لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صوت / درس خارج #فقه_نظام_خانواده
🔸دفتر معظم له
🗓پنج شنبه ۱۲ مهر ۹۷
🔻جلسه دوم
💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی
@dorus_araki
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صوت / درس خارج #فقه_فرهنگ
🔸دفتر معظم له
🗓پنج شنبه ۱۲ مهر ۹۷
🔻جلسه دوم
💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی
@dorus_araki
1_29230325.pdf
304.4K
#متن / درس خارج #فقه_نظام_خانواده
🔸دفتر معظم له
🗓پنج شنبه ۱۲ مهر ۹۷
🔻جلسه دوم
💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی
@dorus_araki
💠 #خلاصه #فقه_فرهنگ
🗓پنج شنبه ۱۰ مهر
🔻جلسه دوم
🔰بخش گفتارها:
استثنائات جایز بودن گفتار جهر بالسوء:
طبق آیه «لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَنْ ظُلِمَ وَ كانَ اللَّهُ سَميعاً عَليماً»(النساء: 148) نباید سخن بد به صورت جهر باشد به دلیل اینکه جهر به معنای اشاعه است.
🔸بررسی «إِلاَّ مَنْ ظُلِمَ»؛
اساس و قاعده در جهر بالسوء بر حفظ آبرو و جان و مال است مگر اینکه با دلیل خارج شود یعنی قاعده بر حرمت جهر بالسوء است مگر اینکه به دلیل دیگر جایز شود.
🔹نکته:
البته این قاعده بر اساس این است که خدا را مالک بدانیم. این موضوع از تفاوتهای اصلی تمدن اسلامی با تمدن غربی است؛ در اسلام بشر حرمت دارد اما در تمدن غربی اصل بر این است که بشر حرمتی ندارد و میتوانند به همهچیز او تجاوز کنند و این حرف از مبانی آنهاست. اما اسلام میفرماید خداوند مالک است؛ «وَ لِلَّهِ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدير»(آلعمران: 189).
خداوند هم مالک است و هم ملک لذا در روایت چنین آمده است:
«اتَّقُوا اللَّهَ فِي عِبَادِهِ وَ بِلَادِهِ فَإِنَّكُمْ مَسْئُولُونَ حَتَّى عَنِ الْبِقَاعِ وَ الْبَهَائِم»(خطبه 167 نهج البلاغه)؛ یعنی همه چیز متعلق به خداست.
🔸پس اصل این است که ابروی و مال و جان هر کسی محترم است حتی کافر.
ما خرج بالدلیل:
1. شکایت مظلوم علی من ظلم؛ در این حالت حتی اگر سخن سوء هم بگوید بجاست.
2. تقبیح ظلمِ ظالم در صورت ارتکاب به ظلم علنی؛ حتی اگر مظلوم آن ظالم نباشد اما ظالمی ظُلمی را علنی انجام داد، تقبیح ظلم او مستثناست.
«أَيُّهَا النَّاسُ، إِنَ اللَّهَ لَا يُعَذِّبُ الْعَامَّةَ بِذَنْبِ الْخَاصَّةِ إِذَا عَمِلَتِ الْخَاصَّةُ بِالْمُنْكَرِ سِرّاً مِنْ غَيْرِ أَنْ تَعْلَمَ الْعَامَّةُ، فَإِذَا عَمِلَتِ الْخَاصَّةُ الْمُنْكَرَ جِهَاراً فَلَمْ تُغَيِّرْ ذَلِكَ الْعَامَّةُ اسْتَوْجَبَ الْفَرِيقَانِ الْعُقُوبَةَ مِنَ اللَّهِ».» (وسائل الشيعة، ج16، ص: 136)
اگر حاکمان گناه خود را در خفا (سراً) انجام دهند، خداوند مردم را به گناه آنها عقاب نمیکند. اما اگر خواص مرتکب به گناه جهری شد، در این حال اگر عامه مردم جلوی آنها را نگیرند و جلوی آنها را نگیرد، خداوند عامه را هم عقاب میکند. یعنی مردم در برابر ظلم علنی باید علناً بیاستند، سکوت در برابر ظلم جهری حاکمان جامعه جایز نیست.
3. قاعده انظام؛ اگر غربیها فحش دادن و یا گفتند ریختن ابروی کسی آزادی بیان است؛ حال ما میتوانیم با آنها به همین شکل رفتار کنیم.
4. قانون مقابلهبهمثل: «فَمَنِ اعْتَدى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى عَلَيْكُمْ»؛
یعنی اعتدای به مثل؛ اگر آنها آن چیزی را که در شرایط اولیه حرام است انجام دادند ما هم میتوانیم علیه آنها انجام دهیم. یعنی اگر کسی حرمتی را بشکند، نگهداری همان حرمت برای او ظلم به بشر و خلاف عدل است. برای مثال تهمت زدن جایز نیست اما اگر آنها این کار را کردند ما هم میتوانیم علیه آنها همین کار را کنیم.
5. کافر حربی؛ کسی که حرمت جان و مال و آبروی مؤمنین را مورد حرب قرار داده است. در اینجا هم مثلاً میتوان ابروی او را ریخت.
6. مفسدان فیالارض. کسانی که نظم عمومی را مختل کرده و فساد ایجاد میکنند.
🔹نکته:
چه نوع سرقتی فساد است؟
طبق آیه قران کریم برادران یوسف چنین گفتند: «قالُوا تَاللَّهِ لَقَدْ عَلِمْتُمْ ما جِئْنا لِنُفْسِدَ فِي الْأَرْضِ وَ ما كُنَّا سارِقينَ»(يوسف: 73)
در اینجا این دزدی مربوط به بیت المال و امنیت حکومت است. تعدی به امنیت بیت المال و مراکز حاکمیتی، یعنی تعدی به کل جامعه؛ به دلیل اینکه اخلال به امنیت و نظم عمومی ایجاد میشود. لذا اگر فردی، کسی را نکشد اما مثلاً در فضای مجازی نظم اجتماعی را به همریخت، این شخص مفسد فیالارض است. این مفسدان حرمت ندارند، نه جانی و نه آبرویی. کسی که تخلف از قانون را علنی کرده و مردم را به این کار ترویج کند، این شخص مفسد است و حرمت ندارد. چنین کسی با اختلال همه حرمتها را شکسته است.
7. اهل بدعت؛ گاهی غیبت و افشای معایب واجب است، حتی گاهی بدگویی آنها در جهر واجب است (اگر رد بدعت آنها متوقف بر بدگویی باشد.)
💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی
@dorus_araki
💠 #خلاصه #فقه_نظام_خانواده
🗓پنج شنبه ۱۰ مهر
🔻جلسه دوم
🔰تبیین واژه بیت
واژه دومی که مورد بحث قرار خواهید گرفت واژه «بیت» است؛ در قرآن کریم و در روایات از خانواده به بیت تعبیر شده است.
استناد اول:
آیه تطهیر: «إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً»(الأحزاب: 33)
در روایات هم چنین وارد شده که نکاح، بیت است.
«مَا بُنِيَ بِنَاءٌ فِي الْإِسْلَامِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى مِنَ التَّزْوِيجِ.»(من لا يحضره الفقيه، ج3، ص: 383)
همچنین در روایت چنین آمده است: «المؤمن بیت»؛ یعنی مؤمن تشکیلدهنده بیت است یا اوست که میتواند خانواده تشکیل دهد.
خانواده اینگونه شکل میگیرد: «خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها»(النساء: 1). «زوجها» اشاره به خانواده دارد زیرا نمیفرماید: إمرا بلکه میفرماید زوجها لذا این خانواده از منیت برمیخیزد؛ «وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها»(النحل: 72)
عشق حقیقی و ثابت، عشق مترتب بر تزویج است؛ به عبارتی اگر بعد از تزویج باشد میتواند عشق خانوادهساز باشد. اگر با چشم بیدار برای خود جفتی ایجاد کرد، آنگاه آن عشقِ بعد از عقد، خانوادهساز و عشقساز است. عشق قبل از عقد خیلی خطرناک است. کمال این است که خوب گزینش کرده و بعد که گزینش خوب انجام داد آنگاه زندگی مبتنی بر عشق شود.
🔹نکته:
«وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً»(النحل: 72)؛ عشق با مهربانی هم تفاوت دارد؛ ممکن است به کسی عشق داشته باشیم اما مهربان نباشد، مهربانی همراه با عمل است. خداوند متعال به بندگان عشق تنها ندارد بلکه رحمان و رحیم است.
🔸نتیجه:
لذا به استناد به آیات و روایاتی که در این باب وارد شده، «بیت» به معنای اراده واحد انسانی است. در جامعه هم اگر فرمانبریای از یک ارادۀ واحد وجود نداشته باشد و هرکس بخواهد به نظر خود عمل کند جامعه به هم خواهد ریخت. لذا عین همین قضیه در خانواده رخ خواهد داد؛ زنِ تنها میگوید من خودم هستم و مرد تنها هم به همین است اما تزویج اسلامی آنها را یکی میکند. به جایی میرسد که زن خود را فدای شوهر و شوهر هم خود را فدای زن میکند و هر دو حاضر است همه رنجها را در ببیند تا همسرش در آسایش باشد
🔹نکته:
در حال حاضر مشکل ما این است که تمدن غربی این مفاهیم را در جامعه به چالش رسانده است.
💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی
@dorus_araki
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صوت / درس خارج #فقه_نظام_سیاسی
🔸دارالشفا
🗓شنبه ۱۴ مهر ۹۷
🔻جلسه هشتم
💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی
@dorus_araki
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صوت / درس خارج #اطلاق_و_تقیید
🔸دفتر معظم له
🗓شنبه 14 مهر ۹۷
🔻جلسه هشتم
💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی
@dorus_araki
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صوت / درس #اخلاق
🔸مدرسه امیرالمومنین
🗓شنبه 14 مهر ۹۷
💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی
@dorus_araki
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صوت / درس خارج #اجتماع_امر_و_نهی
🔸فیضیه
🗓شنبه ۱۴ مهر ۹۷
🔻جلسه هشتم
💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی
@dorus_araki
فقه نظام سیاسی جلسه8 970714.docx
37.9K
#متن / درس خارج #فقه_نظام_سیاسی
🔸دارالشفا
🗓شنبه ۱۴ مهر ۹۷
🔻جلسه هشتم
💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی
@dorus_araki