eitaa logo
دروس استاد سید محمود مددی الموسوی
1.1هزار دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
189 فایل
«دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد سید محمود مددی موسوی» ارتباط با مدیر کانال: @Yaser_zeyaolhagh شناسه‌ی کانال، در پیام رسان تلگرام: @DoruseOstadMadadi
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 📅۳۰ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه۱۲۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر برای شخص در مرحله عمل اطمینان یا قطع به تکلیف به وجود آمد که ادله مرخصه اطلاقی ندارد تا جلوی منجزیت آنها را بگیرد اما اگر اطمینان نوعی در کار بد و برای خد شخص بالفعل اطمینانی وجود نداشت باز باید عقلا احتیاط کرد زیرا ادله اصول مرخصه اطلاقی ندارد تا جلوی منشأ اطمینان نوعی بایستد. 2️⃣میت غیر اثنا عشری را باید تغسیل کرد و اگر مغسِّل مومن باشد پس باید به وظیفه خود در تغسیل عمل نماید یعنی او را بر طریقه مذهب جعفری تغسیل نماید. 3️⃣سید ماتن فرموده اند که تغسیل کافر به جمیع اقسام آن از محرمات است. 4️⃣کافر حربی کافری است که نه ذمّی باشد و نه معاهَد و نه مستأمِن
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 📅 ۳۰ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۱۲۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اشکال دوم بر وجه شهید صدر در عدم منجزیت علم اجمالی در اطراف شبهات غیر محصوره این است که این اطمینان های بر خلاف احتمال، خودشان تعارض دارند و در سیره چنین اطمینان هایی حجت نیستند. 2️⃣اشکال سوم بر وجه شهید صدر این است که اطمینانی که ناشی از عوامل کمّی باشد را خود شما در جای دیگری از اصول قائل شدید که حجت نیستند و در ما نحن فیه اطمینان ها ناشی از عوامل کمّی و حساب احتمالات است. 3️⃣وجه دوم بر عدم حجیت علم اجمالی در شبهات غیر محصوره رفته است سراغ این مطلب که ترخیص شارع در جمیع اطراف در این شبهات وقتی مولا می داند عادتا عباد مرتکب جمیع اطراف نمی شوند قبحی ندارد. 4️⃣وجه سوم بر عدم حجیت علم اجمالی در اطراف شبهات غیر محصوره این است که ترخیص در جمیع اطراف در شبهات غیر محصوره ترخیص بر امر غیر مقدور است و ترخیص در امر غیر مقدور قبیح نیست؛ اشکال مشترک این وجه و وجه قبلی این است که ارتکاب جمیع اطراف در شبهات غیر محصوره عادتا محال نیست.
📣دروس حضرت استاد در یازدهم ذی القعده روز ولادت حضرت رضا علیه السلام تعطیل است
🏴دروس روز سه شنبه و چهار شنبه بر اساس تعطیلات اعلام شده تعطیل است عظم الله اجورکم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 📅۵ / خرداد ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه۱۲۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣دلیل حرمت تشریعی تجهیز کافر روایتی است که امام از دفن و تغسیل نصرانی نهی فرمودند و جنازه را فاقد کرامت شمردند؛ این روایت دلالت بر حرمت ذاتی ندارد و حداقل این است که وقتی مجمل شد قدر متیقن در آن حرمت تشریعی است. 2️⃣غالی و ناصبی و خارجی در بعضی از احکام با کفار مشترکند وقتی اعتقاد به توحید و رسالت داشته باشند. 3️⃣دلیل بر اینکه اولاد کفار به حکم والدین و اولاد مسلمین به حکم والدین هستند از حیث احکام تجهیز سیره متشرعه است.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 📅 ۵/ خرداد ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۱۲۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣گفته اند که احتیاط تام و موافقت قطعیه در اطراف شبهات غیر محصوره مقرون به علم اجمالی موجِب عسر و حرج می شود که کلام درستی نیست زیرا با فحص از چند مورد محدود می توان دایره علم اجمالی را کوچک کرد و عسر و حرجی لازم نمی آید. 2️⃣وجه مختار در علت عدم وجوب احتیاط در شبهات غیر محصوره مقرون به علم اجمالی این است که عرف مناقضه ای در شمول ادله اصول مرخصه نسبت به جمیع اطراف در اینجا نمی بیند در حالی که در شبهات محصوره این ارتکاز مناقضه در اذهان عرف بود که مانع انعقاد اطلاق در ادله اصول مؤمنه می شد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 📅۶ / خرداد ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه۱۲۴ 📚موضوع جلسه : 1️⃣بچه پیدا شده در «دار الکفر» که اقلیتی مسلمان دارد اگر احتمال داده شود که این بچه از مسلمین باشد پس احکام مسلمان بر این لقیط مترتب است و دلیل این ادعا سیره است اما صغرویا در وجود چنین سیره ای تردید وجود دارد. 2️⃣بچه پیدا شده در «دار الاسلام» ملحق به مسلمین است پس اگر از دنیا رفت تجهیز بدن او مانند سایر مسلمین واجبست. 3️⃣جنین سقط شده بعد از ولوج روح در بدن او تغسیل او واجبست و ولوج روح وقتی است مغز جنین کاملا شکل گرفته و تدبیر امور بدن جنین به عهده او قرار بگیرد و نوعا بعد از چهار ماهگی جنین ولوج روح صورت می گیرد؛ قبل از ولوج روح «استواء خلقت» جنین کامل نشده و لذا تغسیل او واجب نیست.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 و الثالث 📅 ۶/ خرداد ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۱۲۴ 📚موضوع جلسه : 1️⃣بنا بر مختار در شبهات غیر محصوره، ترخیص در جمیع اطراف محذوری ندارد؛ زیرا محذور ثبوتی در ترخیص در جمیع وجود نداشت و ارتکاز مناقضه هم مفقود است زیرا عرف در این اطراف غیر محصوره ارتکاب جمیع را عادتا محال می داند. 2️⃣بنابر مبنای شهید صدر در وجه عدم منجزیت علم اجمالی در شبهات غیر محصوره نه تنها نمی توان مخالفت قطعیه مرتکب شد بلکه مخالفت ظنیه هم جایز نیست و باید احتیاط نمود. 3️⃣اگر شبهه کثیر در کثیر شد مانند این که مکلف می داند بیست عدد نانوایی موجود در این شهر(کل نانوایی ها دویست تاست) از آرد غصبی استفاده می کنند پس حکم آن حکم شبهه محصوره است و نه مخالفت قطعیه جایز است و نه مخالفت احتمالیه. 4️⃣در موارد شکّ در شبهه محصوره و غیر محصوره اگر شبهه مفهومیه باشد بنا بر مختار باید احتیاط کرد اما اگر شبهه معنائیه باشد پس اطلاق دلیل مؤمِّن ترخیص را اثبات می کند.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 📅۷ / خرداد ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه۱۲۵ 📚موضوع جلسه : 1️⃣بچه سقط شده قبل از ولوج روح تغسیل واجب ندارد اما در پارچه ای پیچیده می شود و دفن می شود اما اگر بعد از ولوج روح سقط شد پس تغسیل واجب دارد و باید تکفین شرعی و دفن شرعی شود اما نماز میت بر او واجب نیست بلکه مستحب هم نیست؛ بله، اگر بچه متولد شد و تا قبل از شش سالگی از دنیا رفت نماز میت بر او مستحب است. 2️⃣تغسیل میت از واجبات تعبدیه است اما یک نیت قربی برای سه غسل کافی است زیرا سه غسل به منزله یک عمل است. 3️⃣می توانند چند نفر یک میت را تغسیل کنند و دلیل آن اطلاق مقامی و اصل برائت از اکثر است.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 📅 ۷/ خرداد ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۱۲۵ 📚موضوع جلسه : 1️⃣انحلال حقیقی علم اجمالی وقتی رخ می دهد که معلوم بالاجمال تبدیل به معلوم بالتفصیل شود و لذا اصل مؤمن یا قاعده طهارت در یک طرف بدون معارض جاری خواهد شد. 2️⃣انحلال حکمی وقتی است علم اجمالی به قوت خود باقی است اما اصل مؤمن و قاعده طهارت در یک طرف بدون معارض جاری گردد و لذا جهت مشترک در انحلال حقیقی و حکمی در حکم جریان اصل مؤمن در یک طرف است. 3️⃣علم اجمالی بر دو قسم است: محکی «احدهما» فرد معین باشد یا نداند محکی «احدهما» فرد معین است یا مردَّد. 3️⃣در قسم اول از علم اجمالی که محکی و مشار الیه «احدهما» فرد معیَّن است نسبت به حادثه ی معلوم بالتفصیل که مکلف می داند اناء یمین نجس شده است دارای شش فرض می شود که در سه فرض از این فروض شش گانه انحلال حقیقی علم اجمالی رخ می دهد و در سه فرض دیگر انحلال حقیقی واقع نمی شود. 4️⃣در این فروض شش گانه یک حادثه در موقع ظهر رخ داده است که همان حادثه ای است که علم اجمالی به «نجاسة احدهما» از آن متولد گردیده است و حادثه دومی قطعا یا تردیدا رخ داده است که اناء یمین با خون دیگری نجس شده است.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 📅۸ / خرداد ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه۱۲۶ 📚موضوع جلسه : 1️⃣بین غسل دهنده و میت مماثلت شرط صحت است پس اگر مرد را زن و زن را مرد غسل داد آن تغسیل باطل است مگر در موارد استثناء شده. 2️⃣دلیل بر اعتبار مماثلت در تغسیل اجماعات منقول در مسئله و نصوص وارده است و دلالت این نصوص خوب و سند آنها صحیح است. 3️⃣غسل دادن غیر مماثل نسبت به میتی که کمتر از سه سال دارد باعث بطلان غسل نمی شود؛ زیرا در روایاتی که اعتبار مماثلت شده است عنوان «رجل» و «مرئه» اخذ شده است که بر بچه زیر سه سال اطلاق نمی شود.