eitaa logo
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
797 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
213 ویدیو
20 فایل
﷽ خبر و تحلیل از «نهاد دین در جهان اسلام». نهادی که می باید به جایگاه راستین خویش، یعنی رهبری جوامع باز گردد. هیئت تحریر: میز «نهادها»ی اندیشکده حوزوی مرصاد @mersadcss t.me/dolatedin ble.ir/dolatedin ارتباط با مدیر: @dolatdin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻مقدس‌سازی نهج‌البلاغه بین نجف و حله؛ (آیت الله) سیستانی و اقتدار نمادین مرجعیت ✍️عون حسن علی - دانشگاه کلرادو بولدر 🔹با وجود ساختار نسبتاً محدود اختیارات مراجع شیعه در قوانین رسمی، شواهد زیادی وجود دارد که می‌توان نتیجه گرفت که آنها در قلمروهای دیگر نیز دارای اقتدار هستند. 🔹در حالی که بیشتر پژوهش‌ها پیرامون مرجعیت، بر اقتدار سیاسی آنها در جوامع اکثرا مسلمان متمرکز بوده است، اما جایگاه آنها به عنوان نمادهای فرهنگی برای درک نفوذ جهانی آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است. 🔹این مقاله به بررسی نحوه استفاده مرجعیت از «اقتدار نمادین» خود برای شکل‌دهی به مقدسات می‌پردازد. به ویژه، بر بیانیه اخیر (آیت الله) سید علی حسینی سیستانی متمرکز است که نهج‌البلاغه را به مثابه تفسیرگر مفاهیم قرآن توصیف می‌کند. 🔹در این مقاله استدلال می‌شود که با تلاش برای سازماندهی و تنظیم شیوه‌های خوانش (دین)، بیانیه سیستانی به مقدس‌سازی متن نهج‌البلاغه کمک می‌کند. با این حال، برای درک کامل اهمیت بیانیه سیستانی، باید آن را در تاریخ (مقدس‌سازی) متن (نهج‌البلاغه) گنجاند. 🔹من استدلال می‌کنم که مکتب حله یک نقطه نظر عالی است که می‌توان تاریخ مقدس‌سازی نهج‌البلاغه را از آنجا مشاهده کرد، زیرا می‌توان آن را از جنبه‌های مهمی، دوره شکل‌گیری سنت امامیه دانست. 🔹شواهد مکتب حله تأیید می‌کند که نهج‌البلاغه در سازماندهی و بازنمایی سنت امامیه نقش داشته است، اما شواهد کمی در مورد این نظریه وجود دارد که تفسیرگر مفاهیم قرآن است. با تکیه بر تلقی کلاسیک جی. زد. اسمیت از امر (چیز) مقدس، من نتیجه می‌گیرم که تازگی این دیدگاه (آیت الله سیستانی)، شاهد دیگری است بر اینکه نهج‌البلاغه (از سوی او) مقدس‌سازی شده است. منبع: شماره اخیر مجله «مطالعات معاصر اسلام»، ویژه‌نامه «مرجعیت و جامعه» @dolatedin
♨️صدور حکم فرزندان سفر الحوالی پس از 4 سال! 🔺حساب کاربری معتقلی الرأی روز دوشنبه اعلام کرد، سیستم قضایی سعودی پسران "سفر الحوالی" که از سال 2018 در بازداشت به‌سر می‌برند به چهار سال زندان محکوم کرده است. ✍️سفر الحوالی که بیش از هفتاد سال سن دارد و شرایط جسمانی خوبی ندارد، هنوز بدون صدور حکم در بازداشت به‌سر می‌برد. مقامات سعودی در اوایل فوریه 2019 ابراهیم الحوالی، کوچک‌ترین پسر وی را پس از هفت ماه بازداشت آزاد کردند. اما عبدالرحیم، عبدالله و عبدالرحمان همچنان در بازداشت هستند. ✍️سفر الحوالی از بنیانگذاران جریان نوسلفی عربستان جولای 2018 به‌سبب طرح سوالات و ایراد سخنان تند علیه رژیم سعودی به همراه چهار فرزندش بازداشت شد. از جمله سوالات وی این بود که آیا گسترش رشوه و فساد در دستگاه اداری سعودی از احکام شرعی خداوند است؟ ✍️بسیاری از طرفداران شیخ الحوالی نسخه پی‌دی‌اف کتاب او تحت عنوان "مسلمانان و تمدن غرب" را در رسانه های اجتماعی قرار دادند؛ کتابی که بیش از 3000 صفحه دارد و در آوریل 2018 آن را تالیف کرده و به‌صراحت نظام سعودی را زیر سؤال می‌برد. ✍️برخی کارشناسان انتشار این کتاب را امضای حکم مرگ الحوالی ارزیابی کرده بودند. 🔹مطالعات خلیج فارس @PGulfStudies
🔻خفاجی: شورای علمای قرضاوی از هیچ کشوری در جهان مجوز ندارد
🔹الأهرام: محمد عبدالوهاب خفاجی، نایب رئیس شورای دولتی مصر، معتقد است که «اتحادیه بین‌المللی علمای مسلمان» یک مجموعه تروریستی است که توسط هیچ کشوری در جهان مجوز ندارد، و در جهت تخریب کشورهای عربی ایجاد شده است. 🔹خفاجی می‌افزاید که این اتحادیه یکی از شوراهای جعلی است که از دین به عنوان پوششی برای خشونت استفاده می‌کند و این شورای قرضاوی، مفتی تروریسم است. ✍️ ملاحظه: این موضع‌گیری خفاجی در حالی صورت می‌گیرد که پس از بیانیه اتحادیه بین‌المللی علمای مسلمان مبنی بر ممنوعیت تصمیمات رئیس جمهور تونس برای مسدود کردن مجلس نمایندگان اکثریت اخوان، درخواست‌هایی برای بستن شعبه این اتحادیه در تونس رسانه‌ای شد. 🔹از جمله عبیر موسی، رئیس «حزب مشروطه آزاد» در تونس، در نامه‌ای فوری به رئیس جمهور تونس، خواستار تعلیق فعالیت شعبه اتحادیه در تونس و کلیه اجزای اختاپوسی وابسته به آن و آغاز مراحل انحلال نهایی آن شد. 🔹پلیس مصر نیز پس از انقلاب مردم مصر در 30 ژوئن 2013، شعبه اتحادیه را در مصر بست. @dolatedin
🔻برگزاری کنفرانس جهانی فتوا با موضوع «نهادهای فتوا در عصر دیجیتال» با شرکت 85 کشور
🔹المصری الیوم: ششمین کنفرانس بین‌المللی فتوا در قاهره با حضور علما و روحانیون نماینده 85 کشور طی دو روز برگزار شد. در این کنفرانس که عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، و دکتر شوقی علام، مفتی اعظم مصر، نیز حضور داشتند، موضوعات پیشنهادی دارالافتاء مصر پیرامون «نهادهای فتوا در عصر دیجیتال» مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 🔹دکتر ابراهیم نجم مهمترین موضوعات این کنفرانس را چنین عنوان کرد: «فتواهای جمعی و نهادهای آن؛ واقعیت و امید»، «موسسات فتوا در عصر دیجیتال؛ چالش‌های توسعه و مدل‌های پردازش»، «مجموعه افتا در زمان همه‌گیری‌ها و بحران‌ها»، «فعال‌سازی توسعه دیجیتال در موسسات فتوا برای مقابله با همه‌گیری‌ها و بحران‌های متقابل». @dolatedin
🔻اعضای شورای علمای شیعه افغانستان با حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی دیدار کردند. 🔹دفتر شورای عالی مصالحه ملی دیروز پنج‌شنبه، با نشر اعلامیه‌ای خبر داد که در این نشست در رابطه با وضعیت جاری در‌ کشور و یک نظام همه شمول که در آن حقوق همه اتباع کشور محفوظ باشد بحث و‌گفتگو صورت گرفته است. #افغانستان #طالبان #شیعیان ‌@dolatedin
🔹ادی کوهن، ژورنالیست صهیونیست، در توییتی با ادبیاتی کاملا دینی: «تشکر از پادشاهی عربستان سعودی عزیز. خداوند متعال اولیای امر آن را یاری کند، آمین؛ از تجدید گفتمان دینی و لغو احادیث نفرین علیه یهودیان و مسیحیان حمایت کردند، در حالی که خطیبان مساجد سروریه و اخوان و طالبان و جهمیه و... را به جای اهل کتاب دشنام می‌دهند، خداوند ایشان را حفظ کند.» @dolatedin
🔻مرکز مطالعات اسلامی ملک فیصل عربستان به دنبال نوشتن فصل جدیدی با فیلیپین است
عرب نیوز: مرکز تحقیقات و مطالعات اسلامی ملک فیصل قصد دارد ارتباط خود را با اساتید علوم دینی فیلیپینی افزایش دهد. این نقطه عطفی در روابط فیلیپین با عربستان است. سفارت فیلیپین در ریاض به عرب نیوز گفت که مرکز تحقیقات و مطالعات اسلامی ملک فیصل پذیرای اساتید مهمانی خواهد بود که مایل به تحقیق در مورد موضوعات مربوط به این مرکز هستند. مرکز ملک فیصل فیلیپینی‌ها را تشویق می‌کند تا به شبکه پژوهشگران دانشگاهی این مرکز بپیوندند. سفارت فیلیپین همچنین در تلاش است تا بین این مرکز و برخی از دانشگاه های فیلیپین، به ویژه در بانگسامورو (منطقه خودمختار مسلمان‌نشین فیلیپین)، روابطی ایجاد کند تا همکاری بین موسسات دانشگاهی فیلیپین و عربستان سعودی را ارتقا دهد. ✍️ ملاحظه: به نظر می‌رسد عربستان که با فیلیپین روابط اقتصادی مهمی دارد و جمعیت بزرگی از کارگران فیلیپینی در اقتصاد این کشور مشغول به کار هستند، بار دیگر الگوی توسعه قدرت نرم خود را در کشورهای همسو با خود پیگیری می‌کند. عربستان پیش از این بارها این الگو را در کشورهایی همچون اندونزی و پاکستان اجرایی کرده و با استفاده از توسعه قدرت نرم خود در این کشورها، راه را برای همکاری‌های استراتژیک سیاسی و اقتصادی با آنها هموار می‌کند. 🔹مرکز تحقیقات و مطالعات اسلامی ملک فیصل که زیر نظر ترکی الفیصل (رییس پیشین سازمان اطلاعات عربستان و سفیر پیشین این کشور در آمریکا) فعالیت می‌کند، در سفر اخیر رابرت بورج (دستیار رئیس جمهوری فیلیپین در امور خارجه) به عربستان، آمادگی خود را برای این ابتکار به او منتقل کرده است. 🔹ما پیشتر در مقاله‌ای در پایگاه اینترنتی اندیشکده مرصاد با عنوان «دانشگاه امام و دایگی فرزندان غیرسعودی» به تفصیل به این راهبرد دیپلماسی مذهبی عربستان پرداخته‌ایم. کوتاه آنکه عربستان در دوره جدید حکمرانی خود، گرچه رحم سلفیت را در داخل این کشور سترون ساخته است، اما در فضای بین‌الملل، با شتابی بیشتر پروژه‌های توسعه دینی-فرهنگی خود را به پیش می‌برد. 🔹عربستان با هماهنگی و مدیریت و پشتیبانی مالی دست‌اندرکاران سیاست خارجه این کشور (و نه صرف علما و نهادهای دینی)، در چرخه‌ای کامل طلاب و اساتید علوم دینی غیرسعودی را در دانشگاه‌های اسلامی خود بورسیه و تربیت می‌کند، شبکه مدارس دینی خود را در این کشورها توسعه می‌دهد و از این طلاب و اساتید در مدیریت بومی این مدارس بهره گرفته و قدرت نرم و شبکه انسانی همسو با خود را در این کشورها به سرعت بازتولید می‌کند. @dolatedin
🔻سد النهضه: جدال به روحانیون مصر و اتیوپی نیز کشیده شد
🔹بی بی سی: جنجال بر سر بحران سد النهضه به روحانیون مصر و اتیوپی کشیده شده و روحانیون برجسته دو کشور، ازجمله شیخ الازهر در مصر و رئیس شورای عالی امور اسلامی در اتیوپی و سران کلیساهای مصر و اتیوپی، به بحث و اظهار نظر در این باره پرداخته‌اند. 🔹این درگیری در مارس گذشته زمانی آغاز شد که عمر ادریس، رئیس شورای عالی امور اسلامی در اتیوپی، اظهار داشت که اتیوپیایی‌ها از آب نیل بیشتر از سودانی‌ها و مصری‌ها حق دارند. 🔹ادریس در ویدئویی که توسط رسانه‌های اتیوپی منتشر شده است توضیح داد که اسلام تصریح می‌کند که «کسی که چشمه نیل را در سرزمین خود دارد ابتدا از این آب سود می‌برد و آنچه را که اضافه می‌آورد برای همسایگانش می‌فرستد». 🔹شیخ الازهر، احمد الطیب، پاسخ داد که آب رودخانه و منابع طبیعی لازم برای زندگی مردم متعلق به یک فرد نیست و نیز در یک بیانیه تصویری افزود که «هر کس بخواهد به دلخواهش از آب جلوگیری کند، ظالم و متجاوز است و مقامات مربوطه در سطح محلی و بین‌المللی باید او را از انحراف و فساد خود در زمین بازدارند». 🔹اما رئیس شورای عالی امور اسلامی در اتیوپی، ملقب به مفتی، از شیخ الازهر خواست که سخنرانی وی را مرور کند. 🔹این اظهارات رد و بدل شده جنجال بزرگی را در میان روحانیون به‌ویژه در مصر به راه انداخت، زیرا آن‌ها پاسخ مفتی اعظم اتیوپی به شیخ الازهر را «درازتر کردن پا از گلیم خود» می‌دانستند. 🔹اسامه الازهری، مشاور رئیس‌جمهور مصر در امور مذهبی و استاد اصول دین، اظهار داشت که اظهارات مفتی اعظم اتیوپی «ممکن است آسیب بزرگی به مسلمانان در اتیوپی وارد کند، زیرا او ذهن آن‌ها را گمراه و گیج می‌کند». 🔹مفتی اعظم پیشین مصر و رئیس کمیته امور مذهبی در مجلس نمایندگان مصر، علی جمعه، روحانی اتیوپیایی را به نادانی متهم کرد. علی جمعه در اظهارات مطبوعاتی اظهار نظر کرد و گفت: «ای عمر، از خدا بترس و ادله را واژگون نکن و با باطل به شیخ الازهر پاسخ نده». 🔹البته موضوع به روحانیون وابسته به نهادهای رسمی ختم نشد. محمد حسن واعظ سلفی در کانال الرحمه خود ظاهر شد تا درباره بحران سد النهضه اظهار نظر کند. حسن گفت که اتیوپی فراموش کرده است که «نیل برای مصر نجات دهنده است»، و افزود: «مصر تجاوز را دوست ندارد، اما به هرگونه تجاوز به مردم خود پاسخ می‌دهد». 🔹کلیساهای اتیوپی و مصر نیز که مدت‌ها است بر سر قضیه «صومعه سلطان مملوک» در شهر قدس، با یکدیگر درگیر هستند، بر سر مسئله سد النهضه نیز وارد جدال شدند. 🔹در مورد سد النهضه، کلیسای اتیوپی از اتیوپیایی‌ها خواست تا «حمایت خود را از پروژه سد که در شرف اتمام است» ادامه دهند و کلیسا در بیانیه‌ای توضیح داد که «سد النهضه یک گام به جلو در جهت کاهش فقر است». 🔹از سوی دیگر، پاپ توادروس دوم، رئیس کلیسای مصر، قبل از جلسه شورای امنیت برای بحث در مورد مسئله سد النهضه، اشاره کرد که «قاهره قادر است از تمام حقوق آبی خود محافظت کند». 🔹پاپ توادروس در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «امیدوارم خداوند این مرحله را به نتیجه مطلوب برساند تا از ورود شاخ آفریقا به درگیری‌ها، اختلافات و جنگ‌هایی که برای همه بدبختی می‌آورد، جلوگیری کند». 🔹کلیسای اتیوپی تا زمان استقلال خود در سال 1959 وابسته به کلیسای مصر بود. @dolatedin
🔻سخنرانی جنجال‌برانگیز فرمانده لشکر انصار المرجعیه
🔹الوطن: سید حمید الیاسری که یکی از فرماندهان لشکر‌های حشد الشعبی عراق تحت عنوان انصار المرجعیه است، در سخنرانی‌ای که به مناسبت دهه اول محرم در شهر رمیثه برگزار شده بود ضمن انتقاد از گروه‌های مقاومت تحت عنوان میلیشات مسلح که تابع دولت‌های بیگانه هستند موجی از انتقادات و واکنش‌های جریان‌های شیعی را برانگیخت. 🔹وی در این سخرانی وابستگی به کشوری دیگر را مخالف راه امام حسین علیه السلام معرفی کرد و گروه‌های مقاومت را با این استدلال به خائنین نسبت به راه سید الشهداء تشبیه کرد. همچنین در سخنرانی جنجالی خود افزود: «این صحبت‌های من همچون گلوله‌هایی برای این گروه‌ها دردآور است و ممکن است باعث شود که مفتی آن‌ها از کشورشان حکم به قتل من دهد!». 🔹این صحبت‌ها با واکنش شیخ قیس الخزعلی فرمانده حرکت عصائب اهل الحق عراق مواجه شد. وی در توییتی نسبت به رواج تفکر ملی‌گرایی توسط معممین و نسبت دادن این تفکرات به امام حسین علیه السلام هشدار داد. ✍️ ملاحظه: حشد الشعبی که در سال 2014 با فتوای دفاع کفایی تشکیل شد از همان ابتدا مورد مناقشه بسیاری از نزدیکان دفتر آیت الله سیستانی قرار گرفته بود. اگرچه در سایه مدیریت شهید حاج قاسم سلیمانی این اختلافات به نحو کنونی فضای لازم برای ظهور و بروز پیدا نکرده بود، بعد از شهادت فرمانده سپاه قدس در قالب جدایی گروه‌های وابسته به عتبات مقدسه از حشد الشعبی کلید خورد و با سخنرانی اخیر سید حمید یاسری بر علیه گروه‌های مقاومت و مرجع تقلیدشان، که برخی تحلیل‌گران آن را آیت الله خامنه‌ای دانسته‌اند (میدل ایست آنلاین)، به اوج خود رسید. 🔹لازم به ذکر است دفتر آیت الله سیستانی تاکنون نسبت به صحبت‌های تفرقه‌برانگیز و خلاف واقع سید حمید الیاسری، که معتمد معظم له در شهر رمیثه است، موضع‌گیری نکرده است. @dolatedin
✍️ آخرین سنگر سلفیه یمنی در صنعا 👤 احمد حاجی صادقیان 🔹ده روز از فوت علامه قاضی محمد اسماعیل عمرانی یکی از برجسته ترین علمای معاصر یمن که به وی لقب شوکانی عصر را داده بودند می‌گذرد. وی علاوه بر منصب رسمی مفتی یمن تا قبل از اتحاد یمن در سال 1990 ریاست دفتر رسیدگی به شکایات ریاست جمهوری و ریاست کمیته تدوین شریعت اسلامی را در پارلمان یمن به عهده داشت. او که با یک واسطه از شوکانی و سیزده واسطه از بخاری نقل روایت می‌کرد جایگاه بسیار بالایی در میان علمای معاصر یمن داشت. فوت وی که با مکانت علمی بالای خود یکی از عوامل مهم در توسعه منهج سلفیه یمنی در دوره معاصر بود را باید از نقاط عطف حیات این مکتب علمی بدانیم. نقطه عطفی که با توجه به شرایط فعلی سیاسی و اجتماعی یمن در تحولات مذهبی و اجتماعی پیش رو در یمن نیز موثر خواهد بود. #یمن #محمد_اسماعیل_عمرانی #سلفیه_یمنی 🔗 متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
🔻 آیت الله عالمی بلخابی، از رهبران جهاد اسلامی در ولایات شمال افغانستان، درگذشت
🔹آیت الله «سید محمد علی عالمی بلخابی» از علمای برجسته شیعه افغانستان صبح روز جمعه 5 شهریور براثر کهولت سن در سن 100 سالگی در شهر کابل درگذشت. 🔹وی در دوران تحصیل خود در نجف اشرف نزد اساتید بزرگی چون آیت الله سید محسن حکیم، آیت الله سید ابوالقاسم خوئی، آیت الله سید محمد باقر صدر، آیت الله صدرا بادکوبه‌ای، حاج شیخ مجتبی لنکرانی، شهید محراب سید اسدالله مدنی و... به کسب علم پرداخته بود. 🔹در سال 1357 و در حمله اشغالگران شوروی، آیت الله عالمی از سوی کمونیست‌ها دستگیر و روانه زندان شد و پس از دوران طولانی زندان، راهی بلخاب شد. وی از نخستین آغازگران جهاد در جبهه‌های شمال افغانستان بود و نزدیک به 14 سال رهبری جهاد را به عهده داشت و بعد از تشکیل حزب وحدت اسلامی به عنوان عضو عالی شورای نظارت حزب انتخاب گردید. 🔹ایشان با بالا گرفتن تنش‌های قومی و نژادی در جامعه افغانستان و بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های ایشان برای نزدیک کردن احزاب به یکدیگر، در مدت حکمرانی اول طالبان بر افغانستان به قم مهاجرت کردند و پس از شش سال فعالیت‌های علمی و فرهنگی در حوزه علمیه قم، سرانجام در سال 1381 به دیار خود بازگشتند. 🔹پیکر این فقیه وارسته، دیروز (شنبه) در مرکز ولایت سرپل به خاک سپرده شد. @dolatedin
🔻ماجرای کتابی با تصویر آیت الله سیستانی در دستان مکرون چه بود؟
🔹شب گذشته امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، کتابی را در دست گرفت که درباره مواضع آیت الله سیستانی در قبال مسیحیان است. 🔹این کتاب با عنوان «آثار انسانی مرجعیت دینی در دفاع از مسیحیان و سایر ادیان و اقلیت‌ها» توسط نخست‌وزیر مصطفی کاظمی، در دیدار شب گذشته‌اش با مکرون در حرم مطهر امامین کاظمین علیهما السلام، به او اهدا شد. 🔹بر روی جلد این کتاب تصویری از آیت الله سیستانی و نقشه‌ای از عراق - که به گونه‌ای طراحی شده بود که نشان‌دهنده تنوع اجتماعی آن است - حک شده بود. ✍️ ملاحظه: برگزاری این دیدار در حرم امامین کاظمین(ع) خود دربردانده پیام پاکی و طهارت ظاهری اهل کتاب از دیدگاه مسلمانان است. گفتنی است موضع‌گیری‌های ضد اسلامی مکرون در سالیان گذشته در قضایای کاریکاتورهای توهین‌آمیز مجله شارلی ابدو، واکنش‌های بسیاری را از سوی علما و ملت‌های مسلمان به دنبال داشت. @dolatedin
🔻دین و تغییرات آب و هوایی... آیا گناه نابودی طبیعت بخشوده خواهد شد؟
🔹الجزیره: شیخ الازهر، دکتر احمد الطیب، اخیرا مطلبی را در فیسبوک منتشر کرده است که در آن از خطرات تغییرات آب و هوایی می‌گوید و بر ضرورت مقابله جدی با آنها تأکید می‌کند. این مطلب توجه شبکه‌های اجتماعی عربی را به خود جلب کرده است. 🔹چندی پیش احمد الطیب دعوتی رسمی برای حضور در نشست رهبران ادیان درباره تغییرات آب و هوایی دریافت کرد. این نشست در پایتخت ایتالیا، رم، برگزار می‌شود و انگلیس اداره آن را بر عهده دارد. در این نشست شخصیت‌های بارز دینی و سیاسی از اطراف عالم حضور دارند. 🔹خیلی نادر است که یک رهبر دینی، مخصوصا در منطقه عربی، از تغییرات آب و هوایی صحبت کند. در مطلبی که شیخ الطیب منتشر کرده است سوالی اساسی مطرح می‌شود: «آیا خداوند ما را به علت از بین بردن طبیعتی که خلق کرده است، خواهد بخشید؟» به عبارتی دیگر سوال را می‌توان این طور مطرح کرد: آیا اگر افعال ما باعث تغییرات آب‌وهوایی شود، این کار باعث خشم خدا خواهد شد و ما گناهکار خواهیم بود؟ 🔹به‌طور کلی، ارتباط بین دینداری و موضع‌گیری در مورد تغییرات آب و هوایی امری پیچیده است و نمی‌توان گفت که متدینین عموما چه موضعی دارند. حتی ممکن است در یک دین واحد جریان‌های متضاد وجود داشته باشد و یا اینکه دینداران در مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مواضعی متفاوت داشته باشند. 🔹می‌توان گفت مواضع بزرگان دینی در این مورد بر روی مردم تاثیر به سزایی دارد. در این مجال، دین و مخصوصا دین اسلام می‌تواند نقش مهمی را بازی کند و مسیر کارزار را به‌طور کلی عوض کند. اشخاص با نفوذ دینی می‌توانند مردم دیندار را ترغیب کنند تا به تغییرات آب و هوایی توجه بیشتری داشته باشند. در مطالعه‌ای که در اندونزی در سال 2013 انجام گرفت، ثابت شد که خطبه‌های نماز جمعه تاثیر زیادی بر افزایش آگاهی عمومی از مسائل زیست محیطی داشته است. 🔹از طرفی دیگر، مؤسسات دینی منابع اقتصادی زیادی دارند که می‌توانند در این مسیر خرج کنند. همچنین آن‌ها می‌توانند مردم را در مسائل تغییرات آب و هوا دخیل کنند زیرا بسیاری از مردم به علمای دین احترام زیادی قائل هستند و به آن‌ها اطمینان دارند. @dolatedin
🔻دیدار قرضاوی و طالبان در قندهار و ماجرای مجسمه‌های بودا؛ به روایت مدیر دفتر قرضاوی
✍️ ملاحظه: عصام تلیمه، از افراد نزدیک به قرضاوی که شش سال مدیر دفتر و منشی خصوصی وی بوده است، در یادداشتی که دیروز در پایگاه الجزیره منتشر کرده است، به جزییات دیدار بیست سال پیش قرضاوی و رهبران طالبان و گفتگوهای چالشی میان آنها پرداخته است. آنچه می‌آید خلاصه‌ای از این یادداشت است که می‌تواند دید ما را نسبت به نگاه اسلام‌گرایان به طالبان و پیوندهای فکری و دینی این دو جریان با یکدیگر و نقش یک مرجع دینی در یکی از بحرانی‌ترین دوران‌های معاصر، روشن‌تر سازد. 🔹زمانی که طالبان در پی فشارهای بین‌المللی غرب و رها شدن از سوی کشورهای عربی، گام ویژه‌ای برداشت و اعلام کرد که تندیس‌های بودا را در افغانستان درهم شکسته است، دولت قطر رئیس سازمان کنفرانس اسلامی (که بعدها سازمان همکاری اسلامی نامیده شد) بود و او تنها کشوری بود که در آن زمان (2001) رابطه خود را با طالبان قطع نکرده بود. 🔹رسانه‌های بین‌المللی موضوع نابودی بت‌های بودا را بسیار داغ کرده بودند، بنابراین شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر، پیشنهاد کرد که هیاتی از علمای مسلمان برای دیدار با رهبران طالبان تشکیل شود تا با ایشان پیرامون خطرات احتمالی پیش‌رو بحث مذهبی و سیاسی کنند و نگاه ایشان را نسبت به مسائل تغییر دهند. 🔹رابطه قرضاوی با افغانستان قدیمی بود؛ از زمان جهاد افغانستان علیه روس‌ها و خروج آنها و شروع جنگ‌های داخلی بین جناحهای افغان و تلاش‌های او برای آشتی بین آنها. 🔹هیاتی برای ملاقات با رهبران طالبان متشکل از شیوخ و اساتید تشکیل شد: یوسف قرضاوی، نصر فرید واصل، محمد راوی، ثقل شمری، عبدالقادر عمری، علی محیی القره داغی، فهمی هویدی و هیثم خیاط. جزئیات این سفر را استاد فهمی هویدی در کتاب خود با عنوان «طالبان.. جند الله في المعركة الغلط (طالبان.. سربازان خدا در نبرد اشتباه)» آورده است که نیازی به تکرار جزئیات آنچه هویدی ذکر کرده، نیست. 🔹این هیئت پس از آنکه یقین داشت طالبان مجسمه‌های بودا را تخریب کرده‌اند، به آنجا رفت و مأموریتی مشخص با هدفی بزرگ داشت: مشارکت در حل مشکلات افغانستان، پاسخ به کمپین‌های مخرب، تلاش برای بیرون آوردن طالبان از انزوای تحمیل‌شده از سوی جامعه بین‌المللی و محاصره ناعادلانه ایشان و گفتگو با علمای آنها در مورد مسائل فقهی که گاه دیدگاه‌هایی بسیار متفاوت نسبت به علمای امت اسلامی داشتند. 🔹گفتگویی طولانی در مورد انگیزه‌های مذهبی پشت تخریب مجسمه‌ها درگرفت و آنها متون و فتاوای علمای عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس را شاهد آوردند و قرضاوی به همه مستندات و ادله آنها پاسخ داد و به آنها گفت: «اصحاب به عنوان فاتح به کشور شما آمدند و این مجسمه‌ها را از بین نبردند، زیرا کسی را نیافتند که آنها را بپرستد. چه اتفاق تازه‌ای افتاده است که شما این کار را کردید؟!». 🔹شیوخ طالبان به حدیث علی بن ابی طالب رضی الله عنه استناد کردند که پیامبر صلی الله علیه و آله به او دستور داد تمامی بت‌ها را درهم شکند و تمامی قبرهای بلند را صاف کند. قرضاوی در جواب گفت: «اما شما بتها را نابود کردید و مقبره‌های بلند و زیارتگاه‌های شیوخ را ترک کردید؟!» آنها به او گفتند: «ما از عکس العمل مردم عادی در افغانستان می‌ترسیم»، پس قرضاوی در پاسخ گفت: «شما از مردم عادی در کشور خود می‌ترسید، اما در ماجرای مجسمه‌های بودا از واکنش جهانی نمی‌ترسید؟ شما با مواضع‌تان نسبت به آمریکا غرب را دشمن خود کرده‌اید، چرا با این ماجرای مجسمه‌ها شرق را هم دشمن خود ساختید؟ چرا کل جهان را از غرب تا شرق آن با خود دشمن کردید؟ اگر مراعات مردم عادی کشور خود را می‌کنید، بهتر بود مراعات جهان را هم می‌کردید». 🔹قرضاوی و هیئت نمایندگی در افغانستان دیدند که کمبود شدید در زمینه‌های آموزش، اقتصاد، بهداشت، رسانه و خدمات انسانی وجود دارد، از این رو لازم دیدند جامعه اسلامی به ویژه برای فائق آمدن بر این مشکلات دست یاری و کمک فوری به سوی آنها دراز کند. 🔹هیأت پس از بازگشت از این سفر گزارشی نوشتند که به طور کامل منتشر شد و فهمی کتابی درباره موضوع افغانستان و این دیدار نوشت. رسانه‌ها مدتی را به پوشش اخبار این دیدار و قضایای پس از آن مشغول بودند و قرضاوی از غرب و شرق مقصد بازدیدکنندگان مذهبی و سیاسی بود تا آنها را از نتایج این دیدار مطلع سازد یا از او برای مداخله و مشاوره به طالبان درخواست کنند. 🔹این یک پیشینه تاریخی در مورد یک رویداد خاص است که من به واسطه کارم با قرضاوی به عنوان منشی خصوصی و مدیر دفتر وی، شاهد جزئیات آن بودم. این مربوط به رویدادی است که تا زمان حال و آینده ادامه دارد، این مربوط به طالبان است. آیا طالبان تغییر کرده است یا نه؟ و دومین تجربه او در حکمرانی چگونه خواهد بود؟ این چیزی است که واقعیت و آینده به ما خواهد گفت. @dolatedin
🔹 ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان: «این دین تنها با معجزات یا دعا پیروز نمی‌شود، بلکه حکمت خداوند سبحان مقرر کرده است که با تلاش فرزندانش پیروز شود.. حق تعالی می‌فرماید: و اگر خدا می‌خواست خودش آنها را مجازات می‌کرد، اما می‌خواهد بعضی از شما را با بعضی دیگر بیازماید». #طالبان #اعتدال @dolatedin