eitaa logo
دروس آیت الله اراکی
419 دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
43 فایل
این کانال جهت نشر صوت و متن دروس آیت الله اراکی ایجاد شده است . . ارتباط با ادمین 👉 @smmch7
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صوت / درس اخلاق مرکز جامع ولی امر سه شنبه 10 مهر 97 کانال دروس خارج آیت الله اراکی @dorus_araki
1_28913532.pdf
380.8K
/ درس خارج 🔸دارالشفا 🗓سه شنبه 10 مهر ۹۷ 🔻جلسه هفتم 💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی @dorus_araki
1_28913533.pdf
197.4K
/ درس خارج 🔸فیضیه 🗓سه شنبه 10 مهر ۹۷ 🔻جلسه هفتم 💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی @dorus_araki
1_28913534.pdf
193K
/ درس خارج 🔸دفتر معظم له 🗓سه شنبه 10 مهر ۹۷ 🔻جلسه هفتم 💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی @dorus_araki
🔻🔻دروس پنج شنبه ۱۲ مهر🔻🔻 👇👇👇👇👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
/ درس خارج 🔸دفتر معظم له 🗓پنج شنبه ۱۲ مهر ۹۷ 🔻جلسه دوم 💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی @dorus_araki
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
/ درس خارج 🔸دفتر معظم له 🗓پنج شنبه ۱۲ مهر ۹۷ 🔻جلسه دوم 💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی @dorus_araki
1_29230325.pdf
304.4K
/ درس خارج 🔸دفتر معظم له 🗓پنج شنبه ۱۲ مهر ۹۷ 🔻جلسه دوم 💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی @dorus_araki
💠 🗓پنج شنبه ۱۰ مهر 🔻جلسه دوم 🔰بخش گفتارها: استثنائات جایز بودن گفتار جهر بالسوء: طبق آیه «لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَنْ ظُلِمَ وَ كانَ اللَّهُ سَميعاً عَليماً»(النساء: 148) نباید سخن بد به صورت جهر باشد به دلیل اینکه جهر به معنای اشاعه است. 🔸بررسی «إِلاَّ مَنْ ظُلِمَ»؛ اساس و قاعده در جهر بالسوء بر حفظ آبرو و جان و مال است مگر اینکه با دلیل خارج شود یعنی قاعده بر حرمت جهر بالسوء است مگر اینکه به دلیل دیگر جایز شود. 🔹نکته: البته این قاعده بر اساس این است که خدا را مالک بدانیم. این موضوع از تفاوت‌های اصلی تمدن اسلامی با تمدن غربی است؛ در اسلام بشر حرمت دارد اما در تمدن غربی اصل بر این است که بشر حرمتی ندارد و می‌توانند به همه‌چیز او تجاوز کنند و این حرف از مبانی آن‌هاست. اما اسلام می‌فرماید خداوند مالک است؛ «وَ لِلَّهِ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدير»(آلعمران: 189). خداوند هم مالک است و هم ملک لذا در روایت چنین آمده است: «اتَّقُوا اللَّهَ فِي عِبَادِهِ وَ بِلَادِهِ فَإِنَّكُمْ مَسْئُولُونَ حَتَّى عَنِ الْبِقَاعِ وَ الْبَهَائِم»(خطبه 167 نهج البلاغه)؛ یعنی همه چیز متعلق به خداست. 🔸پس اصل این است که ابروی و مال و جان هر کسی محترم است حتی کافر. ما خرج بالدلیل: 1. شکایت مظلوم علی من ظلم؛ در این حالت حتی اگر سخن سوء هم بگوید بجاست. 2. تقبیح ظلمِ ظالم در صورت ارتکاب به ظلم علنی؛ حتی اگر مظلوم آن ظالم نباشد اما ظالمی ظُلمی را علنی انجام داد، تقبیح ظلم او مستثناست. «أَيُّهَا النَّاسُ، إِنَ اللَّهَ لَا يُعَذِّبُ الْعَامَّةَ بِذَنْبِ الْخَاصَّةِ إِذَا عَمِلَتِ الْخَاصَّةُ بِالْمُنْكَرِ سِرّاً مِنْ غَيْرِ أَنْ تَعْلَمَ الْعَامَّةُ، فَإِذَا عَمِلَتِ الْخَاصَّةُ الْمُنْكَرَ جِهَاراً فَلَمْ تُغَيِّرْ ذَلِكَ الْعَامَّةُ اسْتَوْجَبَ الْفَرِيقَانِ الْعُقُوبَةَ مِنَ اللَّهِ».» (وسائل الشيعة، ج16، ص: 136) اگر حاکمان گناه خود را در خفا (سراً) انجام دهند، خداوند مردم را به گناه آن‌ها عقاب نمی‌کند. اما اگر خواص مرتکب به گناه جهری شد، در این حال اگر عامه مردم جلوی آن‌ها را نگیرند و جلوی آن‌ها را نگیرد، خداوند عامه را هم عقاب می‌کند. یعنی مردم در برابر ظلم علنی باید علناً بیاستند، سکوت در برابر ظلم جهری حاکمان جامعه جایز نیست. 3. قاعده انظام؛ اگر غربی‌ها فحش دادن و یا گفتند ریختن ابروی کسی آزادی بیان است؛ حال ما می‌توانیم با آن‌ها به همین شکل رفتار کنیم. 4. قانون مقابله‌به‌مثل: «فَمَنِ اعْتَدى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى عَلَيْكُمْ»؛ یعنی اعتدای به مثل؛ اگر آن‌ها آن چیزی را که در شرایط اولیه حرام است انجام دادند ما هم می‌توانیم علیه آن‌ها انجام دهیم. یعنی اگر کسی حرمتی را بشکند، نگه‌داری همان حرمت برای او ظلم به بشر و خلاف عدل است. برای مثال تهمت زدن جایز نیست اما اگر آن‌ها این کار را کردند ما هم می‌توانیم علیه آن‌ها همین کار را کنیم. 5. کافر حربی؛ کسی که حرمت جان و مال و آبروی مؤمنین را مورد حرب قرار داده است. در اینجا هم مثلاً می‌توان ابروی او را ریخت. 6. مفسدان فی‌الارض. کسانی که نظم عمومی را مختل کرده و فساد ایجاد می‌کنند. 🔹نکته: چه نوع سرقتی فساد است؟ طبق آیه قران کریم برادران یوسف چنین گفتند: «قالُوا تَاللَّهِ لَقَدْ عَلِمْتُمْ ما جِئْنا لِنُفْسِدَ فِي الْأَرْضِ وَ ما كُنَّا سارِقينَ»(يوسف: 73) در اینجا این دزدی مربوط به بیت المال و امنیت حکومت است. تعدی به امنیت بیت المال و مراکز حاکمیتی، یعنی تعدی به کل جامعه؛ به دلیل اینکه اخلال به امنیت و نظم عمومی ایجاد می‌شود. لذا اگر فردی، کسی را نکشد اما مثلاً در فضای مجازی نظم اجتماعی را به هم‌ریخت، این شخص مفسد فی‌الارض است. این مفسدان حرمت ندارند، نه جانی و نه آبرویی. کسی که تخلف از قانون را علنی کرده و مردم را به این کار ترویج کند، این شخص مفسد است و حرمت ندارد. چنین کسی با اختلال همه حرمت‌ها را شکسته است. 7. اهل بدعت؛ گاهی غیبت و افشای معایب واجب است، حتی گاهی بدگویی آن‌ها در جهر واجب است (اگر رد بدعت آن‌ها متوقف بر بدگویی باشد.) 💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی @dorus_araki
💠 🗓پنج شنبه ۱۰ مهر 🔻جلسه دوم 🔰تبیین واژه بیت واژه دومی که مورد بحث قرار خواهید گرفت واژه «بیت» است؛ در قرآن کریم و در روایات از خانواده به بیت تعبیر شده است. استناد اول: آیه تطهیر: «إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً»(الأحزاب: 33) در روایات هم چنین وارد شده که نکاح، بیت است. «مَا بُنِيَ بِنَاءٌ فِي الْإِسْلَامِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى مِنَ التَّزْوِيجِ.»(من لا يحضره الفقيه، ج3، ص: 383) همچنین در روایت چنین آمده است: «المؤمن بیت»؛ یعنی مؤمن تشکیل‌دهنده بیت است یا اوست که می‌تواند خانواده تشکیل دهد. خانواده این‌گونه شکل می‌گیرد: «خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها»(النساء: 1). «زوج‌ها» اشاره به خانواده دارد زیرا نمی‌فرماید: إمرا بلکه می‌فرماید زوجها لذا این خانواده از منیت برمی‌خیزد؛ «وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها»(النحل: 72) عشق حقیقی و ثابت، عشق مترتب بر تزویج است؛ به عبارتی اگر بعد از تزویج باشد می‌تواند عشق خانواده‌ساز باشد. اگر با چشم بیدار برای خود جفتی ایجاد کرد، آنگاه آن عشقِ بعد از عقد، خانواده‌ساز و عشق‌ساز است. عشق قبل از عقد خیلی خطرناک است. کمال این است که خوب گزینش کرده و بعد که گزینش خوب انجام داد آنگاه زندگی مبتنی بر عشق شود. 🔹نکته: «وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً»(النحل: 72)؛ عشق با مهربانی هم تفاوت دارد؛ ممکن است به کسی عشق داشته باشیم اما مهربان نباشد، مهربانی همراه با عمل است. خداوند متعال به بندگان عشق تنها ندارد بلکه رحمان و رحیم است. 🔸نتیجه: لذا به استناد به آیات و روایاتی که در این باب وارد شده، «بیت» به معنای اراده واحد انسانی است. در جامعه هم اگر فرمانبری‌ای از یک ارادۀ واحد وجود نداشته باشد و هرکس بخواهد به نظر خود عمل کند جامعه به هم خواهد ریخت. لذا عین همین قضیه در خانواده رخ خواهد داد؛ زنِ تنها می‌گوید من خودم هستم و مرد تنها هم به همین است اما تزویج اسلامی آن‌ها را یکی می‌کند. به جایی می‌رسد که زن خود را فدای شوهر و شوهر هم خود را فدای زن می‌کند و هر دو حاضر است همه رنج‌ها را در ببیند تا همسرش در آسایش باشد 🔹نکته: در حال حاضر مشکل ما این است که تمدن غربی این مفاهیم را در جامعه به چالش رسانده است. 💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی @dorus_araki
🔻🔻دروس شنبه ۱۴ مهر🔻🔻 👇👇👇👇👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
/ درس خارج 🔸دارالشفا 🗓شنبه ۱۴ مهر ۹۷ 🔻جلسه هشتم 💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی @dorus_araki
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صوت / درس خارج #اطلاق_و_تقیید 🔸دفتر معظم له 🗓شنبه 14 مهر ۹۷ 🔻جلسه هشتم 💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی @dorus_araki
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صوت / درس #اخلاق 🔸مدرسه امیرالمومنین 🗓شنبه 14 مهر ۹۷ 💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی @dorus_araki
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
/ درس خارج 🔸فیضیه 🗓شنبه ۱۴ مهر ۹۷ 🔻جلسه هشتم 💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی @dorus_araki
فقه نظام سیاسی جلسه8 970714.docx
37.9K
#متن / درس خارج #فقه_نظام_سیاسی 🔸دارالشفا 🗓شنبه ۱۴ مهر ۹۷ 🔻جلسه هشتم 💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی @dorus_araki
اصول1 جلسه8 970714.docx
30K
#متن / درس خارج #اجتماع_امر_و_نهی 🔸فیضیه 🗓شنبه ۱۴ مهر ۹۷ 🔻جلسه هشتم 💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی @dorus_araki
اصول2 جلسه8 970714.docx
30.2K
#متن / درس خارج #اطلاق_و_تقیید 🔸دفتر معظم له 🗓شنبه 14 مهر ۹۷ 🔻جلسه هشتم 💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی @dorus_araki
💠 📅 شنبه 14 مهر 🔻جلسه هشتم 🔰مباحث مربوط به تعیین ولی امر در عصر غیبت مبحث چهارم: فرض وجود افراد متعدد جامع‌الشرایط برای تصدی ولی امر. 🔸فرض اول (نظر مختار): در فرد واحد متعین است. دلیل پنجم: خود این دلیل مجموعه‌ای از ادله است؛ ادله دسته اول: اثبات واحد بودن امام در روایات اشاره به روایاتی که ضرورت وحدت ولایت امر یا ولی امر در جامعه اسلامی دارد؛ یعنی دلالت می‌کند بر اینکه در نظام ساسی اسلام ولی امر مشروع در هر زمان باید یکی باشد. روایت اول: صحیحه حسین بن ابی العلاء «قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع تَكُونُ الْأَرْضُ لَيْسَ فِيهَا إِمَامٌ قَالَ لَا قُلْتُ يَكُونُ إِمَامَانِ قَالَ لَا إِلَّا وَ أَحَدُهُمَا صَامِتٌ.» (الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 178) این روایت نشان می‌دهد که حتی وقتی دو امام معصوم با هم حضور دارند هم تنها یکی از آن‌ها فرمانرواست نه هر دو. نکته: طبق این روایت، تعدد فرمانروایی (به اصطلاح تعدد قوا) وجود دارد بلکه شکل فرمانروایی باید به صورت تمرکز قوا باشد. روایت دوم: «إِنَّهُ بَايَعَنِي الْقَوْمُ الَّذِينَ بَايَعُوا أَبَا بَكْرٍ وَ عُمَرَ وَ عُثْمَانَ عَلَى مَا بَايَعُوهُم عَلَيْهِ فَلَمْ يَكُنْ لِلشَّاهِدِ أَنْ يَخْتَارَ وَ لَا لِلْغَائِبِ أَنْ يَرُدَّ وَ إِنَّمَا الشُّورَى لِلْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ فَإِنِ اجْتَمَعُوا عَلَى رَجُلٍ وَ سَمَّوْهُ إِمَاماً كَانَ ذَلِكَ لِلَّهِ رِضًا فَإِنْ خَرَجَ عَنْ أَمْرِهِمْ خَارِجٌ بِطَعْنٍ أَوْ بِدْعَةٍ رَدُّوهُ إِلَى مَا خَرَجَ مِنْهُ فَإِنْ أَبَى قَاتَلُوهُ عَلَى اتِّبَاعِه غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ وَ وَلَّاهُ اللَّهُ مَا تَوَلَّى» (نامه شماره شش. نامه امیرالمؤمنین علیه السلام به معاویه) 🔹نکته: البته حضرت در این نامه با منطق معاویه صحبت می‌کند. یعنی مدعای خود را با اصول موضوعیه او بیان می‌کند؛ استدلال بر آن چیزی است که او نتواند انکار کند. حضرت در این قسمت استدلال می‌کند که اگر کسی بر امام خروج کند امام باید با او بجنگد (چیزی که معاویه هم قبول دارد). حضرت بر این اساس استدلال می‌کند که یعنی خود معاویه هم این را قبول دارد. 🔹🔸نتیجه: وقتی امامت منعقد شد دیگر نمی‌توان به امامت دو امام اعتقاد داشت. 💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی @dorus_araki
💠 درس خارج اصول فقه 📅14 مهر 97 🔻جلسه 8 🔰مبحث حکم تخلص از حرام بعد از وقوع در حرام با سوء اختیار. 🔸تنبیهات مبحث اجتماع، مبحث عاشر (آخرین تنبیه) آیا تعدد اضافه مانند تعدد عنوان است و آثاری که بر تعدد عنوان بار می‌شود بر تعدد اضافه هم بار می‌شود؟ اگر قائل شدیم که اضافه عنوان به مضاف و اضافه عنوان به یک مضاف دیگر باعث تعدد عنوان می‌شود؛ مانند اکرم عالم، لا تکرم فساق. در این صورت اجتماع جایز است. اما اگر گفتیم عنوان متعدد نیست و تعدد اضافه موجب تعدد عنوان نمی‌شود، در این صورت اجتماع امرونهی در شیء واحد صورت می‌گیرد که این محال است و باید در بحث تعارض به آن پرداخت. 🔹صاحب کفایه: تعدد اضافه موجب تعدد عنوان می‌شود؛ پس همان‌گونه که تعدد عنوان موجب جواز اجتماع امرونهی در شیء واحد می‌شود تعدد اضافه هم موجب جواز است؛ به عبارتی صرف اضافه باعث وجود دو عنوان می‌شود. در اینجا می‌گوید اکرام عالم و در آنجا بحث اکرام فاسق است و عرف هم از این یک عنوان می‌پذیرد. بنابراین اگر در عنوان قائل به جواز اجتماع شدیم در اضافه هم باید باشیم. البته اگر قائل به امتناع شدیم وارد باب تعرض خواهیم شد. 🔸اشکال محقق اصفهانی: ایشان اشکال صغری می‌کند: عنوان متعلق به حُسن، عدل و عنوان متعلق به قبح هم ظلم است. هرچه تحت عنوان عدل باشد حَسن و هرچه تحت عنوان ظلم باشد قبح است. اکرام العالم اگر بخواهد حسن باشد باید تحت عنوان عدل باشد و عنوان اکرام فاسق هم اگر بخواهد قبح داشته باشد باید تحت عنوان ظلم باشد. بنابراین تعدد اضافه تأثیری در عنوان ندارد. 🔹🔸نتیجه: خلاصه تعدد عنوان تحت تأثیر تعدد اضافه نیست و مسئله ما در جایی است که یکی از دو عنوان تحت عدل و دیگری تحت ظلم باشد. اضافه عالم به اکرام شرط تأثیر مقتضی مصلحت است و اکرام فاسق شرط تأثیر مقتضی در مفسده است. این اضافه شرط در تأثیر دارد و نه در اقتضا. اما کاری که این اضافه می‌کند این است که تأثیر مقتضی را فعلی می‌کند. این نتیجه را می‌دهد که در یک مصداق خارجی هم مصداق اکرام العال و هم‌ مصداق اکرام فاسق را داشته باشیم. بنابراین تعدد اضافه منشأ تعدد عنوان یا منشأ قول به جواز اجتماع نمی‌شود. 💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی @dorus_araki
💠 درس خارج اصول مباحث ) 📅14 مهر 97 🔻جلسه 8 🔰بحث در عدم وجود قدر متیقن مانع از کاشفیت 🔸وجود قدر متیقن مانع از کاشفیت است؛ به دلیل اینکه اگر متکلم در مقام بیان تقیید نیاورده باشد اما قرینه‌ای را در نظر داشته باشد این مخل به اطلاق است. نظر مرحوم صاحب کفایه: دو نوع قدر متیقن است: گاهی همه مخاطبین از یک جنس هستند؛ مثلاً در جمع علما بگویند: اکرم العالم. نگفته اکرم خصوص عالم‌های فقیه، بلکه گفته اکرم العالم که شامل فقیه و غیر آن می‌شود اما در مقام تخاطب همه در جمع او هستند. این مقدار از قدر متیقن در نظر می‌آید. اما اگر خارج از مقام تخاطب است و مثلاً در جمع انواع مردم است و در اینجا گفت: اکرم العالم. لذا قدر متیقن خارج از مقام تخاطب به اطلاق صدمه‌ای نمی‌زند اما قدر متقین داخل در مقام تخاطب صدمه می‌زند. همین‌که در مقام تمام مراد هم باشد کافی است و لازم نیست بگوید که آنچه می‌گویم تمام مراد است. پس آن قیدی را که نیاورده است یعنی نخواسته بیاورد. 🔹ایرادات شهید صدر: سؤال: قدر متیقن مربوط به مقام جعل است یا مقام امتثال؟! قدر متیقن مربوط به مقام امتثال است. قدر متیقن کار متکلف است نه آمر؛ به دلیل اینکه خود آمر می‌داند که چه می‌گوید و معنا ندارد که در مقام جعل حکم برای او قدر متیقن وجود داشته باشد. برای او یا اطلاق مراد است یا تقیید و قدر متیقن در مقام جعل معقول نیست، بلکه کار مکلف است یعنی اگر این مقدار عمل کردم به این پی می‌برم که مطلوب مولا را امتثال کرده‌ایم. علم مکلف تکلیف را برای او می‌آورد نه اینکه برای خود(آمر) تکلیف را واقع می‌کند. ما باید حرف مولا و تکلیف مکلف را بفهمیم. پس قرینه باید نفی نفسه قرینیت داشته باشد و این قبل از علم و جهل مکلف است. ما بر این اشکال ایراد داریم؛ فرق بین قدر متیقن در مقام تخاطب با قدر متیقن خارج از مقام تخاطب این است که غفلت از قدر متیقن در مقام تخاطب عقلایی نیست؛ این معنا را می‌دهد که اگر قدر متیقنی است پس حتماً باید بدانند، به دلیل اینکه غافل نیستند. اما اگر قدر متیقن خارج از مقام تخاطب باشد، غفلت از قدر متیقن خارج از مقام تخاطب غفلت غیر عقلایی نیست و عقلا چنین چیزی را متحمل می‌دانند اما احتمال غفلت از قدر متیقن در مقام تخاطب را غیر عقلایی می‌دانند. ازنظر عقلا نمی‌تواند برای کلام خود قدر متیقن خارج را مقام تخاطب را در نظر بگیرد به دلیل اینکه غفلت مخاطب احتمالی است اما متکلم نه. 💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی @dorus_araki
🔻🔻دروس یکشنبه ۱5 مهر🔻🔻 👇👇👇👇👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صوت / درس خارج #فقه_نظام_سیاسی 🔸دارالشفا 🗓یکشنبه ۱5 مهر ۹۷ 🔻جلسه نهم 💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی @dorus_araki
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صوت / درس خارج #اجتماع_امر_و_نهی 🔸فیضیه 🗓یکشنبه ۱5 مهر ۹۷ 🔻جلسه نهم 💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی @dorus_araki
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صوت / درس اخلاق 🔸مدرسه علمیه معصومیه(سلام الله علیها) 🗓یکشنبه 15 مهر ۹۷ 💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی @dorus_araki