🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۵: «سه نشانهی ظالم»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظهالله)
🌕 و من وصيّة له (صلّیاللهعلیهوآله) لعليّ (علیهالسّلام):
«يَا عَلِيُّ! لِلظَّالِمِ ثَلاَثُ عَلاَمَاتٍ: يَقْهَرُ مَنْ دُونَهُ بِالْغَلَبَةِ، وَ مَنْ فَوْقَهُ بِالْمَعْصِيَةِ، وَ يُظَاهِرُ اَلظَّلَمَةَ»
🖊 شرح حدیث:
🍃 در نگاه اوّلی، تلقّی از ظالم این است که انسان خودش بالمباشرة به کسی ستم کند.
◀️ حضرت میفرمایند: ظالم فقط این نیست،
سه خصوصیّت است، که هر کدام در هر کس پیدا شد، نشاندهندهی این است که او هم ظالم است:
1⃣ با کسانی که زیردست او هستند، غلبه و قهر نشان میدهد، بر او فشار میآورد.
2⃣ با کسانی که بالادست و واجب الإطاعة او هستند، با معصیت خود به آنها قهر نشان میدهد، نافرمانی میکند.
به زیر دست زور میگوید، امّا از بالادست حرف صحیح و منطقی و قانونی را هم نمیپذیرد.
3⃣ به ستمگران، در رفتار ظالمانه کمک میکند، و با آنها همکاری و همراهی دارد.
📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۳۲۶؛ حسن بن فضل طبرسی
📆 ۲۰ آذر ۱۳۸۴ (جلسه ۶۹ مکاسب محرّمه)
جلسه ۵. اصول۶، الفائق؛ ص ۱۴۰. قاعدة لو کان لبان... الأمر الرابع... المناقشة في القاعدة. ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ .mp3
10.2M
🎙جلسه۵.اصول۶،الفائقفيالأصول
الباب الثالث: قاعدة «لو کان لبان»
ص ۱۴۰؛ الأمر الرابع... المناقشة في القاعدة
📆 شنبه؛ ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
#الفائق_في_الأصول
#اصول_۶
🌺 حدیث جلسه ۵: «ویژگی شيعه واقعی»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [أَبُو عَلِيٍّ اَلْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَالِمٍ وَ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَلله عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنْ أَحْمَدَ بْنِ اَلنَّضْرِ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ] عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: قَالَ لِي:
«يَا جَابِرُ؛ أَ يَكْتَفِي مَنِ اِنْتَحَلَ اَلتَّشَيُّعَ أَنْ يَقُولَ بِحُبِّنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ؟!
فَوَ اَللهِ مَا شِيعَتُنَا إِلَّا مَنِ اِتَّقَى اَللهَ وَ أَطَاعَهُ؛
وَ مَا كَانُوا يُعْرَفُونَ يَا جَابِرُ إِلاَّ بِالتَّوَاضُعِ، وَ اَلتَّخَشُّعِ، وَ اَلْأَمَانَةِ، وَ كَثْرَةِ ذِكْرِ اَللهِ، وَ اَلصَّوْمِ، وَ اَلصَّلاَةِ، وَ اَلْبِرِّ بِالْوَالِدَيْنِ، وَ اَلتَّعَاهُدِ لِلْجِيرَانِ مِنَ اَلْفُقَرَاءِ وَ أَهْلِ اَلْمَسْكَنَةِ وَ اَلْغَارِمِينَ وَ اَلْأَيْتَامِ، وَ صِدْقِ اَلْحَدِيثِ، وَ تِلاَوَةِ اَلْقُرْآنِ، وَ كَفِّ اَلْأَلْسُنِ عَنِ اَلنَّاسِ إِلَّا مِنْ خَيْرٍ، وَ كَانُوا أُمَنَاءَ عَشَائِرِهِمْ فِي اَلْأَشْيَاءِ.»
🖊 شرح حدیث:
❓آيا كسانى كه آئين تشيع را قبول كردند، به همين اكتفا مىكنند كه بگويند ما اهل بيت را دوست داريم، محب اهل بيت هستيم،
آيا همين براى شيعه بودن كافى است؟
🍃 سوگند به خدا شيعه ما نيست، مگر آن كسی كه تقواى الهى و طاعت الهى را پيشه كند،
البته اعتقاد به امامت آن بزرگواران شرط اصلى است، لكن كافى نيست.
🍃 سپس فرمود: شيعه را به اين صورت میشناختند،
لابدّ در زمان حضرت سجاد و حسنين (عليهم السلام) چنين وضعی بوده است،
میفرماید: «ما كانوا يعرفون»
شيعه شناخته نمیشد مگر با اين خصوصيات،
يعنى در جامعه هر كس با اين خصوصيات بود، مردم میگفتند: "هذا من شيعة اهل البيت"،
به هم نشان میدادند، معرفى میكردند كه اين شيعه است، از رفتارش پيداست.
❇️ آن خصوصيّت عبارت بود از:
1⃣ تواضع و تخشّع،
تخشّع يعنى در مقابل پروردگار و در عبادت شان اهل خشوع بودند.
2⃣ و الأمانة: در رفتارشان با ديگران، مردمان امينی بودند.
3⃣ و كثرة ذكر الله
4⃣ و الصوم
5⃣ و الصلوة
6⃣ و البّر بالوالدين
7⃣ و التعهّد للجيران من الفقراء، و اهل المسكنة، و الغارمين، و الايتام،
نسبت به رسيدگی به همسايگان و مستمندان متعهّد بودند.
8⃣ و صدق الحديث، مردمان راستگويی بودند.
9⃣ و تلاوة القرآن، با قرآن و تلاوت آن مأنوس بودند.
🔟 و كفِّ الالسن عن الناس إلّا من خيرٍ،
زبان به آزار و غيبت اين و آن باز نمىكردند، اگر در مورد كسى صحبت میكردند، به خير او صحبت میكردند.
1⃣1⃣ و كانوا امناء عشائرهم في الاشياء.
در همه چيز در بين عشيره و فاميل خودشان جزو امناء محسوب میشدند.
✅ شيعه با اين صفات شناخته میشد،
رفتار او اين را نشان میداد،
گرچه به زبان اظهار تشيع نكرده بود.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۳؛ فیض کاشانی
📆 ۲۹ آبان ۱۳۸۶ (جلسه ۱۹۰ مکاسب محرّمه).
جلسه ۵. اصول۴، کفایة؛ ج۱، ص ۳۴۰. في المطلق و المقید... و أمّا دلالة الجمع المعرّف باللام. ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ .mp3
10.24M
🎙جلسه ۵. اصول۴،کفایةالأصول؛
المقصدالخامس: في المطلق و المقیّد
ج۱، ص ۳۴۰؛ فصلٌ: ألفاظ المطلق... و أمّا دلالة الجمع المعرّف باللّام
📆 شنبه؛ ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
#کفایة_الأصول
#اصول_۴
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۵: «پرهیز از مراء و ستیزهگری»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظهالله)
🌕 في الکافي [عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:] قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ):
«إِيَّاكُمْ وَ اَلْمِرَاءَ وَ اَلْخُصُومَةَ؛ فَإِنَّهُمَا يُمْرِضَانِ اَلْقُلُوبَ عَلَى اَلْإِخْوَانِ، وَ يَنْبُتُ عَلَيْهِمَا اَلنِّفَاقُ».
🖊 شرح حدیث:
🌱 مراء به معنای بحث کردن و مجادلهکردن و یک و دو کردن با یکدیگر است.
🍃 علّت این که از مراء و جدال و بحثهای بیخودی و مناقشات گوناگون در کلمات یکدیگر منع شده، این است که:
1⃣ منجرّ به ایجاد کدورت میشود، انسان را نسبت به برادران دینیِ خود بددل میکند.
2⃣ موجب روئیدن گیاه شومِ نفاق در دلها میشود.
🍂 این که برادران دینی محیط صفا و برادری و یکرنگی را با مجادلات و مباحثاتِ بیخودی، آلوده نکنند، نکتهی اساسی و مهمّی است.
🍃 البته آنجایی که واقعاً باطلی وجود دارد، انسان باید بحث کند، حتماً تبیین کند، به انواع و اقسام طرق از جمله جدال احسن آن باطل را ابطال کند، این، محلّ کلام نیست.
✅ مراد همین بحثهای غالباً سیاسی، و گاهی باطناً سیاسی و ظاهراً دینی یا اخلاقی است، که بین برادران هست، با ابزارهای مختلف ارتباطات، روز به روز افزایش پیدا کرده،
این فرد یک مطلبی در سایتی مینویسد،
شخص دیگر علیه او مطلبی مینویسد،
این نسبت به او بدگویی میکند،
آن دیگری هم به این بدگویی میکند.
🛑 مراء و جدال با قطع نظر از بدگوییها، فحش، تهمت، غیبت و افتراء از گناهان بزرگ است، اگر این چیزها هم نباشد، صِرف مراء و جدال و مباحثات بیخود و مناقشات بیخود، شرعاً مذموم است.
اگر بگوییم از بعضی از روایات، حرمت مراء فهمیده میشود، قدر مسلّم این است که در شرع مقدّس یک امر بسیار مذمومی است، به خاطر همین آثار سوئی که در روابط بین برادران باقی میگذارد، و آن محیط صفا و صمیمیت و اعتماد به یکدیگر را از بین میبرد.
✅ اینها چیزهایی است که باید بخوانیم، و بدانیم برای عملکردن است، صِرف دانستنش کافی نیست.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۷۱۰؛ فیض کاشانی
📆 دوشنبه، ۲۴ بهمن ۱۳۹۰ (جلسه ۴۵۹ مکاسب محرّمه)
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✏️ یادداشت حضرت آیتالله خامنهای درباره #مناجات_شعبانیه
🔹️بسمالله الرحمنالرحیم
#دعا، وسیلهی مؤمن و ملجأ مضطر و رابطهی انسان ضعیف و جاهل با منبع فیاض علم و قدرت است، و بشر بیرابطهی روحی با خدا و بدون عرض نیاز به غنی بالذات، در عرصهی زندگی سرگشته و درمانده و هدر رفته است؛ «قل ما یعبؤا بکم ربیّ لولا دعاؤکم».
🔹️بهترین دعا آن است که از سرمعرفتی عاشقانه به خدا و بصیرتی عارفانه به نیازهای انسان انشا شده باشد، و این را فقط در مکتب پیامبر خدا (صلّیاللَّهعلیه والهوسلّم) و اهلبیت طاهرین او - که اوعیهی علم پیامبر(ص) و وراث حکمت و معرفت اویند - میتوان جست. ما بحمداللَّه ذخیرهیی بیپایان از ادعیهی مأثورهی از اهلبیت (علیهمالسّلام) داریم که انس با آن، صفا و معرفت و کمال و محبت میبخشد و بشر را از آلایشها پاکیزه میسازد.
🔹️مناجات مأثورهی ماه شعبان - که روایت شده اهلبیت (علیهمالسّلام) بر آن مداومت داشتند - یکی از دعاهایی است که لحن عارفانه و زبان شیوای آن، با مضامین بسیار والا و سرشار از معارف عالییی همراه است که نظیر آن را در زبانهای معمولی و محاورات عادی نمیتوان یافت و اساساً با آن زبان قابل ادا نیست.
🔹️این مناجات، نمونهی کاملی از تضرع و وصف حال برگزیدهترین بندگان صالح خدا با معبود و محبوب خود و ذات مقدس ربوبی است. هم درس معارف است، هم اسوه و الگوی عرض حال و درخواست انسان مؤمن از خدا.
🔹️مناجاتهای پانزدهگانه که از امام زینالعابدین حضرت علیبنالحسین (علیهالسّلام) نقل شده، گذشته از خصوصیت بارز دعایی مأثور از اهلبیت (علیهمالسّلام)، این مزیت را داراست که به مناسبت حالات مختلف #مؤمن، مناجاتها را انشا فرموده است.
🔹️خداوند به همه توفیق استفاضه و خودسازی به برکت این کلمات مبارک را عنایت فرماید. آمین. ۶۹/۱۰/۱
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از میرهاشم حسینی
🔰 فُطرُسِ ملک
🌸 ولادت امام حسین (ع) مبارک 🌸
----------
📬 تنها کانال رسمی استاد میرهاشم حسینی
https://eitaa.com/Mirhashem_ir
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
🌺 «گناهشناسی فقهی» مبتنی بر «رساله آموزشی مقام معظّم رهبری (حفظهالله)»🌺 🍃 إنشاءالله پنجشنبهها «
1⃣ جلسه اول
📌 گناهشناسی فقهی
📚 رساله آموزشی (مقام معظّم رهبری (حفظهالله))، جلد دوم
❇️ درس ۷. معامله با عمل محرّم
(گفتار اول: تدلیس در معاملات)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
Eitaa-Live-1738-1738438784032.m4a
14.49M
#گناه_شناسی_فقهی
🎙حجتالإسلام والمسلمین اصغری
⛳️ جلسه اول
📚 رساله آموزشی (مقام معظّم رهبری)، جلد ۲
درس ۷. معامله با عمل محرّم (گفتار اول: تدلیس در معاملات)
🔹 @hhaghshenasmajazi
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
📜 مطالب مرتبط با کلاس «گناهشناسی فقهی»👇👇