eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
101 ویدیو
138 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۲.۵۸۳ سلام و درود و رحمت الهی بر شما استاد بزرگوار و خردمند فکر می کنم یکی دیگر از آنها کنار گذاشتن رذایل اخلاقی مخصوصا منیت و حسادت می باشد که اصلا دلیل رانده شدن شیطان با ۷۰هزار سال عبادت است با سلام و احترام. نكته خوبی را فرموديد اما لطفا صبور باشيد تا إن شاء الله تعالی در جلسات آينده موارد بعدی مطرح شوند. الآن لطف كنيد و درباره *مصداق* امت وسط و شاهد تحقيق كنيد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۸۴ دلیل منع اسلام برای شرکت خانمها در مراسم تشیع جنازه و..قبرستان چه بوده؟ در اسلام چهار تكليف از بانوان برداشته شده: ۱ـ جمعه، ۲ـ جماعت، ۳ـ تشييع، ۴ـ جهاد، اما *ممنوع* نشده است. به اين معنی كه حضور بانوان مؤمن در اين چهار زمينه، بايد با *اهداف ضميمه* همراه باشد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۸۵ بیماری که نعمت محسوب نمیشه اینکه انسان در حالت بیماری مرتب توجه به خدا داره آیا ذکر هستش؟ در آفرينش خدای رحمان، آيا می توان چيزی را پيدا كرد كه *رحمت* و *نعمت* نباشد؟ بيماری از *نعمت های بزرگ* زندگی است. حضرت امام سجاد صلوات الله عليه در دعای *۱۵* می فرمايند: يا اوقات مرض و بيماری كه بواسطه آن، مرا از آلايش و كدورت گناهان پاك و پاكيزه نمودی و آن درد و رنجها نيز نعمت هايی بود كه بر من هديه كردی تا بار گناهان سنگين مرا بر دوشم سبك كنی و روح قدسی مرا از فرو رفتن در منجلاب گناهان پاك و مهذّب گردانی و نيز برای توبه و انابه به درگاهت متذكرم فرمايی، تا سرانجام، گناهانم بواسطه نعمت و احسان قديمت محو و نابود گردد. 👈واژه: ۱۵_امام_سجاد 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۸۶ برای داشتن یک برنامه ریزی از کجا باید شروع کرد آیا اول کار همین که یک برنامه ی روزانه تدوین کنم کافیه بعد کم کم مراحل بعدی مثل تعیین یک هدف مومنانه برنامه ی هفتگی بعد ماهانه وبعد برای یکسال؟ در مرحله اول بايد همين كارهايی كه هر روز يا هر هفته يا هر ماه *بايد* آنها را انجام دهيد را طبق يك *قرار* مشخص و به *ترتيب* معين انجام دهيد. مثلا: برای ناهار و شام و صبحانه، برای رسيدگی به كابينتها و كمدها، لباسها، نظافت اتاقها، استحمام، ظرف شستن، استفاده از لباسشوئی، شستن و تعويض اسباب بازی های فرزندان، تلاوت روزانه قرآن، ديدن برنامه های رسانه ملی، سر زدن به گوشی، ...... در مرحله دوم: بايد هر روز با خودتان قرار بگذاريد *يك كار مثبت* (كه معمولا از آن غفلت داريد) را انجام دهيد و *يك كار منفی* (كه به هر دليل به آن عادت كرده ايد) را ترك كنيد. سپس بايد *مراقبت* كنيد كه حتما به *قرار* خود عمل كنيد و هر روز اين قرارها را بيشتر كنيد تا هم *اراده* شما تقويت شود و هم از *لغو* در امان بمانيد و هم هيچ لحظه گرانبهای زندگی شما، *بيهوده* تلف نشود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۸۷ آموزشگاه و هنـرسرای *دعــا* *درس چهارم:* *محتویات دعا* دوم: *حمد و شکر و مدح و ثنا و تملّق خداوند* مسلمانان در هر نوع نمازی (که خودش *دعای جامعی* است)، بعد از *بسم الله الرحمن الرحیم* که *خداشناسی* تلقی می شود، باید بلافاصله، به *سپاس و ستایش الهی* بپردازند. *أئمه أطهار* صلوات الله علیهم، هم تقریبا در تمام دعاهایشان، به *ستایش خداوند* پرداخته اند. نمونه اول: *دعای ۴۷ صحیفه سجادیه* (دعای عرفه آن حضرت): (۱) *الْحَمْدُ لِلَّهِ* رَبِّ الْعَالَمِينَ (۲) اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ بَدِيعَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ رَبَّ الْأَرْبَابِ وَ إِلَهَ كُلِّ مَأْلُوهٍ وَ خَالِقَ كُلِّ مَخْلُوقٍ وَ وَارِثَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ، لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ وَ لَا يَعْزُبُ عَنْهُ عِلْمُ شَيْ‏ءٍ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ مُحِيطٌ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْ‏ءٍ رَقِيبٌ. (۳۲) لَكَ الْحَمْدُ حَمْداً يَدُومُ بِدَوَامِكَ (۳۳) وَ لَكَ الْحَمْدُ حَمْداً خَالِداً بِنِعْمَتِكَ. (۳۴) وَ لَكَ الْحَمْدُ حَمْداً يُوَازِي صُنْعَكَ (۳۵) وَ لَكَ الْحَمْدُ حَمْداً يَزِيدُ عَلَى رِضَاكَ. (۳۶) وَ *لَكَ الْحَمْدُ* حَمْداً مَعَ حَمْدِ كُلِّ حَامِدٍ وَ *شُكْراً* يَقْصُرُ عَنْهُ شُكْرُ كُلِّ شَاكِرٍ (۳۷) حَمْداً لَا يَنْبَغِي إِلَّا لَكَ وَ لَا يُتَقَرَّبُ بِهِ إِلَّا إِلَيْكَ (۳۸) حَمْداً يُسْتَدَامُ بِهِ الْأَوَّلُ، وَ يُسْتَدْعَى بِهِ دَوَامُ الْآخِرِ. (۳۹) حَمْداً يَتَضَاعَفُ عَلَى كُرُورِ الْأَزْمِنَةِ وَ يَتَزَايَدُ أَضْعَافاً مُتَرَادِفَةً. (۴۰) حَمْداً يَعْجِزُ عَنْ إِحْصَائِهِ الْحَفَظَةُ وَ يَزِيدُ عَلَى مَا أَحْصَتْهُ فِي كِتَابِكَ الْكَتَبَةُ (۴۱) حَمْداً يُوازِنُ عَرْشَكَ الْمَجِيدَ وَ يُعَادِلُ كُرْسِيَّكَ الرَّفِيعَ. (۴۲) حَمْداً يَكْمُلُ لَدَيْكَ ثَوَابُهُ، وَ يَسْتَغْرِقُ كُلَّ جَزَاءٍ جَزَاؤُهُ (۴۳) حَمْداً ظَاهِرُهُ وَفْقٌ لِبَاطِنِهِ وَ بَاطِنُهُ وَفْقٌ لِصِدْقِ النِّيَّةِ (۴۴) حَمْداً لَمْ يَحْمَدْكَ خَلْقٌ مِثْلَهُ وَ لَا يَعْرِفُ أَحَدٌ سِوَاكَ فَضْلَهُ (۴۵) حَمْداً يُعَانُ مَنِ اجْتَهَدَ فِي تَعْدِيدِهِ وَ يُؤَيَّدُ مَنْ أَغْرَقَ نَزْعاً فِي تَوْفِيَتِهِ. (۴۶) حَمْداً يَجْمَعُ مَا خَلَقْتَ مِنَ الْحَمْدِ وَ يَنْتَظِمُ مَا أَنْتَ خَالِقُهُ مِنْ بَعْدُ. (۴۷) حَمْداً لَا حَمْدَ أَقْرَبُ إِلَى قَوْلِكَ مِنْهُ وَ لَا أَحْمَدَ مِمَّنْ يَحْمَدُكَ بِهِ. (۴۸) حَمْداً يُوجِبُ بِكَرَمِكَ الْمَزِيدَ بِوُفُورِهِ وَ تَصِلُهُ بِمَزِيدٍ بَعْدَ مَزِيدٍ طَوْلًا مِنْكَ (۴۹)حَمْداً يَجِبُ لِكَرَمِ وَجْهِكَ وَ يُقَابِلُ عِزَّ جَلَالِكَ. قطعا اگر در دعاهایمان، توفیق پیدا کنیم این قدر مستغرق در *شناخت خدا* و *حمد و شکر الهی* شویم، دیگر شايد *حاجت و شکایتی* برایمان نماند. 👈واژه: ۴۷ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۸۸ قرآن....... با سلام و احترام و تشكر از اظهار نظر شما. ۱ـ لطفا بكوشيد ضمن مراجعه به *منابع معتبر،* فقط *جمع بندی خودتان* را برای هر پرسش ارائه كنيد و اگر لازم ديديد فقط به *نام منبع* اشاره كنيد اما نظرات ديگران را مطرح نفرمائيد. ۲ـ قرآن، كتاب زندگی، برای تمام مردم در تمام زمانها و مكانهاست، لذا نظراتی كه به عنوان *شأن نزول* مطرح شده، خيلی نمی توانند معتبر و مفيد و راهگشا باشند. ۳ـ *موكِل* وكالت دهنده است و *متوكل* شخصی است كه به *دستورات وكيل* عمل می كند و *نتيجه* تلاش هايش را به وكيل می سپارد. ۴ـ اسلام، *آئين زندگی* و *احكام كاربردی* در *دنيای واقعی* برای مردم *عادی* است كه نيازی به *امور ماورائی و علوم غريبه* ندارند. اميدوارم موفق باشيد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۸۹ مفهوم تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها چیست؟ ۱ـ بيان *حكمت* و ثمرات و بركات تسبيح *حضرت زهرای أطهر* سلام الله عليها، از عهده من خارج است. ۲ـ احتمالا اين *صد كلمه* در اين تسبيح، به آيات سوره *ص* درباره آن *۹۹* بعلاوه *۱* مربوط باشد. ۳ـ مثل وقتی كه *دكمه شروع دوباره* رايانه يا گوشی هوشمند را می زنيم، شايد اين تسبيح هم قرار است ما را به *فطرت* فاطرجويمان *برگرداند* و *شروع دوباره و از نو* را برايمان فراهم آورد كه در نتيجه، *تمام* ايرادها را از *خلق* (سبحان الله) و تمام زيبائی ها را از *خالق* (الحمد لله) ببينم و *حق كبريائی و بزرگتری كردن* را فقط برای خداوند قائل شوم و در هر زمينه ای، از *تكبر* و خودخواهی خودم بپرهيزم و با *استكبار* و تكبر ديگران مبارزه كنم (الله اكبر). جالب است كه در برخی از روایات بايد اين تسبيح را از سبحان الله شروع و به الله اكبر ختم كنيم. 👈واژه: _زهرا 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۹۰ این عید را چگونه باید.. داشته باشیم؟ اولين و مهمترين *تكليف* خواندن *خطبه غدير* با *ترجمه درست* آنست. اينكه بدانيم رسول أكرم صلی الله عليه و آله چه مطالبی را در آن سخنرانی بيان كرده اند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۹۱ ممنون از روشنگری شما استاد بزرگوار. در سیر تفکر، خداوند، کجاست؟ با *تفكر* بايد معلوم شود *من* كجا هستم؟ انسان عاقل هيچگاه از خود نمی پرسد *هستی* كجاست؟ 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۹۲ در قطرات بارانی ۲۵۶۰ در پاسخ به دوستمون فرموده بودی که آخرین حجت، پدر ما هستند که خیلی خیلی بالاتر از همسر بودن است. پس چطور وقتی یک زن ازدواج کنه نقش همسر در اولویت قرار می گیرد؟ با تشكر از دقت مؤمنانه شما. ظاهرا *ولايت* آن پدر معنوی به *واسطه* و از طريق *شوهر* به شما منتقل می شود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۹۳ .... آیه۲۱۹بقره به چه چیز اشاره داره؟ آيه ۲۱۹ سوره بقره، به *دو پرسش* درباره *سه عمل* اشاره دارد. به نظر می رسد هر *سه عمل* (۱ـ خمر: هر عامل خماری و تعطيلی تفكر و تعقل)(۲ـ ميسر: درآمدهای بی زحمت و بادآورده)(۳ـ عفو: صرفنظر كردن از گفتار و رفتار ناخوشايند ديگران در گذشته) مربوط به *ذهن* است و مؤمن بايد با هر *ذكری* خودش را *روزآمد* و ذهن خودش را *پاكسازی* و خودش را از *شــر* و حواشی مخرب آنها حفظ كند. 👈واژه: ۲۱۹ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۹۴ مروری اجمالی (در دو بخش) بر داستان *غدیر خم* : *بخش اول:* در حالی كه حدود « پنج ساعت » از روز « یکشنبه » هجدهم ذی حجه می گذشت، حضرت جبریل علیه السلام بر رسول أکرم صلی الله علیه و آله نازل شد و « *آیه ابلاغ* » (۶۷ سوره مائده) را برای ایشان آورد. جمعیت حاضر در غدیر، « هزار و سیصد » یا « هفده هزار » یا « نود هزار » یا « ۱۲۰ هزار نفر » گزارش شده است. پس از اداى نماز ظهر، رسول أکرم صلی الله علیه و آله، بر فراز منبری که جناب « سلمان و مقدار و ابوذر و عمار » در زیر چند درخت کهنسال ساختند، ايستادند و از حضرت علی بن ابی طالب صلوات الله علیه خواستند که در سمت راست ایشان بايستند، و پس از گردآمدن تمام حجاج همسفرشان در مقابل منبر، ایشان خطبه غدیر را بیان فرمودند. در *بخش اول:* به حمد و ثنای الهی پرداختند و به بندگى خود در مقابل ذات الهى شهادت دادند. در *بخش دوم:* فرمودند كه بايد فرمان مهمى را ابلاغ كنم که اگر اين پيام را نرسانم رسالت الهى را نرسانده ام. در *بخش سوم:* آن حضرت امامت دوازده امام (صلوات الله عليهم) را تا آخرين روز دنيا اعلام نمودند از نكات مهم آن، اشاره به عموميت ولايت آنان بر تمام مردم و در تمام زمانها و تمام مكانها و نفوذ كلماتشان در جميع امور و نيابت تام آنان از خدا و رسول در حلال و حرام و جميع اختيارات بود. در *بخش چهارم:* با دست‌ مباركشان دست أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه را بلند كردند و فرمودند: « من كنت مولاه فهذا على مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله » و بعد كمال دين و تمام نعمت را با ولايت ائمه (صلوات الله عليهم) اعلام فرمودند و خدا و ملائكه و مردم را بر این ابلاغ شاهد گرفتند. در *بخش پنجم:* فرمودند: « هر كه از ولايت ائمه (صلوات الله عليهم) سر باز زند اعمال نيكش سقوط می كند و در *جهنم* خواهد بود. » و بعد از آن، بخشی از فضائل اميرالمؤمنين (صلوات الله عليه) را یادآوری کردند. 👈واژه: ۶۷ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۹۵ گاهی انسان، از گفتار و رفتار شخصی احساس تحقیر شدن می‌کند....... لطفا آزمايش كنيد و پشت ويترين *جواهر* فروشی و *طلا* فروشی و *گُل* فروشی بايستيد و هزاران بار به آن جواهرات و طلاها و گُلها بگوئيد: چقدر شما *زشت* و *بی ارزش* و *حقير* و *ناچيز* و *بی خود* هستيد و بعد ببينيد چقدر *قيمت* آنها *كاهش* پيدا می كند؟ (البته اين جملات را آهسته بگوئيد كه مردم اطرافتان نشنوند زيرا اگر بشنوند نسبت به سلامت عقلی شما ترديد می كنند.) انسان عاقل و *مؤمنی* هم كه با خودشناسی، به *قدر خدائی* خودش بی برده باشد و خودش را *آيت و جلوه الهی* و *جواهر برگزيده خدا* ببيند، *هيچ* كلام و رفتاری نمی تواند باعث *تحقير* او شود. (مؤمن مثل آينه است كه هر قدر او را بشكنند *درخشش* آن مثل آينه های شكسته شده داخل حرمها، بيشتر می شود.) پس *تنها* عامل *احساس حقارت* ، *خودبرتربينی* و *خودكم بينی* خـــــود فرد است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani
۲.۵۹۶ باسلام وتشکر از شما استاد بزرگوار لطفا بفرماییدهدف از خواندن دو رکعت نماز (واعدنا) در دهه اول ماه ذی الحجه چیست؟ سلام و بركات الهی بر شما. ۱ـ ظاهرا *عدد ۱۰* حُرمت خاصی در نظام حكيمانه آفرينش دارد زيرا يا انسان عاقل و مؤمن را به *اوج رغبت* و *اضطرار ولی* می رساند و سبب *عاشورائی* شدن انسان (يعنی: همه بشوند *صفر* در كنار *يك* ) را فراهم می آورد و يا (در غيبت از ولی) موجب: *گوساله سازی* و *گوساله پرستی* و *نوشيدن گوساله* می شود. ۲ـ چرا در *شب* بودن اين *ده شب* تاكيد شده؟ شايد به اين خاطر كه *ظلمات* بودن *دنيا* و *دون الله* را *مانند حضرت يونس* عليه السلام بفهميم و آن *ندای يونسی* را از عمق جانمان فرياد كنيم. ۳ـ اين *ده شبی* كه برای حضرت موسی عليه السلام به *ميقات* منجر شد، بايد برای ما به *عرفه* و *عرفات* و *مشعر* و *مِنا* و *همراهی* با *آرمان های انسانی و اسلامی* كاروان *امام حسين* صلوات الله عليه ختم شود. ۴_ پس از اين *ده شب* (با اين نماز و تكرار سوره توحيد و آن آيه خاص واعدنا ...)، بايد مؤمن بتواند (البته با توفيق و عنايت الهی) *مُحــرم* شود (تا مَحرم راز شود) يعنی: در *اُمت شاهد* و *اُمت وسط* كاملا *ذوب* و *منيت و نفسانيتش* ناپديد شود تا بتواند در *عيد قربان* به *فطرت فاطرجوی* خود عودت كند و در سرزمين *مِــــــنا* هم بتواند (ديگر آلوده به آرزوهای فردی نباشد و به) *آرزوهای جمعی* برسد و *حق* و *عدالت* و *أمنيت* و *طهارت* و *صداقت* را برای همه مردم جهان بخواهد و برای استقرار و حاكميت آنها، *عاشورائی* و *كربلائی* شود. 👈واژه: ۱۰ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۹۷ در پرسش پاسخ ها در مورد جایگاه زن در اجتماع و نقش زن چیزی که از مطالب شما فهم کردم این بوده که زن اگر بخواهد جهاد خودش را به نحو احسنت انجام بدهد اینقدر سخت هست که دیگه توان و انرژی و وقتی برای او باقی نمی‌مونه که بخواد تو اجتماع فعالیت داشته باشه و خداوند هم فقط از اون در مورد همسرداری سوال خواهد پرسید اما استاد بیانات رهبری در مورد نقش و رسالت زن این رو نمیرسونه . ایشون معتقد هستند زن قطعا توان حضور در اجتماع رو داره و هیچ منعی نداره و حتی لازم هست .فقط باید مراقب باشن که اولویت اول خانه و همسر و تزریق محبت و شادی و نشاط در خانه هست و نباید کار بیرون باعث بشه زن رسالت اصلی خودش رو فراموش کنه اگر روزی فرا برسه که همه خانم ها تصمیم بگیرند در خانه بمانند و فقط مشغول همسرداری باشند پس چه کسی به دختران ما درس بدهد ؟چه کسی طبیب بشود برای خانم ها ؟چه کسی خیاط زنانه بشود ؟و.... ۱ـ مطلب درست همين است كه حضرت آقا فرموده اند: *فقط* باید مراقب باشن که *اولویت اول* خانه و همسر و تزریق محبت و شادی و نشاط در خانه هست و *نباید کار بیرون باعث بشه زن رسالت اصلی خودش رو فراموش کنه.* ۲ـ بسياری از مفاسد امروز جوامع با همين *بهانــــه* و *وسوسه و القاء شيطانی* كه: « كی به دختران درس بدهد؟ کی طبیب خانم ها بشود، کی خیاط زنانه بشود » پديد آمده است. در حالی كه اولا: اكثر دختران تحصيلكرده در *مطب پزشكان* و مراكز *خصوصی!!* پزشكی و فروشگاه های *زنجيره ای!!* دفتر *مديركل ها و ..!!* با عنوان *منشی* و *فروشنده* و .... مشغول به *هر كاری* جز آن كارهای زنانه هستند. ثانيا: اكثر بانوان *به ظاهر مذهبی* پزشك مرد و معلم مرد و عكاس مرد و ... را بر زنان متخصص *ترجيح* می دهند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۹۸ سلام و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم؛ لطفا برای جلسه دوشنبه *۲۸ تير* جستجو و بررسی كنيد و ببينيد مصاديق *امت وسط* يا *امت شاهد* چه افرادی هستند؟ به چه دلايل منطقی و موثقی *أئمـــه اطهار* صلوات الله عليهم مصاديق امت شاهد و امت وسط، *هستند* يا *نيستند.* لطفا اگر به نظرات *موثقی* دست پيدا كرديد *قبل از دوشنبه* در گروه (لوازم و اقتضائات ظهور) در بله به این آدرس ble.ir/join/MmNiZDJiNz مطرح بفرمائيد. ممنونم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۵۹۹ در.... که می نگریم چنین نظمی پیدا می شود و در حد اعلا هم نمایان است.... لطفا *فقط* از *منابع* اسلامی *دلايلی مستدل* برای مشخص شدن *مصاديق* امت شاهد و وسط ارائه كنيد و از طرح إلقائات ذهن گراها بپرهيزيد. 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۰۰ سلام و صلوات الهی بر أعضاء محترم در *شصت و یکمین* پذیرائی *موکب قرآنی* آموختيم كه: *تنها شرط* عضويت در *حزب شيطان* فراموش كردن *ذكر الهی* است. و در ادامه اين پرسش مطرح شد كه: *ذاكر* كيست؟ كه شما عزيزان در پاسخ های خوبتان به *نكات زيادی* اشاره فرموديد از جمله اينكه فرموديد: *ذاكر* بايد مانند *ديده بان* و *مرزبان* باشد كه از يكسو دائما *مأموريت* خودش را بايد به *ياد* داشته باشد و از آن غافل نشود و از سوی ديگر بايد خودش و خانواده و مقدسات و كشورش را هر لحظه در معرض *تهاجم موذيانه و بی سر و صدای* شياطين و غارتگران ببيند و از پاسداری از *سنگر* و *وظائف* خود دچار غفلت نشود. *ذاكر* از منظر حضرت *امام سجاد* صلوات الله عليه هم اين *چهار خصوصيت* را دارد: *اَسْتَغْـــــــــــــفِرُکَ:* (از تو آمـرزش ميخواهم:) ۲ـ *مِنْ کُلِ‏ لَـــذَّةٍ بِغَیْرِ ذِکْـــرِکَ،* (از اينكه چيزی جز ياد تو برايم لذت داشته باشد.) ۲ـ *وَ مِنْ کُلِّ راحَــــةٍ بِغَـیْرِ اُنْسِــکَ،* (و از هر آسایشى بجز انس با تو) ۳ـ *وَ مِنْ کُلِّ شُغْــلٍ بِغَـیْرِ طاعَتِــکَ،* (و از هر مشغوليتی به جز فرمانبرداری از تو.) ۴ـ *وَ مِنْ کُلِّ سُـــرُورٍ بِغَـــیْرِ قُرْبِــکَ،* (و از هر شادمانى بجز نزديك شدن به رضوان و رضايت تو.) لطفا اين توفيق را از خداوند بخواهيد كه *مناجات الذاكرين* را با دقت در ترجمه آن بخوانيد و *حسّ* آن را هميشه برای خودتان حفظ كنيد. اميدوارم به عظمت اين ايام نورانی، خداوند ما و شما را از *ذاكرين* قرار دهد و از *عضويت در حزب شيطان* حفظمان فرمايد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۰۱ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* برای اینکه برای جشن آگاهانه *دهه امامت و ولایت* آماده شویم، *شصت و دومین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما اینست که لطفا بفرمائید: *دو شرط* عضویت در *حزب الله* کدامند؟ *حیّ علی ولایه الله* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۰۲ استاد، عجیب نیست بااینکه حضرت‌عالی میفرمایید ۲۰سال است این مباحث مربوط به ازدواج را قاب گرفته اید اکنون دارد نم نمک آوازی از آن به گوش میرسد؟!.... پیشنهادمیکنم-که بادرنظر گرفتن سوالات و ابهاماتی که از طرف دوستان دریافت مینمایید-شناسایی نقاط ابهام یا مقاومت آنان!- به این سلسله نوشتار ادامه دهید آن هم بصورت کارگاهی و کاملا کاربردی. با سلام و احترام و تشکر از حُسن ظن شما. ۱. با اینکه بسیار مشتاقم دهها موضوعی که طی این سی و چند سال از قبیل: « خودشناسی » و « هنر زن بودن» در دانشگاهها مطرح کرده ام جمع بندی شده ارائه کنم اما « مشغولیت های متنوع به من اجازه نمی دهند که به « تنهایی » بتوانم حتی مجموعه های حتی تایپ شده را ویرایش و تقدیم عزیزان کنم. ۲. « مستمع صاحب سخن را به سر شوق می آورد » و « قابلیت » طرح مطالب را باید فراهم کند اما متأسفانه در بحث خودشناسی، أعضاء گروه « اشتیاق لازم را نشان ندادند » و « کم لطفی کردند » و « خیلی همراهی نکردند » و « مطالب بی ربط زیادی را مطرح کردند » و خلاصه بحث ناقص ماند. ۳. اینکه در دوران عقد و حتی بعد از ازدواج، برای اینکه طرف مقابل گفتگوی شما برای ایجاد « تفاهم » و « همدلی » را « جدی » بگیرد یک روش بهتر اینست که شما آن را به « شوخی » بگیرید و با خنده و شوخی مطالب جدی را مطرح کنید تا « هضم مطلب » راحت و « شوق جذب » فراهم شود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
*اطلاعیه:* إن شاء الله تعالی *دوازدهمین* جلسه *مفاهیم قرآن* از زبان قرآن، فردا *یکشنبه* ۲۷ تیر ماه ، از ساعت: *۱۵ تا ۱۶:۱۵* برگزار می شود. و این پرسشها در آن بررسی می شوند. لطفا پاسخ آنها را بیابید: ۱ـ *میثاق* و *غلیظ* یعنی چه؟ ۲ـ طبق بیان قرآن، از أنبیاء چه *میثاقی* گرفته شد؟ ۳ـ منظور از *بنی آدم* در *آیه ۳۵ سوره أعراف* کیست؟ ۴ـ آیا *میثاق أنبیاء* از مسلمین هم گرفته شده؟ کجا؟ نشانی کلاس: https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/m-ghoran110
۲.۶۰۳ بانوی محترمی پرسیده اند: چرا در سوره نساء به مردان اجازه *زدن و تنبیه* زنان داده شده آیا این *تحقیر* زنان نیست؟ به ایشان عرض شد: ۱ـ سکه و آجر را *ضرب* می کنند و قلب جانداران هم *ضربان* دارد و خود شما هم صفحه گوشی خودتان را با *زدن* نوک انگشتتان تغییر می دهید و در ریاضی و موسیقی هم از *ضرب* استفاده می شود و قرآن، *مثالهای* زیادی را *زده* است، پس ضرب به معنی *تنبیه نیست.* ۲ـ *تنبیه* به معنی *تحقیر* نیست. ۳ـ ازدواج، برای برقراری *روابط زناشوئی* است. حال اگر زن برادر و یا عروس شما (به هر دلیلی) بخواهد *نشوز* کند، توصیه شما به برادرتان یا پسرتان برای رفع این مشکل چیست؟ ۴ـ خداوندی که انسان را خلق کرده، در *بخش سوم آیه ۳۴ سوره نساء،* « سه راهکار » را پیش روی شوهران قرار داده است اما متأسفانه دو بخش قبلی این آیه و هیچکدام از این *سه راهکار* و خود کلمه *نشوز* درست ترجمه نشده اند. 👈واژه: ۳۴ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۰۵ تقاضا دارم برای تقویت اراده و رفع اهمال کاری راه کار های عملیاتی را بفرمایید. همانطور که *رام* و *اهلی* کردن *اسب چموش* خیلی سخت است و زمان و کار بسیار می طلبد، رام و أهلی کردن *نفس* انسان هم کاری بسیار سخت و زمانبر و لازمه آن داشتن *برنامه* برای *متعهد* کردن خویش است. باید بکوشیم: ۱ـ در *وضو* توجه کنیم که قرار است *دست بشوئیم* و فقط به شستن دست و صورت اکتفا نکنیم، ۲ـ در هر یک از پنج نماز روزانه *سوره* و *ذکر قنوت* خاصی را با خودمان قرار بگذاریم، ۳ـ هر چیزی را در آشپزخانه، کمد لباسها، کمد وسائل، الآن در *جای خودش* قرار دهیم و منضبط باشیم (تا گرفتار شلختگی نشویم و نیاز به مرتب کردن نداشته باشیم و دنبال چیزی نگردیم)، ۴ـ آداب غذاخوردن و آداب استحمام و آداب هر کاری را ابتدا درست بشناسیم و بعد آنها را رعایت کنیم. ۵ـ از *نصیحت* دیگران صرفنظر کنیم و در عوض به *ایرادهائی* که دیگران از ما می گیرند، خیلی توجه کنیم. ۶ـ از خداوند زیاد *استغفار* و از اطرافیان زیاد *عذرخواهی* کنیم. إن شاء الله تعالی با این *مشارطه* و *مراقبه* و *محاسبه روزانه* بتوانیم در کوچکترین گفتار و رفتار خودمان *حضور* عاقلانه و مؤمنانه داشته باشیم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۰۴ استاد من متوجه نشدم که چرا شما فرمودید , ۹۹ بعلاوه ۱ به نظر می رسد آن نود و نه گوسفند و یک گوسفند مطرح شده سوره *ص* رابطه ای با تسبیحات حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها داشته باشد که فعلا برایم قابل توضیح نیست. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۰۶ اولین تبعیض جنسیتی را خود خداوند انجام داد.......چرا این‌ تبعیض؟ اگر در آفرینش تمام عناصر، *تبعیض* نباشد پس ناچارا همه چیز باید *عین* یکدیگر و *یکسان* و *یک شکل* و در *یک مقام و مرتبه* و دارای *یک خاصیت* باشند و هیچ فرقی بین زن و مرد و پدر و مادر و پیر و جوان و انسان و حیوان و گیاه و شیطان و کافر و منافق و مؤمن و مجاهد نباشد، در آنصورت لطفا شما بفرمائید زندگی چه معنایی خواهد داشت؟ 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2