب مخالفان تا تمنای بی‌وصال مشروعیت 🔹شفقنا: گروه نشست یک روزه‌ای را در شهر قندهار در جنوب افغانستان و پایگاه سنتی خود، برگزار کردند. این نشست روز پنجشنبه (27مردادماه) تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و ادعا می‌شود که در آن ملا هبت الله رهبر طالبان نیز شرکت کرده و سخنرانی کرده است. 🔹گروه طالبان ادعا می‌کنند که در این «نشست بزرگ مردمی» حدود سه هزار نفر از عالمان دینی، بزرگان قومی و اعضای طالبان شرکت کرده بودند. 🔹در این نشست برخلاف نشستی که این گروه در ماه گذشته در کابل برگزار کردند، به خبرنگاران اجازه حضور در سالن و تصویربرداری داده شد، اما از خبرنگاران و رسانه‌های مستقل دعوت نشده بود. هنگام سخنرانی ملا هبت الله نیز به رسانه‌ها اجازه پوشش سخنرانی او و تصویر برداری داده نشد. 🔹در پایان این نشست یک قطعنامه 17 ماده‌ای از سوی شرکت‌کنندگان منتشر شد که اکثر ماده‌های آن مشابه قطعنامه نشست بزرگ عالمان دینی طالبان در کابل است. 🔸فتوای سرکوب مخالفان 🔹حاضرین نشست قندهار در قطعنامه خود، مقاومت مسلحانه علیه گروه طالبان را «بغاوت، فساد، ناروا و فساد فی الارض» دانسته‌اند. آنها در ماده یازدهم قطعنامه خود گفته‌اند که دفع مقاومت مسلحانه علیه گروه طالبان در افغانستان «بر ملت و امارت واجب است.» 🔹طالبان در نشستی که در کابل برگزار کرده بودند نیز مقاومت مسلحانه علیه این گروه را «بغاوت» دانسته بودند و سرکوب مخالفان مسلح را بر حکومت طالبان و مردم افغانستان، واجب دانسته بودند. 🔸محکوم کردن حمله برای کشتن رهبر القاعده 🔹حاضرین نشست قندهار حمله هوایی آمریکا را که با هدف کشتن ، رهبر انجام شد، محکوم کرده‌اند و آن را «نقض توافقنامه دوحه، خلاف قوانین بین‌المللی و تجاوز بر حریم افغانستان» دانسته‌اند. 🔹در این قطعنامه بدون اینکه از نام برده شود، آمده است که هر کشور همسایه‌ که به پهبادهای آمریکایی اجازه پرواز در فضای خود را داده باشد نیز در این «جنایت» شریک است. 🔹شرکت کنندگان نشست قندهار به همسایه‌های افغانستان هشدار داده‌اند که «معامله بر سر افغانستان و اجازه دادن به دشمنان» این کشور عواقب بدی در پی خواهد داشت. 🔸تمنای مشروعیت 🔹طالبان در نشست قندهار یکبار دیگر از جامعه جهانی، کشورهای منطقه، سازمان ملل و سازمان همکاری‌های اسلامی خواستند که امارت طالبان را به عنوان «نظام مشروع» به رسمیت بشناسند. این درخواست در قطعنامه نشست کابل نیز مطرح شده بود. 🔹شیخ محمد خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان، در این نشست گفت که مبنای مشروعیت امارت طالبان حمایت علما و سران قبایل است که محقق شده است. او گفت: «مشروعیت به چه معنا است؟ در کابل هزاران عالم، رهبران قبایل، متنفذان و بازرگانان با امیرالمومنین بیعت و حمایت خود را اعلام کردند.» 🔹طالبان ادعا کرده است که این گروه «مشروعیت داخلی دارد» و امنیت سرتاسری را در کشور تأمین کرده‌اند و به همین دلیل کشورهای جهان باید حکومت این گروه را به رسمیت بشناسند. ✍️ بر اساس سنت به‌جامانده از زمان ملا عمر، رهبر طالبان در خاستگاه این گروه در قندهار زندگی می‌کند. طالبان با برگزاری این نشست در قندهار، دست کم نمایش می‌دهد که مرجعیت سیاسی افغانستان در قندهار است، نه در کابل و مشروعیت خود را هم از همینجا و از علمای دین می‌گیرد. 🔸تاکید بر نشست‌های علمایی با ادعای حضور چندین هزارنفری - که چندان واقع‌نما نیست - گویا تنها دستاویز طالبان برای پاسخ دادن به چالش جدی مشروعیت است. @dolatedin
⭕️ مرگ خاخام تندرو صهیونیست 🔹ایکنا: شالوم کوهن، خاخام بسیار سرشناس و تندرو صهیونیست که رهبر معنوی حزب شاس خوانده می‌شد، سحرگاه امروز، دوشنبه در سن ۹۱ سالگی درگذشت. 🔹آربه درعی، رئیس حزب سیاسی سنت‌گرای دینی رژیم صهیونیستی با صدور پیامی از مرگ شالوم کوهن خبر داده است. 🔹درعی در این پیام آورده است: «پدر ما، معلم ما، رهبر ما، رئیس شورای حکمای تورات، شالوم کوهن، با شوک و اندوه ما را در طوفان آسمانی رها کرد. وای بر جهانی که رهبر خود را از دست داد و وای بر کشتی که ناخدای خود را از دست داد». 🔹دیدار سال گذشته سفیر در فلسطین اشغالی با این خاخام صهیونیست که رئیس شورای موسوم به حکمای تورات رژیم صهیونیستی است، با موج گسترده محکومیت محافل سیاسی و مردمی در سطح منطقه همراه شد که تأکید داشتند این سفیر نماینده رژیم ابوظبی و نه مردم امارات است. انتشار تصاویر این دیدار در شبکه‌های اجتماعی جنجال آفرید؛ به خصوص تصویری که در آن خاخام صهیونیست با دست کشیدن بر سر سفیر امارات به زعم خود او را متبرک می‌کند. @dolatedin
⭕️ «دو سال و نیم در راه پله‌های کتابخانه نماز خواندم» ✍️ گزارشی از شیعه‌هراسی در آمریکا به قلم شیخ فیاض جعفر، روحانی در مرکز اسلامی دانشگاه نیویورک و استاد حقوق و اخلاق اسلامی 🔹رلیجن نیوز: در پایان یک مراسم به مناسبت روز عاشورا، اخباری در مورد قتل‌های زنجیره‌ای چند مرد مسلمان در آلبوکرکی منتشر شد.(سه مورد در فاصله دو هفته). اکنون مشخص شده است که مظنون تحت بازداشت به دلیل شیعه هراسی دست به این اقدام زده است. 🔹این کشتارها بار دیگر نشان داد همچنان در زنده و فعال است. مسلمانان شیعه اقلیتی را در جامعه بزرگتر مسلمان آمریکایی تشکیل می دهند که خود تنها حدود 1 درصد از جمعیت ایالات متحده را شامل می شود. 🔹مسلمان بودن در ایالات متحده به اندازه کافی دشوار است. اما خانواده من و سایر مسلمانان در این جامعه احساس انزوا، آسیب پذیری و تنهایی بیشتری می‌کنند. الاهیات، فقه و چارچوب‌های اخلاقی متمایز ما توسط دیگر گروه‌های مسلمان نادرست تلقی می‌شود که به غیرانسانی جلوه دادن جامعه من منجر می‌شود. 🔹پس از حادثه آلبوکرکی مقامات می گویند مظنون که سابقه اتهامات خشونت علیه خانواده اش را داشت، شیعیان را هدف حملات خود قرارداده است. 🔹در دانشگاه نیویورک، جایی که من استاد حقوق و اخلاق اسلامی هستم، دانشجویان من که هویت دینی من را می‌دانند، مشروعیت و دانش من را زیر سوال برده‌اند. سال اول دانشگاه، دوستان مسلمانم از من خواستند که فضای نماز مسلمانان در محوطه دانشگاه را ترک کنم، زیرا من شیعه هستم. من دو سال و نیم در راه پله‌های کتابخانه نماز خواندم. وقتی تجربه‌ام را با جوانان مسلمان شیعه در میان می‌گذارم، صدها نفر از آن‌ها می‌گویند که تجربیات مشابهی داشته‌اند. 🔹گزارش‌ها در مورد آشفتگی سیاسی در عراق و ایران، جایی که مسلمانان شیعه اکثریت جمعیت را تشکیل می‌دهند باعث شده که تصویری بد و خشن از شیعه به جهان معرفی شود. این درک منحرف شرق شناسانه از اسلام، همراه با پیوندهای ایالات متحده با کشورهای اکثریت سنی که مدت‌ها در نسل‌کشی جوامع شیعه خود نقش داشته‌اند، این تصور را به وجود آورده است که شیعیان نسبت به دیگر مسلمانان از اسلام و حتی انسانیت کمتری برخوردار هستند. 🔹ماجرای غم انگیز در آلبوکرکی باید بهانه‌ای برای ایجاد راه هایی باشد که به آمریکایی ها بفهماند هر انسانی با هر مذهبی مورد احترام است. همانطور که ما در مورد تنوع و دیگرپذیری گفتگو داریم، برای ما حیاتی است که بپذیریم مذهب عنصر برجسته هویت برای میلیون ها نفر در ایالات متحده است. 🔹در مرکز اسلامی دانشگاه نیویورک، من و همکارم امام خالد لطیف، رهبر مسلمانان سنی، به دنبال ایجاد فضایی بوده‌ایم که باعث ایجاد وحدت بیشتر شود.ما در تلاش هستیم تا محیطی ایجاد کنیم که مسلمانان شیعه، مسلمانان سیاهپوست و سایر اقلیت‌های موجود در دانشگاه ما بتوانند آزادانه هویت مذهبی خود را ابراز کنند. @dolatedin
⭕️ کناره‌گیری علمای الجزايری از عضویت در اتحاد العلماء 🔹راشاتودی: ۲۵ نفر از علمای در اعتراض به آنچه اظهارات تحریک‌آمیز و خصمانه احمد ، رئیس الاتحاد العالمی لعلماء المسلمین خواندند، عضویت خود را در این اتحادیه تعلیق کردند. 🔹علمای الجزایر تأکید کردند تنها در صورتی به بازمی‌گردند که الریسونی استعفا دهد یا رسما عذرخواهی کند. 🔹عبدالرزاق قسوم، رئیس «جمعية العلماء المسلمين الجزائريين» گفت که تصمیم به تعلیق عضویت این علما در اتحاد العلماء به دلیل پافشاری احمد الریسونی، رئیس مراکشی این اتحادیه بر اظهارات خصمانه و ننگ‌آور او در حق الجزایر بوده است. 🔹به گفته او الریسونی از یک تریبون اسلامی و فراگیر برای سم‌پاشی علیه الجزایر استفاده کرده و به هجمه غیر قابل توجیه خود به یک کشور همسایه ادامه دارد آن هم با رفتاری که در شأن رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان نبود که به بهای ضربه زدن به ثبات و استقلال اتحادیه بر طبل تعصب‌های فتنه‌انگیز و توسعه‌طلبانه می‌کوبد. 🔹قسوم تأکید کرد که الریسونی در برابر خیانت کشورش به مسئله سکوت کرده است و در خصوص سفرهای متقابل مقامات نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی به کشور حرفی نمی‌زند، اما با این وجود دعوت به علیه الجزایر می‌کند، اقدامی که با مفهوم جهاد در اسلام مغایرت آشکار دارد. ✍️ سازمان اتحاد العلماء که با داعیه نمایندگی فرامذهبی علمای مسلمان تشکیل شد، اندک اندک با آشکار شدن سوگیری‌های سیاسی و مذهبی میدان‌داران اصلی آن، و به ویژه موسس آن شیخ یوسف قرضاوی، بخش مهمی از بدنه نخبگانی خود را از دست داد. 🔸این نهاد بین‌المللی علمایی که با کناره‌گیری شخصیت‌های مهمی همچون آیت الله تسخیری و عبدالله بن بیه، بیش از هر چیز از جریان اسلام‌گرای سنی نمایندگی می‌کرد، امید داشت در دوران ریاست الریسونی (از ۲۰۱۸) که چندان نسبتی با جریان شناخته‌شده اسلام‌گرا نداشت، بخشی از مرجعیت از دست داده خود را بازیابی کند. 🔸با این حال عالم مقاصدی مراکشی، هواخواهان فعلی این سازمان را نیز نتوانسته راضی نگه دارد و این بار الجزایری‌هایی را از دست خواهد داد که از شاخص‌ترین نمایندگان جریان اسلام‌گرا به شمار می‌آیند. 🔸چنین می‌نماید که همساز نشدن اسلام‌گرایی با ریسونی چندان اتفاق تازه‌ای نیست؛ نام ریسونی در این سال‌ها اغلب در سوگیری‌های اسلام‌گرایانه اتحاد العلماء خالی است و این علی ، دبیرکل اتحاد، است که در جلسات و بیانیه‌ها و موضع‌گیری‌های این‌چنینی (همچون موضوع سوریه یا مصر) حضور پررنگی دارد. چنانکه موضع‌گیری ریسونی در مسأله صحرای غربی نیز امر تازه‌ای نبوده و قره‌داغی تأکید کرده او پیش از ریاست بر این اتحادیه، چنین مواضعی داشته است. 🔸بی‌شک ریسونی عضوی حاشیه‌ای از اتحاد العلماء نیست تا با اصرار قره‌داغی بر «شخصی» خواندن دیدگاه‌های وی، علمای الجزایری راضی شوند که حساب آن را جدا بنویسند. 🔸باید دید همراهی کجدار و مریز اتحاد العلماء و ریسونی با عذرخواهی وی ادامه می‌یابد یا شاهد آینده تازه‌ای برای اين سازمان دینی خواهیم بود. @dolatedin
♨️ امام مسجد الحرام به ۱۰ سال زندان محکوم شد! 🔺دادگاه تجدید نظر رژیم سعودی، شیخ صالح آل طالب، امام جماعت مسجد الحرام را به 10 سال زندان محكوم كرد. 🔺آل طالب که از سال ۲۰۱۸ و چند ماه پس از ولیعهدی محمد بن سلمان بازداشت شده بود تاکنون در زندان به سر می‌برد و یک بار پیش از این حکم زندان وی لغو شده و تبرئه شده بود اما دادگاه تجدیدنظر سعودی حکم فوق را مجددا علیه وی ابرام کرد. ✍️در مورد علت دقیق دستگیری آل طالب به صورت رسمی مطلبی منتشر نشده اما گفته می‌شود مقامات امنیتی وی را به دستور مستقیم محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به دلیل انتقاد از برنامه‌های ضد اسلامی هیئت ترفیه دستگیر کرده‌اند. وی در آخرین خطبه خود در مسجد الحرام از اشاعه منکرات در جامعه عربستان انتقاد کرده و بر لزوم محکوم کردن مرتکب آن تاکید کرده بود و در خلال خطبه خود کسانی را که سرکش و ستمگر خواند نفرین کرد. 🔸آل طالب همچنین در بخشی از خطبه آخر خود مردم عربستان را مورد خطاب قرار داد و گفت، «ای مسلمانان شما را چه شده که شاهد هجوم مردم به مراکز فساد و منکرات هستید؟ شما را چه شده که دختران و پسران شما با هم می‌رقصند؟ شما بر پیکر شهیدانی می‌رقصید که از دین و مقدسات و کشورتان دفاع کرده‌اند. حرام خدا را فراموش کرده‌اید یا خود را به فراموشی زده‌اید؟». آخرین توئیت شیخ نیز ساعاتی پیش از دستگیری بوده که در آن بخشی از خطبه خود در مسجد الحرام را توییت کرده بود. 🔸آل طالب به مدت سه سال به عنوان قاضی در دادگاه عالی ریاض، دادگاه مکه و دادگاه‌های دیگر مناطق عربستان فعالیت کرده و از جریان وفادار به خاندان حاکم سعودی به شمار می‌رفت و از نفوذ و جایگاه بالایی در پایتخت برخوردار بود. 🔸یحیی عسیری، دبیرکل سابق حزب تجمع ملی با اشاره به دستگیری آل طالب نوشت: مقامات سعودی هر فرد با نفوذی را که در عربستان حضور اجتماعی داشته باشد و از حاکمان به هر دلیلی انتقاد کند، بازداشت می‌کنند. 🔸عربستان سعودی از زمان روی کار آمدن بن سلمان تاکنون ده‌ها عالم، واعظ و سخنران مذهبی را به اتهامات مختلف دستگیر کرده که برخی از آنها هنوز حتی محاکمه نشده‌اند. 🔸از زمان دستگیری آل طالب تاکنون بارها فعالان اجتماعی تلاش کرده‌اند با داغ کردن هشتگ‌هایی مانع فراموشی نام وی در میان حامیان حقوق بشر شوند که در این راستا چندین هشتگ در طرفداری از آل طالب داغ شد که از میان آنها سه هشتگ و و به لیست ترند عربستان راه یافتند اما با این وجود مقامات قضایی سعودی، آل طالب را با حکمی سنگین راهی زندان نمودند. 🔸این در حالی است که هفته گذشته نیز فعالان در شبکه‌های اجتماعی از مرگ شیخ سلیمان الدویش واعظ مشهور عربستانی که اوایل سال 2016 دستگیر شده بود، خبر دادند. 🔸اخبار الدویش پس از دستگیری به کلی قطع گردید و هفته قبل که خبر کشته شدن وی زیر شکنجه منتشر شد هیچ خبری از وی نبود. 🔸برخی معارضان حکومت سعودی با انتقاد از وضعیت نگهداری زندانیان سیاسی مرگ الدویش را خطر بزرگی برای بازداشت‌شدگان عنوان کرده و اظهار داشتند بیم آن می‌رود که دیگر شیوخ و علمای زندانی نیز به مرور کشته شوند. 🔸مطالعات خلیج فارس @dolatedin
🔻 بازدید دالایی لاما از مسجد شیعیان امامیه
⭕️ بازدید دالایی لاما از مسجد شیعیان امامیه 🔹«دالایی لاما» رهبر معنوی تبت که در هند به سر می‌برد، در سفری طولانی به منطقه‌ی «لداخ» در مسجد انجمن امامیه حضور یافت. منطقه لداخ در شمال ایالت «کشمیر و جامو» در شمال هند قرار دارد که به خاطر حضور به «تبت هند» مشهور است. 🔹پس از ورود به لداخ در ۱۵ جولای، اولین فعالیت‌های عمومی خود را در ۲۴ جولای انجام داد و از جوخنگ، معبد اصلی بودایی‌های منطقه، مسجد جامع اهل سنت، مسجد انجمن امامیه شیعیان و همچنین کلیسای موراویا در لِه (مرکز لداخ) بازدید کرد. 🔹دالایی لاما در بازدید از مسجد جامع گفت: «من از کودکی در «آمدو» با رابطه دوستانه داشتم. بعدها در لهاسا نیز با جامعه کوچک تاجران مسلمان که به طور منظم در مراسم رسمی دولت تبت شرکت می‌کردند، دوست بودم. خوشحالم که بار دیگر با برادران و خواهران مسلمان دیدار می‌کنم.» 🔹در ادامه وی از مسجد شیعیان موسوم به انجمن امامیه بازدید کرد. روحانی مسجد ضمن خیرمقدم، یادآور شد که دالایی لاما خود در سال ۲۰۰۶ این مسجد را افتتاح کرده و از آن زمان انجمن بارها از او استقبال کرده‌اند. سخنرانان مختلف دالایی لاما را به عنوان منجی صلح و منادی برادری ستودند. یکی از سخنرانان اعلام کرد: «حضور امروز شما در اینجا پیامی قوی و مورد نیاز از اتحاد، صلح و برادری در میان گروه‌های مذهبی مختلف لداخ به سراسر جهان می‌فرستد». 🔹دالایی لاما در بخشی از سخنان خود به اختلافات درون فرقه‌های اسلامی اشاره کرد و نزاع بین شیعیان و اهل سنت را ناگوار خواند. او اشاره کرد که چقدر مایه تاسف است که این روزها تقصیر بسیاری از حملات تروریستی را بر گردن مسلمانان می‌اندازند. 🔹او بر لزوم تغییر این نگرش تاکید کرد و گفت: «زمانی که یک نفر یک اقدام تروریستی انجام می‌دهد، از همان لحظه دیگر پیرو واقعی دین خود نیست». او اظهار داشت که از ۱۱ سپتامبر به این سو مشغول تلاش برای دفاع از اسلام بوده است و ذات اسلام را عشق‌ورزی دانست. 🔹او با حضور در مساجد مسلمانان به همراه ایشان دست به دعا برد و گفت: «روش من این است که هر زمان که بتوانم در عبادتگاه‌های دیگران دعا بخوانم. از آنجایی که همه ادیان پیام شفقت (کَرونا) را منتقل می‌کنند، حتی اگر دیدگاه‌های فلسفی آنها متفاوت باشد، شایسته احترام هستند.» 🔹دالایی لاما در ادامه سفر خود به لداخ، ۱۳ آگوست به دعوت جامعه مسلمانان پادوم، از عیدگاه این منطقه بازدید کرد. دالایی لاما در این دیدار که بیش از ۴۰۰۰ نفر از دانشجویان و مردم مسلمان حضور داشتند گفت: «من خوشحالم که اینجا در زانسکار، جوامع مسلمان و بودایی در صلح و آرامش با یکدیگر زندگی می‌کنند، به همین دلیل می‌خواهم امروز دوباره از برادران و خواهران مسلمان خود تشکر کنم.» 🔹رهبر بوداییان در ۱۶ آگوست نیز به مسجد تاریخی شاه همدان در کشمیر رفته و در آنجا مورد استقبال رهبران جوامع سنی و شیعه قرار گرفت. او در جمع مخاطبان مسلمان خود گفت: «بیش از شش دهه است که تبتی‌ها با مشکلات قابل‌توجهی مواجه بوده‌اند، و با این حال ما توانسته‌ایم فرهنگ خود را زنده نگه داریم و روح تبتی تزلزل‌ناپذیر باقی مانده است.» ✍️ "تنزین گیاتسو" گرچه با لقب رهبر معنوی بوداییان به «دالایی لاما» شناخته می‌شود، از رهبران سیاسی تبت است که در مجامع بین‌المللی حق حاکمیت ملی تبتی‌ها را تبلیغ می‌کند. حضور پرتکرار رهبر بوداییان در میان تبتی‌هایی که پیرو ادیان و مذاهب دیگری هستند، در همین راستا تحلیل می‌شود. 🔸دالایی لاما که براساس باورهای دینی بوداییان تبت، مرشد معنوی و رهبر اتحادبخش سرزمین‌شان محسوب می‌شود، از مارس ۱۹۵۹ و در پی سرکوب جنبش استقلال‌طلبی مردمان تبت از سوی نظامیان چین، به هند گریخت و بیش از ۶۰ سال است که در آنجا - در شهر تارامشلا (دارمسلا) - دولت در تبعید تبت را تشکیل داده است. 🔸حمایت سیاسی از حضور دالایی لاما در این کشور همواره نارضایتی چین را در پی داشته است. در آخرین مورد، از نارندرا مودی نخست وزیر هند به دلیل تبریک تولد ۸۷ سالگی دالایی لاما در ۶ جولای انتقاد کرد و گفت که دهلی نو باید استفاده از مسائل مربوط به تبت را برای مداخله در "امور داخلی" چین متوقف کند. دولت هند نیز در پاسخ گفت: «این یک سیاست ثابت دولت ما بوده است که با دالایی لاما به عنوان یک مهمان در هند و به عنوان یک رهبر مذهبی محترم که از طرفداران زیادی در هند برخوردار است رفتار کنیم.» 🔸گفتنی است ۶ سال پیش نیز دالایی لاما در جولای ۲۰۱۶ به منطقه تبتی‌نشین لداخ سفر کرده بود که حضور او در مسجد شیعیان دوازده امامی و تصویر وی در کنار تصاویر امام خمینی و مقام معظم رهبری در رسانه‌های فارسی خبرساز شده بود. @dolatedin
⭕️ نشانه‌هایی از تغییر رویه حزب حاکم هند در قبال مسلمانان 🔹ایران پرس: «هاردیپ سینگ پوری» وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به تغییر موضع دولت این کشور در قبال مهاجران مسلمان گفت: «به آنان در دهلی نو پایتخت هند آپارتمان داده خواهد شد و پلیس نیز حفاظت خواهد کرد.» 🔹این موضع دولت «بی جی پی» در هند تا حد زیادی تعجب محافل سیاسی را برانگیخته است، زیرا دولت هند پیشتر نه تنها اقدام به اخراج مسلمانان روهینگیایی گریخته از می‌کرد بلکه بر اساس قانون شهروندی دهلی نو اعلام کرد که به هیچ عنوان به مهاجران غیر قانونی حق شهروندی هند را اعطا نمی‌کند. 🔹«پیر محمد ملازهی»، کارشناس مسائل شبه قاره، در این باره می‌گوید: «هند مامن و پناهگاه خوبی برای مسلمانان آواره روهینگیا بود، زیرا در این کشور احساس ارامش می‌کردند اما دولت بی جی پی، به یک باره تصمیم به اخراج آنان گرفت که تاثیر منفی بر وجهه دهلی نو در محافل منطقه‌ای به‌خصوص در میان مسلمانان داشت.» 🔹از این رو اهداف و برنامه‌های هند از تغییر موضعش در قبال آواره روهینگیا را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد: 🔹اول آنکه دولت حزب بی جی پی در هند که دولتی راستگرا و هندوگرا تلقی می‌شود درصدد ترمیم وجه خود در نزد مسلمانان این کشور و منطقه است. 🔹دوم آنکه به نظر می‌رسد دولت دهلی نو در رقابت با درصدد تقویت روابطش با دولت نظامی میانمار است. 🔹پکن و دهلی نو رقابت سختی را برای تقویت نفوذ و حضور خود در میانمار پیگیری می‌کند و به نظر می‌رسد دولت هند به این نتیجه رسیده است که با کاستن از مشکلات دولت نظامی میانمار ناشی از مهاجران روهینگیا همانند عربستان و چین می‌تواند موقعیت تازه‌ای را در رابطه با دولت میانمار پیدا کند. 🔹بنابراین دست و دلبازی دولت هند برای اعطای آپارتمان در دهلی نو که از مشکلات و نیازهای فوری بخش وسیعی از مردم هند نیز محسوب می‌شود نشان می‌دهد که دولت هند خیز بلندی را برای ایفای ژست حقوق بشری و انسان‌دوستانه با حمایت از مسلمانان آواره روهینگیا حاضر در این کشور برداشته است تا از یکسو حزب «بی جی پی» را دوست مسلمانان نشان دهد و از سوی دیگر در کنار که تعداد زیادی از مسلمانان روهینگیا را پذیرفته (حدود ۴۰۰هزار نفر)، بستر و زمینه توسعه روابط با دولت میانمار را فراهم کند. ✍️ از دیگر نشانه‌های تغییر رویه دولت راستگرای هند در قبال مسلمانان، برخوردهای جدی‌تر حزب حاکم با اعضایی است که به اسلام و مسلمانان توهین می‌کنند. از جمله چند روز پیش یکی از رهبران حزب حاکم توسط پلیس استان تلانگانا در شهر حیدرآباد به دلیل توهین به پیامبر اسلام دستگیر شد و عضویت وی در حزب تعلیق شد. 🔸چند ماه پیش نیز سخنگوی رسمی و یکی دیگر از رهبران حزب به پیامبر اکرم (ص) توهین کرده بود که با اعتراضات گسترده مردمی و دیپلماتیک جهان اسلام علیه علیه هند، حزب بهاراتيا جاناتا عضویت سخنگو را تعلیق کرد. @dolatedin
⭕️ دبی اولین معبد هندو را افتتاح می‌کند 📌اولین معبد مستقل هندو در دبی در ماه اکتبر افتتاح می‌شود تا به 1.4 میلیون هندو مقیم امارات متحده عربی خدمت کند. 🔹المانیتور: تقریباً 64 سال پس از ساخت نخستین معبد هندو - مجموعه معبد هندوی کوچک دبی - جامعه در متحده عربی به زودی نخستین معبد بزرگ، مستقل و سنتی خود را در «مجتمع کلیساها» در روستای جبل علی در جنوب دبی خواهد داشت. این منطقه شامل تعدادی کلیسا برای قبطی‌ها، سریانی‌ها و اونجیلیست‌ها و معبد «گورو ناناک دربار» برای سیک‌ها است که در سال 2012 ساخته شد. 🔹معبد «گورو سندی دربار» دومین معبد هندو در امارات متحده عربی اما نخستین معبد مستقلی خواهد بود که در 5 اکتبر امسال با حضور شخصیت‌های مذهبی و رسمی به طور رسمی افتتاح می‌شود. این تاریخ به این دلیل انتخاب شد که مصادف با جشنواره هندو «دوسهرا» است، که یادبود پیروزی راما (خدای هندو) بر شیطان 10 سر (پادشاه راوانا) است که همسر راما (سیتا) را ربود. 🔹موهان، مدیر کل معبد، گفت: «ما انتظار داریم تعداد زیادی از 1.4 میلیون هندو ساکن امارات، که عمدتاً در دبی و ابوظبی هستند، از معبد دیدن کنند. ما همچنین پیش‌بینی می‌کنیم که از گردشگران و ساکنان سایر ادیان برای بازدید به این معبد بیایند.» 🔹پیش از معبد گورو سندی دربار، در آوریل 2019 در مراسمی رسمی سنگ بنای پروژه بزرگترین و اولین معبد هندو در ابوظبی و منطقه خلیج فارس گذاشته شد. اما به دلیل شرایط خاص، آن پروژه تکمیل نشد و به جای آن کار بر روی معبد جدید در دبی انجام شد. 🔹دو معبد کوچک هندو دیگر در خلیج فارس در بحرین و عمان قرار دارند. @dolatedin
⭕️ گوگل نمایش محتواهای مذهبی را برای همه ادیان کاهش می‌دهد 🔹بی بی سی: برنامه شبکه بی بی سی عربی (برنامه 4 تک) گزارشی جنجالی ارائه داده که نشان می‌دهد گوگل الگوریتم‌هایی برای کاهش دیده شدن محتواهای مرتبط با همه ادیان و برخی جریان‌های سیاسی در نتایج جستجو دارد. 🔹این در اظهارات مهندس ارشد و اخراجی گوگل، بلیک لمواین، بیان شد که گفت گوگل فهرستی نامعلوم از ده‌ها هزار کلمه ممنوعه دارد که هنگام رتبه‌بندی نتایج جستجوی و نمایش محبوب‌ترین سایت‌ها نادیده گرفته می‌شوند. 🔹بلیک گفت که از زمان آغاز به کار گوگل در گوگل بوده است و این شرکت از او خواسته است تا سیستمی را ایجاد کند که شامل فهرستی از ده‌ها هزار کلمه و موضوع ممنوعه باشد که گوگل می‌خواهد نمایش آنها را برای کاربران کاهش دهد 🔹وی افزود: «این لیست ممنوعه به معنای واقعی کلمه شامل همه ادیان جهان است و علاوه بر آن کلمات دیگری مانند مالکیت اسلحه و زندگی سیاه‌پوستان و بسیاری از احزاب، فرقه‌ها و جریان‌های سیاسی مهم را دربرمی‌گیرد.» 🔸گفتنی است بلیک لمواین، مهندس ارشد نرم‌افزار در واحد گوگل است که ماه گذشته در پی افشاگری بحث‌برانگیز خود مبنی بر اینکه هوش مصنوعی تولیدی این شرکت به توانایی «ادراک» دست یافته است، از این شرکت اخراج شد. لمواین که هفت سال روی پروژه‌های هوش مصنوعی گوگل کار می‌کرد و مستقیما روی پروژه لامدا نظارت داشت، ادعا کرده بود که زبان مبتنی بر شبکه عصبی این شرکت موسوم به «مدل زبانی برای برنامه‌های گفتگو» (LaMDA) به گونه‌ای «هشیار» و «دارای روح» است. @dolatedin
🗂 بسته خبری 🗂 کاهش دوباره حجم آموزش‌های دینی در مدارس عربستان وزارتخانه آموزش عربستان اعلام کرد مواد درسی مطالعات اسلامی را با ماده قرآن کریم در دو مقطع ابتدایی و راهنمایی ادغام کرده و یک ماده واحد به نام «قرآن و مطالعات اسلامی» را برای آموزش ارائه داده است. این ماده آموزشی قرار است به جای ۳۴ جلسه در مقطع راهنمایی، ۱۵ جلسه به صورت هفتگی تدریس شود و در مقطع ابتدایی نیز از ۳۸ جلسه به ۳۰ جلسه آموزشی کاهش یافته است. گفتنی است، وزارت آموزش عربستان سال گذشته نیز ۶ ماده درسی شامل قرآن، تجوید، توحید، فقه، حدیث و تفسیر را در یک ماده درسی ادغام کرده و با عنوان «مطالعات اسلامی» برای آموزش در مدارس ارائه داده بود. هند: برنامه‌ای برای اسکان پناه‌جویان مسلمان روهینگیا نداریم تنها چند ساعت پس از آنکه وزیر مسکن و امور شهری هند اعلام کرد «همه آوارگان روهینگیا به ساختمان‌هایی در منطقه باکارولا منتقل می‌شوند»، وزارت کشور هند در بیانیه‌‌ای اعلام کرد که پناه‌جویان مسلمان روهینگیا را «بیگانگان غیرقانونی» توصیف کرد که تا پیش از اخراج و بازگرداندن آن‌ها به کشورشان، در بازداشتگاه‌ها نگهداری خواهند شد. کاریکاتور موهن به مسلمانان در نشریه فرانسوی زبان کانادا خبرساز شد یک کاریکاتور جنجالی که در بزرگترین روزنامه فرانسوی زبان نیوبرانزویک منتشر شده، محکومیت‌های شدید مسلمانان را به دنبال داشته است. این کاریکاتور غارنشینی را نشان می‌دهد که در حال کشیدن موهای یک زن است، در زیر آن هم تصویری از مردی است که عمامه بر سر دارد و تفنگ به دست دارد و از بند برای کشیدن زنی که برقع به صورت دارد، استفاده می‌کند. در قسمت بالای این کاریکاتور نوشته شده است «تکامل؟...» و به این ترتیب مسلمانان را انسان‌هایی غیرتکامل‌یافته معرفی کرده است. ترکیه به رسمیت شناختن دانشگاه الازهر و دانشگاه اسلامی مدینه را لغو کرد سازمان آموزش عالی ترکیه مدارک معادل اعطاشده به فارغ‌التحصیلان دانشگاه الازهر در قاهره و دانشگاه اسلامی مدینه در عربستان سعودی را لغو کرد. سازمان آموزش عالی ترکیه از سال 2015 اعطای مدارک معادل برای این دو دانشگاه را آغاز کرده بود. این رویه ادامه داشت تا اینکه امسال تصمیم بر بازگشت به روال قبلی و لغو مدارک معادل اعطایی طی سال‌های 2019، 2020 و 2021 گرفته شد. مسئولان آموزش عالی می‌گویند که این تصمیم ناشی از حساسیت علمی است و انگیزه دیگری ندارد. دیدار رئیس امور دینی ترکیه با شیخ عکرمه صبری در آنکارا تنها چند روز پس از اعلام عادی‌سازی روابط ترکیه و اسرائیل و در ضمن دیدار محمود عباس با اردوغان در ترکیه، علی ارباش، رئیس امور دینی ترکیه از شیخ عکرمه صبری، امام و خطیب مسجدالاقصی در آنکارا استقبال کرد. در بیانیه ریاست امور دینی ترکیه به نقل از ارباش آمده است: سال گذشته 52 جمعیت و سازمان غیر دولتی ترکیه برای قدس و مسجدالاقصی فعالیت کرد. وی تصریح کرد: یک کمیته به ریاست معاون رئیس وقف دیانت ترکیه تشکیل شده و در جهت امور قدس فعالیت می کند. عکرمه صبری از دیدار با ارباش و استقبال از وی ابراز خرسندی کرد. هزاران یهودی حریدی اسرائیلی برای زیارت به اوکراین می‌روند مانند همه‌گیری کووید-19، جنگ در اوکراین مانع از رسیدن هزاران حریدی به شهر اومان و مقبره خاخام ناچمان برسلوف نمی‌شود. حدود 30000 اسرائیلی ارتدوکس هر ساله در نزدیکی تعطیلات سال نو یهودیان برای زیارت به شهر اومان اوکراین می‌روند. محکومیت سفر خاخام فرانسوی به الجزایر حضور حاییم کورسیا، خاخام ارشد فرانسه، در هیئت رسمی که به همراه رئیس‌جمهور ماکرون برای سفر به الجزایر عازم این کشور شده است، با انبوهی از پیام‌ها و توییت‌هایی مواجه شده است که او را به حمایت از اسرائیل متهم کرده‌اند. برخی سفر این خاخام را در راستای فشار بر الجزایر برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی دانسته‌اند. @dolatedin
آیا پاپ فرانسیس به دنبال جانشین خود است؟ 📌 گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که پاپ به دنبال جانشینی برای خود است. 🔹فرانس24: فرانسیس که اخیراً به دلیل زوال سلامتی، احتمال بازنشستگی را مطرح کرد، روز شنبه (27 اوت) 20 کاردینال جدید را معرفی خواهد کرد که بسیاری از آنها روزی می توانند جانشین او را انتخاب کنند. 🔹این هشتمین بار پس از رسیدن فرانسیس به مقام پاپی در سال 2013 است که شورای 20 نفره کاردینال‌ها (اسقف‌ها) دوباره تشکیل می‌شود اما این بار از این جهت که فرانسیس در مصاحبه‌های خود صحبت از کناره‌گیری کرده، اهمیت دوچندان یافته است. کاردینال‌های جدید که از نقاط مختلف دنیا از برزیل تا نیجریه، هند، سنگاپور و تیمور شرقی هستند، به خاطر دیدگاه‌های مترقی خود معروف هستند. 🔹پس از سوگند روز شنبه در کلیسای سنت پیتر، آنها به جلسه دو روزه همه کاردینال‌ها که از دوشنبه آغاز می‌شود، خواهند پیوست. این گردهمایی برای بحث در مورد قانون اساسی جدید پاپ برای اداره کلیسا برگزار می‌شود اما بیش از پیش به موضوع جانشینی فرانسیس نیز مرتبط است. 🔹فرانسیس که در ماه‌های اخیر رویدادهای متعددی را لغو کرده و به دلیل درد زانو مجبور به استفاده از ویلچر شده است، ماه گذشته گفت: «درها برای کناره‌گیری باز است». 🔹اگر او از سلف خود بندیکت شانزدهم پیروی کند و استعفا دهد، گردهمایی با حضور همه کاردینال‌های زیر 80 سال برای انتخاب جانشین فراخوانده می‌شود./شفقنا @dolatedin
هشدار گزارشگر سازمان ملل درباره سرنوشت روحانی شیعه در عربستان 🔹«ماری لاولور» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مدافعان حقوق بشر در توییتی در 23 اوت تاکید کرد که نگران سرنوشت زندانیان آزادی بیان در زندان‌های آل سعود است که برخی از آن‌ها به دلیل اهمال کاری پزشکی، اوضاع جسمانی وخیمی دارند. 🔹وی اعلام کرد: از اخباری مبنی بر وخامت اوضاع جسمانی «محمد حسن الحبیب» روحانی عربستانی که به 12 سال حبس محکوم شده است، به‌شدت نگران است. ✍️ اوضاع جسمانی این روحانی شیعه در زندان «الدمام» به دلیل فقدان مراقبت‌های بهداشتی و اهمال‌کاری پزشکی بسیار وخیم است. مقامات سعودی از این رویه برای شکنجه و مرگ تدریجی زندانیان استفاده می‌کنند. 🔸شیخ محمد الحبیب از روحانیون برجسته شیعه در استان القطیف عربستان است که تاکنون مواضع روشنی در حمایت از اعتراضات مردمی عربستان در سال 2012 و حمایت از مواضع شهید شیخ «نمر باقر النمر» داشته است. @dolatedin
عربستان سعودی پروژه بزرگ رؤی المدینه را در نزدیکی مسجد النبی راه‌اندازی می‌کند 🔹العربیة: پروژه ساخت یک زائر‌شهر با عنوان «رؤی المدینة» در شرق مسجد النبی(ص) آغاز شده است. این پروژه در راستای چشم‌اندازه ٢٠٣٠ برای جذب سالانه ٣٠ میلیون عمره‌گزار است. 🔹ولی‌عهد عربستان در این زمینه توضیح داده است که این پروژه در مساحتی بالغ بر ۱.۵ میلیون متر مربع ساخته می‌شود و هدف آن ایجاد ۴۷ هزار واحد اسکان تا سال ۲۰۳۰ است. این پروژه همچنین شامل فضاهای باز و مناطق سبز است که دسترسی عمره‌گزاران به را تسهیل می‌کند، به نحوی که ٦٣ درصد به عنوان محوطه باز و فضای سبز پروژه در نظر گرفته شده است. @dolatedin
💢 از مکه تا واتیکان؛ کاوش مکان‌های مقدس در متاورس 🔹آسوشیتد پرس: روی سقف کلیسای سیستین کلیک کنید و از نزدیک آن را ببینید. دوباره کلیک کنید و به هزاران زائری که در مقدس‌ترین مکان جهان اسلام یعنی کعبه، در حال عبادت هستند، بپیوندید. یا بند هدست را ببندید و وارد بیت المقدس شوید؛ در آنجا صدای زمزمه هزاران نمازگزار را خواهید شنید. حتی می‌توانید در محلی که مسیحیان معتقدند عیسی از قبر برخاست، یک شمع مجازی روشن کنید. همه اینها را می‌توانید بدون ترک کردن خانه خودتان انجام دهید. ♦️تجربه مکه در متاورس 🔹شرکت BSocial یکی از پیشگامان تجربیات مجازی دینی است. در سال ۲۰۱۵، مدیر اجرایی این شرکت ایهاب فارِس، برخی از مقدس‌ترین مکان‌های اسلام از جمله را در یک (ابَردنیا) ایجاد کرد تا با عنوان "مکه را تجربه کنید" (Experience Makkah) مردم در سراسر جهان بتوانند این امکنه را ملاقات کنند، درباره آیین‌ها بیاموزند و نقاط دیدنی دیگر را کشف کنند. تجربه حضور در مکه از مدل‌سازی سه‌بعدی استفاده می‌کند تا به کاربران این امکان را بدهد که در اطراف کعبه گردش کنند. 🔹فارِس گفت: این تجربه همه جانبه در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد، اما در سال ۲۰۲۰ محبوبیت بیشتری پیدا کرد. اوایل همه‌گیری کرونا، به دلیل محدودیت‌هایی که برای جلوگیری از شیوع این ویروس وجود داشت، مناسک حج که سال‌های قبل حدود ۲.۵ میلیون نفر زائر داشت، به کمتر از ۱۰۰۰ نفر از سعودی‌ها محدود شد. ما در کمتر از یک ماه، بیش از ۲۰ هزار کاربر از خاورمیانه و سایر نقاط جهان داشتیم. 🔹فارس درباره این طرح گفت: نسل جوانی وجود دارد که به موبایل چسبیده و من می‌خواستم اسلام را با استفاده از فناوری به آنها معرفی کنم. آخرین نسخه این تجربه مجازی را می‌توان از طریق Google Cardboard، یک پیوست کم هزینه که گوشی‌های هوشمند را به واقعیت مجازی تبدیل می‌کند، تجربه کرد. 🔹او گفت که از پاسخ مثبت مردم در سراسر جهان شگفت‌زده شده و هدف من این بود که به کاربران احساسی از آنچه در زمین تجربه خواهند کرد، بدهم، اما قطعاً جایگزینی برای تجربه واقعی نیست. ♦️تماشای کلیسای سیستین در متاورس 🔹 کلیسای سیستین در اوایل سال ۲۰۲۱ و پس از یک قرنطینه طولانی به خاطر کرونا، دوباره به روی مردم باز شد. اما حتی زمانی که این کلیسا به روی مردم بسته بود، نقاشی های دیواری زیبای میکل آنژ را می‌شد از طریق یک تور مجازی در وب سایت واتیکان تجربه کرد. طرح‌های پانورامای ۳۶۰ درجه کلیساها بخشی از همکاری بین واتیکان و دانشجویان علوم کامپیوتر در دانشگاه ویلانوا که به عنوان کارآموز به رم سفر کردند، است. ♦️ورود پروژه‌های واقعیت مجازی مبتنی بر دین به دانشگاه‌ها 🔹در بهار امسال در دانشگاه میامی، دانشجویان برای تماشای ویدیوهای ۳۶۰ درجه از مراسم وودو هائیتی، مراسم تشییع جنازه هندوها و یک غسل تعمید مسیحی، از هدست‌های واقعیت مجازی استفاده کردند. آنها کلیسای خانواده ساگرادا بارسلون، پارتنون در آتن و مکه را برای دوره‌ای به نام دین و فضاهای مقدس در عصر واقعیت مجازی و هوش مصنوعی کاوش کردند. 🔹دانشجویان همچنین فضاهای مقدس مجازی خود را ایجاد کردند. یک تیم یک پناهگاه جزیره ای ساختند که در آن کاربران از طریق آواتارهای خود، می‌توانستند در سکوت به مجسمه بودای خندان و چرخان نگاه کنند. دیگری دخمه پرپیچ و خم سنگ مانندی ساخت که به مکانی منتهی می‌شد که به نظر می‌رسید آسمان و بهشت در آن ادغام می‌شوند. @dolatedin
⭕️ استعفای الریسونی از ریاست اتحاد العلماء 🔹عربی21: شیخ «احمد الریسونی»، رئیس الاتحاد العالمی لعلماء المسلمین که اظهارات اخیر وی باعث بروز جنجال گسترده در مغرب، الجزایر و موریتانی شده، امروز (یک شنبه) به صورت رسمی استعفای خود از ریاست اتحادیه را اعلام کرد. 🔹 که اواسط آبان سال 1397 در انتخابات اتحادیه جهانی علمای مسلمان به پیروزی رسید تا در ریاست اتحادیه، جانشین «یوسف القرضاوی»، روحانی سرشناس مصری مقیم قطر شود، در یک نامه که در تاریخ 28 آگوست (امروز ششم شهریور) امضا شده، تاکید کرده که استعفای وی به دلیل پایبندی به مواضع و دیدگاه‌های ثابت و سازش‌ناپذیر خود بوده است. 🔹در ادامه نامه استعفای این روحانی 69 ساله مغربی آمده است: برای اعمال آزادی بیان خود بدون قید و شرط و فشار، تصمیم گرفتم استعفای خود از ریاست را تقدیم کنم. 🔹الریسونی در نامه خود همچنین آورده که با «علی قره داغی»، دبیرکل عراقی اتحاد العلماء برای فعال‌سازی تصمیم استعفای خود بر اساس مفاد مواد 21 و 22 اساسنامه اتحادیه در ارتباط است. 🔹لازم به ذکر است که رئیس مستعفی اتحاد العلماء اوایل ماه جاری میلادی در گفت‌وگو با وبسایت مغربی «بلانکا پرس» تاکید کرده بود که به باور وی، منطقه صحرای غربی و کشور موریتانی متعلق به پادشاهی مغرب هستند. 🔹این اظهارات رئیس مستعفی اتحادیه جهانی علمای مسلمان باعث نارضایتی برخی جنبش‌ها، احزاب و شخصیت های اسلامی در الجزایر و موریتانی شد و در واکنش به آن نیز، جمعیت علمای مسلمان هر دو کشور عضویت خود را در اتحادیه به حالت تعلیق درآوردند. @dolatedin
⭕️ افزایش تبعیض علیه زنان محجبه در مصر! 🔹بی بی سی: شکایات زنان محجبه مصری نسبت به تبعیض در بسیاری از اماکن عمومی بویژه رستوران‌ها و محل کار افزایش یافته است. 🔹بسیاری از زنان محجبه مصری فاش کرده‌اند که در بعضی از اماکن یا اخراج شده‌اند و یا از ورود به آنها منع شده‌اند. 🔹بسیاری از رستوران‌های مجلل در قاهره که به تبعیض علیه زنان محجبه متهم شده‌اند، از ورود زنان دارای روسری جلوگیری کرده‌اند. 🔹«ندی نشات» وکیل و مدافع حقوق بشر در در این باره می‌گوید: «در بیشتر موارد دلیل اصلی فاصله طبقاتی است. متاسفانه تبدیل به یک لباس فولکلور شده است و ما تبعیض علیه زنان غیرمحجبه‌ای را نیز می‌بینیم که از طبقات متوسط و عوام هستند.» 🔹شواهدی وجود دارد که یک شرکت توسعه املاک و مستغلات در مصر موسوم به «لافیستا» برای زنان محجبه‌ای که به خرید آپارتمان‌هایی در دهکده‌های گردشگری تمایل دارند، محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است. 🔹این شرکت در گذشته ملک‌هایی را به محجبه فروخت اما مطالب زیادی درشبکه‌های اجتماعی پیدا کردیم که این شرکت را به تغییر سیاست و اعمال محدودیت علیه زنان متهم می‌کنند. 🔹امیره صابر عضو پارلمان مصر که یک فعال حقوق زنان نیز هست، در این باره می‌گوید: «اگر همین مسیر تبعیض علیه یکدیگر را ادامه دهیم، در جامعه در حباب‌های بسته‌ای زندگی خواهیم کرد که هیچ کس دیگری را درک نمی‌کند.» 🔹وی اضافه می‌کند: «قانون اساسی مصر در این باره واضح است و این نوع تبعیض در آن جایی ندارد و مجاز نیست. قطعا از یکی از ابزارهای پارلمانی خود استفاده خواهم کرد تا از مسئولان بپرسم چگونه می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که چنین اتفاقی دیگر تکرار نشود و اگر تکرار شد باید افراد خاطی مجازات شوند.» @dolatedin