eitaa logo
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
807 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
193 ویدیو
19 فایل
﷽ خبر و تحلیل از «نهاد دین در جهان اسلام». نهادی که می باید به جایگاه راستین خویش، یعنی رهبری جوامع باز گردد. هیئت تحریر: میز «نهادها»ی اندیشکده حوزوی مرصاد @mersadcss t.me/dolatedin ble.ir/dolatedin ارتباط با مدیر: @dolatdin
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 تأسیس شورای ملی ائمه جماعات؛ طرح مکرون در انشقاق صفوف مسلمانان فرانسه 🔹 تی آر تی عربی: در حالی که دولت ادعا می‌کند با تأسیس قصد مبارزه با انزواطلبی مسلمانان را دارد، بسیاری از نهادهای اسلامی این اقدام را گامی در راستای کنترل بیشتر دولت بر مراکز دینی اسلامی و همچنین ایجاد اختلاف در بین مسلمانان ارزیابی می‌کنند. 🔹در جلسه‌ای با حضور بیش از ۲۰۰ امام جماعت و مدیران فرانسه، صبح روز یکشنبه 22 نوامبر برگزار شد و مسجد جامع پاریس و سه فدراسیون مسلمانان فرانسه از تشکیل شورای ملی ائمه جماعات خبر دادند. این اقدام در راستای مطالبه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه صورت گرفته است که پیش‌تر در قانون «مبارزه با انزواطلبی اسلامی» مطرح شده بود. این قانون با هدف گسترش نظارت بر اماکن مذهبی اسلامی در فرانسه تصویب شده است. 🔹این شورای تأسیس شده وظیفه «اعطای اعتبار» به ائمه فعال در فرانسه را به عنوان بخشی از تجدید ساختار گسترده مؤسسات دومین دین در این کشور را خواهد داشت که از سوی مقامات فرانسوی درخواست شده است. مسجد بزرگ پاریس، مجمع المسلمين فرانسه، اتحاد مسلمي فرانسه و الاتحاد الفرنسي للجمعيات الإسلامية از آفریقا، جزایر قمر و جزایر آنتیل در جلسه تأسیس این شورا شرکت داشتند. در این نشست رؤسای سازمان‌ها و ائمه جماعات اساسنامه شورا را تصویب کردند و امام با أمادو را به اتفاق آرا به عنوان رئیس آن انتخاب کردند. 🔹این اقدام منجر به ایجاد اختلاف بین مسجد پاریس و شورای فرانسوی مذاهب اسلامی و نهاد سازمان‌دهی عبادات اسلامی در فرانسه شد. شورای اخیر این اقدام را دخالت در مسئولیت‌های خود دانست و تأکید کرد که استفاده از تمامی ابزارهای قانونی را برای پایان دادن به این موضع غیرمسئولانه، برای خود محفوظ می‌دارد. 🔸 تأسیس شورا اقدامی در راستای ایجاد اختلاف میان مسلمانان 🔹روزنامه فرانسوی فیگارو با مطرح کردن آنچه بحران جدید اسلامی در فرانسه نامیده، به اختلاف اتحادیه‌های نمایندگان مسلمانان این کشور بر سر تأسیس شورای ملی ائمه جماعات پرداخت. این روزنامه ادعا کرده است که این اختلاف عمدتاً به دلیل بحث در مورد قانون مکرون برای مبارزه با «انزواطلبی اسلامی» و تنظیم «منشور جمهوری‌خواهانه» برای ائمه جماعات صورت گرفته است که از سوی رئیس‌جمهور به شورای فرانسوی مذاهب اسلامی ارائه شد و شرط فعالیت ائمه جماعات در این کشور تلقی شده است؛ اما مورد اخیر چندان مورد استقبال نمایندگان مسلمانان قرار نگرفته است. 🔹مکرون این اقدام را با هدف نظارت بر موضوع جذب و تربیت امامان جماعت و تعیین میزان سازگاری آن‌ها با ارزش‌های جمهوری فرانسه و به زعم خود پایان دادن مداخله خارجی در امور کشور از طریق ائمه جماعات انجام داده است. 🔹طبق آمار فیگارو، حدود ۲۰۰۰ امام در ۲۵۰۰ عبادتگاه اسلامی در فرانسه فعالیت می‌کنند که ۳۰۰ نفر از آن‌ها طبق توافقات دوجانبه با سایر کشورها تعیین شده‌اند، از این میان ۱۵۰ تن از این ائمه ترک، ۱۲۰ تن الجزایری و ۳۰ تن مراکشی هستند. 🔹در ۱۹ نوامبر ۲۰۲۰، مکرون با روسای نهادهای نماینده جامعه مسلمانان در این کشور دیدار کرد تا آن‌ها را تحت فشار قرار دهد تا «منشور ارزش‌های جمهوری» را در جامعه مسلمانان مطرح کنند که در آن تصریح شده است که اسلام در فرانسه یک دین است و نه یک جنبش سیاسی و شرط پایان دادن به دخالت یا تعلق به کشورهای خارجی نیز در این منشور ذکر شود. وی آن‌ها را تهدید کرد که در صورت عدم امضای این منشور، ناچار باید نتایجی گرفت و تأکید کرد که می‌داند که تعدادی از آن‌ها مواضعی مبهم در این موضوعات دارند، بنابراین باید از این ابهام خارج شوند. 🔹در آن زمان، ناظران تصریح کردند که اقدامات رئیس‌جمهور فرانسه در زمانی انجام می‌شود که مسلمانان این کشور به دلیل رواج اسلام هراسی در وحشت به سر می‌برند و اقدامات رئیس‌جمهور به نوعی سوءاستفاده از این شرایط در جهت اهداف سیاسی خود بدون توجه به رنج بخشی از جامعه فرانسه است. (ترجمه ایکنا) @dolatedin
⭕️ رهبران اخوان؛ یا در بند یا در جنگ! ✍️ محمد طلایی 🔸 بخش اول 🔹شب گذشته المسلمین شاهد فصل جدیدی از اختلافاتی بود که ماه‌ها است بنیان آن را ویران کرده است. برای اولین بار پس از سال‌ها، ، دبیرکل سابق اخوان المسلمین و رهبر جناح استانبول، پنجشنبه شب، ویدیویی را منتشر و تأکید کرد که ، جانشین اخوان و رهبر جناح لندن، از سمت خود عزل و تصمیمات پیشین او باطل شده است و کمیته‌ای موقت برای انجام وظایف وی تشکیل شده است. 🔹محمود حسین توضیح داد که که بالاترین ارگان در جماعت است چند روز پیش تشکیل جلسه داد و تصمیم به عزل منیر و لغو تصمیمات اخیر وی مبنی بر به حاشیه راندن، توقف و برکناری برخی رهبران اخوان گرفت و همچنین تصویب کرد که کمیته‌ای موقت تشکیل و وظایف جانشین مرشد عام را دنبال کند. 🔹منظور محمود حسین از تصمیمات اخیر ابراهیم منیر، دستور غیرمترقبه وی در ماه گذشته میلادی است که بر اساس آن اخراج ۶ تن از رهبران اخوان را علنی کرد. گذشته از محمود حسین که در رأس این افراد بود، مدحت حداد، همام یوسف، رجب البنا و ممدوح مبروک از اعضای مجلس شورای اخوان و نیز محمد عبدالوهاب مسئول انجمن اخوان المسلمین مصر در خارج از کشور، دیگر رهبرانی بودند که ابراهیم منیر آنها را در به صورت علنی و در تلویزیون لندنی الحوار، برکنار و به دفتر مرکزی بازرسی اخوان ارجاع داد. 🔸 اختلافات از کجا آغاز شد؟ 🔹بیش از ۶ سال از آغاز مهم‌ترین اختلاف و انشقاق در تاریخ جماعت اخوان می‌گذرد. اختلافاتی که از ماه می‌۲۰۱۵م علنی شد و به کودتای محمود حسین علیه جریان و شبابی اخوان معروف گشت. حاصل آن نزاع، خارج شدن و به عبارت بهتر اخراج بسیاری از منتقدین به نحوه اداره جماعت توسط حلقه‌ای بود که عمدتا در تحلیل‌ها، امتدادی از همان تنظیمی‌های سابق در نظر گرفته می‌شد. جناحی که از دهه ۷۰ به تدریج بر مفاصل حساس اداره جماعت سیطره یافت و با گذشت زمان، نحوه مدیریتش دو نزاع را در جماعت به وجود آورد: نزاع اصلاحی-تنظیمی و نزاع محافظه‌کار-انقلابی و یا مکتب قدیم و مکتب جدید. 🔹ماهیت نزاع اول عمدتا بر سر حد و حدود فاصله گرفتن از شاکله سنتی جماعت اخوان، به مثابه ساختاری که باید تمامی عرصه‌های فعالیت اجتماعی را از فرهنگی و تربیتی گرفته تا سیاسی و اقتصادی، پوشش دهد بود. جریان معتقد بود زمین بازی سیاست از فرهنگ باید جدا باشد و عالم سیاست ابزارهای خاص خود را می‌طلبد. پس باید مانند تمامی بازیگران به این قواعد تن داد و با تأسیس و التزام به لوازم معمول فعالیت سیاسی چشم به فتح سنگرهای قدرت دوخت. 🔹اما جریان که به زعم خویش، اخوان را در دهه‌های ۷۰ تا ۹۰، از گروهی کوچک و بحران زده، به سبب محنت دوره ناصر، به بازیگری بزرگ تبدیل کرده بود، نمی‌توانست از تمامی داشته‌های خویش چشم بپوشد. تن دادن به خواسته‌های اصلاحی‌ها، معادل بود با کاهش سطح فعالیت در عرصه‌هایی که برای حاکمیت مصر حساسیت‌برانگیز بود: اخوان بین‌الملل با ارتباطات و گردش مالی فراملی شاید مهم‌ترین آنها بود. البته این نزاع صورتی گفتمانی نیز داشت: اصلاحی‌ها سکولارتر بودند و اصراری به تطبیق شریعت نداشتند ولی تنظیمی‌ها از سودای اسلامی کردن قوانین دست نمی‌کشیدند. @dolatedin
⭕️ رهبران اخوان؛ یا در بند یا در جنگ! ✍️ محمد طلایی 🔸 بخش دوم 🔹این چالش همراه اخوان بود و منجر به انشقاق‌های قابل توجهی در بازه سال‌های پیش از قیام ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۳ شد. اما نزاع مهیب‌تر به واسطه کودتا ژنرال سیسی علیه دولت بود. نزاع اخیر حاصل اختلاف در شدت و نوع پاسخ به کودتا بود. جوانان که به واسطه عدم دسترسی کادرهای بالادستی، استقلال عمل بیشتری پیدا کرده بودند، حتما حجمی از خشونت را برای پشتیبانی از تظاهرات در برابر پلیس و ارتش لازم می‌دیدند اما رهبران تنظیمی، که اساسا نسبت به خود انقلاب ۲۰۱۱ نیز بدبین بودند، نمی‌خواستند تمامی آنچه در طول دهه‌های پیش درو کرده‌اند را در قمار جوانان انقلابی ببازند. خاصه وقتی پای استفاده از امکانات بین‌الملل جماعت برای حمایت از خشونت محدود جوانان، به واسطه دفتر خارجی تازه تأسیس اخوان در ترکیه مطرح شد. امکانات بین‌المللی جماعت تنها دارایی بود که می‌توانستند از جهنم قاهره نجات دهند. 🔹از این جا به بعد دیگر مشخص بود؛ به دلیل انباشت امکانات در دستان جریان تنظیمی، جناح شبابی و انقلابی بیشتر توانست در حد بروزات رسانه‌ای خود را سر پا نگه دارد. اما امکانات مالی و اداری جماعت در دستان تنظیمی‌ها، که توانسته بودند خود را به استانبول برسانند، بود. برای اداره امور جماعت، دفتر اجرایی (المکتب التنفیذی) در استانبول تأسیس شد و محمود حسین به عنوان دبیرکل اداره امور را به عهده گرفت. دبیر کلی البته با قرائت منتقدین، از سال ۲۰۱۲ دیگر ملغی شده بود! 🔹اما در میان همین جریان تنظیمی نیز اختلافات وجود داشت. تا پیش از گریختن اخوانی‌ها از مصر به ترکیه، ثقل خارجی جماعت و در واقع مرکز بین‌الملل اخوان در و تحت اداره ابراهیم منیر بود. اما اکنون ارتباطات ناشی از تراکم نیروی انسانی و فعالیت‌های رسانه‌ای و مالی در جمع می‌شد. محمود حسین با استقرار در استانبول و با یاری گرفتن از حلقه افرادی مانند مدحت الحداد، همام یوسف و دیگران، توانست تثبیتی را در وضعیت جماعت ایجاد نماید. اما در ایجاد تحول و حرکت در آن در برابر حق غصب شده اخوان ناتوان بود. از سوی دیگر، پرونده اختلافات نیز لایزال باز بود و بخش عظیمی از ظرفیت‌های فعال جماعت از دسترس خارج شده بود. برخی تحلیل گران این انفعال را ناشی از متاثر بودن بیش از حد جناح استانبول از دولت ترکیه و قطر می‌دانند تا پرونده‌های منطقه‌ای آنان با مصر بیش از پیش وارد چالش نشود. 🔹در مقابل اما جناح لندن خواستار تحرک بیشتر بود. تحرکی در گام اول با یکی کردن صفوف اخوانی و حل کردن پرونده اختلافات آغاز می‌شد. پس منیر که با دستگیری محمود عزت، توسط مجلس شورای جماعت، نائب مرشد گشته بود، با شعار توحید صفوف پای در میدان گذارد. در اولین گام نیز مجددا پست دبیرکلی حذف شد و محمود حسین با یک پله نزول، در شورای اداری در کنار ۴ عضو دیگر قرار گرفت. 🔹ظاهرا عمق اختلافات جناح محمود حسین با منتقدین به جماعت، اجازه تحرک کافی به ابراهیم منیر را نمی‌داد. پس نائب مرشد جدید تصمیم گرفت تا ۶ تن از اعضای اخوان که شامل محمود حسین و حلقه خواص او بوده‌اند را از به صورت موقت از جماعت اخراج نموده و برای انجام تحقیقات، تحت پیگرد داخلی قرار دهد. (سازوکار داخلی جماعت برای رسیدگی به تخلفات اعضا). در مقابل اما محمود حسین با استفاده از قدرت لابی خویش، بخشی از مجلس شورا را با خود همراه نموده تا ابراهیم منیر را از مقام خویش خلع کنند. این نزاع نیز مانند سال ۲۰۱۵، به سطح رسانه‌ها کشیده شده و طرفین با حرارت تمام در شبکه‌های اجتماعی علیه یکدیگر مشغول افشاگری و موضع‌گیری هستند. @dolatedin
🔻 اردوغان در جلب نظر علویان ترکیه راه دشواری در پیش دارد
⭕️ رویترز: اردوغان در جلب نظر علویان ترکیه راه دشواری در پیش دارد 🔹رویترز در نوشتاری به وضعیت و تلاش دولت این کشور برای جلب نظر این اقلیت پرجمعیت پرداخته است. 🔹رویترز نوشت: تاریخ خونبار و پر از سرکوب علویان ترکیه همواره مانع اصلی در اعتماد آنها به دولت‌ها بوده است. تقریباً در هر دوره زمانی در ترکیه، علوی‌ها که شاخه‌ای از هستند هدف کشتار و تعقیب قرار گرفته‌اند که موارد متاخر این برخوردهای حکومت ترکیه با علویان به کشتار شهر قهرمان ماراش در سال ۱۹۷۸ و قتل‌های دهه ۸۰ میلادی است. 🔹با این حال به نظر می‌رسد که رجب طیب اردوغان تمایل دارد رابطه حکومت با اقلیت پرجمعیت علوی را بهبود بخشد، هرچند در این مسیر با دشواری‌های زیادی روبرو است. اردوغان به تازگی نمایندگان خود را به ۱,۵۸۵ (محل تجمع و عبادت علوی‌ها) فرستاده تا صحبت‌های آنها را گوش کند. 🔹خواسته‌های علویان ترکیه مشخص است. آنها که ۲۰ درصد جمعیت ۸۴ میلیونی ترکیه را تشکیل می‌دهند خواستار به رسمیت شناختن سموی‌ها یا جمع‌خانه‌های خود هستند و همچنین خواستار برچیده شدن آموزش اجباری احکام حنفی برای فرزندانشان هستند. علوی‌ها همچنین از حکومت آنکارا درخواست دارند تبعیض در جامعه و زندگی را از دوش آنها بردارد. 🔹بااین حال برخی علویان به تلاش‌های دولت اردوغان در بهبود روابط عمومی با این جامعه بدبین هستند. منتقدان می‌گویند دولت قصد دارد علوی‌های خود را به وجود آورد و همچنان سایر قائلان به این سنت را کنار بگذارد. با اینکه مقامات حزب حاکم عدالت و توسعه بر واقعی بودن تلاش‌ها برای برداشتن فشار از علویان تاکید دارد اما در جامعه ترکیه، تغییر بسیار سخت است چه اینکه به تازگی یکی از علمای سنی در این کشور اعلام کرده یک مرد علوی حق ازدواج با زن سنی را ندارد. 🔹با این حال مقامات ترکیه می‌گویند به آینده خوشبین هستند. در سال ۲۰۱۸ دادگاهی در ترکیه، جمع‌خانه‌ها را به عنوان محلی برای عبادت به رسمیت شناخت. ۹۰ هزار مسجد اهل سنت در این کشور تحت حمایت وزارت دیانت قرار دارند و سالیانه ۲ میلیارد دلار کمک دریافت می‌کنند حال اینکه علوی‌ها برای پرداخت هزینه‌ محل عبادت خود همواره در استرس هستند؛ هرچند بسیاری از علویان هیچگاه زیر بار حمایت مالی دولت آنکارا نرفته‌اند. (ترجمه: شفقنا) @dolatedin
⭕️ مفتی اعظم قزاقستان: جمعه سیاه را رها کنید! 🔹رویترز: #مفتی_اعظم #قزاقستان از مشاغل محلی خواست استفاده از عنوان «جمعه سیاه» را برای کمپین‌های فروش پایان نوامبر خود متوقف کنند، اقدامی که به گفته او مورد قدردانی #مسلمانان این کشور آسیای مرکزی خواهد بود. 🔹#نوروزبای حاجی تاغان اولی، رئیس #اداره_دینی_مسلمانان قزاقستان، گفت: «از آنجایی که روز جمعه برای جامعه مسلمانان روزی مقدس است، تغییر نام "جمعه سیاه" به "جمعه سخاوت" به منزله احترام به مردم ما است که اکثر آنها از سنت‌های اسلامی پیروی می‌کنند.» 🔹این اصطلاح که از ایالات متحده سرچشمه گرفته است و به جمعه بعد از روز شکرگزاری اشاره دارد، در میان خرده‌فروشان قزاق رایج شده است، گرچه جمهوری شوروی سابق این ایام را تعطیلات اعلام نمی‌کرد. @dolatedin
🔻 بحران اخوان و شکست در آزمون اخلاق!!
⭕️ بحران اخوان و شکست در آزمون اخلاق!! ✍️ عصام تلیمه 🔸 بخش اول 🔹عربی۲۱: برای جماعت بزرگی مانند المسلمین، تجربه یک مشکل یا یک بحران، تعجب‌آور نیست، زیرا اقتضای نهادهای بزرگ از نظر تعداد و تاریخ چنین است، اما بزرگ‌ترین مشکل و بحرانی که نیاز به یک موضع‌گیری دارد، چه از سوی عقلای داخل تشکیلات و چه از سوی دوستداران خارج از آن، این است که گروهی از این جماعت در آزمون اخلاقی شکست بخورند. 🔹پیش از این در یادداشت‌هایی گفتم که ماجرای اخیر اخوان بدون شک دیر یا زود به پایان می‌رسد، اما بحران هنوز تمام نشده است، زیرا بحران ابعاد دیگر مهم‌تری از ماجرای جماعت و کسانی که آن را رهبری می‌کنند، دارد؛ ابعادی مهم‌تر از اینکه چه کسی برای این رهبری و این مناصب محق و شایسته است. من دغدغه پیروز و مغلوب در این ماجرا را ندارم، زیرا بحران در اینجا به پیروز اخلاقی و همچنین مغلوب اخلاقی مربوط می‌شود. 🔹دعوا میان دو جناح یا دو گروه از جماعت است، صرف نظر از اندازه هر یک از آنها، و اینکه چه کسی برتری دارد و چه کسی ندارد، زیرا همانطور که گفته‌ام این یک دعوا درون‌سازمانی است که برای بسیاری از مردم اهمیتی ندارد، بلکه آنچه برای توده‌های پیرو جماعت و حامیان آن مهم است، آزمون است؛ آزمونی که نشانه‌های شکست هولناک برخی از کسانی که پرچم اخلاق را تا زمانی که برای آنها موجودیت و موقعیتی سازمانی به همراه داشت، برمی‌افراشتند، و چون اخلاق بر دوش‌شان سنگینی کرد و مانعی برای دستیابی به دستاوردهایشان شد، از «تظاهر» به آنها دست کشیدند، زیرا کسی که (حقیقتا) جامه اخلاق را تن کند، به راحتی نمی‌تواند آن را رها کند، مگر اینکه (تنها) حجابی باشد که خود را بین مردم پنهان کند، اخلاق رفتاری است که از صاحب آن جدا نیست، چه در جنگ و چه در صلح، چه با نزدیکان و چه با غریبه‌ها و چه با دشمن و چه با دوست. 🔹روشن است که اخوان سازمانی است که برای کسانی که به آن ملحق می‌شوند شرایط و مشخصاتی را تعیین می‌کند که اولین آنها «اخلاق پسندیده» است و اخوان از آغاز نمی‌پذیرد کسانی که اخلاقی ناپسند دارند وارد آن شود. در بحران اخیر سطحی از بی‌اخلاقی به نمایش گذاشته شد که می‌توانست پنهان بماند، اما متأسفانه به شکلی بی‌پرده بروز پیدا کرد و باعث شد مردم با نگاهی متفاوت از آنچه پیشتر جماعت و تاریخچه آن را می‌دیدند، به آن بنگرند. 🔹این اقداماتی که هم‌اکنون مردم آشکار و عیان می‌بینند، (همان برخوردهایی است که پیش از این) با مخالفان درون سازمان و یا مخالفان برخی از رهبران آن انجام می‌شد، در اختلافاتی که نمی‌توانست برای خدا باشد، بلکه صرفاً شخصی بود، اما کسانی که درگیر این دعواها بودند با این توجیه که به نفع «دعوت» است، بر آنها سرپوش می‌گذاشتند. اما اکنون دعوا میان دو طرفی شکل گرفته که پیشتر هر دو در یک طرف بودند، و یکی از این دو طرف به گونه‌ای به میدان آمده که هر اخلاق و هر رفتار تشکیلاتی را زیر پا می‌گذارد، خود مردم را از چنین سلوک و رفتاری نهی می‌کرد، اما وقتی دعوا او را به نیستی می‌کشاند و می‌بیند بدون چنین رفتاری دیگر آینده‌ای نخواهد داشت، همه این اعمال بدون قید و شرط اخلاقی حلال می‌گردد. 🔹رفتار این طرف در زیر پا گذاشتن اخلاق در این اختلاف به جایی رسید که یکی از برجسته‌ترین رهبران اخوان در مورد آنها نوشت: «آنها برای رضای خدا به من تجاوز کردند»؛ منظور او رفتاری است که برخی نسبت به او و دیگران انجام می‌دادند، از هتک حرمت و مباح شمردن آبروی آنها و آبروی هر کسی که می‌خواست اینان را از کیک اخوان و به طور خاص رهبری آن محروم کند. اینها رفتاری نیست که زاییده امروز باشد، بلکه این عضو ارشد اخوان و دیگران شهادت می‌دهند که پیشتر نیز با چشمان خود همین رفتار را از اینان می‌دیدند که چگونه برادرانشان را با آنکه علم به بی‌گناهی آنها داشتند، هتک حرمت می‌کردند، اما او تنها به اعتراض خاموش یا پنهانی بسنده می‌کرد، از ترس اینکه مبادا به آبروی او نیز لطمه‌ای بزنند، اما هنگامی که او نیز در پیش روی آنها در معرکه‌ای قرار گرفت، او را نیز هدف تیرهای خود قرار دادند و این همان چیزی است که برای دیگران و دیگران نیز اتفاق افتاده است. 🔹سال‌هاست که به هر عاقلی می‌نویسیم و هشدار می‌دهیم و می‌فرستیم که بزرگ‌ترین مشکل این گروه «تجاوز اخلاقی در نزاع و مباح شمردن هر وسیله‌ای است که به مقصود برساند»، حتی اگر به هزینه خود دعوت و جماعت یا شهدا و یا بازداشت‌شدگان باشد. وقتی آنها اموال را از جوانان مهاجرت‌کرده و خانواده‌های بازداشتی‌ها و شهدا دریغ می‌داشتند، استدلال آنها که آن زمان می‌خواستند با آن همه را بترسانند، این بود که می‌خواهند اموال را از معارضان با جناح مسالمت‌آمیز جماعت دریغ دارند، و این تهمتی بود که هیچ دلیل و پشتوانه‌ای نداشت، بلکه خود دلیلی بود بر سقوط اخلاقی آنها. @dolatedin
⭕️ بحران اخوان و شکست در آزمون اخلاق!! ✍️ عصام تلیمه 🔸 بخش دوم 🔹در زمان دعوای قبلی، کسانی پلت‌فرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی ایشان را می‌گرداندند که ارتباطات و رفتارهای اخلاقی آنها جای پرسش داشت، از بداخلاقی‌هایی که بروز می‌دادند و آبروهایی که می‌بردند، و افراد بسیاری بودند که مطالب اینها برایشان ارسال می‌شد، از طریق پست‌های فیس‌بوکی یا از طرق دیگر. آنها در این مطالب آبروی مخالفان خود در جماعت را می‌بردند و مشکل فقط در حضور این افراد نبود، بلکه در پذیرش آنها بود. با یک ستیزه‌جویی آشکار، آنها افرادی را که از اخلاق پا فراتر می‌گذاشتند را می‌پذیرفتند، مادامی که این تخطی آنها به دردشان می‌خورد. تا جایی که روزی با یکی از آنها ملاقات کردم و به او گفتم: چرا معاشرت با کسی را می‌پذیرید که به دروغ، تصویر همسر یک از رهبران را جعل کرده و به ناحق به ناموس مردم تعرض می‌کند؟ پس به صراحت به من گفت: شخصیتی است که به مخالفان ما ضربه می‌زند و به ما آسیب نمی‌رساند، چرا جلوی آن را بگیریم؟! 🔹مهم‌ترین چیز در مورد بحران اخیر این است که یک موضوع مهم اخلاقی را روشن کرد و آن «قربانی کردن سرمایه اخلاقی» است، آن هم به خاطر کسب یک سود احتمالی کوچک و موقت، در حالی که ممکن نیست «تخلیه اخلاقی» ارزش چنین سودی را داشته باشد، حتی اگر محقق شود. 🔹من فکر می‌کنم که جماعت باید این پرونده اخلاقی را به طور کامل از همه جوانب بررسی کند، زیرا قابل قبول نیست سازمانی که یکی از مهم‌ترین ملاک‌های ورود به آن «اخلاق» است، یکی از بزرگ‌ترین ابزارهای نبرد در آن «بداخلاقی» و هتک حرمت باشد. این معضل قابل توجه و به یک رفتار سیستماتیک تبدیل شده است، چه برای مردان و چه برای زنان، و این به جایی رسیده که خانمی در صفحه خود که وابسته به یکی از طرف‌ها در بحران اخیر است و اکنون این طرف به توهین و حرمت‌شکنی معروف شده است، مطلبی نوشت که در آن دو شخصیت که یکی سیاسی و دیگری روزنامه‌نگار و رسانه‌ای بود را به «فحشا» متهم می‌کرد. 🔹نمونه‌ها بسیار بیش از آن است که بتوان آنها را به شمار آورد و نقل آنها در نوشته‌های دیگران، این قلم را از نقل آنها معاف می‌کند. همه متوجه این نزول اخلاقی در نزاع شده‌اند و بدترین نکته آن است که به شکلی آشکار و عریان بروز پیدا کرده است. این چیزی است که زنگ خطر را به صدا درآورده و می‌بایست برای التیام این شکاف اخلاقی تلاش کرد. جماعت باید آن‌گونه که در سخنان و ادبیاتش می‌گوید، اخلاقی باشد و ادبیاتش مطابق با واقعیت و عمل باشد، وگرنه مردم فاتحه آن را می‌خوانند. ✍️ ملاحظه: عصام تلیمه (از علمای الازهری اخوان و مدیر دفتر سابق قرضاوی) که خود از منتقدین سرسخت و دیرین رهبران رسمی جماعت بوده است، ظاهرا در این دوگانه، مایل به ابراهیم منیر بوده و طیف محمود حسین را بیشتر لایق سرزنش می‌داند. هرچند شعارهای نائب مرشد را نیز کافی ندانسته و از لزوم حل شدن واقعی چالش‌های اداره جماعت سخن گفته است. @dolatedin
🔻 افتتاح دانشکده‌ای مسیحی در سوریه در بحبوحه ماجرای لغو منصب مفتی
💢 افتتاح دانشکده‌ای مسیحی در سوریه در بحبوحه ماجرای لغو منصب مفتی 🔹رصیف22: دولت چند روز پس از لغو منصب جمهوری، دانشکده الهیاتی مختص به افتتاح کرد که اولین دانشکده الهیات در نوع خود در سوریه به شمار آمده و اختصاص به مطالعه الهیات مسیحی دارد. این موضوع سؤالاتی را در مورد آینده "صحنه مذهبی" در سوریه ایجاد کرده است. 🔹دولت سوریه هیأتی متشکل از منصور عزام وزیر امور ریاست جمهوری و بسام ابراهیم وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی را برای شرکت در مراسم افتتاحیه که در آن پاتریارک انطاکیه و اسقف یوسف العبسی شرکت داشته‌اند، اعزام کرده است. 🔹در جریان افتتاحیه، اسقف العبسی گفت که رئیس جمهور بشار اسد در سال 2019 فرمان تاسیس این دانشکده را داده است. 🔹ایمن عبدالنور، رئیس سازمان مسیحیان سوریه برای صلح، به رصیف 22 گفت: «دانشکده الهیات وابسته به کاتولیک‌های رومی است و نه همه مسیحیان سوریه. به عبارت دیگر، این یک "هدیه" برای پاپ در واتیکان است و هدیه‌ای از سوی اسد به کاتولیک‌های سریانی است که وابسته به پاپ نیز هستند و همچنین پاداشی برای سفر هیئت بلندپایه واتیکان به سوریه در سال 2019 است.» 🔹وی خاطرنشان کرد: «نظام سوریه در استفاده از کارت دینی برای جلب حمایت به ویژه در خارج از کشور خوب عمل می‌کند. اسد نه تنها این رویه را در داخل کشور دنبال کرده، بلکه برای تقویت روابط با غرب از طریق و نیز با پروتستان‌ها در آمریکا با اعطای حق تأسیس پنج کلیسای جدید و همچنین اجازه برگزاری سمینارها و گردهمایی‌ها به هندوها و... تلاش کرده است.» 🔹واتیکان از زمان وقوع انقلاب در سال 2011 برخلاف دولت‌های غربی به رسمیت شناختن نظام سوریه یا حتی سفیر خود در دمشق را پس نگرفته است و در عوض، دیدارهای سطح بالا و تبادل پیام‌های دیپلماتیک را ادامه داده است. 🔹در سال 2013، واتیکان به آرامی ایالات متحده را تحت فشار قرار داد تا از مداخله نظامی دولت باراک اوباما علیه نظام سوریه جلوگیری کند و همچنان مدافع سرسخت آنچه که «راه حل دیپلماتیک» در سوریه می‌خواند، باقی ماند. 🔹خبر تأسیس دانشکده اختصاصی الهیات برای مسیحیان چند روز پس از آن اعلام شد که رئیس جمهور سوریه دستور لغو منصب مفتی جمهوری که همواره یکی از علمای آن را بر عهده داشت، صادر کرد، اقدامی که عبدالنور آن را بخشی از تلاش‌های نظام برای تغییر صحنه مذهبی در سوریه قلمداد کرد. ✍️ ملاحظه: طبق برآوردها، مسیحیان حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، که کلیسای و کلیسای بزرگترین گروه‌های مذهبی مسیحیان را شامل می‌شوند. مسیحیان در سراسر کشور پخش هستند و جمعیت آنها در دمشق، حمص و لاذقیه قابل توجه است. 🔸روستاهای عمدتا مسیحی‌نشین مانند صیدنایا و معلولا و همچنین شهر ساحلی و مسیحی‌نشین صافیتا در اطراف دمشق واقع شده‌اند. مسیحیان از سطح نسبتا بالایی از تسامح مذهبی بهره‌مند هستند. آنها آزادانه به عبادت می‌پردازند و برخی سمت‌های ارشد دولتی را در اختیار دارند. 🔸باور عمومی بر این است که اکثر مسیحیان از شرکت در اعتراضات علیه دولت خودداری کرده‌اند، چرا که بیم دارند بعد از روی کار آمدن یک دولت اسلامگرا امتیازات دینی خود را از دست بدهند. 🔸رسانه های سوری از چهره‌های مذهبی، نظیر ایگناتیوس چهارم (هزیم)، اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس یونانی، برای دفاع از مواضع دولت استفاده کرده‌اند. 🔸گزارش شده بشار اسد اندکی بعد از شروع نا آرامی‌ها با رهبران مسیحیان دیدار کرده و به آنها گفته است که آینده‌شان با بودن او در قدرت بیشتر در امان است. رهبران مسیحی در تظاهرات طرفداران حکومت سخنرانی کرده‌اند و ضمن حمایت از مقامات کشور، از سوری‌ها خواسته‌اند راه گفتگو را در پیش بگیرند. @dolatedin
💢رهبران هزاره شیعه حمایت خود را از طالبان اعلام کردند. 🔹عربی21: بیش از 1000 افغان از جامعه اقلیت ، از جمله رهبران آنان، روز پنجشنبه 25 نوامبر با استقبال از پایان "دوره تاریک" دولت‌های قبلی مورد حمایت غرب، حمایت خود را از رژیم جدید ارائه کردند. 🔹اقلیت هزاره ۱۰ درصد کل جمعیت ۳۸ میلیونی را تشکیل می‌دهد. 🔹نمایندگان هزاره برای اولین بار روز پنجشنبه در کابل با مقامات طالبان دیدار کردند تا حمایت خود را از رژیم جدید اعلام کنند. 🔹جعفر مهدوی، از رهبران جامعه هزاره و نماینده سابق مجلس، که این گردهمایی را سازماندهی کرده است، اعلام کرد که حکومت تحت رهبری اشرف غنی "تاریک‌ترین نقطه" در تاریخ افغانستان بود. 🔹وی با بیان اینکه افغانستان مستقل نبود و سفارت‌خانه‌های خارجی تصمیمات دولت را کنترل می‌کردند، افزود: «خدا را شکر که این دوره سیاه پایان یافت.» 🔹وی در ادامه گفت که با به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در اواسط ماه اوت، حاکمان جدید به جنگ، فساد و ناامنی فزاینده پایان دادند. 🔹وی از طالبان خواست تا یک دولت فراگیرتر تشکیل دهند و مدارس را برای دختران بازگشایی کنند و افزود: «امیدواریم در هفته‌ها و ماه‌های آینده شاهد تشکیل یک دولت فراگیر متشکل از نمایندگان همه مردم باشیم.» 🔹حکومت کنونی که توسط طالبان به عنوان یک دولت انتقالی معرفی شده است تقریباً منحصراً از رهبران پشتون تشکیل شده است و هیچ نماینده‌ای از زنان وجود ندارد. 🔹ذبیح الله مجاهد سخنگوی دولت طالبان در این گردهمایی تاکید کرد که بازسازی کشور در اولویت است و در ادامه گفت: «جهاد ما در برابر تهاجم خارجی به پایان رسیده است و اکنون مبارزه برای آبادانی کشور را شروع خواهیم کرد.» 🔹آیت الله واعظ زاده ، یکی از روحانیون برجسته هزاره، خواستار آشتی میان تمامی اقوام کشور شد و گفت ما باید همدیگر را ببخشیم، اگر قرار است این حکومت ادامه پیدا کند باید از حمایت همه مردم برخوردار باشد. ✍🏼 برگزاری این اجتماع را باید در زمینه تشدید حملات گروه تکفیری علیه شیعیان و برهم‌زدن امنیت افغانستان در هفته‌های گذشته بازخوانی کرد. وجود دشمن مشترک را می‌توان زمینه‌ای مناسب برای نزدیکی شیعیان افغانستان و طالبان در جهت مقابله با داعش دانست. 🔸این نزدیکی می‌تواند به حضور دولت‌مردان شیعی در بدنه حکومت جدید افغانستان نیز کمک کند، به ویژه که به تازگی زمزمه‌هایی از سوی طالبان برای بازسازی کابینه شنیده می‌شود. @dolatedin
🔻 دعا در کنیسه برای نظامیان صهیونیست؛ برگی دیگر از عادی‌سازی مراکش
⭕️ دعا در کنیسه برای نظامیان صهیونیست؛ برگی دیگر از مراکش 🔹راشاتودی عربی: کنیسه «تلمود تورات» در رباط پایتخت در رویدادی بی‌سابقه شاهد برپایی نماز با حضور بنی گانتز، وزیر جنگ و نظامیان صهیونیست به منظور دعا کردن برای ارتش رژیم صهیونیستی بود. 🔹اقدامی که روزنامه تایمز آن را یک اتفاق نادر خواند که صدای دعا کردن برای رفاه سربازان اسرائیلی در یک کشور عربی شنیده شود، به ویژه زمانی که خود سربازان اسرائیلی با اصالت مراکشی در آن مراسم دعا حضور داشته باشند. 🔹به نوشته این روزنامه، این دعا هفته گذشته زمانی برگزار شد که بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از کنیسه تلمود تورات در رباط، پایتخت مراکش بازدید کرد. 🔹این روزنامه گفت که بر خلاف امارات و بحرین که روابط خود را با اسرائیل به عنوان بخشی از به اصطلاح «توافق ابراهیم» عادی کرده‌اند، بسیاری از اسرائیلی‌ها اصالتاً مراکشی هستند زیرا بین ۲۵۰ هزار تا نزدیک به یک میلیون صهیونیست ریشه در مراکش دارند. (ترجمه: ایکنا) @dolatedin
🔻 حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین معتوق به کویت بازگشت
⭕️ حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین معتوق به کویت بازگشت 🔹به گزارش خبرگزاری اماراتی ارم نیوز، واعظ شیعی، شیخ که به اتهام جاسوسی برای ایران و پنهانکاری درباره محکومان گروهک عبدلی به ۵ سال زندان محکوم شده بود، پس از دستور عفوی که اخیراً توسط شیخ نواف احمد جابر الصباح، امیر ، صادر شده است، شنبه ۲۷ نوامبر از ایران وارد کویت شد. 🔹فعالان در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌هایی را از لحظه ورود شیخ حسین المعتوق که پس از نزدیک به ۳ سال غیبت از کشور توسط تعدادی از دوستداران در فرودگاه مورد استقبال قرار گرفته بود، منتشر کردند. 🔹دادستانی المعتوق را به اتهام جاسوسی برای ایران و فراری دادن غیرقانونی محکومان پرونده گروهک عبدلی به خارج از کشور، متهم کرده بود. 🔹گروهک موسوم به «عبدلی»، گروهی متشکل از ۲۵ کویتی و یک ایرانی، در اوایل سال 2016 به اتهام جاسوسی برای و لبنان و ارتکاب اعمالی که به امنیت و تمامیت ارضی کشور کویت لطمه می‌زند محکوم شدند. 🔹نواف الاحمد امیر کویت در اوایل ماه جاری با صدور دو حکم عفو تعدادی از شهروندان محکوم در پرونده‌های مختلف را بخشید. دو هفته پیش، وزارت کشور کویت ۲۰ متهم در پرونده «گروهک عبدلی» را که مشمول عفو ویژه بودند، آزاد کرد. @dolatedin
🔻 دیدار رئیس اداره اوقاف صنعا با نمایندگان فرقه اسماعیلیه
⭕️ دیدار رئیس اداره اوقاف صنعا با نمایندگان فرقه اسماعیلیه 🔹علامه ، رئیس اداره کل دولت نجات ملی صنعا با احمد النجار، عمر الهمدانی و احمد الحمله، نمایندگان فرقه دیدار کرد. 🔹هر دو طرف در این نشست بر اهمیت افزایش آگاهی جامعه در مورد مسایل وقف و لزوم مصرف درآمد موقوفه‎ها در مصارف تعیین شده تاکید کردند. 🔹هیئت رئیسه اداره اوقاف صنعا در این دیدار، نقش فقهای مذاهب مختلف در گسترش فرهنگ وقف را مهم دانسته و بر لزوم همگرایی بیشتر برای رسیدن به یک وحدت رویه در مسایل دینی و حتی سیاسی همچون رد تجاوز و محاصره هفت ساله تاکید کردند. 🔹عبدالمجید الحوثی در این دیدار، احیای بناهای مذهبی که در حملات ائتلاف متجاوز به رهبری آمریکا و انگلیس، تخریب یا آسیب‌دیده را فارق از اختلاف‌نظرها ضروری دانست و بیان داشت بناهای مذهبی میراثی است که واقعیت میان مردم یمن از فرقه‌های مختلف را منعکس می‌کند. 🔹نمایندگان جامعه اسماعیلیه در این دیدار از نقش اوقاف در جذب و حمایت از فرقه‌های اسلامی و برخورد مثبت دولت نجات ملی با آن‎ها تشکر و این رویه را گامی اساسی برای ارتقای نقش همگان در خدمت به مردم ، فارق از هر مذهبی دانست. @dolatedin
🔻 اتحاد العلماء: ائتلاف کشورهای عربی با اسرائیل حرام است
💢 اتحاد العلماء: ائتلاف کشورهای عربی با اسرائیل حرام است 🔹تی آر تی عربی: اتحاد علماء المسلمين روز شنبه 27 نوامبر ائتلاف و گام‌های عملی برخی کشورهای عربی با را محکوم کرده و شرعا دانست. 🔹در این بیانیه که با امضای علی دبیرکل اتحادیه منتشر شد، آمده: «اتحادیه تاکید می‌کند که آنچه برخی از کشورها مانند و برای ائتلاف و گام‌های عملی با رژیم غاصب صهیونیستی انجام می‌دهند، اقدامی مذموم و حرام و خیانت به عهد و پیمان و حقوق ملت است.» 🔹 خواستار آن شد که تمام تلاش‌های مادی و معنوی برای آزادسازی تمام سرزمین‌های اشغالی به ویژه الاقصی و قدس شریف انجام شود. 🔹مراکش چند روز پیش در جریان سفر وزیر دفاع اسرائیل به این کشور، دو توافقنامه در زمینه های نظامی با اسرائیل امضا کرد. 🔹اسرائیل همچنین از زمان امضای توافقنامه عادی‌سازی روابط بین دو طرف در واشنگتن در اواسط سپتامبر 2020، چندین قرارداد با امارات در زمینه‌های مختلف منعقد کرده است. 🔹در سال 2020، چهار کشور عربی امارات، مراکش، و توافق‌نامه‌هایی را برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل امضا کردند تا از میان 22 کشور عربی به مصر و اردن بپیوندند. 🔹در روزهای گذشته، احمد الریسونی رئیس مراکشی اتحاد علماء المسلمين نیز با تایید اینکه رابطه رسمی مراکش با دشمن صهیونیستی اکنون کاملاً در «عشق حرام» غوطه‌ور شده است، گفت: «توافقات همه‌جانبه، دیدارهای پی‌درپی و تهاجمات صهیونیستی باقی نمی‌ماند و همگی از بین می‌رود.» 🔹ریسونی از عادی‌سازی مراکش با رژیم صهیونیستی اظهار تعجب کرده و گفت: «آیا مراکش در حالت خفقان و خشکسالی قرار داشت که در همه سطوح (آموزش، امنیت، ارتش، تسلیحات، اطلاعات، اقتصادی، گردشگری و سیاست خارجی) اقدام به توافق کرده است؟! آیا مراکش در آستانه ورشکستگی بود؟ آیا او به کسی نیاز داشت که به او کمک کند و او را نجات دهد؟» 🔹احمد ويحمان، رئیس دیده‌بان مغرب علیه عادی‌سازی نیز به نوبه خود، تقویت مستمر روابط مراکش با رژیم اشغالگر اسرائیل را محکوم و آن را شاهراهی برای ویران کردن کشور دانست. 🔹ویحمان گفت: «آنها می‌گویند که این توافقات را برای دفاع و مقابله با خطر مشترک ایجاد کرده‌ایم. چه خطری غیر از مقاومت فلسطین و ، موجودیت رژیم صهیونیستی را تهدید می‌کند؟ آیا مراکش در حمایت از امنیت اشغالگران با مقاومت فلسطین و لبنان روبرو خواهد شد؟» 🔹وی افزود: «متاسفانه از زمان امضای رسمی توافق‌نامه عادی‌سازی روابط با اسرائیل، ما در بزرگراهی به سمت خرابه‌های مراکش هستیم!» @dolatedin
🔻 الظواهری ناامید.. حمله رهبر القاعده به طالبان پس از پایان ماه عسل
⭕️ الظواهری ناامید.. حمله رهبر القاعده به طالبان پس از پایان ماه عسل 🔹ایلاف: ایمن ، رهبر القاعده، ویدئوی تازه‌ای را با عنوان ""نصيحة الأمة الموحدة بحقيقة الأمم المتحدة" منتشر کرده و مباحثی پیرامون تاریخچه متحد و اعلامیه جهانی حقوق بشر و تاریخچه فعالیت‌های یونسکو مطرح کرده است. 🔹الظواهری در سخنرانی 39 دقیقه‌ای خود به ویژه به سازمان‌های بین‌المللی و همه کسانی که زیر سقف سازمان ملل قرار می‌گیرند حمله می‌کند و آن را «پذیرش حکمیت برای چیزی جز الهی» می‌داند. او نسبت به امضای منشور ملل متحد هشدار داده و آن را جلوگیری از حمایت «مجاهدین» مسلمان در کشورهای مختلف و مغایر با شریعت اسلامی که « را برای آزادی کشورهای مسلمان و مبارزه با کفار کرده» می‌داند. 🔹به نظر می‌رسد که الظواهری از طریق حمله خود به سازمان ملل متحد، قصد دارد تا بدون نام بردن از طالبان، از خواسته‌های اخیر آنها برای کسب کرسی افغانستان در سازمان ملل انتقاد کند. 🔹اما داستان اختلافات بین و در موضوع سازمان ملل امروز متولد نشده است، بلکه ریشه آن از زمانی است که جنبش طالبان برای نخستین بار کنترل کابل را به دست گرفت و القاعده با ، امیر طالبان بیعت کرد. 🔹در سپتامبر 2000، جنبش طالبان یک کمپین دیپلماتیک را با هدف به دست آوردن کرسی افغانستان در سازمان ملل آغاز کرد و جنبش یک هیئت بلندپایه را به نیویورک فرستاد تا طرف‌های مربوطه را در مورد حق آنها برای تصرف این کرسی متقاعد کند. 🔹ایالات متحده آن زمان با این اقدام مخالفت کرد و مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه آمریکا در آن زمان گفت: «ایالات متحده با ایده گرفتن کرسی طالبان در افغانستان مخالفت خواهد کرد» و خاطرنشان کرد که این جنبش همچنان اسامه را پناه داده و با استرداد او مخالف است. 🔹درخواست‌های استرداد اسامه بن لادن از سال 1998 و پس از بمب‌گذاری سفارت‌های آمریکا در نایروبی و دارالسلام توسط القاعده تشدید شد، اما طالبان این درخواست‌ها را احتمالا به دلیل ترس از دشمنی القاعده که ممکن بود به سقوط جنبش بیانجامد، رد کرد. 🔹بر اساس اسناد محرمانه ایالات متحده در ارتباط با مذاکرات ایالات متحده با طالبان در مورد استرداد اسامه بن لادن، متن زیر آمده است: «در نوامبر 1998، وکیل احمد متوکل، وزیر خارجه طالبان و سخنگوی ملا عمر، به سفارت ایالات متحده در اسلام آباد گفت که اخراج اسامه بن لادن ممکن است منجر به سقوط طالبان شود.» @dolatedin
🔻 طالبان «کمیسیون بررسی حقوق شیعیان» ایجاد کرد؛ وعده تشکیل حکومت فراگیر در یک الی یک‌ماه و نیم آینده
⭕️ طالبان «کمیسیون بررسی حقوق شیعیان» ایجاد کرد؛ وعده تشکیل حکومت فراگیر در یک الی یک‌ماه و نیم آینده 🔹ایندیپندنت: قاری حافظ ذاکرالله، از مقامات ، گفت نهادی با عنوان «کمیسیون بررسی حقوق شیعیان» به دستور رهبران طالبان ایجاد شده است و در مورد جایگاه سیاسی و حقوق شهروندی در تصمیم می‌گیرد. 🔹قاری حافظ ذاکرالله، در گفت‌وگو با خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفت که کار روی ایجاد کمیسیون بررسی حقوق شیعیان نهایی شده است و به‌زودی، ساختار و فعالیت‌های این نهاد توسط رهبران طالبان به گونه رسمی اعلام می‌شود. به گفته قاری حافظ ذاکرالله، او به عنوان رئیس این کمیسیون تعیین شده است و کمیسیون مذکور موظف است در مورد جایگاه شیعیان در ساختار دولت طالبان و حقوق قانونی آنان، فعالیت کند. 🔹ذاکرالله گفت: «از یک ماه پیش بدین‌سو، گفت‌وگوهایی را با متنفذان و نمایندگان شیعیان افغانستان آغاز کردیم و تلاش کردیم همه آنان با امارت اسلامی بیعت کنند و سپس در مورد جایگاه آنان در دولت تصمیم بگیریم.» 🔹در همین حال، سران حزب حرکت اسلامی که در روزهای اخیر، به نمایندگی از شیعیان افغانستان با مقامات طالبان ملاقات می‌کنند، نسبت به تشکیل کمیسیون بررسی حقوق شیعیان توسط طالبان، ابراز امیدواری کرده‌اند. 🔹سید الیاس جاوید، رئیس کمیسیون سیاسی حزب حرکت اسلامی افغانستان، یکشنبه هفتم آذر، با نشر تصاویری از ملاقات هیئتی از «کمیسیون بررسی حقوق شیعیان» با اعضای آن حزب، تایید کرد که قاری حافظ ذاکرالله از سوی مقامات طالبان به عنوان رئیس آن کمیسیون تعیین شده و گفت‌وگوهایی را با نمایندگان شیعیان آغاز کرده است. 🔹الیاس جاوید به نقل از قاری حافظ ذاکرالله در جریان ملاقات او با رهبر و اعضای حزب حرکت اسلامی افغانستان، نوشته است: «حکومت فعلی طالبان، موقت و گذرا است و تا یک الی یک‌ماه و نیم، حکومتی تشکیل خواهد شد که تمام اقوام، شخصیت‌ها، متخصصان و افراد متعهد، به شمول اهل تشیع، در تمام رده‌ها در آن حضور داشته باشند.» 🔹قاری حافظ ذاکرالله در آن ملاقات گفته است که به منظور تشکیل حکومتی همه‌شمول، مذاکرات با بزرگان اهل تشیع افغانستان جریان دارد. @dolatedin
🔻 واکنش‌ها به تعرض رئیس رژیم صهیونیستی علیه مسجد ابراهیمی