eitaa logo
دروس حجت الاسلام قنبریان
1.6هزار دنبال‌کننده
2 عکس
3 ویدیو
0 فایل
جهت بارگذاری فایل برخی از دروس عمومی حجت الاسلام محسن قنبریان کانال اصلی: @m_ghanbarian
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗂 اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر 🔺 جلسه دوم: سؤال های مکتب سازِ اقتصاد؟! ۲۳بهمن۱۴۰۲ • نمای کلی اندیشه اقتصادی امام موسی صدر - نظام تولید و توزیع - نظریه مالکیت و ارزش - نظریه پیشرفت - نظریه عدالت اقتصادی حجت الاسلام محسن قنبریان گروه تخصصی فقه اقتصاد موسسه عالی مشکات ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸روز اول رویداد : فیلم کامل گفتگو با حجت‌الاسلام‌ و المسلمین (قسمت اول) جامعهٔ مجاهد ویژه کنش‌گران انتخابات eitaa.com/j_mojahed
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸روز اول رویداد : فیلم کامل گفتگو با حجت‌الاسلام‌ و المسلمین (قسمت دوم) جامعهٔ مجاهد ویژه کنش‌گران انتخابات eitaa.com/j_mojahed
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸روز اول رویداد : فیلم کامل گفتگو با حجت‌الاسلام‌ و المسلمین (قسمت سوم) جامعهٔ مجاهد ویژه کنش‌گران انتخابات eitaa.com/j_mojahed
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗂 اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر 🔺 جلسه سوم: تقریر امام موسی صدر از اندیشه اقتصادی مارکس و نقد این نظریه ۱۴اسفند۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان گروه تخصصی فقه اقتصاد موسسه عالی مشکات ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📔 کارگاه آموزشی فقه الاقتصاد جلسه دوازدهم ۱۴۰۲/۱۱/۵ پرونده دوم: مصرف حجت الاسلام قنبریان حوزه علمیه مروی تهران ☑️ @doros_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📔 کارگاه آموزشی فقه الاقتصاد جلسه سیزدهم ۱۴۰۲/۱۱/۱۲ پرونده دوم: مصرف حجت الاسلام قنبریان حوزه علمیه مروی تهران ☑️ @doros_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📔 کارگاه آموزشی فقه الاقتصاد جلسه چهاردهم ۱۴۰۲/۱۲/۱۰ پرونده دوم: مصرف حجت الاسلام قنبریان حوزه علمیه مروی تهران ☑️ @doros_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مهدویت و پایان تاریخ در نهج البلاغه حجت الاسلام قنبریان ۱۶اسفند۱۴۰۲ *⃣ چند گزاره کلیدی از مهدویت در نهج البلاغه: 1⃣ رابطه مستقیم وضعیت دین و وضعیت امام: • فَهُوَ مُغْتَرِبٌ إِذَا اغْتَرَبَ الْإِسْلَامُ(خ۱۸۲) - طلوع اسلام ناب هم مطلع رفع غربت امام است! • توضیح از خطبه های ۱۴۷و۱۸۷ 2⃣ تصرفات سیاسی اجتماعی امام غائب: أَلَا وَ إِنَّ مَنْ أَدْرَكَهَا مِنَّا يَسْرِي فِيهَا بِسِرَاجٍ مُنِيرٍ وَ يَحْذُو فِيهَا عَلَى مِثَالِ الصَّالِحِينَ، لِيَحُلَّ فِيهَا رِبْقاً وَ يُعْتِقَ فِيهَا رِقّاً وَ يَصْدَعَ شَعْباً وَ يَشْعَبَ صَدْعاً، فِي سُتْرَةٍ عَنِ النَّاسِ لَا يُبْصِرُ الْقَائِفُ أَثَرَهُ وَ لَوْ تَابَعَ نَظَرَهُ(خ۱۵۰) - امام غائب فقط مغیث و دارالشفاء نیست... 3⃣ مهیا شدن قومی از درون آن تصرفات برای ظهور: ثُمَّ لَيُشْحَذَنَّ فِيهَا قَوْمٌ شَحْذَ الْقَيْنِ النَّصْلَ تُجْلَى بِالتَّنْزِيلِ أَبْصَارُهُمْ وَ يُرْمَى بِالتَّفْسِيرِ فِي مَسَامِعِهِمْ وَ يُغْبَقُونَ كَأْسَ الْحِكْمَةِ بَعْدَ الصَّبُوحِ.( خ۱۵۰) - گزارش حدیث لوح از یاران غیبت هم همین است... 4⃣ استعاره های پرمعنا: • برای غیبت: ضَرَبَ بِعَسِيبِ ذَنَبِهِ وَأَلْصَقَ الاَْرْضَ بِجِرَانِهِ (خ۱۸۲) • برای ظهور: فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ، ضَرَبَ يَعْسُوبُ الدِّينِ بِذَنَبِهِ، فَيَجْتَمِعُونَ إِلَيْهِ كَمَا يَجْتَمِعُ قَزَعُ الْخَرِيفِ (ح۱) - شما به آرزویتان می رسید(خ۱۰۰) - هوی به دین برمی گردد(خ۱۳۸) ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📔 کارگاه آموزشی فقه الاقتصاد جلسه پانزدهم ۱۴۰۲/۱۲/۱۷ پرونده دوم: مصرف (مالیات بر اشرافیت) حجت الاسلام قنبریان حوزه علمیه مروی تهران ☑️ @doros_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗂 اندیشه اقتصادی متفکران اسلامی معاصر 🔺 جلسه چهارم ۲۷فروردین۱۴۰۳ - سهم هر یک از عوامل تولید (کار، سرمایه و ابزار تولید) در ارزش افزوده چه میزان است؟ - طرح نظریه ارزش از منظر مکتب اقتصادی اسلام و نقد نظریه‌های رقیب - مکتب اقتصادی اسلام حتی از مکتب اقتصادی مارکسیسم هم توجه بیشتری به کارگر دارد! حجت الاسلام محسن قنبریان گروه تخصصی فقه اقتصاد موسسه عالی مشکات ☑️ @doros_ghanbarian
⚪️ فصل جدید از کلاس مبانی فقهی و حِکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (ابتدای فصل حقوق ملت از قانون اساسی) 🎙 با تدریس حجت الاسلام والمسلمین استاد محسن قنبریان ✅ ویژه طلاب سطح ٣ و ۴ حوزه های علمیه ✅ و دانشجویان مقطع ارشد و دکتری رشته‌های مرتبط 🗓 زمان: چهارشنبه‌ها (از ۵ اردیبهشت)؛ از ساعت ٨ صبح 📍 مکان: تهران، بازار بزرگ تهران، حوزه علمیه مشکوة (مدرسه صدر) 📝 جهت ثبت نام، اطلاعات خود را به نام کاربری @sajadbeygi در پیام رسان‌های بله یا ایتا ارسال نمایید.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗂 اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر 🔺 جلسه پنجم بررسی نظریه مالکیت ۳اردیبهشت۱۴۰۳ - مالکیت در اسلام و مالکیت در سرمایه‌داری، دو مفهوم متفاوت! - مالک در اسلام، امین و مسئول است(استخلاف). مثلا حق اسراف و تبذیر ندارد هرچند اصطلاحا مال خودش باشد. - لازمه دوگانه مالکیت در سرمایه‌داری: ۱.جنگ دائمی و درگیری مداوم انسان بر سر تملک بیشتر ۲.از بین بردن و کم‌ارزش کردن تلاش افراد و طبیعت. - بررسی نقد مارکسیسم به نظریه مالکیت و الغای مالکیت خصوصی. این نقد به مفهوم اسلامی مالکیت وارد نیست مگر اینکه تقریر اشتباهی از مالکیت در اسلام ارائه شود! - کار، مهم‌ترین و اولی‌ترین چیزی که باعث ایجاد مالکیت می‌شود. حجت الاسلام محسن قنبریان گروه تخصصی فقه اقتصاد موسسه عالی مشکات ☑️ @doros_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗂 اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر 🔺 جلسه ششم نظریه عدالت ۱۱اردیبهشت۱۴۰۳ با اختلاف طبقاتی چه کنیم؟ - مارکس: الغاء مالکیت خصوصی - غرب: دولت رفاه و تأمین حداقل معیشت - اسلام: 1. اصلاح توزیع پیشینی (قبل از تولید) 2. اصلاح توزیع پسینی (حدود مربوط به مالکیت و همچنین تمام تبرعات اسلام) 3. اختلافات فردی را هم نیاز نیست از بین ببریم. این اختلاف اساسا رحمت است و منشأ خیر! 📎 ارجاعات این جلسه: - پیامبران جدید سرمایه - حق، نباید کالا شود! حجت الاسلام محسن قنبریان گروه تخصصی فقه اقتصاد موسسه عالی مشکات ☑️ @doros_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗂 اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر 🔺 جلسه هفتم اندیشه اقتصادی ۱۷اردیبهشت۱۴۰۳ 🔹 نسبت روابط تقنینی(شریعت) و روابط طبیعی، نسبتی یک‌سویه یا دوسویه؟ اگر نظیر مارکس بگوییم رابطه یکسویه است، حرف زدن از مکتب بی‌خود می‌شود. چراکه دست آخر روابط طبیعی هستند که تعیین کننده خواهند بود. لذا نمی‌توان مکتبی را کشف کرد و بر اساس آن روابط طبیعی را شکل داد. شهید مطهری می‌گوید رابطه دوسویه است. اربعین یک مثال از تأثیر روابط تقنینی بر طبیعی است. 🔹در لایه استنباط باید توجه داشت که رأس مسائل مستحدثه بیمه و بانک و امثالهم نیست! خود سرمایه‌داری، یک پدیده بی‌سابقه و جدید است.لذا برای استنباط احکام، باید این موضوعِ جدید را کامل شناخت. 🔹در حال حاضر تمام رابطه کار با سرمایه ذیل عقد اجاره قرار گرفته است. این خروج از ذوق شریعت است! همه را ذیل یک مکروه آوردن ای بسا در لایه نظام‌سازی حرام باشد. اجاره ذاتا مشکلی ندارد ولی اینجا جای اجاره نیست! اینجا جای عاملیت است که سود هم منصفانه‌تر تقسیم شود. پس با نظر به روابط طبیعی جدیدی که متأثر از سرمایه‌داری شکل گرفته می‌توان نسبت به اجاره در این وسعت، حکم جدیدی داشت و این حکم جدید می‌تواند باعث بهبود وضعیت در لایه روابط طبیعی شود. حجت الاسلام محسن قنبریان گروه تخصصی فقه اقتصاد موسسه عالی مشکات ☑️ @doros_ghanbarian
❇️کارگاه آموزشی❇️ ✅موضوع ✴️فقه الاقتصاد استاد : حجت‌الاسلام قنبریان ▫️زمان شروع دوره جدید چهارشنبه 19 اردیبهشت ۱۰صبح 🏢 مکان حوزه علمیه مروی نمایشگاه گفتمان 🕌 کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه مروی تهران: @Pajouheshgaranemarvi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗂 اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر 🔺 جلسه هشتم اندیشه اقتصادی ۲۴اردیبهشت۱۴۰۳ 🔹 نظریه مالکیت دو چیز در تکوین نظم جدید یعنی سرمایه‌داری نقش اساسی دارد: - ابزار تولید که منشأ تولید انبوه است - بانک که تجمیع سرمایه می‌کند. در دنیای گذشته چرخه به صورت "کالا>پول> کالا" بود ولی درحال حاضر "پول>کالا>پول" شده، لذا پول نقش اساسی دارد. 🔹ثروت در ملک کیست؟ 1. اگر "طبیعت" باشد: ملک همه 2. اگر "طبیعت + کار" باشد: اولویت انتفاع با فاعل است اما حق دیگران هم سلب نمی‌شود لذا فاعل هر نوع تصرفی نمی‌تواند بکند. 3. اگر "کارخانه‌ و ماشین" باشد: محصول نهایی، تماما برای مالک ماشین نیست. بلکه مخترع نیز سهیم است. مخترع کیست؟ ماشین، تولید جمعی است لذا محصول نهایی برای کل جامعه است هرچند مخترع هم سهمی دارد. حجت الاسلام محسن قنبریان گروه تخصصی فقه اقتصاد موسسه عالی مشکات ☑️ @doros_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی جلسه اول / ۲۷مهر۱۴۰۲ حجت الاسلام قنبریان حوزه علمیه مشکوة تهران (مدرسه صدر) ☑️ @doros_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی جلسه دوم / ۴آبان۱۴۰۲ حجت الاسلام قنبریان حوزه علمیه مشکوة تهران (مدرسه صدر) ☑️ @doros_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی جلسه سوم / ۱۱آبان۱۴۰۲ حجت الاسلام قنبریان حوزه علمیه مشکوة تهران (مدرسه صدر) ☑️ @doros_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مدرسه بهاره الهیات حکمرانی از منظر امام خمینی(ره‌) 🗒در راستای برگزاری همایش ملی «مسائل الهیاتی حکمرانی در ایران» برنامه روز دوم - پنج‌شنبه ٣ خرداد: 🎙حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبریان ⭕️ بررسی نظریه ولایت فقیه در نسبت با جمهوریت ▫️۸ لایه و ریشه برای جمهوریت در ولایت فقیهِ امام: 1⃣ الهیاتِ امامتِ امت! ارتقاء نظریه خلافت فردی و استخلاف مجتمع 2⃣ تبدیل رابطه مردم-شریعت از عبد و مولای عرفی به قانونگذار-مردم (اصول فقه) 3⃣ جدایی خطابات قانونیه از عقلانیت مدرن! 4⃣ ولایت بر احکام نه صرفاً مجری احکام! 5⃣ جدایی از لویاتان و سلطه اداری + حفظ ولاء های اجتماعی! 6⃣ جدایی از سلطنت (حکومت مطلقه)! لزوم مجلس شورا 7⃣ احتیاج ولایت مطلقه به رای اکثریت 8⃣ جدایی از طالبانیزم در اجرای احکام! منطق تدریج در اجرا ☑️ @doros_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی جلسه چهارم / ۱۸آبان۱۴۰۲ حجت الاسلام قنبریان حوزه علمیه مشکوة تهران (مدرسه صدر) ☑️ @doros_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی جلسه پنجم / ۲۵آبان۱۴۰۲ حجت الاسلام قنبریان حوزه علمیه مشکوة تهران (مدرسه صدر) ☑️ @doros_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗂 اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر 🔺 جلسه نهم بررسی مسئله بانک از منظر ۷خرداد۱۴۰۳ 🔹 شهید بهشتی: هیچ سودی به سرمایه تعلق نمی‌گیرد. حتی ابزار تولید باید اجاره شود نه اینکه در سود سهم داشته باشد. چرا؟ به دلیل حرمت ربا. ربا از مواردی است که سرمایه سود می‌برد. دکتر طاهری: فقط پول است که سهمی در سود ندارد نه اینکه سرمایه مطلقا سهمی نداشته باشد. شهید مطهری: دلیل حرمت ربای قرضی، عقیم بودن سرمایه نیست. در برخی عقود شرعی سرمایه سود می‌برد. در ربای قرضی، ماهیتا قرض رخ می‌دهد. در قرض، انتقال مالکیت صورت می‌گیرد. لذا چه سود کند و چه ضرر برای قرض گیرنده است. 🔹 راه حل شهید مطهری درباره بانک: حرمت ربا مربوط به سرمایه‌های خصوصی است نه عمومی. چرا ربای بین زوج و زوجه حلال است؟ چون از این جیب به آن جیب است. پس هر جا جیب به جیب باشد، ربا حرمت ندارد. نتیجه: اگر بانک عمومی و ملی باشد، ربا حرمت ندارد. یک راه دیگر: تصرف در عقود. 🔹 تکمله استاد به بحث: ظاهرا نوعی تبدل موضوع درباره ماهیت کار بانک داریم از جمله خلق پول. در وضعیت فعلی، حد وسط اصلا ربا نیست لزوما. خلق پول بیش از ربا بودن، اکل مال به باطل است. حجت الاسلام محسن قنبریان گروه تخصصی فقه اقتصاد موسسه عالی مشکات ☑️ @doros_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی جلسه ششم / ۲آذر۱۴۰۲ حجت الاسلام قنبریان حوزه علمیه مشکوة تهران (مدرسه صدر) ☑️ @doros_ghanbarian