eitaa logo
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
409 دنبال‌کننده
657 عکس
118 ویدیو
144 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه ۵. اصول۴، کفایة؛ ج۱، ص ۳۴۰. في المطلق و المقید... و أمّا دلالة الجمع المعرّف باللام. ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ .mp3
10.24M
🎙جلسه ۵. اصول۴،کفایةالأصول؛ المقصدالخامس: في المطلق و المقیّد ج۱، ص ۳۴۰؛ فصلٌ: ألفاظ المطلق... و أمّا دلالة الجمع المعرّف باللّام 📆 شنبه؛ ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۵: «پرهیز از مراء و ستیزه‌گری» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله) 🌕 في الکافي [عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:] قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): «إِيَّاكُمْ وَ اَلْمِرَاءَ وَ اَلْخُصُومَةَ؛ فَإِنَّهُمَا يُمْرِضَانِ اَلْقُلُوبَ عَلَى اَلْإِخْوَانِ، وَ يَنْبُتُ عَلَيْهِمَا اَلنِّفَاقُ». 🖊 شرح حدیث: 🌱 مراء به معنای بحث کردن و مجادله‌کردن و یک و دو کردن با یکدیگر است. 🍃 علّت این که از مراء و جدال و بحث‌های بی‌خودی و مناقشات گوناگون در کلمات یکدیگر منع شده، این است که: 1⃣ منجرّ به ایجاد کدورت می‌شود، انسان را نسبت به برادران دینیِ خود بددل می‌کند. 2⃣ موجب روئیدن گیاه شومِ نفاق در دل‌ها می‌شود. 🍂 این که برادران دینی محیط صفا و برادری و یک‌رنگی را با مجادلات و مباحثاتِ بی‌خودی، آلوده نکنند، نکته‌ی اساسی و مهمّی است. 🍃 البته آن‌جایی که واقعاً باطلی وجود دارد، انسان باید بحث کند، حتماً تبیین کند، به انواع و اقسام طرق از جمله جدال احسن آن باطل را ابطال کند، این، محلّ کلام نیست. ✅ مراد همین بحث‌های غالباً سیاسی، و گاهی باطناً سیاسی و ظاهراً دینی یا اخلاقی است، که بین برادران هست، با ابزارهای مختلف ارتباطات، روز به روز افزایش پیدا کرده، این فرد یک مطلبی در سایتی می‌نویسد، شخص دیگر علیه او مطلبی می‌نویسد، این نسبت به او بدگویی می‌کند، آن دیگری هم به این بدگویی می‌کند. 🛑 مراء و جدال با قطع نظر از بدگویی‌ها، فحش، تهمت، غیبت و افتراء از گناهان بزرگ است، اگر این چیزها هم نباشد، صِرف مراء و جدال و مباحثات بی‌خود و مناقشات بی‌خود، شرعاً مذموم است. اگر بگوییم از بعضی از روایات، حرمت مراء فهمیده می‌شود، قدر مسلّم این است که در شرع مقدّس یک امر بسیار مذمومی است، به خاطر همین آثار سوئی که در روابط بین برادران باقی می‌گذارد، و آن محیط صفا و صمیمیت و اعتماد به یکدیگر را از بین می‌برد. ✅ این‌ها چیزهایی است که باید بخوانیم، و بدانیم برای عمل‌کردن است، صِرف دانستنش کافی نیست. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۷۱۰؛ فیض کاشانی 📆 دوشنبه، ۲۴ بهمن ۱۳۹۰ (جلسه ۴۵۹ مکاسب محرّمه)
هدایت شده از KHAMENEI.IR
‌✏️ یادداشت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره 🔹️بسم‌الله الرحمن‌الرحیم ، وسیله‌ی مؤمن و ملجأ مضطر و رابطه‌ی انسان ضعیف و جاهل با منبع فیاض علم و قدرت است، و بشر بی‌رابطه‌ی روحی با خدا و بدون عرض نیاز به غنی بالذات، در عرصه‌ی زندگی سرگشته و درمانده و هدر رفته است؛ «قل ما یعبؤا بکم ربیّ لولا دعاؤکم». 🔹️بهترین دعا آن است که از سرمعرفتی عاشقانه به خدا و بصیرتی عارفانه به نیازهای انسان انشا شده باشد، و این را فقط در مکتب پیامبر خدا (صلّی‌اللَّه‌علیه واله‌وسلّم) و اهل‌بیت طاهرین او - که اوعیه‌ی علم پیامبر(ص) و وراث حکمت و معرفت اویند - می‌توان جست. ما بحمداللَّه ذخیره‌یی بی‌پایان از ادعیه‌ی مأثوره‌ی از اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) داریم که انس با آن، صفا و معرفت و کمال و محبت می‌بخشد و بشر را از آلایشها پاکیزه می‌سازد. 🔹️مناجات مأثوره‌ی ماه شعبان - که روایت شده اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) بر آن مداومت داشتند - یکی از دعاهایی است که لحن عارفانه و زبان شیوای آن، با مضامین بسیار والا و سرشار از معارف عالی‌یی همراه است که نظیر آن را در زبانهای معمولی و محاورات عادی نمی‌توان یافت و اساساً با آن زبان قابل ادا نیست. 🔹️این مناجات، نمونه‌ی کاملی از تضرع و وصف حال برگزیده‌ترین بندگان صالح خدا با معبود و محبوب خود و ذات مقدس ربوبی است. هم درس معارف است، هم اسوه و الگوی عرض حال و درخواست انسان مؤمن از خدا. 🔹️مناجاتهای پانزده‌گانه که از امام زین‌العابدین حضرت علی‌بن‌الحسین (علیه‌السّلام) نقل شده، گذشته از خصوصیت بارز دعایی مأثور از اهل‌بیت (علیهم‌السّلام)، این مزیت را داراست که به مناسبت حالات مختلف ، مناجاتها را انشا فرموده است. 🔹️خداوند به همه توفیق استفاضه و خودسازی به برکت این کلمات مبارک را عنایت فرماید. آمین. ۶۹/۱۰/۱ 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از میرهاشم حسینی
🔰 فُطرُسِ ملک 🌸 ولادت امام حسین (ع) مبارک 🌸 ---------- 📬 تنها کانال رسمی استاد میرهاشم حسینی https://eitaa.com/Mirhashem_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
🌺 «گناه‌شناسی فقهی» مبتنی بر «رساله آموزشی مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله)»🌺 🍃 إن‌شاءالله پنجشنبه‌ها «
1⃣ جلسه اول 📌 گناه‌شناسی فقهی 📚 رساله آموزشی (مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله))، جلد دوم ❇️ درس ۷. معامله با عمل محرّم (گفتار اول: تدلیس در معاملات)
Eitaa-Live-1738-1738438784032.m4a
14.49M
🎙حجت‌الإسلام والمسلمین اصغری ⛳️ جلسه اول 📚 رساله آموزشی (مقام معظّم رهبری)، جلد ۲ درس ۷. معامله با عمل محرّم (گفتار اول: تدلیس در معاملات) 🔹 @hhaghshenasmajazi
📜 مطالب مرتبط با کلاس «گناه‌شناسی فقهی»👇👇
🌺 حدیث جلسه ۱: «حدود خوف و رجاء» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الكافي [عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ حَدِيدٍ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ يُونُسَ عَنِ اَلْحَارِثِ بْنِ اَلْمُغِيرَةِ أَوْ أَبِيهِ] عَنْ أَبِي عَبْدِالله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: قُلْتُ لَهُ: مَا كَانَ فِي وَصِيَّةِ لُقْمَانَ؟! قَالَ كَانَ فِيهَا اَلْأَعَاجِيبُ؛ وَ كَانَ أَعْجَبَ مَا كَانَ فِيهَا أَنْ قَالَ لاِبْنِهِ: «خَفِ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ خِيفَةً لَوْ جِئْتَهُ بِبِرِّ اَلثَّقَلَيْنِ لَعَذَّبَكَ، وَ اُرْجُ اَللهَ رَجَاءً لَوْ جِئْتَهُ بِذُنُوبِ اَلثَّقَلَيْنِ لَرَحِمَكَ» [ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِالله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): كَانَ أَبِي يَقُولُ: إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ عَبْدٍ مُؤْمِنٍ إِلاَّ [وَ] فِي قَلْبِهِ نُورَانِ؛ نُورُ خِيفَةٍ، وَ نُورُ رَجَاءٍ؛ لَوْ وُزِنَ هَذَا لَمْ يَزِدْ عَلَى هَذَا، وَ لَوْ وُزِنَ هَذَا لَمْ يَزِدْ عَلَى هَذَا.] 🖊 شرح حدیث: 🍃 مى‌فرمايند:‌ در وصايای جناب لقمان سخنان شگفت آوری بود، از جمله اين‌كه: 🌕 خَفِ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ خِيفَةً لَوْ جِئْتَهُ بِبِرِّ اَلثَّقَلَيْنِ لَعَذَّبَكَ 🍃 پسرم! خوف تو در برابر پروردگار بايد خوفی باشد كه اگر نيكی جنّ و انس را هم همراه خودت قيامت پيش پروردگار ببری، ممكن است تو را عذاب كند. ❌ گاهى ما خيال مى‏كنيم كه همۀ جهات حسن را داريم. ايمان كه داريم،‌ عمل صالح هم داريم، نماز می‌خوانیم، روزه مى‌‌گيريم. مسئوليّتی در تشكيلات نظام اسلامى داريم، بهتر از اين چه می‌خواهيم؟ انسان محاسباتش اين چنين است. توجه نمى‌كند كه گاهى يک خُلق سيّئه در انسان مانند: بخل، شحّ، بدخواهی برای ديگران، بی‌اهتمامی نسبت به اهداف الهى، بی‌مهری و بی‌اعتنایی نسبت به بندگان خدا و امثال اين‌ها، تمام حسنات را ساقط و بى اجر مى‏كند. ❌ معمولاً انسان عيوب ديگران را مى‌بيند، ولى عيوب خود را نمی‌بیند، يا آن را حمل بر صحت مى‏كند، يا قابل تحمّل می‌داند، در حالى كه نظير آن يا كمتر از آن را در ديگرى تحمّل نمى‌كند. ✅ لذا هميشه اين حالت بايد در انسان باشد كه اگر همه نيكی‌هاى جنّ و انس را، ثقلين را، پيش خداوند متعال ببرد ممكن است يک نقطه ضعفی در وجود او باشد كه همۀ اين‌ها را ساقط كند. خوف بايد اين‌قدر باشد، خوف بايد مانع از غرور شود. 🍃 طرف مقابل خوف هم رجاء است. 🌕 وَ اُرْجُ اَللهَ رَجَاءً لَوْ جِئْتَهُ بِذُنُوبِ اَلثَّقَلَيْنِ لَرَحِمَكَ 🍃 انسان بايد اميد را در دل خودش هميشه نگه بدارد، آن چنان كه اگر با گناه جن و انس هم به پيشگاه خداى متعال برود، احتمال بدهد كه، رحمت و مغفرت خداى متعال شامل حال او بشود. 🌱 به خاطر يک كار خوبى كه با نيّتی خالص انجام داده است، يا يک خصلت خوبى كه در او بوده است، اين خوف و رجاء بايد هر دو باشد. ✅ مهم اين است كه رجاء به غرور نكشد. 🌱 غرور به همان معناى لغوی، يعنی دچار بدفهمی و كج فهمی و جهالت شدن، اغترار بالله، كه در روايات و در دعاها آمده است: "ويلٌ لمن اغترّ بك"، تصوّر كند خدا به ما كه كارى ندارد. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۴۹۸؛ فیض کاشانی 📆 ۶ آبان ۱۳۸۶ (جلسه ۱۸۳ مکاسب محرّمه).
🌺 جزوه جلسه ۱ (تدلیس) 📜 ۱. انواع چهارگانه مکاسب محرّمه
🌺 جزوه جلسه ۱ (تدلیس) 📜 ۲. راویاتی در مذمّت "تدلیس"
رساله آموزشی - ج ۲.pdf
18.14M
📚 رساله آموزشی، ج۲، احکام معاملات 🖊 مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله)