eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
150 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6021323456392464528.docx
47.9K
۹۳۶ 👈نوع فایل: متن پیاده شده 👈موضوع: 👈جلسه_دهم_دوره_اول 🍃واژه: ۳۱ پاییز۹۷ @dr_ghofran2
۹۳۷ عشق فوران درک حضوراست. وقتی می فهمیم که پرتوی از هستی هستیم به وجود خودمان پی می بریم و اگر پی به وجود ببریم، به وجد می رسیم. وجود، وجد و بهجت و نشاط برای درک وجود است. ما قرار است خودمان این وجود را وجد کنیم تا به وجد بیاییم.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۳۸ در دوران عقد هستیم، همسرم وقتی با هم تنها هستیم از پوشش من ایراد میگیره و میگه تو چرا لباس مناسب نمیپوشی پیش همسرم باید پوشش چطوری باشه؟ وقتی ازشون خبری نیست تماس میگیرم پیداشون نمیکنم و میگم نگرانتون شدم ، میگن این مسائل از نظر من لوس بازیه من تابحال کسی نگرانم نشده و نمیتونم بفهمم این حرفات، و دو شخصیت دارند یروز انقدر از من تعریف و خدا رو شکر گذار یک روز میگن چکنم انتخابم بودی و باید تحمل و زندگی کرد. بارها گفته ام که « دوران عقد » دوران بسیار حساس و پر حاشیه ای است زیرا دختر و پسر هنوز زن و شوهر واقعی نیستند و نباید « با هم » ارتباط زناشویی برقرار کنند. اما متأسفانه تا کنون حتی یک نفر را ندیده ام که این نکته را باور کند و چوب این بی توجهی را نخورده باشد. شما دختر و سرشار از لطافت، ظرافت و زیبایی و جذابیت هستید پس باید هنرمندانه ایشان را « مجذوب » و « تشنه » دیدار و گفتار و رفتار خود کنید و نباید با گفتار و رفتار و ابراز نسنجیده خود برای ایشان « بی مزه » و « بی ارزش » شوید. پس باید هر کاری که ایشان را آزار می دهد را بشناسید و از آن بپرهیزید. باید وانمود کنید که ایشان شخصیت فهمیده ای است و نباید جوری رفتار کنید که انگار یک بچه بی دست و پا و نیازمند مراقبت است. همانطور که فردای ازدواج باید ببینید ذائقه او چه غذایی را می پسندد و همان را درست کنید امروز هم باید همان گفتار و رفتار و لباس و پوششی که او می پسندد را از خود ابراز کنید. همانطور که بعثت آخرین پیامبر صلی الله علیه و آله، دو بخش مکی و مدنی داشت، زندگی شما هم الآن دوران مکی را می گذراند و فقط باید « جذب » داشته باشید تا بعد از ازدواج به دوران « درمان و رشد » هم برسید. یکی از شیوه های مهم در ارتباط با همسر و فرزند، « یکی به نعل و یکی به میخ » زدن است. به عنوان مثال : وقتی او صحبت از پشیمانی می زند و می گوید « چکنم انتخاب خودم بوده باید تو را تحمل کنم » .... با صراحت و خیلی جدی بگوئید: اگر انتخابت اشتباه بوده کاری ندارد صرفنظر کن و دیگه ادامه ندهیم، اما بلافاصله لحنتان را تغییر داده و با لبخند و حالت شوخی بگوئید: من که میدانم شما داری مرا امتحان میکنی و إلا من به عقلانیت و اراده و ایمان شما اطمینان دارم و به شما سرباز امام زمان افتخار می کنم و با این شوخیهای شما از ازدواج با شما دلسرد نمی شوم. لطفا « نعل » و « میخش » را خودتان تشخیص دهید. نمی دانم آن سخن چقدر درست بوده یا نه. اما امیدوارم به روزی نرسیم که لازم باشد بعضی از دختر خانمها ازدواج کنند که پسرها آنها را درست کنند. در هر حال برای هر میزبانی این خیلی مهم است که مهمانانش از چه « مائده ای » بیشتر لذت می برند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۳۹ ۹۲۷ چقدر عالی بود. خیلی ممنون از شما بابت تبیین آیات قرآنی و معنای صحیح واژگان.. امکانش هست که در مورد قسمت اول آیه که رو به سمت غرب و شرق کردن را نشان ابرار بودن نمی‌داند هم توضیحی بفرمایید؟ مصادیق رو به سمت شرق و غرب کردن، چه چیزهایی می‌تواند باشد؟ به نظر می رسد *رو آوردن به شرق و غرب* یعنی *نهایت از خودبیگانگی و خودباختگی و بی ایمانی،* مثل همین *نگاه* حقیرانه و احمقانه دولت نالایق و دروغگو و خائنی که در نهایت *ذلت و حقارت* ، *حتی آب خوردن* را هم به *بیگانگان* گره زده است و به *ظرفیتهای درونی و لطف الهی،* هیچ توجه و اعتمادی ندارد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۴۰ چرا روزی به نام ،روز دختر داریم و فضیلت و گوهر وجودی دختر چیه که اون رو شایسته ارج نهادن میکنه؟ ضمن تبریک ایام *تجلیل* از مقام *دختر،* طبق فرمایش رسول أکرم صلی الله علیه و آله ، *تمام برکات الهی، در وجود دختر تجلی دارد.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۴۱ با سلام و عرض ادب خدمت شما استاد فرهیخته لطفا عنایت فرمایید تکلیف ما با والدینی که فرق اولاد میگذارندچیست مخصوصا والدینی که موجب تضییع حق اولاد میشوند سلام و صلوات و برکات الهی بر شما. چون *خصوصیات هر فردی، منحصر به فرد است،* لذا برای والدین و برای خود شما و برای هیچ فردی *امکان ندارد* با همه، *یکسان* برخورد کند. لذا یکی از قوانین آفرینش که عامل این همه *زیبایی* است، *تبعیض* می باشد. پس والدین و مسلمانان، فقط موظف هستند *عادلانه* رفتار کنند. در هر حال، هر فرزند عاقل و بالغ و مؤمنی، طبق فرمایش قرآن، موظف است *نسبت به هــر پدر و مادری* با هر اخلاق و رفتاری* ۱ـ احسان کند، ۲ـ از آنها تشکر کند، ۳ـ برایشان دعا کند، ۴ـ با آنها به زیبایی معاشرت کند، اما از دستورات *شرک آلود* آنها، *اطاعت نکند.* البته اگر *از هر پدر و مادری* بپرسید که آیا شما عدالت را نسبت به فرزندانتان رعایت می کنید یا خیر؟ همه آنها حتما *ادعا* می کنند که *عدالت را رعایت می کنند* و بچه ها *اشتباه* می کنند. پس لطفا امروز از *برخورد احتمالا غیر عادلانه* والدین خود، خوب عبرت بگیرید تا فردا خود شما *نسبت به فرزندانتان* چنین اشتباهی را مرتکب نشوید. موفق باشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۴۲ لطفا واژه ی نیت را اگر امکان داره توضیح بفرمایید. ممنون از لطفتون *نیت* یعنی: *یکپارچه و یک کاسه و موحدانه* کردن تمام *خواسته ها، تمایلات، آرزوها، نیازها، دعاها و تلاشهای* خود در زندگی. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۴۳ 📌همراه با نظرات شما با سلام و با اجازه خدمت استاد مهم‌ترين ویژگی عالم دنيا نسبت به عوالم دیگر، در سیر اختیاری انسان است که او را بر سر دو راهی خیر و شر مخیّر می‌سازد. در دنیا، ملکات نفسانی متناسب با قوانین مادی ظهور پیدا می‌کند. به طور مثال، ملکۀ غضب در دنیا، به صورت داد و فریاد بروز پیدا می‌کند. این ملکه در عالم برزخ متناسب با آن عالم؛ به صورت حیواناتی که این خصلت در آنها غالب است مانند پلنگ، سگ... ظهور می‌یابد: درحقیقت، پس از مرگ مهمان دست‌رنج خود هستیم. لذت‌ها و عذاب‌ها، جزا و نتیجه عمل ما نیست، بلکه خودِ عمل ما است که به ما برمی‌گردد یعنی: همان نیت ما است. «كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ (مدثر، آیه ۳۸)؛ هر كسى در گرو دستاورد خويش است» 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت و برکات الهی بر شما. لابد می دانید که *خُلق و اخلاق،* منحصر به *انسان* است اما *خوی،* به خصلتهای *حیوانی* گفته می شود. احتمالا این درست نیست که *خوی نفسانی و حیوانی* را *ملکه و ملکات* بنامیم. زیرا *ملائکه عظام،* علیهم السلام، فقط پاسدار *خصوصیات اخلاقی و انسانی* انسان هستند و از *خویهای نفسانی،* بسیار گریزان می باشند. 🍃واژه: اخلاق @dr_ghofrani2
۹۴۴ ۹۳۵ چطور از آیه ۲۴سوره اسرا این برداشت میشود که فقط *پرورش بدن* کودک است؟ پس پرورش روحی کودک کی و کجا صورت میگیرد؟ جز این است که در دوران کودکی و به ویژه در ۷سال اول و با تاثیر مستقیم مادر و پدر محقق میشود؟ ۱ـ کلمه *صغیر* برای *کمیت* و امور *مادی* به کار می رود پس آن آیه به *نمو مادی بدن* دلالت دارد. ۲ـ *روح الهی انسان،* چون *جنبه مادی ندارد* پس هیچ نیازی به *پرورش* ندارد، انسان به میزان *عقلانیت و طهارت و معرفت و ایمان و ادب و تقوایش* ، *علو معنوی و روحی* پیدا می کند. ۳ـ اینکه *معاویه* پسر یزید ملعون، عاقلانه راه آباء و اجداد خبیثش را ادامه نداد، (بر خلاف إلقائات روانشناسان و جامعه شناسان)، هیچ ربطی به *والدین و وراثت و محیط* او نداشت. انسان، *مختار* است و *سرنوشت* او فقط در دست *خود او* است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۴۵ ۹۳۵ استاد شما فرمودید ریشه *ربو* مربوط به افزایش کمی و مادی است. ولی قرآن هم ربوه را در امور مجرد استفاده می کند: یمحق الله الربا و یربی الصدقات: خداوند، ربا را به محاق و نابودی می برد و صدقات را می پروراند و رشد می دهد. *و یربی الصدقات* یعنی: صدقات (دنیوی) را *می افزاید* که جنبه مادی دارند. کلمه *رشد* اصل برای *یربی* مناسب و درست نیست. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۴۶ ۹۳۵ با سلام و احترام به أعضاء محترم کانال تسبیح۲ و گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* در *بخش اول،* نکاتی را پیرامون واژه *تربیت* و *عادت* خدمت شما عرض کردم. اکنون در *بخش دوم،* نکاتی را پیرامون واژه *ادب* تقدیم می کنم: امام صادق صلوات الله عليه می‌فرمایند: *اِنْ اُجِّلْتَ فى عُمُرِكَ يَومَيْنِ فَاجْعَلْ اَحَدَهُما لاِدَبِكَ لِتَسْتَعينَ بِهِ عَلى يَومِ مَوتِكَ.* فَقيلَ لَهُ: وَ ما تِلْكَ الاِسْتِعانَةُ؟ *قالَ: تُحْسِنُ تَدبيرَ ما تُخَلِّفُ وَ تُحْكِمُهُ؛* اگر در عُمرت دو روز مهلت داده شدى، يك روز آنرا براى *ادب* خود قرار ده تا از آن براى روز مُردنت كمك بگيرى. پرسیدند: كمك گرفتن چگونه است؟ فرمودند: اينكه آنچه را از خود برجا مى‏ گذارى، خوب برنامه ‏ريزى كنى و محكم‏ كارى نمايى. {کافی (ط-الاسلامیه) ج۸، ص۱۵۰،ح۱۳۲} می فرمایند: *زیباترین زیور* انسان، *أدب* است. *أدب* یعنی: *انجام وظائف و رعايتِ حدود عقلی و منطقی و رعایتِ آداب* در هر کاری با *تشخیص عقلِ خود.* می فرمایند: فرزندانتان را گرامی بداريد و آدابشان را هنرمندانه *زیباسازی* کنيد: *أكرمـوا اولادَكم و أحسنوا آدابَهم* *تأديب،* یعنی: *هر تلاش مجاز و مفید و هنرمندانه ای* که: *شكوفايی و تقویت: تفكر، تفهم، تعقل، شعور* انسان را تسهیل كند و او را به *رعايتِ آدابِ منطقی* در هر مکان و زمان و شرائطی، مشتاق سازد. *ادب،* انسان را از *بی جهت و بی رويه بودن* و *لهو و لغو و عبث و اتلاف تواناییها و فرصتها* باز می دارد و *عقلانیت* او را بر *حواس و هوس و نفسانیت و منیت و خودخواهی* او *مسلط و غالب* می کند. پس *أدب* یعنی: بروز و ظهورِ *إراده* یعنی: *خودکاری، خودإنضباطی، خودمدیری* در تمام امور زندگی. انسان با ادب، *زيبایی* را در *رعايتِ حدود عقلی و شرعی* و *رعایت حق و بندگی خالق* می ببيند. لذا نیّت و گفتار و رفتار و اخلاق و تمام مواضع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگیش را با *تعالیم قرآن* تنظيم و در هر كاری، *آداب اسلامی و شرعی* را رعايت می کند و لحظه ای از *توجّه به در محضر خدا بودن* غافل نمی شود. *أدب،* ظهورِ بيروني، *تقوا و تعبُّد دروني* و *زيباترين زيور* انسان است. رسول أكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: أدبني ربّي فأحسن تأديبي (بحار/ج ۱۶/ص ۲۱۰) أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه در وصیت به امام حسن مجتبی صلوات الله علیه فرمودند: *ادب، مایه باروری عقل و تزکیه قلب و زینت زبان و راهنمای انسان به اخلاق پسندیده* است، اگر ادب همراه انسان نباشد *او حیوانی رها شده ای* بیش نیست. أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه می فرمودند: *نیکوترین ادب آنست که تو را (در محضر خدا) از گناهان باز دارد.* والدين و معلمين مومن، برای *مودّب* شدن فرزندان و متعلمین خود، باید در سه زمینه تلاش کنند: ۱ـ *تفهیم مفاهیم مهم زندگی،* (زیرا مدارس و مراکز آموزشی، فقط خواندن و نوشتن کلمات را می آموزند و به مفاهیم و معانی کلمات توجهی ندارند، به همین خاطر *خودشناسی* و *خداباوری* و *تعهد و تدین* و *تفاهم* در میان تحصیلکرده ها، خیلی کم است.) ۲ـ *دقتِ سمعی و بصری.* (با اینکه هر فرزندی از آغاز تولدش، می بیند و می شنود، اما باید با تمرینات متنوع، *مهارتِ گوش دادن و نگاه کردن* به او تفهیم و در او تقویت شود تا در *خیالِبافی و اوهام* گرفتار نشود.) ۴ـ *تمرین تفکّر* *حواس، جزءنگر هستند* و از درک *روابط میان أشیاء و افراد* عاجزند، لذا باید با *پرسشهای متنوع و جذاب،* در زمینه های مختلف زندگی، *توانایی تفکر* را در او *شکوفا و فعال* کرد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۴۷ در باب طهارت زبان فرمودند: "دهانی که به غیبت کردن، دروغ گفتن و فحش دادن و حرفهای گزاف و بیهوده باز شود، فاقد طهارت است و نشان از یک نجاست باطنی دارد. زیرا نجاست * درون، * نجاست * بیرونی * را نیز در پی دارد." می خواستم بدونم منظور از نجاست درون چیه و چه طوری میشه برطرفش کرد؟ به نظر می رسد به استناد آیه: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا *إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ‏ نَجَسٌ.* و با توجه به اینکه شرک ابتدا در *ذهــن و محاسبات ذهنی و نگاه و وهم و خیال درونی،* رخ می دهد و بعد در *گفتار و رفتار و اخلاق بیرونی* شخص ظهور پیدا می کند، پس *تنها عامل نجاست درون،* همین « *موحد نبودن و مشرک بودن* » است. هر انسانی اگر از *من نفسانی* خودش، عاقلانه و مؤمنانه، *برائت نجوید* و آنرا کنار نـگذارد و تابع *من خالق و مالک و رازق* خودش و *موحّد* نشود و *آلوده به شرک بماند،* قطعا به *هر دستاویز غیر مجازی* که (مانند: دروغ، غیبت، تخریب دیگران، عیبجویی و بدنامی دیگران و .... ) برای *پیشبرد اهداف خیالی و دنیوی خود، مؤثر ببیند،* چنگ می زند و آن رفتار *غیر موحدانه و غیر مجاز و مشرکانه* را مرتکب می شود و *طهارت ذاتی و فطری* خودش را *خدشه دار* می کند. شاید به همین خاطر حضرت لقمان علیه السلام به فرزندش فرمود: يا بُنَيَّ *لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّــرْكَ لَظُلْــمٌ عَظيمٌ* زیرا قرآن میفرماید: خداوند، هر گناهی *غیر از شــرک* را برای افراد لایق و قابل می بخشد: *إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ* وَ *يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ* وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرى‏ إِثْماً عَظيماً. خداوند به برکت بندگان طاهر خود، ما و شما را از هر گونه *شرک و نجاست درونی و بیرونی* حفظ فرماید و از *متطهرین* قرارمان دهد. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۴۸ ۹۲۲ با سلام و احترام به تمام أعضاء محترم *گروه جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* ضمن عرض صبح بخیر خداوند را بسیار سپاسگزارم که از *تیر ماه* سال گذشته به من توفیق داد تا این گروه را تأسیس کنم و در خدمت شما عزیزان باشم و نکات مفید زیادی را از شما بیاموزم و تجربیات خودم را با شما در میان بگذارم و در طول این یکسال، شاهد *ازدواجهای موفق* و *تحولات* فراوانی در عرصه خانواده ها باشیم و از آیات قرآن بهره ببریم. امروز *بخش سوم دعای عصر غیبت* را با هم مرور کنیم: *اللَّهُمَّ وَ مُدَّ فِي عُمْرِهِ وَ زِدْ فِي أَجَلِهِ وَ أَعِنْهُ عَلَى مَا وَلَّيْتَهُ وَ اسْتَرْعَيْتَهُ وَ زِدْ فِي كَرَامَتِكَ لَهُ*‏ خدایا؛ عمر آن حضرت را طولانى كن و بر مدت زندگانيش بيفزا و بر ولايت و سلطنتى كه به او عطا كرده ‏اى او را يارى فرما و بر لطف و كرامتت نسبت به او بيفزا *فَإِنَّهُ الْهَادِي الْمَهْدِيُّ وَ الْقَائِمُ الْمُهْتَدِي وَ الطَّاهِرُ التَّقِيُّ الزَّكِيُّ النَّقِيُّ الرَّضِيُّ الْمَرْضِيُّ الصَّابِرُ الشَّكُورُ الْمُجْتَهِدُ* كه اوست هادى خلق و مهدى موعود عالم و قيام كننده براى رهبرى خلقان و اوست آن گوهر پاك با تقواى كامل پاكيزه صفات و منزه و صاحب مقام رضا و خشنودى خدا صابر سپاسگزار ايزد متعال مجاهد در راه خدا *اللَّهُمَّ وَ لاَ تَسْلُبْنَا الْيَقِينَ لِطُولِ الْأَمَدِ فِي غَيْبَتِهِ وَ انْقِطَاعِ خَبَرِهِ عَنَّا* خدایا؛ يقين ما را بواسطه وجود مباركش بواسطه طول مدت غيبتش و انقطاع خبرش از ما سلب مکن. *وَ لاَ تُنْسِنَا ذِكْرَهُ وَ انْتِظَارَهُ وَ الْإِيمَانَ بِهِ وَ قُوَّةَ الْيَقِينِ فِي ظُهُورِهِ وَ الدُّعَاءَ لَهُ وَ الصَّلاَةَ عَلَيْهِ*‏ و یاد آنحضرت را و انتظار ظهورش و ايمان بوجودش و يقين كامل بظهورش را هرگز از ياد ما مبر و دعاى بآن بزرگوار و درود و تحيتش را هرگز فراموش ما مگردان. *حَتَّى لاَ يُقَنِّطَنَا طُولُ غَيْبَتِهِ مِنْ قِيَامِهِ*‏ تا اينكه طولانى شدن غيبتش ما را نااميد از قيام او نگرداند. *وَ يَكُونَ يَقِينُنَا فِي ذَلِكَ كَيَقِينِنَا فِي قِيَامِ رَسُولِكَ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ مَا جَاءَ بِهِ مِنْ وَحْيِكَ وَ تَنْزِيلِكَ‏* و بلكه يقين ما به حضرتش و قيام دولتش مثل يقين ما به قيام رسول تو كه درودت بر او و آلش باد و آنچه بر او از وحى و تنزيل كتاب آسمانى تو آمد. *فَقَوِّ قُلُوبَنَا عَلَى الْإِيمَانِ بِهِ حَتَّى تَسْلُكَ بِنَا عَلَى يَدَيْهِ مِنْهَاجَ الْهُدَى وَ الْمَحَجَّةَ الْعُظْمَى وَ الطَّرِيقَةَ الْوُسْطَى*‏ چنين يقينى هم بوجود امام غايب ثابت و كامل باشد پس اى خدا؛ دلهاى ما را در ايمان به او قوت يقين عطا فرما تا آنكه ما را بواسطه وجود او به سر منزل هدايت سلوك دهى و به شاهراه حقيقت ‏و بهترين طريقت رسانى. *وَ قَوِّنَا عَلَى طَاعَتِهِ وَ ثَبِّتْنَا عَلَى مُتَابَعَتِهِ (مُشَايَعَتِهِ) وَ اجْعَلْنَا فِي حِزْبِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ أَنْصَارِهِ وَ الرَّاضِينَ بِفِعْلِهِ*‏ و اى خدا ما را بر طاعتش قوى بدار و بر متابعتش ثابت قدم گردان و ما را از حزب او و از يار و ياوران آن حضرت و راضى و خشنود به فعل آن بزرگوار قرار ده. *وَ لاَ تَسْلُبْنَا ذَلِكَ فِي حَيَاتِنَا وَ لاَ عِنْدَ وَفَاتِنَا* و اين موهبت را از ما در حيات دنيا و هنگام وفات سلب مکن. *حَتَّى تَتَوَفَّانَا وَ نَحْنُ عَلَى ذَلِكَ لاَ شَاكِّينَ وَ لاَ نَاكِثِينَ وَ لاَ مُرْتَابِينَ وَ لاَ مُكَذِّبِينَ* تا زمانی كه ما را قبض روح می كنى بر اين ايمان و يقين باقى باشيم و هيچ شك و ريب و سستى اعتقادی در ما راه نيابد و ابدا از تكذيب كنندگان او نباشيم. ........ آمین یا رب العالمین. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۴۹ ۹۴۲ ممنون استاد از پاسختون , آیا تقوا هم اینچنین نیست؟ به نظرم تعریف تقوا و نیت یکی آمد با سلام و احترام، *نیت،* « *یکپارچه و یک کاسه و موحد شدن در درون است.* » *تقوا،* « *توجه انحصاری به خداوند و صرفنظر کردن از هر چیزی غیر از خداست.* » 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۵۰ سلام وعرض خسته نباشی من یه نوجوان دختر دارم ۱۳ ساله قبلا خیلی نمازشو سر وقت میخوند ولی الان کم رنگ شده چکار کنم ممنون سلام و رحمت الهی بر شما ۱ـ مادر باید نمازهایش را به *پدر خانواده* إقتدا کند. ۲ـ بزرگترها، نماز را از روی *عادت* می خوانند اما جوانان امروزی *تا کاری را نفهمند انجامش نمی دهند* پس بین دو نماز و یا در زمانهای مناسب، به تدریج باید درباره *مفاهیم نماز* و *کاربرد آنها در زندگی* میان پدر و مادر گفتگو انجام شود تا ضرورت نماز و ثمرات آنها برای افراد روشن شود و نماز خواندن *جذابیت* پیدا کند. ۳ـ باید *نکات مثبت* ایشان به زیبایی تشویق شود به نحوی که *عقلانیت و اراده و ایمان و نشاط* او تقویت شود. ۴ـ از هر گونه *سرزنش* به خاطر تأخیر در انجام نماز و از هر گونه *تذکر* نسبت به *سر وقت خواندن نماز* باید خودداری شود. (زیرا انجام نماز در اول وقت، أمر واجب نیست.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۵۱ با سلام و احترام وعرض صبح بخیر به تمام أعضاء حقیقت جوی گروه و تشکر از پاسخهای خوب آنان که دو واژه « مأموم » و « برده » را با هم مقایسه کردند. از منظر قرآن، « انسان در گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع خودش، قطعا مختار است » و « هیچ انسانی در زندگی خودش، مجبور نیست. » پس هر برده و اسیری که برای رهایی خود تلاش نمی کند در واقع « بردگی و اسارت » را پذیرفته است. پس « برده » فردی است که « می خواهد و پذیرفته است » که به او « دستور بدهند » و تا « دستوری به او داده نشود، هیچ کاری را انجام نمی دهد. » و هیچ برده ای، « آتش به اختیار نیست. » اما « مأموم » فرد عاقل و بالغ و با بصیرت و عاشقی است که خودش « می خواهد و پذیرفته است » که « راه و روش و سبک زندگی امام منصوب الهی و یا نایب منصوب الهی » را دنبال کند و (مانند هر یک از اصحاب امام در عاشوراء) « بدون اینکه به او دستور بدهند »،« خودش » را با « امام منصوب الهی یا نایب منصوب الهی » تنظیم و تطبیق دهد. پس « ظهور آخرین حجت الهی » صلوات الله علیه وقتی رخ می دهد که حامیان ایشان « منتظر ابلاغ شرح وظائف » خود نمی مانند بلکه با شناخت تعالیم قرآن و اصول و مبانی زندگی از منظر سنت و سیره ، « نظر و رضایت امام منصوب الهی و یا نایب منصوب الهی » را در « شرائط و موقعیتهای مختلف »،« تشخیص می دهند و می فهمند » و با ابتکار و خلاقیت و توکلشان، زیباترین حمایت و اطاعت و تبعیت را از خودشان با هماهنگی با سایر مأمومین ابراز می کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۵۲ مردم کوفه در سال ۶۱ هجری چی نداشتند؟ مردم کوفه تا « صد سال » یعنی تا قرن دوم و تا زمان امامت امام جعفر صادق صلوات الله علیه، « نـجـفـی » که « أمیرالمؤمنین » صلوات الله علیه در آن بدرخشد، نداشتند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۵۲ مردم کوفه در سال ۶۱ هجری چی نداشتند؟ مردم کوفه تا « صد سال » یعنی تا قرن دوم و تا زمان امامت امام جعفر صادق صلوات الله علیه، « نـجـفـی » که « أمیرالمؤمنین » صلوات الله علیه در آن بدرخشد، نداشتند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۵۳ ۹۵۲ استاد منظورتون همون مخفی بودن قبر امام علی علیه السلام هست؟ روزی هارون الرشید در تعقیب شکاری می بیند که آن حیوان به نقطه ای در « مستطیل بلند اطراف کوفه » پناه آورده علت را می پرسد به او می گویند اینجا مضجع أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه است از امام جعفر صادق صلوات الله علیه می پرسد و ایشان تأئید می کنند و به دستور هارون آنجا برای اولین بار بقعه ای ساخته می شود. استاد، پس در واقع اونها غدیر رو نشناختن و نداشتن همینطور است، متأسفانه مسلمانان در « غدیر » متوجه نشدند که « نبوت » در شکل « امامت » تداوم یافت و دیگر قرار نبود « پیامبر » سراغ آنها برود و آنها را « إصلاح » کند بلکه خود آنها باید « مأموم » شدن را تمرین می کردند و به فرمایش مادر نازنینمان حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها، باید « امام » را مانند « کعبه » می دیدند و خودشان را در تمام ابعاد زندگی با « امام منصوب الهی » تنظیم و تطبیق می دادند. استاد، پس در نبوت، نبی به سراغ امت خود می رود و در امامت، امت به سراغ امام خود می روند. همینطور است. متأسفانه تصور برخی از مسلمانان مثل « عُمر بن خطاب » بعد از ارتحال پیامبر أکرم صلی الله علیه و آله این بود که : الاسلام و السلام. و گمان برخی از آنها (مثل گمان برخی از مردم امروز ما) این بود که بعد از « آخرین پیامبر »،« دینداری » و بعد از « امام خمینی »،« انقلابی بودن » تمام شد و حالا نوبت « سلطنت معاویه ها ؟» است و « مقبولیت » باید جای « مشروعیت » را بگیرد. پس بعد از گفتن اللهم عرفنی حجتک باید برای همراهی و اطاعت محض از امام زمانمان عجل الله تعالی فرجه دعا کنیم. چون شناخت بدون اطاعت بی فایده ست! أحسنت به شما. پس « شناخت » بدون « اطاعت » و « محبّت » بدون « مودّت » باعث تحول و زمینه سازی ظهور آخرین حجت الهی نمی شود. و به گمانم مهمترین فرق « زیارت اربعین » با « زیارت امام حسین صلوات الله علیه » در زمانهای دیگر توجه به همین نکته است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۵۴ ۹۵۳ هارون الرشید، شیعه بود؟ خسته نباشید! بله ایشان یکی از پیشوایان بنی العباس بود. استاد، اگر شیعه بود که این حق رو به خودش نمیداد حق امام زمانش رو غصب کنه و خودش رو خلیفه مومنین بدونه!!! احتمالا احساسی شبیه احساس دولت امروز ما را داشت. چقد ترسناک!!!!!!!!!!!یعنی ماجرای تاریخ و کوفه همین الان در جریان است........و ما خدای نکرده کوفیان نشویم!!!!!!!!!!!!!!!! در شرائطی مثل شرائط امروز ما، أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه و سایر أئمه أطهار صلوات الله علیه به ما و شما فرموده اند: « علیکم بالقرآن ». « لیستنقد عبادک من الجهاله و حیره الضلاله » تا بندگان خدا را از جهالت (بی تعقلی) و سرگردانی در گمراهی برهاند. قبلا عرض شد که ضلالت یعنی: « خدا » و « راه کمال و عزت و سعادت » را در « بیرون از خود » جستجو کردن. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۵۵ ۹۵۴ قبول. استاد اما در همین مورد مربوط به هارون الرشید، قرآن چه کمکی می تواند به من بکند؟ مثلا شیعه بودن یا بنی العباس بودن او را مشخص می کند؟ ازنظر شما مطالعه کتب تاریخی درست نیست؟ این مهم نیست که اولین بار چه فردی آنجا را یافته، مهم اینست که هارون « مکان » را پیدا کرد اما « مقام » را نفهمید و نپذیرفت و « مأموم » نشد بلکه پسرش « مأمون » و ملعون شد. خود من بسیار متأسف شدم از اینکه چندین بار به نجف رفته ام و (مثل هزاران هزار نفری که به نجف می روند) دقت نکردم که مردم کوفه آن زمان، نجف نداشتند و « علی » را « مشعل روشنی بخش » را « گم » کرده بودند. امروز باید از این بترسیم که نکند « مــــــــکان » مقصد « زیــــــارت » ما باشد و « مقـــــامِ امین الهی و حجه الهی ..... » آنان فهمیده و پذیرفته نشود. یکی از نشانه های این جابجایی « مکان » به جای « مقام » اینست که بسیاری از مردم (مثل خلیفه اول و دوم) گمان می کنند که اگر « جسدشان » در « کنار » پیامبر أکرم صلی الله علیه و آله (و یا مثل هارون) جسدشان در « کنار » امام رضا صلوات الله علیه یا در امامزاده ها « دفن » شود می توانند ار حسابرسی دقیق آخرت عبور کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۵۶ ۹۵۲ اما بعضی از اونها خود امیرالمومنین رو دیده بودند! اما « اولین امامشان » را « گم » کرده بودند و در « نجف » ایشان را زیارت نمی کردند. استاد جان منظورتان این هست که اهلیت به شهر نجف وتوانایی درک حضرت امیرالمومنین علیه السلام را نداشتند؟ میشه مارا راهنمایی کنید برای شناخت و درک امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف الان چه کنیم؟ متأسفانه غالب زوار عتبات، در « مسجد سهله » و در « مسجد کوفه » به آن « ۷ یا ۱۴ مکان خاص » توجه دارند در حالی که آنجا « هفت و چهارده مقـــــام خاص » است که « زائر » باید در آنجا خصوصیات و معرفتی را در خودش إحراز کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۵۷ بهترین روش که والدین می توانند *خودشان و فرزندانشان* را از *دام استکبار* نجات دهند، چیست؟ در اینکه عوامل استکبار توانسته اند آموزش و پرورش را از تعالیم اسلامی و تحول انقلابی، دور نگهدارند و اهداف استکبار را در آن به اجرا درآورند، هیچ شکی نیست. لذا از همان اوایل انقلاب، برخی، مدارس غیر انتقاعی را پدید آوردند تا *نواقص* را برطرف کنند اما غالب آنها از اهدافشان فاصله پیدا کردند... و *برخی از والدین* در شهرهای مختلف کشور، *مجموعه هایی* را با عناوین مختلف و در سطوح مختلف تحصیلی، تأسیس کرده اند که *آموزش مستقل* فرزندانشان را جدای از آموزش و پرورش، اجرا می کنند و فرزندانشان در *آزمون متفرقه* آموزش و پرورش هم شرکت می کنند و *مدرک* هم دریافت می کنند. با اطلاعات محدودم از این گروههای خودجوش، ظاهرا آنها هم موفقیت چندانی به دست نیاورده اند. به نظر من تا *وجوب ازدواج اسلامی* و *وجوب خودشناسی* و *اشراف بر مفاهیم قرآنی* برای *مؤمنین دلسوز،* روشن نشود، والدین نمی توانند *خودشان و فرزندانشان* را از *دام استکبار* نجات دهند. باید امیدوار بود که با اتمام کار این دولت نالایق و دروغگو و خائن، *نسیم انقلاب و عطر و نورانیت قرآن* نظام آموزش و پرورش و رسانه ملی را *متحول* کند و شرائط برای *متحول شدن ابتدا خود والدین و بعد فرزندان آنها* فراهم شود. لطفا بدانید که *بدون تحول عقلانی و قرآنی خودمان،* هر اقدام خیرخواهانه ی ما، *مضر* خواهد بود. افرادی که *خودشان را نمی شناسند* و *عقل انسان را ناقص* می پندارند و *معنای زندگی* را نمی دانند و حتی *اسلامی* ازدواج نکرده اند و قرآن از *روی سرشان* به داخل سر و قلبشان نفوذ نکرده چگونه ممکن است بتوانند فرزندان مردم را به حق *هدایت* کنند؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۵۸ طبق چه مستنداتی امانت خدا یعنی مقام ولایت و عالی ترین درجه وساطت و خلافت ؟ ۱ـ پرسشتان برایم خیلی روشن نیست. ۲ـ طبق آیه: *إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَــةَ* عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها *وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ* .... (أحزاب/۷۲) و طبق آیه: وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ : *إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً* .... (بقره/۳۰) *مقام ولایت و عالی ترین درجه وساطت و خلافت* همان *امانت الهی* است که در اختیار انسان قرار گرفته است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۵۹ ۹۵۸ با سلام و احترام ۳ـ *خلافت = جانشنی* به این معنا نیست که من *جای خدا* بنشینم و (مثل بسیاری از والدین و مسئولین) *خودخواهانه خدایی* کنم بلکه به این معنی است که *خودم را فقط معاون و مجری و در خدمت اراده الهی* بدانم و *الطاف و فیوضات الهی* را به مردم برسانم و *حاجات مردم* را به خداوند *عرضه* کنم. ۴ـ *ظلوم و جهول بودن ذاتی و غیر ارادی،* به معنی *ظالم و جاهل بودن ارادی* نیست. به عنوان مثال: در حکومتهای شاهنشاهی و موروثی، وقتی شاه می میرد، فرزند او در هر سنی و با هر خصوصیتی، *حتی در خردسالی،* به عنوان جانشین شاه، به *سلطنت* می رسد. اما *آن طفل خردسال،* حتما و قطعا نسبت به *ثروت و قدرت و شکوه و اعتبار پادشاهی* که به او رسیده، *جاهل* است و به آنها *هیچ توجهی* ندارد پس *ظلوم* هم هست. خداوند هم انسان را *قبـــــل* از اینکه *عظمت مقام خلافت و وساطت الهی خودش* را ۱ـ بفهمد، ۲ـ و به آن توجه پیدا کند، این مقام را برای او فراهم آورده و *امکانات لازم* را در او قرار داده است. پس انسان تا زمانی که به *خودشناسی* نرسد و *عظمت این مقام* خودش را نفهمد، ظلوم و جهول است. اما اگر *عظمت این مقام* به انسان تفهیم شود اما او آن مقام را *نپذیرد* و به *بازیهای کودکانه* خودش ادامه داد، *ظالم و جاهل* و *مقصر* خواهد بود و باید *مجازات* شود. ۵ـ استقرار، در *بیرون* رخ می دهد اما *سکونت،* *آرامش با نشاط درونی* است. مثلا: اکثر مردم جهان، در *خانه و مسکن* خود *مستقر* هستند و بسیاری از آنها حتی *آسایش* (و امکانات لازم را هم دارند) اما در آن *آرامش* ندارند. ۶- *آب راکد،* در لیوان و پارچ و استخر، استقرار دارد اما چون *جریان* ندارد پس از مدتی، *گندیده* می شود. اما *آب جویبار،* هر قدر هم کم باشد، چون *سکونت و حرکت و جریان* دارد، لذا *طراوت* دارد. انسانی که *سکینه قلبی* دارد، *فعال* است. اما افراد *افسرده،* ـ با داشتن همه امکانات ـ أنگیزه تحرک ندارند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2