eitaa logo
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
806 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
213 ویدیو
20 فایل
﷽ خبر و تحلیل از «نهاد دین در جهان اسلام». نهادی که می باید به جایگاه راستین خویش، یعنی رهبری جوامع باز گردد. هیئت تحریر: میز «نهادها»ی اندیشکده حوزوی مرصاد @mersadcss t.me/dolatedin ble.ir/dolatedin ارتباط با مدیر: @dolatdin
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️شیعیان و سنی‌های بحرین؛ همچنان دور از هم! 🔺مرگ «خلیفه بن سلمان» در سال 2020 که دارای طولانی‌ترین دوران نخست‌وزیری جهان به شمار می‌رفت، همزمان با عزاداری، شادی و خوشحالی نیز برانگیخت؛ و شاهزاده سلمان بن حمد به جای او به این سمت منصوب شد. شاهزاده سلمان، پسر ارشد پادشاه و ولیعهد بحرین، پل ارتباطی میان سنی‌ها و اکثریت ستمدیده شیعه تلقی می‌شود؛ چنان که در سال 2011، هنگامی که دولت بحرین از امارات و سعودی برای سرکوب خیزش مردمی درخواست کمک کرد؛ او از طرفداران گفتگو با شیعیان بود. 🔺رهبران شیعه که با زندان و شکنجه دست و پنجه نرم می‌کردند، امیدوار بودند با به قدرت رسیدن سلمان بن حمد، زندانیان آزاد شده و شیعیان به حقوق برابر در این کشور برسند و قانونی برای منع تبعیض تصویب شود. اما چنین اتفاقی نیفتاد. فعالیت گروه الوفاق، حزب اصلی مخالف در بحرین سال 2016 به اتهام ایجاد نسل جدیدی از مبارزان خشن ممنوع شد؛ درحالی‌که می‌توان به راحتی دولت را به همین جرم محکوم کرد. 🔺علی السلمان رهبر الوفاق و شماری از اعضای این گروه همچنان پشت میله‌های زندان هستند. مقامات و منتقدان دولت هردو پیش‌بینی می‌کنند بدون توافق سیاسی با شیعیان، آتش بار دیگر در این کشور پادشاهی فوران خواهد کرد. 🔺اما در این میان کسانی هستند که سناریوی بدتری را پیش‌بینی می‌کنند؛ و آن اینکه خشونت از جزیره کوچکی که مساحت آن از 48 کیلومتر طول و 16 کیلومتر عرض تجاوز نمی‌کند، به منطقه الشرقیه عربستان که تنها 20 کیلومتر با آن فاصله دارد و محل سکونت شیعیان و چاه‌های نفت عربستان است، گسترش و سرایت یابد. 🔺بهبود روابط سنی و شیعه کار دشواری است؛ حمد بن عیسی پادشاه کشور توسط گروهی تندرو احاطه شده؛ که حکمرانی با مشت آهنین را ترجیح می‌دهند. یکی از این افراد ناصر، برادر کوچک‌تر شاهزاده سلمان و مشاور امنیت ملی است که گفته می‌شود پسر مورد علاقه پادشاه است. همچنین دو پسر عموی برجسته وی؛ یعنی خالد، وزیر دربار و خلیفه‌ی نظامی، معتقد به سخت‌گیری به شیعیان هستند. 🔺همچنین همسایگان بحرین، یعنی سعودی و امارات را نیز نباید فراموش کرد؛ این دو کشور با بحرین به عنوان یک دست‌نشانده یا نیروی نیابتی رفتار می‌کنند و در عین‌حال با هرگونه نشانه‌ای از دموکراسی مخالف هستند؛ درباره کشورهای غربی نیز باید گفت آنها فشار بر بحرین را برای اجرای اصلاحات متوقف کرده‌اند. 🔺شیعیان بحرین نیز با چند دستگی روبرو هستند؛ چنان که (آیه الله) عیسی قاسم، رهبر معنوی الوفاق چندین سال پیش از لندن به قم، شهر مقدس شیعیان در ایران نقل مکان کرد. ظاهرا او مصمم است این گروه را به پنجه ایران تبدیل کند. برخی شیعیان نیز سعی می‌کنند آل‌خلیفه را غریبه‌هایی جلوه دهند که چندین قرن پیش از دل شبه‌جزیره عربستان وارد بحرین شده‌اند. برخی دیگر شیعیان اما در تلاش برای برقراری ارتباط با رژیم هستند؛ عبدالله الغریفی روحانی و مرجع شیعه سال گذشته با پادشاه دیدار کرد. اما با شخصیت‌هایی مانند او، مانند خائن رفتار می‌شود. 🔺بی‌تردید شاهزاده سلمان می‌تواند کارهای بیشتری انجام دهد؛ اما او شیعیان را از مشاغل مهم کنار گذاشته و به نظر می‌رسد چندان از پارلمان این کشور که سال گذشته به محدودسازی اختیارات او رأی داده بود، خرسند نیست. 🔺چهره اقتصادی کشور تیره و تار است؛ مردم عادی در سال‌های گذشته از سیاست‌های ریاضتی رنج برده‌اند که بیشتر آنها شیعیانی هستند که کمک زیادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس دریافت نکرده‌اند. یک تاجر شیعه در منامه، می‌گوید، گرسنگی و فرصت‌های محدود ممکن است موج دیگری از ناآرامی‌ها را به همراه داشته باشد. 🔺شاهزاده سلمان به دلیل تلاش‌هایش در تهیه واکسن کووید-19 برای همه بحرینی‌ها بدون توجه به طائفه و مذهب آنان، مورد تحسین قرار گرفت. برخی از زندانیان آزاد شده‌اند و گفته می‌شود که مقامات کمتر شکنجه می‌کنند. اما اطرافیان شاهزاده می‌گویند او نیاز به تغییر و تحول دارد؛ او زمان زیادی را در کاخ خود می‌گذراند و ناکامی او در آرام کردن تنش سنی و شیعه، بحرین را در مسیری سخت قرار می‌دهد. 🔺این تاجر بحرینی می‌گوید زخم‌های دهه گذشته تفرقه مذهبی التیام نیافته و جزیره اکنون در آرامش به سر می‌برد، اما ما به آرامش قبل از طوفان عادت کرده‌ایم. 🔸مطالعات خلیج فارس @PGulfStudies
🔻 نظرسنجی نشان می‌دهد که انگلیسی‌های طبقه متوسط ​​بیشتر نسبت به اسلام تعصب دارند
⭕️ نظرسنجی نشان می‌دهد که انگلیسی‌های طبقه متوسط بیشتر نسبت به اسلام تعصب دارند 🔹گاردین: طبق نظرسنجی دانشگاه بیرمنگام، طبقات متوسط و بالای نسبت به گروه‌های طبقه کارگر بیشتر احتمال دارد دیدگاه‌های تعصب‌آمیز درباره داشته باشند. 🔹در یکی از دقیق‌ترین نظرسنجی‌هایی که در مورد و سایر اشکال در انگلستان انجام شد، داده‌ها نشان داد که 23.2 درصد از افراد گروه‌های اجتماعی طبقه متوسط نسبت به عقاید اسلامی دیدگاه‌های تعصب‌آمیزی دارند در مقایسه با 18.4 درصد از افراد مورد سؤال از طبقه کارگران. 🔹این نظرسنجی که با همکاری YouGov انجام شد، نشان داد که عموم مردم انگلستان تقریباً سه برابر بیشتر از سایر ادیان، دیدگاه‌های تعصب‌آمیز نسبت به اسلام دارند، به طوری که 21.1 درصد از مردم بریتانیا به اشتباه معتقدند که اسلام به پیروان خود می‌آموزد که قرآن باید "کاملاً ظاهرگرایانه" خوانده شود. 🔹دکتر استفان جونز، نویسنده اصلی گزارش، گفت: «این افراد با پیشینه طبقه بالا و متوسط که احتمالاً تحصیل‌کرده هستند، در قضاوت‌های خود مطمئن‌تر هستند، اما احتمال قضاوت نادرست نیز بیشتر است. آنها بیشتر آموخته‌اند، اما همچنین موارد اشتباه بیشتری نیز آموخته‌اند، زیرا این روش اشتباهی است که اسلام در جامعه ما ارائه می‌شود.» 🔹یافته‌ها که در گزارشی با عنوان «میز شام تعصب: اسلام‌هراسی در بریتانیای معاصر» ارائه شده، بر اساس مصاحبه‌هایی با نمونه‌ای متشکل از 1667 نفر بین 20 تا 21 ژوئیه 2021 است. 🔹این نظرسنجی نشان داد که بیش از یک نفر از هر چهار نفر، و تقریباً نیمی از رای‌دهندگان محافظه‌کار و چپ، دیدگاه‌های توطئه‌آمیزی درباره «محرمات» شریعت دارند، در حالی که پس از کولی‌ها و مسافران ایرلندی، دومین گروه «مورد تنفر» در بریتانیا هستند. 25.9 درصد از مردم بریتانیا نسبت به مسلمانان احساس منفی دارند. 🔹این نظرسنجی همچنین نشان داد که 18.1 درصد از مردم از ممنوعیت مسلمانان به انگلستان حمایت می‌کنند که این نرخ 4 تا 6 درصد بیشتر از همین دیدگاه برای سایر گروه‌های قومی و مذهبی است. 🔹این گزارش حاکی از عدم سرزنش عمومی برای اسلام‌هراسی است؛ به عنوان نمونه‌ای از گسترش می‌توان به نادین دوریس، نماینده محافظه‌کار، اشاره کرد که اظهارات توئیتری تامی رابینسون، فعال ضد اسلام، را بازتوییت کرد. 🔹جونز گفت: «هیچ سرزنشی در مورد اسلام‌هراسی وجود ندارد و به نظر می‌رسد که با روشی که در زندگی عمومی با اسلام‌هراسی برخورد می‌شود مطابقت دارد. این نظرسنجی به وضوح نشان می‌دهد که این یک تعصب بسیار گسترده است. اما همچون دیگر اشکال تعصب جدی گرفته نمی‌شود.» 🔹او افزود: «افرادی که در مناصب دولتی کار می‌کنند، اعم از نمایندگان مجلس و شوراها، چیزهایی در مورد مسلمانان می‌گویند که اگر آنها را در مورد اقلیت‌های دیگر بازگو می‌کردند به سادگی از آنها نمی‌گذشتند. این بدان معنا نیست که دیگر مسائل نیز نیازی به جدی گرفتن ندارند، بلکه صرفاً به این معناست که این شکل خاص از تعصب به رسمیت شناخته نمی‌شود.» 🔹محققان توصیه کردند که دولت و سایر شخصیت‌های عمومی باید علناً به فقدان انتقاد از اسلام‌هراسی و برجسته بودن آن در مقایسه با سایر اشکال نژادپرستی و تعصب، اعتراف کنند. این گزارش همچنین پیشنهاد می‌کند که سازمان‌های جامعه مدنی و نهادهای برابری‌طلب باید بدانند که چگونه آموزش نادرست سیستماتیک اسلام در جامعه انگلستان رواج دارد و یکی از عناصر اصلی اسلام‌هراسی است. 🔹جونز گفت: «هیچ کس خواستار قوانینی نیست که انتقاد از دین را محدود کند، اما ما باید بپذیریم که عموم مردم انگلستان به طور سیستماتیک در مورد سنت اسلامی آموزش نادرست داشته‌اند و باید اقداماتی را برای اصلاح آن انجام دهیم.» @dolatedin
🔻 پاپ برای نخستین بار زنان را به طور رسمی در وزارتخانه‌های قرائت و تعلیم منصوب کرد
💢 پاپ برای نخستین بار زنان را به طور رسمی در وزارتخانه‌های قرائت و تعلیم منصوب کرد 🔹استریتز تایمز: فرانسیس روز یکشنبه (۲۳ ژانویه) برای اولین بار چند زن را به طور رسمی در وزارتخانه‌های «قرائت» و «تعلیم» منصوب کرد. 🔹این در حالی است که در اکثر کشورها، زنان به طور غیر رسمی مدت‌هاست که به عنوان قاری و تعلیم‌دهنده خدمت کرده‌اند، اما تا پیش از این تنها مردان بودند که به طور رسمی در این وزارتخانه‌ها منصوب می‌شدند. 🔹مراسم معارفه در کلیسای سنت پیتر برگزار شد و پاپ در اشاره‌ای آشکار به مقاومت برخی محافظه‌کاران در برابر تغییر اشاره کرده و از کسانی انتقاد کرد که برای یافتن خدا نیاز به دستورالعمل‌های سفت و سخت و "قوانین بیشتر" دارند. 🔹سال گذشته، پاپ قانون کلیسا را در مورد وزارتخانه‌های «قرائت» و «دستیار کشیشی» تغییر داد. مناصب در این وزارتخانه‌ها تا پیش از آن عمدتاً به حوزویانی اختصاص داشت که برای کشیشی آماده می‌شدند و گفت می‌خواهد ثبات و شناخت عمومی را برای زنانی که قبلاً در این نقش‌ها خدمت می‌کردند، ایجاد کند. 🔹قاریان (Lectors) از روی می‌خوانند، دستیاران کشیش (Acolytes) در مراسم عشای ربانی خدمت می‌کنند، و تعلیم‌دهندگان (Catechists) به کودکان و بزرگسالان نوکیش آموزش می‌دهند. 🔹وزارتخانه‌های قرائت و دستیار کشیشی قبلاً وجود داشت، اما رسماً به اختصاص داشت. پاپ سال گذشته وزارت تعلیم را تأسیس کرد. 🔹در مراسم عشای ربانی روز یکشنبه، پاپ شش زن و دو مرد را به عنوان قاری و سه زن و پنج مرد را به عنوان تعلیم‌دهنده منصوب کرد. پاپ به هر قاری یک انجیل و به هر تعلیم‌دهنده یک صلیب داد. 🔹رسمیت بخشیدن به ایفای این نقش‌ها از سوی ، از جمله برگزاری مراسم معارفه برای آن، ممانعت از آن را برای اسقف‌های دشوارتر می‌کند. 🔹 تاکید کرد که این تصمیم، مقدمه‌ای برای شدن زنان نیست، چرا که در کلیسای کاتولیک فقط مردان می‌توانند کشیش باشند، زیرا عیسی فقط مردان را به عنوان رسول خود انتخاب کرد. 🔹حامیان کشیش شدن زنان می‌گویند که رفتار عیسی با آداب و رسوم زمان خود مطابقت داشته و از این گذشته زنان در کلیسای اولیه نقش بیشتری نسبت به آنچه که معمولاً به رسمیت شناخته می‌شود داشته‌اند. 🔹پاپ فرانسیس همچنین تعدادی از زنان را به مشاغل ارشد در ادارات واتیکان منصوب کرد که قبلاً تنها در اختیار مردان بودند. @dolatedin
🔻 مسیر گردشگری ابراهیم: از نیل تا فرات
💢 مسیر گردشگری ابراهیم: از نیل تا فرات ✍🏼 اسلام المنسی 📌 بخش اول 🔹إضاءات: پروژه‌های منطقه‌ای بسیاری هستند که تحت پرچم و و شعارهای بی‌طرفانه راه‌اندازی می‌شوند، اما به محض کاوش، واقعیت و اهداف بلندمدت و ارتباط آن‌ها با هسته اصلی درگیری‌های اعراب و اسرائیل مشخص می‌شود، مانند پروژه «». این پروژه یک ابتکار گردشگری مبتنی بر ایده آمیختن اقوام و مذاهب مختلف در مسیری است که حضرت علیه‌السلام پیمود و ، و را که همگی به این پیامبر معتقدند گرد هم می‌آورد. 🔸مسیر گردشگری ابراهیم 🔹ایده «» به طور مبهم به عنوان تعلق و هویتی که پیروان ادیان آسمانی را گرد هم می‌آورد و را در قلب این هویت دینی تازه‌توسعه‌یافته ادغام می‌کند، ترویج می‌شود. این ایده تلاش دارد تا دیوار نفی مذهبی اشغال سرزمین‌های فلسطینی و عربی را از بین ببرد و هویت جدیدی را که جایگزین هویت عربی و اسلامی می‌شود و هم‌زیستی با یهودیان ممکن می‌سازد، ترویج دهد. 🔹در ارتباط با این پروژه، ابتکار مسیر گردشگری ابراهیم به عنوان یک برنامه کاربردی و عملی، که این ایده را در کشورهای هدف ترویج می‌کند، پیشنهاد شده است. 🔹در سال ۲۰۰۴، دانشگاه هاروارد در ابتکاری را برای ایجاد مسیر فوق‌الذکر آغاز کرد و ویلیام اوری، یکی از اساتید این دانشگاه، یک سازمان بین‌المللی به نام ابتکار مسیر ابراهیم (API) را رهبری می‌کند. این سازمان، وب‌سایتی دارد که از طریق آن کمک‌های مالی برای حمایت از این پروژه را دریافت می‌کند. این پروژه که آن را فقط به عنوان یک ابتکار گردشگری تبلیغ می‌کنند، از «اور» در عراق تا «شبه جزیره سینا» در مصر امتداد می‌یابد، مسیری که ادعا می‌شود ابراهیم علیه‌السلام «جد معنوی بیش از نیمی از بشریت» پیموده است. 🔹این ابتکار از حمایت بانک جهانی، به ویژه در سرزمین‌های فلسطینی برخوردار است و اگرچه قرار است به عنوان یک پروژه گردشگری ارائه شود، اما به گفته متولیان این برنامه در دانشگاه هاروارد، انتظار می‌رود که بازتاب‌های سیاسی و اقتصادی قوی منطقه‌ای داشته باشد. 🔹ابتدای راه از شهر تاریخی «اور» است که نقل شده است حضرت ابراهیم علیه‌السلام در آن بزرگ شده است (در حال حاضر در چند کیلومتری شهر ناصریه مرکز استان ذی قار، جنوب عراق واقع شده است). این شهر در ششم مارس گذشته شاهد دیدار فرانسیس از آن بود. پاپ در شهر اور آنچه را که به عنوان «جلسه بین ادیان» معرفی می‌شد، برگزار کرد و «برای پسران و دختران ابراهیم» دعا کرد. 🔹نقشه مسیری خطی را نشان می‌دهد که از جنوب در امتداد رود فرات به و ادامه می‌یابد، سپس به سمت رفته و پس از آن به سمت غرب تا سینا در امتداد می‌یابد. این مسیر روی نقشه با مرزهای کشور از نیل تا فرات منطبق است که بنیان‌گذار صهیونیسم جهانی، تئودور هرتزل، بیش از یک قرن پیش خواستار آن شد. 🔹علیرغم تکذیب رسمی اسرائیل مبنی بر اینکه دو خط آبی در پرچم رژیم صهیونیستی نماد گسترش مرزهای این کشور از رود نیل تا فرات است و با این ادعا که این دو خط فقط به حجاب یهودیان اشاره دارد، اما ادبیات یهود در تأیید این امر صریح است. همانطور که برای مثال در روایت آفرینش در انجیل آمده است: «و چون خداوند بر ابراهیم ظاهر شد، سرزمین مقدس را از نیل تا فرات به او بخشید» و بسیاری مطالب مشابه دیگر. 🔹تفاهماتی با نهادهای محلی در کشورهای عربی برای مشارکت در این طرح به بهانه تشویق گردشگری، گرد هم آوردن مردم و فراهم کردن منبع امرار معاش برای مردم محلی منعقد شده است. اما وزارت گردشگری و آثار باستانی فلسطین اخیراً متوجه این طرح شده و اقدام به ملی کردن مسیری که از شمال کرانه باختری تا جنوب آن امتداد دارد، کرده و آن را از پروژه آمریکایی جدا کرده است و یک کمیته علمی ایجاد کرده که چشم‌انداز جدیدی برای مسیر ایجاد کرد و نام آن را از «مسیر ابراهیم» به «مسیر میراث فلسطین» تغییر داده‌اند. مؤسسه «اتحاد مسار إبراهيم الخليل» در فلسطین با ارسال نامه‌ای رسمی به هیئت مدیره بین‌المللی راه ابراهیم دانشگاه هاروارد اعلام کرد که این موسسه عضویت در هیئت مدیره جهانی راه ابراهیم در آمریکا را ترک کرده و ارتباط خود را با آن قطع کرده است. 🔹برنامه‌ریزی شده است که این کریدور زمینی پس از تکمیل، تقریباً ۵۰۰۰ کیلومتر طول داشته باشد و از خاک‌های ده کشور در خاورمیانه عبور کند. مجله نشنال جئوگرافیک آن را به عنوان "نخستین مسیر برای پیمودن" در جهان رتبه‌بندی کرده و از شعار "صعود برای اعتلای روح" برای اشاره به این مسیر استفاده کرد. @dolatedin
💢مسیر گردشگری ابراهیم: از نیل تا فرات ✍🏼اسلام المنسی 📌بخش دوم 🔸بین‌المللی شدن مسیر راه ابراهیم 🔹سند ابتکار مسیر بیان می‌کند که دولت‌ها و مردم کشورهای مسیر باید از مالکیت زمین چشم‌پوشی کنند و اینکه این جاده پس از اتمام پروژه، بین‌المللی خواهد شد و ویلیام اوری نیز این موضوع را تایید می‌کند. 🔹دکتر هبه جمال الدین، مدرس علوم سیاسی و آینده‌پژوهی در مؤسسه برنامه‌ریزی ملی، و یکی از اعضای شورای امور خارجه مصر، خاطرنشان می‌کند که هدف این پروژه، از بین بردن مرزهای سیاسی، به حاشیه راندن ایده حاکمیت دولت‌ها بر سرزمین خود و کنار گذاشتن مالکیت زمین و جایگزینی آن با ایده تعلق به جهان است. 🔹او در کتاب خود با عنوان «الدبلوماسية الروحية والمشترك الإبراهيمي: المخطط الاستعماري للقرن الجديد» توضیح می‌دهد که برنامه‌هایی برای بازنویسی تاریخ منطقه با این ادعا وجود دارد که مردم بومی این منطقه یهودیانی هستند که از کشورهای عربی آواره شده‌اند. از این رو طبق کنوانسیون بومیان سازمان ملل متحد، مردم بومی آواره حق دارند به کشورهای مبدأ خود بازگردند و غرامت مالی به قیمت امروز برای املاک قدیمی خود دریافت کنند. این کنوانسیون همچنین آن کشورها را مجبور می‌کند که به افراد بومی بازگشتی حق اداره اقتصاد را بدهند. 🔹در حال حاضر تلاش‌های قانونی برای درخواست غرامت بزرگ از کشورهای عربی برای اموال یهودیانی که پس از تأسیس رژیم صهیونیستی از آن کشورها مهاجرت کرده‌اند، جاری و در سال‌های اخیر تل آویو در این راستا فعال بوده است. در سال ۲۰۱۴ این رژیم قانونی را تصویب کرد که ۳۰ نوامبر هر سال را به مناسبت «اخراج یهودیان» از کشورهای خاورمیانه با هدف «توسعه آگاهی بین‌المللی از وضعیت یهودی» و «حقوق آنها برای جبران خسارت» گرامی می‌دارد. @dolatedin
💢 کلیسای کاتولیک لهستان "روز اسلام" را جشن گرفت 🔹شفقنا عربی: کلیسای کاتولیک با هدف از بین بردن تعصبات میان و ، «روز » را که مصادف با ۲۶ ژانویه هر سال است، جشن گرفت. 🔹خبرگزاری لهستانی "PAP" گزارش داد که کلیسای رویدادی آنلاین برای بزرگداشت روز اسلام با عنوان "مسیحیان و مسلمانان شاهدان امید هستند" ترتیب داد. 🔹در این مراسم، نمایندگان دو مذهب با حضور اسقف اعظم هنریک سرسکو، رئیس کمیته گفتگو با ادیان غیر مسیحی کلیسای کاتولیک لهستان، آیاتی از کریم و را تلاوت کردند. 🔹لهستان از سال 2001 و در 26 ژانویه هر سال، به دنبال «هفته دعا برای مسیحیان» که تحت نظارت ی کاتولیک لهستان برگزار می شود، «روز اسلام» را جشن می گیرد. @dolatedin
🔻 ‌‌مقاله «Süslüman: در مورد مسائل طبقاتی و جنسیتی در اسلام سیاسی معاصر ترکیه»
⭕️ ‌‌مقاله «Süslüman: در مورد مسائل طبقاتی و جنسیتی در اسلام سیاسی معاصر ترکیه» ✍️ نویسنده: Hasret Dikici Bilgin 📓 محل انتشار: Turkish Studies 📅 انتشار آنلاین: ۱۲ نوامبر ۲۰۲۱ 🔹این مقاله استدلال می‌کند که در جامعه ، جنبه‌ای در حال ظهور از سیاست معاصر است. 🔹نزدیک به دو دهه حکومت توسط یک حزب اسلام‌گرا، را قادر ساخت تا بدون بهبود قابل ملاحظه شرایط زندگی توده‌های متدین، به بخش مجزایی از تبدیل شود. 🔹این خط گسل در انتقادهای فزاینده و آشکاری که از سبک زندگی روزمره مسلمان ثروتمند از درون بدنه برخاسته است، خود را بروز داده است. 🔹این مقاله نشان می‌دهد که جنجال Süslüman باید در یک شبکه پیچیده از پویایی‌ها در یک چارچوب تاریخی تفسیر شود. از زمان معرفی اقتصاد اخلاقی اسلامی در اواخر دهه 1960، اقتصاد سیاسی جنبش اسلام‌گرا، شیوه‌های مالی و اقتصادی نئولیبرالیسم را با تفسیر مجدد آن بر اساس اسلام اجرا کرد. 🔹دیدگاه‌ها نسبت به سرمایه‌داری و مصرف‌گرایی اسلامی با رشد و گسترش سرمایه‌های بزرگ اسلامی تغییر کرد. تأسیس (MÜSİAD) در این راستا نقطه عطفی برای عقلانی‌سازی و عادی‌سازی مصرف‌گرایی بود، گرچه تأکید بر فروتنی و صرفه‌جویی در لایه رتوریک به‌ویژه در مورد زنان حفظ شد. 🔹رقابت بین بنگاه‌های کوچک و متوسط با سرمایه‌های بزرگ و بین اصلاح‌طلبان با سنت‌گرایان در جنبش اسلام‌گرا به تسلط سرمایه‌های بزرگ به رهبری موسیاد و غلبه حزب عدالت و توسعه بر میراث سنتی «ملی گوروش» منجر شد. 🔹جنجال‌ها بر سر زیاده‌روی و اسراف زنان محجبه به عنوان یک مبارزه طبقاتی نیابتی بین طبقه متوسط جدید اسلامی و فقرای متدین، و همچنین دوقطبی شدن مداوم بین اسلام‌گرایان و سکولارها ظاهر می‌شود. ✍️ واژه «Süslüman» یک اصطلاح تحقیرآمیز و ابداعی است که با ادغام دو واژه «süslü» (شیک‌پوش) و «Müslüman» (مسلمان) ساخته شده است و به زنان محجبه با لباس‌های پر زرق و برق و سبک زندگی مجلل اشاره دارد. 📷 توضیح تصویر: دو قاب از دیروز و امروز زنان اسلام‌گرای ترکیه که با کلیدواژه‌هایی همچون «Süslüman» در فضای مجازی این کشور داغ شده است. @dolatedin
Susluman_on_class_and_gender_issues_in_contemporary_Turkish_political.pdf
1.86M
🔺 مقاله «Süslüman: در مورد مسائل طبقاتی و جنسیتی در اسلام سیاسی معاصر ترکیه» ✍️ نویسنده: Hasret Dikici Bilgin 📓 محل انتشار: Turkish Studies 📅 انتشار آنلاین: ۱۲ نوامبر ۲۰۲۱ @dolatedin
💢 هند به پاکستان پیشنهاد باز کردن زیارتگاه‌های بیشتر را داد
💢 هند به پاکستان پیشنهاد باز کردن زیارتگاه‌های بیشتر را داد 🔹 تایمز هند: حتی در شرایطی که روابط دوجانبه و در انجماد عمیق باقی مانده است، هند به دنبال ایجاد حسن نیت از طریق است. 🔹هند به پاکستان پیشنهاد داده تا فهرست توافق‌شده از زیارتگاه‌هایی که زائران هر دو طرف مجاز به بازدید از آن هستند، افزایش یابد. هند همچنین در روز جمعه به پاکستان پیشنهاد داد که به زائران اجازه سفر هوایی نیز داده شود. 🔹دولت هند روز جمعه گفت که رویکرد مثبتی به این موضوع دارد و مایل به تعامل با اسلام آباد است. هند معتقد است اجرای زودهنگام این پیشنهاد به و هندوهایی که مشتاق بازدید از مراکز زیارتی واقع در پاکستان هستند، کمک می‌کند. 🔹وزارت امور خارجه هند نیز روز جمعه تایید کرد که هند به زودی عرضه گندم به را از طریق پاکستان آغاز خواهد کرد. 🔹گفتنی است بر اساس پروتکل 1974 بین هند و پاکستان، بازدید از زیارتگاه‌های مذهبی به طور منظم تسهیل می‌شود. هر دو طرف به گسترش فهرست مورد توافق زیارتگاه‌ها و تسهیل شرایط سفر علاقه دارند. 🔹از سال گذشته که کریدور کرتارپور بازگشایی شد، هر دو کشور به دنبال تسهیل بازدید زائران (از زیارتگاه‌ها) بوده‌اند. پاکستان ماه گذشته برای 112 زائر هندی ویزا صادر کرده بود که به آنها اجازه می‌داد از معبد در پنجاب پاکستان بازدید کنند. 🔹گردشگری مذهبی و مسائل بشردوستانه، دیپلمات‌های هر دو طرف را حتی در غیاب هرگونه تعامل دوجانبه اساسی بین دو کشور، درگیر نگه داشته است. 🔹بازدیدهای زائران بر اساس پروتکل 1974 علیرغم اختلافات گاه به گاه مانند سال 2018 که هند به دنبال اختلاف بر سر پرونده کولبوشان جاهاو، ویزا برای زائران پاکستانی را متوقف کرد، ادامه یافته است. 🔹از جمله سازوکارهای تسهیل گردشگری مذهبی می‌توان به 5 توافقی اشاره کرد که نارندرا مودی نخست وزیر هند در سال 2015 با همتای وقت خود نواز شریف در یک نشست دوجانبه در روسیه به دست آورد. 🔹هند نیز در حال حاضر با پاکستان برای تامین گندم از طریق مسیر زمینی عطاری-واگه به افغانستان همکاری می‌کند. دولت روز جمعه گفت امیدوار است که تحویل به زودی آغاز شود و هند همچنان به ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان متعهد است. @dolatedin
🔻 شماره دی‌ماه ۱۴۰۰ ماهنامه رصدی «دین و بین‌الملل» منتشر شد
دین و بین‌الملل - دی‌ماه ۱۴۰۰.pdf
2.82M
📣 شماره دی‌ماه 1400 ماهنامه رصدی «دین و بین‌الملل» منتشر شد. 🔹 این ماهنامه که از سوی «مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه» و با تلاش «میز نهادهای اندیشکده » گرد آمده است، در پی آن است که شکاف عمیق میان فضای رسانه‌ای فارسی با حوزه مطالعات «» را اندکی پر کرده و با بازتاب اخبار و تحلیل‌های روزآمد از منابع دست اول عربی و انگلیسی، دغدغه‌مندان این عرصه را از پویایی‌های نهادهای گوناگون دینی، به ويژه در گستره جهان اسلام، آگاه سازد. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
⚫️ (إنا لله و إنا إليه راجعون) ⚫️ ▪️درگذشت عالم و فقیه وارسته، مرحوم آیت الله شیخ لطف الله صافی گلپایگانی، را به تمامی شیعیان جهان تسلیت عرض می‌کنیم. @dolatedin
🔻 بازداشت یک روحانی شیعه دیگر در عربستان
⭕ بازداشت یک روحانی شیعه دیگر در عربستان 🔹فارس: به گفته منابع شیعه عربستانی نیروهای امنیتی سعودی در روزهای گذشته اقدام به بازداشت شیخ «» از روحانیون سرشناس منوره کرده‌اند. دادگاه سعودی همچنین شیخ «» را به هشت سال زندان محکوم کرد. 🔹شیخ «کاظم العمری» فرزند آیت‌الله مرحوم «محمد العمری» و نماینده آیت‌الله العظمی در مدینه منوره است. که در سال ۲۰۱۰ نیز بازداشت شده بود. هنوز دلیل بازداشت اخیر وی مشخص نیست و نهادهای سعودی نیز توضیحی در این باره نداده‌اند. 🔹در همین حال شیخ «عبداللطیف الناصر» که از ژوئن ۲۰۱۹ در بازداشت به سر می‌برد، در بی‌دادگاه سعودی به هشت سال زندان محکوم شد. او زمانی که به همراه خانواده‌اش قصد سفر به را داشت بر روی پل «ملک فهد» در مرز دو کشور بازداشت شد و اکنون با گذشت بیش از دو سال و نیم، به تازگی محاکمه شده است. 🔹ظلم و ستم علیه در هرچند همواره وجود داشته است، اما از زمان روی کار آمدن «محمد بن سلمان» به عنوان ولی‌عهد سعودی، شیعیان نیز در کنار اقشار دیگر جامعه عربستان به شدت سرکوب شده‌اند. در ماههای گذشته حداقل چهار جوان شیعه به اتهام اعتراض علیه رژیم سعودی اعدام شده‌اند. 🔹«مسلم بن محمد المحسن» از اهالی شهر قطیف در مهر ماه، «مکی کاظم آل عبید» از اهالی منطقه شیعه‌نشین «ام الحمام» در «قطیف» در ماه آبان، «احمد سعدی علی الجنبی» از اهالی منطقه «القدیح» در شمال قطیف در مرداد ماه و «مصطفی بن هاشم بن عیسی آل درویش» یکی از جوانان شیعه اهل تاروت عربستان در ماه خرداد، اعدام شدند. @dolatedin
🔻 نقش آموزش دینی در ساخت هژمونی: مورد مدارس امام هاتیپ در ترکیه
⭕️ نقش آموزش دینی در ساخت هژمونی: مورد مدارس امام هاتیپ در ترکیه ✍️ نویسنده: Halil Buyruk 📓 محل انتشار: International Journal of the History of Education, Volume 57, 2021 - Issue 6 🔹جایگاهی که دین باید در زندگی اجتماعی داشته باشد و نحوه به مردم، تاکنون یکی از موضوعات بحث‌برانگیز در بوده است. با توجه به تاریخ دوران ، می‌توان گفت که آموزش دینی به جز در برخی دوره‌ها به طور فعال در پیکربندی آموزش رسمی وجود داشته است. 🔹آموزش دینی در سال‌های اولیه جمهوری در روند ساخت گنجانده نشده بود. با این حال، افزایش تناقضات درونی و نیز تحولات رخ داده در عرصه بین‌المللی باعث شد که آموزش دینی به مرور زمان در دستور کار قرار گیرد. 🔹دین و تربیت دینی نقش‌های مهمی را در فعال کردن توده مردم در مبارزه بین طبقات مسلط برای هژمونی ایفا کرده‌اند. 🔹 که نهادهای اساسی ارائه‌دهنده تعلیمات دینی هستند، به موازات مبارزه برای قدرت شکل گرفته‌اند و مطابق با نگرش قدرت‌های سیاسی توسعه یافته‌اند. 🔹این مدارس که به استثنای دوره‌هایی کوتاه، به طور مستمر در تاریخ معاصر ترکیه رشد و توسعه یافته‌اند، امروزه رسالت تربیت نسل جدید را بر عهده دارند و تلاش‌های ویژه‌ای برای ارتقای کیفیت آن مدارس انجام می‌شود. 🔹این مطالعه مدارس امام-هاتیپ(خطیب) را از نظر نقشی که در ساخت هژمونی ایفا می‌کنند ارزیابی می‌کند و توسعه و تحول تاریخی این را بر این اساس در نظر می‌گیرد. ابتدا روابط بین هژمونی، دولت و آموزش مورد توجه قرار گرفته و سپس سیر تاریخی آنها ارزیابی شده و نقش آنها در ساخت هژمونی مورد تحلیل قرار می‌گیرد. @dolatedin
⭕ رونق عبادت در دنیای مجازی؛ خدا وارد متاورس شد 🔹يورو نیوز: کلیسای واقعیت مجازی(VR) یا شبیه‌سازی شده در محیطی مجازی یکی از چندین فضای معنوی در حال تکامل در است که در طول همه‌گیری کرونا نه تنها توسعه بیشتری پیدا کرده بلکه علاقمندان بیشتری پیدا کرده است. 🔹دی‌جی سوتو، کشیش فعال در شهر فردریکس‌بورگ واقع در ایالات ویرجینیای که در سال ۲۰۱۶ را تأسیس کرده، معتقد است که این تمامی کارکردهای یک کلیسای فیزیکی را داراست و افزایش هفتگی خدمات آن تاثیر مثبت روانی خوبی بر افراد با ایمان گذاشته است؛ چنانکه اکنون در هر برنامه زنده ما صدها نفر شرکت می‌کنند و دامنه تاثیرگذاری ما هزاران نفر را در بر گرفته است. 🔹گرت برنال، یکی از شرکت‌کنندگان در مراسم این کلیسا نیز یکی از ویژ‌گی‌های ممتاز این کلیسا را بازسازی آیات و تفاسیر آنها در قالب تصاویر سه‌بعدی می‌داند که به تعبیر او مطالعه کتاب مقدس را برای او بسیار معنادارتر از گذشته کرده است. 🔹آلینا دلپ یکی دیگر از مخاطبان پروپاقرص مراسم کلیسای واقعیت افزوده توضیح می‌دهد که به دلیل ابتلا به بیماری خاصی امکان حضور فیزیکی در کلیسا را از دست داده و به شکل فردی تنها و ناتوان در خانه مانده بود، ولی فعال شدن این کلیسا در فضای مجازی بار دیگر او را به زندگی و دستیابی به توانایی انجام بسیاری از امور امیدوار کرده است. 🔹خانم دلپ در حال حاضر به عنوان در کلیسای واقعیت مجازی منصوب شده و یکی از صدها نفری است که در آنجا غسل تعمید یافته است. 🔹در همین حال، سعودی نیز اعلام کرده که در حال سرمایه‌گذاری گسترده برای فراهم کردن امکان بازدید از اماکن زیارتی مکه و مدینه در متاورس است و تا کنون نیز امکان بازدید از حجرالاسود با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی فراهم شده است. 🔹با این حال، برخی در مورد صحت عبادات مجازی، مانند غسل تعمید، که در متاورس انجام می شود، ابراز تردید می‌کنند. پُل راوشِنبِش یکی از این منتقدان مذهبی است و می‌گوید که با توجه به ارائه تجسم انسانی از خدا در فضاهای دیجیتالی مشخص نیست که عبادت مکرر افراد در این فضاها چه پیامدهایی برای پیروان مذاهب داشته باشد. 🔹اما جرمی نیکل، بنیانگذار اولور(Evolvr) که یک فضای مراقبه در متاورس است، خاطرنشان می‌کند که بسیاری از گروه‌های مذهبی فکر می‌کنند که ساختمان مسجد، کلیسا، کنیسه یا معبد دارای اهمیت است ولی این اعمال و عبادت‌های مردم است که مهم و منشاء تغییر است و به اماکن مذهبی معنا می‌دهد. 🔹کشیش سوتو هم یادآور می شود که در کلیسای هیچ‌گونه سخت‌گیری نسبت به آواتارها یا شکل ظاهری افراد وجود ندارد و اساس این کلیسا بر مبنای اهمیت و اصالت برقراری ارتباط روحی و معنوی متکی است که در متاورس هم ممکن است. او تاکید می‌کند که با توجه به دشوارتر شدن حضور فیزیکی در کلیسا و وجود افرادی که به سادگی قادر به مراجعه به کلیسا نیستند، بیراه نیست اگر آینده را از آن عبادت‌گاه‌های مجازی در متاورس بدانیم. @dolatedin
🔻 روز جهانی حجاب اسلامی؛ تمام بانوان حجاب بپوشند
⭕ روز جهانی حجاب اسلامی؛ تمام بانوان حجاب بپوشند 🔹اسپوتنیک عربی: سازمان روز جهانی از در سرتاسر جهان خواست تا در تمام طول روز سه‌شنبه، اول فوریه، برای جشن گرفتن روز جهانی حجاب و حمایت از زنان مسلمان، حجاب داشته باشند. 🔹برگزارکنندگان این روز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند: در این روز، از همه خواهران خود دعوت می‌کنیم، در حمایت از زنان مسلمانی که در سراسر جهان به دلیل اسلامی خود مورد تبعیض قرار می‌گیرند، حجاب داشته باشند. 🔹این بیانیه می‌افزاید: این روز یک مناسبت بزرگ و فراگیر برای همه ، غیرمسلمانان و بی‌حجابان است تا علاوه بر کمک به همبستگی بین‌المللی، گامی در راستای افزایش آگاهی و تفاهم فرهنگی بردارند. 🔹ناظمه خان، بنیان‌گذار روز جهانی حجاب، یک شهروند آمریکایی با اصالت بنگلادشی و ساکن نیویورک است. وی در مصاحبه‌ای به سایت «اسلام چنل» گفت: روز جهانی حجاب را در سال ۲۰۱۳ تعیین کردیم. 🔹وی تصریح کرد: تبعیضی که سال‌ها شخصاً به دلیل داشتن حجاب آن را تجربه کرده، عامل تعیین این روز بوده است. 🔹وی افزود: بنابراین می‌خواستم با دعوت از زنان از هر قشری برای محجبه بودن به مدت یک روز، آگاهی را در این زمینه گسترش دهم و حجاب را به امری عادی تبدیل کنم. 🔹خان تصریح کرد: اکنون بزرگداشت روز جهانی حجاب در بیش از ۱۵۰ کشور جهان برگزار می‌شود. 🔹وی در پاسخ به این سؤال که آیا پس از گذشت یک دهه از نامگذاری این روز، هنوز هم نیازی به این روز وجود دارد یا خیر، پاسخ داد: ما تلاش کرده‌ایم آگاهی در این خصوص را افزایش دهیم، اما اگر به نقاط مختلف جهان، مثلاً بنگریم، هر پنج یا شش ماه یک بار سخنی درباره ممنوعیت حجاب خواهید شنید. 🔹خان افزود: اخیراً در پیشنهادی مبنی بر ممنوعیت حجاب در ورزش مطرح شد، یا اگر به نگاه کنید، کارناتاکا شهری در هند است که دانش‌آموزان مسلمان اجازه ورود به کلاس را ندارند، مگر اینکه روسری خود را بردارند. 🔹او ادامه داد: بنابراین هنوز باید اقدام به افزایش آگاهی در این زمینه کرد، از طرفی ما باید تصورات غلط را از بین ببریم. 🔹روز جهانی حجاب در اول فوریه هر سال در ده‌ها کشور جهان گرامی داشته می‌شود. 🔹روز جهانی حجاب برای نخستین بار در سال ۲۰۱۳ جشن گرفته شد، در این روز از همه دختران مسلمان و غیرمسلمان دعوت می‌شود که در این روز حجاب داشته باشند. سال گذشته، زنانی از ۵۰ کشور در سراسر جهان در این مراسم شرکت کردند، امسال نیز زنانی از ۱۱۶ کشور جهان در این مراسم شرکت می‌کنند.‌ (ایکنا) @dolatedin