eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
156 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۰۸۲ ۱۰۷۹ ما تا حالا فکر میکردیم ازدواج تعهد دو نفره نه فقط زن به مرد!! طبق آیات ۲۳۳ بقره و ۳۴ نساء و ....، شوهر نسبت به همسرش، *تعهداتی* دارد اما اینکه نباید *رابطه نامشروع* داشته باشد *تعهد او به خداست نه به زن.* همچنانکه *نماز خواندن زن* تعهد او نسبت به خداست و *نماز نخواندن زن* تعهدی نسبت به شوهر نیست. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۰۸۳ لطفا به فرمایشی از امام جواد سلام الله علیه مارا مهمان کنید ⚫️ امام جواد الأئمه صلوات الله علیه فرمودند: وَ *حَقيقَةُ الاْدَبِ:* ۱ـ *اِجْتِماعُ خِصالِ الْخيْرِ،* ۲ـ وَ *تَجافي خِصالِ الشَّرِ،* وَ *بِالاْدَبِ يَبْلُغُ الرَّجُلُ الْمَكارِمَ الاْخْلاقِ فِي الدُّنْيا وَ الاْخِرَةِ، وَ يَصِلُ بِهِ اِلَي الْجَنَّةِ.* «ارشاد القلوب ديلمي، ص ۱۶۰» فرمودند: حقيقت *ادب* عبارت است از: دارا بودن خصلت های خوب، خالی بودن از صفات زشت و ناپسند. انسان به وسيله ادب - در دنيا و آخرت - به كمالات اخلاقی و به بهشت می رسد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۰۸۴ از نظر جنابعالی علوم نافع و غیر نافع چه تعریفی دارند؟ و اصل و اساس این علوم چه جایگاهی در قرآن دارند؟ *تجربه* از هر قومی *پذیرفتنی و محترم* است. اما *بسیاری از مطالب روانشناسی* ـ که از شاخه های اومانیسم و مروج فرهنگ استکباری و در خدمت مراکز استعماری است ـ *فرضیات ناقص و غلطی* است که *دائما تغییر می کنند* و فقط برای *استحمار* مردم ارائه می شوند و *هیچ دردی را از بشر درمان نکرده اند* پس *علم* یا لااقل *علم مفید* نیستند. همانطور که وقتی *آب* در دسترس هست *تیمم* جایز نیست، در کنار کلام نورانی و جامع و کامل *قرآن* و *کلام أهل البیت* صلوات الله علیهم، مراجعه به *إلقائات مشکوک و مسموم* روانشناسان و جامعه شناسان، کار غیر عقلانی و غیر مجاز و احمقانه است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۰۸۵ ۱۰۷۹ روابط مشروع یا نا مشروع شوهران خیانت نسبت به زنان محسوب نمیشود پس چه محسوب می‌شود شوهر آزاد است که هر خیانتی به همسرش روا داشته ۱ـ این اعتراض ناشی از اینست که غالب زنان ظاهرا مذهبی در زمان ازدواجشان نه تنها به قرآن بلکه حتی به *رساله* مرجع خود هم رجوعی نداشته اند و لذا فرق ازدواجهای رایج با ازدواج *اسلامی* را نمی دانند. ۲ـ متأسفانه *بانوان ظاهرا مذهبی* از *روابط نامشروع شوهران* ـ تا زمانی که بی خبر بمانند و علنی نشوند ـ اصلا *ناراحت نیستند* بلکه پس از *خبر دار و علنی شدن* است که *نفسانیتشان* آتش می گیرد. بهترین دلیل برای اینکه اعتراض این گونه زنان، فقط جنبه *نفسانی* دارد و جنبه *الهی و شرعی* ندارد این که: آنها میان *روابط مشروع با روابط نامشروع* فرقی قائل نیستند و به هر رابطه ای، حتی به حکم خدا، اعتراض دارند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۰۸۶ بانوی محترمی پرسیده اند: اگر خانواده عروس *شرطشون برای ازدواج* دخترشان این باشه که *پسر نماز اول وقت خون باشه* و از او بپرسن: آیا اگر موقع نماز کنار مسجد رد بشین نماز را در مسجد می خونید یا رد می‌شوید؟ آیا این شرط خوبه؟ و آیا برای فهمیدن نماز اول وقت این سوال خوبه؟ به ایشان عرض شد: *نماز اول وقت،* و *نماز در مساجد* با همه تاکیداتی که برایشان شده: ۱ـ هیچکدامشان *واجب* نیستند، ۲ـ گاه *ممکن* نیستند، ۳ـ گاه *لازم* نیستند، ۴ـ گاه نماز *باید با تأخیر* خوانده شود. ۵ـ گاهی مثل شرائط امروز جامعه، *جماعت در مسجد، اصلا ممنوع* است، ۶ـ در هیچ زمانی، *چنین شروطی* میان مسلمانان واقعی، متداول نبوده، ۷ـ این دو شرط، *هیچ رفتار و اخلاق درستی را برای فرد، تضمین نمی کنند* ۸ـ در فردای ازدواج، هیچ *ضمانت اجرایی* برایشان نیست و ..... پس این دو شرط، از *وساوس شیطان* و *شروطی غیر عاقلانه و غیر عملی و غیر اسلامی* هستند. اما می توانند *افراطی* بودن خانواده عروس و *میزان دخالت غیر منطقی* آنها را به روشنی به خانواده داماد تفهیم و آنها را *فراری* دهند و دختر را در فراغ ازدواج *عاقلانه و اسلامی* بسوزانند و عمرش را تباه کنند. ضمنا طرح این شروط در *ذهن* خانواده ها نشان می دهد که چقدر آنها از ازدواج *اسلامی* بی خبر و دور و چقدر از *شناختِ عوامل موفقیت و سعادت در زندگی،* محروم مانده اند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۰۸۷ دختر خانم عزیزی فرموده اند: آقا پسری خواستگار من هستند و چند جلسه با هم صحبت کردیم و ظاهرا پسر معتقد و ولایی هستند طبق تحقیقاتی هم که انجام دادیم همه ایشون رو تایید کردن ولی هنوز یه سری تردیدهایی برام وجود دارد به همین خاطر استخاره کردم و جوابش خوب نیومد حدود یک ماه بعد هم استخاره کردم باز هم جوابش خوب نیومد الان موندم چی کار کنم؟ از این میترسم که به ایشون بله بگم و بعد پشیمون بشم.... به این نورچشمی عزیز عرض شد: آیا به نظر شما قرآن برای فالگیری نازل شده است؟ آیا قرآن به شما گفت که این خواستگار خوب نیست؟ یا شما (یا آن فردی که برایتان تفأل زده) از آن آیه چنین *استنباط* کردید و *استنباط خود* را به *قرآن و خدا* نسبت می دهید؟ آیا این *تهمت و إفترا* به خداوند و *کفر* نیست؟ آیا گمان شما اینست که هزاران هزار نفر در طول این پانزده قرن شهید شدند تا قرآن برای *تفأل* به دست ما برسد؟ تا از او بپرسیم با کی ازدواج کنیم؟ کجا خانه اجاره کنیم کجا خانه بخریم؟ چه ماشینی بخریم؟ و ... آیا این کار *عاقلانه و منطقی است؟ اگر عاقلانه و منطقی است چرا *دوباره* تفأل زدید؟ آیا اگر یک نفر خارجی از ما بپرسد با کتاب آسمانیتان چه می کنید و ما بگوئیم از آن برای *فال گیری* استفاده می کنیم به ما نمی خندد؟ آیا رسول أکرم صلی الله علیه و آله و أئمه أطهار صلوات الله علیهم گفته اند برای انتخاب همسر و ماشین و خانه و .... *لای قرآن را باز کنید و از او بپرسید؟* آیا خود قرآن چنین اجازه ای به شما داده است؟ آیا افراد بسیار زیادی که با همین *تفأل* ازدواج کرده اند اما کارشان به درگیری و قهر و طلاق کشیده شده، مشکلشان کجاست؟ آیا این *تفأل* ، چیزی را تضمین می کند؟ به نظر شما چرا مراجع گفته اند: تفأل (که مردم به اشتباه به آن اسخاره می گویند) *حجیت* ندارد و عمل به آن *واجب* نیست و ترک آن *حرام* نیست؟ حضرت امام خمینی رحمه الله علیه در کتاب کشف الأسرار می فرمایند: اگر فردی ۵۰ ۵۰ شد و بر سر دو راهی قرار گرفت اشکالی ندارد استخاره کند (تفأل بزند) اما بلافاصله می فرمایند: البته برای مؤمن چنین حالتی رخ نمی دهد. چرا؟ چون اگر واقعا مؤمن باشد « *الله ولی الذین آمنوا یُخرجهم من الظلمات الی النور* » می فرمایند: اگر در چینن حالت ابهامی گرفتار و ۵۰ ۵۰ شدید حتما در *ایمان خودتان* شک کنید. پس لطفا: ۱ـ دعای ۳۳ صحیفه سجادیه در باب *استخاره* را با دقت بخوانید و ببینید *طلب خیر از خداوند* یعنی چه. ۲ـ خیالبافی را کنار بگذارید و یک برگ کاغذ را با یک خط از بالا به پائین، نصف کنید و با گفتگو با خصوصا پدرتان، در یکطرف *نکات مثبت* و در سمت دیگر *نکات منفی* انتخابتان را بنویسید تا بتوانید درست تشخیص دهید. البته از این اوهام رهایی پیدا نمی کنید مگر اینکه ابتدا به *خودشناسی* بپردازید و *معنای زندگی* را بفهمید و *فرق ازدواجهای رایج* با ازدواج *اسلامی* را بدانید و بفهمید که هر لحظه در حالِ *آزمون الهی* هستید و خلاصه برای *أمر مقدس ازدواج و زندگی مشترک* از *آمادگی لازم* برخوردار باشید. قطعا هر قدر *آمادگی شما برای همسرداری* و *توکل* شما به خالقتان *بیشتر* باشد *نگرانی شما کمتر* خواهد بود. امیدوارم در ورود به این *مرحله مهم زندگی* موفق و مؤید باشید. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: ۳۳_صحیفه_سجادیه @dr_ghofrani2
۱۰۸۸ سلام و رحمت الهی بر تمامی أعضاء محترم گروه. امیدوارم صبح همگی بخیر باشد و امروزمان از دیروزمان بهتر باشد. امروز پنجشنبه است پس با عنایت الهی می کوشیم عبارت موحدانه: « لا إله الا الله الملک الحق المبین » را از خودمان به تجلّی درآوریم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۰۸۹ ۱۰۸۰ امکانش هست کلاسی در مورد ضرورت درست و نحوه بیان امر به معروف و نهی از منکر در برنامه های آینده تون بگذاری ۱ـ إن شاء الله تعالی در آینده اگر خداوند متعال شرائطش را برایمان فراهم آورد به این بحث می پردازیم. ۲ـ اما تا آن زمان، به *اولین نکته بسیار مهم* توجه کنیم که: أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه در اوائل نامه ۳۱ نهج البلاغه می فرمایند: *و امر بالمعروف تکن من أهله* یعنی: *امر به معروف و نهی از منکر* قبـــل از اینکه برای *إصلاح و آدم کردن دیگران* باشد باید به *معروف و منکر شنــــاسی خود مـــا* و *اصلاح گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع خود مـــا* منجر شود. تا مبادا مبادا مبادا مثل مردان و زنان *منافق* وارونه و به ناحق عمل کنیم و باعث *امر به منکر و نهی از معروف* شویم: الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ *يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ* ... إِنَّ الْمُنافِقينَ هُمُ الْفاسِقُونَ (توبه/۶۷) ۳ـ در آستانه ماه محرم به *دومین نکته بسیار مهم* هم توجه کنیم که *امام حسین* صلوات الله علیه و آن افسران برومند و رشیدی که با *پشتیبانی دختران و بانوانی سرشار از عقلانیت و إراده و ایمان و امید* در *أمر* امام زمانشان، *حـــل و ذوب* شدند، برای *إحیـــاء أمر به معروف و نهی از منکر* ، *قیــــام* کردند. اما *نه علیه بد حجابی زنان* و *نه علیه دولت خائنی مثل دولت یزید ملعون* بلکه قیام آن نورچشم حضرت زهرای أطهر *علیه مردم کوفی صفتی* بود که *غرق در جهالت و ضلالت* بودند و از *افراد خائن حمایت و اطاعت می کردند* اما از *أولیاء الهی اطاعت نمی کردند:* ... *لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ* تا برهاند بندگان تو را از (گردابِ) جهالت و نادانى و سرگردانى (در وادى) گمراهى *وَ قَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ* (همان مردم عهدشکنی) که همدست شدند علیه او ، با همانها که: *۱ـ غَرَّتْهُ الدُّنْیا ، ۲ـ وَ باعَ حَظَّهُ بِالاْرْذَلِ الاْدْنى، ۳ـ وَ شَرى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاْوْکَسِ ، ۴ـ وَ تَغَطْرَسَ ، ۵ـ وَ تَرَدّى فى هَواهُ، ۶ـ وَ اَسْخَطَکَ وَ اَسْخَطَ نَبِیَّکَ* دنیا فریبشان داد و سعادتشان را در عوض چیز بی ارزشی فروختند و آخرتشان را با بهایى کم عوض کردند و تکبر ورزیدند و در هوس غرق شدند و تو و پیامبرت را به خشم آوردند، ۷ـ *وَ اَطــــاعَ مِنْ عِبادِکَ* و (حمایت و) اطاعت و پیروى کردند از میان بندگانت آنهایی را که: *اَهْلَ ۱ـ الشِّقاقِ، ۲ـ وَ النِّفاقِ، ۳ـ وَ حَمَلَةَ الاْوْزارِ، ۴ـ الْمُسْتَوْجِبینَ النّارَ* اهل تفرقه و نفاق بودند و بارهاى سنگین گناه به دوش داشتند و مستحق آتش بودند *فَجاهَدَهُمْ فیکَ صابِراً مُحْتَسِباً حَتّى سُفِکَ فى طاعَتِکَ دَمُهُ وَ اسْتُبیحَ حَریمُهُ* پس او صبورانه با آن (مردم پر ادعا) مبارزه کرد تا خونش در راه پیروى تو ریخته شد و حریم مقدسش شکسته شد *اَللّهُمَّ ؛ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً وَ عَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیماً* خدایا؛ پس آن ( *مردم حامی دولت مثل یزید* ) را لعنت کن به لعنتى گریبانگیر و عذابشان کن به عذابى دردناک. (مثل کرونا) (بخش ابتدایی زیارت مهجور اربعین) (پس باید به خدا پناه برد از بعضی ها که هشتاد یا صد و یا حتی چند صد کیلومتر را پیاده روی می کنند اما بدون کمترین توجه به زیارت اربعین، روضه عاشوراء می خوانند و می شنوند و یزیدیان را لعنت می کنند !!!) خدایا؛ به حق *زیباترین ازدواج تاریخ بشر* تا ما را *بیدار نکرده ای* از دنیا *مبر.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
4_5823233848099473762.pdf
110.5K
۱۰۹۰ با سلام و احترام به أعضاء محترم گروه و تبریک این ایام نورانی و عظمت این *لیالٍ عشر ، شبهای دهگانه.* به همین مناسبت نیم نگاهی به *آیه ۵۱ سوره بقره* را به عنوان « هدیه » تقدیم حضورتان کردم. امیدوارم برایتان مفید باشد. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: دهه اول ذی الحجه ۵۱ @dr_ghofrani2
۱۰۹۱ ۱۰۸۵ استاد بزرگوار اگر روابط کاملا *نامشروع* آقایی(فارغ از هر علتی که دارد)، موجب بیماری‌های صعب العلاج و بعضا لاعلاج برای خانمشان شود، آیا باز هم فقط خیانت به خودش و خدا محسوب می‌شود؟ بیماری های سختی که زن را سالها و شاید تا پایان عمرش درگیر کند و حتی او را از مادر شدن محروم کند. آیا یک زن نباید حداقل، اعتماد به سلامت جسمی همسرش داشته باشد، وقتی مکلف است به عرضه خود برای شوهرش. آیا این روابط واقعا *نامشروع* خیانتِ به اعتمادِ خانم محسوب نمی شود؟ هر چند که عوامل استکبار دائما و با روشهای گوناگون می کوشند برای *سلب اختیار* مردم، *مجبور بودن* را به آنها *تلقین* کنند تا آنها خود را تحت تأثیر اجباری *وراثت و عوامل محیطی* بپندارند و *استحمار* و خیالباف و *منفعل و آسیب پذیر* شوند، اما حداقل *بانوان مؤمن،* آنقدر عاقل و با اراده و أهل توکل هستند که به *مختار* بودن خود مطمئن باشند و *توهم جبر* را نپذیرند و تحت تأثیر *تخلف شوهر* یا *دیگر اطرافیانشان* قرار نگیرند. به عبارت دیگر اینطور که شما فرمودید اگر *تخلف شوهر باعث بیماری زن شود* پس اگر بانویی از *تخلف* شوهرش اصلا *خبردار* نشود، قطعا *بیمار* هم نمی شود. پس اگر بانویی از *با خبر شدن* تخلف شوهرش بیمار شود در واقع به خاطر *شنیدن خبر* و تحت تأثیر *خودخواهی و نفسانیت* و *ضعف تعقل و ایمان* خودش بیمار شده و *نگرانی* از دست دادن *آبرو میان اطرافیان* او را بیمار کرده است. طبق *اصل مختار بودن انسان،* هیچ مرد و زنی نباید خود را *تحت تأثیر تخلف اطرافیانش* بپندارد و حضرت لوط علیه السلام هم *نباید* به خاطر *خیانت قطعی زنش* بیمار شود. پس اگر رعایت *بهداشت* مانع *انتقال بیماری بیماران* می شود، *عاقل و مؤمن* بودن هم انسان را از *منفعل* بودن حفظ می کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۰۹۲ استاد بسیار عالی هست فرمایشات شما من در هیچ کلاسی از مباحث شما نبودم و کاملا بی اطلاع هستیم . در این چند ماه متوجه شدم اسلام ما با اسلام ناب بسیار متفاوته و از اسلام ناب دوره ما به خیالمون فکر میکنیم اسلام ناب رو یاوری هستیم و همین طور هم فرزندان رو تربیت میکنیم ولی در عمل از فرمایشات شما متوجه شدم بیراهه میروم و واقعا تا امروز انجام واجبات ترک محرمات تلاش ما در زندگی بود . پس مطابق فرمایشات شما بفرمایید از کجا میتوانیم با اسلام ناب آشنا شویم؟ و اخلاق و زندگی مورد رضایت صاحب الزمان عج داشته باشیم ؟ از حُسن ظن شما ممنونم. به *حکم عقل* و به *توصیه مکرر* أئمه أطهار صلوات الله علیهم، باید زندگی خود را فقط با *قرآن و سنت نبوی* تراز و تطبیق دهیم. چه زیبا در آغاز *زیارت امین الله* عرض می کنیم: ای امام و پیشوای من، من گواهی می کنم که تمام عمر شما به این *سه کار* پرداختید: *أَشْهَدُ أَنَّكَ* : ۱ـ جَاهَدْتَ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ ۲ـ وَ *عَمِلْتَ بِكِتَابِـــهِ* ۳ـ وَ *اتَّبَعْتَ سُنَنَ نَبِيِّهِ* صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ (پس من هم که می خواهم شیعه و پیرو شما باشم باید به این سه کار بپردازم.) 🍃واژه: امین الله @dr_ghofrani2
۱۰۹۳ شما ولایت پدر عروس هم مطرح کردید در حال حاضر وظیفه ی بنده به عنوان مادر عروس خانم در مقابل خواستگار چیست؟ و سوالات و مورد توجه ما در مورد آقا داماد و خانوادشون و تشکیل یک زندگی مهدوی و مورد رضایت صاحب الزمان عج باید چه مسائل و سوالاتی باشد ؟ ۱ـ ابتدا از اینکه فرزندتان برای أمر مقدس ازدواج آماده می شود و شما به این مرحله از *آزمون الهی* خود رسیده اید به شما تبریک عرض می کنم و امیدوارم بتوانید *نقش* خود را در این مرحله به زیبایی ایفا کنید. ۲ـ مادر هر عروس خانمی، اگر *مؤمن* باشد باید تابع *ولایت* پدر آن عروس باشد و ایشان را در ولایتش، حمایت و یاری کند. ۳ـ از *مطرح شدن خوبیهای خود در حضور داماد* جلوگیری کنید. زیرا برخی از دامادها، مجذوب *خوبیهای مادر زن* می شوند و به اشتباه می پندارند که *دختر هم به مادرش* شبیه است. (زیرا شنیده اند که مادر را ببین دختر را بگیر.) در حالی که معمولا *خصوصیات اعتقادی و سیاسی دختر* تابع *خصوصیات پدر* است. ۴ـ لطفا *غفرانی* را در اینترنت جستجو و وارد سایت *به آسمان نگاه کن* شوید و *پرسشنامه* ازدواج را در آنجا ببینید. این پرسشنامه در کتاب *ازدواج چگونه* هم درج شده است. ۵ـ هر چند که مردها در خانه، *نقش رئیس* را بازی می کنند اما چون عملا *ریاست* خانواده در دست بانوان است لذا تشکیل *خانواده مهدوی* تابع *نگاه و باورهای* بانوی خانه است. پس بیش از حساسیت بر روی داماد، به *دختر عزیز* خودتان *توجه* کنید و با *هدایت نامحسوس و غیر مستقیم* و *تشویق مناسب نکات مثبت* دختر محترمتان، او را برای ساختن چنان خانواده ای، مهیا کنید تا بتواند عاقلانه و مؤمنانه و هنرمندانه از *کجروی* خانواده جلوگیری کند. 🍃واژه: # مادر عروس @dr_ghofrani2
۱۰۹۴ در امر ازدواج، موضوع تعهد زنان به مردان را مطرح فرمودید. پس معنای دقیق آیه ۲۱ سوره آیه نساء که فرموده آنها هنگام ازدواج از شما پیمانی محکم گرفته اند، چیست؟ ضمن تبریک این ایام با عظمت، به نظر می رسد آیه ۲۱ سوره نساء در ادامه مطلب آیه ۲۰ آن سوره، به مسئله *پرداخت مهریه به هر مقدار مورد توافق* توجه می دهد و شوهر را موظف می کند که به *تعهد مالی* خود نسبت به همسرش، به طور کامل عمل کند. (حتی اگر مهریه مورد توافقشان، *قنطار* باشد.) اما شاید این *میثاق غلیظ* دامنه وسیعتری دارد و شوهر را ـ حتی در بدترین شرائط اخلاقی زن ـ از *اخراج از منزل* و از *طلاق* دادن همسرش هم، باز می دارد..... 🍃واژه: ۲۱ @dr_ghofrani2
۱۰۹۵ اول اینکه من چه طوری به خودشناسی برسم؟ و دوم اینکه ازدواج رایج و ازدواج اسلامی فرقش چیه؟؟ برای *خودشناسی* باید بفهمید که: ۱ـ شما تا آخر عمرتان دو نفرید پس هر لحظه می توانید: *عاقلانه* زندگی کنید یا هر طور *دلتان* و *نفستان* خواست عمل کنید. ۲ـ شما در هر شرائطی ـ حتی در زندان و در اسارت هم ـ *مختار* هستید پس *سرنوشت* شما در دست خود شماست. ۳ـ اینکه هر لحظه در حال *آزمایش الهی* هستید و دائما با *افراد، أشیاء، انواع حوادث،* سنجیده و ارزیابی می شوید. ۴ـ اینکه نسبت به *تمام توانایی های* خود، *مسئول* هستید و در پایان خط مسابقه، مورد *حسابرسی و بازخواست* قرار می گیرید. ۵ـ .... ۶ـ ..... ۷ـ .... ۸ـ ..... ۹ـ ........... می توانید مباحث *خودشناسی* را در کانال *تسبیح۱* جستجو کنید و مطالبش را ببینید و بشنوید. *پاسخ* پرسش دوم شما درباره ازدواج *اسلامی* هم توسط یکی از أعضاء محترم گروه بلافاصله داده شده است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۰۹۶ اگر روزی همه میرسه پس عکس های سوءتغذیه کشورهای آفریقایی چه معنی میده ؟ وقتی دولتهاشون بی تدبیر هستند اون قشر نباید فرزند آوری میکردن ؟؟ اینکه گناه روزی ما رو تنگ یا عدم گناه روزی را زیاد میکنه در مورد کافران چگونه هست ؟ همین مسئله در مورد زوج آفریده شدن بندگان هم هست . آمار طلاق ... تنهایی ها ... مجرد موندنها ...‌به خاطر چیست ؟ سلام و رحمت الهی بر شما و این ایام پر برکت بر شما مبارک. ظاهرا خداوند *روزی هر مخلوقی* را مقدر نموده و قطعا در اختیار او قرار می دهد. اما *اولین و مهمترین رزق و روزی* ، *توانایی های* خود فرد است که باید *ابراز* شوند تا او به *سایر رزق* خود نیز برسد. لذا قرآن می فرماید: *وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى*‏ (نجم/۳۹) پس هر انسانی به اندازه *سعی* عاقلانه و دقیق و درست و هنرمندانه اش به روزیش دست پیدا می کند. پس اگر اکثر مستضعفین جهان در طول تاریخ از *ظالمین* حمایت و از *فراعنه* اطاعت کردند و *أنبیاء و أولیاء الهی* را رها کردند، به طور طبیعی به تمام رزق شرافتمندانه خود هم نمی رسند. ضمنا برای اینکه *تمام مردم* مورد *آزمایش* قرار بگیرند این *فرصت* را هم خداوند برای افراد بشر فراهم آورده که *افرادی* بتوانند، *مانع* رسیدن مردم به روزی خود شوند و یا *روزی دیگران را سرقت و یا ضایع کنند* پس مؤمنین و صالحین باید تلاش کنند تا زمینه ظهور آخرین حجت الهی عجل الله تعالی فرجه الشریف را فراهم کنند تا ریشه ظلم و جور خشک شود و مردم به تمام رزق و روزی مقدر شده خودشان برسند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۰۹۷ میخواستم بدونم آداب دعا کردن باید چطور باشه آخه من سالهاست از اعماق وجودم با اشک و ناله دعاهایی رو کردم اما مستجاب نشده تحمل اون مشکل برام زیاد شده ولی مشکل خودش سر جاشه، ضمنا نظرتون راجع به چهله گیری ذکرها یا دعاها چیه؟ اگه چهله نگهداشتن خوبه بهتره کدوم دعاها بیشتر خونده بشه؟ در کنار واژه های قرآنی زیادی که متأسفانه هنوز برای مردم مسلمان روشن نشده، مفهوم دعا و ذکر و چله نشینی هم به نظر می رسد برای غالب مردم روشن نیست. ظاهرا باید از ما *حرکت عاقلانه و مجازی* سر بزند تا خداوند با دعای ما به آن حرکت ما، *برکت* عنایت کند. اینکه می فرمائید: خیلی دعا کردم یعنی چه؟ یعنی: از خداوند *انجام کاری* و یا *رفع مشکلی* و یا *شرائط خاصی* را خواسته اید در حالی که خداوند *تمام توانایی های لازم* برای: *۱ـ حل مسائل، ۲ـ رفع موانع، ۳ـ عبور از موانع، ۴ـ برداشتن میم از ابتدای مـــشکلات و ۵ـ گذشتن از هر نوع بن بستی* را در اختیار بشر قرار داده و به او فرموده: *وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى* (نجم/۳۹) پس ظاهرا قرار نیست خداوند آفریننده هستی، در *آزمون ما دخالت کند و کاری را به جای ما انجام دهد اما خداوند رحمان، *شرائط لازم* را برای ما فراهم می آورد و این ما هستیم که باید آن شرائط را *فرصت و غنیمت و رحمت* و مثل حضرت زینب سلام الله علیها *جمیل* ببینیم و حداکثر *استفاده مجاز* را از آن فرصتها برای *رشد و بالندگی و تکامل و تعالی و تقرب خودمان* ببریم. به عنوان مثال: تمام افراد برای پائین یا بالا رفتن در *چاه* ، از طنابی استفاده می کنند که *چندین گره* دارد، این گره ها برای *گرفتن دست* و یا *جای پا* هستند. که اگر طناب گره نداشته باشد بالا و پائین رفتن از آن ناممکن و یا خیلی خیلی سخت خواهد بود. لذا در إجابت دعاهای ما گاهی لازم است خداوند بر *گره ها و مشکلات* ما بیفزاید تا بالا رفتن ما *راحت تر* شود. معلمین هم به دانش آموزان مورد توجه خود، *مسائل بیشتر و سخت تری* می دهند تا آنها برای کنکورهای پیش رویشان *ورزیده تر* شوند. اما متأسفانه *دعا* برای اکثر مردم حالت *طلبکاری* و یا *تعیین تکلیف* برای خدا پیدا کرده به طوری که برخی از افراد به ظاهر مذهبی، وقتی *إجابت دعای خود را ظاهرا نمی بینند،* از *خدا و خالق خود* قهر می کنند و نماز و روزه و ذکر و حجاب و .... را هم کنار می گذارند. پس پیشنهاد اینست که لطفا در ابتدا *نگاه* خود را إصلاح کنید تا *إجابت تمام دعاهای خود را ببینید* اما نه به صورت *حل مسائل* بلکه به صورت ارائه *توانایی حل مسائل.* و اگر دقت کنید می بینید که خداوند مهربان *توانایی حل هر نوع مسئله ای* را در اختیار شما قرار داده است. 🍃واژه: کردن @dr_ghofrani2
۱۰۹۸ ..... از *اشتباهی* که مرتکب شدید بسیار متأسف شدم. شما نباید *نظرات افراد غیر معتبر* در چند مقاله *غیر رسمی* با مخاطبین *بسیار محدود* را به عنوان *نظر روانشناسان* (و منابع رسمی روانشناسی) مطرح می کردید و نباید برای این *سربازان بی آبروی استکبار* ، در گروه قرآنی ما، *آبرو* کسب می کردید. زیرا *تمام مواردی* که شما فهرست کردید *توسط خود روانشناسان* ترویج شده و می شود. تمام اسناد *تحقیرآمیز و استحماری* سازمان یونسکو از جمله *سند 2030* را *روانشناسان* تدوین و به ملتها تحمیل کرده و می کنند. تمام شبکه های ماهواره ای و بیشترین مراکز اطلاعاتی و جاسوسی و پلیسی و نظامی کشورهای استکباری را *روانشناسان* اداره می کنند. *ارتباط با نامحرم* ، توصیه جاری *روانشناسان داخلی* به جوانان و حتی افراد میانسال است. *افزایش سن ازدواج* و *آزادی دختران و پسران در ارتباط با هم* با اصرار روانشناسان در این دولت به تصویب رسید. تشویق به *طلاق* ، یکی از اولین و بیشترین توصیة *روانشناسان داخلی* به زوجهای بچه دار است. *تمام مفاسد و انحرافات مهد کودکها* با *توصیه های روانشناسان* صورت می گیرد. *آموزشی مسائل دینی* به دانش آموزان به دستور *روانشناسان* ممنوع اما *آموزش جنسی* در *مهد کودکها و مدارس* لازم است. *هیچ روانشناسی* از *ازدواج اسلامی* و از *ازدیاد فرزند* حمایت نمی کند اما به *روابط نامشروع* و *سقط جنین* فراوان توصیه می کنند. مدعیان *روان* شناسی در صدا و سیما، با تأکید بر *محبت دوطرفه* دائما *توقع* زوجها از یکدیگر را بالا و آنها را به *لجاجت* با هم سوق می دهند. روانشناسانی که فقط *روان* را قبول دارند (و آن را هم منبعث از ماده می پندارند) و با *صراحت* در کتابهای دانشگاهی، انسان را *محصول وراثت و محیط* می پندارند و: *روح، عقل، اراده، اختیار، وحی، غیب، الهام، آخرت، ملائکه و خدا* را اصلا *قبول ندارند* چگونه ممکن است *حامی ارزشهای انسانی و تجلیل کنندة مقام والای زن و دلسوز تحکیم خانواده* باشند؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۰۹۹ با توجه به تورم به نظر شما مسئله ربا چطور میشود واگر سکه به صورت نقره و طلا زده شود و مبادله با آن صورت بگیرد مشکل تورم و اقتصاد حل نمی شود؟ ۱ـ چون نظر من و نظر دیگران در باب *ربـا* نمی تواند برایتان *تکلیف آور* باشد پس لطفا آن را از *مرجع* خود بپرسید. ۳ـ درباره سکه و نقره و طلا، صاحب نظر نیستم. ۳ـ ظاهرا آیه *لاتبخسوا المیزان* در سوره الرحمن به همین نکته مورد نظر شما توجه دارد و به *تمام مردم و مسئولین* هشدار می دهد که باعث *بی ارزش* شدن مال دیگران نشوند. اما فعلا به خاطر قصور و تقصیر خود ما ، گرفتار مسئولین نالایق و خائن و دست پرورده إنگلیس و آمریکا و هر روز شاهد بی ارزش شدن خیلی چیزها هستیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۱۰۰ استاد بزرگوار، شما همیشه در فرمایشاتون می فرمائید مومنین باید تلاش کنند تا زمینه ظهور آخرین حجت الهی مهیا شود و یا ما باید آمادگی پیدا کنیم برای ظهور منجی عالم بشریت اما نمی فرمایید چه جوری من به شخصه خیلی فکر می کنم که اگر امام زمان این هفته ظهور کند آیا آمادگی دارم چه کاری بلدم و متاسفانه برای این سوالات در فکرم جواب واضح ندارم میشه لطف کنید راهنمایی بفرمائید لابد می دانید که با ظهور آخرین حجت الهی، عجل الله تعالی فرجه الشریف، اولا: باید *تمام استعدادها و ظرفیتها و توانایی ها* ، *بروز و ظهور* پیدا کنند و همه جا *آباد و سر سبز* شوند و حتی یک وجب خاک، بی حاصل نماند. پس باید ببینیم چقدر از *تنبلی* و *بی برنامگی* و *سربار والدین بودن* گریزانیم و چقدر *با نشاط و فعال و هنرمند و خلاق و مبتکر* هستیم؟ ثانیا: با ظهور آخرین حجت الهی، صلوات الله علیه، باید *اطاعت* در تمام زمین استقرار پیدا کند: *حتی تسکنه أرضک طوعــــا* پس باید *إطاعت* کردن و *مطیع* بودن را تمرین کنیم که لازمه آن *افزایش روزافزون معرفت صحیح و عمیق* است. پس باید خودمان را به چنان معرفتی برسانیم که اگر *امام منصوب خدا* به *کشتی افراد مستمند* آسیب وارد کرد، یا اگر *پسری* را کُشت، و یا اگر برای افراد بخیل و *مهمان گریز* ، دیواری را تعمیر کرد .... هرگز معترض نشویم. از طرفی، *ظهور* اطاعت در *هماهنگی* است. پس باید بکوشیم با *أولیاء منصوب الهی* ، *هماهنگ* باشیم که عبارتند از: ۱ـ عقل، ۲ـ پدر، ۳ـ شوهر، ۴ـ ولی فقیه، ۵ـ امام جماعت، ۶ـ قرآن، ..... پس باید ببینیم چقدر در اجتماعات مختلف حتی در *بیان یکی یا سه صلوات* با هم هماهنگ هستیم؟ چقدر در *نمازهای جماعت و جمعه* با *پیش نمازمان* هماهنگ هستیم؟ چقدر در *پرهیز* از *تجملگرایی* و *هدر دادن نان، برنج، میوه و انواع خوراکی* و *هدر دادن آب و برق و گاز و کاغـــذ* مطیع هستیم؟ چقدر *مراسم و عقد و عروسی* و *جشن تولد* خودمان را *اسلامی و ساده* برگزار می کنیم؟ چقدر به *ازدواج اسلامی* و *فرزندآوری* و *تشویق مجردها به ازدواج* أهمیت می دهیم؟ خانواده شهداء، چقدر *عروسشان* را به *ازدواج مجدد* تشویق و همراهی می کنند؟ چقدر برای *فهم مفاهیم نماز* و *فهم مفاهیم آیات قرآن* و *فهم متون دعاها و زیارتنامه ها* و *فهم درست احکام شرعی در زمینه های مختلف زندگی* ..... تلاش می کنیم؟ چقدر *به دستور أئمه أطهار* صلوات الله علیهم، به *محاسبه* روزانه *گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع خودمان* می پردازیم. و خلاصه *کدام بخش از زندگی* خود را با *تعالیم نورانی قرآن و احکام اسلامی* ، *تراز و تنظیم* می کنیم؟ پس برای *ظهور حق* ، خیلی باید *حق شناس* باشیم و *تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر* انجام دهیم. 🍃واژه: حجت الهی @dr_ghofrani2
۱۱۰۱ استاد بزرگوار ۱. اون قسمتی که فرمودین مردم از بقیع غافلند و امام زاده باب الحوایج میخوان، رو میشه بیشتر توضیح بفرمایید؟ یعنی حاجت خواستن از امام ها اشتباست؟ چه چیزی باید ازشون طلب کنیم؟ ۲. و اینکه گاهی انسان به دلایلی بر حسب محبت یا اشنایی یا نیاز خاصی، به یکی از امام ها بیشتر متوسل میشه، این کار اشتباست؟ ۱ـ برای *امام* باید *مأموم* و *مطیع* و با هم *همدل و متحد و هماهنگ* باشیم. اما متأسفانه *نگاه* اکثر ما به آن بهترین خلق خدا، *نگاه شخصی و ابزاری* است و مثل بنی اسرائیل، *دنبال اطاعت و تبعیت* از آنان نیستیم. ۲ـ اشکالی ندارد برای رفع برخی حاجاتمان (و پس از تلاش خودمان) آنان را *واسطه* قرار دهیم اما اینکه آنان را *فقط برای حاجاتمان* بخوانیم درست نیست. ۳ـ *أئمه أطهار* صلوات الله علیهم، *نــور واحد* هستند. پس وقتی *مؤمن* اجازه ندارد *میان أنبیاء و رسولان الهی* فرقی قائل شود: *قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْنا وَ ما أُنْزِلَ إِلى:*‏ إِبْراهيمَ وَ إِسْماعيلَ وَ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ وَ الْأَسْباطِ وَ ما أُوتِيَ مُوسى‏ وَ عيسى‏ وَ ما أُوتِيَ النَّبِيُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ *لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ* وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ (بقره/۱۳۶)+(آل عمران/۸۴) *لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ* (بقره/۲۸۵) چنین مؤمنی که *زیارت امین الله و زیارت جامعه کبیره* را برای هر یک از *أئمه أطهار* صلوات الله علیهم می خواند، هرگز نباید میان آنان، *فرقی* قائل شود. 🍃واژه: خواستن از امام ها @dr_ghofrani2
۱۱۰۳ ۱۰۷۲ 📌همراه با نظرات شما خير. دیدن و ندیدن دیگران تاثیری بر محبت در اهل محبت ندارد کما اینکه پیامبران همگی بدون درخواست اجر و مزدی و فقط از باب محبت، بدون چشمداشت و بدون توجه به آنکه دیده می شوند یا نه، تلاش کرده اند محبت اهل بیت علیهم السلام نه تنها دیده نشده، بلکه مورد هتک و. اهانت و بی اعتنایی و بی محبتی واقع شده اند اما همچنان دست از محبت برنداشته اند و برنمی دارند. در محبت، رضایتی برای خود فرد ایجاد می شود که دیده شدن یا نشدن بر او بی تاثیر خواهد بود. 📌همراه با نظرات استاد أحسنت و آفرین به شما. *نام* این *ارتباط و اظهار یکطرفه عاقلانه و مؤمنانه* که *بدون کمترین توقعی* انجام می شود، *اخلاص* است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۱۰۲ عموما به ما یاد داده اند همه قراردادها دوطرفه است. یعنی نگاه قراردادی به عقد ازدواج، رابطه محبتی را نیز تحت الشعاع قرار داده. لذا با این دیدگاه همه قراردادها مثل بیع، رهن، و.... می توانند مثالی برای ارتباط دوطرفه باشند این فرمایش شما درست است که *هر ارتباطی، هر قراردادی، هر جریانی، هر فعل و عمل و حرکتی* حتما *دو طرف* دارد. اما حتما *جهت* هر فعل و عمل و جریان و حرکتی، *فقط یکطرفه* انجام می شود. پس با اینکه قطار و مترو، دو طرف و دو سر دارد اما در *هر لحظه،* فقط به یک سمت حرکت می کند. پس *هر ارتباط و فعل و عمل و جریان و حرکتی،* فقــــط و فقـــط از سمت *قوی به ضعیف* از *دارا به نادار* از *دانا به نادان* از *بالا به پائین* از *عاشق به معشوق* از *مشتاق به افسرده* از *روح به بدن* از *معنا به لفظ* ظهور پیدا می کند و جاری می شود. حالا لطفا با توجه به مطالب بالا، شما بفرمائید: *دعـا* از *طرف کی به سمت کیست؟* و *چرا؟* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۱۰۴ وقتی لطف و محبت و گذشت ما دیده نشه، واقعیتش دیگه انگیزه ای برای ادامه ش نمی مونه. اما اگر مطمئن باشم که: *خودم و خالقم* کارهای عاقلانه و مؤمنانه و مخلصانه* مرا *می بینند* دیگر تحت تأثیر *ندیدن مخلوق* نمی شوم. اگر انسان در *هر شرائطی و هر امتحانی* خودش را *در محضر خالقش و خودش* ببیند *اراده و عزم* پیدا می کند و فقط به خاطر *احترام* خودش و خالقش، *هر کاری را اولا: درست انجام می دهد* و ثانیا: از *هر تخلف و تقلب و سرقت و دروغ و اختلاس و قصور و تقصیری* خودداری می کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۱۰۵ در مورد این موضوع دارید صحبت میکنید که هر کاری و برای رضایت خدا انجام دهیم و از آنهایی که داریم باهاشون زندگی میکنیم هیچ توقعی نداشته باشیم پس برای برای چی ازدواج میکنیم مگه در قرآن نیامده که ما همسران را برای آرامش و سکنا کنار هم قرار دادیم تا با هم به تعالی برسند و این که ما ازدواج هم نکنیم میتونیم فقط خدا را در نظر بگیریم و فقط کار برای خدا انجام دهیم ۱ـ ازدواج می کنیم چون *أمر الهی* است. ۲ـ ازدواج می کنیم چون بدون آن، *استعدادهای مردانه و زنانه* ما و *استعدادهای پدرانه و مادرانه* ما *هنر همسرداری* ما و *هر خانواده داری* ما و *هنر های دیگر* ما شکوفا نمی شوند. ۳ـ *هر دختری* باید ازدواج کند تا با *دلبری از شوهر و آرامش بخشیدن به او* خودش از *افتخار وساطت* برخوردار شود و *خودش به آرامش برسد* و مورد *لطف و عنایت الهی* قرار بگیرد و *محبوب خدا* شود. (مادران با شیردادن به فرزندشان، بیش از فرزند، لذت می برند = *إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ* ) ۴ـ هر پسری هم *باید ازدواج* کند و *غذا و پوشاک و مسکن و رفاه و أمنیت* همسرش را تأمین کند تا از *لطافت و ظرافت و زیباییها و جذابیتهای فراوان همسرش لذت ببرد* و با *آرام و آسمانی شدن نگاهش* به *افتخار بندگی و خلافت الهی* نائل شود و بتواند *عاشق خالقش* و *محبوب خالقش* شود: *يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ* (مائده/۵۴) ۵ـ باید ازدواج کنیم چون *بدون نکاح* از *امت رسول أعظم* صلی الله علیه و آله *نخواهیم بود* : *من رغب عن سنتی فلیس منی* ۶ـ باید *هر مجردی* ازدواج کند زیرا بدون آن حتی از *استشمام بوی بهشت* محروم خواهد ماند. ۷ـ ... ۸ـ .... ۹ـ ..... ۱۰ـ .... ۱۱ـ .... ۴۰ـ .... 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۱۰۶ چند وقت پیش مسئله پیش اومده بود خیلی بی خود طرف مقابل با بنده دو ماه قهر کرد من از ایشون بزرگترم ایشون بی ادبی کردن وبعد قهر کردخلاصه ما زنگ زدیم و صحبت کردیم و تمام شد الان دوباره همون شخص سر هیچ مسئله ای سر وسنگین شده و اهمیت نمیده اصلا و ابدا وبه اطرافیان هم گفته نباید با کسی زیاد صمیمی شد لطفا این دو آیه را ترجمه کنید و کمی آن را توضیح دهید: وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لاَ السَّيِّئَةُ *ادْفَعْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ* فَإِذَا الَّذي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ *عَداوَةٌ* كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَميمٌ (۳۴) وَ *ما يُلَقَّاها إِلاَّ الَّذينَ صَبَرُوا* وَ *ما يُلَقَّاها إِلاَّ ذُو حَظٍّ عَظيمٍ* (فصلت/۳۵) 🍃واژه: @dr_ghofrani2